ID.nl logo
Windows 10-register aanpassen: 15 tips
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Windows 10-register aanpassen: 15 tips

Het register in Windows 10 vormt een belangrijk onderdeel en bevat een flink deel van de instellingen van het besturingssysteem. Het Windows 10-register aanpassen ‘eng’? Helemaal niet! We maken kennis met de register-editor en leggen uit hoe je ermee aan de slag gaat om het maximale uit Windows 10 te halen.

Windows slaat een groot deel van de instellingen op in het register. Je kunt het register zien als een centrale database van Windows, die slim is ingedeeld en voor verschillende onderdelen de instellingen bewaart: Windows zelf, geïnstalleerde programma’s, aangesloten apparaten en voor de onderdelen in de computer zelf. Je kunt het register eenvoudig zien en bewerken met behulp van de Register-editor. Open dit programma voordat je verder leest. In het Startmenu typ je Register-editor. Het programma wordt geopend.

Elke instelling binnen het register is ondergebracht in een hoofdsleutel. Windows 10 telt zes van zulke sleutels. Vergelijk dit met de mappen in Windows Verkenner. Je vindt de hoofdsleutels links in het venster van de Register-editor. Elke hoofdsleutel kent meerdere subsleutels. Vergelijk dit met submappen in Verkenner.

Klik op een (sub)sleutel om de bijbehorende registerwaarde te zien. Voor elke registerwaarde is een instelling beschikbaar. De waarde hiervan vind je in het venster rechts. Door op een registerwaarde te dubbelklikken, kun je deze aanpassen.

Hoewel het register sinds Windows 95 grotendeels gelijk is gebleven, bestaan er wel degelijk verschillen tussen de Windows-versies onderling. Elk jaar verschijnen er twee updates voor Windows 10. Mogelijk bestaan er verschillen tussen deze versies. Houd hiermee rekening, vooral als een registertruc uit dit artikel niet werkt.

©PXimport

Foutjes ongedaan maken

Als we aan de slag gaan met het register, is het belangrijk dat je eventuele problemen kunt oplossen door de veranderingen terug te draaien. In tegenstelling tot veel andere programma’s, kent de Register-editor niet de mogelijkheid om een aanpassing ongedaan te maken. Dit betekent dat alle aanpassingen direct worden verwerkt.

De Register-editor kent wel een functie om het hele register of een deel ervan te exporteren naar een bestand. Dit bestand wordt een registerbestand genoemd, en je herkent het aan de bestandsextensie REG. Maak je een fout of ben je niet tevreden over het resultaat van je aanpassing, dan hoef je de sleutel niet handmatig te ‘repareren’, maar kun je op het eerder gemaakte registerbestand dubbelklikken om de sleutel te overschrijven met de originele sleutel. Een alternatief is om het bestand te laden via Bestand, Importeren.

Voordat je dus een sleutel aanpast, klik je er eerst even op met de rechtermuisknop. Kies Exporteren. Geef de sleutel een goede naam en controleer in het vak Exportbereik of de optie Geselecteerde subsleutel is geactiveerd. Klik op Opslaan. Hierna verander je de betreffende sleutel. Nu je weet hoe het register globaal werkt, kijken we verder naar de mogelijkheden.

©PXimport

1. Snel zoeken

Wie regelmatig met het register in de weer is, kan niet om de handige zoekfunctie heen. Je vindt deze via Bewerken, Zoeken. Of gebruik de toetsencombinatie Ctrl+F. Geef de zoekterm op in het bovenste vak. In de sectie In bepaal je of er binnen sleutels, waarden of gegevens moet worden gezocht. Zorg dat alle drie vakjes zijn aangevinkt. Wil je zoeken in de volledige tekenreeks, dan plaats je een vinkje bij Hele tekenreeks. Klik tot slot op Volgende zoeken.

2. Meer met rechtermuisknop

Plaats in het menu van de rechtermuisknop je favoriete programma’s. Zo hoef je voortaan slechts met rechts op het bureaublad te klikken en kun je bijvoorbeeld snel Word of Paint openen. Open de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell en kies Bewerken, Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam van het programma dat je in het menu wilt plaatsen, bijvoorbeeld Kladblok.

