ID.nl logo
Optimaliseer je taakbalk in 19 stappen
© PXimport
Zekerheid & gemak

Optimaliseer je taakbalk in 19 stappen

Hoewel we de horizontale werkbalk aan de onderkant van ons beeldscherm dagelijks gebruiken, wordt het belang van de taakbalk onderschat. In deze workshop behandelen we slimme trucs om nog beter te werken met je computer door optimaal gebruik te maken van je taakbalk.

01 Indeling

De taakbalk van Windows 7 heeft vier onderdelen. Allereerst is er de knop om je startmenu mee te openen. Daarnaast vind je snelkoppelingen naar je favoriete programma's en ook geopende programma's krijgen een icoontje op je taakbalk. Aan de rechterzijde staat het bekende Windows-klokje en links hiervan vind je het systeemvak. In het systeemvak staan kleine iconen van achtergrondprogramma's. Bekende zijn hier de virusscanner, Dropbox en bijvoorbeeld je printer. De eerste stap naar een optimale taakbalk begint met ruimte maken en alle overbodige items opruimen.

©PXimport

02 Opschonen

Als je de taakbalk gaat optimaliseren, is het goed om alle programma's af te sluiten. Zo houd je aan de linkerzijde alleen je snelkoppelingen over die zijn vastgemaakt aan de taakbalk. Hier horen alleen programma's te staan die je dagelijks gebruikt, bijvoorbeeld je browser, iTunes, de Windows Verkenner en Microsoft Word. Verwijder alles wat je niet regelmatig gebruikt. Je kunt de programma's altijd opstarten via je startmenu of met een snelkoppeling op je bureaublad. Klik met de rechtermuisknop op een snelkoppeling die je wilt verwijderen en kies Dit programma losmaken van de taakbalk.

©PXimport

03 Kleine iconen

Als je alle overbodige pictogrammen van je taakbalk hebt opgeruimd, kun je nog een trucje uithalen om meer ruimte te creëren: de iconen verkleinen. Klik met de rechtermuisknop op je taakbalk en kies Eigenschappen. Plaats een vinkje bij Kleine taakbalkknoppen gebruiken en bekijk het eindresultaat met de knop Toepassen. Zijn de iconen nog steeds goed zichtbaar? Bevestig met OK. Als je de pictogrammen nu te klein vindt, maak dan de aanpassing weer ongedaan door het vinkje te verwijderen bij Kleine taakbalkknoppen gebruiken.

©PXimport

04 Systeemvak

Het systeemvak toont icoontjes van programma's die op de achtergrond draaien. Sommige hiervan zijn standaard verborgen en zie je alleen als je op het pijltje klikt naast je systeemvak. Welke onderdelen standaard zichtbaar zijn in het systeemvak, is eenvoudig aan te passen. Rechtsklik op je taakbalk en kies Eigenschappen. Klik op het tabblad Taakbalk bij Systeemvak op Aanpassen en geef per programma aan of je het altijd wilt zien. Door onderin een vinkje te plaatsen bij Altijd alle pictogrammen en meldingen op de taakbalk weergeven zijn alle icoontjes altijd zichtbaar.

©PXimport

05 Vastmaken

Het is eenvoudig om programma's toe te voegen aan je taakbalk. Dit kan bijvoorbeeld vanuit je startmenu of vanaf een snelkoppeling op je bureaublad. Sleep het icoontje met de linkermuisknop naar je taakbalk. Er verschijnt een ballontip met de melding Vastmaken aan taakbalk. Laat de muisknop los en je programma staat erbij! De volgorde van de programma's kun je aanpassen door de pictogrammen te verslepen met de linkermuisknop ingedrukt. Zet bijvoorbeeld Word en Excel bij elkaar doe hetzelfde voor je internetprogramma's.

©PXimport

06 Tweede verdieping

Kom je ruimte tekort op je taakbalk? Dan kun je de taakbalk uitbreiden met een 'tweede verdieping'. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en zorg er voor dat Taakbalk vergrendelen geen vinkje heeft. Plaats je muisaanwijzer nu aan de bovenkant van je taakbalk totdat hij verandert in een dubbel pijltje. Klik nu met de linkermuisknop, houd deze ingedrukt en beweeg de muis omhoog. Je taakbalk wordt twee keer zo hoog en je hebt extra ruimte. Plaats opnieuw een vinkje bij Taakbalk vergrendelen.

©PXimport

07 Werkbalken

Een minder bekende functie van de taakbalk is de mogelijkheid om allerlei werkbalken te tonen. Klik maar eens met de rechtermuisknop op de taakbalk en kijk bij Werkbalken. Met de werkbalk Adres kun je bijvoorbeeld direct vanuit de taakbalk een webadres intypen, en met Bureaublad krijg je een lijst snelkoppelingen naar dingen die op je bureaublad staan. Gebruik je de extra werkbalken niet en nemen ze ongewenst ruimte in op je taakbalk, verwijderd dan het vinkje voor elke werkbalk om de ruimte terug te claimen.

