ID.nl logo
Dit is waarom sporten goed is voor je mentale gesteldheid
© natali_mis - stock.adobe.com
Gezond leven

Dit is waarom sporten goed is voor je mentale gesteldheid

Dat sporten gezond is voor je lijf, dat hoeven we je niet meer te vertellen. Een betere conditie en sterkere spieren zorgen voor een beter gevoel in je lichaam. Maar dat gevoel begint vooral in je hoofd. Onder het mom van ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ kijken we wat de invloed van sporten op je hersenen precies is, wat het met je doet, en hoe je er nog meer gebruik van kan maken.


🏃 We rennen even kort door dit artikel heen: Sporten is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je hersenen. Als je sport, wordt er meer zuurstof door je bloed gepompt en komen er neurotransmitters vrij. Van deze stofjes (endorfine, dopamine en serotonine) wordt je niet alleen blij, maar ze zorgen er ook voor dat de verbindingen in je hersenen worden uitgebouwd. Dat is goed op de korte én op de lange(re) termijn: als je regelmatig sport, verklein je de kans op aandoeningen als depressie, dementie en de ziekte van Parkinson.

Lees ook: BAM! Zo blijf je gemotiveerd tijdens het sporten!

We hebben allemaal weleens een mindere dag. Buiten regent het, je hebt net je laatste vakantiedagen erdoorheen gejaagd, de APK viel een beetje tegen en je favoriete sportteam heeft ook nog eens verloren. Wat doe je op zo’n dag? Hoewel een bak ijs of een reep chocola misschien goed klinkt, is er nog een veel betere optie: opstaan en die crocs inruilen voor een paar sportschoenen.

De gedachte hierachter is niet zo gek. Voor je lichaam is het een stuk beter als de boel werkt zoals het moet werken. Dat heeft in de huidige tijd misschien een minder groot evolutionair voordeel, maar tot niet eens zo lang geleden was de overlevingskans een stuk groter als je gezond en fit was, en ook tegenwoordig heeft fitheid nog steeds invloed op de levensverwachting. Reden genoeg dus voor je hersenen om iets te verzinnen waardoor sporten niet alleen vermoeiend en pijnlijk is, maar ook gewoon lekker voelt.

Het Trimbos Instituut heeft onderzoek gedaan naar de effecten van sport en bewegen op je mentale gezondheid.

Endorfine

Een van de dingen waar je hersenen mee op de proppen zijn gekomen, is endorfine. Endorfine is een neurotransmitter, oftewel: een stofje dat bepaalde impulsen tussen zenuwen en spieren kan overdragen. Als je daar nog niet helemaal happy van wordt: dat snappen we. Het wordt leuker als je de effecten gaat merken.

De naam endorfine is namelijk een samentrekking van endo (binnenin) en morfine (juist, die pijnstiller die je kent uit films en misschien zelfs uit het ziekenhuis). Een lichaamseigen pijnstiller dus, en dat merk je. Al snel nadat je begint met sporten, worden er hoeveelheden endorfine aangemaakt, die zich een weg naar je spieren banen en de pijn van het sporten verzachten.

Maar endorfine heeft nóg een eigenschap, die te maken heeft met de term runner’s high. Endorfine werkt stressverlagend, en neemt bepaalde mentale barrières weg. Om dat te doen, wordt het beloningssysteem in de hersenen aangesproken: als je iets goed, krijg je daarvoor een beloning. Daarvoor wil je je wel even een half uurtje uitsloven op de loopband, toch?

Los van endorfine zijn er nog een aantal neurotransmitters die worden aangemaakt bij lichamelijke beweging: ook dopamine en serotonine hebben een positieve invloed op je humeur en je mentale gesteldheid. En het mooie is: je kunt nog uren na het sporten de vruchten plukken van die verhoogde niveaus.

Verbindingen

Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie, legde het eens haarfijn uit in een lezing. Het draait allemaal om de verbindingen die in de hersenen worden gemaakt. Hoe sterker die verbindingen, des te gezonder het brein is. Betere verbindingen zorgen voor een verhoogde cognitie (ognitie verwijst naar de mentale processen die betrokken zijn bij het leren, redeneren, onthouden en gebruiken van kennis). Die verbindingen wil je het liefst zo goed mogelijk doorbloed hebben. En die doorbloeding verkrijg je door te bewegen.

