ID.nl logo
Windows 10-register aanpassen: 15 tips
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Windows 10-register aanpassen: 15 tips

Het register in Windows 10 vormt een belangrijk onderdeel en bevat een flink deel van de instellingen van het besturingssysteem. Het Windows 10-register aanpassen ‘eng’? Helemaal niet! We maken kennis met de register-editor en leggen uit hoe je ermee aan de slag gaat om het maximale uit Windows 10 te halen.

Windows slaat een groot deel van de instellingen op in het register. Je kunt het register zien als een centrale database van Windows, die slim is ingedeeld en voor verschillende onderdelen de instellingen bewaart: Windows zelf, geïnstalleerde programma’s, aangesloten apparaten en voor de onderdelen in de computer zelf. Je kunt het register eenvoudig zien en bewerken met behulp van de Register-editor. Open dit programma voordat je verder leest. In het Startmenu typ je Register-editor. Het programma wordt geopend.

Elke instelling binnen het register is ondergebracht in een hoofdsleutel. Windows 10 telt zes van zulke sleutels. Vergelijk dit met de mappen in Windows Verkenner. Je vindt de hoofdsleutels links in het venster van de Register-editor. Elke hoofdsleutel kent meerdere subsleutels. Vergelijk dit met submappen in Verkenner.

Klik op een (sub)sleutel om de bijbehorende registerwaarde te zien. Voor elke registerwaarde is een instelling beschikbaar. De waarde hiervan vind je in het venster rechts. Door op een registerwaarde te dubbelklikken, kun je deze aanpassen.

Hoewel het register sinds Windows 95 grotendeels gelijk is gebleven, bestaan er wel degelijk verschillen tussen de Windows-versies onderling. Elk jaar verschijnen er twee updates voor Windows 10. Mogelijk bestaan er verschillen tussen deze versies. Houd hiermee rekening, vooral als een registertruc uit dit artikel niet werkt.

©PXimport

Foutjes ongedaan maken

Als we aan de slag gaan met het register, is het belangrijk dat je eventuele problemen kunt oplossen door de veranderingen terug te draaien. In tegenstelling tot veel andere programma’s, kent de Register-editor niet de mogelijkheid om een aanpassing ongedaan te maken. Dit betekent dat alle aanpassingen direct worden verwerkt.

De Register-editor kent wel een functie om het hele register of een deel ervan te exporteren naar een bestand. Dit bestand wordt een registerbestand genoemd, en je herkent het aan de bestandsextensie REG. Maak je een fout of ben je niet tevreden over het resultaat van je aanpassing, dan hoef je de sleutel niet handmatig te ‘repareren’, maar kun je op het eerder gemaakte registerbestand dubbelklikken om de sleutel te overschrijven met de originele sleutel. Een alternatief is om het bestand te laden via Bestand, Importeren.

Voordat je dus een sleutel aanpast, klik je er eerst even op met de rechtermuisknop. Kies Exporteren. Geef de sleutel een goede naam en controleer in het vak Exportbereik of de optie Geselecteerde subsleutel is geactiveerd. Klik op Opslaan. Hierna verander je de betreffende sleutel. Nu je weet hoe het register globaal werkt, kijken we verder naar de mogelijkheden.

©PXimport

1. Snel zoeken

Wie regelmatig met het register in de weer is, kan niet om de handige zoekfunctie heen. Je vindt deze via Bewerken, Zoeken. Of gebruik de toetsencombinatie Ctrl+F. Geef de zoekterm op in het bovenste vak. In de sectie In bepaal je of er binnen sleutels, waarden of gegevens moet worden gezocht. Zorg dat alle drie vakjes zijn aangevinkt. Wil je zoeken in de volledige tekenreeks, dan plaats je een vinkje bij Hele tekenreeks. Klik tot slot op Volgende zoeken.

