ID.nl logo
Bloodborne
© Reshift Digital
Huis

Bloodborne

Natuurlijk leggen we binnen vijf minuten het loodje. Natuurlijk doen we dat het eerste uur nog twintig keer. Natuurlijk hebben we geen idee waar we zijn, wie we zijn, waarom we dat zijn en of we überhaupt zijn. Laat je niet misleiden door de naam, Bloodborne is evenzeer een opvolger in de Souls-serie als dat Dark Souls de opvolger van Demon’s Souls was.

Voor wie dat niets zegt: deze serie ramde z’n eerdere drie games vol met spijkerharde uitdagingen, onvergefelijke spelsystemen, een subtiele, diepgaande verhaalvertelling en uitgebreide mogelijkheden om je personage, wapens, uitrusting en speelwijze aan te passen. Voor spelers die bekend zijn met Demon’s Souls, Dark Souls of Dark Souls 2… No worries, From Software doet met Bloodborne precies waar het goed in is.  

©PXimport

Fright Night

In plaats van Middeleeuwse high-fantasy, is er bij Bloodborne gekozen voor een  pikzwarte Victoriaanse horrorsetting, die onder een dikke laag overdreven gotische architectuur volgepropt zit met monsterlijke gedrochten die rechtstreeks uit Frankensteins laboratorium gewandeld lijken te zijn.

Op het podium van dat indrukwekkende toneel, een stad genaamd Yharnam, speelt het verhaal zich af tijdens ‘de night of the hunt’. Een ziekte heeft de volledige stad en omliggende gebieden in zijn greep en verandert mens en dier in afzichtelijke, moordlustige wezens. Spelers mogen ondertussen aan de slag als de Hunter, die daar met ‘een reden’ is en die ‘dingen met een reden moet doen’ en ‘achter bepaalde dingen komt’.

Wij weten inmiddels de antwoorden op al die vragen, maar Bloodborne laat zijn spelers vanaf seconde één in het ongewisse - met goede reden. Dit verhaal ontvouwt zich niet via duidelijke tussenfilmpjes en uitleggerige conversaties met het schrale aantal coherent pratende inwoners. Nee, het avontuur zelf vertelt het verhaal. De items die je vindt, omgevingen die je betreedt, een spaarzaam notitietje hier en daar en een flinke bak deductie; het hoe, wie, wat en waar van deze bijzondere wereld ontdekken is een indrukwekkend spel op zich. Iets dat we enkel zouden verpesten met zelfs het meest basale stukje omlijning. Jij bent een Hunter, deze stad zit vol monsters. Zoek het lekker uit. 

©PXimport

Kleiner maar fijner

From Software kiest voor die manier van vertellen omdat ze in het verleden zo succesvol is gebleken. Spelers hebben geen andere keuze dan betrokken te worden bij de spelwereld. Het krachtige gevoel van verlorenheid dat de gameplay en spelwereld zo zorgvuldig creëren, wordt nooit verstoord, maar juist versterkt door het verhaal.

Hoewel die aanpak in Bloodborne zichzelf nog steeds op zeer positieve wijze onderscheidt van andere games, blijft die achter in vergelijking met zijn voorgangers. Bloodborne vertelt zijn verhaal binnen het kader van een stad en een eenzijdige grafische stijl. Demon’s Souls en Dark Souls (2) gebruikten een heel continent, inclusief eeuwen historie, met extreem gevarieerde gebieden. Aan het einde van die rit hadden we het gevoel een jarenlange reis gemaakt te hebben, in Bloodborne eindigen we met het idee een nacht overleefd te hebben.

De kleinere schaal is misschien een domper, het past wel bij de meer gestroomlijnde ervaring die de totaalervaring uiteindelijk blijkt te zijn. Ook de gameplay en content hebben ten opzichte van de andere delen in deze serie wat vetrandjes verloren. Er zijn minder items, minder verschillende gebieden, de spelsystemen zijn doorzichtiger en het aanbod in gevarieerde speelwijzen is teruggebracht tot één.

Van dat laatste balen we enkel als we de vergelijking (moeten) trekken met eerdere games in de serie. Die boden de mogelijkheid om volledig verschillende personages te bouwen die compleet anders speelden. Zo niet Bloodborne, die geeft je een slagwapen en een gun. Daarbinnen varieert het met nuances, maar het volledige vechtsysteem blijft binnen dat kader. De positieve kant van die beperking is dat From Software zich concentreert op één enkel vechtsysteem. Het feilloze resultaat onderstreept de voordelen van die keuze.  

©PXimport

Het wit in de ogen zien

In het geweldige vechtsysteem draait alles om actie. Je moet het wit in de ogen van je tegenstander kunnen zien en als de situatie hachelijk wordt en je bijna overrompeld wordt, is de beste optie om nóg harder aan te vallen.

