ID.nl logo
5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen
© Reshift Digital
Huis

5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen

Hoe vaak is een bepaalde blog op je website gelezen? Uit welke regio komen de bezoekers van je website? Hoeveel bezoekers heeft je website überhaupt? Het zijn allemaal vragen die je met één tool kunt beantwoorden: Google Analytics. Met deze vijf tips maak je jezelf snel wegwijs in deze handige Google-tool.

Google Analytics is gratis te gebruiken en het is bedoeld om data te verwerken en inzichtelijk te maken over jouw website. Vroeger moest je je server log erop naslaan om te zien hoe de traffic naar je website ervoor staat, maar tegenwoordig is dat een stuk makkelijker dankzij Analytics. In eerste instantie kon je er eigenlijk alleen informatie uithalen gebaseerd op je log file-data, maar inmiddels is het veel uitgebreider geworden.

Plaats de tag op je pagina  

Op de meest simpele, gratis Wordpress-site kan het niet zo heel makkelijk, maar als je een website volledig in eigen beheer hebt, dan genereer je eerst bij aanmelden een stukje code via Google Analytics, dat je in je de headtag op je site moet plaatsen zodat Google begrijpt waar het moet kijken. De data wordt vervolgens in een handige rapportage in dashboardstijl weergegeven in Google Analytics. Het linkje maken met je website is belangrijk, want het is niet de bedoeling dat iedereen simpelweg www.jouwwebsite.nl kan linken aan Google Analytics en allerlei inzichten krijgt over jouw bezoekers.

©PXimport

Laat je niet overspoelen door de informatie  

Er is ontzettend veel informatie te vinden in Google Analytics. Er zijn alleen al standaard rapporten met de cijfers rondom: realtime, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Het hangt er uiteraard helemaal vanaf wat voor jou de hoofdreden is om Analytics te gebruiken. Wil je het bijvoorbeeld inzetten om de bezoekersaantallen en leescijfers van een bepaald artikel in te zien, dan kun je het beste naar ‘Gedrag’ en dan ‘Site Content’ gaan. Maak ook slim gebruik van de data die je kunt instellen, zodat je in één keer de cijfers van een heel jaar kunt inzien, of een bepaalde maand. Begin in ieder geval klein, zodat je niet overweldigd raakt van alle mogelijke inzichten.

Inzicht heb je, advies kun je krijgen  

Vergeet niet dat Analytics je alleen inzicht geeft, en dat Google je niet gaat vertellen wat je anders moet aanpakken. Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld de gemiddelde tijd die mensen op je pagina besteden. Heb je een blog en wil je graag dat mensen langer op je pagina blijven, dan moet je dus zelf bedenken hoe je dat kunt doen. Bij andere websites kijken kan ook helpen inspiratie te bieden, maar uiteindelijk is het aan jou wat je implementeert om die cijfers in Google Analytics te verbeteren. Uiteindelijk kun je er ook voor kiezen om een expert in te huren die je eenmalig (of regelmatig) helpt met de inzichten en vooral met advies hoe je het beter kunt doen. 

Kijk hoe snel je website is  

Als je een website maakt met allemaal afbeeldingen van tientallen MB’s, dan is de kans groot dat hij niet zo snel is. Immers moet een toestel van een bezoeker eerst al die grote bestanden downloaden om de website goed weer te geven. Sitemakers streven er dus altijd naar een zo snel mogelijk werkende site te maken, want die worden door Google uiteindelijk ook beter beoordeeld waardoor ze op een belangrijkere positie in de zoekresultaten eindigen. In Google Analytics kun je zien hoe snel je website is, door naar Gedrag te gaan en dan sitesnelheid. Het voordeel is dat Google Analytics hier wél een adviserende rol pakt. Het kan namelijk informatie geven over wat dan zo afremmend werkt, zodat je hierin aanpassingen kunt doen en weer in Analytics kunt bekijken of die aanpassingen zinvol zijn geweest.

Stel je eigen rapporten in

Het fijne aan Google Analytics is dat Google niet alles voorkauwt. Er is een aantal basic rapportages die je snel en makkelijk kunt raadplegen, maar misschien wil je specifiek voor het doel van jouw website wel een net even andere rapportage zien. Je kunt die rapportages standaard naar jezelf laten mailen, zodat je bijvoorbeeld elke dag een e-mail ontvangt met hierin de laatste statistieken. Je kunt dit doen door een rapport zo in te stellen als jij het graag ziet (via Aanpassing) en dan op ‘Share’ te klikken. Zo kun je kiezen om het als Excel-document of PDF naar jezelf te laten mailen en ook voor hoe lang.

Uiteindelijk helpt het gebruik van Google Analytics ook door een doel te stellen. Wil je de sitesnelheid met 1 seconde verbeteren? Wil je meer traffic genereren op een bepaald artikel? Dit zijn allemaal dingen waar Google Analytics je inzicht in geeft. Het is slim om jezelf een doel te stellen, zodat je de tool ook echt inzet als een manier om nieuwe hoogtes te bereiken. Hoe sneller je merkt dat het gebruiken van de informatie en het aanpassen van je site ook daadwerkelijk werkt, hoe meer geïnspireerd je raakt om meer aanpassingen door te voeren en op den duur een goedwerkende, geliefde site te maken: al is het alleen maar voor Google, want dan volgen de bezoekers vanzelf wel.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.