ID.nl logo
Zonnepanelen en garantie: zo zit het
© RomanR - stock.adobe.com
Energie

Zonnepanelen en garantie: zo zit het

Koop je zonnepanelen, dan heb je te maken met verschillende soorten garanties, zoals productgarantie en vermogensgarantie. We vertellen je op welke garanties je precies kunt krijgen bij de aanschaf van zonnepanelen en wat deze garanties inhouden.

Na het lezen van dit artikel weet je onder meer: Wat de productgarantie op zonnepanelen is | Hoe lang de vermogensgarantie op zonnepanelen geldt | Op welke garanties je nog meer recht hebt | Welke mogelijkheden er zijn om je zonnepanelen te verzekeren

Lees ook: Zonnepanelen te duur? Zo financier je ze!


Productgarantie

Fabrikanten in de Europese Unie zijn verplicht om minstens twee jaar garantie op producten te geven. Dit wordt ook wel ‘wettelijke garantie’, ‘fabrieksgarantie’ of ‘productgarantie’ genoemd. Leveranciers van zonnepanelen hebben ook te maken met deze garantie. Dat betekent dat zonnepanelen (of componenten) die binnen twee jaar na aankoop defect gaan of niet naar behoren werken gerepareerd of vervangen moeten worden door de fabrikant (soms via de verkoper). Schade door natuurverschijnselen of vandalisme valt meestal niet onder de garantie. 

Veel aanbieders van zonnepanelen geven echter een veel langere productgarantie. Regelmatig ligt de productgarantie tussen de 10 en de 30 jaar. Dat betekent dat de periode waarin de zonnepanelen zonder extra kosten gerepareerd of vervangen worden aanzienlijk groter is dan wat wettelijk verplicht is. 

Zonnepanelen van een hogere kwaliteit hebben doorgaans een langere productgarantie, omdat deze producten over het algemeen een langere levensduur hebben. Toch is de duur van de productgarantie geen perfecte indicator voor de kwaliteit en levensduur van je zonnepanelen. Het is dan ook belangrijk om te letten op de reputatie van de fabrikant, bijvoorbeeld door naar klantbeoordelingen te kijken. Ook de herkomst van de panelen is van belang. Verderop in dit artikel gaan we daar verder op in.

©Adam Nowak/Wirestock - stock.adobe.com

De productgarantie is overigens niet alleen van toepassing op de zonnepanelen, maar ook op de omvormer(s). De garantietermijn ligt hier doorgaans op minstens 5 jaar. Wel is het belangrijk om te weten dat de garantie alleen van toepassing is op eventuele defecten van het product. De opbrengst van zonnepanelen gaat door de jaren heen langzaam achteruit. Hoewel dit niet in de productgarantie wordt meegenomen, geven veel aanbieders hiervoor een ander soort garantie.

Benieuwd naar de kosten en opbrengsten van zonnepanelen? Wij zochten het voor je uit.

Prestatiegarantie

Naast productgarantie bieden de meeste fabrikanten van zonnepanelen namelijk ook een prestatiegarantie of vermogensgarantie aan. Dit is een belofte van de fabrikant aan de klant dat de zonnepanelen bijvoorbeeld na 25 jaar nog 80 procent van de opbrengst leveren. De exacte percentages en termijn verschillen echter per fabrikant en hangen af van het type zonnepanelen.

Belangrijk om te weten is dat de productgarantie vaak eerder afloopt dan de prestatiegarantie. Dat betekent dat als een zonnepaneel met bijvoorbeeld een productgarantie van 10 jaar na 12 jaar kapot gaat, je ook geen aanspraak meer kunt maken op de vermogensgarantie van bijvoorbeeld 20 jaar.

Hoe weet je eigenlijk of je dak geschikt is voor zonnepanelen? We leggen het je uit!

