ID.nl logo
Werk met deze 10 tips productiever dan ooit
© Reshift Digital
Huis

Werk met deze 10 tips productiever dan ooit

Tijd is geld. Zo simpel is het als je als freelancer of zzp’er werkt. Maar ook wanneer je goede sier bij je werkgever wilt maken is een hoge productiviteit belangrijk. Ook voor studenten is een efficiënte en rappe aanpak van projecten van belang, om zoveel mogelijk vrije tijd over te houden. Voor een hoge productiviteit speelt een goede laptop met Windows 10 een sleutelrol. We geven je tien productiviteitstips.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ASUS.

1. Kies een mobiel werkpaard

Word één met je machine en kies een lichtgewicht laptop die je flexibel kunt inzetten. Zo kun je ‘verloren’ uurtjes ook met werktijd opvullen, bijvoorbeeld tijdens een treinreis of in de wachtruimte bij de gate. Een formaat dat je gemakkelijk kunt meenemen is hiervoor essentieel. Gelukkig ontwikkelen laptopfabrikanten steeds slankere en lichtere modellen, zodat je zelfs een exemplaar met een behoorlijke monitor van pakweg 13, 14 of 15 inch eenvoudig onderweg meeneemt. De ASUS ZenBooks lopen hierin met hun randloze NanoEdge-schermen voorop. De behuizing van deze mobiele werkpaarden is niet groter dan nodig, waardoor je er op zo’n beetje iedere plek mee uit de voeten kunt.

©CIDimport

2. Bespaar niet op systeemprestaties

Laptops zijn tegenwoordig voor een habbekrats verkrijgbaar. Kijk daarmee uit! Vanwege matige systeemprestaties zijn lange wachttijden op den duur het gevolg. Bovendien kun je niet de softwarepakketten gebruiken die jij wilt. Dat is nogal funest voor de productiviteit, dus goedkoop is in dit geval ook echt duurkoop. Ben je ambitieus, dan mag een trage machine nooit een beperkende factor voor jouw werkzaamheden zijn. Kies daarom voor een laptop met een snelle Intel Core i5-, i7- of zelfs i9-processor en gebruik zonder vertraging meerdere programma’s tegelijkertijd. Een ruim werkgeheugen en vlotte ssd maken van je laptop een waar snelheidsmonster. Creatieve professionals hebben ten slotte baat bij een aparte videokaart van Nvidia.  

3. Wees onafhankelijk van netstroom

Uiteraard wil je graag werken op de momenten dat het jou uitkomt. Een flexplek dichtbij een stopcontact is niet altijd binnen handbereik, dus zorg dat je niet afhankelijk bent van netstroom. Een batterij met een ruime accuduur is een must om je productiviteit altijd en overal op peil te houden. Een ASUS ZenBook stelt flexwerkers beslist niet teleur. Met een accuduur tot 22(!) uur op de nieuwe ASUS ZenBook 14 UX425JA pak je buiten de standaard kantoortijden met gemak nog wat overuren mee.

©CIDimport

4. Werk met twee (of meer) schermen

Met twee schermen werk je sneller, omdat je gemakkelijk kunt multitasken. Geen probleem, want op de meeste laptops sluit je via hdmi en/of usb-c een extern scherm aan. Werk op de aangesloten monitor bijvoorbeeld in een document, terwijl je op het laptopscherm online onderzoek doet. Voor mobiele werkers is er wel een praktisch probleem. Een losse monitor neem je tenslotte niet zomaar even mee. De ASUS ZenBook (Pro) Duo heeft hiervoor dé oplossing in huis. Boven het toetsenbord bevindt zich namelijk over de volledige breedte een extra 4K-scherm. Een ideale uitkomst voor flexwerkers die zo productief mogelijk willen werken. Blijken de twee geïntegreerde schermen nog altijd onvoldoende? Sluit dan via de hdmi-poort of usb-c-aansluiting alsnog een monitor als derde scherm aan. 

