ID.nl logo
Zo maak je de Windows-taakbalk echt van jezelf
© Alina - stock.adobe.com
Huis

Zo maak je de Windows-taakbalk echt van jezelf

De taakbalk is een van de handigste onderdelen van Windows. Hoewel hij nauwelijks ruimte in beslag neemt, geeft hij snelle toegang tot je favoriete apps, het startmenu, de zoekfunctie, het systeemvak en de basisinstellingen. Bovendien kun je deze taakbalk in hoge mate aanpassen en zelfs nog functioneler maken.

In het kort

De Windows-taakbalk: hij zit er altijd, netjes onderaan je scherm, maar heb je ooit stilgestaan bij wat je er allemaal mee kunt? Die balk is namelijk veel meer dan een parkeerplaats voor je snelkoppelingen. Met een paar simpele aanpassingen maak je van die bescheiden onderbalk een middel om je eigen workflow te stroomlijnen. Handig, je moet alleen even weten hoe.

Lees ook: Zo maak je de taakbalk transparant

Verbergen en uitlijnen

Wil je wat extra schermruimte? Verberg dan de taakbalk. Die verschijnt dan alleen nog wanneer je met de muis naar de onderrand van het scherm gaat. Klik met de rechtermuisknop op een lege plek in de taakbalk en kies Taakbalkinstellingen. In Windows 11 scrol je naar Gedrag van taakbalk en zet je een vinkje bij Taakbalk automatisch verbergen. Kun je niet wennen aan de gecentreerde pictogrammen? Zet ze dan klassiek links via Uitlijning van taakbalk en kies Links uitlijnen in plaats van Centreren.

Windows 10-gebruikers moeten de optie De taakbalk automatisch verbergen in de desktopmodus of De taakbalk automatisch verbergen in de tabletmodus selecteren. Heb je een hybride tablet of laptop? Dan kun je de taakbalk in tabletmodus laten verschijnen door simpelweg met je vinger van onder naar boven te vegen.

Door de taakbalk automatisch te verbergen, blijft je bureaublad lekker leeg.

Apps vastmaken

Apps die je vaak gebruikt, wil je natuurlijk niet telkens via het startmenu opzoeken. Veel handiger is het om ze vast te zetten in de taakbalk. In Windows 10 open je de lijst met apps via de Startknop. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram of de tegel van de app die je wilt vastmaken, kies Meer en dan Vastmaken aan taakbalk. Wil je de app later weer verwijderen van de taakbalk? Klik dan met de rechtermuisknop op het pictogram en kies Losmaken van taakbalk.

In Windows 11 werkt het vergelijkbaar: open het Startmenu en zoek de app bij Vastgezette apps of onder Alle apps. Klik met de rechtermuisknop, kies Meer en dan Aan de taakbalk vastmaken.

De volgorde van de pictogrammen op de taakbalk pas je eenvoudig aan door ze te verslepen. Slepen, neerzetten, klaar!

Met de rechtermuisknop kun je apps vastmaken aan de taakbalk.

Knoppen combineren

Windows laat actieve programma's als knoppen in de taakbalk zien. Heb je bijvoorbeeld twee Word-documenten open, dan verschijnen er twee miniatuurvensters zodra je met de muis over het Word-pictogram beweegt. In de Taakbalkinstellingen vind je de optie Taakbalkknoppen combineren en labels verbergen. Kies je hier Nooit, dan toont Windows niet alleen het pictogram, maar ook de bestandsnamen van elk geopend document. Dat is overzichtelijk, maar neemt flink wat ruimte in op de taakbalk. Daarom kiezen de meeste gebruikers voor Altijd of Wanneer taakbalk vol is, daarmee combineert Windows de vensters netjes onder één knop.

Wanneer wil je taakbalkknoppen combineren en labels verbergen?