©PXimport

08 Gecombineerd

Als je een programma opent, toont Windows hiervan het pictogram op je taakbalk. Als je hetzelfde programma meerdere keren opent, toont Windows hiervan nog steeds één icoontje. Dit principe wordt ook wel combineren genoemd. Heb je bijvoorbeeld twee Word-documenten open, dan zie je één icoontje in je taakbalk. Wanneer je hierop klikt, kun je overschakelen naar een ander document. Dit geldt ook voor de Windows Verkenner, dus als je vensters open hebt met de C-schijf, Deze Computer en Mijn Documenten, zal je toch één gecombineerd icoon zien.

©PXimport

09 Geopende programma's

Om het combineren van vensters in één icoon te wijzigen, vraag je de eigenschappen van je taakbalk op. Bij Taakbalk knoppen zie je de instelling staan op Combineren, labels verbergen. Wil je geen gecombineerde programma's, dan kies je het beste voor Combineren als taakbalk vol is. Alle vensters krijgen een eigen vermelding, en er worden labels getoond. Probeer deze aanpassing een paar dagen uit, voor sommige mensen werkt het uitermate prettig. De screenshots in dit artikel gaan uit van de standaardinstelling Combineren, labels verbergen.

©PXimport

10 Lege ruimte

Wil je veel programma's standaard op je taakbalk hebben staan, dan raakt het overzicht wellicht zoekt. Je kunt de iconen in de juiste volgorde zetten, maar een vrije ruime tussen groepjes iconen zou nog beter zijn. Helaas is dit alleen omslachtig voor elkaar te krijgen door lege icoontjes op je taakbalk te zetten. Hiervoor is enige voorbereiding vereist. Maak ergens een map aan, wij noemen deze 'Blanke icoontjes'. Download het ico-bestand van een leeg icoontje en bewaar dit in de map. Het bestand heet Blank.ico.

©PXimport

11 Snelkoppeling maken

Open de map Blanke icoontjes met de verkenner. Klik met de rechtermuisknop in de map en kies Nieuw / Tekstdocument. Het bestand Nieuw tekstdocument.txt wordt aangemaakt. Als het bestand de naam Nieuw tekstdocument heeft in plaats van Nieuw tekstdocument.txt, voer dan nu de stappen uit in het kader 'Bekende bestandstypen'. Klik rechts op het bestand Nieuw tekstdocument.txt, kies Naam wijzigen en geef het bestand de naam blanco1.exe. Bevestig de waarschuwing van Windows. Klik met de rechtermuisknop op blanco1.exe en kies Snelkoppeling maken.

©PXimport

12 Blanco snelkoppeling

Vraag met de rechtermuisknop de eigenschappen op van blanco1.exe - Snelkoppeling en klik op Ander pictogram. Bevestig de foutmelding met OK, klik op Bladeren en wijs het bestand Blank.ico aan. Hiermee krijgt de snelkoppeling een 'leeg' icoontje. Voeg de snelkoppeling nu toe aan je taakbalk (tip 5) en je hebt één scheidingsruimte aangemaakt. Sleep de lege ruimte op de gewenste plek op je taakbalk. Herhaal de vorige tip en deze tip als je meer scheidingsruimte nodig hebt. Maak steeds nieuwe bestanden aan, blanco2.exe, blanco3.exe enzovoort.

©PXimport

Bekende bestandstypen

Bij tip 11 is het nodig dat je bestandsextensies ziet. Dit houdt in dat de Windows Verkenner het bestand mijnscriptie.docx toont als mijnscriptie.docx in plaats van alleen de naam mijnscriptie. Ga naar Configuratiescherm / Vormgeving en persoonlijke instellingen. Open Mapopties en vervolgens het tabblad Weergave. Verwijder het vinkje bij Extensies voor bekende bestandstypen verwijderen. Na het uitvoeren van de tips kun je het vinkje eventueel opnieuw plaatsen om in het vervolg de extensies niet meer te zien.

©PXimport

13 Icoontjes aanpassen (1)

De programma's die je op de taakbalk zet, krijgen het standaardicoon mee van het betreffende programma. Wist je dat je de icoontjes kunt aanpassen en personaliseren? Dit gaat via een omweg, je moet er iets voor over hebben! Maak met de verkenner ergens een map aan, wij noemen deze NieuweTaakbalkIcoonjes. We gaan in dit voorbeeld het pictogram van de Chrome-browser aanpassen. Je vindt op www.iconspedia.com prachtige icoontjes, ook van bekende programma's. Met de zoekterm chrome is een alternatief icoon snel gevonden. Download het .ico-bestand en sla het op in de map NieuweTaakbalkIcoonjes.

©PXimport

14 Icoontjes aanpassen (2)

Open de map %appdata%/Microsoft/Internet Explorer/Quick Launch/User Pinned/Taskbar. Knip de snelkoppeling die je wilt aanpassen en plak deze in de map NieuweTaakbalkIcoonjes (in dit voorbeeld heet de snelkoppeling Google Chrome). Vraag de eigenschappen op van de snelkoppeling en klik op Ander pictogram. Wijs met Bladeren het gedownloade icoontje aan (Chrome.ico in dit voorbeeld). Klik met de rechtermuisknop op het programma in je taakbalk waarvan je het icoontje gaat vervangen en kies Losmaken van taakbalk. Sleep de snelkoppeling vanuit de map NieuweTaakbalkIcoonjes opnieuw naar je taakbalk zodat deze wordt vastgemaakt aan de taakbalk.

