ID.nl logo
Zijn deze elektrische stepjes de nieuwe Segways?
© Reshift Digital
Huis

Zijn deze elektrische stepjes de nieuwe Segways?

In Nederland zie je ze nu nog niet op straat, maar er zijn meer dan genoeg startups die inmiddels heilig geloven dat elektrische stepjes straks het straatbeeld gaan veroveren. Op de IFA-beurs in Berlijn werd dat beeld alleen maar bevestigd - maar reguleringen zouden wel eens problemen kunnen opleveren.

Het is een wat raar gezicht: zakenmannen, strak in pak inclusief stropdas, die net iets te hard rondrijden op kleine tweewielige stepjes. Op de beursvloer van de Berlijnse IFA is het echter een heel normaal beeld, en als het aan een groot aantal startups ligt ook.

Van alle markten thuis

Het gaat in dit geval om het soort stepjes waar kinderen vaak mee spelen, maar dan een stuk gemoderniseerd. De belangrijkste toevoeging is een motor zodat je je niet hoeft af te zetten, maar vaak hebben ze ook verlichting, betere remmen, en zijn ze een stuk groter en steviger. Sommige hebben ook ingebouwde gps zodat je ze altijd terug kunt vinden.

Er zijn veel verschillende modellen beschikbaar. Met grotere batterijen en krachtigere motoren kun je er langer en sneller mee rijden, en op sommige stepjes zit een zitvlak zodat je niet constant hoeft te staan.

©PXimport

Amerikaans succes

In Amerika zijn dit soort stepjes al gemeengoed. Ze zijn daar beschikbaar in grote steden zoals San Francisco. Enkele grote startups zoals Bird en Line kopen scooters in van Xiaomi en verhuren die via apps. De bedrijven zijn populair en investeerders zien veel potentie: onlangs kregen beide bedrijven kapitaalinjectiesvan meer dan 300 miljoen dollar.

Europese startups

Er zijn echter veel meer startups die de potentie zien in de kleine elektrische stepjes. Op de IFA-beurs in Berlijn staan er tientallen bedrijven opgesteld die hun eigen modellen hebben ontwikkeld. Zo is er Urban Glide, een Frans bedrijf dat zelf scootertjes heeft ontwikkeld. "Dit gaat de toekomst van transport worden", zegt een woordvoerder van het bedrijf, als ware het een parallel met de Segway.

©PXimport

Urban Glide heeft verschillende stepjes beschikbaar. De simpelste is een gewone step met een lithium-ion-batterij waarmee je 25 kilometer per uur kunt rijden. Het duurt 3 uur voor je de accu hebt opgeladen, zodat je er vervolgens 20 tot 25 kilometer mee kunt rijden. De stepjes zijn dus vooral bedoeld voor het gebruik in steden, waar ze makkelijk de fiets kunnen vervangen.

Potentie in Nederland

Daarom ziet Urban Glide veel potentie in Nederland. "Dit is over een paar dé manier om rond te rijden. Stepjes zijn sneller en comfortabeler, en je kunt ze ook makkelijker ergens mee naartoe nemen. Je gooit ze dus zo achterin de auto en kunt van daaruit verder rijden."

Er zijn ook wat Nederlandse startups die veel verwachten van de stepjes. Zo is er SwheelS2Go, die begin volgend jaar deelstepjes in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven wil inzetten.

Reguleringen

Maar het is maar de vraag of we de stepjes daarwerkelijk ooit in Nederland op straat te zien zijn. Omdat het gemotoriseerde voertuigen zijn moeten ze aan veel RDW-eisen voldoen zoals de juist verlichting of een specifiek bandenprofiel. Sommige bedrijven, zoals SwheelS2Go, zijn zich daar erg van bewust. "We zijn vooraf langsgegaan bij de RDW om te kijken waar we allemaal aan moesten voldoen voor we onze voertuigen de weg op kunnen sturen", vertelt oprichter Jair van der Reis Cohen.