Widgets

In Windows 11 zie je in de taakbalk vaak aan de linkerkant live-weerberichten of andere informatie, zonder dat je werk wordt onderbroken. Dat zijn zogeheten widgets. Sommige gebruikers zijn er dol op, anderen ervaren ze als storende elementen. Widgets geven informatie over onder meer het weer, nieuwsberichten, beurskoersen en fotogalerijen.

Wil je widgets aan de taakbalk toevoegen? Open dan de Instellingen via Windows-toets+I, ga naar Persoonlijke instellingen en kies vervolgens Taakbalk. Onder Taakbalkitems kun je de schakelaar bij Widgets inschakelen. Zodra je dat doet, verschijnt de Widgets-app automatisch aan de linkerzijde van de taakbalk en toont daar het laatste nieuws en andere updates.

De widgets tonen voortdurend live informatie aan de linkerkant van de taakbalk.

Verschillen tussen Windows 10 en 11

Vreemd genoeg heeft Windows 11 een aantal handige functies van de taakbalk uit Windows 10 niet overgenomen. Het gaat om details, maar wie eraan gewend was, zal ze beslist missen. Zo kon je in Windows 10 een afbeelding naar het pictogram van een beeldbewerkingsprogramma in de taakbalk slepen om het bestand automatisch in Paint of Photoshop te openen. Hetzelfde gold voor tekstdocumenten: sleepte je een bestand naar het Word-pictogram dan opende dat vanzelf in Word. In Windows 11 krijg je bij diezelfde actie een verbodsbord te zien.

Ook het rechtsklikken op de taakbalk is uitgekleed. Waar je in Windows 10 via het snelmenu de taakbalk kon vergrendelen of ontgrendelen, is die optie in Windows 11 verdwenen. De taakbalk is simpelweg vergrendeld. Punt. De balk blijft onderaan staan, heeft een vast formaat en je kunt hem als gebruiker niet verplaatsen. De mogelijkheid om de taakbalk aan de boven-, linker- of rechterkant van het scherm te zetten – ooit standaard in Windows 10 – is in Windows 11 afgeschaft.

Taakweergave

Windows 11 heeft een bijzonder handige functie: Taakweergave. Met één klik op het bijbehorende pictogram in de taakbalk krijg je een overzicht van alle geopende applicaties en virtuele bureaubladen. Met de pijltjestoetsen kun je snel de gewenste applicatie selecteren en activeren.

Wil je de knop voor Taakweergave toevoegen aan de taakbalk? Ga dan naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en zet de schakelaar bij Taakweergave aan. Vanaf dat moment verschijnt in de taakbalk een pictogram van een wit-zwart vierkant. Hiermee kun je razendsnel schakelen tussen apps en virtuele bureaubladen.

Met de knop Taakweergave krijg je een overzicht van de actieve vensters en alle virtuele bureaubladen.

Schakelen met toetsenbord

Alle apps die je aan de taakbalk hebt vastgemaakt, kun je ook met het toetsenbord openen. Gebruik hiervoor de Windows-toets in combinatie met een numerieke toets aan de bovenkant van het toetsenbord. Cijfer 1 staat voor de eerste app op de taakbalk die je telt vanaf de knop Taakweergave. Cijfer 2 staat voor de tweede app enzovoort. Zijn er voor de gekozen app meerdere vensters geopend, dan kun je via dezelfde toetscombinatie door de vensters bladeren.

Gebruik de volgorde door te tellen vanaf de knop Taakweergave.

Kleur of semitransparant

Het is in beide systeemvarianten mogelijk om de kleur van de taakbalk aan te passen en deze semitransparant te maken. Klik met rechts op het bureaublad en gebruik de opdracht Aan persoonlijke voorkeur aanpassen. In de linkerkolom selecteer je Persoonlijke instellingen en aan de rechterkant klik je op Kleuren. Bij Modus ga je voor Licht of Donker.