©PXimport

15 Favorieten op taakbalk

Je kunt favoriete locaties op je computer toevoegen aan je taakbalk. Zo open je direct vanaf je taakbalk bijvoorbeeld Mijn Afbeeldingen of de map waar je mp3's of downloads staan. We gaan dit dynamisch inrichten zodat je achteraf de locaties eenvoudig kunt toevoegen of verwijderen. Maak een map aan genaamd Fav, bijvoorbeeld in Mijn Documenten. Plaats in de map Fav de snelkoppelingen naar je favoriete locaties. Klik bijvoorbeeld met de rechtermuisknop op Mijn Afbeeldingen en kies Snelkoppeling maken. Verplaats deze snelkoppeling vervolgens naar de map Fav. Herhaal dit voor al je favoriete locaties.

©PXimport

16 Korte namen favorieten

Je kunt in principe alles in de map Fav plaatsen, dus ook snelkoppelingen naar programma's of websites. Een korte naam heeft de voorkeur omdat je die sneller terugvindt. Bij het tonen van grote pictogrammen is het helemaal verstandig om een korte naam te gebruiken. Open de map Fav, rechtsklik op een snelkoppeling en kies Naam wijzigen. Noem een snelkoppeling naar www.facebook.com bijvoorbeeld niet Facebook, maar FB. Verwijder snelkoppelingen die je niet gebruikt uit de map Fav: niet alleen om ruimte vrij te maken, maar vooral om een goed overzicht te houden.

©PXimport

17 Favorieten toevoegen

We gaan de inhoud van de map Fav zichtbaar maken op onze taakbalk. Maak eerst de taakbalk dubbel zo hoog (zie tip 6). Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies Werkbalken / Nieuwe werkbalk. Klik de map Fav aan en bevestig met Map selecteren. De inhoud van Fav wordt zichtbaar als onderdeel van je taakbalk. Het is raadzaam om je onderdelen van je taakbalk opnieuw te schikken in de gewenste volgorde (let op, dit kan wat houterig werken), bijvoorbeeld je programma's in het onderste deel en inhoud van de map Fav in het bovenste deel.

©PXimport

7+ Taskbar Tweaker (1)

Stap 1

Ons favoriete programma om nog meer uit de taakbalk te halen is 7+ Taskbar Tweaker. Download en installeer het programma. Alle aanpassingen die je met 7+ Taskbar Tweaker kunt doen, staan één scherm en zijn direct actief als je iets verandert. Het is aan te raden om de korte instructievideo te kijken op de website van de makers. Deze leidt je in vogelvlucht door alle opties.

©PXimport

Stap 2

We lichten enkele handige functies van het programma toe. Plaats een vinkje bij Verwijder extra ruimte tussen items om iets meer ruimte te krijgen. Activeer je bij Middel muisklik de optie Sluiten, dan sluit je vanaf nu programma's af met een klik op het muiswieltje op het programma in je taakbalk. De mogelijkheden van Groeperen zijn een aanvulling op tip 9.

©PXimport

Stap 3

7+ Taskbar Tweaker kan ook aanpassingen doen die standaard niet mogelijk zijn in Windows. Bijvoorbeeld Dubbele muisklik op lege ruimte. Kies je hier voor Ctrl+Alt+Tab, dan schakel je in het vervolg snel tussen geopende toepassingen. Zelfs aan je muiswieltje is gedacht. Met de optie Volumecontrole bij muis erover / Op taakbalk te activeren kun je je volume bedienen door aan je muiswieltje te draaien als je muis boven je taakbalk hangt.

©PXimport

18 Aan/uit-knop

Wil je nog sneller toegang tot het afsluiten van je computer? Plaats dan met Classic Shutdown een aan/uit-keuzeknop op je taakbalk! Haal het programma binnen. Bewaar het bestand ClassicShutdown.exe in een willekeurige map. Klik met de rechtermuisknop op ClassicShutdown.exe, kies Snelkoppeling maken en sleep deze snelkoppeling naar je taakbalk. Een klik op Classic Shutdown schakelt je systeem niet direct uit. Het programma toont een keuzescherm waarmee je je computer uitschakelt, opnieuw opstart of in stand-by plaatst.

©PXimport

19 Tot slot

In deze workshop proberen we niet compleet te zijn, maar je wel enthousiast te maken om de mogelijkheden van je taakbalk een goed onder de loep te nemen. Gebruik alleen de instellingen die jij handig vindt: overdaad schaadt! Bij sommige aanpassingen moet je de tijd nemen voordat de voordelen doorklinken in je dagelijkse routine. Wil je niet alleen je taakbalk onder handen nemen, maar je hele besturingssysteem personaliseren, dan kun je hier meer over lezen op onze website.

©PXimport

Windows 8.1

Deze workshop is gebaseerd op Windows 7. De meeste tips kun je met enig creatief lezen ook toepassen in eerdere Windows-versies en zelfs in Windows 8.1. Open daarvoor eerst met de toetscombinatie Windows-toets+D het bureaublad.

Als je Windows 8.1 hebt, kun je bij de taakbalkinstellingen ook nog extra opties kiezen. Vraag de eigenschappen op van je taakbalk en open het tabblad Navigatie. De instellingen hebben slechts zijdelings met je taakbalk te maken, maar zijn wel handig. Zo kun je bijvoorbeeld het automatisch activeren van de Charms-balk uitschakelen. Ook kun je kiezen om je startscherm over te slaan en direct de bureaubladweergave met taakbalk te tonen. Activeer hiervoor de optie Wanneer ik mij aanmeld (...).