2. Meer met rechtermuisknop

Plaats in het menu van de rechtermuisknop je favoriete programma’s. Zo hoef je voortaan slechts met rechts op het bureaublad te klikken en kun je bijvoorbeeld snel Word of Paint openen. Open de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell en kies Bewerken, Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam van het programma dat je in het menu wilt plaatsen, bijvoorbeeld Kladblok.

Klik op deze sleutel en kies Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam command. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het pad en de programmanaam op van het programma (bijvoorbeeld C:\Windows\System32\Notepad.exe). Bevestig met een klik op OK. Klik nu met rechts op het bureaublad: je programma is zichtbaar.

©PXimport

3. Schudden uitschakelen

Door een vensterbalk met de muisaanwijzer vast te pakken en het venster naar links en rechts te bewegen (te ‘schudden’), worden alle andere geopende vensters geminimaliseerd. Geen behoefte aan deze functie? Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced en kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. Deze noem je DisallowShaking. Dubbelklik op de waarde en typ een 1 bij Waardegegevens. Klik op OK. De functie is nu uitgeschakeld.

4. Toevoegen aan favorieten

Prettig is de mogelijkheid van de Register-editor om locaties die je vaak gebruikt toe te voegen aan een favorietenlijst. Selecteer de sleutel die je wilt opslaan. Kies vervolgens voor Favorieten, Toevoegen aan favorieten. Om de lijst later eventueel op te schonen, kies je Favorieten, Verwijderen uit favorieten.

5. OneDrive verwijderen uit Windows 10

Maak je geen gebruik van OneDrive en stoor je je aan het pictogram dat desondanks zichtbaar blijft in Verkenner? Weg ermee. Open de registersleutel HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}. In het rechtervenster dubbelklik je op System.IsPinnedToNameSpaceTree. In het vak Waardegegevens typ je 0. Klik op OK. Het pictogram van OneDrive is nu verdwenen in Verkenner.

Tip: kun je de lange cijferreeks niet eenvoudig vinden in het register, maak dan gebruik van de zoekfunctie en typ de eerste vier of vijf cijfers van de reeks in, en laat de Register-editor hier naar zoeken.

6. Mappen verbergen

Wilt je de standaardmappen zoals Documenten, Muziek en Downloads liever niet meer zien in Verkenner? Je kunt ze via het register verbergen. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\<WAARDE>\PropertyBag. Vervang <WAARDE> door een van de volgende waarden, afhankelijk van de map die je wilt verbergen:

Bureaublad{B4BFCC3A-DB2C-424C-B029-7FE99A87C641} Documenten{f42ee2d3-909f-4907-8871-4c22fc0bf756} Downloads{7d83ee9b-2244-4e70-b1f5-5393042af1e4} Muziek{a0c69a99-21c8-4671-8703-7934162fcf1d} Afbeeldingen{0ddd015d-b06c-45d5-8c4c-f59713854639} Video’s{35286a68-3c57-41a1-bbb1-0eae73d76c95}

In het rechtervenster zie je de waarde ThisPCPolicy. Dubbelklik erop en verander de waarde in Hide. Klik op OK. De map is voortaan niet meer zichtbaar via de Verkenner.

7. Seconden in de taakbalk

Met deze truc zie je seconden voortaan ook in de systeemklok. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze ShowSecondsInSystemClock. Dubbelklik erop en typ 1 in het vak Waardegegevens. Klik op OK en meld je opnieuw aan bij Windows. De seconden zijn voortaan zichtbaar.

©PXimport

8. Logo vervangen

Als je de systeemeigenschappen oproept, vertelt Windows uit welke onderdelen de computer is opgebouwd. Ook wordt vaak een logo afgebeeld, bijvoorbeeld van de fabrikant van de computer. Dat kan persoonlijker, en wel door dit logo te vervangen door je eigen logo. Eerst maak je het eigen plaatje. Zorg ervoor dat deze een afmeting heeft van 120 bij 120 pixels.