Zet de Transparantie-effecten aan en bij Accentkleur ga je voor de optie Handmatig. Vervolgens pik je een aangepaste accentkleur uit de kleurenkiezer. Je krijgt pas het effect te zien als je hier de optie Accentkleur weergeven op Start en de taakbalk hebt ingeschakeld.

Je kunt de taakbalk ook een kleurtje geven.

Op meerdere schermen

Veel gebruikers klikken hun laptop in een dock of sluiten het apparaat via usb-c aan op een extern beeldscherm om te profiteren van extra schermruimte. Standaard wordt de taakbalk op alle beeldschermen weergegeven. Wil je dat niet, dan kun je dat in Windows 10 aanpassen via de Taakbalkinstellingen. Schakel daar de optie Taakbalk weergeven op alle beeldschermen uit. Vervolgens kun je de taakbalk naar het gewenste scherm slepen. Let op: dit werkt alleen als de taakbalk niet vergrendeld is. Controleer dat door met rechts op de taakbalk te klikken en na te gaan of Taakbalk vergrendelen is uitgeschakeld.

In Windows 11 ga je in de Taakbalkinstellingen naar de sectie Gedrag van taakbalk. Ook daar kun je aangeven dat de taakbalk slechts op één scherm zichtbaar mag zijn. Daarnaast kun je instellen hoe de apps in de taakbalk op meerdere schermen worden weergegeven. Je hebt drie opties. Ofwel zie je de geopende apps in alle taakbalken, of zowel in de hoofdtaakbalk en de taakbalk waar het venster is geopend, ofwel zie je de geopende apps alleen in de taakbalk van het venster dat actief is. Let wel: in Windows 11 worden het notificatiecentrum, samen met datum en tijd, uitsluitend op het hoofdscherm weergegeven. Ze verschijnen dus nooit op het extra beeldscherm.

Hierdoor wordt de taakbalk op alle beeldschermen getoond.

Jumplist

Wanneer je in Windows 11 met de rechtermuisknop op het taakbalkpictogram van een applicatie klikt, verschijnt er een lijst met bestanden die je recent of frequent met dat programma hebt geopend. Zo'n lijst heet een jumplist: een contextmenu dat snelle toegang biedt tot eerder gebruikte bestanden. Je kunt bestanden in een jumplist vastmaken, zodat ze altijd beschikbaar blijven. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het taakbalkpictogram om de jumplist te openen. Beweeg je muis naar het bestand dat je wilt vastzetten. Er verschijnt dan een punaisepictogram naast de bestandsnaam. Klik op die punaise om het item vast te maken. Je kunt ook nogmaals met rechts op zo'n item klikken voor meer opties, zoals Openen, Aan deze lijst vastmaken, of Uit deze lijst verwijderen. In de jumplist worden vastgezette bestanden bovenaan gegroepeerd en daaronder de recent gebruikte bestanden.

Het is mogelijk om bestanden permanent toe te voegen aan de jumplist.

Badges weergeven

In de taakbalk zie je regelmatig kleine indicaties op de knoppen die aangeven dat er aandacht nodig is. Deze badges zijn bedoeld om je snel te laten weten dat er iets te doen is in een bepaalde app. Er wacht bijvoorbeeld een ongelezen bericht of een alarm. Die badges en knipperende meldingen zijn behoorlijk subtiel en belasten de systeembronnen niet. Je kunt de zichtbaarheid van deze badges instellen via de Taakbalkinstellingen. In Windows 10 schakel je Badges weergeven op taakbalkknoppen in. In Windows 11 ga je naar Gedrag van taakbalk en daar heet deze functie Badges weergeven op taakbalkapps.

De badges vragen je aandacht in de taakbalk.

TaskbarPlus voor workflow

Er zijn verschillende tools die de taakbalk in Windows productiever maken. Een aanrader is de freeware TaskbarPlus. Het is een draagbare tool, je hoeft dus niets te installeren. Wat TaskbarPlus zo aantrekkelijk maakt, is dat je letterlijk alles wat je vaak gebruikt kunt organiseren in meerdere taakbalken. Zo blijft je bureaublad overzichtelijk en leeg, terwijl je toch met één klik toegang hebt tot je favoriete apps, snelkoppelingen, plaknotities of webpagina's.