©Belokhonov Nikita | whitehoune - stock.adobe.com

En wees gerust: je hoeft helemaal niet wekelijks een halve marathon te rennen of een Alpencol te bedwingen. Het mooie aan je hersenen is dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel je sport en wat je precies doet, áls je maar beweegt. Een dagelijkse wandeling kan al genoeg zijn om de verbindingen in je hersenen uit te bouwen en de doorbloeding op gang te houden.

Lange termijn

Natuurlijk is het fijn dat je je meteen goed voelt door even te sporten, maar ook op de lange termijn zijn er louter voordelen. Volgens kenners als Scherder en zijn collega’s verkleint regelmatig sporten het risico op aandoeningen die zich doorgaans pas wat later in het leven ontvouwen: dementie en de ziekte van Parkinson. Ook depressies komen minder vaak voor bij mensen die regelmatig actief bezig zijn.

Ook niet onbelangrijk: sporten zorgt ervoor dat je beter slaapt, en dat slaap goede dingen doet voor je cognitieve vermogen, is al lange tijd bekend. Je onthoudt dingen beter en je kunt makkelijk omgaan met de emoties die je die dag hebt meegemaakt. Allemaal dingen die een hoop meehelpen aan je algehele mentale gesteldheid.


Lees ook: Waarom goed slapen zo belangrijk is

©Mihaela

Conclusie

Sporten doet wonderen voor je longinhoud, je hart- en vaatstelsel en je spieren en je botten, zoveel is duidelijk. Wat vaak vergeten wordt, is dat er net zoveel voordelen zijn voor je hersenen. Dat begint al zodra je de eerste stap zet: door de inspanning wordt er meer zuurstof door je bloed gepompt, iets waar ook je hersenen van profiteren: je bent alerter en hebt meer energie.

Op het moment dat ook de neurotransmitters worden losgelaten, is het helemaal een feest. Endorfine, dopamine en serotonine zorgen ervoor dat je minder pijn voelt, maar ook dat je humeur ervan opknapt, en dat je minder beren op de weg ziet. De stress verdwijnt, en je zit meteen een stuk beter in je vel.

Door te sporten, of zelfs maar rustig aan te bewegen, houd je je hersenen bovendien gezond voor je oude dag. De verbindingen in je hersenen blijven beter doorbloed, wat een positief effect heeft op je cognitieve vaardigheden.

Opstaan, dus. Zoek iets wat je leuk vind, en bijt je erin vast. Niet alleen zorg je ervoor dat je gezond en fit door het leven gaat, je wordt ook blijer en gelukkiger, en dat blijf je zolang je blijft bewegen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro
© vectorizer88 - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare kookplaat waarmee je elektrisch kunt koken? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken inductiekookplaten bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 370 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Inventum IKI6010

Op zoek naar een goedkope inbouw-inductiekookplaat? De Inventum IKI6010 is momenteel scherp geprijsd. Je krijgt dit kooktoestel makkelijk aan de praat, want de aansluitwaarde bedraagt 3500 watt. Om die reden is er geen aanpassing in de meterkast nodig. Stop gewoon de stekker in een geaard stopcontact. De behuizing past in een standaard nisbreedte van 56 centimeter. Met een beetje mazzel vervang je dus eenvoudig jouw oude gasplaat. De breedte van het kookoppervlak bedraagt 59 centimeter, zodat je de IKI6010 in een kleine keuken kwijt kunt.

Deze inductiekookplaat heeft vier kookzones. Gebruik de plus- en minknoppen om de gewenste temperatuur te kiezen. Je hebt voor elk 'pitje' keuze tussen negen vermogensstanden. Wil je een pan water of soep snel aan de kook brengen? Activeer dan voor de juiste kookzone een boostfunctie. Je stelt eventueel een timer in om bijvoorbeeld een stukje vlees lang genoeg te braden. Na het koken zie je aan een indicator in hoeverre de kookplaat is afgekoeld. Je maakt het gladde oppervlak vervolgens met een vochtige doek schoon.

