ID.nl logo
Thuiswerken? Dit is hoe Microsoft Teams werkt
© Reshift Digital
Huis

Thuiswerken? Dit is hoe Microsoft Teams werkt

Veel bedrijven werken met Microsoft: een Word-docje voor dat artikel op intranet, die presentatie even maken in PowerPoint en elkaar een berichtje sturen via Skype. Waar eerst veel bedrijven nog Slack of Trello gebruikten naast hun werk, wordt er nu steeds vaker gegrepen naar Microsoft Teams. Dit is wat het inhoudt en wat je eraan hebt in de samenwerking met je collega’s.

Microsoft Teams is het Microsoft-antwoord op remote werken. Kortom, het is een soort virtuele meetingroom waar collega’s kunnen overleggen, videobellen en meer. Het is mogelijk om groepen te maken, waardoor je bijvoorbeeld kunt overleggen met de hele afdeling Boekhouding, of slechts met het team dat zich bezighoudt met de betaling van de salarissen. Een Excel met alle medewerkers en salarissen is via Microsoft Teams makkelijk gedeeld, waardoor mensen minder e-mails in hun mailbox krijgen en er ook minder tijd wordt besteed aan alle ongeschreven regels die bij e-mailcorrespondentie komen kijken.

Microsoft Teams: meer dan een chatprogramma

Microsoft Teams is niet een ‘chatprogramma’ waarbij je documenten kunt versturen: het is een samenwerktool. De documenten van Microsoft kunnen net als Google documenten in de browser worden geopend en real time door alle mensen waarmee het document gedeeld is (en die bewerkrechten hebben) worden aangepast. Er hoeven dus niet continu bestanden en versies over en weer worden gestuurd, want iedereen heeft altijd de meest recente versie bij de hand. Dat scheelt weer vragen over versies en de verantwoordelijkheid die iemand moet dragen om al die versies bij te houden en rond te sturen.

Het stimuleert daardoor enorm het thuiswerken en gaat silovorming tegen. Er wordt immers meer samengewerkt omdat er makkelijker met meerdere mensen tegelijk in één document kan worden gewerkt. Je kunt makkelijk thuiswerken omdat je alles wat je nodig hebt in de meeste kantoorbanen in Teams kwijt kunt. Je kunt gewoon bellen, videobellen, chatten, documenten delen, je agenda bekijken, meldingen en activiteit bekijken en je kunt persoonlijke apps toevoegen.

©PXimport

Connectoren

Daarnaast kunnen er connecties worden gemaakt met bijvoorbeeld Mailchimp om nieuwsbrieven te versturen, of Salesforce, om contracten en klanten bij te houden. Deze connecties, connectoren genoemd, kunnen zo informatie ontvangen uit het Microsoft-ecosysteem. Er zijn inmiddels tientallen van deze integraties mogelijk en het is dan ook niet verbazend dat Microsoft Teams niet altijd gratis is. Het is in principe gratis, maar als je ook meer Office 365-producten wil gebruiken, dan loopt het al snel op naar een maandprijs variërend van 6 tot 12 euro per maand.

Heb je echter niet zoveel nodig, dan kun je waarschijnlijk met een gratis account veel halen uitt Microsoft Teams: je kunt het gratis gebruiken tot 300 man, je kunt onbeperkt berichtjes sturen en zoekopdrachten doen, en zelfs videobellen kost je niets. WIl je wat opslaan, dan is er per team 10GB opslag.

Misschien denk je nu: dat Microsoft Teams is alleen voor bedrijven. Dat hoeft niet. Je kunt het ook in vriendengroepen of grote families gebruiken om bijvoorbeeld foto’s en bonnetjes te delen tijdens een reis. Daarvoor moeten deelnemers echter wel een Microsoft-account hebben. Dat is gratis, maar kan weer een extra wachtwoord betekenen om te onthouden en nog een account om in de gaten te houden. Wil je Microsoft Teams voor bijvoorbeeld je ZZP’ers bestaan gebruiken, dan zal je merken dat je er niet uithaalt wat je nodig hebt. Het is zoals de naam doet vermoeden echt een hub voor teams, dus groepen mensen.

©PXimport

Microsoft Outlook

Het enige wat we nog missen binnen teams is de integratie van Outlook. Nu is Teams enerzijds bedoeld om juist te zorgen dat je minder in Outlook bezig bent, maar uiteindelijk zullen er -hoe goed er ook gebruik wordt gemaakt van Teams- altijd e-mails blijven binnenkomen van bijvoorbeelde externe partijen en particulieren. Je moet dus nog steeds die goede oude Outlook erbij houden, al zou de webbrowservariant helemaal niet misstaan binnen Teams.

Wat Teams voor bedrijven ook wel interessant maakt, dat is dat het ook met de beveiliging komt die ze van Microsoft gewend zijn. Er zit tweefactor-authenticatie op en data is versleuteld, net als de rest van Office 365. Skype zal trouwens steeds meer op de achtergrond verdwijnen, want Microsoft wil graag dat iedereen overstapt op Teams, wat een veel beter geïntegreerde oplossing is. Geen zorgen, bedrijven hebben nog tot 31 juli 2021 voor ze over moeten zijn op Microsoft Teams.

Microsoft Teams heeft zeker voor grote bedrijven een redelijk monopolie op samenwerken, hoewel er zeker daarbuiten wel een kans ligt. Veel mensen gebruiken inmiddels al Slack, de grootste concurrent van Teams. Nieuwsgierig wat het verschil is tussen Microsoft Teams en Slack? Hier leggen we de twee samenwerktools naast elkaar.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.