ID.nl logo
Weg met Bing: Zo bouw je Google in Windows 10
© Reshift Digital
Huis

Weg met Bing: Zo bouw je Google in Windows 10

Bing is nog steeds een van de grootste zoekmachines ter wereld, naast onder meer Google, DuckDuckGo en Yahoo. Bing vind je standaard op iedere Windows-pc, maar wie niet te spreken is over deze zoekmachine van Microsoft kan ook overstappen. In dit artikel leggen we uit hoe je volledig afscheid neemt van Bing. 

01 Zelf kiezen

Het is niet de bedoeling om onze mening over de kwaliteit van Bing aan je op te dringen. De kans is echter groot dat je de populaire zoekmachine van Google toch al verkiest boven Bing. Bing wordt op meerdere plekken in Windows 10 standaard aangeroepen. Bekende voorbeelden zijn de zoekopdracht vanuit het startmenu (zoeken op web), de browsers Internet Explorer en Edge, Cortana (nog niet beschikbaar in Nederlandse Windows-versies) en de ingebouwde zoekfunctie van Office. De besproken oplossingen in dit artikel bieden allemaal een ‘Bing in de ban’-garantie.

02 Andere browser

Als je geen fan bent van Bing gebruik je waarschijnlijk ook al een andere browser dan wat Microsoft standaard biedt. Google Chrome ligt voor de hand vanwege de samensmelting met de gelijknamige zoekmachine, maar ook Firefox is een uitstekend alternatief voor Microsoft Edge. Internet Explorer is nog steeds aanwezig in Windows 10, maar wordt nauwelijks nog ontwikkeld en is dus geen aanrader.

Ook heb je nog de browser Opera. Volgens de Consumentenbond beschermt deze browser gebruikers het beste tegen kwaadaardige phisingsites. Bovendien heeft Opera een ingebouwde adblocker, die eenvoudig in het gebruik is en ervoor zorgt dat sites je minder goed kunnen volgen. Firefox heeft dat ook ingebouwd.

Als je qua browser los probeert te komen van Microsoft in het algemeen en van Bing in het bijzonder, installeer je Chrome of Firefox als favoriete browser.

©PXimport

03 Standaardbrowser

Windows 10 werkt net als de voorgaande Windows-versies met een standaardbrowser. Dit is de browser die wordt opgestart als je ergens in Windows op een weblink klikt. Als je Chrome of Firefox hebt geïnstalleerd, kun je je browser als volgt instellen als standaardbrowser. Gebruik de toetscombinatie Windows-toets+I om de instellingen van Windows te openen. Ga naar Systeem / Standaard apps en kies bij Webbrowser voor Chrome of Firefox. Deze stap is helaas onvoldoende om het zoekverkeer van Cortana of je startmenu correct om te leiden. 

04 Zoeken vanuit Start

Controleer of de zoekfunctie naar het web is ingeschakeld voor je startmenu. Klik op Start, geef een willekeurige zoekopdracht en open via het tandwielicoontje de instellingen van je startmenu. Zorg ervoor dat de optie Online zoeken en webresultaten gebruiken is ingeschakeld. Neem de proef op de som, door nogmaals een zoekopdracht te geven in je startmenu. Als je geen internet-zoekresultaten ziet, klik je op Web. Edge wordt nu opgestart en Bing geeft de zoekresultaten. Nu weet je dat de zoekfunctie naar het web is ingeschakeld. We gaan ervoor zorgen dat je standaardbrowser actief wordt en de resultaten van Google worden getoond.

©PXimport

05 SearchWithMyBrowser

Microsoft maakt het bijna onmogelijk om zoekopdrachten vanuit Windows om te leiden naar je standaardbrowser. In plaats daarvan opent het hiervoor in alle koppigheid de browser Edge. Om hier toch je standaardbrowser voor te laten gebruiken, zijn een paar trucen nodig. Ga hiernaartoe en haal de bestanden van SearchWithMyBrowser binnen met de knop Clone or download / Download zip. Maak met Windows Verkenner de map C:\SearchWithMyBrowser aan. Pak de inhoud van je download uit naar deze map. Druk op Windows-toets+X en klik op Opdrachtprompt (administrator). Navigeer vanaf de prompt naar de map met de opdrachten c: (Enter) en cd c:\SearchWithMyBrowser (Enter). Geef de opdracht make.cmd (Enter).