Siemens EU61RBEB5D

Siemens hanteert in zijn eigen webshop voor deze inbouw-inductiekookplaat een prijs van 719 euro, maar meerdere webshops vragen nog niet eens de helft van dat bedrag. De breed verkrijgbare Siemens EU61RBEB5D is op het moment van schrijven goedkoper dan ooit. Het betreft een kookplaat van zestig centimeter breed met een standaard nismaat van 56 centimeter. Mooi meegenomen is dat je dit fase 1-model op een regulier stopcontact aansluit. Dat scheelt weer aanpassingen in de meterkast. De aansluitwaarde is 3700 watt.

Prettig is dat je voor alle vier de kookzones uit maar liefst zeventien vermogensstanden kunt kiezen. Op het bedieningspaneel verschijnt er bij elke kookzone de huidige vermogensstand. Gaat het jou niet snel genoeg, dan doe je een beroep op de boostfunctie. Verder kun je timers instellen. Na het verstrijken van de tijd schakelt de kookzone automatisch uit. Zo voorkom je dat er gerechten aanbranden. Tot slot is het kinderslot een nuttige toevoeging. Hierdoor kan niemand per ongeluk de kookinstellingen wijzigen.

Bosch PUE611BB5D

De Bosch PUE611BB5D is onlangs flink in prijs gezakt. Het betreft een inbouwmodel van zestig centimeter breed met een opbouwconstructie. Je plaatst het apparaat in een standaard nismaat van 56 centimeter. Prik de bijgesloten stekker in het stopcontact en plaats maximaal vier pannen op de kookringen. In tegenstelling tot veel andere kookplaten is het niet nodig om de stroomaansluiting in de meterkast te laten upgraden. De aansluitwaarde van dit kooktoestel bedraagt 3700 watt.

Aan de hand van zeventien vermogensstanden reguleer je heel precies de temperatuur. Heb je haast, dan verhoog je met de boostfunctie tijdelijk het vermogen. Je kunt voor alle zones timers activeren, waarna de 'pitjes' na afloop van de ingestelde tijd vanzelf uitschakelen. Tik je op het bedieningspaneel per ongeluk de uitknop aan? Geen probleem, want de PUE611BB5D onthoudt de laatstgekozen instellingen. Schakel de kookplaat binnen vier seconden weer in en ga verder waar je was gebleven. Je kunt eventueel ook een kinderslot inschakelen.

Lees ook: Inductiekookplaat schoonmaken? Dit moet je wel doen en dit niet

Inventum VKI3010ZWA

Heb je aan twee kookzones genoeg? Haal dan de spotgoedkope Inventum VKI3010ZWA in huis. Op het moment van schrijven verkoopt een enkele webwinkel de inductiekookplaat voor minder dan honderd euro. Deze vrijstaande kookplaat meet slechts 30 × 59 × 7,5 centimeter. Die kun je vast wel ergens op het aanrecht kwijt! Kies wel een plek dicht bij het stopcontact. Ondanks de aanwezigheid van maar twee kookzones heeft de VKI3010ZWA een behoorlijke aansluitwaarde van 2900 watt.

De bediening van dit handzame kooktoestel is simpel. Selecteer met de draaiknoppen voor beide zones de gewenste temperatuur van minimaal 60 tot maximaal 240 graden. Daarnaast kies je met de timerfunctie een tijdsduur van hooguit 180 minuten. Kortom, je laat een gerecht zo nodig een flinke tijd (door)koken. Overigens weegt deze compacte inductiekookplaat maar 4,3 kilo, waardoor je het apparaat makkelijk meeneemt. Handig voor vakanties! Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Lees dan eens deze positieve consumentenreviews.

ETNA KIF670DS

De ETNA KIF670DS is een ruime inbouw-inductiekookplaat voor een schappelijke prijs. Met een kookoppervlak van 70 × 52 centimeter zitten de vier pannen elkaar niet zo gauw in de weg. Gelukkig past de plaat probleemloos in een standaard nismaat van 56 centimeter, zodat je het apparaat in de meeste keukens kunt monteren. Houd er rekening mee dat voor dit kooktoestel een 2-fase aansluiting nodig is. De KIF670DS heeft namelijk een behoorlijke aansluitwaarde van 7200 watt. Schakel daarom een elektricien in voor de montage. Is de meterkast nog niet aangepast? Je kunt de inductiekookplaat ook tijdelijk met een normale stekker (fase 1) aansluiten, al benut je dan niet het maximale vermogen.

