ID.nl logo
Zo maak je je laptop klaar voor thuiswerken
© Reshift Digital
Huis

Zo maak je je laptop klaar voor thuiswerken

Moet je ook noodgedwongen thuiswerken door Corona? Of je nu gaat thuiswerken op je eigen laptop of op een laptop die je van de systeembeheerder op het werk mee krijgt. Je moet hem nog wel even inrichten om er thuis productief mee aan de slag te kunnen. Denk daarbij aan je positionering op de werkplek, maar ook aan de software en instellingen van je laptop. Zo maak je je laptop klaar om thuis te werken.

Fysieke werkplek

Waarschijnlijk ben je snel geneigd je laptop te gebruiken zoals je dat thuis ook doet: op de bank met de benen gestrekt. Maar je zult merken dat dit ergonomisch gezien niet de beste oplossing is. Verplaatsen naar de eettafel helpt iets, maar het is nog altijd geen plek waar je een gezonde werkhouding vindt. Om de hele dag een goede werkhouding aan te kunnen houden en geen fysieke ongemakken op te lopen op lange termijn is het aan te raden gewoon aan een bureau met een goede bureaustoel te werken.

Meer tips voor de inrichting van een goede thuiswerkplek lees je op Thuiswerken wegens Corona? De beste spullen voor je werkkamer.

©PXimport

Wellicht helpt de systeembeheerder je aan een laptop voor thuiswerken. Maar mogelijk moet je op zoek naar een eigen laptop, als je zelfstandige bent of de laptop van jezelf of je werkgever niet volstaat. Onze keuzehulp laptops helpt je met de keuze voor een geschikte laptop.

Bij een laptop ben je snel geneigd naar voren te leunen.

-

Tweede scherm met laptop

Alsnog ben je snel geneigd bij een laptop aan een bureau naar voren te leunen. Dat komt omdat het relatief kleine scherm van je laptop wel gekanteld kan worden, maar niet op ooghoogte staat. Dat laatste is nodig om gedurende de werkdag rechtop te kunnen zitten.

Door een monitor te gebruiken als een tweede scherm voor je laptop, heb je wel een scherm dat op ooghoogte staat. Bovendien kun je een monitor in hoogte verstellen, zodat je een goede werkhouding vindt op je werkplek. Het scherm sluit je aan via de video-aansluiting op je laptop. Oude laptops hebben een (meestal blauwe) VGA-aansluiting, maar ook DVI komt nog regelmatig voor. Nieuwere laptops beschikken over HDMI-aansluitingen, of kleinere uitvoeringen in de vorm van mini-HDMI en micro-HDMI. Moderne laptops zijn voorzien van een usb-c-aansluiting, die voor meer doeleinden van beeldoverdracht gebruikt wordt. Let erbij op dat je bij het verbinden van je laptop met je monitor een kabel (en mogelijk een adapter) nodig hebt om de (mogelijk andere) aansluiting van je monitor aan je laptop te koppelen. Alles over de aansluitingen lees je in ons artikel Werken met twee schermen.

Een tweede scherm opent tal van deuren als het op thuiswerken aankomt. Je kunt beide schermen dupliceren. Maar het is ook mogelijk het beeld uit te breiden naar het tweede scherm of en je aangesloten monitor het ‘hoofdscherm’ te maken. Meer over de mogelijkheden van een extra beeldscherm lees je in het artikel Extra beeldscherm toevoegen aan je laptop.

©PXimport

Docking station

De kans zit er dik in dat je systeembeheerder je naast een laptop ook voorziet van een docking station. Handig om in een keer je laptop te koppelen aan al je apparatuur, zoals je toetsenbord, scherm, muis, enzovoort. Er zijn zelfs hele docking stations die je laptopscherm in een ergonomische positie brengen. Hierbij moet je natuurlijk wel een docking station hebben dat gemaakt is voor jouw specifieke laptopmodel. Andere docking stations sluit je aan via de usb-c- of usb-poort van je laptop.

Thuisnetwerk voor thuiswerken

Je thuisnetwerk moet natuurlijk ook ingericht zijn voor thuiswerken. Welke internetsnelheid je nodig hebt, is natuurlijk afhankelijk van het werk dat je doet. Komt het vooral neer op Excel en Outlook, dan heb je niet veel nodig, en is een stabiele wifi-verbinding nodig. Ben je een video-editor die veel highres-videomateriaal gebruikt, dan bespaart een kabel-of glasvezelverbinding, die van je router bekabeld naar je laptop loopt je een hoop tijd besparen.

Een stabiele internetverbinding is cruciaal om goed te kunnen thuisnetwerken, al is het maar om je Skype-verbinding niet te laten hikken. Kies er dus bij voorkeur altijd voor om je laptop via ethernet aan te sluiten. Maak je toch liever gebruik van de wifi-verbinding, dan kun je met een mesh-netwerk, powerline of access points ervoor zorgen dat je bereik alsnog goed genoeg is op je werkplek.