06 Spartaanse commando’s

Er worden een paar bestanden aangemaakt. Zodra de melding Done wordt getoond, zijn de benodigde scripts klaar. Geef nu de opdracht SearchWithMyBrowser.exe /register (Enter) en vervolgens de opdracht install.cmd (Enter). Het script wil weten waar het bestand SearchWithMyBrowser.exe is te vinden. Geef als locatie C:\SearchWithMyBrowser op en bevestig met Enter. Het script meldt dat er een vraag gesteld wordt vanuit Windows. Kies in het dialoogvenster voor SearchWithMyBrowser.exe en bevestig met OK. Herstart je computer om alle wijzigingen door te voeren.

Zoektips

Wellicht ben je al volledig overgestapt naar Google, maar ben je er toch niet helemaal tevreden over. Uiteraard kun je kiezen voor een alternatief, maar tegenwoordig zijn de mogelijkheden van Google eindeloos, dus het kan zijn dat je de zoekmachine mogelijk niet efficiënt gebruikt. Daarom hebben we in dit artikel 20 tips verzameld om beter te zoeken met Google.

07 Je bent er bijna!

Na de vorige stap worden zoekopdrachten via Cortana of je startmenu doorgestuurd naar je standaardbrowser (Chrome of Firefox). De zoekopdracht wordt helaas nog steeds in Bing uitgevoerd. Een browseruitbreiding zorgt ervoor dat je browser alle zoekopdrachten in Bing doorstuurt naar Google. De extensie die je in Chrome nodig hebt heet Chrometana

Chrometana werkt alleen als links openen in de Chrome-browser. Maar Windows 10 heeft er nog wel eens een handje van om links te openen in Edge, in plaats van je standaardbrowser. Updates van het besturingssysteem zorgen er ook nog wel eens voor dat de standaardbrowser gewijzigd wordt, in het voordeel van Microsoft. Gelukkig is ook daar een handig hulpje voor: EdgeDeflector. Wat dit tooltje doet is simpel: het stuurt alle links die willen openen in Edge door naar Chrome. Hierdoor zal Edge niet meer ongewenst openen op je Windows 10-systeem.

Voor Firefox-gebruikers is er de uitbreiding Bing-Google. Met het afronden van deze stap is de trukendoos compleet. Zoekdrachten in Windows worden via SearchWithMyBrowser omgeleid naar je standaardbrowser. De uitbreiding Chrometana of Bing-Google zorgt er vervolgens voor dat de Bing-opdracht bij Google belandt.

©PXimport

08 Ongedaan maken

Als je ooit terug wilt naar de standaardinstellingen, doorloop je het volgende scenario. Open via Windows-toets+X opnieuw een opdrachtprompt als beheerder en ga naar de map SearchWithMyBrowser. Geef de opdracht SearchWithMyBrowser.exe /unregister gevolgd door Enter en herstart je computer. Kies eventueel Edge weer als je standaardbrowser. De uitbreidingen in Chrome of Firefox maak je in de browser ongedaan. Open in Chrome chrome://extensions in de adresbalk. Verwijder Chrometana via het prullenbakicoontje. Als je Firefox gebruikt, type je about:addons in de adresbalk, waarna je de uitbreiding Bing-Google kunt verwijderen.

Duckduck … go!

De zoekmachine DuckDuckGo is een populair alternatief voor Google. Bij DuckDuckGo staat privacy hoog in het vaandel, terwijl dat bij Google en Bing allerminst het geval is. De zoekresultaten van DuckDuckGo worden aangevuld met informatie uit onder andere Wikipedia. Als je altijd Google hebt gebruikt moet je wellicht even wennen aan DuckDuckGo, maar dat gaat snel! Je kunt DuckDuckGo ook instellen als alternatief voor Google (stap 7). Bij de opties van Chrometana kun je DuckDuckGo direct kiezen. Voor Firefox-gebruikers is een aparte uitbreiding nodig, genaamd Bing to Duck redirect. Als je deze uitbreiding installeert, is het aan te raden om Bing-Google te verwijderen. Zo voorkom je ‘conflicten’ over welke uitbreiding de Bing-zoekresultaten moet afvangen.

©PXimport

Luistervink Cortana

Microsoft beschouwd Cortana als een belangrijk onderdeel van Windows. Om het te laten werken, moet je er echter veel voor opgeven. Werkelijk alles wat je doet in Windows wordt opgeslagen en de microfoon van je pc luistert constant mee. En dan hebben we het nog niet eens over de vraag of je het wel ziet zitten om tegen een pc te praten, nog los van het feit dat Cortana geen Nederlands verstaat. Vanaf de Anniversary Update van Windows 10 kan Cortana echter niet meer volledig worden uitgeschakeld. Zorgt de luistervink met de mooie naam er toch voor dat je je ongemakkelijk voelt? Dan is de enige remedie dat je je microfoon volledig uitschakelt. Druk hiervoor op start, typ Apparaatbeheer en zoek in de lijst je microfoon op. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Installatie ongedaan maken.

01 Zoeken…

De meeste mensen hebben Google als startpagina ingesteld of tikken een zoekterm simpelweg in het adresveld in. In dit laatste geval wordt de zoekopdracht uitgevoerd door de standaardzoekmachine. Ook hier kan Bing zich hebben genesteld. Benieuwd welke standaardzoekmachine jouw computer gebruikt? Klik in je adresbalk (in de meeste browsers werkt de toetscombinatie Ctrl+L) en geef een zoekopdracht in, gevolgd door Enter. Er wordt nu een pagina geopend van Bing, Yahoo, Google of een andere zoekmachine. De standaardzoekmachine kun je niet centraal instellen, je moet hem per browser wijzigen.

02 Edge

We gaan de zoekmachine instellen van Google, maar dit mag uiteraard ook een andere zoekmachine zijn. Open Edge en bezoek de website www.google.com. Ga naar het instellingenmenu van Edge door rechtsboven in beeld op de drie puntjes te klikken. Kies Instellingen / Geavanceerde instellingen weergeven. Klik onder Zoeken in de adresbalk met op Wijzigen. Je ziet een lijst met beschikbare zoekmachines. Omdat je zojuist www.google.com hebt bezocht, herkent Edge dit als zoekmachine. Klik in de lijst op Google en bevestig met de knop Als standaard instellen.

©PXimport

03 Chrome

De standaardzoekmachine van Chrome is Google, maar dat had je vast al geraden. Dit kun je eenvoudig aanpassen door bijvoorbeeld DuckDuckGo in te stellen. In dat geval surf je eerst naar www.duckduckgo.com. Hiermee detecteert Chrome (vergelijkbaar met Edge) de zoekmachinemogelijkheden van deze website. Ga naar het menu van Chrome via de drie horizontale streepjes (rechts bovenin de Chrome-browser) en kies Instellingen. Bij Zoeken zie je een dropdownmenu met je standaardzoekmachine. Als DuckDuckGo hier niet in staat, kies je Zoekmachines beheren. Er verschijnt nu een uitgebreidere lijst. Kies je zoekmachine en bevestig deze met de knop Instellen als standaard.

04 Firefox

Firefox heeft een apart zoekveld naar de adresbalk, maar je kunt ook gewoon zoeken via een opdracht in de adresbalk. Je standaardzoekmachine is waarschijnlijk Google, maar net als bij Chrome kun je dit ook bij Firefox eenvoudig aanpassen. Klik rechtsboven in Firefox op de knop met de drie horizontale streepjes en kies Opties / Zoeken. Je krijgt nu een venster waarin je de standaardzoekmachine en andere zoekopties kunt wijzigen. Het is mogelijk om meerdere zoekmachines in te stellen en de onderlinge prioriteit te wijzigen door ze op volgorde te slepen.

©PXimport

05 Office: Slim zoeken

Als je een tekst bewerkt in een recente versie van Microsoft Word, kun je woorden of een stukje tekst direct opzoeken op internet. De truc werkt ook in andere Office-programma’s. Selecteer je tekst en klik met de rechtermuisknop op de selectie. Kies Zoeken met Bing (of iets dat hierop lijkt). Je zoekresultaten verschijnen nu aan de rechterkant van het scherm en worden verzorgd door Bing. Het is, geheel in de traditie van de Microsoft-strategie, niet heel eenvoudig om dit te wijzigen. Om een andere zoekmachine in te stellen, moet je naar het Windows-register.

06 Register aanpassen

Gebruik de toetscombinatie Windows-toets+R en geef de opdracht regedit.exe. Open de sleutel HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\15.0\Common\General. Klik met de rechtermuisknop op een leeg plekje in het rechtergedeelte van de Register-editor en maak twee nieuwe strings aan. De eerste geef je de naam SearchProviderName met als waarde Google. De tweede string krijgt de naam SearchProviderURI en geeft het commando aan de zoekmachine. Voor Google is dit http://www.google.com/search?q=. Met een beetje geluk (zie het kader ‘Overal zoeken’) kun je nu in je Office-programma’s via de rechtermuisknop zoeken in Google.

©PXimport

Vergrootglas

Naast het startmenu zit een zoekknop. Deze kun je gebruiken om lokaal naar programma’s, bestanden en instellingen te zoeken, maar hij kan ook worden gebruikt om te zoeken op het web. Wanneer je op de startknop drukt en je zoekopdracht begint te typen, gebeurt er echter hetzelfde. Vind je de zoekknop daardoor iets te dubbelop, dan verwijder je hem door er met de rechtermuisknop op te klikken, zoeken te selecteren en op Verborgen te klikken.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.