ID.nl logo
Achmea wil privacy-gegevens verzamelen in ruil voor korting op verzekering
© Reshift Digital
Huis

Achmea wil privacy-gegevens verzamelen in ruil voor korting op verzekering

Grote ophef deze ochtend over een plan van verzekeraar Achmea: Dat wil persoonlijke gegevens van gebruikers verzamelen om kortingen te bieden op verzekeringen. Zo kun je de data van je Nest-rookmelder en -thermostaat aan Achmea geven, in ruil voor korting op je inboedelverzekering. Hoe zit dat precies? 4 vragen over het plan.

1. Wat gaat er precies gebeuren?

Achmea gaat samenwerken met diverse bedrijven die slimme apparatuur maken, om gegevens over het gedrag van verzekerden te verzamelen. Denk daarbij aan een kastje in je auto dat meet wanneer je te hard rijdt. Wanneer je netjes rijdt, krijg je van Achmea korting op je autoverzekering.

Dat programma is overigens op vrijwillige basis. Klanten kunnen er gebruik van maken om korting te krijgen, maar als ze dat niet willen, betalen ze gewoon hun normale premie.

2. Om wat voor data gaat het dan?

Achmea wil niet veel kwijt over de precieze inhoud van het programma. Het nieuws van vandaag komt uit het Financieel Dagblad, dat een profiel maakte over hoe verzekeraars omgaan met moderne technologie en big data. Als we vragen om een reactie bij Achmea verwijst de verzekeraar alleen naar het artikel.

In het artikel worden 2 voorbeelden prominent genoemd. Als eerste gaat het om 'een kastje' dat gebruikers in hun auto kunnen monteren, dat meet hoe hard je rijdt en je snel optrekt of afremt. Op basis daarvan kan Achmea een profiel maken van je rijgedrag. Rij je heel goed, krijg je bijvoorbeeld 35% korting op je autoverzekering, rij je 'gemiddeld' wordt dat 10% korting, of als je dagelijks gaat straatracen betaal je de volle mep.

Achmea wil nog niet zeggen hoe dat kastje eruit komt te zien of hoe het precies werkt, maar laat wel weten dat het in gesprek is met TomTom die dat bijvoorbeeld kan maken.

Googles rookmelder
Iets controversiëler is de samenwerking met Nest, de maker van slimme rookmelders en thermostaten. Saillant detail: Nest is sinds vorig jaar onderdeel van Google (inmiddels Alphabet). Nest verzamelt onder andere gegevens zoals wanneer je uit huis bent, en heeft een ingebouwde bewegingssensor, maar het is niet helemaal duidelijk welke gegevens Achmea van Nest wil gebruiken.

In Amerika heeft Nest een eigen programma, waarbij het verzekeraars toegang kan geven tot gegevens - ook allemaal na opt-in van de gebruikers. In dat plan krijgen verzekeraars eens per dag te weten of je rookmelder nog werkt en of de batterijen het nog doen.

3. Waarom wil Achmea dat?

Het klinkt als een radicaal plan, maar Achmea heeft er wel goede bedoelingen mee. "Als een gebruikers veilig leeft, is dat voor zowel hemzelf als voor ons voordelig", zeggen de bedenkers meerdere keren in het artikel in het FD. Dat klopt ook wel; iemand die een werkende rookmelder in huis heeft hangen is daarmee beter beschermd dan iemand die dat niet heeft, en de kans op brandschade is bij zo iemand groter.

De verzekerde kan dan ook veel geld besparen op zijn verzekering door veilig te leven. En omdat klanten veiliger leven, hoeft Achmea minder vaak geld uit te keren. Een win-win-situatie dus, zou je denken.

4. Dat klinkt best bekend, toch?

Achmea is zeker niet het eerste bedrijf dat 'Big Data' gebruikt om klanten 'relevante korting' aan te bieden, en ook zeker niet het eerste dat daardoor onder vuur komt te liggen. Neem bijvoorbeeld ING, die vorig jaar met het onzalige plan kwam om financiële gegevens van klanten te verkopen aan adverteerders. Dat plan werd na de grote commotie die ontstond stopgezet.

Een belangrijke nuance daarin is overigens wel dat ING actief klantgegevens aan externe adverteerders wilde verkopen. Achmea zegt de gegevens alleen intern te gebruiken.

Ook Albert Heijn kreeg daar ooit kritiek op, toen het in 2013 besloot persoonlijke aanbiedingen te doen op basis van je koopgeschiedenis. Dat was gekoppeld aan je bonuskaart. Ook op dat systeem werd veel gemopperd, maar de plannen zijn wel doorgezet.

5. Waar komt al die ophef dan vandaan?

Niet iedereen is blij met het plan. Sterker nog, deze ochtend kwamen er bakken kritiek op de plannen van Achmea, van bezorgde burgers tot privacyvoorvechters als Bits Of Freedom.

We knijpen even in onze arm, checken of het niet stiekem de 1e van april is. Really?!

-


Het grootste bezwaar is volgens critici dat gebruikers worden verleid erg persoonlijke data te overhandigen, en dat mensen die dat niet willen dus meer moeten betalen. Privacyvoorvechters zijn vooral bang dat het plan de deur openzet om privacygegevens als valuta te zien: Betalen met een stukje van je privacy dus.

Wat ook niet genoemd wordt is dat niet alleen Achmea de gegevens kan inzien, maar die in theorie ook kan uitwisselen met haar dochtermaatschappijen - en dat zijn er nog al wat. Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis, FBTO en Inshared zijn bijvoorbeeld allemaal onderdeel van Achmea.

"Data niet delen met derden" betekent wél delen binnen de Achmea-groep: Centraal beheer, Zilverenkruis, Interpolis, FBTO, Inshared, etc.

-


Op dit moment is er weinig bekend over de inhoud van de plannen. In het artikel staat vermeld dat Achmea nog onderzoek doet naar de mogelijkheden, maar het bedrijf wil niet reageren op de commotie of op het artikel.

Wat vind jij? Zou je gebruik maken van zo'n aanbod? Of gaat Achmea hiermee veel te ver? We horen het graag van je in de reacties!

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.