Wanneer je TaskbarPlus voor het eerst opent, krijg je enkele korte instructies. Daarna verschijnt er in je taakbalk een extra knop waarmee je extra taakbalken op het scherm kunt oproepen. Standaard krijg je er zeven, maar het idee is dat je TaskbarPlus helemaal afstemt op je eigen workflow. Toegegeven: visueel is TaskbarPlus geen hoogvlieger. De extra taakbalken nemen aardig wat ruimte in op je bureaublad. Maar zodra je buiten TaskbarPlus klikt, verdwijnen ze weer uit beeld.

TaskbarPlus wint geen schoonheidsprijs, maar is wel bijzonder handig.

Afstemmen op je wensen

Om TaskbarPlus aan te passen aan je eigen manier van werken, moet je de taakbalken eerst vastzetten. Doe je dat niet, dan verdwijnen ze telkens weer zodra je ergens anders klikt. Door op het kleine pinnetje in de hoek van een taakbalk te klikken, blijven ze tijdelijk zichtbaar. Daarna kun je met de plusknop een nieuwe taakbalk aanmaken, of nieuwe koppelingen toevoegen aan een bestaande. De tijd die je investeert in de inrichting van TaskbarPlus, verdien je later dubbel en dik terug. Je krijgt een bureaublad dat overzichtelijk blijft, met directe toegang tot alles wat voor jou belangrijk is.

De instellingen van TaskbarPlus zijn eenvoudig. Je kunt kiezen tussen een lichte of donkere modus, de pictogrammen van snelkoppelingen tonen of verbergen, en bepaalde taakbalken uit het zicht houden als je ze tijdelijk niet nodig hebt. Het is aan te raden om TaskbarPlus automatisch mee te laten opstarten met Windows, zodat je persoonlijke taakbalkomgeving altijd meteen klaarstaat.

Je moet de tool nog wel van de koppelingen voorzien, afgestemd op jouw manier van werken.


☑️ Heb jij nog taken te doen?

☑️ Houd het bij op een ToDo-lijst!
▼ Volgende artikel
Je telefoon als scanner: oude foto's digitaliseren
© ID.nl
Huis

Je telefoon als scanner: oude foto's digitaliseren

Een smartphone is tegenwoordig een volwaardig alternatief voor een desktopscanner. Niet alleen om documenten te digitaliseren, maar ook om oude fotoafdrukken om te zetten naar digitale beelden. Natuurlijk kun je een foto maken van een afdruk, maar meteen speciale scan-app behaal je een betere kwaliteit. Ook heb je daarmee meer mogelijkheden om de afbeelding verder te verbeteren.

Uiteraard zijn je dierbare digitale foto’s en filmpjes goed beveiligd. Ze staan niet alleen op je smartphone, maar zijn waarschijnlijk ook veilig opgeslagen in de cloud. Daar ga je tenminste van uit. Maar hoe zit het met al die oude papieren foto’s? Die afbeeldingen van overleden familieleden, vroegere vrienden, schoolkameraadjes, huisdieren of een jongere versie van jezelf? Leg ze klaar en neem rustig de tijd om ze met de smartphone in te scannen. Je bent er best wel even mee bezig, maar het is verrassend leuk om vergeten herinneringen die je in de schoenendoos of een stoffig album bewaart, nieuw leven in te blazen. Alle apps die we hier bespreken, zijn er zowel in een Android- als een iOS-versie.

Google Photoscan

Een prima gratis app die speciaal is ontwikkeld voor het digitaliseren van fotoafdrukken, is Google Fotoscan. Deze bijzonder gebruiksvriendelijke app slaat je scans automatisch op in Google Foto’s. De beeldkwaliteit is verrassend goed en de app begeleidt je stap voor stap bij het scannen.