Nadat je het bestand hebt bewaard, open je in het Windows-register de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OEMInformation. Klik met rechts op OEMInformation. Kies nu voor Nieuw, Tekenreekswaarde. Geef deze de naam Manufacturer. Klik weer met de rechtermuisknop op OEMInformation. Kies Nieuw, Tekenreekswaarde. Deze noem je Logo.

Dubbelklik op Logo en geef in het vak Waardegegevens het pad naar en de bestandsnaam van het zojuist gemaakte plaatje op. Klik op OK en verlaat het register. Voortaan prijkt je eigen logo in het systeemvenster.

Duik dieper in Windows 10 en zet het besturingssysteem helemaal naar je hand met behulp van onze Tech Academy. Check de Windows 10 Beheer online cursus of ga voor de Windows 10 Beheer-bundel inclusief techniek- en praktijkboek.

9. Lijsten langer maken

Sommige programma’s bieden de mogelijkheid om snel recente items te openen: klik je bijvoorbeeld op de taakbalkknop van Word, dan zie je een lijst met 12 recent geopende documenten.

Kunnen we iets veranderen aan de limiet van 12 items per lijst? Jazeker. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies nu Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. De naam wordt JumpListItems_Maximum. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het nieuwe aantal op, bijvoorbeeld 17. Klik op OK en sluit het register af. De lijst kan voortaan meer items bevatten.

©PXimport

10. Welke Windows-versie?

Wil je weten welke Windows-versie wordt gebruikt? Voeg de vermelding toe aan het bureaublad, zodat deze informatie altijd in beeld is. In het register navigeer je naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop. In het venster rechts dubbelklik je op PaintDesktopVersion. Geef een 1 op in het vak Waardegegevens en klik op OK. Hierna meld je je af bij Windows en opnieuw aan. Het versienummer wordt voortaan netjes op het bureaublad getoond.

11. Naam in 'Over Windows' aanpassen

Heb je een computer overgenomen, dan bestaat de kans dat Windows in het venster Over Windows (dat je opent door in het Startmenu Winver te typen) een naam en bedrijfsnaam toont waar je niet tevreden mee bent. Deze gegevens kun je aanpassen via het register. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion. Dubbelklik op RegisteredOwner en pas de naam aan.

Wil je de bedrijfsnaam aanpassen (of helemaal verwijderen), dan dubbelklik je op RegisteredOrganization.

©PXimport

12. 'Openen met' opschonen

Soms kun je een bestand met meerdere programma’s openen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Openen met. Ben je niet tevreden met de programma’s die hier worden getoond, bijvoorbeeld omdat het er te veel zijn? Open in het register dan de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts.

Kies nu de bestandsextensies waarvoor je de bijbehorende programma’s wilt bewerken en open de subsleutel OpenWithList. In het rechtervenster zie je vervolgens een overzicht van de programma’s die met de geselecteerde extensie zijn geassocieerd. Wil je een programma niet meer zien, dan klik je erop met de rechtermuisknop en kies je Verwijderen.

13. Alfabetisch sorteren

Windows Verkenner sorteert je bestanden op een eigen manier. Heb je bijvoorbeeld een fotomap, dan verschijnt Foto_10 na Foto_9. Wil je in plaats hiervan dat er op alfabetische volgorde wordt gesorteerd? Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\ Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Policies\Explorer. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze NoStrCmpLogical. Dubbelklik erop en geef 1 op in het vak Waardegegevens. Voortaan sorteert de Verkenner op alfabetisch volgorde.

14. 'Kopiëren naar' verwijderen

Geen behoefte aan de optie Kopiëren naar, die wordt getoond als je met de rechtermuisknop op een bestand klikt? Je kunt de optie via het register verwijderen. Ga naar de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers\Send To. Dubbelklik op Standaard (rechts in het venster) en zorg ervoor dat het vak Waardegegevens leeg is. Klik op OK. De optie Kopiëren naarverschijnt niet meer.

