ID.nl logo
Eigen website bouwen
© Reshift Digital
Huis

Eigen website bouwen

Via uw LinkedIn-pagina toont u de wereld wie u bent en wat uw gedachten zijn, en de sociale netwerkdienst Facebook kan worden gebruikt om interactief met uw vrienden of zakelijke doelgroep in contact te blijven. Toch is ook een weblog of een meer traditionele webpagina met een eigen url een uitstekende manier om uzelf of uw bedrijf te presenteren. Het bouwen van een website is tegenwoordig eenvoudiger dan ooit, er is nauwelijks technische kennis voor nodig!

Blog

1. Het doel

Een weblog, of kortweg blog, kunt u gebruiken als digitaal dagboek of voor het delen van foto's en video's, maar ook als website om uzelf bekend mee te maken aan de buitenwereld. Het verschil zit in de mate waarin u actief wilt zijn met het onderhouden van de pagina: wilt u eenmalig alle gewenste informatie online zetten, of liever regelmatig een nieuwe bijdrage leveren? In het laatste geval biedt een blog de beste mogelijkheden. Op een blog plaatst u in omgekeerde chronologische volgorde posts. U kunt een gratis blog aanmaken via diverse aanbieders, maar u kunt er ook zelf een ontwerpen en hem via een zelf te kiezen webhost online zetten. Een gratis blog is binnen enkele minuten aangemaakt, maar er hangt in principe een aantal beperkingen aan op het gebied van opmaak, privacy en commerciële uitingen. Tegen betaling kunt u zulke restricties vaak opheffen. Zelf een blog ontwerpen kost tijd en geld, afhankelijk van of u gratis of betaalde ontwerpsoftware gebruikt en via welke webhost u de pagina online zet.

©PXimport

De posts op een blog kunnen over allerlei onderwerpen gaan, maar vaak hebben ze wel een overkoepelend thema.

2. Gratis weblog aanmaken

Blogger.com (onderdeel van Google) en WordPress.com zijn twee bekende diensten waarbij u gratis en Nederlandstalig een blog aan kunt maken. Beide diensten zijn bijzonder eenvoudig te gebruiken. Qua stijl oogt Blogger wat speelser dan het serieuzere WordPress. Omdat Blogger een Google-product is, biedt het ook integratie met Google+, Gmail en andere Google-onderdelen. Surf naar Blogger.com en log in met uw Google- account, of maak zo'n account aan als u het nog niet hebt. Vervolgens moet u uw blog een naam geven en een blogadres opgeven. Dat adres kan bijvoorbeeld de naam van uw blog bevatten, dan krijgt u iets als 'vakantie2012.blogspot.com'. Ga daarna naar de laatste registratiestap: het kiezen van een van de acht beschikbare sjablonen die een uiterlijk aan uw pagina geven. U kunt het sjabloon later nog veranderen. Nu wordt gevraagd of u Blogger in de nieuwe Google-stijl wilt gebruiken, dat is de stijl waarmee ook Gmail en Google+ werken. Als voorbeeld voor dit artikel is voor ja gekozen. Een blog op WordPress.com maakt u aan door op Nu intekenen te klikken. Vul uw gegevens in, kies een url-adres voor uw blog en klik op Create blog. Activeer de pagina via een een mailbericht dat naar u wordt gestuurd, waarna u direct op het Dashboard van uw pagina terechtkomt.

©PXimport

Tijdens het aanmaken van een Blogger-pagina kunt u direct een sjabloon kiezen dat het uiterlijk bepaalt.

