ID.nl logo
5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen
© Reshift Digital
Huis

5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen

Hoe vaak is een bepaalde blog op je website gelezen? Uit welke regio komen de bezoekers van je website? Hoeveel bezoekers heeft je website überhaupt? Het zijn allemaal vragen die je met één tool kunt beantwoorden: Google Analytics. Met deze vijf tips maak je jezelf snel wegwijs in deze handige Google-tool.

Google Analytics is gratis te gebruiken en het is bedoeld om data te verwerken en inzichtelijk te maken over jouw website. Vroeger moest je je server log erop naslaan om te zien hoe de traffic naar je website ervoor staat, maar tegenwoordig is dat een stuk makkelijker dankzij Analytics. In eerste instantie kon je er eigenlijk alleen informatie uithalen gebaseerd op je log file-data, maar inmiddels is het veel uitgebreider geworden.

Plaats de tag op je pagina  

Op de meest simpele, gratis Wordpress-site kan het niet zo heel makkelijk, maar als je een website volledig in eigen beheer hebt, dan genereer je eerst bij aanmelden een stukje code via Google Analytics, dat je in je de headtag op je site moet plaatsen zodat Google begrijpt waar het moet kijken. De data wordt vervolgens in een handige rapportage in dashboardstijl weergegeven in Google Analytics. Het linkje maken met je website is belangrijk, want het is niet de bedoeling dat iedereen simpelweg www.jouwwebsite.nl kan linken aan Google Analytics en allerlei inzichten krijgt over jouw bezoekers.

©PXimport

Laat je niet overspoelen door de informatie  

Er is ontzettend veel informatie te vinden in Google Analytics. Er zijn alleen al standaard rapporten met de cijfers rondom: realtime, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Het hangt er uiteraard helemaal vanaf wat voor jou de hoofdreden is om Analytics te gebruiken. Wil je het bijvoorbeeld inzetten om de bezoekersaantallen en leescijfers van een bepaald artikel in te zien, dan kun je het beste naar ‘Gedrag’ en dan ‘Site Content’ gaan. Maak ook slim gebruik van de data die je kunt instellen, zodat je in één keer de cijfers van een heel jaar kunt inzien, of een bepaalde maand. Begin in ieder geval klein, zodat je niet overweldigd raakt van alle mogelijke inzichten.

Inzicht heb je, advies kun je krijgen  

Vergeet niet dat Analytics je alleen inzicht geeft, en dat Google je niet gaat vertellen wat je anders moet aanpakken. Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld de gemiddelde tijd die mensen op je pagina besteden. Heb je een blog en wil je graag dat mensen langer op je pagina blijven, dan moet je dus zelf bedenken hoe je dat kunt doen. Bij andere websites kijken kan ook helpen inspiratie te bieden, maar uiteindelijk is het aan jou wat je implementeert om die cijfers in Google Analytics te verbeteren. Uiteindelijk kun je er ook voor kiezen om een expert in te huren die je eenmalig (of regelmatig) helpt met de inzichten en vooral met advies hoe je het beter kunt doen. 

Kijk hoe snel je website is  

Als je een website maakt met allemaal afbeeldingen van tientallen MB’s, dan is de kans groot dat hij niet zo snel is. Immers moet een toestel van een bezoeker eerst al die grote bestanden downloaden om de website goed weer te geven. Sitemakers streven er dus altijd naar een zo snel mogelijk werkende site te maken, want die worden door Google uiteindelijk ook beter beoordeeld waardoor ze op een belangrijkere positie in de zoekresultaten eindigen. In Google Analytics kun je zien hoe snel je website is, door naar Gedrag te gaan en dan sitesnelheid. Het voordeel is dat Google Analytics hier wél een adviserende rol pakt. Het kan namelijk informatie geven over wat dan zo afremmend werkt, zodat je hierin aanpassingen kunt doen en weer in Analytics kunt bekijken of die aanpassingen zinvol zijn geweest.