Niet als een dolleman, want daarvoor ligt de moeilijkheidsgraad veel te hoog. Wie afstand probeert te nemen van vijanden en gebruik probeert te maken van die afstand, merkt al snel dat vijanden een dozijn sprongen en aanvallen inzetten die nog veel moeilijker te ontwijken zijn dan een slag van dichtbij. De beste manier is om neus aan neus te blijven staan, de animaties van je vijanden als een havik in de gaten te houden en toe te slaan tijdens de openingen die ze weggeven.

Dat alles is niet alleen te danken aan de beperkingen die de speler heeft op een lange afstand (je geweer doet amper schade), maar ook aan de verfijnde spelregels van de gameplay. Elke nieuwe slag in een combo doet veel meer schade dan de vorige. Als je leven verliest mag je het terugverdienen door binnen een seconde aan te vallen en wanneer je een kogel afschiet precies tijdens de aanvalsanimatie van een vijand een verwoestende counter in te zetten,  mits je dus dichtbij genoeg staat om op tijd te reageren.

Vooral voor spelers van de voorgaande games zal dat tegennatuurlijk zijn, gezien die gewend waren om berekenend met een schild in hun handen af te wachten. Bloodborne eist van je dat je de aanval inzet. En met grotere groepen vijanden dan voorheen die je binnen luttele seconden onoplettendheid een kopje kleiner maken, is het niet alleen gedwongen aanvallen, maar ook nog eens gedwongen aanvallen terwijl je, euh, nou ja, je koppie erbij houdt dus.   

©PXimport

Excelleren all over the place

We stipten het al even kort aan, maar het vechtsysteem is niet het enige waarin Bloodborne schittert. Dit is zo’n zeldzame game die op talloze fronten imponeert. Het design van de locaties die je doorloopt bijvoorbeeld. Alles is met elkaar verweven tot één grote spelwereld. Soms loop je gewoon een deur door, om er vervolgens achter te komen dat die deur de aansluiting is naar een gebied waar je tien uur eerder nog doorheen liep..

Grafisch kunnen we alleen de iets té eenzijdige stijlvoering laken. Ook moeten we de immense uitdaging aankaarten, want de kern van deze serie maakt (gelukkig) onveranderd weer zijn opwachting. Je personage sterker maken doe je enkel door het verzamelen van bloed dat vijanden achterlaten.

Je kunt dat bloed alleen gebruiken in een speciale droomwereld waarvoor je een checkpoint zult moeten vinden – of je keert terug naar een eerder gevonden checkpoint, dat zelden dichtbij ligt. Ga je dood, dan ben je alles kwijt, met de eenmalige mogelijkheid om het terug te pakken als je de vijand die je vermoordde doodt.  Die intense verhouding tussen risico en beloning vertoont allerminst scheurtjes van ouderdom.

©PXimport

En dan nog wat

Alles wat we hierboven schreven is Bloodborne beoordeeld in een notendop. We kunnen fans van de serie uitleggen waarom er verschillende kleine nuances zijn die maken dat dat Demon’s Souls en Dark Souls betere games voor hen zijn. We kunnen ook het hele internet vullen met veel te diep gaande teksten over waarom Bloodborne beter is dan het gros van de andere games op de markt.

Bovendien nemen we de Chalice Dungeons (automatisch gegenereerde en eventueel door spelers gedeelde kerkers met unieke wapens en bazen) niet eens mee in deze recensie, totdat we zien wat het effect gaat zijn. Hetzelfde geldt voor het online multiplayer-component, waarin spelers met en tegen elkaar kunnen spelen binnen deze spelwereld. Ook die zal zijn waarde pas bewijzen als de spelwereld bevolkt wordt door kundige spelers met hoge levels. We bedenken ons nu dat we nog niet eens verteld hebben dat spelers online boodschappen voor elkaar kunnen achterlaten om anderen bijvoorbeeld te waarschuwen.

Of het feit dat… Weet je, misschien moeten we het hier maar bij laten. Als Bloodborne ons iets leert, dan is het wel dat overdaad schaadt. Sterker nog, als From Software een recensent was in plaats van een game-ontwikkelaar, dan zou diens recensie heel simpel zijn. Overweldigend goed. 

Zoek het lekker uit

-

Door Simon Zijlemans

Fantastisch
Conclusie

Met een bijna perfecte samensmelting van leveldesign, gameplay, uitdaging en verhaalvertelling is het ontwikkelaar From Software wéér gelukt om een totaalpakket neer te zetten dat volledig in zijn eigen klasse zit. Voor doorgewinterde Souls-fans zullen de kleinere schaal en de beperkte keuzes in speelwijze een domper zijn, maar dat heeft wel geleid tot meer aandacht voor alles wat Bloodborne wél doet. Er zijn maar weinig titels die zulke ambities kreukvrij waarmaken.