Installatiegarantie

Sommige aanbieders van zonnepanelen bieden ook garantie op de installatie. Dit houdt in dat problemen door fouten bij de installatie kosteloos worden opgelost. Dit is bijvoorbeeld het geval als de kabels niet goed zijn aangesloten of wanneer de zonnepanelen bij een kleine storm losraken en misschien wel van je dak waaien. Extreme weersomstandigheden zoals een tornado, maar ook oorlogsgeweld, vallen buiten deze garantie. 

De installatiegarantie bedraagt meestal minstens 2 jaar. In sommige gevallen is de garantie op de installatie zelfs 10 jaar. De garantietermijn verschilt per aanbieder.

©diyanadimitrova

Systeemgarantie

Het is bij sommige aanbieders van zonnepanelen ook mogelijk om een garantie te krijgen op het volledige systeem. Hieronder vallen onder meer het installatiewerk, de panelen, de omvormer en de andere onderdelen. Eventuele inspectiekosten en transportkosten vallen over het algemeen ook onder de systeemgarantie. 

Over het algemeen geldt er een garantie op het systeem van zo’n 2 jaar. Er zijn echter ook aanbieders van zonnepanelen die deze periode doortrekken naar 10 jaar. Dit geeft een stuk meer zekerheid voor jou als koper. 

Tijd voor zonnepanelen op je dak? We leggen je uit waar je precies op moet letten.

Verzekeren van zonnepanelen

De garanties op zonnepanelen zijn voornamelijk van toepassing op defecte onderdelen en fouten in de fabricage of installatie, maar er wordt ook vaak een bepaalde output beloofd. Schade ten gevolge van externe factoren, zoals de weersomstandigheden, kunnen gedekt worden door een verzekering. 

Het is over het algemeen niet nodig om je zonnepanelen apart te verzekeren. Ze vallen doorgaans onder de opstalverzekering, al verschilt dit per aanbieder. Wel is het belangrijk om bij je verzekeraar aan te geven dat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd. Wat er precies wel en niet gedekt wordt is te vinden in de polisvoorwaarden die meestal op de website van de verzekeraar te lezen zijn.

Je zonnepanelen zijn meestal verzekerd tegen bijvoorbeeld diefstal en schade door brand, storm of hagel. Soms ontvang je ook een vergoeding voor misgelopen stroomopbrengst door schade. Een verzekering dekt meestal echter niet alles. Doorgaans keert de verzekeraar niet uit als er sprake is van ‘normale’ slijtage, gebrekkig onderhoud, slechte installatie en schade die veroorzaakt wordt door een oorlog, aardbeving of overstroming. 

©kotoyamagami - stock.adobe.com

Let op de herkomst van de zonnepanelen!

Hoewel een lange garantie mooi is meegenomen bij de aanschaf van zonnepanelen, is het belangrijk dat je weet wie er verantwoordelijk is voor de garantie van de zonnepanelen, omvormer(s) en installatie. 

Zijn je zonnepanelen bijvoorbeeld afkomstig uit China, dan is het mogelijk dat je bij een defect contact op moet nemen met de helpdesk in dat land. Soms ben je zelfs verantwoordelijk voor het demonteren en opsturen van de kapotte zonnepanelen. 

Er zijn aanbieders die merkloze zonnepanelen verkopen onder hun eigen merknaam, ook wel ‘whitelabel’ genoemd. In dit geval is het onduidelijk wie de daadwerkelijke fabrikant van het product is. Het is daardoor moeilijker om een claim op de garantie in te dienen als het merk van de markt verdwijnt of failliet gaat.

Voordat je zonnepanelen koopt, doe je er goed aan om na te gaan waar de panelen vandaan komen en of er een kantoor in Nederland is waar je terecht kunt bij eventuele problemen met de zonnepanelen. Doe dus goed je research om er zeker van te zijn dat je te maken hebt met een betrouwbare leverancier die kwalitatieve zonnepanelen levert.

Kijk ook eens naar onze tips voor het kiezen van de juiste installateur voor je zonnepanelen.

Denk je aan zonnepanelen?

Laat je hier informeren over alle kosten en mogelijkheden!

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.