Andere bedrijven, zoals Urban Glide, ziet dat anders. "Er is nog helemaal geen goede regulerling omdat dit vervoersmiddel zo nieuw is", zegt een woordvoerder. Het plan van Urban Glide is dan ook om de Nederlandse markt vol te gooien met kleine stepjes en dan later naar regulering te kijken. Een beetje zoals het AirBnB- of het Uber-model dus.

Top of flop

Ondertussen lijkt Urban Glide ook te beseffen dat dat voor het bedrijf wel eens een probleem kan zijn. "We verkopen onze stepjes aan consumenten via ketens als BCC. Dan is het aan de consument om te kijken wat hij er in zijn land wel of niet mee mag."

De deelstepjes kunnen twee kanten op: óf ze veroveren straks steden als Amsterdam net zoals AirBnB dat doet, óf ze gaan dezelfde kant op als de Segway. Hoe de stepjes straks gereguleerd worden is daarbij misschien wel het belangrijkste vraagstuk.

▼ Volgende artikel
Video trimmen in VLC: filmpjes eenvoudig inkorten
© monticellllo - stock.adobe.com
Huis

Video trimmen in VLC: filmpjes eenvoudig inkorten

Maak je weleens een filmpje? Daarin zitten meestal stukken die oninteressant zijn. Met de gratis tool VLC media player kun je zo’n video moeiteloos en nauwkeurig tot op het frame inkorten.

Mediatitel verbergen

VLC media player (www.videolan.org) is een van de populairste mediaspelers. Niet alleen omdat de opensource-software voortdurend wordt verbeterd, maar vooral omdat de app zoveel verschillende media moeiteloos kan afspelen en converteren. We gebruiken de tool ook graag om video in te korten. Standaard toont VLC in het begin gedurende enkele seconden de naam van het videobestand. Vind je dat (net als wij) storend, vooral als je in die zone een knip wilt geven? Schakel dit uit door de Eenvoudige voorkeuren te openen met Ctrl+P (met de P van preferences, op de Mac gebruik je Cmd+,). Ga naar het tabblad Ondertitels / OSD en haal het vinkje weg bij de optie Mediatitel weergeven bij starten van de video.

Zorg dat de mediatitel niet in beeld komt.

Beginpositie bepalen

Het splitsen van een video in VLC verloopt anders dan bij een gewone videobewerkingstool waar je een slider moet verplaatsen. Met VLC maak je een opname van het deel van de video dat je wilt extraheren uit een langer filmpje. Het ingekorte fragment wordt dan opgeslagen als een nieuw videobestand en het oorspronkelijke bestand blijft ongewijzigd. Open VLC en klik op Open bestand om de video te selecteren die je wilt inkorten. Laad de video en zoek de exacte positie waar je de video wilt splitsen. Om het je gemakkelijk te maken, kun je de spatiebalk gebruiken om het filmpje te pauzeren en met dezelfde toets zet je het terug in gang. Je kunt de video frame voor frame afspelen door de E-toets in te drukken. Als je de E-toets continu indrukt, verspringt de video in slow motion. Op deze manier ga je naar de plaats waar je de beginknip wilt geven. Klik dan op de rode opnameknop links onder de video.

Gebruik de opnameknop om het begin van het fragment aan te geven.

Opnemen

Laat de video verder lopen en/of gebruik de E-toets om de plaats te zoeken waar je het fragment wilt beëindigen. Klik opnieuw op dezelfde opnameknop om de laatste knip te geven. Dat is alles. De ingekorte video wordt automatisch opgeslagen in de map Video's op je computer. Op de Mac komt dit fragment in de map Films.

In de map Video’s staat het ingekorte filmpje.

▼ Volgende artikel
De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing
© Nothing
Huis

De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing

Het merk Nothing is inmiddels berucht én geliefd om zijn semi-transparante telefoons, dappere designkeuzes en de knipoog naar oldskool tech. Vandaag voegt het bedrijf daar een betaalbare variant aan toe: de Phone (3a) Lite. Die naam roept meteen vragen op, want hoe 'Lite' is hij eigenlijk?