©PXimport

15. Snel naar het juiste venster

Als je een programma hebt waarin meerdere vensters zijn geopend (bijvoorbeeld Word, waarbij je drie documenten tegelijkertijd hebt geopend), wordt een venstertje getoond met de drie documenten zodra je op de taakbalkknop van het programma klikt. Via het register kun je tot slot dit gedrag aanpassen, zodat voortaan automatisch het laatst actieve venster wordt geopend zodra je op de taakbalkknop klikt.

Handig als je meteen toegang wilt tot het laatste venster, in plaats van eerst het overzicht te zien van alle vensters. Ga naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze LastActiveClick. Dubbelklik erop en typ een 1 in het vak Waardegegevens. Tot zover een greep uit de opties van het register!

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

▼ Volgende artikel
Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee
© ID.nl
Huis

Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee

Wie overstapt naar een andere computer denkt meestal meteen aan het overzetten van programma's en bestanden zoals documenten en foto's. De vele persoonlijke instellingen en voorkeuren die zorgvuldig zijn opgebouwd, raken helaas vaak verloren. Hoe zorg je ervoor dat je je ook op het andere systeem meteen weer helemaal thuis voelt?

Wat gaan we doen?

Als je al een tijd op dezelfde computer werkt, heb je ongetwijfeld niet alleen het besturingssysteem op je eigen manier aangepast, maar ook je favoriete applicaties. Denk aan je vertrouwde bureaubladthema, spellingsinstellingen, woordenlijsten, aangepaste werkbalken en browserextensies. Juist deze (vaak kleine) aanpassingen maken een systeem echt persoonlijk en vlot bruikbaar. Gelukkig kun je heel wat van die personalisaties relatief eenvoudig meenemen. In dit artikel laten we je zien hoe je dat aanpakt voor Windows, kantoorsuites, browsers en andere applicaties. We gaan verder dan synchronisatie via cloudaccounts en laten je zien hoe je met (gratis) tools ook instellingen van losse applicaties veilig migreert.

Lees ook: Vind de perfecte laptop: alles wat je moet weten voor de juiste keuze

Synchronisatie via Windows-account

Windows biedt veel instellingen die je werkomgeving persoonlijker maken, zoals visuele thema's, spellingsvoorkeuren en meer. Sommige vereisen handmatig werk of externe tools, maar een aantal laat zich automatisch synchroniseren via je Microsoft-account. Laten we hiermee beginnen. Zorg dat je met zo'n account bent aangemeld bij Windows. Dit regel je via Instellingen / Accounts / Uw info. Klik daar op In plaats daarvan aanmelden met een Microsoft-account en volg de instructies.

Open daarna Accounts / Windows-back-up en druk op Beheren. Bevestig met Ja, synchroniseren / Gereed. Herstart de module Instellingen en open opnieuw Windows back-up. Schakel Mijn apps onthouden in als je op een andere pc met hetzelfde account dezelfde apps uit de Microsoft Store wilt gebruiken. Open Mijnvoorkeuren onthouden om aan te geven of je ook de onderdelen Accounts, WiFi-netwerken en wachtwoorden, Taalvoorkeuren en woordenlijst en diverse instellingen wilt synchroniseren.

Je kiest zelf hoever de automatische synchronisatie mag gaan.

Handmatige sync Windows

Zo'n accountsynchronisatie is handig, maar niet alle personalisatie-instellingen worden meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor geluidsschema's of muisaanwijzers. Of misschien meld je je liever helemaal niet aan met een Microsoft-account, of vertrouw je deze cloudsynchronisatie niet, ook al is er sprake van dataversleuteling. Dan kun je de migratie ook handmatig doen.