Plus- en minpunten
  • Het beste uit de serie blijft behouden, maar onderscheidt zich gewaagd, nadruk op actie pakt goed uit, excelleert in bijna alle facetten van traditioneel game-design
  • Gevoelsmatig kleinere schaal dan Souls-games, spelers worden beperkt in speelwijze
▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 FE – Fijne smartphone maar het prijsverschil met de S25 is klein
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 FE – Fijne smartphone maar het prijsverschil met de S25 is klein

De Samsung Galaxy S25 FE is een op papier goedkopere versie van de populaire S25 en sluit daarom wat technische compromissen. In deze review lees je hoe de 749 euro kostende smartphone zich verhoudt en waarom de normale S25 (Plus) misschien wel een betere keuze is.

Goed
Conclusie

De Samsung Galaxy S25 FE is geen heel spannende smartphone, want daar was de S25-serie voor bedoeld. Je moet de S25 FE zien als een S25 met enkele compromissen en een scherpere prijs. Hoewel de smartphone inderdaad een prima prijs draagt, is de S25 (Plus) de afgelopen tijd in prijs gedaald. Zo concurreert de S25 FE niet alleen met telefoons van andere merken, maar ook met de S25 (Plus). Het loont dus goed om prijzen te vergelijken.

Plus- en minpunten
  • Compleet, premium ontwerp
  • Prettige gebruikservaring
  • Zeven jaar updates
  • Bij lancering bijna even duur als betere S25 (Plus)
  • Slechts 128 GB opslagcapaciteit in basismodel
  • Geen bijzondere accuduur

Leg je de S25 FE naast de reguliere S25-serie, dan moet je goed je best doen om verschillen te spotten. Een compliment, want het ontwerp is verfijnd en degelijk. Het toestel houdt prettig vast en komt luxe over. Door zijn 6,7inch-scherm is de FE-versie even groot als de S25 Plus en iets groter dan de reguliere S25. Een onhandig puntje is dat de cameralenzen op de achterkant serieus uitsteken, waardoor de smartphone niet op plat op tafel ligt. Een hoesje verhelpt dit euvel en verkleint de kans op krassen op de cameralenzen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het oledscherm oogt erg goed en heeft een gebruikelijke Full-HD-resolutie met 120Hz-verversingssnelheid. We hoeven er weinig woorden aan vuil te maken: dit is gewoon een goed scherm.

Ook op andere punten is de S25 FE een typische premium smartphone. De behuizing is bestand tegen stof en water en je kunt het toestel draadloos opladen. Het draadloos laden gaat met maximaal 15 watt wel langzamer dan bij veel andere nieuwe premium smartphones (minimaal 20 watt).

©Rens Blom

Specificaties

Twee belangrijke specificaties van de S25 FE zijn minder goed dan in de andere S25-modellen. Zo is het werkgeheugen 8 GB – tegenover 12 GB in de rest – en kiest Samsung voor een eigen Exynos-processor. Die processor is minder krachtig dan de Qualcomm-chip in de andere S25-modellen, al is de S25 FE wel gewoon lekker snel.

Samsungs keuze om de S25 FE in zijn goedkoopste configuratie van 128 GB opslagcapaciteit te voorzien, vinden wij niet verstandig. Wil je de smartphone jarenlang gebruiken, dan is die 128 GB door je apps, foto's en het installeren van updates op een gegeven moment vol. Wij raden daarom de 256GB-versie aan, ook al is die eenmalig duurder.

Van de accuduur worden we niet heel enthousiast. Samsung benadrukt dat de accucapaciteit van 4900 mAh in de S25 FE even groot is als in de S25 Plus, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de accuduur even goed is. Naar ons idee konden wij de S25 Plus comfortabeler een hele dag gebruiken. De S25 FE houdt het ook een lange dag vol, maar is dan ook echt bijna leeg.

©Rens Blom

Het draadloos opladen hebben we al genoemd. Opladen via de usb-c-poort gaat sneller, namelijk met maximaal 45 watt. Een prima snelheid, want met de juiste adapter springt de accu in een half uur van 0 naar circa 62 procent. Een volledige oplaadbeurt neemt vijf kwartier in beslag. Let erop dat je zelf een (ondersteunde) adapter moet regelen, want vanwege EU-wetgeving zit er geen adapter in het smartphonedoosje.  