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt
© splitov27 - stock.adobe.com
Huis

Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt

Een nieuwe pc uitpakken en installeren is altijd opwindend. In begin voelt het overweldigend aan en word je verrast door alle mogelijkheden. Toch is het belangrijk dat je de nieuwe aanschaf meteen zo efficiënt mogelijk instelt.

In dit artikel laten we zien hoe je een nieuwe pc optimaal instelt en klaarmaakt voor gebruik:

  • Allereerst: laad je nieuwe laptop volledig op
  • Kies tussen een Microsoft-account of een lokaal account
  • Verwijder onnodige vooraf geïnstalleerde software (bloatware)
  • Controleer de privacy-instellingen
  • Installeer de nieuwste Windows-updates
  • Bescherm je pc tegen ransomware en malware
  • Zet je bestanden en instellingen van je oude computer over

Alles naar wens ingesteld? Vergeet dan niet dit: Verboden toegang voor onbevoegden: zo vergrendel je je pc

Tip 1 Volledig opladen

Bij een laptop is het verstandig het toestel eerst een tijd aan te sluiten op een stroombron. Het is belangrijk dat de batterij in het begin helemaal opgeladen is voordat je de pc inschakelt. Door dit te doen, zorg je ervoor dat de computer de totale capaciteit van de batterij herkent en kalibreert. Je wordt voor je geduld beloond met optimale batterijprestaties en een maximale levensduur. Daarna kun je rekenen op het batterijbeheerprogramma waarover de meeste laptops beschikken, die helpen het maximale uit de batterij te halen.

©cineberg - stock.adobe.com

Laat je nieuwe laptop eerst volledig opladen.

Tip 2 Account instellen

De volgende stap is het aansluiten van de essentiële componenten, zoals het toetsenbord, de muis en het beeldscherm, en zet je de computer aan. Bij een Windows-computer zal het besturingssysteem vragen om gegevens in te stellen, zoals de taal, de tijdzone en de klokinstellingen. Bovendien moedigt Microsoft gebruikers aan om een Microsoft-account te gebruiken of aan te maken. Heb je er al een, bijvoorbeeld van Hotmail of Outlook, dan is een nieuwe aanmaken niet nodig.

Zo’n Microsoft-account maakt het gemakkelijker om instellingen en achtergronden via de cloud te synchroniseren op al je Windows-machines. En het koppelt je pc aan de cloud. Wil je liever een lokaal account gebruiken, dan is het instellen iets lastiger. Een oplossing is om de internetverbinding te verbreken tijdens de installatie. Dan kun je een lokaal account aanmaken en eventueel ook voor andere gebruikers, al is dat later ook mogelijk.

Meld je aan op de pc met een Microsoft-account.

Kwaliteitscontrole

Om de specificaties van de hardware in de nieuwe computer te checken, kun je als Windows-gebruiker het gratis programma CPU-Z downloaden. Met deze freeware lees je uitgebreide informatie over de processor, het moederbord, de chipset, de grafische kaart, de BIOS en het geheugen in de computer. Het programma is verdeeld in zeven tabbladen, die elk uitgebreide informatie geven over een bepaald item. Op de Mac kun je je deze informatie bekijken door linksboven op het Apple-pictogram te klikken en Over de Mac te selecteren.

Controleer het scherm ook even op dode pixels. Als die er zijn, mag je de laptop of het beeldscherm retourneren. Er zijn tal van online tools waarmee je zo’n test uitvoert, zoals:

We raden ook aan om je nieuwe computer bij de fabrikant te registreren. Dat is handig in verband met de garantie en geeft de fabrikant de mogelijkheid om contact op te nemen bij terugroepacties.

In zeven tabbladen lees je alle eigenschappen van de nieuwe pc.

Tip 3 Bloatware

Op iedere nieuwe pc staan vooraf geïnstalleerde programma’s die opslagruimte innemen en tegelijk het startmenu rommelig maken. Of erger nog, sommige van deze apps worden bij het opstarten uitgevoerd, waardoor de opstarttijd van de pc toeneemt en ze geheugen en verwerkingskracht verbruiken. Deze zogeheten bloatware wordt meestal gebundeld door de fabrikant of door het besturingssysteem. Je kunt de lijst met geïnstalleerde apps bekijken en alles wat je niet zint verwijderen. Kijk wel uit daarmee, apps van de hardware-makers zijn nodig voor een goede werking van de pc, net als software van Intel, AMD, Dell, Nvidia, Microsoft, HP of Lenovo. Ongewenste apps zijn te verwijderen door in het Startmenu met rechts erop te klikken en te kiezen voor Verwijderen. Bevestig je keuze en de app wordt verwijderd uit Windows.

Met de rechtermuisknop kun je apps die je niet gebruikt verwijderen.

Tip 4 Andere bloatware

Niet alle bloatware staat in het Startmenu. Veel andere applicaties zitten verborgen in de directory van de computer. Deze verwijder je met het ingebouwde hulpprogramma. Ga in Windows 11 naar Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Dit is de beste manier om alle apps op je computer te vinden en te verwijderen. Hier staat een lijst met alle applicaties die op de computer zijn geïnstalleerd. Je kunt de grootte van elke app naast de naam bekijken. De lijst is alfabetisch geordend. Je kunt ook zoeken naar specifieke apps en de lijst sorteren of filteren om het zoekwerk iets makkelijker te maken.