3. Blogger opmaken

Nu de pagina is aangemaakt, moet hij vorm krijgen, zodat duidelijk is waar de blog voor staat en wie u bent. In Blogger klikt u, nadat u bent ingelogd, op uw blognaam. In het Overzicht vindt u statistieken en verschillende instellingen. Klik op Pagina's om nieuwe ruimten aan te maken. Kies vervolgens Nieuwe pagina / Lege pagina. In de opmaakpagina, die het uiterlijk heeft van een document in Google Documenten, typt u bijvoorbeeld informatie over de blog. De tekst kan worden opgemaakt in diverse stijlen en u kunt hem verrijken met video's en foto's, die u eventueel kunt invoegen vanuit Picasa. Klaar? Kies rechts in beeld voor Opties en beslis of lezers een reactie onder de pagina mogen plaatsen. Sluit af met Gereed en klik vervolgens op Publiceren om de pagina te bewaren. De pagina wordt in eerste instantie niet getoond. Kies op het pagina-overzicht naast Pagina's weergeven als voor Bovenste tabs of voor Zijlinks om de paginakopjes boven of links in beeld te krijgen. Sluit af met Indeling opslaan. Via Nieuw bericht in de linker menubalk zijn blogberichten te plaatsen. Klik op Blog weergeven om te zien hoe een bezoeker van uw blog de pagina ziet en pas het geheel direct aan door in de zwarte balk op het huisje (het Dashboard) te klikken.

©PXimport

Ook een Blogger-pagina kan worden gekoppeld aan een eigen domeinnaam.

4. WordPress

Het overzichtsmenu van WordPress is een stuk uitgebreider dan dat van Blogger. U ziet er een gigantische hoeveelheid opties in beeld, zoals de mogelijkheid om een bericht direct te posten, statistieken over uw blog in te zien of algemene informatie te bekijken. Het linkermenu is het belangrijkst. Het aanmaken van een pagina of bericht werkt bij WordPress op dezelfde manier als bij Blogger. Klik op Pagina's en vervolgens op Nieuwe pagina om een tabblad te maken waarin u bijvoorbeeld uitlegt wie u bent. Een bericht schrijft u via Berichten / Nieuw bericht. Voeg een titel toe, typ de tekst en maak hem op met mediabestanden, hyperlinks of zelfs een poll met vragen waar bezoekers antwoord op kunnen geven. In het Publiceren-kader is via Zichtbaarheid de pagina te beveiligen met een wachtwoord. U kunt er op deze plaats ook voor kiezen om uw pagina af te schermen voor derden, wat handig is als u persoonlijke fotogalerijen toevoegt. Bij Onmiddellijk publiceren kunt u een datum invoeren, zodat u vooruit kunt werken bij de invoer van berichten en pagina's. Een bericht kan ook worden voorzien van tags, dat zijn trefwoorden waarmee lezers (en uzelf) snel berichten kunnen terugvinden. Tevreden? Klik op de blauwe knop Publiceren en de pagina of het bericht wordt direct online gezet. De opmaak van de blog kunt u aanpassen via Weergave / Thema's. Daar staan kant-en-klare opmaakprofielen voor u klaar.

©PXimport

Een WordPress-pagina kan heel fraai worden opgemaakt, dankzij de grote hoeveelheid opties in het opmaakmenu.

Website bouwen

5. Statische pagina bouwen

Een 'gewone' website is op verschillende manieren te bouwen. Vergeet daarbij het invoeren van HTML-codes. Tegenwoordig kunt u de bouw van een website gemakkelijk aanpakken via 'WYSIWYG'-editors, waarbij de afkorting staat voor What You See Is What You Get. Dat betekent dat u onderdelen kunt invoegen door erop te klikken en ze te verslepen ('drag & drop'), om zo een pagina op te bouwen alsof het een Lego-huis is. Professionals gaan het liefst aan de slag met software als Adobe Dreamweaver, maar daar betaalt u bijna 600 euro voor. Het vergt bovendien oefening en wellicht een cursus om dit programma onder te knie te krijgen. Er zijn echter ook gratis varianten verkrijgbaar waarin u enorm veel bouwopties zult ontdekken. Denk hierbij aan een opensource-cms (content management system) of aan het dashboard van uw site, zoals Joomla of WordPress. In het geval van WordPress gaat het in dit geval niet om de online blogversie die we net hebben besproken, maar om de (statische) websitebouwer. We gebruiken het Nederlandstalige WordPress als voorbeeld om aan te tonen hoe eenvoudig u een website online kunt zetten.

