Ook Disney+ gaat actief controleren op delen van accounts
In navolging van Netflix gaat ook streamingdienst Disney+ het delen van accounts aan banden leggen. Gebruikers die hun Disney+-wachtwoord delen met mensen buiten hun huishouden, krijgen dan de optie om een extra abonnement af te sluiten.
Disne's financieel directeur Hugh Johnston vertelde onlangs bij een bijeenkomst dat Disney+-accounts 'waarvan wordt vermoed dat ze ongeoorloofd gedeeld worden', de mogelijkheid krijgen om zich in te schrijven voor een eigen abonnement. Ook Hulu-abonnees die gegevens delen, kunnen dezelfde sancties verwachten.
Disney gaat accounthouders ook de optie bieden om mensen buiten hun huishouden toe te voegen voor een 'extra vergoeding'. Hoeveel deze extra kosten precies zullen bedragen, vertelt het bedrijf nog niet. "We willen onze geweldige content beschikbaar maken voor zo'n groot mogelijk publiek", aldus Johnston. "We kijken er naar uit om deze nieuwe functionaliteit uit te rollen om de algehele gebruikerservaring te verbeteren en ons abonneebestand te laten groeien."
Lees ook: Zo personaliseer je je profiel in Disney+ op je smart-tv
Strengere voorwaarden
Zowel Disney+ als Hulu hebben dit jaar hun gebruiksvoorwaarden aangepast om het delen van abonnementen met mensen buiten huishoudens te verbieden. De nieuwe voorwaarden gelden voor nieuwe abonnees sinds 25 januari, maar zullen vanaf 14 maart ook voor bestaande leden gaan gelden. Netflix introduceerde vorig jaar al een vergelijkbare betaalde vorm van wachtwoorddeling.
"Betaald accounts delen is een kans voor ons", voegde directeur Johnston toe. "Een kans die onze concurrent duidelijk benut, en die voor ons open ligt. We hebben de komende maanden heel specifieke acties gepland."
Één app maar dalend aantal abonnees
Op hetzelfde moment is Disney+ van plan om in maart een geïntegreerde app te lanceren, waarin zowel Hulu- als Disney-content te vinden zal zijn. Het kwartaalrapport van Disney onthulde ook dat Disney+ 1,3 miljoen Amerikaanse en Canadese abonnees verloor na de prijsverhogingen vorig jaar, terwijl Hulu er juist 1,2 miljoen abonnees bij kreeg.
Dinsdag onthulde het Disney-eigende ESPN ook plannen om deze herfst een nieuwe live sport streaming -service te lanceren in samenwerking met Fox en Warner Bros. De nog naamloze dienst zal ook beschikbaar worden als onderdeel van het Disney+ bundel met Hulu en ESPN+, wat een verschuiving betekent van betaal-tv te midden van een dalende kijkcijfers en krimpende advertentiemarkt.