Stel je eigen rapporten in

Het fijne aan Google Analytics is dat Google niet alles voorkauwt. Er is een aantal basic rapportages die je snel en makkelijk kunt raadplegen, maar misschien wil je specifiek voor het doel van jouw website wel een net even andere rapportage zien. Je kunt die rapportages standaard naar jezelf laten mailen, zodat je bijvoorbeeld elke dag een e-mail ontvangt met hierin de laatste statistieken. Je kunt dit doen door een rapport zo in te stellen als jij het graag ziet (via Aanpassing) en dan op ‘Share’ te klikken. Zo kun je kiezen om het als Excel-document of PDF naar jezelf te laten mailen en ook voor hoe lang.

Uiteindelijk helpt het gebruik van Google Analytics ook door een doel te stellen. Wil je de sitesnelheid met 1 seconde verbeteren? Wil je meer traffic genereren op een bepaald artikel? Dit zijn allemaal dingen waar Google Analytics je inzicht in geeft. Het is slim om jezelf een doel te stellen, zodat je de tool ook echt inzet als een manier om nieuwe hoogtes te bereiken. Hoe sneller je merkt dat het gebruiken van de informatie en het aanpassen van je site ook daadwerkelijk werkt, hoe meer geïnspireerd je raakt om meer aanpassingen door te voeren en op den duur een goedwerkende, geliefde site te maken: al is het alleen maar voor Google, want dan volgen de bezoekers vanzelf wel.

▼ Volgende artikel
Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP
Huis

Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP

Zwarte huishoudelijke apparaten veroveren het interieur. Ze ogen stijlvol, tijdloos en passen perfect bij de moderne woontrends. Tijdens Black Friday scoor je bij EP twee zwarte toppers van Samsung met slimme technologie en krachtig design. Ontdek waarom zwart het nieuwe wit is!

Partnerbijdrage - in samenwerking met EP

De tijd dat de wasruimte een rommelhok was waar je zo snel mogelijk weer uit vluchtte, is voorbij. Steeds meer huishoudens maken er juist een plek van die gezien mag worden. Want waarom zou het mooier, rustiger en stijlvol kunnen zijn in de woonkamer, maar niet daar waar je wekelijks uren met wasgoed in de weer bent? De nieuwste trend is dan ook overduidelijk: zwarte apparatuur maakt de wasruimte volwassen. Niet schreeuwerig, niet druk, maar gewoon strak, rustig en een tikje hotel-chic.

En precies dát laat EP tijdens Black Friday zien met twee stijlvolle toppers van Samsung in diep zwart: de WW11DG6B25LBU3 SuperSpeed-wasmachine en de DV90DG6845LBU3 warmtepompdroger. Geen saaie witte wasbeesten meer, maar apparaten die je met plezier in het zicht zet.

Waarom zwart zo goed werkt

Wit was decennialang de standaard, maar het voelde ook altijd een beetje… veilig. Zwart daarentegen heeft karakter. Het brengt rust in ruimtes met hout, beton of staal, en past moeiteloos in moderne interieurs. Het oogt minder aanwezig, zachter zelfs, en daarmee krijgt de wasruimte ineens dezelfde ontwerptaal als de keuken of woonkamer. Samsung speelt daar slim op in met donkere uitvoeringen die mat zijn, subtiel afgewerkt, en absoluut niet schreeuwen om aandacht. Ze zijn de aandacht.

©Samsung

Stijl ontmoet snelheid

Neem de Samsung WW11DG6B25LBU3, of in gewone mensentaal de AI SuperSpeed 6000-serie. Onder die zwarte behuizing schuilt een werkpaard met 11 kilo trommelcapaciteit: ideaal voor gezinnen die niet elk moment van de dag willen draaien. Dankzij het SuperSpeed-programma is een volle lading in slechts 39 minuten klaar. Even douchen, koffie zetten, klaar.

Maar wat 'm echt bijzonder maakt, is de combinatie van slimme technologieën. AI EcoBubble laat wasmiddel al op lagere temperatuur krachtige bubbels vormen die dieper in de vezels dringen. Daardoor lossen vlekken makkelijker op, zonder dat je heet hoeft te wassen, wat je kleding én je energierekening ten goede komt. De SpaceMax-trommel geeft je 11 kilo inhoud zonder dat de machine zelf groter wordt, dus méér laadruimte zonder een log apparaat in de wasruimte.

