ID.nl logo
Razer Barracuda Pro - alleskunner voor casual gamer
Huis

Razer Barracuda Pro - alleskunner voor casual gamer

Het is duidelijk een trend binnen de gamewereld: headsets die multi-inzetbaar zijn. Ook Razer’s nieuwe headset, de Barracuda Pro, zet in op dit soort flexibiliteit. Onder andere door een voor Razer verrassend sober, zwart ontwerp zou deze headset perfect geschikt moeten zijn voor zowel gamen als dagelijks gebruik onderweg.

Naast het sobere ontwerp beschikt de Barracuda Pro ook over actieve noise cancelling, bluetooth en is hij draadloos te verbinden met alle consoles en desktop pc’s middels de 2,4Ghz Wireless dongle. Daarmee lijkt Razer de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld de SteelSeries Pro Nova Wireless en de Epos H3 Hybrid

Bouwkwaliteit

Op het gebied van bouwkwaliteit kan deze Barracuda Pro zich in ieder geval moeiteloos meten met bovengenoemde headsets. Het ontwerp is zoals gezegd zwart en sober, maar daarom niet minder stijlvol. Er zijn daarnaast nog steeds Razer-logo’s op de oorschelpen te vinden, maar in het geval van dit model lichten ze niet op in verschillende kleuren.

De headset wordt geleverd in een stevige draagtas en is volledig gemaakt van hard plastic. De oorschelpen hebben een mooie, scherpronde vorm die behoorlijk chic oogt. Ook de hoofdband is van hard plastic, maar binnenin verstevigd met metaal. Er zijn daarnaast veel scharnierpunten te vinden: de oorschelpen kunnen 90 graden draaien en kantelen, waardoor ze perfect aansluiten op je hoofd en je de headset ook eenvoudig om je nek kunt hangen.

Zowel het kussen op de hoofdband als de oorkussens zijn bekleed met een ongelofelijk zachte memory foam, dat is bedekt met een behoorlijk unieke, synthetische stof. Een soort leatherette, maar dan met een draaggevoel dat iets meer overeenkomt met stof. Het is heel erg zacht en, ondanks het synthetische element, voor langere tijd comfortabel zonder extreme warmteopbouw. Daarnaast zorgt de bekleding voor een goede afsluiting van buitengeluid - een fijne bijkomstigheid voor de noise cancelling, maar daarover later meer.

Eerst kijken we nog even naar de knoppen op de buitenkant van de oorschelpen. Dat zijn er, ondanks de hoeveelheid opties die de Barracuda Pro biedt, weinig. Er is een volumewiel, aan- en uitknop en microfoon-mute-knop op de linkerschelp, terwijl je op de rechterschelp alleen een knop voor de noise cancelling vindt. Het is dan ook niet geheel verrassend dat je met verschillende knopcombinaties andere functies activeert.

Ben je verbonden via de dongle en de bluetooth, dan kun je tijdens het gamen met de aan- en uitknop bijvoorbeeld telefoontjes opnemen of juist wegdrukken. Ben je muziek aan het luisteren via bluetooth, dan kun je dezelfde knop gebruiken om muziek te pauzeren of van nummer te wisselen. Het zijn geen Mortal Kombat-achtige knoppencombinaties, maar het duurt even voordat je ze in de vingers hebt. Na een aantal dagen voelt het echter als vanzelfsprekend. Het helpt hierbij dat de verschillende knoppen allemaal een andere grootte en textuur hebben.

©PXimport

Functionaliteit

De Barracuda Pro is ook te gebruiken in combinatie met de Razer Audio App. Je kunt die app installeren op iOS- of Android-apparaten en daarmee krijg je toegang tot onder andere een equalizer, tien verschillende noise cancelling-niveaus, een do-no-disturb-modus die voorkomt dat je gebeld wordt tijdens het gamen en noise cancelling voor de microfoons.

