ID.nl logo
5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen
© Reshift Digital
Huis

5 tips om snel Google Analytics onder de knie te krijgen

Hoe vaak is een bepaalde blog op je website gelezen? Uit welke regio komen de bezoekers van je website? Hoeveel bezoekers heeft je website überhaupt? Het zijn allemaal vragen die je met één tool kunt beantwoorden: Google Analytics. Met deze vijf tips maak je jezelf snel wegwijs in deze handige Google-tool.

Google Analytics is gratis te gebruiken en het is bedoeld om data te verwerken en inzichtelijk te maken over jouw website. Vroeger moest je je server log erop naslaan om te zien hoe de traffic naar je website ervoor staat, maar tegenwoordig is dat een stuk makkelijker dankzij Analytics. In eerste instantie kon je er eigenlijk alleen informatie uithalen gebaseerd op je log file-data, maar inmiddels is het veel uitgebreider geworden.

Plaats de tag op je pagina  

Op de meest simpele, gratis Wordpress-site kan het niet zo heel makkelijk, maar als je een website volledig in eigen beheer hebt, dan genereer je eerst bij aanmelden een stukje code via Google Analytics, dat je in je de headtag op je site moet plaatsen zodat Google begrijpt waar het moet kijken. De data wordt vervolgens in een handige rapportage in dashboardstijl weergegeven in Google Analytics. Het linkje maken met je website is belangrijk, want het is niet de bedoeling dat iedereen simpelweg www.jouwwebsite.nl kan linken aan Google Analytics en allerlei inzichten krijgt over jouw bezoekers.

©PXimport

Laat je niet overspoelen door de informatie  

Er is ontzettend veel informatie te vinden in Google Analytics. Er zijn alleen al standaard rapporten met de cijfers rondom: realtime, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Het hangt er uiteraard helemaal vanaf wat voor jou de hoofdreden is om Analytics te gebruiken. Wil je het bijvoorbeeld inzetten om de bezoekersaantallen en leescijfers van een bepaald artikel in te zien, dan kun je het beste naar ‘Gedrag’ en dan ‘Site Content’ gaan. Maak ook slim gebruik van de data die je kunt instellen, zodat je in één keer de cijfers van een heel jaar kunt inzien, of een bepaalde maand. Begin in ieder geval klein, zodat je niet overweldigd raakt van alle mogelijke inzichten.

Inzicht heb je, advies kun je krijgen  

Vergeet niet dat Analytics je alleen inzicht geeft, en dat Google je niet gaat vertellen wat je anders moet aanpakken. Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld de gemiddelde tijd die mensen op je pagina besteden. Heb je een blog en wil je graag dat mensen langer op je pagina blijven, dan moet je dus zelf bedenken hoe je dat kunt doen. Bij andere websites kijken kan ook helpen inspiratie te bieden, maar uiteindelijk is het aan jou wat je implementeert om die cijfers in Google Analytics te verbeteren. Uiteindelijk kun je er ook voor kiezen om een expert in te huren die je eenmalig (of regelmatig) helpt met de inzichten en vooral met advies hoe je het beter kunt doen. 

Kijk hoe snel je website is  

Als je een website maakt met allemaal afbeeldingen van tientallen MB’s, dan is de kans groot dat hij niet zo snel is. Immers moet een toestel van een bezoeker eerst al die grote bestanden downloaden om de website goed weer te geven. Sitemakers streven er dus altijd naar een zo snel mogelijk werkende site te maken, want die worden door Google uiteindelijk ook beter beoordeeld waardoor ze op een belangrijkere positie in de zoekresultaten eindigen. In Google Analytics kun je zien hoe snel je website is, door naar Gedrag te gaan en dan sitesnelheid. Het voordeel is dat Google Analytics hier wél een adviserende rol pakt. Het kan namelijk informatie geven over wat dan zo afremmend werkt, zodat je hierin aanpassingen kunt doen en weer in Analytics kunt bekijken of die aanpassingen zinvol zijn geweest.

Stel je eigen rapporten in

Het fijne aan Google Analytics is dat Google niet alles voorkauwt. Er is een aantal basic rapportages die je snel en makkelijk kunt raadplegen, maar misschien wil je specifiek voor het doel van jouw website wel een net even andere rapportage zien. Je kunt die rapportages standaard naar jezelf laten mailen, zodat je bijvoorbeeld elke dag een e-mail ontvangt met hierin de laatste statistieken. Je kunt dit doen door een rapport zo in te stellen als jij het graag ziet (via Aanpassing) en dan op ‘Share’ te klikken. Zo kun je kiezen om het als Excel-document of PDF naar jezelf te laten mailen en ook voor hoe lang.

Uiteindelijk helpt het gebruik van Google Analytics ook door een doel te stellen. Wil je de sitesnelheid met 1 seconde verbeteren? Wil je meer traffic genereren op een bepaald artikel? Dit zijn allemaal dingen waar Google Analytics je inzicht in geeft. Het is slim om jezelf een doel te stellen, zodat je de tool ook echt inzet als een manier om nieuwe hoogtes te bereiken. Hoe sneller je merkt dat het gebruiken van de informatie en het aanpassen van je site ook daadwerkelijk werkt, hoe meer geïnspireerd je raakt om meer aanpassingen door te voeren en op den duur een goedwerkende, geliefde site te maken: al is het alleen maar voor Google, want dan volgen de bezoekers vanzelf wel.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.