ID.nl logo
Airco in huis? Zo word je niet verkouden
Energie

Airco in huis? Zo word je niet verkouden

Loop je te snotteren en geef je de airco de schuld? Veel bedrijven hebben ze op kantoor en inmiddels heeft ruim drie op de tien huishoudens thuis ook een airco. Met de steeds stijgende temperaturen worden dat er steeds meer. Hoe zorg je ervoor dat de zakdoekjes deze zomer in de kast kunnen blijven? ID.nl helpt je om verkoudheid buiten de deur te houden.

Dit artikel in het kort: 🤧 In principe word je van een airco zelf niet verkouden. Wel zorgt de droge lucht voor bijvoorbeeld een verstopte neus of loopneus. 🤧 Zet de airco niet te hoog. Maximaal 6 graden verschil met de buitentemperatuur is het best. 🤧 Laat de filters in de airco regelmatig schoonmaken. Dan vangen ze ziektekiemen en bacteriën op, in plaats van ze te verspreiden.

Liever geen airco? Lees dan: Laat maar draaien: houd het koel met een ventilator

Koud kunstje: de juiste airco vinden

Doe de scan en vind het ideale model

Word je van airco verkouden?

In principe word je van airco zelf niet ziek, ondanks de spreekwoordelijke klap in je gezicht die je krijgt wanneer je uit je lekker koele kantoor of kamer stapt. Het verschil tussen warmte en kou maakt je namelijk niet verkouden. Een virus wel. Toch kun je wel sneller verkouden worden wanneer je in een ruimte met airco zit. Vooral wanneer je die ruimte deelt met anderen (hallo, vliegtuig). Een airco gebruikt namelijk steeds dezelfde lucht. Die circuleert als het ware. In de airco zit een filter dat bacteriën en ziektekiemen eruit moet halen. Maar dat wordt niet altijd goed onderhouden.

Stel: je collega in de kantoortuin draagt een virusje met zich mee. Bij het ademen, niezen of hoesten komen de virusdeeltjes in de lucht terecht. Normaal kun je daar ook al ziek van worden. Maar nu wordt de lucht, met die gemene deeltjes, telkens weer het kantoor in geblazen. Lekker afgekoeld, dat wel. De kans dat je met het virus in contact komt, is groter.
En van die virusdeeltjes kun je dus ziek worden. Zelfs als je collega dat niet is, want wie weet heeft hij of zij net wat meer weerstand. Overigens kan dit best serieus zijn: zelfs veteranenziekte kan door kleine waterdeeltjes in de airco de lucht in gepompt worden (lees ook: 15 vragen over legionella).

Airco en allergie

Voor mensen met allergieën is een airco ook geen pretje. Pollen, stof en schimmels worden namelijk ook net zo hard weer teruggeblazen, tenzij het filter goed schoon is. Daarnaast kan een airco de lucht in een ruimte uitdrogen. Het trekt vocht uit de lucht, wat kan leiden tot uitdroging van je huid en slijmvliezen, zoals je neus en keel. Als je slijmvliezen uitdrogen, verzwakt je natuurlijke afweersysteem tegen ziektekiemen. Hierdoor ben je vatbaarder voor infecties zoals verkoudheid en griep. Bovendien gaat je lichaam als reactie waarschijnlijk meer slijm aanmaken. Dat kan een verstopte neus of loopneus opleveren.

©M-Production

ZO WERKT EEN AIRCO ❄️ Een airconditioner maakt gebruik van een slim proces dat gebaseerd is op het principe van verdamping. In het systeem zit een speciale koelvloeistof, ook wel koudemiddel genoemd. Dit koudemiddel heeft de eigenschap dat het bij lage temperaturen verdampt en bij hogere temperaturen condenseert. ❄️ Wanneer de airco aanstaat, stroomt het koudemiddel door de koelbuizen. Hier neemt het warmte op uit de omgeving (ook de warme lucht die de airco naar binnen zuigt). Hierdoor verdampt het koudemiddel, waarbij het koelmiddel de warmte uit de lucht haalt. ❄️ Terwijl het koudemiddel verdampt en warmte opneemt, gaat de ventilator in de binnenunit aan het werk. Deze ventilator blaast de gekoelde lucht de ruimte in, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. ❄️ Het proces stopt daar niet. Het verdampte koudemiddel, dat nu een gas is, wordt naar de buitenunit geleid. Daar komt het in contact met de buitenlucht en condenseert het weer tot vloeistof. Bij dit proces geeft het de opgenomen warmte af aan de buitenlucht. Nu kan het weer afkoelen. ❄️ Dit herhaalt zich telkens weer. Het koudemiddel circuleert door het systeem, waarbij het telkens warmte opneemt en afgeeft, waardoor de lucht in de kamer gekoeld wordt.

