Zonnepanelen en garantie: zo zit het
Koop je zonnepanelen, dan heb je te maken met verschillende soorten garanties, zoals productgarantie en vermogensgarantie. We vertellen je op welke garanties je precies kunt krijgen bij de aanschaf van zonnepanelen en wat deze garanties inhouden.
Na het lezen van dit artikel weet je onder meer: Wat de productgarantie op zonnepanelen is | Hoe lang de vermogensgarantie op zonnepanelen geldt | Op welke garanties je nog meer recht hebt | Welke mogelijkheden er zijn om je zonnepanelen te verzekeren
Lees ook: Zonnepanelen te duur? Zo financier je ze!
Productgarantie
Fabrikanten in de Europese Unie zijn verplicht om minstens twee jaar garantie op producten te geven. Dit wordt ook wel ‘wettelijke garantie’, ‘fabrieksgarantie’ of ‘productgarantie’ genoemd. Leveranciers van zonnepanelen hebben ook te maken met deze garantie. Dat betekent dat zonnepanelen (of componenten) die binnen twee jaar na aankoop defect gaan of niet naar behoren werken gerepareerd of vervangen moeten worden door de fabrikant (soms via de verkoper). Schade door natuurverschijnselen of vandalisme valt meestal niet onder de garantie.
Veel aanbieders van zonnepanelen geven echter een veel langere productgarantie. Regelmatig ligt de productgarantie tussen de 10 en de 30 jaar. Dat betekent dat de periode waarin de zonnepanelen zonder extra kosten gerepareerd of vervangen worden aanzienlijk groter is dan wat wettelijk verplicht is.
Zonnepanelen van een hogere kwaliteit hebben doorgaans een langere productgarantie, omdat deze producten over het algemeen een langere levensduur hebben. Toch is de duur van de productgarantie geen perfecte indicator voor de kwaliteit en levensduur van je zonnepanelen. Het is dan ook belangrijk om te letten op de reputatie van de fabrikant, bijvoorbeeld door naar klantbeoordelingen te kijken. Ook de herkomst van de panelen is van belang. Verderop in dit artikel gaan we daar verder op in.
©Adam Nowak/Wirestock - stock.adobe.com
De productgarantie is overigens niet alleen van toepassing op de zonnepanelen, maar ook op de omvormer(s). De garantietermijn ligt hier doorgaans op minstens 5 jaar. Wel is het belangrijk om te weten dat de garantie alleen van toepassing is op eventuele defecten van het product. De opbrengst van zonnepanelen gaat door de jaren heen langzaam achteruit. Hoewel dit niet in de productgarantie wordt meegenomen, geven veel aanbieders hiervoor een ander soort garantie.
Benieuwd naar de kosten en opbrengsten van zonnepanelen? Wij zochten het voor je uit.
Prestatiegarantie
Naast productgarantie bieden de meeste fabrikanten van zonnepanelen namelijk ook een prestatiegarantie of vermogensgarantie aan. Dit is een belofte van de fabrikant aan de klant dat de zonnepanelen bijvoorbeeld na 25 jaar nog 80 procent van de opbrengst leveren. De exacte percentages en termijn verschillen echter per fabrikant en hangen af van het type zonnepanelen.
Belangrijk om te weten is dat de productgarantie vaak eerder afloopt dan de prestatiegarantie. Dat betekent dat als een zonnepaneel met bijvoorbeeld een productgarantie van 10 jaar na 12 jaar kapot gaat, je ook geen aanspraak meer kunt maken op de vermogensgarantie van bijvoorbeeld 20 jaar.
Hoe weet je eigenlijk of je dak geschikt is voor zonnepanelen? We leggen het je uit!
Installatiegarantie
Sommige aanbieders van zonnepanelen bieden ook garantie op de installatie. Dit houdt in dat problemen door fouten bij de installatie kosteloos worden opgelost. Dit is bijvoorbeeld het geval als de kabels niet goed zijn aangesloten of wanneer de zonnepanelen bij een kleine storm losraken en misschien wel van je dak waaien. Extreme weersomstandigheden zoals een tornado, maar ook oorlogsgeweld, vallen buiten deze garantie.
De installatiegarantie bedraagt meestal minstens 2 jaar. In sommige gevallen is de garantie op de installatie zelfs 10 jaar. De garantietermijn verschilt per aanbieder.
©diyanadimitrova
Systeemgarantie
Het is bij sommige aanbieders van zonnepanelen ook mogelijk om een garantie te krijgen op het volledige systeem. Hieronder vallen onder meer het installatiewerk, de panelen, de omvormer en de andere onderdelen. Eventuele inspectiekosten en transportkosten vallen over het algemeen ook onder de systeemgarantie.
Over het algemeen geldt er een garantie op het systeem van zo’n 2 jaar. Er zijn echter ook aanbieders van zonnepanelen die deze periode doortrekken naar 10 jaar. Dit geeft een stuk meer zekerheid voor jou als koper.
Tijd voor zonnepanelen op je dak? We leggen je uit waar je precies op moet letten.
Verzekeren van zonnepanelen
De garanties op zonnepanelen zijn voornamelijk van toepassing op defecte onderdelen en fouten in de fabricage of installatie, maar er wordt ook vaak een bepaalde output beloofd. Schade ten gevolge van externe factoren, zoals de weersomstandigheden, kunnen gedekt worden door een verzekering.
Het is over het algemeen niet nodig om je zonnepanelen apart te verzekeren. Ze vallen doorgaans onder de opstalverzekering, al verschilt dit per aanbieder. Wel is het belangrijk om bij je verzekeraar aan te geven dat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd. Wat er precies wel en niet gedekt wordt is te vinden in de polisvoorwaarden die meestal op de website van de verzekeraar te lezen zijn.
Je zonnepanelen zijn meestal verzekerd tegen bijvoorbeeld diefstal en schade door brand, storm of hagel. Soms ontvang je ook een vergoeding voor misgelopen stroomopbrengst door schade. Een verzekering dekt meestal echter niet alles. Doorgaans keert de verzekeraar niet uit als er sprake is van ‘normale’ slijtage, gebrekkig onderhoud, slechte installatie en schade die veroorzaakt wordt door een oorlog, aardbeving of overstroming.
©kotoyamagami - stock.adobe.com
Let op de herkomst van de zonnepanelen!
Hoewel een lange garantie mooi is meegenomen bij de aanschaf van zonnepanelen, is het belangrijk dat je weet wie er verantwoordelijk is voor de garantie van de zonnepanelen, omvormer(s) en installatie.
Zijn je zonnepanelen bijvoorbeeld afkomstig uit China, dan is het mogelijk dat je bij een defect contact op moet nemen met de helpdesk in dat land. Soms ben je zelfs verantwoordelijk voor het demonteren en opsturen van de kapotte zonnepanelen.
Er zijn aanbieders die merkloze zonnepanelen verkopen onder hun eigen merknaam, ook wel ‘whitelabel’ genoemd. In dit geval is het onduidelijk wie de daadwerkelijke fabrikant van het product is. Het is daardoor moeilijker om een claim op de garantie in te dienen als het merk van de markt verdwijnt of failliet gaat.
Voordat je zonnepanelen koopt, doe je er goed aan om na te gaan waar de panelen vandaan komen en of er een kantoor in Nederland is waar je terecht kunt bij eventuele problemen met de zonnepanelen. Doe dus goed je research om er zeker van te zijn dat je te maken hebt met een betrouwbare leverancier die kwalitatieve zonnepanelen levert.
Kijk ook eens naar onze tips voor het kiezen van de juiste installateur voor je zonnepanelen.
Denk je aan zonnepanelen?
Laat je hier informeren over alle kosten en mogelijkheden!