We beginnen met het overzetten van een Windows-thema, aangezien dat meerdere onderdelen omvat, zoals lokaal opgeslagen achtergronden, accent- en vensterkleuren, een geluidsschema en de muiscursorstijl. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Thema's. Dubbelklik op de miniatuur van het gewenste thema, of klik op Bladeren door thema's om er een nieuw te kiezen in de Microsoft Store. Bovenaan kun je het thema aanpassen via de opties Achtergrond, Kleur, Geluiden en Muiscursor. Gebruik telkens het pijltje linksboven om terug te keren. Sla daarna je aangepaste thema op met Opslaan en geef het een naam. Klik vervolgens met rechts op de miniatuur van dit geselecteerde thema en kies Thema voor delen opslaan. Bewaar het als .deskthemepack-bestand (dat eigenlijk een zip-bestand is) op een extern of gedeeld medium. Dubbelklik je op dit bestand in Verkenner van je andere systeem, dan wordt het automatisch uitgepakt en als Windows-thema geïnstalleerd.

Stel je eigen Windows-thema samen en exporteer het.

Lettertypes en screensavers

Misschien heb je ook zelf een of meer extra lettertypes en screensavers geïnstalleerd, en wil je deze overzetten. Dit kan handmatig als volgt. Voor lettertypes typ je %windir%\fonts in de adresbalk van Verkenner. Selecteer met ingedrukte Ctrl-toets alle gewenste lettertypebestanden, klik er met rechts op en kies Kopiëren naar. Sla deze bestanden op een extern of gedeeld medium op. Op de andere pc selecteer je de bestanden, klik je er met rechts op en kies je Installeren (voor alle gebruikers).

Het overzetten van screensavers verloopt op vergelijkbare wijze. Open de mappen %windir%\System32 en %windir%\SysWOW64, selecteer de gewenste scr-bestanden en kopieer ze naar een geschikt medium. Plak ze op de andere pc in %windir%\System32 en bevestig de kopieeractie als administrator. Je installeert een screensaver door er met rechts op te klikken en Installeren te kiezen, of via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging.

We hebben een PowerShell-script gemaakt dat dit grotendeels automatiseert. Download het bestand exporteer-extrafonts-ss.ps1 (dit is de downloadlink) op je nieuwe pc, klik er met rechts op en kies Run with PowerShell (als administrator). Je vindt de screensavers en de meeste lettertypes nu op je bureaublad (behalve enkele standaardfonts die je in het script kunt aanpassen bij Fonts uitgezonderd), in submappen van FontScreenSaverBackup.

Je kunt screensaver-bestanden kopiëren en eenvoudig weer elders installeren.

Pictogramlay-out

Na verloop van tijd raak je ongetwijfeld gewend aan de lay-out van je bureaubladpictogrammen en snelkoppelingen. Om deze over te zetten naar een andere pc moet je eerst de snelkoppelingen en bestanden (eventueel handmatig) naar het bureaublad van dat systeem kopiëren. Je vindt deze snelkoppelingen (met extensie .lnk) in c:\users\<je-accountnaam>\desktop voor je eigen account en in c:\users\public\desktop voor alle gebruikers. Dit is echter niet iets wat je snel zult doen. Met het gratis en portable DesktopOK kun je de pictogramlay-out makkelijk opslaan en exporteren via DesktopOK / Pictogrammenindeling opslaan als *.DOK. Later kun je deze ook weer importeren via Pictogrammenindeling laden uit *.DOK. Dit werkt ook handig op dezelfde pc als je oorspronkelijke lay-out per ongeluk door de war is geraakt.

In principe kun je ook je vertrouwde pictogramlay-out terugzetten.

Profielen

De makkelijkste manier om je Windows-account naar een andere pc over te zetten is via een Microsoft-account (zie paragraaf 1, Synchronisatie via Windows-account). Toch wordt het gebruikersprofiel niet volledig meegenomen. Onder meer lokale bestanden, programmavoorkeuren buiten de Microsoft Store en appdata-mappen, zoals macro's, sjablonen en scripts, blijven achter.

