ID.nl logo
Een rookkanaal voor de houtkachel of haard, doe het meteen goed!
Energie

Een rookkanaal voor de houtkachel of haard, doe het meteen goed!

Je hebt ergens een houtkachel op de kop getikt die de blikvanger wordt in de woonkamer. Alleen moet je nog het rookkanaal monteren. Dit lijkt een simpel klusje, maar toch is het goed om op enkele belangrijke dingen te letten. En wat moet je precies kopen?

Een rookkanaal aansluiten op een haard of houtkachel lijkt een eenvoudig karwei. Toch worden hierbij veel vergissingen gemaakt met vervelende of zelfs erg gevaarlijke gevolgen. Op de manier uit dit artikel doe je het goed.

Lees ook: Laat je schoorsteen vegen: zo voorkom je brand!

Bedrieglijk eenvoudig

We willen je niet afschrikken, maar juist omdat het er zo bedrieglijk eenvoudig uitziet, willen we toch beginnen met een waarschuwing voordat je fluitend naar de bouwmarkt rijdt. De risico’s van een slecht geïnstalleerd rookkanaal zijn niet min. Ze variëren van erg vervelend tot ronduit levensgevaarlijk. Je zou niet de eerste zijn die de kachelpijpen omgekeerd in elkaar zet, waardoor er na enkele maanden creosoot (vloeibare roetaanslag) in de kamer vloeit en de ruimte stinkt als een haringrokerij in de Balkan.

Bij een ondeskundig geïnstalleerd rookafvoerkanaal is het ook mogelijk dat er onvoldoende trek is, waardoor je slecht of zelfs niet kunt stoken. Een onnauwkeurige installatie kan de oorzaak zijn van schade aan je woning. Het dak kan bijvoorbeeld beginnen te lekken. Bovendien breng je jezelf en je familie in gevaar. In de winter gaat in een derde van de noodoproepen bij de Nederlandse brandweer over een schouwbrand en overlijden er 5 tot 10 mensen aan koolmonoxidevergiftiging … 

©www.schiedel.com/nl

Langs binnen of langs buiten?

De eerste beslissing die je neemt, betreft de manier hoe het rookkanaal naar buiten gaat? Kies je een afvoer die verticaal binnendoor naar het dak gaat, of gaat de afvoer meteen horizontaal door de muur en wordt die dan via de buitenkant naar het dak geleid. In een bestaande schoorsteen kiest men vaak voor een flexibel roestvrijstalen rookkanaal, met de gedachte meteen van alle problemen van af te zijn. Maar in sommige gevallen is het niet zeker dat een flexibel rookgaskanaal de optimale oplossing is. En wie het rookkanaal buitenom aanlegt, sluit evenmin alle mogelijke risico’s uit. Je moet daarbij bijvoorbeeld aandacht hebben voor de geveldoorvoer en de ophangbeugels.  

©www.schiedel.com/nl

Het materiaal

In de volksmond noemt met de buis die rechtstreeks op de kachel is aangesloten de kachelpijp. Vaak loopt de kachelpijp vanaf de kachel naar het plafond. Alles wat op de kachelpijp wordt aangesloten en wat naar het dak gaat, wordt rookkanaal genoemd. Een kwaliteitskachelpijp wordt gemaakt van dikwandig staal. Dat materiaal gaat erg lang mee. De goedkopere uitvoering is gemaakt van blauw gegloeid materiaal. Die moet je regelmatig vervangen en die is bijvoorbeeld geschikt voor een buitenkachel. Vaak gaat deze uitvoering slechts één stookseizoen mee. Gegalvaniseerde pijpen zijn beter roestbestendig en meer geschikt voor langdurig gebruik. Roestvrijstalen (rvs) kachelpijpen staan bekend om hun hoge weerstand tegen corossie en temperatuurschommelingen. Op het vlak van opbouw onderscheiden we vier types.  

Maak je haard aan met goede kwaliteit haardhout

Sla je hout in het groot in, dat is ook nog eens voordeliger

De enkelwandige kachelpijp

Vaak installeert men een enkelwandige kachelbuis op het eerste stuk tussen de kachel en de overgang naar de volgende ruimte. Het rookkanaal bestaat dan uit één laag staal en er is dus geen extra laag isolatiemateriaal in verwerkt. Hierdoor geeft de verbranding meer warmte af in de ruimte waar de kachel zich bevindt, want je profiteert dan ook van de warmte van de rookgassen.

Het enkelwandige kanaal is iets slanker en heeft geen zichtbare bevestigingsbanden. Meestal heeft deze kachelpijp dezelfde kleur als de kachel. Met een enkelwandige kachelbuis ga je nooit door een verdieping of buitenmuur. Ook voor een buitenhaard in de tuin is een enkelwandige kachelpijp prima. 

