ID.nl logo
Zo maak je je laptop klaar voor thuiswerken
© Reshift Digital
Huis

Zo maak je je laptop klaar voor thuiswerken

Moet je ook noodgedwongen thuiswerken door Corona? Of je nu gaat thuiswerken op je eigen laptop of op een laptop die je van de systeembeheerder op het werk mee krijgt. Je moet hem nog wel even inrichten om er thuis productief mee aan de slag te kunnen. Denk daarbij aan je positionering op de werkplek, maar ook aan de software en instellingen van je laptop. Zo maak je je laptop klaar om thuis te werken.

Fysieke werkplek

Waarschijnlijk ben je snel geneigd je laptop te gebruiken zoals je dat thuis ook doet: op de bank met de benen gestrekt. Maar je zult merken dat dit ergonomisch gezien niet de beste oplossing is. Verplaatsen naar de eettafel helpt iets, maar het is nog altijd geen plek waar je een gezonde werkhouding vindt. Om de hele dag een goede werkhouding aan te kunnen houden en geen fysieke ongemakken op te lopen op lange termijn is het aan te raden gewoon aan een bureau met een goede bureaustoel te werken.

Meer tips voor de inrichting van een goede thuiswerkplek lees je op Thuiswerken wegens Corona? De beste spullen voor je werkkamer.

©PXimport

Wellicht helpt de systeembeheerder je aan een laptop voor thuiswerken. Maar mogelijk moet je op zoek naar een eigen laptop, als je zelfstandige bent of de laptop van jezelf of je werkgever niet volstaat. Onze keuzehulp laptops helpt je met de keuze voor een geschikte laptop.

Bij een laptop ben je snel geneigd naar voren te leunen.

-

Tweede scherm met laptop

Alsnog ben je snel geneigd bij een laptop aan een bureau naar voren te leunen. Dat komt omdat het relatief kleine scherm van je laptop wel gekanteld kan worden, maar niet op ooghoogte staat. Dat laatste is nodig om gedurende de werkdag rechtop te kunnen zitten.

Door een monitor te gebruiken als een tweede scherm voor je laptop, heb je wel een scherm dat op ooghoogte staat. Bovendien kun je een monitor in hoogte verstellen, zodat je een goede werkhouding vindt op je werkplek. Het scherm sluit je aan via de video-aansluiting op je laptop. Oude laptops hebben een (meestal blauwe) VGA-aansluiting, maar ook DVI komt nog regelmatig voor. Nieuwere laptops beschikken over HDMI-aansluitingen, of kleinere uitvoeringen in de vorm van mini-HDMI en micro-HDMI. Moderne laptops zijn voorzien van een usb-c-aansluiting, die voor meer doeleinden van beeldoverdracht gebruikt wordt. Let erbij op dat je bij het verbinden van je laptop met je monitor een kabel (en mogelijk een adapter) nodig hebt om de (mogelijk andere) aansluiting van je monitor aan je laptop te koppelen. Alles over de aansluitingen lees je in ons artikel Werken met twee schermen.

Een tweede scherm opent tal van deuren als het op thuiswerken aankomt. Je kunt beide schermen dupliceren. Maar het is ook mogelijk het beeld uit te breiden naar het tweede scherm of en je aangesloten monitor het ‘hoofdscherm’ te maken. Meer over de mogelijkheden van een extra beeldscherm lees je in het artikel Extra beeldscherm toevoegen aan je laptop.

©PXimport

Docking station

De kans zit er dik in dat je systeembeheerder je naast een laptop ook voorziet van een docking station. Handig om in een keer je laptop te koppelen aan al je apparatuur, zoals je toetsenbord, scherm, muis, enzovoort. Er zijn zelfs hele docking stations die je laptopscherm in een ergonomische positie brengen. Hierbij moet je natuurlijk wel een docking station hebben dat gemaakt is voor jouw specifieke laptopmodel. Andere docking stations sluit je aan via de usb-c- of usb-poort van je laptop.

Thuisnetwerk voor thuiswerken

Je thuisnetwerk moet natuurlijk ook ingericht zijn voor thuiswerken. Welke internetsnelheid je nodig hebt, is natuurlijk afhankelijk van het werk dat je doet. Komt het vooral neer op Excel en Outlook, dan heb je niet veel nodig, en is een stabiele wifi-verbinding nodig. Ben je een video-editor die veel highres-videomateriaal gebruikt, dan bespaart een kabel-of glasvezelverbinding, die van je router bekabeld naar je laptop loopt je een hoop tijd besparen.

Een stabiele internetverbinding is cruciaal om goed te kunnen thuisnetwerken, al is het maar om je Skype-verbinding niet te laten hikken. Kies er dus bij voorkeur altijd voor om je laptop via ethernet aan te sluiten. Maak je toch liever gebruik van de wifi-verbinding, dan kun je met een mesh-netwerk, powerline of access points ervoor zorgen dat je bereik alsnog goed genoeg is op je werkplek.