©PXimport

Hebt u echt Dreamweaver nodig om een professionele pagina te maken?

6. Benodigdheden

Wat hebt u nodig om een website snel online draaiende te krijgen? Allereerst de software waarmee u de pagina ontwerpt. Dit kan gewoon offline op de computer. Neem de tijd hiervoor, overhaast u niet zodat u voorkomt dat er onprofessioneel ogende fouten op de pagina verschijnen. Met onder andere WordPress installeert u een cms op uw eigen online locatie. De pagina ontwerpt u dan offline. U zult nu een locatie op internet moeten vinden waarop u de website kunt plaatsen. Dit wordt een webhost genoemd, en als u die hebt, kunt u een unieke domeinnaam (url) registeren. Op de vergelijkingssite ISPGids.com vindt u een mooi overzicht van bedrijven waarbij u een hostingabonnement kunt afsluiten. Links in het scherm kunt u de enorme lijst namen inperken door uw wensen aan te vinken. Om een gemiddelde website te kunnen draaien, moet de host bijvoorbeeld het script PHP en de database MySQL ondersteunen. Lees ook goed de ervaringen van eerdere gebruikers, zodat u geen kat in de zak aanschaft. Een gratis webhost met ondersteuning voor PHP en MySQL is 000webhost.com, dit is een handige locatie om te testen hoe u een website onderhoudt. Als laatste hebt u een ftp-programma nodig zoals FileZilla, om de website naar de webhost te kopiëren.

©PXimport

Vergelijk verschillende webhosts voordat u een contract afsluit!

7. Ftp gebruiken

Haal allereerst een programma in huis waarmee u straks de website of een cms zoals WordPress online kunt zetten. FileZilla is een gratis programma waarmee u verbinding kunt maken met uw webhost en bestanden op uw online locatie kunt plaatsen. Surf naar FileZilla en klik op Download FileZilla Client. Als Windows-gebruiker kiest u de meest actuele versie van het bestand FileZilla_[versienummer]win32-setup.exe. Na een korte installatie start FileZilla direct. Het enige dat u nu nodig hebt, zijn de ftp-gegevens van uw host, te weten de hostnaam, uw gebruikersnaam en het persoonlijke wachtwoord. Als u de gratis webhost 000webhost.com gebruikt, logt u in op 000webhost.com. Kies nu Go to CPanel en kies onder Main Menu voor View Account Details. Bij File Upload Details staan al de benodigde gegevens voor het inloggen op uw webruimte met FileZilla. In plaats van een ftp-hostnaam kunt u in FileZilla ook het IP-adres van uw account gebruiken.

©PXimport

FileZilla is een handig programma om snel bestanden mee op een ftp-server te plaatsen.

8. Installatiebestanden kopiëren

De Nederlandse versie van WordPress vindt u op nl.WordPress.org. Klik op Downloaden WordPress. Het zip-bestand van versie 3.3 is slechts 4,4 MB groot. Pak alle bestanden uit en ga vervolgens naar FileZilla. Log eerst in op uw webserver. Vul bij Host de hostnaam in, en vervolgens uw gebruikersnaam met wachtwoord. De poort kunt u leeglaten. Klik op Snelverbinden, waarna de bestanden die aanwezig zijn op de server verschijnen in het rechtergedeelte van FileZilla. Navigeer in het linkergedeelte naar de locatie waar de uitgepakte WordPress-map staat. Kopieer alle bestanden uit die map - en dus niet de overkoepelende WordPress-map zelf - naar de map public_html die aanwezig is op uw ftp-locatie. De installatiebestanden staan nu klaar om te gebruiken. In uw webbrowser surft u nu naar de domeinnaam die u van de webhost hebt gekregen of die u zelf hebt aangeschaft (bijvoorbeeld [uwnaam].com). Het installatiescherm van WordPress verschijnt nu.