©www.schiedel.com/nl

Dubbelwandige kachelpijp

Een dubbelwandige kachelpijp zorgt ervoor dat de rookgassen veilig naar buiten worden geleid, terwijl het contact met brandbaar materiaal wordt geminimaliseerd. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het dubbelwandige rookkanaal te warm wordt en brand zou veroorzaken. Tussen de buiten- en de binnenwand zit isolatie, namelijk onbrandbare keramische wol.

Zo’n dubbelwandige kachelpijp gebruik je na een dubbelwandige geveldoorvoer of een dubbelwandige dakdoorvoer. Deze constructie zorgt bovendien voor een efficiënte temperatuurregeling, waardoor de buitenste wand koeler blijft en het risico op brandgevaar vermindert. Dankzij de isolatie blijft de hogere temperatuur binnenin behouden en dat zorgt voor een meer efficiënte afvoer van rookgassen. De dubbelwandige pijp is energiezuiniger en veiliger.  

© www.schiedel.com/nl

Concentrische kachelpijpen

Voor pelletkachels bestaan er ook concentrische kachelpijpen. Het rookkanaal bestaat uit een dubbel kanaalsysteem waarbij er een kleinere pijp in de grote pijp zit. De afvoergassen worden via de kleine pijp van binnen naar buiten afgevoerd. Andersom wordt de verse lucht via de grote pijp van buiten naar binnen gezogen. Op die manier is er een gesloten systeem dat de warmte goed vasthoudt. De kachel werkt efficiënter en veiliger, want er wordt geen zuurstof uit de kamer aangezogen en de schadelijke gassen komen niet in de kamer.  

© www.schiedel.com/nl

Flexibele dubbelwandige rvs kachelpijp

Bij een schoorsteenrenovatie is de dubbelwandige flexibele kachelpijp voor houtkachels populair. Deze oplossing doet dienst als een luchtdichte vervanging van het oorspronkelijke rookkanaal. Dit systeem bestaat uit roestvrij staal en heeft een hoogwaardige isolatie zonder warmtebruggen. Het systeem is schoorsteenbrandbestendig.  

© www.schiedel.com/nl

Aandachtspunten bij het plaatsen

  • Plaats de schoorsteenpijp zo verticaal mogelijk. Als je door muren of scheidingswanden gaat, gebruik dan bochten van 45°. Vermijd dus horizontale stromen en bochten van 90°.

  • Zorg dat de schoorsteenpijp minstens 3 meter lang is om te voorkomen dat verbrandingsgassen zich binnenin ophopen. 

  • Zorg voor voldoende ruimte tussen de leidingen en nabijgelegen obstakels zoals takken van bomen.

  • De buitenuitlaat steekt minstens één meter boven het hoogste deel van het dak uit. Belangrijk is de hoogte van de schoorsteen, want je wilt rookhinder voorkomen en een goede trek verkrijgen. Bovendien moet deze uitlaat voorzien zijn van een beschermdop.

  • Gebruik speciale schoorsteenkit om de voegen en naden af te dichten. Vuurvaste silicone is een sterk materiaal dat erg geschikt is. 

  • Plaats de rookkanalen in de juiste richting. Je moet een kachelpijp afwaterend monteren. Dat wil zeggen met de smalle kant naar beneden. Wanneer een kachelpijp afkoelt, kan er condens ontstaan in dit kanaal en dit kan veel roet en teer op zijn weg naar beneden meenemen. Het is de bedoeling dat deze condens in de kachel terechtkomt. Wanneer je ze verkeerd om zou monteren, zul je merken dat de condens met roet (creosoot) langs de buitenkant van de kachelpijp naar beneden druipt. Dat is smerig en het stinkt enorm.

  • Omdat een kachelpijp afwaterend gemonteerd moet worden, moet ook de pijp in de kacheluitlaat vallen.

  • De maten die op de kachelpijp staan aangegeven zijn altijd de binnenmaten. Bij een dikwandige kachelpijp van 150 mm is de binnenmaat dus 150 mm. 

🔥Leestip: Alternatieven voor de gashaard: gezelligheid zónder aardgas

Door het dak

Bijna ieder rookkanaal moet op een bepaald punt door het dak, behalve als het gaat om een vrijstaande opstelling. Dat betekent dat je daar altijd een dubbelwandige overgang gebruikt.  Deze verbinding kun je maken met behulp van een dubbelwandig aansluitstuk of een dubbelwandig verloopstuk. Om helemaal zeker te zijn dat het rookkanaal afgestemd is op jouw bouwsituatie, win je het best advies in iemand die zijn vak kent. Voor elke type woning en voor elk dak zijn er verschillende opties. 


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.