Camera's

De camera's van de S25 FE zijn goed en veelzijdig, maar kwalitatief net een stapje onder de reguliere S25 (Plus). Je maakt foto's met een fijne hoofdcamera, niet opvallende groothoekcamera en telelens met drie keer optische zoom. Hieronder zie je een paar fotoseries, om de mogelijkheden van de camera's te verduidelijken.

©Rens Blom

©Rens Blom

©Rens Blom

7 jaar updates

Een premium Samsung-smartphone krijgt zeven jaar complete softwareupdates. Dat geldt voor de S25-serie en ook voor de S25 FE. Een prettige zekerheid die we vinden passen bij het prijskaartje van de telefoon. Apple en Google zijn merken die ook een dergelijk lang updatebeleid aanbieden in dit prijssegment.

Uit de doos draait de Galaxy S25 FE op Android 16, met daaroverheen de nieuwste versie van Samsungs OneUI-schil. Net zoals op de andere S25-modellen wil de software heel graag dat je een Samsung-account aanmaakt (wat niet verplicht is) en kun je wat extra functies en apps verwachten. De software-ervaring is dik in orde; je kunt veel zaken aanpassen en Samsung maakt steeds meer AI-functies beschikbaar. Sommige AI-functies werken al goed, andere functies doen het de ene keer beter dan de andere keer.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 FE kopen?

De Samsung Galaxy S25 FE is geen heel spannende smartphone, want daar was de S25-serie voor bedoeld. Je moet de S25 FE zien als een S25 met enkele compromissen en een scherpere prijs. Hoewel de smartphone inderdaad een prima prijs draagt, is de S25 (Plus) de afgelopen tijd in prijs gedaald. Zo concurreert de S25 FE niet alleen met telefoons van andere merken, maar ook met de S25 (Plus). Het loont dus goed om prijzen te vergelijken.

▼ Volgende artikel
Voel het geluid: meer sensatie op de iPhone
© Iryna Melnyk
Huis

Voel het geluid: meer sensatie op de iPhone

Wie een iPhone 12 of nieuwer heeft met daarop iOS 18 of nieuwer, kan voortaan frequenties in muziek voelen. We ervaren sowieso diepe bassen via ons lichaam, maar deze trillingen gaan nog een stapje verder en zijn zeker niet alleen bedoeld voor mensen met een auditieve beperking.

Ook interessant: Apple Intelligence spreekt eindelijk Nederlands

Stap 1: Muzieksignalen

Eigenlijk gaat het om zogeheten haptische waarneming. Een technologie die door middel van beweging communiceert met de gebruiker. Wie een Apple Watch heeft, weet hoe zo’n horloge door middel van trillingen aangeeft of je onderweg met de app Kaarten links of rechts moet afslaan.

Ook in de iPhone zit een trilmotor die de maat van de muziek volgt en nuances in de zang aangeeft. De trilfunctie werkt alleen met nummers uit de Apple Music-bibliotheek. Het is mogelijk dat een bepaald nummer de functie nog niet ondersteunt, maar volgens Apple werkt het ondertussen wel al met miljoenen nummers. Om de functie in te schakelen open je de Instellingen en navigeer je naar Toegankelijkheid. Onder het kopje Horen tik je op de knop Voelbare muzieksignalen. Zet de schakelaar aan en je kunt meteen een voorbeeld afspelen om deze functie te ervaren.

Schakel de Voelbare muzieksignalen in bij Toegankelijkheid.

Stap 2: Bedieningspaneel

Het is ook mogelijk om de voelbare muzieksignalen snel in en uit te schakelen via het Bedieningspaneel. Open het Bedieningspaneel, tik op een lege plek en hou deze ingedrukt. Onderaan tik je op de optie Voeg een regelaar toe. Typ in de zoekbalk muziek en vervolgens kun je de knop voor Voelbare muzieksignalen selecteren.

Als een nummer de trilfunctie niet ondersteunt, verschijnt er bij de knop een driehoekje met een uitroepteken.

Via het Bedieningspaneel kun je deze functie snel pauzeren.

Stap 3: Dynamic Island

Recente iPhones hebben ook een Dynamic Island. Dat is een balkje bovenaan het scherm om de huidige activiteiten te bekijken, zoals de muziek die wordt afgespeeld, een audio-opname of een routebeschrijving van Kaarten. Met het Dynamic Island kun je ook de Voelbare muzieksignalen pauzeren en activeren. Terwijl het nummer afspeelt, hou je Dynamic Island lang ingedrukt, tot er meer bedieningsknoppen verschijnen. Hier zul je ook de schakelaar voor Voelbare muzieksignalen zien. Tik hierop om de functie aan en uit te zetten.

Ook in het Dynamic Island kun je bij de knop voor Voelbare muzieksignalen.