Klik op deze sleutel en kies Nieuw, Sleutel. Geef deze de naam command. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het pad en de programmanaam op van het programma (bijvoorbeeld C:\Windows\System32\Notepad.exe). Bevestig met een klik op OK. Klik nu met rechts op het bureaublad: je programma is zichtbaar.

©PXimport

3. Schudden uitschakelen

Door een vensterbalk met de muisaanwijzer vast te pakken en het venster naar links en rechts te bewegen (te ‘schudden’), worden alle andere geopende vensters geminimaliseerd. Geen behoefte aan deze functie? Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced en kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. Deze noem je DisallowShaking. Dubbelklik op de waarde en typ een 1 bij Waardegegevens. Klik op OK. De functie is nu uitgeschakeld.

4. Toevoegen aan favorieten

Prettig is de mogelijkheid van de Register-editor om locaties die je vaak gebruikt toe te voegen aan een favorietenlijst. Selecteer de sleutel die je wilt opslaan. Kies vervolgens voor Favorieten, Toevoegen aan favorieten. Om de lijst later eventueel op te schonen, kies je Favorieten, Verwijderen uit favorieten.

5. OneDrive verwijderen uit Windows 10

Maak je geen gebruik van OneDrive en stoor je je aan het pictogram dat desondanks zichtbaar blijft in Verkenner? Weg ermee. Open de registersleutel HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}. In het rechtervenster dubbelklik je op System.IsPinnedToNameSpaceTree. In het vak Waardegegevens typ je 0. Klik op OK. Het pictogram van OneDrive is nu verdwenen in Verkenner.

Tip: kun je de lange cijferreeks niet eenvoudig vinden in het register, maak dan gebruik van de zoekfunctie en typ de eerste vier of vijf cijfers van de reeks in, en laat de Register-editor hier naar zoeken.

6. Mappen verbergen

Wilt je de standaardmappen zoals Documenten, Muziek en Downloads liever niet meer zien in Verkenner? Je kunt ze via het register verbergen. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\<WAARDE>\PropertyBag. Vervang <WAARDE> door een van de volgende waarden, afhankelijk van de map die je wilt verbergen:

Bureaublad{B4BFCC3A-DB2C-424C-B029-7FE99A87C641} Documenten{f42ee2d3-909f-4907-8871-4c22fc0bf756} Downloads{7d83ee9b-2244-4e70-b1f5-5393042af1e4} Muziek{a0c69a99-21c8-4671-8703-7934162fcf1d} Afbeeldingen{0ddd015d-b06c-45d5-8c4c-f59713854639} Video’s{35286a68-3c57-41a1-bbb1-0eae73d76c95}

In het rechtervenster zie je de waarde ThisPCPolicy. Dubbelklik erop en verander de waarde in Hide. Klik op OK. De map is voortaan niet meer zichtbaar via de Verkenner.

7. Seconden in de taakbalk

Met deze truc zie je seconden voortaan ook in de systeemklok. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze ShowSecondsInSystemClock. Dubbelklik erop en typ 1 in het vak Waardegegevens. Klik op OK en meld je opnieuw aan bij Windows. De seconden zijn voortaan zichtbaar.

©PXimport

8. Logo vervangen

Als je de systeemeigenschappen oproept, vertelt Windows uit welke onderdelen de computer is opgebouwd. Ook wordt vaak een logo afgebeeld, bijvoorbeeld van de fabrikant van de computer. Dat kan persoonlijker, en wel door dit logo te vervangen door je eigen logo. Eerst maak je het eigen plaatje. Zorg ervoor dat deze een afmeting heeft van 120 bij 120 pixels.

Nadat je het bestand hebt bewaard, open je in het Windows-register de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OEMInformation. Klik met rechts op OEMInformation. Kies nu voor Nieuw, Tekenreekswaarde. Geef deze de naam Manufacturer. Klik weer met de rechtermuisknop op OEMInformation. Kies Nieuw, Tekenreekswaarde. Deze noem je Logo.

Dubbelklik op Logo en geef in het vak Waardegegevens het pad naar en de bestandsnaam van het zojuist gemaakte plaatje op. Klik op OK en verlaat het register. Voortaan prijkt je eigen logo in het systeemvenster.

Duik dieper in Windows 10 en zet het besturingssysteem helemaal naar je hand met behulp van onze Tech Academy. Check de Windows 10 Beheer online cursus of ga voor de Windows 10 Beheer-bundel inclusief techniek- en praktijkboek.

9. Lijsten langer maken

Sommige programma’s bieden de mogelijkheid om snel recente items te openen: klik je bijvoorbeeld op de taakbalkknop van Word, dan zie je een lijst met 12 recent geopende documenten.

Kunnen we iets veranderen aan de limiet van 12 items per lijst? Jazeker. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies nu Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde. De naam wordt JumpListItems_Maximum. Dubbelklik erop en geef bij Waardegegevens het nieuwe aantal op, bijvoorbeeld 17. Klik op OK en sluit het register af. De lijst kan voortaan meer items bevatten.

©PXimport

10. Welke Windows-versie?

Wil je weten welke Windows-versie wordt gebruikt? Voeg de vermelding toe aan het bureaublad, zodat deze informatie altijd in beeld is. In het register navigeer je naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop. In het venster rechts dubbelklik je op PaintDesktopVersion. Geef een 1 op in het vak Waardegegevens en klik op OK. Hierna meld je je af bij Windows en opnieuw aan. Het versienummer wordt voortaan netjes op het bureaublad getoond.

11. Naam in 'Over Windows' aanpassen

Heb je een computer overgenomen, dan bestaat de kans dat Windows in het venster Over Windows (dat je opent door in het Startmenu Winver te typen) een naam en bedrijfsnaam toont waar je niet tevreden mee bent. Deze gegevens kun je aanpassen via het register. Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion. Dubbelklik op RegisteredOwner en pas de naam aan.

Wil je de bedrijfsnaam aanpassen (of helemaal verwijderen), dan dubbelklik je op RegisteredOrganization.

©PXimport

12. 'Openen met' opschonen

Soms kun je een bestand met meerdere programma’s openen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Openen met. Ben je niet tevreden met de programma’s die hier worden getoond, bijvoorbeeld omdat het er te veel zijn? Open in het register dan de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts.

Kies nu de bestandsextensies waarvoor je de bijbehorende programma’s wilt bewerken en open de subsleutel OpenWithList. In het rechtervenster zie je vervolgens een overzicht van de programma’s die met de geselecteerde extensie zijn geassocieerd. Wil je een programma niet meer zien, dan klik je erop met de rechtermuisknop en kies je Verwijderen.

13. Alfabetisch sorteren

Windows Verkenner sorteert je bestanden op een eigen manier. Heb je bijvoorbeeld een fotomap, dan verschijnt Foto_10 na Foto_9. Wil je in plaats hiervan dat er op alfabetische volgorde wordt gesorteerd? Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\ Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Policies\Explorer. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze NoStrCmpLogical. Dubbelklik erop en geef 1 op in het vak Waardegegevens. Voortaan sorteert de Verkenner op alfabetisch volgorde.

14. 'Kopiëren naar' verwijderen

Geen behoefte aan de optie Kopiëren naar, die wordt getoond als je met de rechtermuisknop op een bestand klikt? Je kunt de optie via het register verwijderen. Ga naar de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers\Send To. Dubbelklik op Standaard (rechts in het venster) en zorg ervoor dat het vak Waardegegevens leeg is. Klik op OK. De optie Kopiëren naarverschijnt niet meer.

©PXimport

15. Snel naar het juiste venster

Als je een programma hebt waarin meerdere vensters zijn geopend (bijvoorbeeld Word, waarbij je drie documenten tegelijkertijd hebt geopend), wordt een venstertje getoond met de drie documenten zodra je op de taakbalkknop van het programma klikt. Via het register kun je tot slot dit gedrag aanpassen, zodat voortaan automatisch het laatst actieve venster wordt geopend zodra je op de taakbalkknop klikt.

Handig als je meteen toegang wilt tot het laatste venster, in plaats van eerst het overzicht te zien van alle vensters. Ga naar de sleutel HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced. Kies Bewerken, Nieuw, DWORD-waarde en noem deze LastActiveClick. Dubbelklik erop en typ een 1 in het vak Waardegegevens. Tot zover een greep uit de opties van het register!

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!