Dankzij de SmartThings-app kun je je wasjes plannen, starten en volgen vanaf je smartphone. Het AI Control-display herkent je gewoontes, doet wasprogramma-suggesties en koppelt zelfs automatisch met je droger, zodat die direct het juiste droogprogramma kiest.

©Samsung

Droog slim, droog zacht, droog zuinig

En dan de Samsung DV90DG6845LBU3, oftewel de Bespoke Droger AI Dry+ 6000-serie warmtepompdroger. Net als de wasmachine uitgevoerd in diep zwart, zodat ze samen een setje vormen. De droger heeft een capaciteit van 9 kilo, dus ook dekbedhoezen, handdoeken of de weekwas van het hele huishouden gaan er zonder gedoe in. Omdat het een warmtepompdroger is met energielabel A, draait hij zuinig: je merkt het verschil vooral in je stroomverbruik over een heel jaar.

Wat 'm slim maakt, is AI Dry+. De droger meet tijdens het drogen voortdurend hoe vochtig de was nog is en welke stoffen erin zitten. Vervolgens past hij automatisch de temperatuur en de droogtijd aan. Resultaat: kleding droog, maar niet kapot gedroogd; minder kreuk, minder krimp, minder onnodige minuten draaien. Daar bovenop leert AI Control welk soort was jij het meest hebt en welke programma's je meestal kiest. De droger stelt dan zelf de meest logische optie voor. En via SmartThings kun je gewoon op je telefoon zien hoe ver hij is of alvast iets inplannen; handig als je toch al beneden op de bank ligt.

©Samsung

Een duo dat klopt

Samen vormen de wasmachine en de droger een logische set. Ze delen dezelfde kleur, dezelfde matte afwerking en hetzelfde rustige display, waardoor ze direct aanvoelen als één geheel. Dat maakt het niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook overzichtelijk in het gebruik: je weet meteen waar welke bediening zit en hoe alles werkt. Plaats je ze naast elkaar, dan krijg je een strakke, horizontale lijn; stapel je ze, dan houd je juist vloeroppervlak vrij.

Belangrijker nog is wat er onder die stijlvolle vormgeving gebeurt. Zowel de wasmachine als de droger zijn ontworpen om efficiënt met energie om te gaan en slim mee te bewegen met jouw ritme. De AI-functies leren welke programma's je het meest gebruikt en stemmen instellingen automatisch daarop af. Dat scheelt tijd, gedoe en onnodig energieverbruik. Het is apparatuur die niet alleen mooi staat, maar ook op de lange termijn prettig blijft werken. Ook als je gezin groeit, je schema verandert of als je simpelweg minder zin hebt om na te denken over programma's en instellingen.

Black Friday maakt stijl bereikbaar

Als je al langer twijfelt of het tijd is voor nieuwe apparatuur, dan is dit het moment. EP staat bekend om echte service en échte kennis: je koopt niet zomaar een doos, je kiest wat past. Tijdens Black Friday zijn de Samsung WW11DG6B25LBU3 en de DV90DG6845LBU3 extra scherp geprijsd. En zo wordt dat hotelgevoel opeens iets dat gewoon bij jou thuis kan staan.

Ontdek meer zwarte apparaten bij EP

Geef je wasruimte het karakter dat je huis al lang heeft
▼ Volgende artikel
Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)
Huis

Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)

Wie slim shopt, doet het nu. Tijdens Black Friday biedt Dyson forse kortingen op zijn populairste producten – van draadloze stofzuigers tot haarstylingtools met intelligente luchtstroom. Een unieke kans om echte Dyson-kwaliteit in huis te halen, met kortingen die oplopen tot honderden euro’s.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Dyson

Black Friday is hét moment om slimme investeringen te doen. Niet alleen in apparaten die je huishouden lichter maken, maar ook in tools die je dagelijkse routine nét dat beetje beter laten verlopen. Dyson bewijst opnieuw dat technologie en design perfect hand in hand kunnen gaan. Van baanbrekende stofzuigers tot innovatieve haarstylingtools: deze vier toppers zijn tijdelijk extra scherp geprijsd.

