ID.nl logo
Eigen website bouwen
© Reshift Digital
Huis

Eigen website bouwen

Via uw LinkedIn-pagina toont u de wereld wie u bent en wat uw gedachten zijn, en de sociale netwerkdienst Facebook kan worden gebruikt om interactief met uw vrienden of zakelijke doelgroep in contact te blijven. Toch is ook een weblog of een meer traditionele webpagina met een eigen url een uitstekende manier om uzelf of uw bedrijf te presenteren. Het bouwen van een website is tegenwoordig eenvoudiger dan ooit, er is nauwelijks technische kennis voor nodig!

Blog

1. Het doel

Een weblog, of kortweg blog, kunt u gebruiken als digitaal dagboek of voor het delen van foto's en video's, maar ook als website om uzelf bekend mee te maken aan de buitenwereld. Het verschil zit in de mate waarin u actief wilt zijn met het onderhouden van de pagina: wilt u eenmalig alle gewenste informatie online zetten, of liever regelmatig een nieuwe bijdrage leveren? In het laatste geval biedt een blog de beste mogelijkheden. Op een blog plaatst u in omgekeerde chronologische volgorde posts. U kunt een gratis blog aanmaken via diverse aanbieders, maar u kunt er ook zelf een ontwerpen en hem via een zelf te kiezen webhost online zetten. Een gratis blog is binnen enkele minuten aangemaakt, maar er hangt in principe een aantal beperkingen aan op het gebied van opmaak, privacy en commerciële uitingen. Tegen betaling kunt u zulke restricties vaak opheffen. Zelf een blog ontwerpen kost tijd en geld, afhankelijk van of u gratis of betaalde ontwerpsoftware gebruikt en via welke webhost u de pagina online zet.

©PXimport

De posts op een blog kunnen over allerlei onderwerpen gaan, maar vaak hebben ze wel een overkoepelend thema.

2. Gratis weblog aanmaken

Blogger.com (onderdeel van Google) en WordPress.com zijn twee bekende diensten waarbij u gratis en Nederlandstalig een blog aan kunt maken. Beide diensten zijn bijzonder eenvoudig te gebruiken. Qua stijl oogt Blogger wat speelser dan het serieuzere WordPress. Omdat Blogger een Google-product is, biedt het ook integratie met Google+, Gmail en andere Google-onderdelen. Surf naar Blogger.com en log in met uw Google- account, of maak zo'n account aan als u het nog niet hebt. Vervolgens moet u uw blog een naam geven en een blogadres opgeven. Dat adres kan bijvoorbeeld de naam van uw blog bevatten, dan krijgt u iets als 'vakantie2012.blogspot.com'. Ga daarna naar de laatste registratiestap: het kiezen van een van de acht beschikbare sjablonen die een uiterlijk aan uw pagina geven. U kunt het sjabloon later nog veranderen. Nu wordt gevraagd of u Blogger in de nieuwe Google-stijl wilt gebruiken, dat is de stijl waarmee ook Gmail en Google+ werken. Als voorbeeld voor dit artikel is voor ja gekozen. Een blog op WordPress.com maakt u aan door op Nu intekenen te klikken. Vul uw gegevens in, kies een url-adres voor uw blog en klik op Create blog. Activeer de pagina via een een mailbericht dat naar u wordt gestuurd, waarna u direct op het Dashboard van uw pagina terechtkomt.

©PXimport

Tijdens het aanmaken van een Blogger-pagina kunt u direct een sjabloon kiezen dat het uiterlijk bepaalt.

3. Blogger opmaken

Nu de pagina is aangemaakt, moet hij vorm krijgen, zodat duidelijk is waar de blog voor staat en wie u bent. In Blogger klikt u, nadat u bent ingelogd, op uw blognaam. In het Overzicht vindt u statistieken en verschillende instellingen. Klik op Pagina's om nieuwe ruimten aan te maken. Kies vervolgens Nieuwe pagina / Lege pagina. In de opmaakpagina, die het uiterlijk heeft van een document in Google Documenten, typt u bijvoorbeeld informatie over de blog. De tekst kan worden opgemaakt in diverse stijlen en u kunt hem verrijken met video's en foto's, die u eventueel kunt invoegen vanuit Picasa. Klaar? Kies rechts in beeld voor Opties en beslis of lezers een reactie onder de pagina mogen plaatsen. Sluit af met Gereed en klik vervolgens op Publiceren om de pagina te bewaren. De pagina wordt in eerste instantie niet getoond. Kies op het pagina-overzicht naast Pagina's weergeven als voor Bovenste tabs of voor Zijlinks om de paginakopjes boven of links in beeld te krijgen. Sluit af met Indeling opslaan. Via Nieuw bericht in de linker menubalk zijn blogberichten te plaatsen. Klik op Blog weergeven om te zien hoe een bezoeker van uw blog de pagina ziet en pas het geheel direct aan door in de zwarte balk op het huisje (het Dashboard) te klikken.

©PXimport

Ook een Blogger-pagina kan worden gekoppeld aan een eigen domeinnaam.