Klik dan op het menu met de drie puntjes en kies Verwijderen. Afhankelijk van de machtigingen van je account moet je dit bevestigen met een klik op Ja. Het hulpprogramma zal de uninstaller van het betreffende programma uitvoeren. Wanneer die er niet is, zal de generieke Windows Uninstallation Wizard dit klusje klaren.

Klik op de drie puntjes om de opdracht Verwijderen in beeld te krijgen.

Tip 5 PowerShell

Tot nu toe hebben we manieren bekeken om apps van derden te verwijderen. Toch zijn er ook nog applicaties en games die werden gebundeld met Windows zelf. Dit type apps kun je niet rechtstreeks verwijderen via het Startmenu of via het Configuratiescherm. Om dergelijke software te verwijderen moet je beroep doen op PowerShell, een hulpprogramma dat werkt met opdrachtregels en scripts. Eigenlijk is het een moderne versie van de oude opdrachtprompt. Zoek Windows PowerShell via het Startmenu en klik met rechts op de naam om te kiezen voor Als administrator uitvoeren.

Er wordt een PowerShell-venster geopend. Om de apps te verwijderen, heb je de volledige pakketnamen nodig. Die vind je door de volgende opdracht te typen:

DISM /Online /Get-ProvisionedAppxPackages | select-string Packagename

Druk dan op Enter. Er volgt een lijst van alle actieve pakketten op je computer. Die lijst lijkt verwarrend, maar als je goed kijkt, verraden de titels toch de namen van de apps, bijvoorbeeld MineCraftEducation Edition of Simple Solitaire.

Kopieer de namen van de apps die je wilt verwijderen en plak ze in een tekstbestand. Daarna moet je een nieuw commando typen of plakken, namelijk:

DISM /Online /Remove-ProvisionedAppxPackage /PackageName:PackageName

Hierbij vervang je PackageName door de naam van het betreffende pakket. Deze opdracht verwijdert de app van de computer en voorkomt dat deze later automatisch opnieuw wordt geïnstalleerd. DISM is de afkorting van Deployment Imaging Service and Management. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor het downloaden en updaten van de kernprogramma’s en applicaties. Door deze uit de lijst te verwijderen, wordt de app niet langer door Windows bijgewerkt.

Hardnekkige toepassingen kun je in PowerShell eerst identificeren en daarna verwijderen.

Debloaters

Het is ook mogelijk om bloatware aan te pakken met een gratis hulpprogramma als Windows 11 Debloater of Windows 10 Debloater van FreeTimeTech. Deze tools helpen niet alleen bij het beheren en verwijderen van bloatware, je kunt ook de prestaties verbeteren door elke functie te verwijderen die je nutteloos vindt. Het programma verdeelt de functionaliteit in categorieën zoals UWP-apps, privacy, telemetrie, gaming, enzovoort. Bij elke optie wordt een kleine uitleg gegeven. De app lijkt erg gebruiksvriendelijk, maar is vooral bedoeld voor de ervaren gebruiker.

Met Windows Debloater kun je bloatware en functies verwijderen die je nutteloos vindt.

Tip 6 Privacy

Vanaf dag één verzamelt Microsoft allerlei gegevens over jou, en die informatie wordt dan gebruikt om advertenties en aanbevelingen te personaliseren. Wie hier niet van houdt, kan je dit uitschakelen in de Instellingen. Bij de Persoonlijke instellingen zoek je het kopje Apparaatgebruik waar je alle schuifregelaars op Uit zet. Je kunt een uitzondering maken voor de optie Gezin.

Selecteer dan Vergrendelingsscherm en haal het vinkje weg bij Leuke weetjes, tips en trucs en meer op het vergrendelingsscherm weergeven. Dit vinkje zie je alleen als je bij Uw vergrendelingsscherm personaliseren de opties Afbeelding of Diavoorstelling hebt geselecteerd.

Daarna ga je naar Instellingen / Systeem / Meldingen. Scrol helemaal naar beneden en klik op Extra instellingen. Schakel vervolgens de opties uit: De welkomstervaring van Windows weergeven na updates en wanneer u bent aangemeld om te laten zien wat er nieuw is en wat voorgesteld wordt en Tips en suggesties krijgen bij het gebruik van Windows.

Verder kunnen ook apps gepersonaliseerde advertenties sturen. Tijdens de installatie van Windows 11 is het mogelijk om daar geen toestemming voor te geven. Heb je dit over het hoofd gezien, dan kun je die toestemming alsnog intrekken. Ga naar Instellingen / Privacy en beveiliging en selecteer het kopje Algemeen. Hier schakel je twee opties uit: Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken en Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Vind de tips en suggesties te opdringerig, dan kun je ze uitzetten.