©PXimport

Kies de juiste bronbestanden en kopieer ze naar public_html.

9. WordPress installeren

Het installeren van WordPress is bijzonder eenvoudig. Op het eerste scherm vraagt het programma u om op Maak een configuratiebestand te klikken, zodat u van start gaat. Vervolgens dient u de database-gegevens in te vullen. Deze gegevens krijgt u van uw webhost. Soms moet u zelf eerst een database aanmaken. In het configuratiescherm van 000webhost.com kiest u Manage MySQL Database. Vul een database en gebruikersnaam in en kies een wachtwoord. Sluit af met Create database. Deze gegevens gebruikt u nu ook in de WordPress-installatie. Let op: verander in het installatiescherm bij Table Prefix de standaardnaam wp_ in een zelf te kiezen code met een _ (underscore) als eindcode, zodat eventuele hackers of virussen er niet direct vat op hebben. Sluit af met Submit. In de volgende stap geeft u een naam voor uw website op en vult u de inloggegevens in. Verander hier de standaardnaam admin in iets persoonlijkers. Haal het vinkje weg naast Privacy als u niet wilt dat zoekmachines uw pagina vinden. Kies ten slotte WordPress installeren. Log nu in en hetzelfde dashboard dat u kent van de online blogdienst WordPress verschijnt in beeld.

©PXimport

Als uw webhost geen MySQL-database heeft, kunt u WordPress niet installeren!

Facebook als website

Als u naar reclameposters en folders kijkt, zal opvallen dat veel producten een eigen website hebben op het sociale netwerk Facebook. Dat is een slimme zet van het betreffende bedrijf, omdat het zo direct in contact komt met zijn klanten en andere geïnteresseerden. U kunt zelf ook een apart gedeelte op Facebook reserveren, bijvoorbeeld omdat u een belangrijke rol speelt in uw uw vakgebied, uw bedrijf of sportclub, of als u bezigheden hebt die interessant zijn voor anderen. Surf naar Facebook Pagina Maken en kies de categorie waarbinnen uw nieuwe pagina moet vallen. Vul een naam in voor de pagina en ga door met het stappenplan. Als eerste kiest u een foto of afbeelding. In stap 2 zijn Facebook-contactpersonen te benaderen die de pagina als 'leuk' kunnen beoordelen, maar u kunt ook contactpersonen van Skype, Gmail en andere diensten importeren. Vervolgens is het zaak om de pagina leuk in te richten om publiek te trekken en uw boodschap uit te dragen. Hoe meer 'fans' de pagina heeft, hoe meer opties u krijgt om de pagina op te maken. Klik op Pagina bewerken om specifieke zaken aan te passen, zoals het invullen van informatie, doelgroepinformatie en het aanstellen van externe beheerders. Statistieken over 'vind ik leuk' en reacties van 'fans' kunt u bekijken via de knop Oudere paginastatistieken bekijken, aan de rechterzijde van de startpagina.

©PXimport

10. Website bouwen

U bent nu klaar om een website te bouwen. In het dashboard van de site gaat u eerst naar Weergave. Kies nu Thema's installeren. Hier kunt u een uiterlijk zoeken op basis van uw voorkeuren: u kunt de kleur kiezen en aangeven hoeveel kolommen de site moet hebben. Als u een thema hebt gevonden dat u aanspreekt, kiest u Voorbeeld om een testversie te zien en daarna Installeren. Om uw website vorm te geven, kunt u pagina's toevoegen. Hoe u dat doet, leest u in tip 4. Maak een aantal pagina's aan. In het opmaakvenster van Nieuwe pagina vindt u onder Pagina-attributen de optie Volgorde. Geef de pagina die als eerste in de menubalk moet komen een 1, de tweede pagina een 2, enzovoort. U kunt ook meerdere menubalken aanmaken op de homepage. Ga naar Weergave, kies Menu's en vul naast Menunaam een titel in, bijvoorbeeld Informatie. Klik op het plusje ernaast om een tweede balk te maken. Voeg de zojuist aangemaakte pagina's toe die u op de balk wilt laten verschijnen, door een vinkje te plaatsen naast de naam. Klik dan op Aan menu toevoegen. Sla het geheel op met Menu opslaan. Kies bij Thema locaties een Header Menu (de menubalk die boven de site komt te staan) en een Footer Menu, dat onderaan de site komt.