4. WordPress

Het overzichtsmenu van WordPress is een stuk uitgebreider dan dat van Blogger. U ziet er een gigantische hoeveelheid opties in beeld, zoals de mogelijkheid om een bericht direct te posten, statistieken over uw blog in te zien of algemene informatie te bekijken. Het linkermenu is het belangrijkst. Het aanmaken van een pagina of bericht werkt bij WordPress op dezelfde manier als bij Blogger. Klik op Pagina's en vervolgens op Nieuwe pagina om een tabblad te maken waarin u bijvoorbeeld uitlegt wie u bent. Een bericht schrijft u via Berichten / Nieuw bericht. Voeg een titel toe, typ de tekst en maak hem op met mediabestanden, hyperlinks of zelfs een poll met vragen waar bezoekers antwoord op kunnen geven. In het Publiceren-kader is via Zichtbaarheid de pagina te beveiligen met een wachtwoord. U kunt er op deze plaats ook voor kiezen om uw pagina af te schermen voor derden, wat handig is als u persoonlijke fotogalerijen toevoegt. Bij Onmiddellijk publiceren kunt u een datum invoeren, zodat u vooruit kunt werken bij de invoer van berichten en pagina's. Een bericht kan ook worden voorzien van tags, dat zijn trefwoorden waarmee lezers (en uzelf) snel berichten kunnen terugvinden. Tevreden? Klik op de blauwe knop Publiceren en de pagina of het bericht wordt direct online gezet. De opmaak van de blog kunt u aanpassen via Weergave / Thema's. Daar staan kant-en-klare opmaakprofielen voor u klaar.

©PXimport

Een WordPress-pagina kan heel fraai worden opgemaakt, dankzij de grote hoeveelheid opties in het opmaakmenu.

Website bouwen

5. Statische pagina bouwen

Een 'gewone' website is op verschillende manieren te bouwen. Vergeet daarbij het invoeren van HTML-codes. Tegenwoordig kunt u de bouw van een website gemakkelijk aanpakken via 'WYSIWYG'-editors, waarbij de afkorting staat voor What You See Is What You Get. Dat betekent dat u onderdelen kunt invoegen door erop te klikken en ze te verslepen ('drag & drop'), om zo een pagina op te bouwen alsof het een Lego-huis is. Professionals gaan het liefst aan de slag met software als Adobe Dreamweaver, maar daar betaalt u bijna 600 euro voor. Het vergt bovendien oefening en wellicht een cursus om dit programma onder te knie te krijgen. Er zijn echter ook gratis varianten verkrijgbaar waarin u enorm veel bouwopties zult ontdekken. Denk hierbij aan een opensource-cms (content management system) of aan het dashboard van uw site, zoals Joomla of WordPress. In het geval van WordPress gaat het in dit geval niet om de online blogversie die we net hebben besproken, maar om de (statische) websitebouwer. We gebruiken het Nederlandstalige WordPress als voorbeeld om aan te tonen hoe eenvoudig u een website online kunt zetten.

©PXimport

Hebt u echt Dreamweaver nodig om een professionele pagina te maken?

6. Benodigdheden

Wat hebt u nodig om een website snel online draaiende te krijgen? Allereerst de software waarmee u de pagina ontwerpt. Dit kan gewoon offline op de computer. Neem de tijd hiervoor, overhaast u niet zodat u voorkomt dat er onprofessioneel ogende fouten op de pagina verschijnen. Met onder andere WordPress installeert u een cms op uw eigen online locatie. De pagina ontwerpt u dan offline. U zult nu een locatie op internet moeten vinden waarop u de website kunt plaatsen. Dit wordt een webhost genoemd, en als u die hebt, kunt u een unieke domeinnaam (url) registeren. Op de vergelijkingssite ISPGids.com vindt u een mooi overzicht van bedrijven waarbij u een hostingabonnement kunt afsluiten. Links in het scherm kunt u de enorme lijst namen inperken door uw wensen aan te vinken. Om een gemiddelde website te kunnen draaien, moet de host bijvoorbeeld het script PHP en de database MySQL ondersteunen. Lees ook goed de ervaringen van eerdere gebruikers, zodat u geen kat in de zak aanschaft. Een gratis webhost met ondersteuning voor PHP en MySQL is 000webhost.com, dit is een handige locatie om te testen hoe u een website onderhoudt. Als laatste hebt u een ftp-programma nodig zoals FileZilla, om de website naar de webhost te kopiëren.

©PXimport

Vergelijk verschillende webhosts voordat u een contract afsluit!

7. Ftp gebruiken

Haal allereerst een programma in huis waarmee u straks de website of een cms zoals WordPress online kunt zetten. FileZilla is een gratis programma waarmee u verbinding kunt maken met uw webhost en bestanden op uw online locatie kunt plaatsen. Surf naar FileZilla en klik op Download FileZilla Client. Als Windows-gebruiker kiest u de meest actuele versie van het bestand FileZilla_[versienummer]win32-setup.exe. Na een korte installatie start FileZilla direct. Het enige dat u nu nodig hebt, zijn de ftp-gegevens van uw host, te weten de hostnaam, uw gebruikersnaam en het persoonlijke wachtwoord. Als u de gratis webhost 000webhost.com gebruikt, logt u in op 000webhost.com. Kies nu Go to CPanel en kies onder Main Menu voor View Account Details. Bij File Upload Details staan al de benodigde gegevens voor het inloggen op uw webruimte met FileZilla. In plaats van een ftp-hostnaam kunt u in FileZilla ook het IP-adres van uw account gebruiken.