In afwachting van een (vernieuwde) migratietool die Microsoft binnenkort belooft, kun je TransWiz gebruiken. Met de gratis versie kun je één account tegelijk overzetten, maar je kunt dit gewoon herhalen voor andere profielen. Dit werkt ook bij profielen die aan een Microsoft-account zijn gekoppeld. Schakel desnoods tijdelijk over naar een lokaal account. Na de migratie op de andere pc koppel je het profiel opnieuw aan hetzelfde Microsoft-account via Instellingen / Accounts.

Download TransWiz. Installeer het msi-bestand op beide pc's. Start het programma op je oude pc. Kies I want to transfer data to another computer, klik op Volgende en selecteer het gewenste, niet-actieve account (meld je eventueel tijdelijk aan met een ander account). Klik op Volgende en kies een opslaglocatie voor het zip-bestand. Beveilig dit eventueel met een wachtwoord.

Start TransWiz op het andere systeem, kies I have data I want to transfer to this computer en verwijs naar het zip-bestand. Geef eventueel een andere accountnaam op, kies of dit een standaard- of administratoraccount wordt en stel het wachtwoord in. Na afloop zijn de gegevens overgezet en kun je je aanmelden met het nieuwe profiel.

TransWiz staat op het punt een Windows-profiel te migreren.

Taalinstellingen

Taal en spelling zijn vaak afgestemd op je voorkeuren, dus waarschijnlijk wil je die ook overzetten. De meeste taalinstellingen binnen Windows worden automatisch gesynchroniseerd via je Microsoft-account, maar desnoods doe je dit handmatig, door dezelfde taalpakketten te installeren. Ga hiervoor naar Instellingen / Tijd en taal / Taal en regio en kies Een taal toevoegen.

De toetsenbordindeling is gekoppeld aan de taal, maar je kunt ook handmatig extra indelingen toevoegen. Klik op de drie puntjes naast je voorkeurstaal en kies Taalopties. Scrol naar Geïnstalleerde toetsenborden en klik op Een toetsenbord toevoegen om de gewenste indeling te kiezen. Met Windows-toets+Spatiebalk schakel je vervolgens snel tussen indelingen. Je kunt trouwens ook per app-venster een andere invoermethode instellen via Instellingen / Tijd en taal / Typen / Geavanceerde toetsenbordinstellingen, met de optie Laat me een andere invoermethode instellen voor elk app-venster.

Wanneer je in apps met spellingcontrole, zoals Kladblok, met rechts klikt op een rood onderstreept woord en kiest voor Aan woordenboek toevoegen of Spelling / Aanwoordenlijst toevoegen, dan wordt het woord in Windows toegevoegd aan een gebruikerswoordenboek. Dit vind je in de map %appdata%\Microsoft\Spelling, wellicht in de submap \neutral of in een taal-submap zoals \nl-NL, in het bestand default.dic of custom.dic. Je kunt dit bestand bekijken met een teksteditor en kopiëren naar dezelfde map op je andere toestel om deze woordenlijst(en) over te zetten.

Je wilt vast alle toegevoegde woorden mee naar je andere systeem migreren.

Op zoek naar een nieuwe laptop?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke het meest in prijs gedaald is

Applicaties

Geïnstalleerde applicaties zomaar overzetten lukt meestal niet, dus zit er weinig anders op dan ze opnieuw te installeren. Voor volledig portable apps volstaat het vaak om de map waarin je ze plaatste te kopiëren.

Er bestaan handige tools waarmee je veel populaire gratis apps met enkele muisklikken op je nieuwe pc installeert. Bijvoorbeeld Ninite en een pakketbeheerder zoals UniGetUI (klik op deze GitHub-pagina in de rechterkolom onder Releases op Latest).

In UniGetUI kies je Pakkettenbundels en klik je op Pakketten toevoegen aan bundel. Gebruik Pakketten ontdekken om apps op te zoeken. Vink de gewenste pakketten aan en klik op Selectie toevoegen aan bundel. Herhaal dit tot je bundel compleet is. Sla deze op via Bundel opslaan als, open de bundel daarna via Bestaande bundel openen, selecteer alle pakketten en bevestig met Selectie installeren.

Stel zelf je applicatiebundel samen om vervolgens alle apps snel te installeren.

Tip: maak een aparte usb-stick

Met al je favoriete portable apps

App-configuraties

Zo installeer je snel veel apps op je nieuwe pc, maar daarmee neem je je persoonlijke instellingen of configuraties nog niet mee. De gratis app CloneApp was hier prima geschikt voor, maar de ontwikkeling is al enkele jaren stopgezet. Je kunt deze nog steeds downloaden en gebruiken, maar weet dat instellingen van nieuwere apps mogelijk niet volledig meer worden meegenomen. De ontwikkelaar biedt intussen een alternatief aan, Appcopier, maar deze tool is vooralsnog beperkt en minder gebruiksvriendelijk.

Je kunt het eventueel handmatig proberen met een tool als FreeFileSync door de belangrijkste configuratiebestanden naar dezelfde maplocaties op je nieuwe pc te kopiëren. Veel van die bestanden zitten in app-specifieke submappen van mappen zoals %AppData%, %LocalAppData% en %ProgramData%, typisch met extensies zoals ini, cfg, conf, config, json, xml, yaml of yml. Het is het proberen waard, maar overschrijf niet zomaar bestaande bestanden op je nieuwe pc.

Upgrades voor CloneApp wachten helaas op een nieuwe ontwikkelaar.

Codes en licenties

Als je op je nieuwe pc programma's installeert die ook al op je oude pc stonden, wil je natuurlijk de softwarelicentie overnemen. Hoe je dat doet, hangt af van de toepassingen zelf. Bij software die aan een account is gekoppeld, hoef je meestal alleen met hetzelfde gebruikersaccount op je nieuwe pc aan te melden. Soms moet je de licentie eerst deactiveren op je oude pc via de instellingen of via een webportaal.

Voor software met een klassieke activatiecode noteer je de licentiecode van de oude installatie. Die vind je vaak in je account, op het doosje of in een mail. Bij de installatie op je nieuwe pc voer je deze opnieuw in. Tools zoals Magical Jelly Bean Keyfinder (gratis beperkte versie) en NirSoft Produkey (gratis) kunnen codes van veel geïnstalleerde programma's uitlezen. Omdat deze tools methoden gebruiken die ook door malware gebruikt wordt, is het normaal dat je virusscanner hierbij een melding geeft.

Sommige apps gebruiken een licentiebestand, met een extensie als lic, dat, key of ini, dat je moet exporteren of kopiëren naar dezelfde locatie op je nieuwe pc. Vaak is opnieuw activeren dan ook nodig.

Veel productsleutels hebben deze tools niet weten te vinden op dit testsysteem.

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Browsers

Je gebruikt waarschijnlijk een of meer browsers die gepersonaliseerd zijn met bijvoorbeeld eigen thema's, bladwijzers, geschiedenis, wachtwoorden en instellingen. De eenvoudigste manier om deze over te zetten, is door de ingebouwde synchronisatie te activeren.

We beginnen met Chrome. Log in met je Google-account (dat vind je rechtsboven), open Instellingen, klik op Jij en Google, ga naar Synchronisatie en Google-services en kies Synchronisatie aanzetten. Druk op de knop Instellingen, kies Beheren wat jesynchroniseert en vink de gewenste onderdelen aan via Synchronisatie aanpassen. Op je nieuwe pc meld je je aan met hetzelfde account en activeer je opnieuw de synchronisatie.

Voor Edge werkt dit op vrijwel dezelfde manier met je Microsoft-account, via Instellingen / Profielen / Synchroniseren. Bij Firefox kan het ook, als je een Mozilla-account hebt, via Instellingen / Synchronisatie.

Heb je geen account, dan wordt het iets omslachtiger. Wachtwoorden kun je exporteren en importeren via de ingebouwde wachtwoordmanager. Voor andere onderdelen gebruik je bijvoorbeeld een gratis tool zoals Hekasoft Backup & Restore (ook portable). Sluit je browsers, start de tool en selecteer de gewenste browser. De app ondersteunt circa 45 browsers. Je ziet meteen hoeveel data er geback-upt wordt. Zorg dat Backup is geselecteerd, klik op Start en kies een naam en locatie voor het back-upbestand (dat ook echt de extensie .backup heeft). Op je nieuwe pc installeer je dezelfde browser, sluit je deze en open je opnieuw de app. Kies Restore en verwijs naar het back-upbestand. Alles werkt netjes via lokale bestanden, zonder cloudverbinding.

Hekasoft Backup & Restore kan met nagenoeg alle browsers overweg.

Synchroniseren Office 365

De kans is groot dat je ook een kantoorpakket gebruikt, en wellicht is dit Microsoft 365 (voorheen Office 365). Persoonlijke instellingen worden dan automatisch gesynchroniseerd tussen systemen, op voorwaarde dat je een geldige licentie hebt en op elk apparaat met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld. Het gaat bijvoorbeeld om je Office-thema, aangepaste woordenlijst, Snelle toegang-werkbalk, Lint-aanpassingen, taalvoorkeuren en (via OneDrive) recente bestanden en persoonlijke sjablonen.

Controleer wel een paar instellingen. Meld je binnen de Office-apps aan met je Microsoft-account (klik desnoods op Aanmelden, rechtsboven). Ga in Windows naar Instellingen /Accounts / Windows-back-up, klik op Beheren bij Uw Microsoft-account synchroniseren met Windows en kies Ja, synchroniseren. Zet vervolgens de optie Mijn voorkeuren onthouden aan en vink bij voorkeur alle opties aan. Gebruik je een werk- of schoolaccount, dan kan je IT-beheerder wel bepaalde synchronisaties beperken (via groepsbeleid).

Voor automatische synchronisatie controleer je enkele instellingen.

Handmatig overzetten Office 365

Je kunt ook specifieke Office-onderdelen handmatig overzetten. Voor sjablonen kopieer je bestanden met extensies als dotx, potx en xltx naar dezelfde map op je nieuwe pc. Deze staan normaal gesproken in C:\Users\<gebruikersnaam>\Documenten\Aangepaste Office-sjablonen. Ook eigen woordenboeken kun je meenemen. Het bestand Custom.dic staat in %AppData%\Microsoft\Uproof, default.dic of custom.dic in %AppData%\Microsoft\Spelling, in de submap \neutral of eventueel andere submappen.

Aanpassingen aan het Lint en werkbalken exporteer je via Bestand /Opties / Lint aanpassen. Klik rechtsonder op Importeren en Exporteren en kies Alle aanpassingen exporteren.

Wil je aangepaste stijlen, marges, regelafstand, macro's of eventueel extra opmaakelementen in Word overnemen, dan kopieer je ook het bestand Normal.dotm uit %AppData%\Microsoft\Templates. Extra macro's kun je ook los exporteren in de VBA-editor (Alt+F11), via Bestand / Bestand exporteren en later Bestand importeren.

Bepaalde Office-voorkeuren, zoals standaard bestandslocaties, zitten in het Windows-register. Een back-up maken kan via de Register-editor (druk op Windows-toets+R en voer regedit uit). Bij recente Word-versies zitten deze in de sleutel Computer\HKEY\_CURRENT\_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Word\Options. Klik met rechts op deze sleutel, kies Exporteren en bewaar het reg-bestand. Dubbelklik op dit bestand op je nieuwe systeem en bevestig tweemaal met Ja om de instellingen te importeren. Je maakt liefst eerst een systeemherstelpunt via Een herstelpunt maken in het Windows-startmenu.

Sommige Office-instellingen zijn opgeslagen in het Windows-register.