ID.nl logo
Wat is een responsieve website en waarom gebruiken we ze?
© Reshift Digital
Huis

Wat is een responsieve website en waarom gebruiken we ze?

Responsieve websites zijn sites die zo ontworpen zijn dat ze rekening houden met het schermformaat van het apparaat waarop ze bekeken worden. Hier leggen we uit hoe dit werkt.

Vroeger bezocht je een website alleen vanaf je desktopcomputer of laptop, maar tegenwoordig gebruiken we verschillende apparaten in allerlei soorten en maten om mee te browsen. Lees ook: Alleen de tekst van een webpagina mailen? Dat kan!

Traditionele websites zijn daar niet op berekend, en zien er daarom op de meeste smartphones en tablets vaak niet mooi uit of zijn niet handig te gebruiken omdat er problemen zijn met de lay-out en het tekstformaat. Leesbaarheid en bruikbaarheid is heel erg belangrijk voor het succes van een website.

Mobiele versies van websites

We kennen dan ook allemaal wel één of meer websites die een mobiele versie aanbieden als de pagina detecteert dat je een mobiel apparaat gebruikt om mee te browsen. Dat is een verbetering ten opzichte van het aanbieden van een gewone (en daarom vaak vrijwel onleesbare of onbruikbare) website op mobiele apparaten, maar het is nog altijd een tussenoplossing.

Zo zijn er dan namelijk ineens twee websites die bijgehouden moeten worden in plaats van één. Bovendien gaat de mobiele versie van een website meestal uit van een gemiddelde, terwijl een smartphone natuurlijk een heel ander schermformaat heeft dan een tablet. Daarom kan het dus zo zijn dat de pagina er op jouw apparaat nog altijd niet optimaal uitziet.

Responsieve websites

Daarom maken steeds meer ontwerpers gebruik van responsief webdesign, waarbij de webpagina's dynamisch hun lay-out en uiterlijk kunnen veranderen op basis van de kenmerken van het apparaat van de bezoeker.

Responsief webdesign werd in 2010 geïntroduceerd door Ethan Marcotte. In zijn boek "Responsive Web Design" noemde hij drie hoofdkenmerken: Een flexibele lay-out met rasters; flexibele afbeeldingen en media; en mediaquery's.

Lay-out gebieden (zoals bijvoorbeeld kolommen die content bevatten) worden gedefinieerd in percentages in plaats van een vast formaat in pixels. Hierdoor blijft alles in proportie wanneer het formaat verandert.

Flexibele afbeeldingen en media worden qua formaat gedefinieerd in percentages in plaats van een vaste breedte in pixels, zodat ze schaalbaar zijn voor verschillende schermformaten.

Mediaquery's maken deel uit van de CSS3 specificatie. Het zijn eenvoudige filters die kunnen worden toegepast op CSS-stijlen waardoor deze kunnen veranderen op basis van de kenmerken van het apparaat waarop de webpagina wordt bekeken. Hierdoor kan bijvoorbeeld content die in kolommen naast elkaar wordt weergegeven gepresenteerd worden als één enkele kolom met alle content als de schermresolutie onder een bepaalde drempelwaarde valt.

Met responsief webdesign kan één enkele website gebouwd worden die geschikt is voor allerlei soorten apparaten omdat de pagina's zichzelf automatisch aanpassen aan het apparaat waarop ze bekeken worden. Deze vorm van webdesign is zelfs zo alomtegenwoordig geworden dat Google responsieve websites een hogere ranking geeft.

Problemen met responsief webdesign

Op traditionele websites bevindt de navigatie zich meestal bovenaan de webpagina of aan de linkerkant. Als je een responsieve website bouwt, moet je goed nadenken over de manier waarop je de navigatie implementeert omdat je deze consistent wilt houden, ook al verandert de oriëntatie of het formaat van het scherm. De navigatiemethode die je uiteindelijk kiest moet goed passen bij het soort website en consequent blijven op verschillende apparaten.

Afbeeldingen vormen ook vaak een probleem, omdat er nog geen specificatie is voor de manier waarop ze behandeld worden. Bovendien moet er rekening gehouden worden met apparaten met een hoge pixeldichtheid, zodat iconen en andere afbeeldingen er niet onscherp uit komen te zien omdat ze op een slechte manier geschaald worden.

Het converteren van traditionele websites naar een responsief ontwerp is vaak problematisch en onwenselijk. Omdat traditionele websites op een heel andere manier werken en minder flexibel geschreven zijn is het vaak beter om gewoon opnieuw te beginnen. Het kost vaak minder tijd en het resultaat is meestal ook nog eens beter.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.