©PXimport

FileZilla is een handig programma om snel bestanden mee op een ftp-server te plaatsen.

8. Installatiebestanden kopiëren

De Nederlandse versie van WordPress vindt u op nl.WordPress.org. Klik op Downloaden WordPress. Het zip-bestand van versie 3.3 is slechts 4,4 MB groot. Pak alle bestanden uit en ga vervolgens naar FileZilla. Log eerst in op uw webserver. Vul bij Host de hostnaam in, en vervolgens uw gebruikersnaam met wachtwoord. De poort kunt u leeglaten. Klik op Snelverbinden, waarna de bestanden die aanwezig zijn op de server verschijnen in het rechtergedeelte van FileZilla. Navigeer in het linkergedeelte naar de locatie waar de uitgepakte WordPress-map staat. Kopieer alle bestanden uit die map - en dus niet de overkoepelende WordPress-map zelf - naar de map public_html die aanwezig is op uw ftp-locatie. De installatiebestanden staan nu klaar om te gebruiken. In uw webbrowser surft u nu naar de domeinnaam die u van de webhost hebt gekregen of die u zelf hebt aangeschaft (bijvoorbeeld [uwnaam].com). Het installatiescherm van WordPress verschijnt nu.

©PXimport

Kies de juiste bronbestanden en kopieer ze naar public_html.

9. WordPress installeren

Het installeren van WordPress is bijzonder eenvoudig. Op het eerste scherm vraagt het programma u om op Maak een configuratiebestand te klikken, zodat u van start gaat. Vervolgens dient u de database-gegevens in te vullen. Deze gegevens krijgt u van uw webhost. Soms moet u zelf eerst een database aanmaken. In het configuratiescherm van 000webhost.com kiest u Manage MySQL Database. Vul een database en gebruikersnaam in en kies een wachtwoord. Sluit af met Create database. Deze gegevens gebruikt u nu ook in de WordPress-installatie. Let op: verander in het installatiescherm bij Table Prefix de standaardnaam wp_ in een zelf te kiezen code met een _ (underscore) als eindcode, zodat eventuele hackers of virussen er niet direct vat op hebben. Sluit af met Submit. In de volgende stap geeft u een naam voor uw website op en vult u de inloggegevens in. Verander hier de standaardnaam admin in iets persoonlijkers. Haal het vinkje weg naast Privacy als u niet wilt dat zoekmachines uw pagina vinden. Kies ten slotte WordPress installeren. Log nu in en hetzelfde dashboard dat u kent van de online blogdienst WordPress verschijnt in beeld.

©PXimport

Als uw webhost geen MySQL-database heeft, kunt u WordPress niet installeren!

Facebook als website

Als u naar reclameposters en folders kijkt, zal opvallen dat veel producten een eigen website hebben op het sociale netwerk Facebook. Dat is een slimme zet van het betreffende bedrijf, omdat het zo direct in contact komt met zijn klanten en andere geïnteresseerden. U kunt zelf ook een apart gedeelte op Facebook reserveren, bijvoorbeeld omdat u een belangrijke rol speelt in uw uw vakgebied, uw bedrijf of sportclub, of als u bezigheden hebt die interessant zijn voor anderen. Surf naar Facebook Pagina Maken en kies de categorie waarbinnen uw nieuwe pagina moet vallen. Vul een naam in voor de pagina en ga door met het stappenplan. Als eerste kiest u een foto of afbeelding. In stap 2 zijn Facebook-contactpersonen te benaderen die de pagina als 'leuk' kunnen beoordelen, maar u kunt ook contactpersonen van Skype, Gmail en andere diensten importeren. Vervolgens is het zaak om de pagina leuk in te richten om publiek te trekken en uw boodschap uit te dragen. Hoe meer 'fans' de pagina heeft, hoe meer opties u krijgt om de pagina op te maken. Klik op Pagina bewerken om specifieke zaken aan te passen, zoals het invullen van informatie, doelgroepinformatie en het aanstellen van externe beheerders. Statistieken over 'vind ik leuk' en reacties van 'fans' kunt u bekijken via de knop Oudere paginastatistieken bekijken, aan de rechterzijde van de startpagina.

©PXimport

10. Website bouwen

U bent nu klaar om een website te bouwen. In het dashboard van de site gaat u eerst naar Weergave. Kies nu Thema's installeren. Hier kunt u een uiterlijk zoeken op basis van uw voorkeuren: u kunt de kleur kiezen en aangeven hoeveel kolommen de site moet hebben. Als u een thema hebt gevonden dat u aanspreekt, kiest u Voorbeeld om een testversie te zien en daarna Installeren. Om uw website vorm te geven, kunt u pagina's toevoegen. Hoe u dat doet, leest u in tip 4. Maak een aantal pagina's aan. In het opmaakvenster van Nieuwe pagina vindt u onder Pagina-attributen de optie Volgorde. Geef de pagina die als eerste in de menubalk moet komen een 1, de tweede pagina een 2, enzovoort. U kunt ook meerdere menubalken aanmaken op de homepage. Ga naar Weergave, kies Menu's en vul naast Menunaam een titel in, bijvoorbeeld Informatie. Klik op het plusje ernaast om een tweede balk te maken. Voeg de zojuist aangemaakte pagina's toe die u op de balk wilt laten verschijnen, door een vinkje te plaatsen naast de naam. Klik dan op Aan menu toevoegen. Sla het geheel op met Menu opslaan. Kies bij Thema locaties een Header Menu (de menubalk die boven de site komt te staan) en een Footer Menu, dat onderaan de site komt.

