ID.nl logo
Scrible.com: Slim informatie sprokkelen
© Reshift Digital
Huis

Scrible.com: Slim informatie sprokkelen

Informatie vinden op internet is geen kunst; overzicht houden op alles wat u vindt wél. Gelukkig is daar een handige oplossing voor: Scribble, waarmee u al die informatie ook nog eens heel simpel met anderen deelt!

©CIDimport

©CIDimport

1. Bookmarklet maken

Surf naar www.scrible.com. Om alle mogelijkheden te kunnen gebruiken moet u zich eerst registreren. Dat doet u via Sign up for free. Nadat u alle gegevens hebt ingevuld en op Create account hebt geklikt, ontvangt u een bevestigingsbericht waar u de link Click here to verify aanklikt. Vervolgens surft u naar www.scrible.com/bookmarklet waar u browserafhankelijke instructies krijgt om een ‘bookmarklet’ toe te voegen: een bookmark die dankzij Javascript extra mogelijkheden krijgt. Na het uitvoeren van deze instructies ziet u in uw favorietenbalk inderdaad een nieuwe knop: Scrible Toolbar. Die hebt u dadelijk nodig, bij het verzamelen en annoteren van informatie.

©CIDimport

2. Annoteren     

Surf bij wijze van test naar een willekeurige webpagina en druk op de knop Scrible Toolbar. Er verschijnt nu een toolbar waarmee u specifieke informatie op die pagina opvallender kunt maken. Naast de bekende markeerstift zijn er nog knoppen waarmee u geselecteerde tekst een ander kleur of andere stijl kunt geven (onderstreept, vet, cursief of doorgehaald). Een post-it aan een stukje tekst ‘hangen’ is eveneens mogelijk. U hoeft alleen maar de knop in te drukken en de gewenste tekst aan te klikken, waarna u uw notities intikt. Interessant is ook de knop Show/Hide Legend. Voor elke gebruikte annotatie (markeerstift, stijl, post-it) geeft u langs deze weg aan wat zo’n annotatie betekent. Zo zou u bijvoorbeeld voor een roodgekleurde markering ‘Te controleren’ in de legenda kunnen invullen.

©CIDimport

3. Opslaan & delen

Het wordt pas echt nuttig als u al die annotaties kunt bewaren en als u die ook met anderen kunt delen. Dat kan! Bewaren is niet veel moeilijker dan de knop Save in te drukken. Mogelijk krijgt u dan wel een bericht te zien dat u zich eerst bij Scrible moet aanmelden: ook dat doet u vanuit de bookmarklet, met de knop Click to sign in. Bij het opslaan krijgt u dan nog de gelegenheid een  naam, een beschrijving en/of tags voor die pagina te verzinnen. Geannoteerde pagina’s met anderen delen kan op verschillende manieren. Via de e-mailknop, waarbij u alleen maar de adressen van de gelukkige ontvangers hoeft in te voeren, maar net zo goed ook via de Twitter- en Facebook-knoppen, op voorwaarde uiteraard dat u Scrible toestemming geeft voor deze koppeling. Verder is er nog de permalink-knop: die levert u een url op die rechtstreeks verwijst naar uw geannoteerde pagina.

©CIDimport

4. Informatie beheren

U hebt intussen een paar (geannoteerde) pagina’s opgeslagen. Mooi, maar die wilt u op een bepaald moment natuurlijk wel kunnen bekijken. Daarvoor meldt u zich aan op de website van Scrible en klikt u op My library. Hier vindt u een chronologisch overzicht van alle pagina’s terug: in eerste instantie de pagina’s die u zelf hebt opgeslagen, maar ook pagina’s die u naar anderen hebt doorgestuurd of pagina’s die u zelf hebt ontvangen. Hoe u een pagina naar anderen verstuurt hebben we in de vorige stap gezien, maar het kan net zo goed ook vanuit uw bibliotheek. Dat is een kwestie van een vinkje plaatsen bij de gewenste pagina(‘s), de Share-knop indrukken en het e-mailadres van de ontvanger(s) invullen.