Onverslaanbare zuigkracht: de Dyson Gen5detect Absolute

Wie eenmaal met een Dyson heeft gestofzuigd, weet dat het moeilijk is om terug te gaan. De Gen5detect Absolute is het vlaggenschip onder de draadloze stofzuigers, uitgerust met de krachtigste motor die Dyson ooit bouwde. Dankzij de Hyperdymium-motor, die met 135.000 toeren per minuut draait, levert hij tot 250 Air Watts aan zuigkracht – goed voor zelfs het hardnekkigste vuil. De laser-technologie in de Fluffy Optic-vloerzuigmond maakt microscopisch stof zichtbaar dat je normaal over het hoofd ziet, terwijl het HEPA-filter 99,99 procent van de deeltjes tot 0,1 micron opvangt.

©Dyson

Met een looptijd tot zeventig minuten en een verrassend lichte behuizing is dit de ultieme draadloze alleskunner voor elk type vloer. Tijdens Black Friday daalt de prijs van 929 naar 629 euro, een buitenkans voor wie altijd al het beste van het beste wilde.

Check de deal hier!


Slimmer schoonmaken met de Dyson V15 Detect Absolute

Mag het iets compacter, maar niet minder slim? Dan is de V15 Detect Absolute het model dat precies de juiste balans biedt tussen kracht en gebruiksgemak. Ook hier laat de laser-technologie precies zien waar stof zich verstopt, terwijl de zuigkracht van 240 Air Watts en de Digital Motorbar-borstel moeiteloos haren en vuil verwijderen.

©Dyson

Met een accuduur tot een uur en automatische zuigkrachtregeling is dit de perfecte keuze voor gezinnen, huisdiereigenaren of wie gewoon houdt van een vlekkeloos huis. De Black Friday-korting van 799 naar 499 euro maakt het bovendien een bijzonder aantrekkelijke deal!

Check de deal hier!


Van schoon huis naar perfect haar: Dyson Airwrap ID Multi-styler

Dyson-technologie stopt niet bij de drempel van je woonkamer. De Airwrap ID Multi-styler tilt haarstyling naar een nieuw niveau, zonder extreme hitte. Met de Coanda-luchtstroomtechnologie stylet, droogt en vormt hij je haar met lucht in plaats van hitte, waardoor het haar glad en glanzend blijft zonder schade. Dankzij slimme sensoren en de MyDyson-app wordt de warmte en luchtstroom automatisch aangepast aan jouw haartype, of je nu steil, golvend of krullend haar hebt.

©Dyson

De nieuwe Ceramic Pink-editie is bovendien een lust voor het oog: elegant, modern en typisch Dyson. Nu tijdelijk geen 549 maar 399 euro, en voor dat geld haal je een serieus salonwaardige tool in huis!

Check de deal hier!


Professioneel resultaat met de Dyson Airstrait

Wie liever een stijltang gebruikt, ontdekt in de Dyson Airstrait een geheel nieuwe manier van stylen. Geen hete platen, maar een krachtige luchtstroom die het haar droogt én glad maakt in één beweging. De intelligente warmteregeling controleert de temperatuur dertig keer per seconde om je haar te beschermen tegen oververhitting, terwijl de Hyperdymium-motor met 106.000 toeren per minuut zorgt voor directe resultaten.

©Dyson

Het resultaat: glanzend, soepel haar zonder pluizen, met behoud van volume en veerkracht. In het elegante blauw-koperen ontwerp is het ook nog eens een beauty op je kaptafel. Nu voor 349 in plaats van 499 euro!

Check de deal hier!


Profiteer nú van dikke Dyson-deals!

Of je nu je huis wilt upgraden of je kapsel wilt perfectioneren, Black Friday is hét moment om in actie te komen. Dyson combineert innovatie, duurzaamheid en design als geen ander merk, en de huidige kortingen maken het extra verleidelijk om die stap te zetten.

Meer Dyson-deals?

Ga dan snel naar de Black Friday-pagina en profiteer!