Zo word jij niet verkouden van airco

Nu weten we hoe het komt, wat kunnen we eraan doen? Hoe voorkom je dat je verkouden wordt van airco? Natuurlijk hebben we tips!

✅Onderhoud de airco goed
De filters moeten op zijn minst elk jaar worden schoongemaakt. Doe dat (of laat dat doen) bij voorkeur tegen het einde van het voorjaar, dus voordat je de airconditioner weer volop laat loeien. In een kantoor is het absoluut een goed idee om dat vaker te doen. Schone filters halen veel meer bacteriën uit de lucht. Dit is dus ook de ultieme anti-verkoudheid-door-airco tip!

✅Zet de airco niet te hoog
Door de airco maar een paar graden koeler te zetten dan de buitenlucht, is het verschil niet zo groot. Je systeem kan het beter aan. Dus hoewel we vaak 20 graden aanhouden als kamertemperatuur, kun je de airco beter op een wat hogere temperatuur afstellen als het kwik buiten 30+ aangeeft. Zes graden verschil zou maximaal zijn.

✅Zorg voor een goed geventileerde ruimte
Een airco werkt het meest efficiënt als alle ramen en deuren potdicht zitten. Maar erg gezond is dat niet. Probeer op zijn minst een ventilatierooster open te zetten, om toch frisse lucht binnen te laten.

✅Drink veel water
Dit gaat de uitdroging die de airco veroorzaakt tegen. Is sowieso een goed idee, in de zomer.

✅Smeer vaseline onder je neus (en een beetje erin)
Wetenschappelijk bewezen is het niet, maar tijdens een lange vlucht helpt het echt. Het hydrateert en bacteriën en pollen zouden eraan blijven plakken. Zo voorkom je contact met de slijmvliezen.

✅Gebruik een humidifier, een luchtbevochtiger
Die voegt letterlijk vocht toe aan de lucht. De lucht wordt minder droog, waardoor je keel en neus gespaard worden.

Droge lucht door je airconditioner?

Zet een luchtbevochtiger neer: je lijf is je dankbaar!

✅Doe wat je tijdens corona ook deed: was je handen extra vaak
Vooral als je vaak met je handen aan je gezicht zit is dit een goed idee: want zo worden de meeste ziektekiemen overgebracht. Goed wassen, dus.

✅Houd de ruimte waarin de airco hangt goed schoon
Schimmels kunnen bijvoorbeeld in de lucht verspreid worden, net als huisstofmijt. Even stofzuigen ‘s ochtends is beter voor je gezondheid in airco-gekoelde ruimtes.

Lees ook: Airco kopen? Hier moet je op letten!

©Jean-Philippe Wallet

Onderhoud voorkomt snottebellen

Het onderhoud aan de airco, waarbij de filter schoongemaakt wordt, gaat het meest helpen tegen het snotteren. Sterker nog, mensen met hooikoorts kunnen hier enorm veel baat bij hebben. Een goede, schone filter kan pollen namelijk zelfs uit de lucht halen.

Op kantoor hebben ze hier vast onderhoudscontracten voor. Thuis kun je dit ook overwegen. Je mag een airco namelijk niet zelf in werking nemen (wat je in feite doet nadat ‘ie schoongemaakt is). Dat komt door de koelstoffen die erin zitten. Die kunnen schadelijk zijn voor het milieu. Daarom moet je er een monteur voor in de arm nemen.

Welke airco past het best bij jou?

Maak gratis een afspraak met LG voor advies en een vrijblijvende offerte

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.