Wil je zeker weten dat je alle advertentiemogelijkheden uitgeschakeld hebt, lees dan dit artikel: Jij bent de baas! Maak korte metten met Windows-promoties

Tip 7 Updates downloaden

Wie denkt dat zijn nieuwe pc meteen voorzien is van de meest actuele systeemversie, heeft het bij het verkeerde eind. Waarschijnlijk wachten er al updates op je gloednieuwe pc. Controleer dit via Instellingen / Windows update / Naar updates zoeken. Is er een update gevonden, klik dan op de knop Downloaden en installeren. Neem je tijd voor deze updates, want het kan veel tijd kosten om grote updates te downloaden en te installeren. Wanneer de eerste update is afgerond, herstart je Windows en herhaal je dit proces, tot alle updates geïnstalleerd zijn.

Ben je nog niet klaar om je machine bij te werken, dan klik je bij Updates onderbreken op de knop Een week pauzeren. Hierdoor verandert de knop Controleren op updates in Update hervatten. Je kunt op die manier de updates tot vijf weken uitstellen.

Neem je tijd om update na update uit te voeren.

Tip 8 Ransomware

Bij ransomware wordt je pc vergrendeld door anderen en willen de criminelen erachter losgeld om deze bestanden vrij te geven. Windows heeft een ingebouwde bescherming tegen ransomware, maar die is niet standaard geactiveerd.

Om de ransomware-beveiliging te activeren ga je via de Instellingen naar Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging en dan klik je bovenaan op de knop Windows-beveiliging openen. Vervolgens open je de sectie Virus en bedreigingsbeveiliging. In het volgende venster vind je de link naar Bescherming tegen ransomware.

Om je bestanden te beschermen, klik je op de knop Bescherming tegen ransomware beheren. Activeer hier Controlled folder access of Gecontroleerde maptoegang. Hierdoor wordt de toegang beperkt voor apps tot de standaardmappen.

Natuurlijk wil je zelf niet voortdurend geblokkeerd worden als je een document in een beschermde map wilt openen. Klik daarom op de optie Een app toestaan via Controlled Folder Access. Daarna selecteer je via de knop Een toegestane app toevoegen de toepassingen die bestanden mogen aanpassen zonder dat het alarm afgaat. Hiervoor navigeer je naar de apps op de harde schijf of je selecteert de app die door deze beveiligingsfunctie al eens werd geblokkeerd.

Standaard beschermt Gecontroleerde maptoegang de mappen Documenten, Afbeeldingen, Video’s en Bureaublad. Je kunt deze mappen niet uit de beschermlijst verwijderen, maar je kunt wel extra locaties toevoegen die beschermd moeten worden. Deze bescherming is goed, maar niet 100 procent waterdicht.

Daarom moet je ook goede back-ups hebben. Windows maakt die automatisch als je bent aangemeld bij OneDrive. Om na te gaan of die back-ups zijn ingeschakeld, klik je bij Gegevensherstel bij ransomware op Bestanden weergeven om te zien welke bestanden je kunt herstellen.

De Gecontroleerde maptoegang beschermt je tegen ransomware.

Tip 9 Snelle installaties

Waarschijnlijk heb je op de oude computer allerlei gratis tools geïnstalleerd die je dagelijks gebruikt. Het is niet handig al die tools opnieuw handmatig te downloaden vanaf de site van de ontwikkelaar. Er zijn oplossingen om dit download- en installatieproces te vereenvoudigen en te versnellen. De eenvoudigste tool blijft Ninite. Surf naar www.ninite.com en plaats vinkje bij de apps die je wilt binnenhalen en installeren. Even later staat het gecombineerde installer.exe-bestand klaar om te downloaden. Dubbelklik op dit bestand om de eerder geselecteerde toepassingen in één keer te installeren.

Selecteer alle programma’s die je in één keer wilt downloaden en installeren.

Tip 10 Handmatig migreren

Natuurlijk wil je de gegevensbestanden van de oude computer overzetten naar je nieuwe pc. Het meest eenvoudig verloopt dat via een usb-stick of een externe usb-schijf die je aan je oude pc koppelt en waarop je via de Verkenner de bestanden naar het usb-medium kopieert. Om alle items in een map te selecteren gebruik je de toetscombinatie Ctrl+A. Wil je alleen bepaalde items kopiëren, dan klik je eerst op het eerste item, je houdt de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je op een ander item klikt. Wanneer alles is geselecteerd, kopieer je dit naar het opslagmedium. Daarna sluit je dit medium aan op je nieuwe computer en kopieer je de gewenste gegevens naar de juiste mappen.

Gebruik de Ctrl-toets om verschillende mappen te selecteren en kopieer ze in één keer.

Tip 11 De cloud

In plaats van een fysiek opslagmedium te gebruiken kun je ook een cloudopslagruimte als tussenstation gebruiken. Google Drive geeft je bijvoorbeeld gratis 15 GB aan opslagruimte. Ga met de webbrowser naar https://drive.google.com en log in met je Google-account. Linksboven klik je op +Nieuw en daar selecteer je Bestanden uploaden of Map uploaden. Vervolgens verschijnt er een venster waarin je alle bestanden en/of mappen selecteert die je in de cloud wilt plaatsen. Klik voor bestanden op Openen of in het geval van mappen op Uploaden. Daarna vind je deze gegevens in Mijn Drive in het linkerdeelvenster van Google Drive. Op de nieuwe computer ga je naar je Google Drive en selecteer je de gewenste items met de ingedrukte Ctrl-toets. Klik op het pijltje Downloaden. De bestanden verschijnen in een Verkenner-venster. Klik op Alles uitpakken en geef met Bladeren een geschikte locatie op.

