ID.nl logo
Windows-wachtwoord vergeten? Dit kun je doen
© Reshift Digital
Huis

Windows-wachtwoord vergeten? Dit kun je doen

Het zal je maar gebeuren. Je hebt Windows op een tweede pc geïnstalleerd, een tijdlang niet meer gebruikt en nu ben je je Windows 10- of Windows 11-wachtwoord vergeten. Op zich niet onoverkomelijk, maar het wordt spannender als het om je enige administrator-account gaat. Gelukkig zijn er ook dan nog mogelijkheden. We gaan eens kijken hoe we dit probleem kunnen oplossen.

Een degelijke wachtwoordbeheerder, zoals LastPass, DashLane of KeePass X, is al een goed hulpmiddel. Hiermee onthoud je eenvoudig alle wachtwoorden voor onder meer Windows, wifi en allerlei onlinediensten en -applicaties. Veel gebruikers vinden zo’n tool helaas gecompliceerd of houden er niet van dat wachtwoorden online worden bijgehouden. Zij blijven daarom een beroep doen op hun eigen geheugen. Tot dat dat hen plotseling in de steek laat. In dit artikel beschrijven we hoe je in verschillende scenario’s zo’n pijnlijk moment kunt overleven.

Windows-accounts

Er zijn in principe twee types Windows-accounts. De eerste is het lokale account dat aan de pc is gekoppeld en dat normaal gesproken alleen op deze computer wordt bewaard. De tweede is een Microsoft-account. Dat bestaat uit een e-mailadres en een wachtwoord, zoals dat bij veel andere diensten het geval is. Het grootste voordeel is dat je je hiermee op meerdere pc’s kunt aanmelden en dat een en ander via de cloud automatisch wordt gesynchroniseerd.

Om te weten te komen met welk accounttype je bij Windows bent aangemeld, open je in Windows 10 de Instellingen en kies je  Accounts uw info. Hier vind je verder een optie om over te schakelen naar een ander accounttype: via In plaats daarvan aanmelden met een lokaal / Microsoft account. Vanuit dit venster kun je nieuwe accounts creëren of bij een Microsoft-account via Uw instellingen synchroniseren bepalen welke onderdelen je over je verschillende toestellen synchroon wilt houden.

Ook als je Windows 11 gebruikt ga je naar de Instellingen-app, maar klik je daarna op Accounts en daarna op Uw info. Onder Accountinstellingen kun je vervolgens net als in Windows 10 overschakelen naar een ander accounttype. 

©PXimport

Microsoft-account

Ben je je wachtwoord vergeten, dan maakt het accounttype dus uit. Laten we van een Microsoft-account uitgaan. Je gaat hiervoor naar https://account.live.com/password/reset. Vul hier je e-mailadres in en klik op Volgende. Afhankelijk van de gegevens die je eerder aan dit account hebt gekoppeld, verschijnt er een ander venster. Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoe je een beveiligingscode ter verificatie wilt ontvangen, bijvoorbeeld via e-mail, sms of telefonisch bericht. Op die manier kun je een nieuw wachtwoord instellen.

De andere optie is dat je kiest voor Ik heb geen van deze gegevens. Nu vul je het e-mailadres in waarop je op dit moment bereikbaar bent. Na het invullen van de captcha druk je op Volgende. Even later ontvang je op dit adres een code die je in het venster intikt.

Druk op Bevestigen en beantwoord enkele vragen. Het kan even duren voordat Microsoft je een geautomatiseerde mail stuurt. Hierin staat of je voldoende informatie hebt ingevuld om je account via een ander wachtwoord weer toegankelijk te maken.

©PXimport

Wachtwoordherstelschijf

Het wachtwoord terughalen van een lokaal account is meestal lastiger. Het handigst is het als je vooraf een zogeheten wachtwoordherstelschijf hebt aangemaakt. Dat doe je als volgt. Meld je met een lokaal account aan, stop een usb-stick in je pc, druk op de Windows-toets, tik Configuratie in en start de app Configuratiescherm op.