©PXimport

Tover een blog om in een professionele website met menu's en pagina's!

11. Gratis pagina: Weebly

Is het regelen van een webhost voor u teveel gedoe? Weebly biedt uitkomst. Dit is een dienst die wordt gebruikt door duizenden consumenten, maar ook door kleine bedrijven. Weebly is niet Nederlandstalig, maar de stappen zijn zo duidelijk en eenvoudig uit te voeren, dat de dienst voor iedereen bruikbaar is. Surf naar Weebly.com, vul uw naam en e-mailadres in en kies Sign up. Vul in het welkomstscherm de naam in van uw pagina en kies een categorie waaronder uw pagina valt. U krijgt nu drie keuze-mogelijkheden met betrekking tot de domeinnaam. Bij de eerste optie krijgt u een Weebly-subdomein. Bij de tweede kunt u een .com-, .net- of .org-url aanschaffen en als u voor de derde keuze gaat, vult u de domeinnaam in die u via een andere webhost in bezit heeft. Een klik op Continue brengt u vervolgens meteen in de opmaakbewerker.

©PXimport

Weebly biedt een eenvoudige, gratis alles-in-één oplossing.

Weebly werkt door middel van het aanklikken van elementen en deze op de juiste plek slepen. Daarna kunt u de tekst aanpassen. Kies eerst een opmaak via Design. Scroll door de mogelijkheden en klik op de gewenste vormgeving, waarna u direct het resultaat ziet. Vervolgens kunt u in de pagina's aanmaken door in de menubalk naar Pages / Add Page te gaan. Vul een naam in en geef megadata aan zodat u sneller wordt gevonden als iemand een zoekmachine gebruikt. Dit doet uw via Advanced Settings. Pagina's sleept u boven of onder elkaar om de volgorde aan te geven. Een pagina is eenvoudig op te maken. U maakt een Contactpagina bijvoorbeeld aan door een pagina op te vullen met een contactformulier (Basic / Contact Form), een kaart met uw locatie (Multimedia / Google Maps) en een afbeelding van een contactformulier (Basic / Picture of Paragraph with Picture zodat u er ook een tekst bij kunt schrijven). Afbeeldingen en foto's zijn via een online url in te voegen, of door ze te uploaden vanaf de computer. Enkele handige extra's vindt u onder More, zoals een enquêteformulier en de mogelijkheid om een rss-feeder toe te voegen, zodat u berichten van andere sites op uw pagina kunt tonen. Kies rechtsboven in beeld op Publish om de site online te plaatsen.

©PXimport

Slepen, neerzetten, vergroten en verkleinen: het opmaken van uw webpagina is kinderspel in Weebly.

12. Webwinkel met Weebly

Maakt u zelf producten en wilt u deze online te koop aanbieden? Met Weebly maakt u van uw site, of van een gedeelte hiervan, eenvoudig een webwinkel. Ga in de Weebly Editor naar Revenue en sleep een klein, normaal of groot productblok naar de gewenste pagina. Weebly accepteert Google Checkout en PayPal. PayPal is wellicht de beste keuze, omdat Google Checkout standaard alle betalingshandelingen in dollars berekent, terwijl PayPal ook de euro ondersteunt. Een directe link om een account bij een van beide diensten te maken staat in beeld. Als u het betaalgedeelte hebt toegevoegd, maakt u de productenpagina in Weebly op. U kunt ook geld verdienen door reclame op uw pagina's te zetten. Dat kan niet alleen op uw Weebly-pagina, maar ook in WordPress en op een door uzelf ontwikkelde thuispagina. Daarvoor maakt u gebruik van Google AdSense. In Weebly gaat u naar Revenue en sleept u een Google AdSense-blok naar de pagina. Let op: Weebly is host en eist daarom de helft van de reclame-inkomsten op. De andere helft is voor u. Surf nogmaals naar uw Google AdSense-pagina, waarbij een melding opspringt waarin u Weebly toestemming moet geven om de inkomsten te delen.