©PXimport

Tover een blog om in een professionele website met menu's en pagina's!

11. Gratis pagina: Weebly

Is het regelen van een webhost voor u teveel gedoe? Weebly biedt uitkomst. Dit is een dienst die wordt gebruikt door duizenden consumenten, maar ook door kleine bedrijven. Weebly is niet Nederlandstalig, maar de stappen zijn zo duidelijk en eenvoudig uit te voeren, dat de dienst voor iedereen bruikbaar is. Surf naar Weebly.com, vul uw naam en e-mailadres in en kies Sign up. Vul in het welkomstscherm de naam in van uw pagina en kies een categorie waaronder uw pagina valt. U krijgt nu drie keuze-mogelijkheden met betrekking tot de domeinnaam. Bij de eerste optie krijgt u een Weebly-subdomein. Bij de tweede kunt u een .com-, .net- of .org-url aanschaffen en als u voor de derde keuze gaat, vult u de domeinnaam in die u via een andere webhost in bezit heeft. Een klik op Continue brengt u vervolgens meteen in de opmaakbewerker.

©PXimport

Weebly biedt een eenvoudige, gratis alles-in-één oplossing.

Weebly werkt door middel van het aanklikken van elementen en deze op de juiste plek slepen. Daarna kunt u de tekst aanpassen. Kies eerst een opmaak via Design. Scroll door de mogelijkheden en klik op de gewenste vormgeving, waarna u direct het resultaat ziet. Vervolgens kunt u in de pagina's aanmaken door in de menubalk naar Pages / Add Page te gaan. Vul een naam in en geef megadata aan zodat u sneller wordt gevonden als iemand een zoekmachine gebruikt. Dit doet uw via Advanced Settings. Pagina's sleept u boven of onder elkaar om de volgorde aan te geven. Een pagina is eenvoudig op te maken. U maakt een Contactpagina bijvoorbeeld aan door een pagina op te vullen met een contactformulier (Basic / Contact Form), een kaart met uw locatie (Multimedia / Google Maps) en een afbeelding van een contactformulier (Basic / Picture of Paragraph with Picture zodat u er ook een tekst bij kunt schrijven). Afbeeldingen en foto's zijn via een online url in te voegen, of door ze te uploaden vanaf de computer. Enkele handige extra's vindt u onder More, zoals een enquêteformulier en de mogelijkheid om een rss-feeder toe te voegen, zodat u berichten van andere sites op uw pagina kunt tonen. Kies rechtsboven in beeld op Publish om de site online te plaatsen.

©PXimport

Slepen, neerzetten, vergroten en verkleinen: het opmaken van uw webpagina is kinderspel in Weebly.

12. Webwinkel met Weebly

Maakt u zelf producten en wilt u deze online te koop aanbieden? Met Weebly maakt u van uw site, of van een gedeelte hiervan, eenvoudig een webwinkel. Ga in de Weebly Editor naar Revenue en sleep een klein, normaal of groot productblok naar de gewenste pagina. Weebly accepteert Google Checkout en PayPal. PayPal is wellicht de beste keuze, omdat Google Checkout standaard alle betalingshandelingen in dollars berekent, terwijl PayPal ook de euro ondersteunt. Een directe link om een account bij een van beide diensten te maken staat in beeld. Als u het betaalgedeelte hebt toegevoegd, maakt u de productenpagina in Weebly op. U kunt ook geld verdienen door reclame op uw pagina's te zetten. Dat kan niet alleen op uw Weebly-pagina, maar ook in WordPress en op een door uzelf ontwikkelde thuispagina. Daarvoor maakt u gebruik van Google AdSense. In Weebly gaat u naar Revenue en sleept u een Google AdSense-blok naar de pagina. Let op: Weebly is host en eist daarom de helft van de reclame-inkomsten op. De andere helft is voor u. Surf nogmaals naar uw Google AdSense-pagina, waarbij een melding opspringt waarin u Weebly toestemming moet geven om de inkomsten te delen.

©PXimport

U kunt een Weebly-website ook gebruiken als webwinkel.

13. Back-up van uw site

Als u denkt dat uw bestanden online veilig zijn, hebt u het mis. Uw site kan worden gehackt en u kunt vergissingen maken, waarna u ontdekt dat u geen reserveversie van de documenten hebt. Met Cobias Backup kunt u zelf instellen wanneer er een back-up van uw website moet worden gemaakt. Dat gaat via dezelfde ftp-route als waarmee u de site uploadt. Ga naar CobianSoft.com en download de nieuwste versie. Tijdens de installatie kunt u kiezen voor de Nederlandstalige versie van de software. Zodra Cobias Backup start, klikt u op het klokje (Nieuwe Taak) in de menubalk. Geef de taak een naam en ga naar Bestanden, in het linkermenu. Klik onder Bron Toevoegen op FTP. Vul hier de hostnaam, gebruikersnaam en het wachtwoord in om de webhost te benaderen en kies OK. Onder Doellocatie geeft u aan op welke locatie op de lokale schijf of de ftp-server de back-up moet worden geplaatst. Kies ten slotte Schema in het menu en laat de software uw site bijvoorbeeld elke maand back-uppen. Klik op Alle taken starten om de back-up direct uit te voeren.