Upload de bestanden en mappen eerst naar Google Drive.

Tip 12 Migratie-tool

Vind je de genoemde twee methoden te omslachtig, dan is er ook software om bestanden te migreren: Todo PCTrans. De Pro-versie kost 49,95 euro en dan zijn er geen beperkingen. Er is ook een gratis versie. Installeer de software op beide machines en zorg dat ze op hetzelfde netwerk zijn ingelogd, of verbind de twee pc’s met een kabeltje. Dat kan doorgaans met een usb-c-kabel of ethernetkabel.

Start Todo PCTrans op de oude pc en kies Gegevensoverdracht. In het venster zie je duidelijk Oude pc en daarnaast zie je de Nieuwe pc. Ook op de nieuwe pc open je hetzelfde programma en selecteer je aan de rechterkant Dit is een nieuwe pc. Onder beide afbeeldingen lees je zelfs de ip-adressen. Als beide machines elkaar hebben gevonden, klik je op Direct overmaken. Je moet akkoord gaan met de verbinding om verder te gaan. Zodra er verbinding is, scant de software de gegevens op de oude pc.

Links staat de oude pc, rechts de nieuwe.

Na het scannen selecteer je de inhoud die je wilt overzetten. ToDo PCTrans heeft enige tijd nodig om alle applicaties, data en accounts van de oude pc te laden. De knop Analyseren wordt aanklikbaar wanneer de analyse klaar is.

Vink de selectievakjes aan van de applicaties die je wilt overzetten. In het tweede tabblad selecteer je de hoofdmappen die je wenst over te dragen: de bestanden, de muziek, de afbeeldingen enzovoort. Helaas is de gratis versie beperkt tot het overzetten van slechts vijf applicaties en 2 GB aan gegevens. Het derde tabblad gebruik je om de accounts over te dragen. Hier krijg je een overzicht van de Windows-accounts op de pc, zowel de lokale accounts als de Microsoft-accounts.

Zet een vinkje bij de accounts die je wilt overdragen naar de nieuwe pc. Voor elk account zie je in het rechterdeel vier onderdelen: Gebruikersinstellingen, Gebruikersdata, Personalisatie en Instellingen. Via de pijlknop kun je deze onderdelen uitvouwen en de items selecteren die je wilt overdragen. Klik daarna op de blauwe knop Overzetten.

Vink de mappen aan die je wilt overzetten.

Tip 13 Antivirus

Het ingebouwde antivirusprogramma Microsoft Defender is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. En toch blijven we voorstander om te investeren in een antivirusprogramma van derden voor een betere bescherming, omdat zo’n tool meer doet dan een schild vormen tegen malware. Zelfs als je geen geld aan deze bescherming wilt spenderen dan zijn er betrouwbare gratis antivirusprogramma’s beschikbaar. Bijvoorbeeld Avast Free Antivirus. De gratis versie blokkeert virussen en andere malware, spoort zwakke wifi-beveiliging op en voegt een extra beschermingslaag toe tegen ransomware. Wanneer je een antivirusprogramma van derden installeert, zal Windows Defender zichzelf automatisch uitschakelen. Meerdere antivirusprogramma’s op dezelfde Windows-pc draaien, is om problemen vragen. Windows Defender wordt pas weer actief als er geen andere antivirusprogramma draaien.

Avast Free Antivirus heeft geen virussen aangetroffen.

Tip 14 Back-upoplossing

Een gloednieuwe pc gaat weleens kapot, een laptop kan gestolen worden, maar de belangrijkste oorzaak van dataverlies is de gebruiker zelf. Iedereen heeft wel eens per ongeluk gegevens verwijderd of overschreven. Kies dus van meet af aan voor een back-upoplossing. Er zijn betaalde en gratis programma’s voor back-ups, zoals Acronis True Image of Paragon Backup and Recovery. En er is natuurlijk Windows Back-up, een ingebouwde optie zonder kosten die je vindt via het Startmenu. Met deze laatste is het mogelijk om een reservekopie te maken van je bestanden, instellingen, apps en gegevens met Microsoft Cloud-opslag.

Windows heeft zijn eigen back-upoplossing.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon
© Wesley Akkerman
Huis

Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon

In hoeverre kun je een simpele dweil eigenlijk nog verbeteren? Die vraag stelden we onszelf hardop – tot we opeens de Philips OneUp in handen kregen: een elektronische dweil die verrassend goed weet mee te draaien in een wereld vol dweilende robots en nat-droogstofzuigers. Wat vinden wij van deze opvallende nieuwkomer?

Uitstekend
Conclusie

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Dweilen zonder strepen
  • Flexibele kop
  • Afneembare dweilpad
  • Goed voor minimaal 50 vierkante meter
  • Meegeleverd schoonmaakmiddel
  • Geen extra dweilpad
  • Schoonmaakmiddel is duur
  • Schoonmaakmiddel heeft geen lekkere geur

Dankzij robots en andere slimme apparaten wordt het steeds makkelijker om het huishouden uit handen te geven of de vervelende taken te láten uitvoeren. De Dreame H15 Pro en anders wel de X50 Ultra zijn daar goede voorbeelden van. Maar Philips laat met de OneUp zien dat regelmatig dweilen helemaal geen vervelende taak hoeft te zijn. Dit is namelijk een elektrische dweil die je in staat stelt de taak sneller uit te voeren. Hij is er in twee uitvoeringen, namelijk eentje van 109 en eentje van 159 euro. Het enige verschil is de accu: die gaat respectievelijk 50 of 70 minuten mee.