Vandaag heeft Nothing de Phone (3a) Lite officieel onthuld. Vanaf 4 november ligt het toestel ook daadwerkelijk in de winkel voor een bedrag van 249 euro. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar met 8 GB RAM en 128 of 256 GB opslag, en die zijn leverbaar in de kleuren zwart en wit. Beide varianten bieden ruimte voor een microSD-kaart tot 2 TB, wat in deze prijsklasse vrij uitzonderlijk is.

Met die vriendelijke prijs positioneert Nothing het toestel overigens slim tussen de budget- en middenklasse in. Dus ónder de Nothing Phone (3a), maar boven instappers van bijvoorbeeld Realme of Motorola.

©Nothing

Kleine concessies

De transparante achterkant blijft, maar het Glyph-systeem – de lichtstrips waarmee je meldingen op de achterkant kunt waarnemen – lijkt te ontbreken. Nothing vermeldt het in elk geval niet op de officiële pagina, wat doet vermoeden dat het systeem hier is geschrapt of versoberd. Het toestel heeft een glass finish en een IP54-certificering tegen stof en spatwater, maar is vermoedelijk niet volledig van glas.

Het scherm is een 6,77-inch amoledpaneel met een resolutie van 1084 × 2392 pixels, een piekhelderheid van 3000 nits en een adaptieve verversing van 120 Hz. Het toestel draait op een MediaTek Dimensity 7300 Pro-chip (8-core, 4 nm, tot 2,5 GHz) met een Mali-G615 GPU. Niet de snelste op aarde, maar ruim voldoende voor dagelijks gebruik en je favoriete spelletjes. De batterij heeft een vermogen van 5000 mAh en kun je met 33 watt opladen; in twintig minuten zit je op 50 procent, volledig laden duurt ongeveer een uur. Ook reverse charging (5 watt) wordt ondersteund.

De camera’s zijn inmiddels officieel bevestigd: een 50 MP-hoofdcamera (f/1.88), een 8 MP-ultragroothoeklens (f/2.2) en een 2 MP-macrocamera (f/2.4). De selfiecamera telt 16 MP. Video’s schiet je in 4K met 30 fps of 1080p met tot 60 fps. Daarmee is het een nette, zij het eenvoudige, cameraconfiguratie voor deze prijsklasse.

Software

De telefoon draait op Nothing OS 3.5 (gebaseerd op Android 15). Versie 4.0, gebaseerd op Android 16, volgt later met nieuwe camera- en lockscreenfuncties zoals Stretch mode en Lock Glimpse.

Die laatste optie zorgt trouwens wel voor enige opschudding: Lock Glimpse zou advertenties laten zien op je vergrendelscherm. Gebruikers moeten naar links vegen om ze te bekijken en de functie is weliswaar opt-in, maar het is wél een breuk met Nothings eerdere ‘geen bloatware, geen onzin’-imago. Het voelt een beetje wrang: het merk dat ooit minimalisme predikte, introduceert nu vrijwillige reclame. Maar goed, een kleine prijs voor een lage prijs, zullen we maar zeggen.

Niettemin lijkt de Nothing Phone (3a) Lite een charmant compromis. Minder luxe, minder toeters en bellen, maar nog steeds een eigen gezicht in een markt vol generieke toestellen. Wie vooral design en merkbeleving zoekt voor een zacht prijsje, zal hier vermoedelijk blij van worden.

©Nothing

Conclusie

Met de Phone (3a) Lite brengt Nothing een deel van zijn kenmerkende design naar een lagere prijsklasse. De hardware is degelijk, de prijs scherp en de uitstraling is toch herkenbaar. Maar er zijn ook duidelijke concessies: geen Glyph-lichtshow deze keer, de camera’s zijn bescheiden, en die optionele advertenties...? Nou ja, een aantrekkelijke instapper dus, zolang je weet wat je inlevert voor dat lagere prijskaartje.