©PXimport

Stel een automatische back-up van de ftp-server in om uw pagina te beveiligen.

Ontwerpsoftware

Er zijn zoveel programma's waarmee u een website bouwt, dat we al deze softwaretitels niet in dit artikel kunnen behandelen. Naast de besproken mogelijkheden, zoals het ontwerpen van een site via een cms als WordPress en het gebruik van de online dienst Weebly, zijn ook de volgende pakketten en diensten prettig in gebruik:

Magix Website Maker 5

Voor 40 euro biedt Magix de mogelijkheid om een moderne Flash-website te bouwen, en wordt ook de webhosting voor u verzorgd. U krijgt een .nl-domein met vijf e-mailaccounts en 5 GB online ruimte. De software is eenvoudig in gebruik en ideaal voor beginners.

Jimdo

Met Jimdo kunt u een gratis website of webwinkel maken met 500 MB ruimte. Voor 60 euro per jaar krijgt u onder andere een domeinnaam met een e-mailaccount en 5 GB ruimte. Bij de betaalde versie is uw pagina reclamevrij en krijgt u meer opties. De '180 euro per jaar'-versie biedt zelfs onbeperkte opslagruimte, twee domeinen en twintig e-mailaccounts.

Joomla

Op joomla.org vindt u het cms van websitebouwer Joomla. U kunt dit ongeveer vergelijken met de software van WordPress. Ook enkele grote bedrijven zoals MTV en organisaties als de universiteit van Harvard maken er gebruik van, zo stellen de makers. Het gaat hier om opensource-software die volledig gratis kan worden gebruikt en worden aangepast.

Aptana

Vindt u Adobe Dreamweaver te duur? Probeer dan Aptana eens. Dit is de opensource-variant van de website-ontwerpsoftware van Dreamweaver. Aptana werkt met JavaScript en PHP, maar ook met HTML5 en CCS3.

KompoZer

KompoZer is een product uit de Mozilla-familie, bekend van de browser Firefox. Met KompoZer kunt u volledige websites maken door middel van het invoeren van codes, maar u kunt ook gebruikmaken van de WYSIWYG-methode, waarbij elke bewerking direct visueel in beeld wordt gebracht. Op KompoZer.net vindt u de gratis te gebruiken software. De Nederlandse gebruikersgemeenschap heeft zich verzameld op MozBrowser.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

▼ Volgende artikel
Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee
© ID.nl
Huis

Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee

Wie overstapt naar een andere computer denkt meestal meteen aan het overzetten van programma's en bestanden zoals documenten en foto's. De vele persoonlijke instellingen en voorkeuren die zorgvuldig zijn opgebouwd, raken helaas vaak verloren. Hoe zorg je ervoor dat je je ook op het andere systeem meteen weer helemaal thuis voelt?

Wat gaan we doen?

Als je al een tijd op dezelfde computer werkt, heb je ongetwijfeld niet alleen het besturingssysteem op je eigen manier aangepast, maar ook je favoriete applicaties. Denk aan je vertrouwde bureaubladthema, spellingsinstellingen, woordenlijsten, aangepaste werkbalken en browserextensies. Juist deze (vaak kleine) aanpassingen maken een systeem echt persoonlijk en vlot bruikbaar. Gelukkig kun je heel wat van die personalisaties relatief eenvoudig meenemen. In dit artikel laten we je zien hoe je dat aanpakt voor Windows, kantoorsuites, browsers en andere applicaties. We gaan verder dan synchronisatie via cloudaccounts en laten je zien hoe je met (gratis) tools ook instellingen van losse applicaties veilig migreert.

Lees ook: Vind de perfecte laptop: alles wat je moet weten voor de juiste keuze

Synchronisatie via Windows-account

Windows biedt veel instellingen die je werkomgeving persoonlijker maken, zoals visuele thema's, spellingsvoorkeuren en meer. Sommige vereisen handmatig werk of externe tools, maar een aantal laat zich automatisch synchroniseren via je Microsoft-account. Laten we hiermee beginnen. Zorg dat je met zo'n account bent aangemeld bij Windows. Dit regel je via Instellingen / Accounts / Uw info. Klik daar op In plaats daarvan aanmelden met een Microsoft-account en volg de instructies.

Open daarna Accounts / Windows-back-up en druk op Beheren. Bevestig met Ja, synchroniseren / Gereed. Herstart de module Instellingen en open opnieuw Windows back-up. Schakel Mijn apps onthouden in als je op een andere pc met hetzelfde account dezelfde apps uit de Microsoft Store wilt gebruiken. Open Mijnvoorkeuren onthouden om aan te geven of je ook de onderdelen Accounts, WiFi-netwerken en wachtwoorden, Taalvoorkeuren en woordenlijst en diverse instellingen wilt synchroniseren.

Je kiest zelf hoever de automatische synchronisatie mag gaan.

Handmatige sync Windows

Zo'n accountsynchronisatie is handig, maar niet alle personalisatie-instellingen worden meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor geluidsschema's of muisaanwijzers. Of misschien meld je je liever helemaal niet aan met een Microsoft-account, of vertrouw je deze cloudsynchronisatie niet, ook al is er sprake van dataversleuteling. Dan kun je de migratie ook handmatig doen.