©PXimport

VPN

Doorgaans gebruiken we een VPN om je internetverkeer te beschermen. Maar ook voor werk wordt VPN vaak gebruikt, bijvoorbeeld wanneer er met persoonsgegevens of andere bedrijfsgevoelige informatie om wordt gegaan. Op deze manier bescherm je het bedrijf tegen mogelijke datalekken, die enorm in de papieren kunnen lopen. Hiervoor moet je geen betaalde VPN-dienst afnemen, maar via een VPN-verbinding connectie maken met het bedrijfsnetwerk. De systeembeheerder voorziet je van de aanmeldgegevens, die je in Windows 10 kunt ingeven door naar Instellingen / Netwerk en internet / VPN te gaan. Door op het plusje bij Een VPN-verbinding toevoegen te drukken kun je de aanmeldgegevens invoeren die je van je werkgever hebt gekregen.

Wil je meer weten over wat een VPN is? Lees dan ons artikel Wat is VPN?

Werken vanuit de cloud

Wanneer je aan het werk bent, wil je natuurlijk zowel thuis als op kantoor verder kunnen werken aan dezelfde bestanden. Via de bovengenoemde VPN-verbinding is het mogelijk om toegang te verkrijgen tot het bedrijfsnetwerk, om daar verder te werken aan je bestanden. Wanneer je thuiswerkt met gevoelige bedrijfsinformatie is dat wellicht de enige manier. Wanneer je werkt in bestanden die minder gevoelig zijn, dan kun je overwegen om via online opslag (cloudopslag) te werken. Niet alleen heb je dan de bestanden direct beschikbaar op je laptop, werkstation, smartphone, tablet… of eigenlijk ieder apparaat met een browser, ook beschikken veel cloudopslagdiensten over versiebeheer, zodat je oudere versies van bestanden nog op kunt duiken, mochten er verkeerde wijzigingen zijn aangebracht. Toegankelijke clouddiensten zijn OneDrive, Box en Google Drive.

Bedenk echter wel dat de cloud een mooi marketingsynoniem is voor de systemen van anderen. Je werkbestanden bevinden zich op servers van bedrijven die erg hongerig zijn naar data. Er zijn natuurlijk ook andere manieren om je bestanden beschikbaar te houden. Gebruik je dezelfde laptop thuis als op het werk? Dan is het probleem niet zo groot, hoewel je wel altijd een actuele back-up nodig hebt. Je kunt ook een externe schijf of usb-stick gebruiken, maar let wel op dat deze kwetsbaar zijn en makkelijk te verliezen zijn. Sla dus de gegevens versleuteld op en zorg, wederom, voor een back-up.

Bedenk je wel dat de cloud een mooi marketingsynoniem is voor de systemen van anderen.

-

Office

De kans zit er dik in dat je Office-programma’s als Word, Excel en Outlook gebruikt voor werk. Bij Office365 kun je dit echter met je account op meerdere apparaten zetten. Als je met je werk-aanmeldgegevens inlogt op office.com, dan kun je de Office-suite downloaden en op je laptop installeren. Zonder dat dit iets kost. Zo heb je ook OneDrive en je mail via Outlook direct beschikbaar. Nadeel is wel dat alleen het hele Office-pakket zich laat installeren. Je kunt dus niet ervoor kiezen om bijvoorbeeld alléén Word en Excel op je pc te zetten.

Maakt je bedrijf geen gebruik van Office365, of heb je geen zin in al die Office-programma’s op je pc, dan kun je er ook voor kiezen LibreOffice te gebruiken. Een goed alternatief voor Outlook is Mozilla’s Thunderbird.

Overige software

De kans zit er dik in dat je ook andere programma’s gebruikt. Bijvoorbeeld de Adobe Suite. Als je werkgever niet de juiste licentie heeft en je zelf niet zit te wachten op de hoge maandlasten hiervan, kun je gratis alternatieven vinden in Gimp (Photoshop), Rawtherapee (Lightroom), InkScape (Illustrator) en Scribus (InDesign).

Om contact te houden met collega’s heb je ook messenger-programma’s als Slack en Microsoft Teams. Ook kun je WhatsApp gebruiken, dat je ook gewoon op je pc of laptop installeert. Ook zijn er natuurlijk programma's als Skype en Zoom om contact te houden met je collega's.

©PXimport

Thuiswerken vanwege Corona?

Vanwege het Coronavirus moeten veel werknemers en zelfstandigen noodgedwongen thuis werken. Heb je nog meer tips nodig om efficiënt te kunnen thuiswerken? Bekijk dan ons dossier Alles over thuiswerken: tips en trucs.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!