Klik vervolgens twee keer na elkaar op Gebruikersaccounts en kies of zoek op Een wachtwoordherstelschijf maken. De wizard Vergeten wachtwoord start op. Druk op Volgende, verwijs naar je usb-stick en druk op Volgende. Vul je huidige wachtwoord in, druk nogmaals op Volgende (2x) en rond af met Voltooien.

Mocht je later je wachtwoord kwijtraken, laat dan het wachtwoord in het Windows-aanmeldvenster dan leeg en druk op de pijlknop achter het wachtwoordveld. Bevestig met OK en kies Wachtwoord opnieuw instellen. Scrol naar In plaats daarvan een wachtwoordherstelschijf gebruiken, zodat de wizard Wachtwoord opnieuw instellen verschijnt.

Stop de usb-stick met het wachtwoord in je pc en klik op Volgende. Verwijs naar de usb-stick, druk op Volgende, vul een nieuw wachtwoord in (2x) en geef een geheugensteuntje op. Dat laatste krijg je te zien wanneer je bij een volgende aanmelding een fout of leeg wachtwoord invult. Rond af met Volgende en met Voltooien.

©PXimport

Beveiligingsvragen

Het kan natuurlijk nog erger: je beschikt niet over een wachtwoordherstelschijf en ook de geheugensteun bezorgt je geen aha-moment. Dan is er nog steeds hoop. Als je werkt met Windows 10 1803 of hoger, dan heb je bij het aanmaken van je account een aantal veiligheidsvragen beantwoord. Denk aan vragen over hoe je huisdier heet en wat je bijnaam als kind was.

Klik bij het aanmelden een verkeerd of leeg wachtwoord in. Klik vervolgens op Wachtwoord opnieuw instellen en na het correct beantwoorden van drie vragen kunt alsnog een nieuw wachtwoord voor je account opgeven.

Je kunt deze beveiligingsvragen overigens op elk moment aanpassen via Instellingen, Accounts, Aanmeldingsopties. Hier klik je op Wachtwoord en op Beveiligingsvragen bijwerken. Nadat je er drie hebt geselecteerd en beantwoord, bevestig je met Voltooien.

©PXimport

Aanmeldingsopties

Naast een klassiek wachtwoord werk je in Windows 10 of Windows 11 het liefst ook nog met andere aanmeldopties. Denk aan een pincode, een afbeeldingswachtwoord, biometrische verificatie, zoals een gezicht of een vingerafdruk, of een fysieke beveiligingssleutel.

Gebruik je inderdaad een of meerdere van deze extra opties, dan kun je in het aanmeldingsvenster op Aanmeldingsopties klikken. Je kunt dan via een van de ingestelde opties alsnog aanmelden. Is je aanmelding gelukt, dan kun je als administrator het vergeten wachtwoord alsnog wijzigen. Je kunt een of meerdere van deze opties, voor zover beschikbaar op je apparaat, op elk moment toevoegen via Instellingen, Accounts, Aanmeldingsopties.

©PXimport

Extra administrator

Helpen geen van de bovenvermelde methodes je vooruit, dan is er nog een laatste handige uitweg. Tenminste wanneer je (of een andere gebruiker) zich nog met een ander administrator-account kunt aanmelden. Wanneer je namelijk als administrator bent ingelogd, dan kun je eenvoudig het wachtwoord wijzigen van een andere gebruiker.

Open het Configuratiescherm, klik op Gebruikersaccounts (2x) en kies Een ander account beheren. Selecteer het betreffende account, kies Het wachtwoord wijzigen en geef een nieuw wachtwoord op (2x), en ook een geheugensteun. Of open het Windows-startmenu, klik met rechts op Opdrachtprompt en kies Als administrator uitvoeren. Geef daarna het volgende commando: net user <accountnaam> <nieuw_wachtwoord> . Dat wordt dus zoiets: net user ComputerTotaal !Geheim123.