5. Gebruik een goed toetsenbord

Een goed toetsenbord dat prettig tikt is van onschatbare waarde. Let hierbij goed op de bouwkwaliteit. Is de constructie slap, dan buigen de knoppen namelijk te ver door. Bij de betere laptops kun je de hoek van het toetsenbord aanpassen, zodat je zo comfortabel mogelijk werkt. Een goed voorbeeld hiervan zijn ASUS-laptops met een ErgoLift-scharnier. Kies daarnaast voor een toetsenbord met verlichte toetsen. Zo kun je ook in een donkere omgeving nog even een laatste mailtje tikken of alvast een pitch voor morgen uitwerken. Traditionele pc-toetsenborden hebben aan de rechterzijde een numeriek gedeelte. Handig voor wie geregeld met getallen werkt. Wegens ruimtegebrek laten laptopfabrikanten deze numerieke toetsen vaak weg. Op ASUS ZenBooks werk je evengoed effectief met getallen. Dankzij het zogeheten NumberPad transformeer je het touchpad met één tik in numerieke toetsen. Over productief werken gesproken!

©CIDimport

6. Hoe scherper, hoe beter

Voor grafische werkzaamheden ontkom je niet aan een haarscherpe monitor. Je wilt namelijk bewerkingen tot in de perfectie goed uitvoeren en hiervoor werk je het beste op pixelniveau. Helaas is de schermresolutie bij menig laptop een ondergeschoven kindje. Het werk van grafisch vormgevers, videobewerkers, gameontwikkelaars, fotografen en andere creatievelingen komt het beste tot zijn recht op een 4K-scherm. De ASUS ZenBook (Pro) Duo is dan bijvoorbeeld een aantrekkelijke optie. Bijkomend voordeel is dat Netflix Premium-abonnees series in de hoogste beeldkwaliteit kunnen volgen. 

7. Werk met sneltoetsen

Het aanleren van sneltoetsen geeft je productiviteit een enorme boost. Het is dan namelijk niet meer nodig om je handen van het toetsenbord los te laten en vervolgens de muis of het touchpad te bedienen. In plaats daarvan voer je opdrachten pijlsnel uit. Schrijf veelgebruikte toetscombinaties zo nodig op een spiekbriefje en probeer ze uit het hoofd te leren. Vind je dat lastig? Dankzij de nieuwbakken Quick Key-functie van ASUS gebruik je sneltoetsen voortaan gemakkelijker. Tik op het tweede scherm van de ASUS ZenBook (Pro) Duo kortweg op de weergegeven sneltoets om een specifieke taak uit te voeren. Gebruikers voegen zelf eigen toetscombinaties toe.

©CIDimport

8. Creatief met touchbediening

Bepaalde grafische werkzaamheden lenen zich minder voor een traditionele bediening met een muis en toetsenbord. Denk bijvoorbeeld aan het maken van snelle aantekeningen of een eerste ontwerp van een animatie. De betere notebooks hebben een aanraakgevoelig scherm, zodat je met je vingers of een stylus (aan)tekeningen kunt maken. De ASUS ZenBook (Pro) Duo heeft er zelfs twee, want ook de zogeheten ScreenPad Plus boven het toetsenbord is aanraakgevoelig. Vanwege het stabiele oppervlak kun je hierop gemakkelijker tekenen. Sommige grafische softwarepakketten ondersteunen overigens touchbediening, waarna je met je vingers vliegensvlug correcties toepast. 

9. Gebruik snelle wifi

Voor een hoge productiviteit heb je snel internet nodig. Zorg dus voor een systeem met een betrouwbare wifi-adapter. Een exemplaar met een 802.11ac- of 802.11ax-adapter is essentieel om een rappe verbinding te garanderen. 

©CIDimport

10. Leer Windows 10 beter kennen

Windows 10 heeft allerlei slimmigheden in huis waardoor je productiever kunt werken. Leer dit besturingssysteem daarom eens écht goed kennen. Beschikt jouw laptop over biometrische hardware, dan log je direct in met je gezicht. Dat is naast sneller ook nog eens veiliger! Praat tegen je laptop om via Cortana het besturingssysteem te bedienen, terwijl je ondertussen met je smartphone een belangrijk berichtje van een collega beantwoordt. Gebruik verder de optie Taakweergave om te zien welke apps er allemaal zijn geopend en werk zo nodig met meerdere bureaubladen. Kortom, Windows 10 is gemaakt om te multitasken waardoor je zeer productief kunt werken.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!