We beginnen met het overzetten van een Windows-thema, aangezien dat meerdere onderdelen omvat, zoals lokaal opgeslagen achtergronden, accent- en vensterkleuren, een geluidsschema en de muiscursorstijl. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Thema's. Dubbelklik op de miniatuur van het gewenste thema, of klik op Bladeren door thema's om er een nieuw te kiezen in de Microsoft Store. Bovenaan kun je het thema aanpassen via de opties Achtergrond, Kleur, Geluiden en Muiscursor. Gebruik telkens het pijltje linksboven om terug te keren. Sla daarna je aangepaste thema op met Opslaan en geef het een naam. Klik vervolgens met rechts op de miniatuur van dit geselecteerde thema en kies Thema voor delen opslaan. Bewaar het als .deskthemepack-bestand (dat eigenlijk een zip-bestand is) op een extern of gedeeld medium. Dubbelklik je op dit bestand in Verkenner van je andere systeem, dan wordt het automatisch uitgepakt en als Windows-thema geïnstalleerd.

Stel je eigen Windows-thema samen en exporteer het.

Lettertypes en screensavers

Misschien heb je ook zelf een of meer extra lettertypes en screensavers geïnstalleerd, en wil je deze overzetten. Dit kan handmatig als volgt. Voor lettertypes typ je %windir%\fonts in de adresbalk van Verkenner. Selecteer met ingedrukte Ctrl-toets alle gewenste lettertypebestanden, klik er met rechts op en kies Kopiëren naar. Sla deze bestanden op een extern of gedeeld medium op. Op de andere pc selecteer je de bestanden, klik je er met rechts op en kies je Installeren (voor alle gebruikers).

Het overzetten van screensavers verloopt op vergelijkbare wijze. Open de mappen %windir%\System32 en %windir%\SysWOW64, selecteer de gewenste scr-bestanden en kopieer ze naar een geschikt medium. Plak ze op de andere pc in %windir%\System32 en bevestig de kopieeractie als administrator. Je installeert een screensaver door er met rechts op te klikken en Installeren te kiezen, of via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging.

We hebben een PowerShell-script gemaakt dat dit grotendeels automatiseert. Download het bestand exporteer-extrafonts-ss.ps1 (dit is de downloadlink) op je nieuwe pc, klik er met rechts op en kies Run with PowerShell (als administrator). Je vindt de screensavers en de meeste lettertypes nu op je bureaublad (behalve enkele standaardfonts die je in het script kunt aanpassen bij Fonts uitgezonderd), in submappen van FontScreenSaverBackup.

Je kunt screensaver-bestanden kopiëren en eenvoudig weer elders installeren.

Pictogramlay-out

Na verloop van tijd raak je ongetwijfeld gewend aan de lay-out van je bureaubladpictogrammen en snelkoppelingen. Om deze over te zetten naar een andere pc moet je eerst de snelkoppelingen en bestanden (eventueel handmatig) naar het bureaublad van dat systeem kopiëren. Je vindt deze snelkoppelingen (met extensie .lnk) in c:\users\<je-accountnaam>\desktop voor je eigen account en in c:\users\public\desktop voor alle gebruikers. Dit is echter niet iets wat je snel zult doen. Met het gratis en portable DesktopOK kun je de pictogramlay-out makkelijk opslaan en exporteren via DesktopOK / Pictogrammenindeling opslaan als *.DOK. Later kun je deze ook weer importeren via Pictogrammenindeling laden uit *.DOK. Dit werkt ook handig op dezelfde pc als je oorspronkelijke lay-out per ongeluk door de war is geraakt.

In principe kun je ook je vertrouwde pictogramlay-out terugzetten.

Profielen

De makkelijkste manier om je Windows-account naar een andere pc over te zetten is via een Microsoft-account (zie paragraaf 1, Synchronisatie via Windows-account). Toch wordt het gebruikersprofiel niet volledig meegenomen. Onder meer lokale bestanden, programmavoorkeuren buiten de Microsoft Store en appdata-mappen, zoals macro's, sjablonen en scripts, blijven achter.

In afwachting van een (vernieuwde) migratietool die Microsoft binnenkort belooft, kun je TransWiz gebruiken. Met de gratis versie kun je één account tegelijk overzetten, maar je kunt dit gewoon herhalen voor andere profielen. Dit werkt ook bij profielen die aan een Microsoft-account zijn gekoppeld. Schakel desnoods tijdelijk over naar een lokaal account. Na de migratie op de andere pc koppel je het profiel opnieuw aan hetzelfde Microsoft-account via Instellingen / Accounts.

Download TransWiz. Installeer het msi-bestand op beide pc's. Start het programma op je oude pc. Kies I want to transfer data to another computer, klik op Volgende en selecteer het gewenste, niet-actieve account (meld je eventueel tijdelijk aan met een ander account). Klik op Volgende en kies een opslaglocatie voor het zip-bestand. Beveilig dit eventueel met een wachtwoord.

Start TransWiz op het andere systeem, kies I have data I want to transfer to this computer en verwijs naar het zip-bestand. Geef eventueel een andere accountnaam op, kies of dit een standaard- of administratoraccount wordt en stel het wachtwoord in. Na afloop zijn de gegevens overgezet en kun je je aanmelden met het nieuwe profiel.