Er is dus een hoop aan de hand in de app, maar het voelt niet overweldigend aan. Hoewel je misschien wat minder snel naar de verschillende noise cancelling-niveaus zult grijpen - een tikje meer of minder noise cancelling is eigenlijk zelden nodig - voelt de app toch voornamelijk aan als een toevoeging van héle praktische functies. Los van de verschillende noise cancelling-niveaus biedt de noise cancelling-knop op de headset zelf overigens ook nog een Ambient-modus, die het geluid rondom de gebruiker laat horen.

De trend van het onderweg gebruiken van je gameheadset zorgt voor ingenieuze oplossingen op het gebied van microfoontjes. Bij de nieuwe SteelSeries-headset kan de microfoon voor het eerst hélemaal in de oorschelp verdwijnen, terwijl de Epos Hybrid H3 een loskoppelbare headset heeft waarvan de verbinding op de headset na het loskoppelen is af te dekken met een matzwart plaatje. De Barracuda gaat nog een stapje verder: er zijn twee microfoontjes ingebouwd in de oorschelpen van de headset. Je ziet deze microfoontjes dus helemaal niet en dat maakt gebruik onderweg echt eenvoudig. Ze klinken daarnaast ook nog eens erg goed - een mooie oplossing van Razer.

Er zit nóg een functie verstopt onder de noise cancelling-knop: de Gaming Mode. Deze modus zorgt ervoor dat je via de Razer App de latency van de bluetoothverbinding kunt vertragen in een klein radius rondom de headset. Dat kost uiteraard iets meer batterijkracht en staat daarom niet standaard aan. In de praktijk blijkt dit erg goed te werken en biedt het een goede oplossing voor telefoongamers. Dat de batterijduur iets afneemt met deze modus aan is overigens geen groot probleem: als je voorzichtig omspringt met het inschakelen van de noise cancelling, gaat de Barracuda Pro op een volle lading ongeveer 35 tot 40 uur mee.

©PXimport

De klank

Met de functionaliteit, bouwkwaliteit en gebruikservaring zit het dus wel goed, maar hoe klinkt de Barracuda Pro? Gelukkig ook niet verkeerd! Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek, is het brede stereobeeld. De headset klinkt groots en zet een indrukwekkend geluidsveld neer. Je kunt je echt helemaal inleven in de geluidswereld van een nummer en je mee laten voeren door de verschillende elementen.

De headset gaat vooral goed om met alternatieve pop en rockmuziek. Er is behoorlijk wat punch en verbazingwekkend veel definitie in het middenhoog, zonder dat de headset ooit schel gaat klinken. Bij het beluisteren van elektronische muziek valt op dat het laag behoorlijk stevig is aangezet. Hoewel het nooit echt overheerst, kan het bij sommige nummers wel voor de nodige geluidsdruk zorgen, wat sneller vermoeit dan je zou willen.

De Barracuda Pro blinkt voornamelijk uit in het neerzetten van een brede, diepe geluidswereld. Veel immersie dus. Dat maakt de headset dan ook heel geschikt voor openwereldgames. De goede lokalisatie helpt om de wereld tot leven te laten komen en de klankbalans legt daarnaast veel focus op omgevingsgeluid. De headset gaat echter ook probleemloos om met shooters. Chaotische en spectaculaire situaties worden overtuigend weergegeven. Toch ontbreekt het soms een klein beetje aan urgentie; échte snelheid in de klank blijft hier en daar achterwegen. Hoewel dat geen probleem is voor de gemiddelde gamer, zal de (semi)professionele gamer hier wellicht niet helemaal blij mee zijn.

©PXimport

Concluderend

De Razer Barracuda Pro is precies wat hij wil zijn: een multi-inzetbare gameheadset die je probleemloos onderweg kunt gebruiken. Het ontwerp is mooi, strak en stevig en zowel de 2.4Ghz Wireless als bluetooth-verbinding is uitstekend. Daarnaast is deze headset echt van alle gemakken voorzien: van noise cancelling en ingebouwde microfoons tot bijbehorende app en schakelbare, low-latency-modus voor mobiele gamers. 

Alle uitgebreide functionaliteit richt zich wel voornamelijk op de gebruiker die de headset mee wil nemen onderweg. Dit is dan ook een uitstekende headset voor de casual gamer die zoekt naar een totaaloplossing. Hardcore gamers met een (semi)professionele insteek zijn misschien wat minder geholpen met de Barracuda Pro.

