ID.nl logo
Dit zijn de voor- en nadelen van een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning
Energie

Dit zijn de voor- en nadelen van een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning

Ventileren is ontzettend belangrijk, maar is een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning de juiste oplossing? In dit artikel bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van dit type ventilatiesysteem, waardoor je beter kunt beslissen of het systeem geschikt (en noodzakelijk) is voor jouw situatie.

In dit artikel lees je: 💨 Waarom je voor een balansventilatiesysteem met WTW zou willen kiezen. 💨 Welke nadelen het plaatsen van een dergelijk ventilatiesysteem kan hebben.

Lees ook: Dit zijn de voor- en nadelen van een goed geïsoleerd huis

Balansventilatie is een systeem dat evenveel schone lucht toevoert als dat het vuile lucht afvoert. De ventilatie in huis is daardoor in evenwicht, oftewel in balans. De meeste balansventilatiesystemen beschikken over warmteterugwinning (WTW). Dit houdt in dat de verse binnenkomende lucht automatisch wordt verwarmd door de warmte van de oude lucht die naar buiten wordt geblazen. De twee luchtstromen worden door verschillende buizen verplaatst en komen dus niet met elkaar in aanraking. De buitenlucht wordt opgewarmd door middel van een warmtewisselaar in de ventilatie-unit. 

Dit zijn de voordelen van balansventilatie met WTW

Een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning biedt diverse voordelen ten opzichte van een systeem zonder WTW. Het belangrijkste verschil zit hem in het vermogen om de warmte uit de afgevoerde lucht te hergebruiken om de binnenkomende verse lucht op te warmen. Hierdoor blaas je verwarmde lucht je huis in, waardoor je kunt besparen op je energierekening. Je hoeft immers minder te stoken om de temperatuur in huis op orde te houden. Bij een ventilatiesysteem zonder warmteterugwinning ontbreekt dit voordeel. 

Daarnaast heeft een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning een positieve invloed op je wooncomfort en de luchtkwaliteit in huis. Je bespaart niet alleen op je energierekening, maar profiteert ook van een gelijkmatige temperatuur in je huis. Van koude trek heb je daardoor minder tot geen last. Bovendien is het met een dergelijk ventilatiesysteem niet nodig om de ramen en deuren te openen, omdat het systeem voor voldoende frisse lucht in huis zorgt. Dit vermindert niet alleen de temperatuurswisselingen in huis, maar zorgt er ook voor dat je minder last hebt van geluiden en geurtjes van buiten. De verse buitenlucht wordt immers gefilterd voordat het je woning binnenkomt. 

Balansventilatiesystemen kunnen ook vraaggestuurd werken, waardoor ze nog efficiënter werken. Je plaatst dan in diverse kamers van de woning sensoren die CO₂ en/of vocht meten. Goede plekken voor deze sensoren zijn in de hoofdslaapkamer, in de badkamer en in de woonkamer en/of keuken. Het ventilatiesysteem gaat harder werken naarmate er meer CO₂ of vocht wordt waargenomen door de sensoren. Zo zorg je ervoor dat je alleen extra ventileert wanneer dit nodig is. In de praktijk gaat het systeem in de avonduren vaak op een hogere stand, bijvoorbeeld tijdens het koken of zodra je op bed ligt. 

Ook interessant: Dit zijn de verschillen tussen een centraal en decentraal ventilatiesysteem

©Andrey Popov

Zijn er ook nadelen van balansventilatie met warmteterugwinning?

Voordelen zijn er in overvloede, maar al dat moois komt ook met enkele kanttekeningen. Zo is de aanschaf van een balansventilatiesysteem met WTW doorgaans een stuk duurder dan een eenvoudig ventilatiesysteem zonder warmteterugwinning. Daar komt bij dat het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem in bestaande woningen niet zonder slag of stoot gaat. Er moeten buizen worden aangebracht in doorgaans alle belangrijke ruimtes van je woning, waardoor er flink geboord moet worden in de muren en plafonds. Het installeren van een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning is dus een stuk complexer dan dat van een eenvoudig ventilatiesysteem. Het is dan ook aan te raden om dergelijke ventilatie alleen te plaatsen als je toch al van plan bent om je woning grondig te verbouwen. 

Al die buizen in je woning brengen mogelijk nog een groot nadeel met zich mee. Het verplaatsen van de lucht gaat namelijk gepaard met het nodige lawaai. Lang niet iedereen heeft hier (evenveel) last van, maar het is zeker een aspect om rekening mee te houden bij het kiezen voor een dergelijk ventilatiesysteem. Het is namelijk niet de bedoeling om het systeem in de avonduren uit te schakelen. Dan verliest het namelijk zijn functie.

Hoewel een balansventilatiesysteem met WTW energie bespaart door de verse binnenkomende lucht te verwarmen dankzij de vervuilde uitgaande lucht, gebruikt het apparaat zelf ook elektriciteit. De algehele energiebesparing ligt in de praktijk echter wel hoger dan wat het systeem zelf gebruikt. Daarnaast is het noodzakelijk om eens in de zoveel maanden de filters te vervangen en heeft het systeem zo nu en dan onderhoud nodig. Ook al zijn dit geen torenhoge kosten, ze tellen wel mee. 

Verder is het goed om te weten dat een balansventilatiesysteem met WTW vooral handig (en zelfs belangrijk) is als je woning goed geïsoleerd is. Bij een slecht geïsoleerde woning gaat immers nog veel warmte verloren, waardoor de effecten van het balansventilatiesysteem met warmteterugwinning praktisch teniet worden gedaan. Tegelijkertijd is ventileren cruciaal als je in een goed geïsoleerd huis woont. Dit komt doordat er weinig tot geen gaten en kieren (meer) zijn die voor natuurlijke ventilatie zorgen. Goede ventilatie is niet alleen belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor het voorkomen van vochtproblemen in je woning. 

Lees ook: Hier moet je op letten bij het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem

Nú frisse lucht nodig? 👇


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube