ID.nl logo
Samsung Gear S3 - Flinke rondingen
Zekerheid & gemak

Samsung Gear S3 - Flinke rondingen

De Gear S3-smartwatch van Samsung verschilt op het oog niet zo heel veel van z’n voorganger. Dat hoeft ook niet, want de klokjes zien er prachtig uit. Maar is de Samsung Gear S3 functioneel genoeg om écht onmisbaar te zijn?

De nieuwe smartwatch van Samsung heeft net als zijn voorganger een rond aanraakscherm, met twee knoppen aan de zijkant en een draairing. Dat laatste is uitermate handig voor de aansturing. Je bladert makkelijk door je apps en notificaties heen. Het verschil zit vooral in het formaat, de Gear S3 is fors groter. Op papier lijkt het mee te vallen, het scherm heeft een diameter van 1,3 inch (3,3 cm) ten opzichte van 1,2 inch van de Gear S2. Maar met bijna vijf bij vijf centimeter is het een behoorlijk groot horloge. Dat staat helaas wel een beetje lomp bij kleine (vrouwen)polsjes.

De smartwatch ziet er luxe uit. Met de bouwkwaliteit zit het ook wel snor, alles voelt stevig en duurzaam aan. Bovendien is het horloge waterdicht. Met het horloge zwemmen raad ik niet aan. Maar je hoeft je geen zorgen te maken als je arm diep in een waterteiltje komt.

©PXimport

De horlogebandjes zijn makkelijk verwisselbaar en universeel. Dat is sowieso prettig om de smartwatch net even persoonlijker te maken of te laten matchen met je outfit. Het rubberen bandje, dat standaard met de Frontier-uitvoering van het horloge meekomt, ziet er goedkoop uit, is stroef voor je huid en doet gewoonweg geen recht aan de uitstraling van de Gear S3 zelf. Een ander bandje is dus zelfs aan te bevelen.

Naast de Frontier-uitvoering is er ook de Gear S3 Classic en Gear S3 Balr. De uitvoeringen zien er ietsje anders uit en hebben een ander bandje. De Balr-uitvoering heeft ook andere knopjes en is flink aan de prijs: 400 euro. Dat is 100 euro duurder dan de andere uitvoeringen.

Scherm

De Gear S3 is uitgerust met een Super Amoledscherm. De kleurweergave is ietsje aan de doffe kant. Maar verder oogt alles scherp (de resolutie is 360x360) en alles is goed af te lezen met een keurige inkijkhoek.

©PXimport

©CIDimport

Functionaliteit

Uiteraard is de smartwatch eenvoudig te koppelen aan je Galaxy-smartphone via de Gear-app. Heb je een ander Androidtoestel, dan kun je het horloge ook gewoon koppelen en gebruiken, maar je moet in dat geval wel een hoop grote Samsung-apps installeren. Sinds kort wordt iOS ook ondersteund, maar ik merkte tijdens het koppelen wel dat er nog wat plooien gladgestreken moeten worden voordat de Gear S3 en iPhone helemaal goed samenwerken.

Natuurlijk zorgt Samsung voor veel apps die standaard aanwezig zijn. Zo is er een weersvoorspellingsapp, een muziekspeler (het horloge heeft 4GB opslaggeheugen voor apps en muziek), hoogte-barometer en natuurlijk de standaardapps voor berichten, e-mail en agenda's. Naar onmisbare functionaliteit voor een smartwatch wordt al jaren gezocht, maar Samsung ziet net als Apple wel in dat gezondheid en beweging belangrijke pijlers zijn. Daarom heeft de gezondheidsapp S Health een belangrijke rol gekregen. Je krijgt een melding als je te lang stil hebt gezeten, activiteiten worden herkend en door de ingebouwde GPS hoeven hardlopers niet meer een smartphone mee te nemen om de route in kaar te brengen. Wil je de hartslagmeter gebruiken, dan moet dit ook via S Health. Alleen heeft de Gear S3 hetzelfde probleem als alle hartslagmeters in Samsung producten: het werkt alleen op oproep. Je kunt dus een momentopname van je hartslag krijgen, maar waardevolle data, zoals de piekhartslag, rusthartslag of opbouw tijdens het sporten krijg je niet. Als je hier waarde aan hecht ben je nog steeds beter af met een Fitbit.

Jaren geleden introduceerde Samsung spraakassistent S Voice als een soort antwoord op Apple’s Siri. S Voice zit ook op de Gear S3, maar helaas is de assistentie van de dienst na al die jaren nog steeds erbarmelijk. Bovendien is S Voice nog steeds geen Nederlands aangeleerd. Ook zijn functies zoals Samsung Pay nog niet in Nederland uitgerold, dus betalen door met je horloge ergens tegen te tikken zit er voorlopig nog niet in.

©CIDimport

Apps

Uiteraard is Samsung druk bezig met app-ontwikkelaars om apps voor de Gear S3 in de markt te brengen. Zo is de Parkmobile-app wel handig om direct het betaald parkeren te stoppen en starten. Met de Uber-app regel je een taxi vanaf je pols en de KLM-app maakt het mogelijk te boarden met een armbeweging. Maar je merkt overal aan dat de app-makers zoekende zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de app van Thuisbezorgd, die de draairing als een ‘wheel of fortune’ inzet voor mensen die moeite hebben met het uitkiezen van een gerecht. Er zijn zelfs spelletjes beschikbaar, wat best onwennig speelt.

Door het vrij grote horlogeformaat is er ook ruimte voor een flinke accu. Twee keer zo groot als z’n voorganger. In praktijk komt het neer op zo’n vier dagen accuduur. Voor een horloge natuurlijk niet veel, maar voor een smartwatch is dat best oké.

Je merkt overal aan dat de app-makers zoekende zijn.

-

Conclusie

Eigenlijk is de Gear S3 een grote, opgevoerde versie van de S2. Misschien dat de smartwatch net even té groot gemaakt is voor de meeste polsen. Desondanks is het wel een prachtig apparaat, met afstand de mooiste smartwatch van het moment. Maar nadat veel smartwatches op de redactie de revue hebben gepasseerd, blijf de vraag wat het essentiële nut van een smartwatch is, nog altijd overeind staan.

Goed
Conclusie

**Prijs** € 399,- **Formaat** 4,9 x 4,6 x 1,3 cm **Gewicht** 59 gram **OS** Tizen **Scherm** 1,3 inch (360x360) **Processor** 1 GHz dualcore (Exynos 7270) **Werkgeheugen** 768 MB **Connectiviteit** GPS, wifi, bluetooth, NFC **Overig** Hartslagmeter, hoogtemeter, barometer **Website** [www.samsung.com](http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-s3/)

Plus- en minpunten
  • Ontwerp
  • Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Noodzaak smartwatch ontbreekt
  • Formaat
  • Hartslagmeter
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.