Het systeem bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal aan de steel bevestigt. Om te beginnen zijn dat een schoonwaterreservoir (van 280 ml) en een vuilwaterbak (van 180 ml), die je aan de onderkant van het midden aantreft. In de bak met schoon water klik je daarnaast een speciaal ontwikkelde module met daarin het schoonmaakmiddel. Dat is een door Philips ontwikkeld middel, dat naar verluidt drie maanden moet meegaan. De kantelbare kop kan 360 graden draaien en is voorzien van afneembare dweilpads, die ook los te koop zijn (voor 23 euro).

©Wesley Akkerman

Evenredig nat en schoon

Bij dit soort apparaten is het gewicht en flexibiliteit in de bediening erg belangrijk. De Philips OneUp weegt 1,75 kilo en is dus niet bepaald zwaar, zeker niet in vergelijking met draadloze steelstofzuigers. Wij hebben er in elk geval moeiteloos mee door het huis gelopen. En dankzij die draaibare kop kom je heel makkelijk in verschillende hoeken, onder tafels en stoelen en langs poten en ander meubilair. De knoppen voor de bediening zitten daarnaast helemaal boven op de dikke steel, waardoor die eveneens goed bereikbaar zijn.

In de basis lijkt er dus goed nagedacht te zijn over de werking en praktische inzetbaarheid van de Philips OneUp. Maar hoe maakt-ie schoon? Dankzij een gemotoriseerde aandrijving kan het systeem de dweilpad continu voorzien van een schone stroom water met zeep. Ondertussen zuigt de dweil het vieze water op, waardoor de grond niet lang nat blijft en het droogproces drastisch verkort. Je moet de dweilpad van tevoren nog wel eerst natmaken, dus de eerste vloeraanraking kan wat te vochtig zijn. Maar daarna wordt de harde vloer evenredig nat en schoon.

©Wesley Akkerman

Voordelen ten opzichte van gewoon dweilen

Het gebruik van de Philips OneUp brengt een aantal duidelijke voordelen met zich mee. Vergelijk je het met traditioneel dweilen, dan vallen er meteen een paar dingen op. Je hoeft geen grote emmer water klaar te zetten, laat staan ermee door het huis te slepen. Je verbruikt minder water en schoonmaakmiddel, en je voorkomt dat je halverwege met een vieze dweil over de vloer gaat. Ook het schoon- en droogmaken van de dweilkop is een stuk eenvoudiger – daar heeft Philips slim over nagedacht.

De dweilpad is afneembaar en kun je simpelweg te drogen leggen, bijvoorbeeld in de zon. Is die er even niet, dan duurt het ongeveer twee à drie dagen voordat hij helemaal droog is. Je kunt de pad bovendien in de wasmachine gooien om hem weer fris en schoon te krijgen. Omdat het drogen soms wat tijd kost, is een extra dweilpad geen overbodige luxe – maar die moet je wel los aanschaffen. Het apparaat wordt geleverd met één pad, maar verder zit alles wat je nodig hebt gewoon in de doos. De basis is dus goed op orde.

©Wesley Akkerman

Meegeleverd schoonmaakmiddel

Philips raadt natuurlijk aan om het speciaal voor dit systeem ontwikkelde schoonmaakmiddel te gebruiken. Twee flesjes kosten 20 euro en zijn volgens de fabrikant goed voor evenveel sessies als drie flessen gewone vloerreiniger. Per schoonmaakbeurt druk je één keer op de knop om het schoonwaterreservoir van de juiste hoeveelheid zeep te voorzien, zodat je altijd de optimale verhouding hebt. Toch vragen we ons af of je echt aan die Philips-flesjes vastzit. In de praktijk werkt het systeem ook prima met je eigen schoonmaakmiddel.

Wat wel opvalt aan het meegeleverde reinigingsmiddel, is dat het nauwelijks geur afgeeft. Het ruikt niet vies, maar er zit ook geen fris of aangenaam geurtje aan. Wel zorgt het voor een streeploos resultaat, en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Heb je echter zelf een goede vloerreiniger die speciaal geschikt is voor jouw type vloer, dan kun je die ook prima gebruiken. Het enige wat je dan even moet uitzoeken, is de juiste verhouding met het schoonwaterreservoir van 280 ml. De elektrische dweil presteert er in elk geval niet minder door als je de (best prijzige) Philips-flesjes links laat liggen.

©Wesley Akkerman

Philips OneUp kopen?

Ook goed om te weten: met de variant die 50 minuten meegaat, kun je ongeveer 50 vierkante meter dweilen. De versie met een accuduur van 70 minuten komt tot 70 vierkante meter. Daarmee is de OneUp een ideaal product voor kleinere huishoudens, zoals een appartement of flat. In ons testhuishouden hield de OneUp het zelfs vol om op een volle accu 56 vierkante meter schoon te maken – ruim boven de beloofde prestatie. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat accu's na verloop van tijd wat capaciteit verliezen, maar daar was in dit geval nog geen sprake van.

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.