Het eenvoudige bedieningspaneel spreekt voor zich. Bij elke zone switch je met de plus- en mintoetsen tussen negen vermogensstanden. Feitelijk zijn het er tien, want er is ook nog een boostfunctie beschikbaar. Bovendien kun je timers instellen. Nuttig is de functie om twee zones te koppelen, waarna je bijvoorbeeld met een rechthoekige grillplan uit de voeten kunt. Voor de veiligheid bevat de kookplaat een restwarmte-indicator. Zo weet je precies wanneer je het kookoppervlak kunt schoonmaken zonder je vingers te branden. Verder is er ook een kinderslot. Je leest hier tientallen reviews van mensen die dit product al hebben gekocht. Zij komen tot een gemiddelde beoordeling van een 9.

▼ Volgende artikel
BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates
Mobiliteit

BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates

De BYD Seal is BYD's antwoord op populaire elektrische sedans zoals de Tesla Model 3 en Hyundai Ioniq 6. Na eerdere gemengde ervaringen met de AWD-variant is het tijd voor een uitgebreide praktijktest, waarin 2500 kilometer werd afgelegd naar bestemmingen als Noord-Frankrijk en Frankfurt. Heeft de Seal AWD zich weten te bewijzen?

Dit artikel in het kort:

  • Model: BYD Seal Excellence AWD, elektrische sedan met 530 pk.
  • Actieradius: Tot 520 kilometer (WLTP) dankzij 82,5kWh-batterij.
  • Pluspunten: Verbeterd energieverbruik, hoogwaardig interieur, sterke reisauto.
  • Minpunten: Semi-autonome systemen functioneren niet optimaal, stuurprecisie op hoge snelheid kan beter.
  • Prijs: Vanaf 45.995 euro voor de Design RWD, Excellence AWD kost net geen 51.000 euro.

Ook interessant: Review Tesla Model 3 – Elektrische revolutie opgefrist

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerste praktijktest

Want jawel, de eerste praktijktest in Nederland met de BYD Seal verliep niet helemaal vlekkeloos. Het was destijds één van de allereerste exemplaren in Nederland. Uitgevoerd als Excellence AWD met 530pk aan vermogen dankzij de aanwezigheid van twee elektromotoren. De cijfers 3.8 op de achterklep duiden op de tijd die nodig is om vanuit stilstand de 100km/u aan te tikken. 

©Irwin Versteegh

Design en bouwkwaliteit

De BYD Seal maakt indruk met zijn strakke design, afkomstig van Wolfgang Egger, die eerder werkte aan modellen als Alfa Romeo 8C Competizione, Porsches en zelfs Lamborghini's. De sedan is aerodynamisch vormgegeven (CW-waarde 0,219) en wordt standaard geleverd met een panoramadak, led-verlichting rondom en 19-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is stijlvol afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals leer en suède-achtige stoffen. Zelfs een persdemo met 25.000 kilometer op de teller bleef vrij van slijtage of ongewenste geluiden.

©Irwin Versteegh

Comfort en ruimte

Binnenin valt direct de rijkelijke uitrusting op. Denk aan lederen bekleding met diamantpatroon, stoel- en stuurwielverwarming, stoelventilatie, gescheiden climate control en een twaalf speakers tellend audiosysteem van Dynaudio.

Denk aan lederen stoelen met ventilatie en verwarming, een verwarmd stuurwiel, en een 15,6-inch draaibaar infotainmentscherm met bijvorbeeld Spotify-integratie. Hoewel de navigatiesoftware in deze test niet volledig functioneerde, biedt het systeem diverse handige functies zoals Spotify-integratie. Als het wel werkt, moet het in staat zijn tot het zelfstandig uitstippelen van een route via snelladers. Live updates omtrent het verkeer en de status van de laadpalen doet dan de rest.

©Irwin Versteegh

Stille cabine

De stoelen zitten goed, de hele zitpositie laat zich uitstekend in- en verstellen en met name de uitstekende geluidsisolatie van de cabine is een sterk punt. Ook op de achterbank, waar meer dan genoeg ruimte is voor drie volwassen personen. De climate control werkt nu ook beter. Verloor deze in eerste instantie na verloop van tijd de controle, nu houdt hij de ingestelde temperatuur goed vast al dien je de temperatuur wederom (en dat geldt voor veel Chinese auto's) net even iets hoger te zetten. 