Tekst: Toon van Daele

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 9, jaargang 2013.

▼ Volgende artikel
Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word
© gamjai - stock.adobe.com
Huis

Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word

Verzendlijsten in Microsoft Word zijn handig om brieven, documenten en zelfs etiketten te personaliseren. Er is wel een probleem wanneer het gaat om datums, daar zal Word automatisch de Amerikaanse datumnotatie gebruiken en niet de Nederlandse. Op deze manier los je dat op.

Wat gaan we doen?

In dit artikel gaan we laten zien hoe je in Microsoft Word de Amerikaanse datumnotatie omzet naar de Nederlandse. Stap voor stap pas je een schakeloptie toe, kies je het juiste formaat en bekijk je direct het resultaat in je verzendlijsten.

Schakelopties

Wanneer je in Word een gegevenslijst uit Excel gebruikt om brieven samen te voegen via Afdruk samenvoegen, dan gebeurt er iets vreemds. Alle datums die in Excel correct staan genoteerd (bijvoorbeeld 7 september 2025) worden dan omgedraaid met een slash (bijvoorbeeld 9/7/2025). In de Amerikaanse datumnotatie staat de maand namelijk altijd vooraan. Het gaat om een bug in Word, maar gelukkig kun je dit oplossen met zogenaamde schakelopties. Schakelopties zijn codes die je aan een samenvoegveld toevoegt om de weergave van de gegevens aan te passen. Voor datumnotaties gebruik je de schakeloptie: \@ (de datum/tijd-weergave).

Microsoft Word gebruikt bij Afdruk samenvoegen automatisch de Amerikaanse datumnotatie, waarbij de maand het eerst komt.

Veldweergave aanpassen

Nadat je de samenvoegvelden in het Word-document hebt geplaatst, klik je met de rechtermuisknop op het samenvoegveld van de datum. In het contextueel menu kies je de opdracht Andere veldweergave. Je kunt ook dit veld ook selecteren met de sneltoets Alt+F9. Hierdoor wordt het datumveld op een andere manier weergegeven. Veronderstel dat het veld de naam «datum» heeft, dan zal het nu verschijnen als {MERGEFIELD “Datum”}. Plaats de cursor achter de naam van het samenvoegveld, maar vóór de accolade } en plak of typ dan de onderstaande code afhankelijk van hoe je de datum wilt zien.

SchakeloptieDatumweergave 7 septemberDatumweergave 25 december
\@ “dd-MM-yyyy”07-09-202525-12-2025
\@ “d-M-yyyy”7-9-202525-12-2025
\@ “ddd d MMM yyyy”Zo 7 sep 2025Do 25 december 2025
\@ “dddd d MMMM yyyy”Zondag 7 september 2025Donderdag 25 december 2025

Het eindresultaat ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit: {MERGEFIELD datum \@ “dd-MM-yyyy”}. Voor maanden gebruik je de hoofdletter M, de kleine letter m staat voor minuten.

Voeg de schakeloptie toe.

Voorbeeld bekijken

Daarna klik je opnieuw met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en weer selecteer je de opdracht Andere veldweergave. Klik dan nogmaals met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en kies de optie Veld bijwerken. In het Lint bij het tabblad Verzendlijsten klik je op de knop Voorbeeld van het resultaat, en nu zul je zien dat de datum correct wordt weergegeven.

De datumnotatie staat nu in het Nederlands.

Papieren agenda nodig?

Kies uit duizenden modellen
▼ Volgende artikel
Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan
© ID.nl
Huis

Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan

De verkiezingen lijken nog ver weg, maar voor je het weet is het 29 oktober. Om te bepalen welke partij het best bij je past, bestaan er al jaren hulpmiddelen als StemWijzer en Kieskompas. Bij de juiste partij uitkomen is misschien niet zo lastig, maar: op welke persoon ga je stemmen? Een nieuwe AI-tool helpt je daarbij door het werk van Kamerleden zelf naast elkaar te zetten.

🤖 ➕ 👨‍💼👩‍💼🟰 ✏️

In dit artikel lees je wat je met BeleidsRadarGPT kunt doen om je te helpen bij het vinden van de volksvertegenwoordiger die het meest aansluit op jouw eigen ideeën en wensen.

BeleidsRadar bundelt meer dan een miljoen parlementaire documenten in één omgeving. Denk aan Kamervragen, moties, stemmingen en debatbijdragen. Je kunt daar op twee manieren mee aan de slag: via gestructureerde overzichten per thema, zoals klimaat, zorg of onderwijs, of via een open gesprek met de assistent waarin je je vraag gewoon in het Nederlands stelt. Bij elk antwoord krijg je verwijzingen naar de brondocumenten, zodat je kunt doorklikken en zelf controleren.

De tool richt zich primair op zittende Kamerleden, omdat daarover de meeste concrete parlementaire data beschikbaar is. Voor nieuwe kandidaten zoekt de AI-assistent in andere bronnen, zoals gemeenteraden, Provinciale Staten of verkiezingsprogramma's.

Zo werkt het in de praktijk

Je start op https://beleidsradar.nl/kamerleden. Kies een thema of een Kamerlid, of stel een vraag in natuurlijke taal. Vraag je bijvoorbeeld: "Welke Kamerleden zijn voor verhoging of koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting?", dan vat de assistent samen welke partijen en Kamerleden zich daar in het verleden voor uitspraken, met links naar wetsvoorstellen, moties en stemmingen. Het gaat dus om wat er daadwerkelijk is ingediend of gesteund, niet om losse uitspraken in de media.

Wil je juist inzoomen op een persoon, dan zie je per Kamerlid waar hij of zij veel aan werkt en hoe er in de afgelopen periode is gestemd. Dat geeft snel gevoel bij iemands dossierkennis en prioriteiten.

Geen kant-en-klaar stemadvies

Verwacht geen pasklare steminstructie als "Ben je voor een lagere pensioenleeftijd, kies dan kandidaat X". De assistent helpt je vooral om relevante stukken te vinden en verbanden te zien. Bij heel specifieke vragen kan het systeem soms nog geen direct antwoord geven. Op een vraag als "Wie stemde vóór de motie van Soepboer en Grinwis over subsidies voor verduurzaming van veerdiensten?" kwam er geen kant-en-klaar overzicht. Je kunt dan wel meteen doorklikken naar de motie zelf, waarna je de stemming handmatig kunt nalopen. Zie de dienst dus als hulpmiddel om je te verdiepen, niet als adviesmachine die vertelt waar je op moet stemmen.

Voor wie is deze tool interessant?

BeleidsRadar is vooral iets voor kiezers die verder willen kijken dan partijprogramma's of campagnebeloftes. Wil je weten wat een Kamerlid in de afgelopen periode concreet heeft gedaan, dan helpt dit systeem om feiten boven tafel te krijgen. Zo kun je je beter oriënteren op de persoon achter de partij.

Transparantie en controle

Kunstmatige intelligentie maakt fouten en is nooit volledig neutraal. Daarom toont BeleidsRadar bij elke reactie de gebruikte bronnen. Dat helpt bij controle en maakt duidelijk waar conclusies vandaan komen. Blijf zelf scherp: vergelijk meerdere documenten, kijk naar de context van een stemverklaring en weeg recente ontwikkelingen mee.

Toegang en periode

De dienst is gratis te gebruiken tot en met 29 oktober. Je kunt dagelijks vijf gesprekken voeren met de assistent en daarnaast door de thematische overzichten bladeren. Beginpunt: https://beleidsradar.nl/kamerleden.

Korte samenvatting

BeleidsRadarGPT is een nieuw, gratis hulpmiddel voor kiezers die zich willen verdiepen in kandidaten. Het platform doorzoekt parlementaire stukken en toont per Kamerlid wat er is ingediend, gezegd en gestemd. Je werkt thematisch of stelt je vraag in gewone taal, met altijd doorklikbare bronnen. Zie het als een onderzoeksbasis om je eigen stemkeuze bewuster te maken.

Rood, maar ook groen, geel, blauw en paars

Kleurpotloden!