TransWiz staat op het punt een Windows-profiel te migreren.

Taalinstellingen

Taal en spelling zijn vaak afgestemd op je voorkeuren, dus waarschijnlijk wil je die ook overzetten. De meeste taalinstellingen binnen Windows worden automatisch gesynchroniseerd via je Microsoft-account, maar desnoods doe je dit handmatig, door dezelfde taalpakketten te installeren. Ga hiervoor naar Instellingen / Tijd en taal / Taal en regio en kies Een taal toevoegen.

De toetsenbordindeling is gekoppeld aan de taal, maar je kunt ook handmatig extra indelingen toevoegen. Klik op de drie puntjes naast je voorkeurstaal en kies Taalopties. Scrol naar Geïnstalleerde toetsenborden en klik op Een toetsenbord toevoegen om de gewenste indeling te kiezen. Met Windows-toets+Spatiebalk schakel je vervolgens snel tussen indelingen. Je kunt trouwens ook per app-venster een andere invoermethode instellen via Instellingen / Tijd en taal / Typen / Geavanceerde toetsenbordinstellingen, met de optie Laat me een andere invoermethode instellen voor elk app-venster.

Wanneer je in apps met spellingcontrole, zoals Kladblok, met rechts klikt op een rood onderstreept woord en kiest voor Aan woordenboek toevoegen of Spelling / Aanwoordenlijst toevoegen, dan wordt het woord in Windows toegevoegd aan een gebruikerswoordenboek. Dit vind je in de map %appdata%\Microsoft\Spelling, wellicht in de submap \neutral of in een taal-submap zoals \nl-NL, in het bestand default.dic of custom.dic. Je kunt dit bestand bekijken met een teksteditor en kopiëren naar dezelfde map op je andere toestel om deze woordenlijst(en) over te zetten.

Je wilt vast alle toegevoegde woorden mee naar je andere systeem migreren.

Op zoek naar een nieuwe laptop?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke het meest in prijs gedaald is

Applicaties

Geïnstalleerde applicaties zomaar overzetten lukt meestal niet, dus zit er weinig anders op dan ze opnieuw te installeren. Voor volledig portable apps volstaat het vaak om de map waarin je ze plaatste te kopiëren.

Er bestaan handige tools waarmee je veel populaire gratis apps met enkele muisklikken op je nieuwe pc installeert. Bijvoorbeeld Ninite en een pakketbeheerder zoals UniGetUI (klik op deze GitHub-pagina in de rechterkolom onder Releases op Latest).

In UniGetUI kies je Pakkettenbundels en klik je op Pakketten toevoegen aan bundel. Gebruik Pakketten ontdekken om apps op te zoeken. Vink de gewenste pakketten aan en klik op Selectie toevoegen aan bundel. Herhaal dit tot je bundel compleet is. Sla deze op via Bundel opslaan als, open de bundel daarna via Bestaande bundel openen, selecteer alle pakketten en bevestig met Selectie installeren.

Stel zelf je applicatiebundel samen om vervolgens alle apps snel te installeren.

Tip: maak een aparte usb-stick

Met al je favoriete portable apps

App-configuraties

Zo installeer je snel veel apps op je nieuwe pc, maar daarmee neem je je persoonlijke instellingen of configuraties nog niet mee. De gratis app CloneApp was hier prima geschikt voor, maar de ontwikkeling is al enkele jaren stopgezet. Je kunt deze nog steeds downloaden en gebruiken, maar weet dat instellingen van nieuwere apps mogelijk niet volledig meer worden meegenomen. De ontwikkelaar biedt intussen een alternatief aan, Appcopier, maar deze tool is vooralsnog beperkt en minder gebruiksvriendelijk.

Je kunt het eventueel handmatig proberen met een tool als FreeFileSync door de belangrijkste configuratiebestanden naar dezelfde maplocaties op je nieuwe pc te kopiëren. Veel van die bestanden zitten in app-specifieke submappen van mappen zoals %AppData%, %LocalAppData% en %ProgramData%, typisch met extensies zoals ini, cfg, conf, config, json, xml, yaml of yml. Het is het proberen waard, maar overschrijf niet zomaar bestaande bestanden op je nieuwe pc.

Upgrades voor CloneApp wachten helaas op een nieuwe ontwikkelaar.

Codes en licenties

Als je op je nieuwe pc programma's installeert die ook al op je oude pc stonden, wil je natuurlijk de softwarelicentie overnemen. Hoe je dat doet, hangt af van de toepassingen zelf. Bij software die aan een account is gekoppeld, hoef je meestal alleen met hetzelfde gebruikersaccount op je nieuwe pc aan te melden. Soms moet je de licentie eerst deactiveren op je oude pc via de instellingen of via een webportaal.

Voor software met een klassieke activatiecode noteer je de licentiecode van de oude installatie. Die vind je vaak in je account, op het doosje of in een mail. Bij de installatie op je nieuwe pc voer je deze opnieuw in. Tools zoals Magical Jelly Bean Keyfinder (gratis beperkte versie) en NirSoft Produkey (gratis) kunnen codes van veel geïnstalleerde programma's uitlezen. Omdat deze tools methoden gebruiken die ook door malware gebruikt wordt, is het normaal dat je virusscanner hierbij een melding geeft.