©Irwin Versteegh

Actieradius en opladen

De Seal is gebouwd op BYD's e-Platform 3.0 met een 82,5 kWh LFP-batterij. Dit betekent een innovatieve basis en in dit geval zelfs in combinatie met cell-to-body technologie. Zo maakt de batterij onderdeel uit van het platform. Goed voor de stijfheid en het scheelt bovendien centimeters in het interieur aangezien de batterij in de bodem net even iets dunner is.

En die accu betreft een LFP Blade Battery. Vrij van nikkel en kobalt. Deze is 82,5kWh groot en moet de Seal in combinatie met achterwielaandrijving maximaal 570 kilometer ver brengen. De AWD heeft een hoger verbruik en komt daardoor maar 520 kilometer ver. 

Het verbruik tijdens deze test lag op 21 kWh/100 km, een verbetering ten opzichte van eerdere ervaringen. Opladen kan tot 150 kW, wat resulteert in een laadtijd van 10-80 procent in ongeveer 35 minuten. Hoewel concurrerende modellen sneller laden, presteerde de Seal goed dankzij een efficiënte laadcurve en standaard warmtepomp.

©Irwin Versteegh

Snelladen mag beter

De BYD Seal kan opladen met een maximum van 11 kW en snelladen tot 150 kW. Tijdens een rit naar Frankfurt bleek de laadcurve efficiënt, met een laadtijd van 10 tot 80% in ongeveer 35 minuten. Hoewel de auto geen actieve batterijverwarming heeft vóór het laden, warmt de accu snel op, wat binnen enkele minuten een piek van 145 kW mogelijk maakt. Standaard is er een warmtepomp aanwezig om zowel het interieur als de batterij te verwarmen. Toch kan de laadsnelheid beter, aangezien concurrenten onder de 30 minuten blijven.

©Irwin Versteegh

Zuinige auto?

Het energieverbruik van de BYD Seal AWD is in de praktijk aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden. Destijds bleek de auto niet erg zuinig, maar dankzij updates is het verbruik nu gemiddeld 21 kWh/100 km. Hoewel dit niet extreem efficiënt is, valt de score mee gezien de lange afstanden en de omstandigheden, zoals rijden in Nederland na 19.00 uur of op snelwegen zoals de Autobahn en Péage.

©Irwin Versteegh

Semi-autonoom geen droom

De werking van de semi-autonome systemen van de BYD Seal AWD laat ruimte voor verbetering. De adaptieve cruisecontrol reageerde soms traag en de stuurassistent kon onverwachte bewegingen veroorzaken. Ook had de snelheidsregelaar moeite om constante snelheid te houden bij oneffenheden in het wegdek. Wat betreft rijgedrag biedt de auto een goede balans dankzij de adaptieve dempers, die bewegingen van de carrosserie effectief onder controle houden. Dit maakt de Seal een comfortabele reisgenoot, zonder te stug of juist te zacht aan te voelen. 

©Irwin Versteegh

Onnauwkeurig op hoge snelheid

Bij hogere snelheden toont de besturing van de BYD Seal enige onnauwkeurigheid. De auto kan worden beïnvloed door spoorvorming of een aflopende weg, wat soms onrust veroorzaakt. Het aanpassen van de stuurrespons via de Comfort- of Sport-modus bood hierbij geen merkbare verbetering.

©Irwin Versteegh

De prijs maakt alles goed

De BYD Seal weet indruk te maken met verbeteringen zoals efficiënter energieverbruik, een bijgewerkt infotainmentsysteem en een stabielere climate control. Deze sterke punten, gecombineerd met zijn rijk uitgeruste Excellence AWD-variant, maken het tot een aantrekkelijke keuze. Met een instapprijs van 45.995 euro voor de Design RWD en 50.995 euro voor de topuitvoering, biedt de Seal veel waar voor zijn geld. Kleine tekortkomingen worden daardoor snel vergeven, wat bijdraagt aan het positieve totaalplaatje van deze veelzijdige elektrische sedan.