©PXimport

Wisseltruc met bootstick

Helaas, het zit je echt niet mee. Je bent je wachtwoord vergeten, je beschikt niet over een wachtwoordherstelschijf en over extra aanmeldingsopties. Je hebt geen (antwoorden op de) beveiligingsvragen en er is geen tweede administratoraccount. Gelukkig is er zelfs in dit extreme geval nog een uitweg.

Wel zit er weinig anders op dan je pc van een live bootmedium op te starten. Dat kan een Linux-distributie zijn, zoals Linux Mint of Ubuntu, maar het kan ook met een Windows-installatiestick. Laten we van deze laatste uitgaan.

Start je pc op van de usb-stick. Vul taal, land en toetsenbord in, druk op Volgende en kies Uw computer herstellen, Problemen oplossenGeavanceerde opties), Opdrachtprompt. Hier geef je de volgende twee opdrachten: cd a:\windows\system32 a:. Vervang a: telkens door de juiste letter van het station met je Windows-installatie (in ons voorbeeld d:). Als dit goed zit, geef je daarna ook de volgende twee commando’s rename utilman.exe utilman.bak en copy cmd.exe utilman.exe.

Herstart nu je pc. We gaan er wel vanuit dat je met Windows 10 1809 of nieuwer werkt. In het aanmeldvenster merk je rechtsonder de knop Toegankelijkheid op. Wanneer je die aanklikt, start niet de verwachte tool (utilman.exe) op, maar duikt een opdrachtvenster (cmd.exe) op met volledige administratorrechten. Inderdaad, daar heeft onze wisseltruc mooi voor gezorgd.

Op de opdrachtprompt geef je vervolgens net user op. Die toont je een lijst met gebruikersaccounts. Je hoeft nu alleen nog maar het wachtwoord van de vergeetachtige gebruiker te wijzigen met het al eerder vermelde commando: net user <accountnaam> <nieuw_wachtwoord>.

©PXimport

Media Creation Tool

Om een Windows installatiestick te creëren surf je naar hiernaartoe. Hier klik je op Hulpprogramma nu downloaden. Start de applicatie en kies Installatiemedia (usb-stick, dvd of iso-bestand) voor een andere pc maken. Klik op Volgende en verwijder eventueel het vinkje bij Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc als je zelf Taal, Versie en Architectuur wilt instellen. Plug een (lege) usb-stick in je pc en druk op Volgende. Kies Usb-flashstation, duid de juiste stick aan en bevestig met Volgende. Na afloop is je stick startklaar.

©PXimport

Hiren’s BootCD PE

Wil je de wisseltruc in dit artikel liever niet gebruiken, dan kun je het nog proberen met een reddingsstick, zoals Hiren’s BootCD PE. Download het beeldbestand HBCD_PE_x64.iso en zet dit met je favoriete tool om naar een bootstick. Wij doen dat graag met het gratis, portable Ventoy. Stop de stick in je pc, start Ventoy, verwijs naar de stick en druk op Install. Vervolgens hoef je het gedownloade iso-bestand maar naar de stick te kopiëren, in de partitie met de naam Ventoy. Start je pc vervolgens van deze stick op. Als het goed is, dan start een wat uitgeklede Windows 10-omgeving op. Open het startmenu, ga naar All programs, Security, Passwords en kies NT Password Edit. Bij Path to SAM verwijs je naar de map **Windows\System32\Config** op je Windows-partitie. Open hier het sam-bestand en selecteer het gewenste account. Klik op Change password, laat New Password en Verify leeg en bevestig met OK, Save changes en Exit. Je kunt zich nu met dat account wachtwoordloos aanmelden bij Windows. Je maakt natuurlijk alleen in noodgevallen gebruik van deze procedure.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.