Voor elke foto werkt de app met verschillende opnamen. De app voegt deze beelden samen tot één geoptimaliseerde scan. Zodra je op de sluiterknop tikt, verschijnen vier witte stippen; één in elke hoek van de afbeelding. Je beweegt je telefoon naar elke stip en houdt die stil tot de stip blauw kleurt. Dat kost iets meer tijd dan het maken van een gewone foto, maar het resultaat is aanzienlijk beter. Van het indrukken van de sluiter tot de uiteindelijke scan ben je zo’n 10 tot 20 seconden per foto kwijt.

Gelijke lichtverdeling

Standaard activeert de app tijdens het scannen de flitser van je telefoon, maar je kunt deze functie eenvoudig uitschakelen als je dat liever hebt. Door de combinatie van vier opnames zorgt Fotoscan voor digitale afbeeldingen zonder hinderlijke schittering. Dat is een veelvoorkomend probleem bij het simpelweg fotograferen van een afdruk. Daarbij ontstaat vaak een ongelijkmatige lichtverdeling, met storende reflecties tot gevolg.

De scan wordt automatisch bijgesneden tot het juiste formaat, waarbij randen van bijvoorbeeld de tafel of ondergrond netjes worden weggesneden. De resultaten zijn zonder meer overtuigend. Een bijkomend voordeel is dat je scans automatisch worden opgeslagen in Google Foto’s. Daar kun je ze eenvoudig bewerken, delen via de ingebouwde functies en snel terugvinden met behulp van de krachtige zoekfunctie.

Microsoft Lens

Microsoft biedt eveneens een gratis app aan om documenten, visitekaartjes en foto’s te scannen: Microsoft Lens. Ook Lens is eenvoudig in gebruik en volledig gratis. Bij het openen van de app kies je uit verschillende scanmodi, zoals Acties (voor het inlezen van tabellen of tekst), Document, Whiteboard, Foto en Visitekaartje.

Richt de camera op de papieren foto en tik op de scanknop. De app bevat enkele basistools om de opname te bewerken of te roteren. Je kunt zelfs tekst toevoegen. Door de hoekpunten van het selectiekader te verslepen, snijd je de afbeelding nauwkeurig uit.

Veel exportmogelijkheden

Foto’s digitaliseren met Microsoft Lens gaat sneller dan met Google Fotoscan, omdat je per scan slechts één opname hoeft te maken. Het risico op reflecties is wel groter, wat soms leidt tot een iets lagere beeldkwaliteit in vergelijking met de app van Google. Toch levert Lens scherpe scans met accurate kleuren.

De app biedt zestien filters om afbeeldingen om te zetten naar onder meer grijswaarden, sepia, zwart-wit en andere stijlen. Wie een ­Microsoft-abonnement heeft, kan scans rechtstreeks uploaden naar OneDrive, of direct exporteren naar de lokale fotobibliotheek, pdf, Word, OneNote of PowerPoint.

Photomyne Photo Scan

Photomyne Photo Scan kun je slechts drie dagen gratis uitproberen. Daarna betaal je 5,83 euro per maand of 69,90 euro per jaar. Dat is aan de prijzige kant voor een scan-app, maar daar krijg je veel functionaliteit voor terug. Dit is een van de compleetste fotoscanners. Zo kun je met één tik meerdere foto’s tegelijk scannen. Dat is ideaal als je een fotoalbum wilt digitaliseren met meerdere afdrukken op dezelfde pagina.

De app herkent, snijdt en verwerkt automatisch alle individuele beelden. Wanneer je aan de slag wilt, begin je met New album. Daarna kies je of je documenten, foto’s, negatiefjes of dia’s wilt scannen. Die laatste twee lukken zeker met deze tool, maar de resolutie is naar ons gevoel niet hoog genoeg. Bovendien kun je dan beter een hulpmiddel gebruiken om de telefoon op een vaste afstand van de dia of het negatiefje te houden.

