ID.nl logo
Scrible.com: Slim informatie sprokkelen
© Reshift Digital
Huis

Scrible.com: Slim informatie sprokkelen

Informatie vinden op internet is geen kunst; overzicht houden op alles wat u vindt wél. Gelukkig is daar een handige oplossing voor: Scribble, waarmee u al die informatie ook nog eens heel simpel met anderen deelt!

©CIDimport

©CIDimport

1. Bookmarklet maken

Surf naar www.scrible.com. Om alle mogelijkheden te kunnen gebruiken moet u zich eerst registreren. Dat doet u via Sign up for free. Nadat u alle gegevens hebt ingevuld en op Create account hebt geklikt, ontvangt u een bevestigingsbericht waar u de link Click here to verify aanklikt. Vervolgens surft u naar www.scrible.com/bookmarklet waar u browserafhankelijke instructies krijgt om een ‘bookmarklet’ toe te voegen: een bookmark die dankzij Javascript extra mogelijkheden krijgt. Na het uitvoeren van deze instructies ziet u in uw favorietenbalk inderdaad een nieuwe knop: Scrible Toolbar. Die hebt u dadelijk nodig, bij het verzamelen en annoteren van informatie.

©CIDimport

2. Annoteren     

Surf bij wijze van test naar een willekeurige webpagina en druk op de knop Scrible Toolbar. Er verschijnt nu een toolbar waarmee u specifieke informatie op die pagina opvallender kunt maken. Naast de bekende markeerstift zijn er nog knoppen waarmee u geselecteerde tekst een ander kleur of andere stijl kunt geven (onderstreept, vet, cursief of doorgehaald). Een post-it aan een stukje tekst ‘hangen’ is eveneens mogelijk. U hoeft alleen maar de knop in te drukken en de gewenste tekst aan te klikken, waarna u uw notities intikt. Interessant is ook de knop Show/Hide Legend. Voor elke gebruikte annotatie (markeerstift, stijl, post-it) geeft u langs deze weg aan wat zo’n annotatie betekent. Zo zou u bijvoorbeeld voor een roodgekleurde markering ‘Te controleren’ in de legenda kunnen invullen.

©CIDimport

3. Opslaan & delen

Het wordt pas echt nuttig als u al die annotaties kunt bewaren en als u die ook met anderen kunt delen. Dat kan! Bewaren is niet veel moeilijker dan de knop Save in te drukken. Mogelijk krijgt u dan wel een bericht te zien dat u zich eerst bij Scrible moet aanmelden: ook dat doet u vanuit de bookmarklet, met de knop Click to sign in. Bij het opslaan krijgt u dan nog de gelegenheid een  naam, een beschrijving en/of tags voor die pagina te verzinnen. Geannoteerde pagina’s met anderen delen kan op verschillende manieren. Via de e-mailknop, waarbij u alleen maar de adressen van de gelukkige ontvangers hoeft in te voeren, maar net zo goed ook via de Twitter- en Facebook-knoppen, op voorwaarde uiteraard dat u Scrible toestemming geeft voor deze koppeling. Verder is er nog de permalink-knop: die levert u een url op die rechtstreeks verwijst naar uw geannoteerde pagina.

©CIDimport

4. Informatie beheren

U hebt intussen een paar (geannoteerde) pagina’s opgeslagen. Mooi, maar die wilt u op een bepaald moment natuurlijk wel kunnen bekijken. Daarvoor meldt u zich aan op de website van Scrible en klikt u op My library. Hier vindt u een chronologisch overzicht van alle pagina’s terug: in eerste instantie de pagina’s die u zelf hebt opgeslagen, maar ook pagina’s die u naar anderen hebt doorgestuurd of pagina’s die u zelf hebt ontvangen. Hoe u een pagina naar anderen verstuurt hebben we in de vorige stap gezien, maar het kan net zo goed ook vanuit uw bibliotheek. Dat is een kwestie van een vinkje plaatsen bij de gewenste pagina(‘s), de Share-knop indrukken en het e-mailadres van de ontvanger(s) invullen.

Tekst: Toon van Daele

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 9, jaargang 2013.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.
▼ Volgende artikel
In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat
© ID.nl
Huis

In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat

De tijd dat een screensaver nodig was om je computerscherm te beschermen tegen inbranden, ligt ver achter ons. Vandaag is een screensaver vooral een manier om je computer een persoonlijk tintje te geven. Met een eenvoudige tool verander je je vakantiefilmpjes of familievideo's in een levendige screensaver die je scherm vult zodra de pc even pauze neemt.

Wat gaan we doen

We laten zien hoe je met PUSH Video Wallpaper een video omzet in een screensaver. Je kiest geschikte fragmenten, stelt een afspeellijst samen en activeert de screensaver in Windows. Daarna zie je precies hoe je de tool zo instelt dat hij alleen in ruststand draait.

Lees ook: Zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator

Stap 1: Download PUSH VideoWallpaper

Voordat je een video als bureaubladachtergrond instelt, is het verstandig om eerst na te denken over de juiste clips. Voor een opvallend en toch rustig effect werkt een korte video die in een lus draait meestal het best. Met PUSH Video Wallpaper kun je bovendien een afspeellijst maken zodat meerdere clips elkaar automatisch opvolgen. Deze Windows-app is eenvoudig in gebruik en levert de beste resultaten. Je kunt video's afspelen vanaf de harde schijf, maar ook geanimeerde gifs en zelfs YouTube-fragmenten zijn mogelijk. Het programma is niet gratis: een licentie voor persoonlijk gebruik kost 9,95 euro en een thuislicentie voor vijf pc's 14,95 euro. Er is wel een gratis proefversie, waarbij alleen een klein watermerk rechtsonder zichtbaar is.

De eerste stap is het downloaden van PUSH Video Wallpaper (26 MB). Na het binnenhalen installeer je de tool met het bestand VideoWallpaper_setup.exe. Aan het einde van de installatie verschijnt een pop-up met de vraag of je PUSH Video Wallpaper meteen wilt starten en of je de app ook als schermbeveiliging wilt instellen. Vink beide opties aan en klik op Voltooien.

Selecteer zeker de optie Instellen als schermbeveiliging.

Stap 2: Instellingen

Via het pictogram in het systeemvak kun je met de rechtermuisknop de instellingen openen. Klik bovenaan op het kleine voorbeeldscherm om een afspeellijst samen te stellen. Er staan standaard enkele voorbeeldvideo's klaar. Verwijder die en voeg je eigen filmpjes toe die je als screensaver wilt gebruiken. Ga vervolgens terug naar het tandwieltje en schakel de optie Start with Windows uit. Klik ten slotte op Instellen als schermbeveiliging. De ontwikkelaar gaat ervan uit dat je de tool gebruikt als video-wallpaper. De screensaverfunctie is eigenlijk een extraatje. Door het automatisch opstarten uit te schakelen, gebruik je de app uitsluitend als screensaver en niet als dynamische bureaubladachtergrond.

Voeg de filmpjes toe aan de afspeellijst.

Stap 3: Als schermbeveiliger instellen

Herstart de pc en ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging. Hier kun je dan PUSH Video Screen Saver selecteren voor schermbeveiliging.

In de Persoonlijke instellingen selecteer je PUSH Video Wallpaper als schermbeveiliger.

Je video's naar een hoger niveau tillen?

Misschien is een vlogcamera iets voor jou!