ID.nl logo
Last van reflecties op je tv-scherm? Dit kun je ertegen doen
© Vusal
Huis

Last van reflecties op je tv-scherm? Dit kun je ertegen doen

Niet is zo vervelend als weerkaatsingen en reflecties op je televisiescherm als je naar een film, serie of tv-programma wil kijken. Gelukkig kun je daar wat aan doen. Met deze tips kijk je weer met een gerust hart en minder vermoeide ogen naar je televisie!

Last van weerkaatsingen en reflecties op je televisiescherm? Dit kun je ertegen doen: 📺 Televisie met mat scherm kiezen 📺 Televisie met anti-reflectielaag kiezenen 📺 De lichten dimmen 📺 Gordijnen sluiten 📺 De televisie verplaatsen 📺 Een andere beeldmodus kiezen

Ook leggen we uit hoe je vermoeide ogen kunt vermijden.

Lees ook: Zo benut je alle audio- en video-uitgangen van je televisie optimaal

Mijn tv is net een spiegel

Soms lijkt je televisie wel een spiegel. Alles wat je in je woon- of slaapkamer hebt staan, wordt weerkaatst op je tv-scherm. Dat kan dan ook zomaar je kijkplezier verpesten. Ook ramen kunnen zorgen voor een vervelende reflectie en je zicht belemmeren.

Veel televisies hebben een perfect glad oppervlakte dat onder een bepaalde hoek juist kan fungeren als een spiegel. Dat glossy scherm is misschien minder storend als de tv uit staat, maar des te erger als hij aan staat. Maar waarom worden er dan geen tv’s gemaakt met matte schermen, die hebben toch veel minder last van reflecties? Bij een laptop kan dat immers ook.

Het klopt dat een mat scherm in dat opzicht beter beeld geeft, bijvoorbeeld bij de televisie van Samsung, The Frame. Dat matte scherm lijkt wel papier en is veel minder gevoelig voor reflecties.

©Samsung

De Samsung The Frame is een voorbeeld van een televisie met een mat scherm.

Maar matte schermen hebben echter ook nadelen. Het beeld verliest er wat contrast en scherpte door, en dat zijn nu net de belangrijkste eigenschappen voor de beste beeldkwaliteit. Er zit dan ook weinig anders op dan de oorzaak van reflecties bij de bron aan te pakken.

Anti-reflectielagen

Dit is meer van toepassing als je op zoek bent naar een nieuwe televisie. Sommige high end-televisies hebben een speciale anti-reflectielaag. Dat werkt minder goed dan een mat scherm, maar wel beter dan een gewoon glossy scherm. Kijk specificaties na en stel vragen aan de winkelier. Wil je zelf testen in een winkel? Dat kan: gebruik de LED-lamp op je smartphone en bekijk de reflectie in verschillende schermen. Houd je smartphone steeds op dezelfde afstand van het scherm, en kijk onder dezelfde hoek.

Sommige anti-reflectielagen smeren de weerspiegeling wat breder uit en/of creëren een regenboogeffect in de reflectie. Heb je bij jou thuis echt té sterk invallend licht, dan moet je andere maatregelen nemen.

Dim de lichten

Dit is regel nummer één voor de beste tv-ervaring, zeker als het om films of tv-reeksen gaat. Dim alle lichten in de kamer, en natuurlijk vooral dat licht dat reflecties creëert. Als bonus krijg je beter contrast, en een intensere ervaring. Je hoeft de lichten niet noodzakelijk volledig te doven;, dimmen kan volstaan, afhankelijk van de plaats en ernst van de reflectie. En heb je slimme lampen, dan hoef je niet eens je stoel uit te komen om het licht wat te dimmen. Je gewone verlichting kun je natuurlijk ook verplaatsen of eventueel bijdraaien als dat mogelijk is, zodat deze minder effect hebben op je televisiebeeld.

©Vladdeep

Een beetje dimmen kan ook vaak al wat helpen.

Gordijnen sluiten

Is het licht afkomstig van een raam? Sluit dan de gordijnen. Dat hoeven overigens geen pikzwarte verduisteringsgordijnen of rolluiken te zijn. Zelfs een gewoon, ietwat lichtdoorlatend gordijn heeft vaak al genoeg effect om de reflecties minder storend te maken. Maar hoe donkerder je gordijn, hoe beter natuurlijk. Heb je zonwering, dan kun je ook die natuurlijk uitklappen. Soms hoef je maar een klein stuk in je kamer af te schermen om toch een beter beeld te krijgen; je hoeft dus niet helemaal in het donker te zitten. Nog makkelijker is het wanneer je slimme gordijnen hebt. Die zou je zodanig kunnen programmeren dat ze automatisch sluiten rond een bepaalde tijd en wanneer je de televisie aanzet.

©James McDowall

Lichtinval en weerkaatsing op je tv kun je voorkomen door je gordijnen (deels) te sluiten.

Vermijd vermoeide ogen Een van de nadelen van televisie kijken in een verduisterde kamer is dat dit erg vermoeiend kan zijn voor de ogen. Als de tv te helder is en de kamer te donker, dan worden je ogen overbelast. Ze kunnen niet beslissen of ze zich moeten aanpassen voor een donkere omgeving of juist de lichtgevende televisie. Vermoeide ogen kun je op verschillende manieren vermijden. Beschikt de tv over een lichtsensor, activeer deze dan. Zo'n sensor kan het beeld wat dimmen als de omgeving duister is. Vermijd de ‘Vivid’ en ‘Helder’ beeldmodes maar schakel over naar de Film-, Filmmaker- of Cinema-beeldmodus; sowieso geven die instellingen het beste beeld. Is het nog steeds niet prettig kijken? Overweeg dan een zogeheten ‘bias-light’, een diffuse lamp met neutraal wit licht die je achter het tv-scherm plaatst.

Op zoek naar een lamp?

Steek hier je licht op

Powered by Kieskeurig.nl

Verplaats de televisie

Een van de laatste dingen die je kunt proberen - zij het wel een stuk rigoureuzer - is het verplaatsen van de televisie. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want vaak betekent dat ook dat je de rest van je woon- of slaapkamer daar op moet aanpassen. Soms kan het echter ook al helpen om de tv een stukje te draaien, als die optie er is. Dat kan er namelijk al voor zorgen dat een lichtbron niet direct op het scherm weerkaatst.

©Bjoern Wylezich

Tot slot: andere beeldmodi

We noemden eerder al de speciale beeldmodi die televisies kennen. Experimenteer daar vooral mee als al het bovenstaande niet direct helpt. Je kunt bijvoorbeeld iezen voor de helderste beeldmode die de tv biedt (vaak ‘Vivid’ of ‘Helder’ genoemd). Zo kan het licht van de tv beter opboksen tegen het licht van de reflectie en heb je daar minder last van. Is het probleem vooral of juist alleen storend in donkere scènes, kijk dan even in de beeldinstellingen of je tv geen specifieke optie heeft om donkere detail beter zichtbaar te maken.

Op zoek naar een nieuwe tv? Bekijk onze tips:

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis