ID.nl logo
Windows 10-register aanpassen: 15 tips
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Windows 10-register aanpassen: 15 tips

Het register in Windows 10 vormt een belangrijk onderdeel en bevat een flink deel van de instellingen van het besturingssysteem. Het Windows 10-register aanpassen ‘eng’? Helemaal niet! We maken kennis met de register-editor en leggen uit hoe je ermee aan de slag gaat om het maximale uit Windows 10 te halen.

Windows slaat een groot deel van de instellingen op in het register. Je kunt het register zien als een centrale database van Windows, die slim is ingedeeld en voor verschillende onderdelen de instellingen bewaart: Windows zelf, geïnstalleerde programma’s, aangesloten apparaten en voor de onderdelen in de computer zelf. Je kunt het register eenvoudig zien en bewerken met behulp van de Register-editor. Open dit programma voordat je verder leest. In het Startmenu typ je Register-editor. Het programma wordt geopend.

Elke instelling binnen het register is ondergebracht in een hoofdsleutel. Windows 10 telt zes van zulke sleutels. Vergelijk dit met de mappen in Windows Verkenner. Je vindt de hoofdsleutels links in het venster van de Register-editor. Elke hoofdsleutel kent meerdere subsleutels. Vergelijk dit met submappen in Verkenner.

Klik op een (sub)sleutel om de bijbehorende registerwaarde te zien. Voor elke registerwaarde is een instelling beschikbaar. De waarde hiervan vind je in het venster rechts. Door op een registerwaarde te dubbelklikken, kun je deze aanpassen.

Hoewel het register sinds Windows 95 grotendeels gelijk is gebleven, bestaan er wel degelijk verschillen tussen de Windows-versies onderling. Elk jaar verschijnen er twee updates voor Windows 10. Mogelijk bestaan er verschillen tussen deze versies. Houd hiermee rekening, vooral als een registertruc uit dit artikel niet werkt.

©PXimport

Foutjes ongedaan maken

Als we aan de slag gaan met het register, is het belangrijk dat je eventuele problemen kunt oplossen door de veranderingen terug te draaien. In tegenstelling tot veel andere programma’s, kent de Register-editor niet de mogelijkheid om een aanpassing ongedaan te maken. Dit betekent dat alle aanpassingen direct worden verwerkt.

De Register-editor kent wel een functie om het hele register of een deel ervan te exporteren naar een bestand. Dit bestand wordt een registerbestand genoemd, en je herkent het aan de bestandsextensie REG. Maak je een fout of ben je niet tevreden over het resultaat van je aanpassing, dan hoef je de sleutel niet handmatig te ‘repareren’, maar kun je op het eerder gemaakte registerbestand dubbelklikken om de sleutel te overschrijven met de originele sleutel. Een alternatief is om het bestand te laden via Bestand, Importeren.

Voordat je dus een sleutel aanpast, klik je er eerst even op met de rechtermuisknop. Kies Exporteren. Geef de sleutel een goede naam en controleer in het vak Exportbereik of de optie Geselecteerde subsleutel is geactiveerd. Klik op Opslaan. Hierna verander je de betreffende sleutel. Nu je weet hoe het register globaal werkt, kijken we verder naar de mogelijkheden.

©PXimport

1. Snel zoeken

Wie regelmatig met het register in de weer is, kan niet om de handige zoekfunctie heen. Je vindt deze via Bewerken, Zoeken. Of gebruik de toetsencombinatie Ctrl+F. Geef de zoekterm op in het bovenste vak. In de sectie In bepaal je of er binnen sleutels, waarden of gegevens moet worden gezocht. Zorg dat alle drie vakjes zijn aangevinkt. Wil je zoeken in de volledige tekenreeks, dan plaats je een vinkje bij Hele tekenreeks. Klik tot slot op Volgende zoeken.

2. Meer met rechtermuisknop

Plaats in het menu van de rechtermuisknop je favoriete programma’s. Zo hoef je voortaan slechts met rechts op het bureaublad te klikken en kun je bijvoorbeeld snel Word of Paint openen. Open de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell en kies Bewerken, Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam van het programma dat je in het menu wilt plaatsen, bijvoorbeeld Kladblok.

Klik op deze sleutel en kies Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam command. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het pad en de programmanaam op van het programma (bijvoorbeeld C:\Windows\System32\Notepad.exe). Bevestig met een klik op OK. Klik nu met rechts op het bureaublad: je programma is zichtbaar.

©PXimport

3. Schudden uitschakelen

Door een vensterbalk met de muisaanwijzer vast te pakken en het venster naar links en rechts te bewegen (te ‘schudden’), worden alle andere geopende vensters geminimaliseerd. Geen behoefte aan deze functie? Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced en kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. Deze noem je DisallowShaking. Dubbelklik op de waarde en typ een 1 bij Waardegegevens. Klik op OK. De functie is nu uitgeschakeld.

4. Toevoegen aan favorieten

Prettig is de mogelijkheid van de Register-editor om locaties die je vaak gebruikt toe te voegen aan een favorietenlijst. Selecteer de sleutel die je wilt opslaan. Kies vervolgens voor Favorieten, Toevoegen aan favorieten. Om de lijst later eventueel op te schonen, kies je Favorieten, Verwijderen uit favorieten.

5. OneDrive verwijderen uit Windows 10

Maak je geen gebruik van OneDrive en stoor je je aan het pictogram dat desondanks zichtbaar blijft in Verkenner? Weg ermee. Open de registersleutel HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}. In het rechtervenster dubbelklik je op System.IsPinnedToNameSpaceTree. In het vak Waardegegevens typ je 0. Klik op OK. Het pictogram van OneDrive is nu verdwenen in Verkenner.

Tip: kun je de lange cijferreeks niet eenvoudig vinden in het register, maak dan gebruik van de zoekfunctie en typ de eerste vier of vijf cijfers van de reeks in, en laat de Register-editor hier naar zoeken.

6. Mappen verbergen

Wilt je de standaardmappen zoals Documenten, Muziek en Downloads liever niet meer zien in Verkenner? Je kunt ze via het register verbergen. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\<WAARDE>\PropertyBag. Vervang <WAARDE> door een van de volgende waarden, afhankelijk van de map die je wilt verbergen:

Bureaublad{B4BFCC3A-DB2C-424C-B029-7FE99A87C641} Documenten{f42ee2d3-909f-4907-8871-4c22fc0bf756} Downloads{7d83ee9b-2244-4e70-b1f5-5393042af1e4} Muziek{a0c69a99-21c8-4671-8703-7934162fcf1d} Afbeeldingen{0ddd015d-b06c-45d5-8c4c-f59713854639} Video’s{35286a68-3c57-41a1-bbb1-0eae73d76c95}

In het rechtervenster zie je de waarde ThisPCPolicy. Dubbelklik erop en verander de waarde in Hide. Klik op OK. De map is voortaan niet meer zichtbaar via de Verkenner.

7. Seconden in de taakbalk

Met deze truc zie je seconden voortaan ook in de systeemklok. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze ShowSecondsInSystemClock. Dubbelklik erop en typ 1 in het vak Waardegegevens. Klik op OK en meld je opnieuw aan bij Windows. De seconden zijn voortaan zichtbaar.

©PXimport

8. Logo vervangen

Als je de systeemeigenschappen oproept, vertelt Windows uit welke onderdelen de computer is opgebouwd. Ook wordt vaak een logo afgebeeld, bijvoorbeeld van de fabrikant van de computer. Dat kan persoonlijker, en wel door dit logo te vervangen door je eigen logo. Eerst maak je het eigen plaatje. Zorg ervoor dat deze een afmeting heeft van 120 bij 120 pixels.

Nadat je het bestand hebt bewaard, open je in het Windows-register de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OEMInformation. Klik met rechts op OEMInformation. Kies nu voor Nieuw, Tekenreekswaarde. Geef deze de naam Manufacturer. Klik weer met de rechtermuisknop op OEMInformation. Kies Nieuw, Tekenreekswaarde. Deze noem je Logo.

Dubbelklik op Logo en geef in het vak Waardegegevens het pad naar en de bestandsnaam van het zojuist gemaakte plaatje op. Klik op OK en verlaat het register. Voortaan prijkt je eigen logo in het systeemvenster.

Duik dieper in Windows 10 en zet het besturingssysteem helemaal naar je hand met behulp van onze Tech Academy. Check de Windows 10 Beheer online cursus of ga voor de Windows 10 Beheer-bundel inclusief techniek- en praktijkboek.

9. Lijsten langer maken

Sommige programma’s bieden de mogelijkheid om snel recente items te openen: klik je bijvoorbeeld op de taakbalkknop van Word, dan zie je een lijst met 12 recent geopende documenten.

Kunnen we iets veranderen aan de limiet van 12 items per lijst? Jazeker. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies nu Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. De naam wordt JumpListItems_Maximum. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het nieuwe aantal op, bijvoorbeeld 17. Klik op OK en sluit het register af. De lijst kan voortaan meer items bevatten.

©PXimport

10. Welke Windows-versie?

Wil je weten welke Windows-versie wordt gebruikt? Voeg de vermelding toe aan het bureaublad, zodat deze informatie altijd in beeld is. In het register navigeer je naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop. In het venster rechts dubbelklik je op PaintDesktopVersion. Geef een 1 op in het vak Waardegegevens en klik op OK. Hierna meld je je af bij Windows en opnieuw aan. Het versienummer wordt voortaan netjes op het bureaublad getoond.

11. Naam in 'Over Windows' aanpassen

Heb je een computer overgenomen, dan bestaat de kans dat Windows in het venster Over Windows (dat je opent door in het Startmenu Winver te typen) een naam en bedrijfsnaam toont waar je niet tevreden mee bent. Deze gegevens kun je aanpassen via het register. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion. Dubbelklik op RegisteredOwner en pas de naam aan.

Wil je de bedrijfsnaam aanpassen (of helemaal verwijderen), dan dubbelklik je op RegisteredOrganization.

©PXimport

12. 'Openen met' opschonen

Soms kun je een bestand met meerdere programma’s openen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Openen met. Ben je niet tevreden met de programma’s die hier worden getoond, bijvoorbeeld omdat het er te veel zijn? Open in het register dan de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts.

Kies nu de bestandsextensies waarvoor je de bijbehorende programma’s wilt bewerken en open de subsleutel OpenWithList. In het rechtervenster zie je vervolgens een overzicht van de programma’s die met de geselecteerde extensie zijn geassocieerd. Wil je een programma niet meer zien, dan klik je erop met de rechtermuisknop en kies je Verwijderen.

13. Alfabetisch sorteren

Windows Verkenner sorteert je bestanden op een eigen manier. Heb je bijvoorbeeld een fotomap, dan verschijnt Foto_10 na Foto_9. Wil je in plaats hiervan dat er op alfabetische volgorde wordt gesorteerd? Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\ Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Policies\Explorer. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze NoStrCmpLogical. Dubbelklik erop en geef 1 op in het vak Waardegegevens. Voortaan sorteert de Verkenner op alfabetisch volgorde.

14. 'Kopiëren naar' verwijderen

Geen behoefte aan de optie Kopiëren naar, die wordt getoond als je met de rechtermuisknop op een bestand klikt? Je kunt de optie via het register verwijderen. Ga naar de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers\Send To. Dubbelklik op Standaard (rechts in het venster) en zorg ervoor dat het vak Waardegegevens leeg is. Klik op OK. De optie Kopiëren naarverschijnt niet meer.

©PXimport

15. Snel naar het juiste venster

Als je een programma hebt waarin meerdere vensters zijn geopend (bijvoorbeeld Word, waarbij je drie documenten tegelijkertijd hebt geopend), wordt een venstertje getoond met de drie documenten zodra je op de taakbalkknop van het programma klikt. Via het register kun je tot slot dit gedrag aanpassen, zodat voortaan automatisch het laatst actieve venster wordt geopend zodra je op de taakbalkknop klikt.

Handig als je meteen toegang wilt tot het laatste venster, in plaats van eerst het overzicht te zien van alle vensters. Ga naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze LastActiveClick. Dubbelklik erop en typ een 1 in het vak Waardegegevens. Tot zover een greep uit de opties van het register!

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.

▼ Volgende artikel
Review Baristina Plus Stainless Steel – Foolproof design, smakelijke koffie
© Versuni
Huis

Review Baristina Plus Stainless Steel – Foolproof design, smakelijke koffie

Philips introduceert de Baristina Plus Stainless Steel, een semi-automatische koffiemachine met een roestvrijstalen design en iced coffee-functie. Dit derde apparaat in de Baristina-lijn combineert een robuuste uitstraling met veel gebruiksgemak. Kan er echt niks verkeerd gaan? ID.nl testte het uit.

Uitstekend
Conclusie

Deze machine blinkt uit in gebruiksgemak en het robuuste design zal zeker een grote groep koffiedrinkers aanspreken. Het reservoir bevat genoeg water om de dag door te komen, en er kan eigenlijk niets misgaan tijdens het gebruik. De prijs is stevig vergeleken met de eerder uitgebrachte Baristina Bean Swap, die geen optie heeft voor ice koffie maar wel weer de keuze biedt uit twee soorten koffiebonen. Ben je erg prijsbewust en wil je wel de genoemde functies voor espresso, lungo en ice koffie, maar geef je niks om verse bonen, dan is de L'OR Barista Absolu zeker een optie: die werkt met cups maar is in functionaliteit identiek. Kies je voor je eigen bonen, stijl en gebruiksgemak, dat is de Baristina Plus Stainless Steel een goede keuze.

Plus- en minpunten
  • Stijlvolle uitstraling
  • Gebruiksgemak
  • Meerdere opties voor volume/type koffie
  • Geen handleiding meegeleverd
  • Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Prijzig

Ontwerp & specificaties

De Baristina Plus Stainless Steel is een matte, zilverkleurige koffiemachine waarmee je espresso, lungo en cold brew kunt maken van je eigen gewenste soort koffiebonen. In het apparaat zit een grinder die de bonen maalt, de gemalen koffie komt in het portafilter terecht en daarmee zet de Baristina een kop koffie in de gewenste sterkte. De machine is met zijn 5,8 kilo makkelijk te verplaatsen en niet overdreven groot: 35 centimeter hoog, 38 centimeter diep en 15 centimeter breed. De buitenzijde is uitgevoerd in RVS. Smaakvol, maar wel gevoelig voor vingerafdrukken (zoals alle apparaten van roestvrij staal).

©Versuni

Plaats in de Baristina-lijn & techniek

Deze machine is de derde variant in de Baristina-lijn. De eerste, de Baristina, bood in vergelijking met dit apparaat geen ice koffie en was eenvoudiger uitgevoerd. De tweede, de Baristina met Bean swap, bood de gebruikers de keuze om bij elke bak koffie te kiezen tussen twee soorten bonen, of een mix van beide. Dit derde, nieuwe apparaat is een premium-machine die naast een luxe uitstraling de kwaliteit van versgemalen koffie combineert met gebruiksgemak. Als extraatje vergeleken met het instapmodel is er dus de ice coffee-optie. Voor het koffiezetten zet de machine 16 bar pompdruk in voor optimale extractie.

Uitpakken & installatie

De machine zit deugdelijk verpakt in een grote doos met kartonnen bescherming. Er zit geen handleiding bij, alleen een sticker met iconen die aangeven wat er ongeveer moet gebeuren. We vinden dat echt een minpunt; wie nieuw is 'in de koffie' heeft toch wat meer informatie nodig over wat de machine precies kan.

Monteren is een groot woord voor wat je zelf nog moet doen om je eerste kop koffie te zetten. Je pakt het portafilter uit, spoelt het goed om en vult het waterreservoir van 1,2 liter. Dat kan door het reservoir los te halen uit de machine en onder de kraan te vullen. Handiger is het om het klepje bovenaan even open te doen en dan met een kan of maatbeker het water aan te vullen. Bovenin zit een reservoir voor koffiebonen. Ook dit open je met een klepje en vul je tot de rand. Dat is alles!

Bediening & functies

Dit apparaat is duidelijk ontwikkeld voor de koffieliefhebber die houdt van gemak en kwaliteit. De kwaliteit heb je natuurlijk deels zelf in de hand door het type koffiebonen dat je gebruikt. Het gemak uit zich in de bediening van de machine. Aan de bovenzijde zitten verschillende knoppen: een voor espresso, een voor lungo, een voor koffie waar je een ijskoffiedrank mee wilt maken, en een knop voor extra sterke koffie, voor als de standaardinstelling niet voldoende voor je is. Voor de ice coffee wordt de koffie eerst warm gebouwen waarna het doorstroomproces traag verloopt zodat de koffie langzaam afkoelt tijdens het zetten.

De instelling van de molen is niet aanpasbaar, het volume van de koffie in het kopje wel. Hier uit zich het gemis aan een handleiding, deze functie ontdekten we pas toen we op het YouTube-kanaal van Philips wat filmpjes bekeken over de bediening en functies. HIER vind je de betreffende video.

©Versuni

Workflow: van boon tot kop

Je duwt het portafilter in de gleuf links tot deze vastklikt. Dan kies je de gewenste drank, en beweegt (swipet) het portafilter helemaal naar rechts, waar de grinder zit. Het filter zit dan vast en de machine maalt de koffiebonen. Dat maakt uiteraard geluid, vergelijkbaar met andere koffiezetapparaten. Het filter spring terug naar de beginpositie, en de machine zet de gewenste hoeveelheid koffie. Stopt de keuzeknop met knipperen, dan is je 'bakkie' klaar. Het portafilter kun je dan loshalen, ondersteboven boven de vuilnisbak houden en met een druk op de knop de koffiedrab eruit werpen. Dat is alles.

Hier zie je in een Duitstalige video precies hoe dit werkt:

Watch on YouTube

Praktijktest

Koffiemachines moeten natuurlijk getest worden en het liefst door veel verschillende mensen. Ons testexemplaar beleefde de vuurdoop tijdens een drukke verjaardagsvisite, waarbij alle koffiedrinkende bezoekers een kopje Baristina kregen. De vraag was of de machine snel genoeg zou zijn om mensen niet nodeloos lang te laten wachten, en of het geluid van het malen de gesprekken niet zou overstemmen. Voor beide aspecten slaagde de machine met vlag en wimpel. Iedereen was erg te spreken over de smaak van de koffie. Het waterreservoir van 1,2 liter is natuurlijk na enige tijd leeg, dus moet tijdens zulke bijeenkomsten tussentijds wel worden bijgevuld.

Koffiebonen bewaar je niet in de zak uit de supermarkt

Houd ze lang vers in een speciaal bewaarblik

Aandachtspunt

Wel dook er een klein aandachtspunt op. Na enige tijd kwam er nogal waterige koffie met een raar kleurtje uit de machine en klonk het malen ook een beetje gek. De koffiebonen bleken op te zijn. Daar komt verder geen signaal of melding van, maar is iets om in de gaten te houden. Het deksel van het koffiebonen-reservoir is semi-transparant, dus normaliter zou je dat wellicht snel zien. Echter, de machine wordt niet geleverd met een handleiding, maar... met een paarse sticker precies op die plek! Als je die er niet afhaalt, zie je dus niet hoe het gesteld is met de voorraad koffiebonen.

Onderhoud & schoonmaak

De machine heeft verder weinig nodig aan energie van de gebruiker. Het lekbakje is afneembaar en kun je periodiek schoonmaken. Als je zorgt voor voldoende water en bonen en het portafilter elke keer leegmaakt na het zetten van een kopje koffie, kun je een tijd vooruit. Overigens: als je vergeet de drab weg te gooien en aan een nieuwe bak koffie wilt beginnen, kun je het portafilter niet naar de grinder bewegen, dan zit 'ie vast. Je kunt dus nooit verse koffie gemaald krijgen over de drab van een eerdere sessie.

©Versuni

Eindoordeel & alternatieven

Deze machine blinkt uit in gebruiksgemak en het robuuste design zal zeker een grote groep koffiedrinkers aanspreken. Het reservoir bevat genoeg water om de dag door te komen, en er kan eigenlijk niets misgaan tijdens het gebruik. De prijs is stevig vergeleken met de eerder uitgebrachte Baristina Bean Swap, die geen optie heeft voor ice koffie, maar wel weer de keuze biedt uit twee soorten koffiebonen. Ben je erg prijsbewust en wil je wel de genoemde functies voor espresso, lungo en ice koffie, maar geef je niks om verse bonen, dan is de L'OR Barista Absolu zeker een optie. Die werkt met cups maar is in functionaliteit identiek. Kies je voor je eigen bonen, stijl en gebruiksgemak, dat is de Baristina Plus Stainless Steel een goede keuze.

☕ Bekijk alle koffieapparaten van Philips op Kieskeurig.nl