ID.nl logo
Kadaza: sneller surfen via je persoonlijke startpagina
© Reshift Digital
Huis

Kadaza: sneller surfen via je persoonlijke startpagina

Wat bestaat al sinds 2008 en is nog steeds superhandig tijdens het internetten? Dat is Kadaza, de site waar je je eigen persoonlijke startpagina maakt met de sites erop die jij graag bezoekt. En dan niet als saaie tekstlinkjes, maar als een visueel startpunt vol pictogrammen die leiden naar je favoriete sites.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Kadaza

In 2008 speelde internet een hele andere rol in ons leven. Hoewel sociale media nog niet bestonden, hadden een hoop mensen al thuis internet op de computer en de eerste iPhones maakten mobiel internet steeds populairder. Sinds die tijd is er van alles veranderd in de manier waarop we online zijn. Maar één ding is niet veranderd: we willen snel naar onze favoriete sites gaan. 

Snel favoriete websites openen  

Op de desktop en laptop zijn daar natuurlijk verschillende manieren voor. Je kunt voor elke site die je graag bezoekt een snelkoppeling zetten op het Bureaublad. Dat is omslachtig en je bent al snel het overzicht kwijt. Favorieten aanmaken kan ook, maar als je veel online bent, is het niet handig om door een lange lijst sites te moeten zoeken. Ook staan ze meestal allemaal door elkaar. Dan de bladwijzerbalk in je browser zelf; die biedt ook maar weinig plek voor je geliefde sites. Met een stuk of 14 snelkoppelingen is de balk wel vol. Kortom, in je browser zelf is er eigenlijk geen handig overzicht dat je naar je eigen smaak kunt aanpassen.

Visuele links naar populairste sites  

Daar komt Kadaza om de hoek kijken. Als je Kadaza.nl bezoekt, zie je een startpagina vol blokjes met links naar de populairste sites van Nederland. Natuurlijk zijn dat de grote bekenden, zoals Gmail, Buienradar en YouTube. Bovenaan zie je de drukstbezochte sites in de vorm van pictogrammen. Een keertje klikken en de site wordt in een nieuw tabblad geopend.

©PXimport

Uitgebreide internetgids  

Onder het visuele overzicht staat een hele rij met rubrieken, zoals nieuws, winkelen en social media. Daar vind je de beste sites die binnen een gekozen categorie passen. Klik je bijvoorbeeld op social media, dan zie je niet alleen visuele links naar sites als Facebook, maar ook Vimeo en zelfs Skype en Zoom komen voorbij. Klik erop en de site opent meteen in een nieuwe tab. Als je graag veel verschillende sites open hebt staan, dan is het een uitstekend startpunt voor je zoektocht op het internet. Wanneer je op de site linksboven op Alle Categorieën klikt, dan krijg je een uitgebreide lijst met honderden thema’s op alfabet. Op vrijwel elk onderwerp zijn de beste en populairste websites handmatig geselecteerd en ingedeeld.

©PXimport

Maak je persoonlijke startpagina met Kadaza

Ontdek

Achtergrond aanpassen  

Houd je van een kleurrijke pagina? Kadaza biedt allerlei mogelijkheden om de achtergrond van de site naar je smaak aan te passen, bijvoorbeeld met een mooie natuurfoto of een afbeelding van dieren. Om de achtergrond aan te passen, klik je rechtsboven op Achtergrond wijzigen. Je krijgt dan een nieuw venster te zien waarin je kunt bladeren door de verschillende achtergronden. Klik op een leuke afbeelding en de site wordt meteen aangepast.

Wil je na verloop van tijd een andere afbeelding, dan kies je die op dezelfde manier. Je kunt natuurlijk ook terug naar de standaard witte achtergrond. Wil je dat (terug) instellen, dan ga je weer naar Achtergrond wijzigen en kies je in de rubriek ‘Populair’ voor Blanco

©PXimport

Andere voorkeuren aanpassen  

Rechtsboven op Kadaza vind je ook een gedeelte om andere instellingen te wijzigen: Voorkeuren. Dit submenu biedt toegang tot verschillende opties. Zo kun je ook via deze weg de achtergrond instellen. Handig is ook de keuze voor welke zoekmachine je wilt gebruiken. Standaard is dit Google, maar je kunt ook kiezen voor Yahoo of Bing. De derde optie is het kiezen van de zogeheten Classic View. Als je die inschakelt, komen de verschillende deelrubrieken niet onder de pictogrammen te staan, maar links ervan. Via een schuifknop schakel je ook weer makkelijk terug naar de reguliere vormgeving.

©PXimport

Persoonlijke pagina maken  

Wat Kadaza bijzonder maakt, is de optie om een volledig persoonlijke startpagina te maken met de websites erop die jij belangrijk vindt om snel naartoe te kunnen gaan. Je bepaalt zelf welke sites je wilt opnemen in je persoonlijke overzicht. Ook heb je geen account of registratie nodig om dit te doen. 

20.000 sites om uit te kiezen  

Om de pictogrammen aan te passen, klik je rechts op het potlood-icoontje. Bij elk standaardpictogram verschijnt een pennetje. Klik je daarop, dan komt er een zoekvenster in beeld. Kadaza heeft een database van 20.000 sites, dus de kans is groot dat jouw geliefde site er ook tussen staat. Zodra je klikt op een van de resultaten, wordt het originele pictogram (en de link die daarbij hoort), aangepast. Op deze wijze pas je alle pictogrammen aan, tot ze naar je zin zijn. Je kunt ze niet alleen veranderen, maar ook verslepen naar een andere positie. 

Maak je persoonlijke startpagina met Kadaza

Ontdek

Persoonlijke pagina bewaren  

Ben je klaar met het personaliseren? Je eigen startpagina wordt automatisch opgeslagen in een anonieme cookie. Maar je kunt hem ook opslaan, bijvoorbeeld om op meerdere computers te gebruiken. Klik daarvoor op het linkpictogram naast het potloodje. Je ziet dan de URL van je aangepaste overzicht. Je kunt deze link instellen als startpagina, zodat je instellingen blijven opgeslagen, ook als je de geschiedenis in je browser wist. Maar je kunt hem natuurlijk ook gebruiken als een Favoriet.

©PXimport

Kadaza instellen als startpagina  

Op www.kadaza.nl/instellen staan stap-voor-stap instructies voor het wijzigen van de startpagina in alle bekende browsers, zoals Chrome en Edge. In Chrome ga je bijvoorbeeld naar de Instellingen en vul je bij ‘Bij opstarten’ de link in als nieuwe startpagina.

Kadaza is een handige website voor iedereen die graag op een snelle manier zijn favoriete websites bezoekt. De uitgebreide internetgids is bovendien een fijn hulpmiddel voor mensen die houden van eenvoud en gemak.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer