ID.nl logo
Zonnepanelen en garantie: zo zit het
© RomanR - stock.adobe.com
Energie

Zonnepanelen en garantie: zo zit het

Koop je zonnepanelen, dan heb je te maken met verschillende soorten garanties, zoals productgarantie en vermogensgarantie. We vertellen je op welke garanties je precies kunt krijgen bij de aanschaf van zonnepanelen en wat deze garanties inhouden.

Na het lezen van dit artikel weet je onder meer: Wat de productgarantie op zonnepanelen is | Hoe lang de vermogensgarantie op zonnepanelen geldt | Op welke garanties je nog meer recht hebt | Welke mogelijkheden er zijn om je zonnepanelen te verzekeren

Lees ook: Zonnepanelen te duur? Zo financier je ze!


Productgarantie

Fabrikanten in de Europese Unie zijn verplicht om minstens twee jaar garantie op producten te geven. Dit wordt ook wel ‘wettelijke garantie’, ‘fabrieksgarantie’ of ‘productgarantie’ genoemd. Leveranciers van zonnepanelen hebben ook te maken met deze garantie. Dat betekent dat zonnepanelen (of componenten) die binnen twee jaar na aankoop defect gaan of niet naar behoren werken gerepareerd of vervangen moeten worden door de fabrikant (soms via de verkoper). Schade door natuurverschijnselen of vandalisme valt meestal niet onder de garantie. 

Veel aanbieders van zonnepanelen geven echter een veel langere productgarantie. Regelmatig ligt de productgarantie tussen de 10 en de 30 jaar. Dat betekent dat de periode waarin de zonnepanelen zonder extra kosten gerepareerd of vervangen worden aanzienlijk groter is dan wat wettelijk verplicht is. 

Zonnepanelen van een hogere kwaliteit hebben doorgaans een langere productgarantie, omdat deze producten over het algemeen een langere levensduur hebben. Toch is de duur van de productgarantie geen perfecte indicator voor de kwaliteit en levensduur van je zonnepanelen. Het is dan ook belangrijk om te letten op de reputatie van de fabrikant, bijvoorbeeld door naar klantbeoordelingen te kijken. Ook de herkomst van de panelen is van belang. Verderop in dit artikel gaan we daar verder op in.

©Adam Nowak/Wirestock - stock.adobe.com

De productgarantie is overigens niet alleen van toepassing op de zonnepanelen, maar ook op de omvormer(s). De garantietermijn ligt hier doorgaans op minstens 5 jaar. Wel is het belangrijk om te weten dat de garantie alleen van toepassing is op eventuele defecten van het product. De opbrengst van zonnepanelen gaat door de jaren heen langzaam achteruit. Hoewel dit niet in de productgarantie wordt meegenomen, geven veel aanbieders hiervoor een ander soort garantie.

Benieuwd naar de kosten en opbrengsten van zonnepanelen? Wij zochten het voor je uit.

Prestatiegarantie

Naast productgarantie bieden de meeste fabrikanten van zonnepanelen namelijk ook een prestatiegarantie of vermogensgarantie aan. Dit is een belofte van de fabrikant aan de klant dat de zonnepanelen bijvoorbeeld na 25 jaar nog 80 procent van de opbrengst leveren. De exacte percentages en termijn verschillen echter per fabrikant en hangen af van het type zonnepanelen.

Belangrijk om te weten is dat de productgarantie vaak eerder afloopt dan de prestatiegarantie. Dat betekent dat als een zonnepaneel met bijvoorbeeld een productgarantie van 10 jaar na 12 jaar kapot gaat, je ook geen aanspraak meer kunt maken op de vermogensgarantie van bijvoorbeeld 20 jaar.

Hoe weet je eigenlijk of je dak geschikt is voor zonnepanelen? We leggen het je uit!

Installatiegarantie

Sommige aanbieders van zonnepanelen bieden ook garantie op de installatie. Dit houdt in dat problemen door fouten bij de installatie kosteloos worden opgelost. Dit is bijvoorbeeld het geval als de kabels niet goed zijn aangesloten of wanneer de zonnepanelen bij een kleine storm losraken en misschien wel van je dak waaien. Extreme weersomstandigheden zoals een tornado, maar ook oorlogsgeweld, vallen buiten deze garantie. 

De installatiegarantie bedraagt meestal minstens 2 jaar. In sommige gevallen is de garantie op de installatie zelfs 10 jaar. De garantietermijn verschilt per aanbieder.

©diyanadimitrova

Systeemgarantie

Het is bij sommige aanbieders van zonnepanelen ook mogelijk om een garantie te krijgen op het volledige systeem. Hieronder vallen onder meer het installatiewerk, de panelen, de omvormer en de andere onderdelen. Eventuele inspectiekosten en transportkosten vallen over het algemeen ook onder de systeemgarantie. 

Over het algemeen geldt er een garantie op het systeem van zo’n 2 jaar. Er zijn echter ook aanbieders van zonnepanelen die deze periode doortrekken naar 10 jaar. Dit geeft een stuk meer zekerheid voor jou als koper. 

Tijd voor zonnepanelen op je dak? We leggen je uit waar je precies op moet letten.

Verzekeren van zonnepanelen

De garanties op zonnepanelen zijn voornamelijk van toepassing op defecte onderdelen en fouten in de fabricage of installatie, maar er wordt ook vaak een bepaalde output beloofd. Schade ten gevolge van externe factoren, zoals de weersomstandigheden, kunnen gedekt worden door een verzekering. 

Het is over het algemeen niet nodig om je zonnepanelen apart te verzekeren. Ze vallen doorgaans onder de opstalverzekering, al verschilt dit per aanbieder. Wel is het belangrijk om bij je verzekeraar aan te geven dat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd. Wat er precies wel en niet gedekt wordt is te vinden in de polisvoorwaarden die meestal op de website van de verzekeraar te lezen zijn.

Je zonnepanelen zijn meestal verzekerd tegen bijvoorbeeld diefstal en schade door brand, storm of hagel. Soms ontvang je ook een vergoeding voor misgelopen stroomopbrengst door schade. Een verzekering dekt meestal echter niet alles. Doorgaans keert de verzekeraar niet uit als er sprake is van ‘normale’ slijtage, gebrekkig onderhoud, slechte installatie en schade die veroorzaakt wordt door een oorlog, aardbeving of overstroming. 

©kotoyamagami - stock.adobe.com

Let op de herkomst van de zonnepanelen!

Hoewel een lange garantie mooi is meegenomen bij de aanschaf van zonnepanelen, is het belangrijk dat je weet wie er verantwoordelijk is voor de garantie van de zonnepanelen, omvormer(s) en installatie. 

Zijn je zonnepanelen bijvoorbeeld afkomstig uit China, dan is het mogelijk dat je bij een defect contact op moet nemen met de helpdesk in dat land. Soms ben je zelfs verantwoordelijk voor het demonteren en opsturen van de kapotte zonnepanelen. 

Er zijn aanbieders die merkloze zonnepanelen verkopen onder hun eigen merknaam, ook wel ‘whitelabel’ genoemd. In dit geval is het onduidelijk wie de daadwerkelijke fabrikant van het product is. Het is daardoor moeilijker om een claim op de garantie in te dienen als het merk van de markt verdwijnt of failliet gaat.

Voordat je zonnepanelen koopt, doe je er goed aan om na te gaan waar de panelen vandaan komen en of er een kantoor in Nederland is waar je terecht kunt bij eventuele problemen met de zonnepanelen. Doe dus goed je research om er zeker van te zijn dat je te maken hebt met een betrouwbare leverancier die kwalitatieve zonnepanelen levert.

Kijk ook eens naar onze tips voor het kiezen van de juiste installateur voor je zonnepanelen.

Denk je aan zonnepanelen?

Laat je hier informeren over alle kosten en mogelijkheden!

▼ Volgende artikel
Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?
© Perig Morisse
Huis

Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?

Veilig je telefoon ontgrendelen: wat is de beste methode? In dit artikel komen pincodes, vingerafdrukscans en gezichtsherkenning aan bod.

Op je telefoon staan allerlei persoonlijke gegevens die je niet zomaar met iedereen deelt. Bovendien is het niet de bedoeling dat iedereen je berichten zomaar kan lezen of zelfs iets kan versturen of posten.

Authenticatie voor smartphones is niet nieuws. Maar wat is eigenlijk de veiligste methode? We leggen identificatie door middel van een wachtwoord of pincode, een vingerafdruk en gezichtsherkenning onder de loep:

  • Voor- en nadelen van een wachtwoord, patroon of pincode
  • Pluspunten en keerzijdes van een vingerafdruk voor verificatie
  • Pro’s en cons van ontgrendeling door gezichtsherkenning

Op zoek naar een nieuwe smartphone? Bekijk de beste telefoons tot 600,- euro!

Voordelen van een wachtwoord, patroon of pincode

  • Je bent niet afhankelijk van onderliggende technologie

  • Je hebt de mate van veiligheid gedeeltelijk zelf in de hand

Wachtwoorden, patronen en pincodes zijn de oudste en in feite ook de simpelste vormen van identificatie. Belangrijk om te weten is dat de veiligheid afhankelijk is van de lengte van de code of het wachtwoord. Je hebt de veiligheid dus voor een groot deel zelf in de hand. Deze methode is altijd even betrouwbaar, omdat hij voor de veiligheid niet afhankelijk is van je de technologie in je telefoon. Bovendien verlies je de mogelijkheid om op deze manier in te loggen minder snel, omdat er geen sensoren of camera's zijn die stuk kunnen gaan.

©Supatman - stock.adobe.com

Nadelen van een wachtwoord of pincode

  • Iemand kan meekijken en je wachtwoord aflezen

  • Niet gebruiksvriendelijk en langzaam

De nadelen van een wachtwoord liggen eigenlijk ook voor de hand. Iemand kan bijvoorbeeld stiekem over je schouder meekijken en toegang krijgen tot je telefoon. In theorie kan een hacker met je gegevens aan de haal. In de praktijk komt dat zelden voor, maar het hacken van je vinger of gezicht is in ieder geval helemaal onmogelijk. Toch was voor veel mensen gebruiksvriendelijkheid de reden om over te stappen naar een andere manier. Want iedere keer een code of wachtwoord invoeren duurt lang en begint op een gegeven moment vervelend te worden, vooral als je weet dat er snellere methodes beschikbaar zijn. Een patroon swipen gaat iets sneller, maar kost alsnog meer moeite dan andere manieren.

Bescherm je smartphone optimaal met een stevig telefoonhoesje.

Zo blijft je toestel in topconditie, hoe je het ook ontgrendelt!

Vingerafdruk voor authenticatie: de voordelen

  • Snel en gebruiksvriendelijk

  • Hoge veiligheid bij geavanceerde sensoren

Inmiddels zijn vingerafdrukscanners op telefoons snel en reageren ze zonder al te veel problemen, zonder dat je je vinger exact op de juiste manier op de scanner hoeft te plaatsen. Doordat ze op een handige plek geplaatst zijn, ontgrendel je je smartphone min of meer zodra je het apparaat oppakt. Een goede scanner zorgt ervoor dat jij als enige je telefoon kunt unlocken.

©KOB

Vingerafdruk voor authenticatie: de nadelen

  • Werkt niet bij natte of beschadigde vingers

  • Oudere versies minder betrouwbaar

Iedereen die ooit een vingerafdrukscanner heeft gebruikt is bekend met het volgende: als je vinger nat is, of wanneer je er toevallig een snee of een pleister op zit, herkent de scanner het profiel van je vinger niet meer. Bij geavanceerdere scanners komt dit probleem minder vaak voor. Sowieso zijn verouderde en goedkopere sensoren lang niet altijd veilig. Ze zijn in het kort minder complex, waardoor ze minder lijnen registreren en je vingerafdruk niet heel nauwkeurig meten.

Voordelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Snel en moeiteloos

  • 3D-scans zijn erg veilig

Je smartphone ontgrendelen door gezichtsherkenning is de gebruiksvriendelijkste manier. Het enige wat je hoeft te doen, is naar je telefoon kijken. Kortom: het gaat automatisch en zonder dat je het in de gaten hebt. Smartphones die gebruikmaken van een 3D-scan zijn amper te misleiden en dus zeer betrouwbaar, maar alleen nieuwe (en dure) modellen zijn uitgerust met deze mogelijkheid. Let daar goed op wanneer je graag gebruikmaakt van gezichtsherkenning en op zoek bent naar een nieuwe telefoon.

©Khaletski Siarhei\goffkein.pro

Nadelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Oudere gezichtsscans niet altijd even betrouwbaar

  • Weinig licht kan een belemmering zijn

Oudere telefoons die te ontgrendelen zijn met een scan van je gezicht, zijn helaas niet heel veilig. Ze maken gebruik van een foto en vergelijken die met de 2D-scan die gemaakt wordt tijdens het ontgrendelen. In de eerste plaats is gebleken dat iemand anders met een gezicht dat veel op je lijkt de telefoon mogelijk ook kan ontgrendelen. Daarnaast is een foto van de bezitter van de telefoon soms genoeg om deze veiligheidsmethode te misleiden.

Conclusie: wat is het veiligst?

Een complex wachtwoord of lange pincode is nog altijd een veilige manier om je smartphone te vergrendelen. Als je een moderne telefoon hebt, is vingerafdrukherkenning ook erg veilig en bovendien een heel stuk gebruiksvriendelijker. Een geavanceerde scanner voor gezichtsherkenning is ook zeer betrouwbaar. Maar daarbij moet je er wel op letten dat jouw telefoon echt een 3D-scan van je gezicht maakt. De meeste smartphones kunnen dat niet. Denk er verder aan dat je niet meer kunt inloggen met een vingerafdruk of een gezichtsscan als bepaalde onderdelen van je telefoon niet meer functioneren. Daarom is het aangeraden om altijd te kiezen voor een lang wachtwoord of pincode als back-up.

📱Ook interessant: Help! Ik ben het wachtwoord van mijn Apple ID vergeten


▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming

Ben je op zoek naar een energiezuinige bijverwarming die snel en efficiënt warmte levert? Dan is een keramische verwarming wel iets voor jou: die combineert moderne technologie met gebruiksgemak. Zoals de Philips 5000 Series CX5120/11 keramische verwarming. Wat zijn de praktijkervaringen van de testers van Review.nl? Lees hier hun bevindingen.

Ben je op zoek naar een snelle, slimme en veilige manier om je huis te verwarmen? Met deze krachtige keramische verwarming zit je binnen twee seconden al lekker warm! En het beste? Je bespaart tot wel 50% energie vergeleken met een gewone verwarmingsventilator. Via de handige Philips Air+-app heb je altijd en overal controle over je verwarming. Bovendien zorgt de 5-voudige veiligheidsbescherming ervoor dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Warmte, gemak én gemoedsrust – wat wil je nog meer? Testers van Review.nl mochten de Philips 5000 Series CX5120/11 gedurende een periode testen. Hier lees je hun bevindingen.

Het slanke, zwarte design van deze Philips verwarming past goed in een modern interieur. Met een hoogte van minder dan 60 centimeter is het apparaat compact genoeg om onder een bureau te plaatsen. "Door het slanke en zwarte design is deze verwarming overal te plaatsen", aldus Rob, één van de testers. Het apparaat is daarnaast licht van gewicht, wat het makkelijk maakt om hem van kamer naar kamer te verplaatsen wanneer nodig.