©PXimport

U kunt een Weebly-website ook gebruiken als webwinkel.

13. Back-up van uw site

Als u denkt dat uw bestanden online veilig zijn, hebt u het mis. Uw site kan worden gehackt en u kunt vergissingen maken, waarna u ontdekt dat u geen reserveversie van de documenten hebt. Met Cobias Backup kunt u zelf instellen wanneer er een back-up van uw website moet worden gemaakt. Dat gaat via dezelfde ftp-route als waarmee u de site uploadt. Ga naar CobianSoft.com en download de nieuwste versie. Tijdens de installatie kunt u kiezen voor de Nederlandstalige versie van de software. Zodra Cobias Backup start, klikt u op het klokje (Nieuwe Taak) in de menubalk. Geef de taak een naam en ga naar Bestanden, in het linkermenu. Klik onder Bron Toevoegen op FTP. Vul hier de hostnaam, gebruikersnaam en het wachtwoord in om de webhost te benaderen en kies OK. Onder Doellocatie geeft u aan op welke locatie op de lokale schijf of de ftp-server de back-up moet worden geplaatst. Kies ten slotte Schema in het menu en laat de software uw site bijvoorbeeld elke maand back-uppen. Klik op Alle taken starten om de back-up direct uit te voeren.

©PXimport

Stel een automatische back-up van de ftp-server in om uw pagina te beveiligen.

Ontwerpsoftware

Er zijn zoveel programma's waarmee u een website bouwt, dat we al deze softwaretitels niet in dit artikel kunnen behandelen. Naast de besproken mogelijkheden, zoals het ontwerpen van een site via een cms als WordPress en het gebruik van de online dienst Weebly, zijn ook de volgende pakketten en diensten prettig in gebruik:

Magix Website Maker 5

Voor 40 euro biedt Magix de mogelijkheid om een moderne Flash-website te bouwen, en wordt ook de webhosting voor u verzorgd. U krijgt een .nl-domein met vijf e-mailaccounts en 5 GB online ruimte. De software is eenvoudig in gebruik en ideaal voor beginners.

Jimdo

Met Jimdo kunt u een gratis website of webwinkel maken met 500 MB ruimte. Voor 60 euro per jaar krijgt u onder andere een domeinnaam met een e-mailaccount en 5 GB ruimte. Bij de betaalde versie is uw pagina reclamevrij en krijgt u meer opties. De '180 euro per jaar'-versie biedt zelfs onbeperkte opslagruimte, twee domeinen en twintig e-mailaccounts.

Joomla

Op joomla.org vindt u het cms van websitebouwer Joomla. U kunt dit ongeveer vergelijken met de software van WordPress. Ook enkele grote bedrijven zoals MTV en organisaties als de universiteit van Harvard maken er gebruik van, zo stellen de makers. Het gaat hier om opensource-software die volledig gratis kan worden gebruikt en worden aangepast.

Aptana

Vindt u Adobe Dreamweaver te duur? Probeer dan Aptana eens. Dit is de opensource-variant van de website-ontwerpsoftware van Dreamweaver. Aptana werkt met JavaScript en PHP, maar ook met HTML5 en CCS3.

KompoZer

KompoZer is een product uit de Mozilla-familie, bekend van de browser Firefox. Met KompoZer kunt u volledige websites maken door middel van het invoeren van codes, maar u kunt ook gebruikmaken van de WYSIWYG-methode, waarbij elke bewerking direct visueel in beeld wordt gebracht. Op KompoZer.net vindt u de gratis te gebruiken software. De Nederlandse gebruikersgemeenschap heeft zich verzameld op MozBrowser.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.