ID.nl logo
Dit zijn de verschillen tussen een centraal en decentraal ventilatiesysteem
© amixstudio
Energie

Dit zijn de verschillen tussen een centraal en decentraal ventilatiesysteem

Het ventileren van je woning is erg belangrijk, maar er zijn verschillende manieren om dit te doen. In dit artikel bespreken we welke opties je hebt voor ventilatie. Ook gaan we dieper in op de verschillen tussen centrale en decentrale ventilatiesystemen.

In dit artikel vertellen we je: • Uit welke ventilatiemogelijkheden je kunt kiezen. • Wat de verschillen zijn tussen centrale en decentrale ventilatiesystemen. • In welke situatie je het beste voor welk ventilatiessyteem kunt kiezen. • Wat je ongeveer kwijt bent voor een ventilatiesysteem.

In principe is ventileren niet meer of minder dan het aanvoeren van verse lucht en het afvoeren van vuile lucht. Frisse lucht zorgt voor een aangenamer binnenklimaat, voorkomt vochtproblemen en vermindert gezondheidsproblemen. Daarnaast kan goede ventilatie bijdragen aan een lagere energierekening. Het is dus geen slecht idee om je te verdiepen in de verschillende soorten ventilatiesystemen.

Ventileren kan op deze manieren

Het ventileren van je huis kan op verschillende manieren. Zo bestaat er natuurlijke ventilatie in de vorm van kieren en gaten, ventilatieroosters en het regelmatig openzetten van ramen en deuren. De laatstgenoemde optie is het minst effectief, omdat je de ramen en deuren in de wintermaanden vanwege de kou doorgaans niet voor een langere tijd open laat. 

Daarnaast kun je kiezen voor mechanische ventilatie. Er zijn zowel volledig mechanische ventilatiesystemen als gecombineerde systemen. In het laatste geval is er bijvoorbeeld sprake van een natuurlijke toevoer en een mechanische afvoer of juist andersom. Als het systeem zowel over een mechanische toevoer als een mechanische afvoer beschikt, spreken we van balansventilatie. Het ventilatiesysteem zorgt namelijk voor een evenwicht, oftewel balans, tussen de aan- en afvoer van lucht. 

Balansventilatie maakt over het algemeen gebruik van warmteterugwinning (WTW). De luchtstromen bij een dergelijk systeem zijn gescheiden. De ene regelt de aanvoer van verse lucht van buiten en de andere zorgt voor de afvoer van vervuilde binnenlucht. De WTW-unit bevat een warmtewisselaar die de warmte van de afgevoerde binnenlucht overdraagt op de koelere buitenlucht die wordt aangevoerd. Hierbij mengen de twee luchtstromen niet. Doordat de verse binnenlucht automatisch wordt verwarmd door de oude lucht, hoef je minder te stoken. Het ventilatiesysteem bevat doorgaans ook filters om de verse buitenlucht te filteren voordat de lucht het huis in wordt geblazen. 

Ook interessant: Dit is waarom je je slaapkamer elke dag zou moeten luchten

Centrale of decentrale ventilatie: dit zijn de verschillen

Een centraal ventilatiesysteem bestaat uit één apparaat dat de aan- en afvoer van lucht in alle aangesloten ruimtes regelt. Die ruimtes staan in verbinding met elkaar door middel van een buizennetwerk. Centrale ventilatie kan voor alle kamers in je woning gebruikt worden, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen het toilet, de badkamer en de keuken aan te sluiten op het centrale systeem. 

Bij decentrale ventilatie is er juist sprake van een apart apparaat per ruimte. Dat betekent dat je in elke ruimte die je mechanisch wilt ventileren dus een apart ventilatiesysteem moet aanbrengen. Er is dan ook geen luchtdoorstroom tussen de verschillende ruimtes van je woning. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Of je beter voor een centraal of decentraal systeem kunt kiezen, hangt niet alleen af van je wensen, maar ook van je woonsituatie. 

©ronstik

Moet ik kiezen voor een centraal of decentraal ventilatiesysteem?

Een centraal ventilatiesysteem klinkt als de meest aantrekkelijke keuze, maar voor een bestaande woning is de installatie ervan erg ingrijpend. Hoewel je maar één systeem nodig hebt om alle kamers in huis te ventileren, moet de lucht ook ergens doorheen verplaatst worden. Dit gebeurt door middel van een netwerk van buizen. In oudere woningen is hier bij de bouw geen rekening mee gehouden. Dat betekent dat er veel boorwerk moet plaatsvinden, zoals in de plafonds en muren. Daarnaast lopen de buizen – doorgaans afgewerkt met koven – voor een deel door de kamers, waardoor je effectieve ruimte in je woning mist. De ventilatiekanalen kunnen ook nog eens voor de nodige geluidshinder zorgen. 

Met een centraal ventilatiesysteem bespaar je energie doordat je maar één systeem hoeft te laten draaien, maar de aanschaf van de unit zelf is vaak duurder dan van een aantal decentrale systemen (tenzij je natuurlijk alle ruimtes van een decentrale unit voorziet). De nadelen voor bestaande woningen zijn echter niet zomaar te overzien. Je kunt dan ook het beste kiezen voor centrale ventilatie als je voor een nieuwbouwwoning kiest. Het ventilatieplan moet dan wel af zijn voordat de woning gebouwd is. Je kunt er ook voor kiezen als je al van plan bent om flink te verbouwen. 

Decentrale ventilatie is een goede optie als je minder geld wilt uitgeven aan je ventilatie en niet per se elke ruimte mechanisch wilt ventileren. Het plaatsen van dit systeem heeft minder impact omdat er geen boorwerk noodzakelijk is. Aan de andere kant moet je wel meerdere ventilatiesystemen plaatsen, wat weer ruimte in beslag neemt. Meerdere systemen betekent ook meer stroomverbruik. Doordat er geen ventilatiekanalen nodig zijn, is er van geluidshinder echter vrijwel geen sprake. Een decentraal systeem is vooral aan te raden in bestaande woningen, waarbij je zonder een al te drastische verbouwing de belangrijkste kamers in huis goed kunt ventileren. 

Dit zijn de prijzen van centrale en decentrale ventilatiesystemen

De prijzen van een ventilatiesysteem zijn afhankelijk van het type dat je kiest. Centrale mechanische ventilatie met natuurlijke luchtaanvoer of -afvoer kost tussen de 3.500 en 4.000 euro, terwijl je voor centrale balansventilatie al snel tussen de 6.500 en 8.500 euro betaalt. Bij een decentrale unit kun je rekenen op zo'n 650 euro per apparaat als er sprake is van natuurlijke luchtafvoer. Bij balansventilatie kom je uit op 1.000 tot 1.500 euro per unit. Een goedkopere oplossing is het plaatsen van een inbouwventilator in een kleine ruimte zoals het toilet of in de badkamer. Zo'n ventilator heb je al voor een paar tientjes en voert de vuile lucht af via een opening in het dak of in de muur.

Lees ook: Luchtreiniger in huis? Ook dan moet je ventileren!


💡 Tip: Neem een vakman in de arm wanneer je ventilatie wilt aanleggen!

Vraag een offerte aan voor aannemers:

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's