Inkleuren en verscherpen

Omdat het telkens om één opname gaat en niet om een combinatie van verschillende shots, heb je soms wel wat last van schittering en reflectie. Kies je de optie Photos, dan vindt de Photo Scan App zelf de individuele foto’s. Bovendien optimaliseert hij de kleur- en helderheid, zodat het contrast en de verzadiging perfect zijn. Wanneer je de knop Edit gebruikt, kun je de oude zwart-witfoto’s door de software laten inkleuren. Dat doet Photomyne volledig zelfstandig. Er is geen mogelijkheid om te kiezen of een jurk blauw of roze zal zijn. De nadruk bij het inkleuren ligt vooral op de huidtinten.

Er zijn vier filters die het kleurgebruik iets levendiger of zachter maken. Door op het diamantpictogram te tikken, maakt de app vooral de gelaatstrekken van de personen scherper. De app ondersteunt zelfs gezichtsherkenning. Vervolgens kun je de foto’s opslaan op de Photomyne-website, lokaal bewaren op je apparaat, of direct delen via e-mail. Het is ook mogelijk om de scans rechtstreeks uit te wisselen met je computer door naar www.photomyne.com te gaan en de QR-code te scannen die op je telefoon verschijnt. Ten slotte kun je de albums op Photomyne aanvullen met bestaande digitale foto’s die op je computer staan.

Reimagine

Reimagine biedt een proefperiode van zeven dagen. Daarna betaal je 8,99 euro per maand of 59,99 euro per jaar. Deze app scant, snijdt en retoucheert oude foto’s met behulp van AI. Je kunt de resolutie verhogen, zwart-witfoto’s inkleuren en krassen of vouwen laten herstellen.

Reimagine is de nieuwste app in deze categorie en werd ontwikkeld door MyHeritage, vooral bekend van software voor het vastleggen van familie­stambomen. Dankzij AI herkent de app automatisch de randen van foto’s en snijdt ze bij. Daardoor kunnen meerdere beelden van één album­pagina in één keer worden opgeslagen. Na het scannen kun je de functie Verbeteren activeren en het resultaat vergelijken met de oorspronkelijke scan. Ondertussen detecteert de app automatisch de gezichten op de foto.

Minimale animaties

De app schat zelfs het jaartal waarop de foto is genomen, op basis van de inhoud van het beeld. In onze tests week die schatting hooguit drie jaar af. Je kunt zelf locatiegegevens toevoegen via tags.

Voor de functie Animatie moet je een gezicht op de foto selecteren. Verwacht hier geen spectaculaire effecten: de persoon beweegt licht met het hoofd of knippert met de ogen, meer gebeurt er niet. Verder kun je nog het verhaal achter de foto inspreken. De opname wordt bij de foto opgeslagen en is later via de app terug te horen. Tot slot kun je de bewerkte foto’s opslaan en delen via de standaarddeelfuncties van je smartphone.

Adobe Scan

Adobe Scan biedt een proefperiode van zeven dagen . Daarna kies je voor een Plus-abonnement van 5,99 euro per maand, of een Premium-­abonnement dat twee keer zoveel kost.

Met het Premium-abonnement krijg je toegang tot extra functies zoals tekstherkenning in scans, het exporteren van pdf’s naar Word, Excel of jpg, en het gebruik van een zogenaamd tovergummetje. Met dat gummetje verwijder je eenvoudig storende objecten in een foto. Je tikt met je vinger op het object, er verschijnt een paarse overlay, en een seconde later is het verdwenen. Tijdens de proefperiode van een week kun je de Premium-functies alvast uitproberen.