Fantastisch
Conclusie

**Adviesprijs** € 249,99 **Verbinding** 2,4Ghz Wireless en bluetooth **Compatibiliteit** Ieder platform, app Android en iOS **RGB-features** Nee **Batterijduur**40 uur zonder de noise cancelling en gaming mode aan

Plus- en minpunten
  • Een echte alleskunner
  • Klinkt goed
  • Comfort
  • Stereobeeld en lokalisatie
  • Microfoon helemaal ingebouwd in de oorschelp
  • Niet geschikt voor (semi)professionele gamers
▼ Volgende artikel
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand


▼ Volgende artikel
Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is
Huis

Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is

Over wasmachines en wassen bestaan veel feiten en fabels. En hoewel het meestal beter is het gebaande paden te bewandelen om te voorkomen dat je je favoriete kledingstuk ruïneert, willen we je toch vragen je aandacht te vestigen op citroensap.

In dit artikel lees je vijf voordelen van het gebruiken van citroensap in de wasmachine:

  1. Wasmiddelresten verwijderen
  2. Geurtjes tegengaan
  3. Hard water tegengaan
  4. Wit wasgoed blijft wit
  5. Houd je kleding fris en duurzaam

Ook handig om te weten: 5 dingen die gewoon in de wasmachine kunnen

Citroensap in de wasmachine? Juist. Deze vrucht bevat namelijk citroenzuur dat verrassend goed vlekken verwijdert. Maar het kan ook bacteriën doden en wit wit houden. Bovendien is dit een prima natuurlijk alternatief voor wasverzachters of andere potentieel giftige middelen die we inzetten om was fris en schoon te houden. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een half kopje citroensap in het wasverzachterbakje te gieten. Durf jij het aan dit zelf uit te proberen?

1- Wasmiddelresten verwijderen

Hoewel veel wasmachines nog wat extra water gebruiken om resten wasmiddel weg te spoelen na een wasbeurt, kan het toch gebeuren dat er wat achterblijft. Dat residu kan een nadelig effect hebben op de volgende waslading. Citroensap toevoegen aan die laatste stap kan ervoor zorgen dat ook de laatste restjes wasmiddel en wasverzachter uit de trommel en kleding verdwijnen.

2- Geurtjes tegengaan

Net als vlekken kunnen ook nare geuren in kleding blijven hangen. Nu kunnen wasmiddelen dat tegengaan en je kleding 'lekker' laten ruiken, maar niet iedereen gaat daar goed op. Door citroensap toe te voegen, ga je niet alleen nare geuren tegen, ook krijgt je wasgoed een fijne, citrusachtige vleug mee. Daar ruikt je wasgoed net zo fris als het daadwerkelijk is.

©deagreez

3- Hard water tegengaan

Als je thuis hard water hebt, en je wasmachine maakt daar gebruik van, dan kan het zijn dat het wasmiddel minder effectief is. In hard water zit een verhoogd volume van opgeloste mineralen, die niet tegen de kracht van de citrus kan. Door citroensap toe te voegen, krijgen andere middelen dus meer ruimte om hun werk te doen – en dat met een boost van citroenzuur.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

4- Wasgoed blijft wit

Citroensap is bovendien erg goed in het wit houden van witte kleding. En dat zonder risico van kleuren die in elkaar overlopen of gebruik te maken van middelen die giftig zijn voor mensen. Met een half kopje citroensap, naast je normale wasmiddel, krijg je nagenoeg dezelfde voordelen als van bleekmiddel (chloor). Maar dan zonder de nare geur, giftige eigenschapen en niet-duurzame karakter.

5- Houd je kleding fris en duurzaam

Vaak wassen kan er bovendien voor zorgen dat kleding beschadigt of harder wordt dan in het begin. Citroensap kan dat proces bestrijden (maar nooit helemaal voorkomen). Je kunt dus langer doen met je zachte kleding, terwijl je ook duurzaam bezig bent. Je maakt immers gebruik van minder chemische stoffen, die later ook niet in het water terechtkomen.