Sommige apps gebruiken een licentiebestand, met een extensie als lic, dat, key of ini, dat je moet exporteren of kopiëren naar dezelfde locatie op je nieuwe pc. Vaak is opnieuw activeren dan ook nodig.

Veel productsleutels hebben deze tools niet weten te vinden op dit testsysteem.

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Browsers

Je gebruikt waarschijnlijk een of meer browsers die gepersonaliseerd zijn met bijvoorbeeld eigen thema's, bladwijzers, geschiedenis, wachtwoorden en instellingen. De eenvoudigste manier om deze over te zetten, is door de ingebouwde synchronisatie te activeren.

We beginnen met Chrome. Log in met je Google-account (dat vind je rechtsboven), open Instellingen, klik op Jij en Google, ga naar Synchronisatie en Google-services en kies Synchronisatie aanzetten. Druk op de knop Instellingen, kies Beheren wat jesynchroniseert en vink de gewenste onderdelen aan via Synchronisatie aanpassen. Op je nieuwe pc meld je je aan met hetzelfde account en activeer je opnieuw de synchronisatie.

Voor Edge werkt dit op vrijwel dezelfde manier met je Microsoft-account, via Instellingen / Profielen / Synchroniseren. Bij Firefox kan het ook, als je een Mozilla-account hebt, via Instellingen / Synchronisatie.

Heb je geen account, dan wordt het iets omslachtiger. Wachtwoorden kun je exporteren en importeren via de ingebouwde wachtwoordmanager. Voor andere onderdelen gebruik je bijvoorbeeld een gratis tool zoals Hekasoft Backup & Restore (ook portable). Sluit je browsers, start de tool en selecteer de gewenste browser. De app ondersteunt circa 45 browsers. Je ziet meteen hoeveel data er geback-upt wordt. Zorg dat Backup is geselecteerd, klik op Start en kies een naam en locatie voor het back-upbestand (dat ook echt de extensie .backup heeft). Op je nieuwe pc installeer je dezelfde browser, sluit je deze en open je opnieuw de app. Kies Restore en verwijs naar het back-upbestand. Alles werkt netjes via lokale bestanden, zonder cloudverbinding.

Hekasoft Backup & Restore kan met nagenoeg alle browsers overweg.

Synchroniseren Office 365

De kans is groot dat je ook een kantoorpakket gebruikt, en wellicht is dit Microsoft 365 (voorheen Office 365). Persoonlijke instellingen worden dan automatisch gesynchroniseerd tussen systemen, op voorwaarde dat je een geldige licentie hebt en op elk apparaat met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld. Het gaat bijvoorbeeld om je Office-thema, aangepaste woordenlijst, Snelle toegang-werkbalk, Lint-aanpassingen, taalvoorkeuren en (via OneDrive) recente bestanden en persoonlijke sjablonen.

Controleer wel een paar instellingen. Meld je binnen de Office-apps aan met je Microsoft-account (klik desnoods op Aanmelden, rechtsboven). Ga in Windows naar Instellingen /Accounts / Windows-back-up, klik op Beheren bij Uw Microsoft-account synchroniseren met Windows en kies Ja, synchroniseren. Zet vervolgens de optie Mijn voorkeuren onthouden aan en vink bij voorkeur alle opties aan. Gebruik je een werk- of schoolaccount, dan kan je IT-beheerder wel bepaalde synchronisaties beperken (via groepsbeleid).

Voor automatische synchronisatie controleer je enkele instellingen.

Handmatig overzetten Office 365

Je kunt ook specifieke Office-onderdelen handmatig overzetten. Voor sjablonen kopieer je bestanden met extensies als dotx, potx en xltx naar dezelfde map op je nieuwe pc. Deze staan normaal gesproken in C:\Users\<gebruikersnaam>\Documenten\Aangepaste Office-sjablonen. Ook eigen woordenboeken kun je meenemen. Het bestand Custom.dic staat in %AppData%\Microsoft\Uproof, default.dic of custom.dic in %AppData%\Microsoft\Spelling, in de submap \neutral of eventueel andere submappen.

Aanpassingen aan het Lint en werkbalken exporteer je via Bestand /Opties / Lint aanpassen. Klik rechtsonder op Importeren en Exporteren en kies Alle aanpassingen exporteren.

Wil je aangepaste stijlen, marges, regelafstand, macro's of eventueel extra opmaakelementen in Word overnemen, dan kopieer je ook het bestand Normal.dotm uit %AppData%\Microsoft\Templates. Extra macro's kun je ook los exporteren in de VBA-editor (Alt+F11), via Bestand / Bestand exporteren en later Bestand importeren.

Bepaalde Office-voorkeuren, zoals standaard bestandslocaties, zitten in het Windows-register. Een back-up maken kan via de Register-editor (druk op Windows-toets+R en voer regedit uit). Bij recente Word-versies zitten deze in de sleutel Computer\HKEY\_CURRENT\_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Word\Options. Klik met rechts op deze sleutel, kies Exporteren en bewaar het reg-bestand. Dubbelklik op dit bestand op je nieuwe systeem en bevestig tweemaal met Ja om de instellingen te importeren. Je maakt liefst eerst een systeemherstelpunt via Een herstelpunt maken in het Windows-startmenu.

Sommige Office-instellingen zijn opgeslagen in het Windows-register.