Multifunctioneel

Adobe Scan doet een beroep op AI om het perspectief te corrigeren, handgeschreven of gedrukte tekst te verscherpen en schitteringen en schaduwen te verwijderen. Ook beschik je over een schuifregelaar om de helderheid en het contrast aan te passen. In de Premium-variant bepaal je het formaat van de afbeelding, zo kun je bijvoorbeeld een staand of een liggend A4-formaat voor de afdruk selecteren. Net als Microsoft Lens beschikt Adobe Scan over een modus om een whiteboard, een boek, een identiteitskaart of een visitekaartje te digitaliseren. Je scans worden opgeslagen in de cloudopslag van Adobe.

CamScanner

CamScanner is een mobiele app waarmee je zowel documenten als foto’s digitaliseert en synchroniseert met al je apparaten. Het is zelfs mogelijk te kiezen voor batchverwerking, zodat je niet voortdurend dezelfde handelingen hoeft te herhalen. De app heeft bovendien een speciale modus om foto’s te maken die bruikbaar zijn voor ID-kaarten. Je positioneert het hoofd binnen de aangegeven markeringen en de app vervangt de achtergrond door egaal wit. Ook kun je tekst in afbeeldingen bewerken, al gebruiken wij de app voorlopig enkel voor foto’s.

Prettig is dat je elke opname kunt instellen op vier resoluties HD (4432 × 3024), Groot (3264 × 2488), Standaard (2880 × 2156) en Klein (1920 × 1400). Ook hier mag je de app drie dagen gratis proberen, daarna kost hij 54,99 euro per jaar, maar het eerste jaar betaal je 30,99 euro.

Foto herstellen

Nieuw is de functie Foto herstellen, waarbij de app alle onvolmaaktheden repareert, zoals kreuken, krassen en vervaging. De verbeterde foto’s zien er inderdaad veel beter uit.

Het scanproces verloopt erg snel, maar er ontbreekt een functie voor het verwijderen van schittering. Bij de optie Herstelling zit ook de functie Inkleuren, maar die optie gaf bij onze tests het minste resultaat. CamScanner heeft alle gangbare opties om het afgewerkte resultaat te delen.

▼ Volgende artikel
Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken
© Siemens
Huis

Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken

Ben je op koffiegebied een echte fijnproever? Misschien is deze gloednieuwe automatische espressomachine van Siemens dan wel iets voor jou. Dit stijlvol vormgegeven apparaat ondersteunt maar liefst 35 koffiesoorten. Naast gangbare smaken als cappuccino, espresso en americano maak je met de EQ700 Integral net zo makkelijk exotischer dranken. Een ristretto, flat white of cold brew macchiato? Geen probleem! We nemen de proef op de som.

Fantastisch
Conclusie

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.

Plus- en minpunten
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot melkreservoir
  • Ruime watertank met handvat
  • Duidelijk touchscreen
  • Zeer veel koffiesmaken
  • Stille keramische molen
  • Ingebouwde ledverlichting
  • Uitgebreide app
  • Prijzig
  • Relatief groot
  • Waterfilter elke twee maanden vervangen

Siemens heeft zijn nieuwste espressomachines zorgvuldig verpakt. Op de productdoos staan zelfs instructies over hoe je de EQ700 Integral het best kunt uitpakken. Het is een behoorlijk groot en zwaar apparaat: respectievelijk 38 × 35,2 × 46,7 centimeter en 10,7 kilo. Reserveer dus voldoende ruimte in je beoogde koffiecorner. In de verpakking zit nog een klein doosje met losse accessoires, zoals een rooster, een aanbrenghulp voor het waterfilter, een teststrip voor de waterhardheid en een Nederlandstalige handleiding.

©Maikel Dijkhuizen

De Siemens EQ700 Integral neemt op het keukenblad best veel ruimte in beslag.

Robuuste behuizing

Siemens hanteert voor dit model weliswaar een stevige adviesprijs van 1249 euro, maar daar krijg je wel een stijlvol vormgegeven koffiemachine met een hoge bouwkwaliteit voor terug. Het apparaat is afgewerkt met roestvrij staal en stevig kunststof. Mooi meegenomen is dat alle losse onderdelen wel een stootje kunnen hebben, zoals het deksel van het bonenreservoir en de lekschaal. Alles voelt zeer solide aan.