Snelle en effectieve verwarming

De CX5120/11 overtuigt met zijn krachtige verwarmingsprestaties. "Het apparaat verwarmt de kamer verrassend snel, wat ideaal is op koude dagen", schrijft GeertK, die de CX5120/11 een 8,0 geeft. De oscillerende voet zorgt voor een goede warmteverdeling in de ruimte. Rob is blij met het vermogen: "Hierdoor is het mogelijk om in een korte periode een fijne warmte te verspreiden". Daar is tester Cindyver het mee eens. Ook wordt gewaardeerd dat de keramische verwarming geen vieze geurtjes verspreidt.

De Philips 5000 Series CX5120/11 kan ook in een thuisnetwerk worden gebruikt, waardoor app-bediening ingesteld kan worden en een koppeling met Google Home en Alexa mogelijk is. Wel kan er nog iets worden verbeterd aan het proces voor het maken van een verbinding met het draadloze netwerk. Roberto073: "Het koppelen met de Air+ app verliep zonder gedoe, al bleef het wifi-icoontje wit in plaats van oranje, zoals de handleiding aangaf. Dat was echter geen probleem, want alles werkte naar behoren." AnneliesD hierover: "De installatie was even puzzelen omdat er verwezen werd naar het netwerk van Philips in plaats van ons thuis wifi-netwerk. Maar dit was zo gewijzigd in de app."

Slim en gebruiksvriendelijk

Een groot pluspunt is de bediening via de bijbehorende app. Hiermee kun je de verwarming op afstand bedienen en programma's instellen. 'Via deze app is het mogelijk om zelf een programma te maken wanneer, hoe laat en hoe warm de verwarming moet werken', licht een enthousiaste gebruiker toe. De Auto+ modus regelt de verwarming automatisch voor optimale energiebesparing. Het touchscreen op het apparaat zelf biedt een gebruiksvriendelijk alternatief voor de app-bediening.

Tester Har74 is blij met de slimme functies van de verwarming en de app: "In de kinderkamer is de verwarming een keer omgevallen, maar de app gaf meteen een melding dat het apparaat was omgevallen en automatisch was uitgeschakeld. "

Tester AnneliesD is blij met de CX5120/11: "Vooral met thuiswerken is het ideaal om één ruimte te verwarmen en de cv-installatie niet te hoeven gebruikenm. wat dus ook aanzienlijk scheelt in de kosten! "

Geschikt voor kleinere ruimtes

De verwarming is vooral effectief in kleinere ruimtes tot ongeveer 20 m². 'In mijn studeerkamer komt de verwarming tot zijn recht', schrijft een tester. Verschillende gebruikers zetten het apparaat specifiek in als bijverwarming voor een thuiswerkplek. Een minpunt van de Philips 5000 Series CX5120/11 is volgens Max546 de lengte van het snoer. "Zonder verlengsnoer kun je hem niet zomaar overal neerzetten", aldus de tester.

Tester Har74 merkt dat deze verwarming minder geschikt is voor grotere ruimtes, want volgens de specificaties is hij vooral geschikt voor kamers tot 20 m³. Ook vindt hij het jammer dat de verwarming niet in andere kleuren dan zwart verkrijgbaar is.

Conclusie

Met een gemiddelde score van 8,7 is de Philips 5000 Series CX5120/11 een overtuigende keuze voor wie op zoek is naar een slimme bijverwarming voor kleinere ruimtes. De combinatie van snelle warmte, app-bediening en energiezuinige werking maakt het een praktisch apparaat voor bijvoorbeeld een thuiswerkplek of slaapkamer. Het compacte formaat en stille werking zijn extra pluspunten. Enige minpunten zijn de relatief korte stroomkabel en het feit dat de temperatuurmeting bij het apparaat niet altijd overeenkomt met de werkelijke kamertemperatuur.

✅ Pluspunten
Snel en efficiënt verwarmen
Stille werking
Prettige app-bediening
Energiezuinig
Val- en aanraakbeveiliging

❌ Minpunten
Voor kleinere ruimtes tot 20 m³
Stroomkabel in sommige situaties te kort
Soms verschil in gemeten en werkelijke temperatuur

Meer over de Philips 7000 Series HR3760/10

Op Kieskeurig.nl