©PXimport

VPN

Doorgaans gebruiken we een VPN om je internetverkeer te beschermen. Maar ook voor werk wordt VPN vaak gebruikt, bijvoorbeeld wanneer er met persoonsgegevens of andere bedrijfsgevoelige informatie om wordt gegaan. Op deze manier bescherm je het bedrijf tegen mogelijke datalekken, die enorm in de papieren kunnen lopen. Hiervoor moet je geen betaalde VPN-dienst afnemen, maar via een VPN-verbinding connectie maken met het bedrijfsnetwerk. De systeembeheerder voorziet je van de aanmeldgegevens, die je in Windows 10 kunt ingeven door naar Instellingen / Netwerk en internet / VPN te gaan. Door op het plusje bij Een VPN-verbinding toevoegen te drukken kun je de aanmeldgegevens invoeren die je van je werkgever hebt gekregen.

Wil je meer weten over wat een VPN is? Lees dan ons artikel Wat is VPN?

Werken vanuit de cloud

Wanneer je aan het werk bent, wil je natuurlijk zowel thuis als op kantoor verder kunnen werken aan dezelfde bestanden. Via de bovengenoemde VPN-verbinding is het mogelijk om toegang te verkrijgen tot het bedrijfsnetwerk, om daar verder te werken aan je bestanden. Wanneer je thuiswerkt met gevoelige bedrijfsinformatie is dat wellicht de enige manier. Wanneer je werkt in bestanden die minder gevoelig zijn, dan kun je overwegen om via online opslag (cloudopslag) te werken. Niet alleen heb je dan de bestanden direct beschikbaar op je laptop, werkstation, smartphone, tablet… of eigenlijk ieder apparaat met een browser, ook beschikken veel cloudopslagdiensten over versiebeheer, zodat je oudere versies van bestanden nog op kunt duiken, mochten er verkeerde wijzigingen zijn aangebracht. Toegankelijke clouddiensten zijn OneDrive, Box en Google Drive.

Bedenk echter wel dat de cloud een mooi marketingsynoniem is voor de systemen van anderen. Je werkbestanden bevinden zich op servers van bedrijven die erg hongerig zijn naar data. Er zijn natuurlijk ook andere manieren om je bestanden beschikbaar te houden. Gebruik je dezelfde laptop thuis als op het werk? Dan is het probleem niet zo groot, hoewel je wel altijd een actuele back-up nodig hebt. Je kunt ook een externe schijf of usb-stick gebruiken, maar let wel op dat deze kwetsbaar zijn en makkelijk te verliezen zijn. Sla dus de gegevens versleuteld op en zorg, wederom, voor een back-up.

Bedenk je wel dat de cloud een mooi marketingsynoniem is voor de systemen van anderen.

-

Office

De kans zit er dik in dat je Office-programma’s als Word, Excel en Outlook gebruikt voor werk. Bij Office365 kun je dit echter met je account op meerdere apparaten zetten. Als je met je werk-aanmeldgegevens inlogt op office.com, dan kun je de Office-suite downloaden en op je laptop installeren. Zonder dat dit iets kost. Zo heb je ook OneDrive en je mail via Outlook direct beschikbaar. Nadeel is wel dat alleen het hele Office-pakket zich laat installeren. Je kunt dus niet ervoor kiezen om bijvoorbeeld alléén Word en Excel op je pc te zetten.

Maakt je bedrijf geen gebruik van Office365, of heb je geen zin in al die Office-programma’s op je pc, dan kun je er ook voor kiezen LibreOffice te gebruiken. Een goed alternatief voor Outlook is Mozilla’s Thunderbird.

Overige software

De kans zit er dik in dat je ook andere programma’s gebruikt. Bijvoorbeeld de Adobe Suite. Als je werkgever niet de juiste licentie heeft en je zelf niet zit te wachten op de hoge maandlasten hiervan, kun je gratis alternatieven vinden in Gimp (Photoshop), Rawtherapee (Lightroom), InkScape (Illustrator) en Scribus (InDesign).

Om contact te houden met collega’s heb je ook messenger-programma’s als Slack en Microsoft Teams. Ook kun je WhatsApp gebruiken, dat je ook gewoon op je pc of laptop installeert. Ook zijn er natuurlijk programma's als Skype en Zoom om contact te houden met je collega's.

©PXimport

Thuiswerken vanwege Corona?

Vanwege het Coronavirus moeten veel werknemers en zelfstandigen noodgedwongen thuis werken. Heb je nog meer tips nodig om efficiënt te kunnen thuiswerken? Bekijk dan ons dossier Alles over thuiswerken: tips en trucs.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.