De watertank van 2,4 liter heeft een handig handvat. Die vul je dus eenvoudig onder de kraan. Het bovenste vak biedt plek aan 320 gram bonen, terwijl je 700 milliliter in het melkreservoir kwijt kunt. Wil je melkdranken bereiden, dan klik je het benodigde reservoir aan de zijkant vast.

Duidelijk aanraakscherm

Het heldere touchscreen van 5 inch is een echte blikvanger. Dankzij het gebruiksvriendelijke menu laat de EQ700 Integral zich makkelijk bedienen. Als je de koffiemachine voor de eerste keer inschakelt, neem je eerst enkele instellingen door. Kies op het scherm onder andere de Nederlandse taal en koppel de koffiemachine optioneel aan de Home Connect-app op een smartphone (waarover later meer).

Neem even de tijd om het apparaat gebruiksklaar te maken. Je dient onder meer het waterfilter te ontluchten en de waterhardheid in te stellen. Volgens Siemens is het noodzakelijk om dit filter elke twee maanden te vervangen, maar je kunt de koffiemachine ook prima zonder gebruiken. Vermoedelijk moet je het apparaat dan wel wat vaker ontkalken.

©Maikel Dijkhuizen

Het felverlichte aanraakscherm springt direct in het oog.

Koffie bereiden

Een kopje koffie bereiden werkt simpel. Tik op het aanraakscherm op de soort koffie die je wilt drinken. De afbeeldingen zijn erg duidelijk, zodat gebruikers zich niet snel zullen vergissen. Je stelt bij elke variant de koffiesterkte, de hoeveelheid en het aromaprofiel in. Voor het aromaniveau selecteer je de optie Mild, Gebalanceerd of Karakteristiek. Kies je een melkdrank, dan tik je op het scherm eveneens op de gewenste hoeveelheid. Een nuttige functie is dat je elke koffiesoort met de gewenste bereidingsopties aan je favorieten kunt toevoegen.

Onder het tabblad Klassiekers vind je alle bekende koffiesoorten. Wil je eens wat anders uitproberen, dan tref je bij coffeeWorld nog véél meer variaties, waaronder wiener melange, café au lait en slow brew. Bij elke soort lees je op het scherm een korte beschrijving. Verder kies je via coffeeWorld+ ook nog koffierecepten in de Home Connect-app. Gebruik de app daarnaast om de bereiding op afstand te starten, instellingen te wijzigen en nieuwe software-updates te installeren.

De EQ700 Integral heeft onderhuids verschillende sensors. Die zorgen voor de juiste temperatuur en een goede verhouding tussen koffie en water. De keramische molen is verrassend stil. Boven de koffie- en melkuitloop bevinden zich twee felle ledlampen. Kortom, zet gerust ook in het donker een kopje koffie. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de dranken lekker smaken. Daarover kunnen we kort zijn, want onder leiding van deze espressomachine bereid je heerlijke koffie.

©Maikel Dijkhuizen

Deze uitgebreide koffiemachine heeft twee ingebouwde ledlampjes.

Espressomachine reinigen

Elke uitgebreide koffiemachine vereist het nodige onderhoud, en dat is bij de EQ700 Integral niet anders. Siemens maakt het zijn gebruikers zo makkelijk mogelijk. Zo start de machine na elke melkdrank op eigen houtje een stoomspoeling om het kanaal voor de melktoevoer te reinigen. Zoals je van een apparaat in deze prijsklasse mag verwachten, kun je ook een ontkalkingsprogramma starten. Op jouw verzoek lees je op het scherm hoe je verschillende componenten kunt reinigen, zoals de zetgroep en drankuitloop. De instructies zijn erg duidelijk, waardoor je de papieren handleiding eigenlijk niet eens nodig hebt.

Siemens EQ700 Integral kopen?

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.