5 bekende problemen met Philips Hue (en hoe je die oplost!)
Wanneer je een slim systeem als Philips Hue gebruikt, dan gaan de dingen meestal vanzelf. Na het uitpakken van de lampen duurt het niet lang voordat ze geïnstalleerd zijn, en datzelfde geldt voor verschillende accessoires. Maar toch kan het misgaan, en wat doe je dan?
Hoe mooi Philips Hue ook is of kan zijn, het systeem is helaas niet zonder gebreken. In de afgelopen jaren hebben we veelvoorkomende fouten voorbij zien komen. Hier vind je de oplossing voor de volgende problemen:
- Het systeem vindt de Philips Hue bridge niet.
- Het lukt niet om een nieuwe lamp toe te voegen.
- De bediening reageert niet accuraat.
- De lampen zijn onbereikbaar.
- De lampen flikkeren of zoemen.
Iedereen die bekend is met Philips Hue weet hoe uitgebreid en toegankelijk het systeem voor slimme lampen kan zijn. Als gebruikers van het eerste uur weten we ook dat die ervaring net even anders kan uitpakken. Lampen werken niet mee, accessoires worden niet geregistreerd – zomaar wat voorbeelden van dingen die fout kunnen gaan. Daarom kijken we in dit artikel naar vijf veelvoorkomende problemen met het systeem en hoe je die kunt oplossen.
Het systeem vindt de Philips Hue bridge niet
Voordat we het over de lampen kunnen hebben, is het belangrijk de Philips Hue-bridge te behandelen. Het kan zijn dat je geen enkele lamp kunt toevoegen, omdat de brug (tussen de lampen en het internet) niet beschikbaar is. Een bridge toevoegen werkt gelukkig heel simpel. Je opent de Hue-app, gaat naar Instellingen (rechts onderin) en tikt daarna op Mijn Hue systeem. Daar vind je een knop voor het toevoegen van de Hue-bridge; druk daarop en volg de stappen.
Helaas is het niet altijd zo simpel. Soms kan de app de brug niet vinden. Dan kun je aan een aantal dingen denken. Staat de brug wel aan? De led-ring voorop moet lichtblauw kleuren, dan weet je dat die geactiveerd is. Loop even alle kabels na; zit de ethernetkabel tussen de bridge en router wel goed vast? En weet je zeker dat de smartphone, waar de Hue-app op staat, en de Hue bridge met hetzelfde netwerk verbonden zijn? Als dat niet het geval is, dan kunnen beide apparaten elkaar niet ‘zien’.
©Wesley Akkerman | ID.nl
Mochten de tips niet helpen, dan kan het een goed idee zijn de Philips Hue bridge te resetten.
Het lukt niet om een nieuwe lamp toe te voegen
Je kunt de Philips Hue-lampen op twee manieren toevoegen: via de Hue-bridge of via bluetooth. Normaliter is dit een pijnloos proces. Je opent de app, gaat naar drukt op de drie puntjes bovenin en selecteert dan de opties Lamp toevoegen en Zoek. Klinkt simpel, toch? In de meeste gevallen is dat ook zo, maar toch kan er ergens storing op de lijn zitten. Eén van de dingen die Hue-eigenaars weleens vergeten is de lamp aan te zetten. Zorg er dus voor dat de lamp zeker weten aanstaat.
Mocht je een tweedehands Philips Hue-lamp gekocht hebben, kijk dan even goed na of dit wel echt een Hue-lamp is. De app ondersteunt namelijk niet alle merken die slimme lampen aanbieden. Er zijn wel third-party lampen die toegevoegd kunnen worden, maar dan moet het Hue-logo op de doos staan. Weet je zeker dat alles klopt en dat de lamp aanstaat, dan kun je hem handmatig toevoegen. Dat doe je via Lamp toevoegen. Tik dan niet op zoek, maar op Serienummer gebruiken.
Verder kijken dan alleen Hue?
Slimme lampen zijn er van allerlei merken & in allerlei prijsklassen
©Wesley Akkerman | ID.nl
Meestal staat het serienummer op de hals van de lamp. Zo niet, check dan de handleiding.
De bediening reageert niet accuraat
Het ene moment reageert heel het Philips Hue-systeem normaal, het andere moment is er opeens van alles aan de hand. De lampen reageren niet op stemcommando’s, gaan aan op willekeurige momenten of veranderen niet van kleur, terwijl je daar wel om vraagt. De eerste stap die je kunt zetten, is checken of er wellicht een software-update is die dit probleem verhelpt. Je gaat hiervoor naar Instellingen > Software-update. Als er updates zijn, dan zie je die daar staan.
Mocht het probleem zich alleen voordoen bij één lamp, en je bent helemaal up-to-date, dan kan het goed zijn de lamp opnieuw te installeren. Dat kan alleen door de lamp eerst te verwijderen. Ga hiervoor naar Instellingen > Lampen en selecteer de lamp die je wilt verwijderen. Onderaan de pagina staat een rode knop met de tekst Verwijderen. Tik daarop en bevestig je keuze. Daarna kun je de lamp opnieuw toevoegen door de standaardinstallatieprocedure te volgen.
Ga naar de drie puntjes, tik op Lamp toevoegen en dan op Zoek (nadat je hem eerst aangezet hebt).
Daarnaast kunnen kamers en zones roet in het eten gooien. Wij weten ook niet precies waarom, maar het kan zijn dat de lampen niet goed reageren omdat de Philips Hue-app niet weet waar ze zijn. Via de Home-tab selecteer je een kamer en druk je op de drie puntjes. Tik nu op Kamer bewerken en beheer de lampen. Verwijder ze en voeg ze daarna weer toe, en check of het probleem dan verholpen is. Kijk ook even of de lampen wél reageren als ze in geen enkele kamer staan.
©Wesley Akkerman | ID.nl
De lampen zijn onbereikbaar
Vreemd reageren is één ding, maar onbereikbaar zijn is een tweede. Maar ook dat kan gebeuren wanneer je Philips Hue gebruikt. Mocht dit het geval zijn, dan krijg je daar vanzelf een melding van wanneer je de app(en) bedient binnen de app. De eerste stap die we nemen is checken of de lamp wel aanstaat. Als je een lamp wil bereiken die ook nog een fysiek lichtknopje heeft, dan heeft iemand misschien op die knop gedrukt. God weet hoe vaak dat hier in huis gebeurd is.
Het kan ook zijn dat de lampen buiten bereik van de Hue bridge of het bluetoothapparaat is. Dan is het zaak dat je de lamp in kwestie dichter bij de bron brengt waar het signaal vandaan komt. Mocht je het systeem met Bridge gebruiken, dan werkt elke lamp als een soort verlengstuk van het signaal. Maar misschien moet je die net even wat beter positioneren voor een betere doorgang. Het kan geen kwaad om te checken of alle lampen verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk als je smartphone.
©Wesley Akkerman | ID.nl
De lampen flikkeren of zoemen
Tot slot komen we wel eens tegen dat mensen klagen over lampen die flikkeren of zoemen. Dit probleem komt – toegegeven – wat minder vaak voor, maar het overkomt altijd de gebruikers die een dimmer hebben. Dan hebben we het over zo’n fysieke draaiknop die waarschijnlijk aan de muur hangt. Hoewel het Philips Hue-systeem dimfuncties binnen de app aanbiedt, werkt het niet goed met fysieke dimmerschakelaars. Gelukkig bestaat daar ook een aantal oplossingen voor.
De meest voor de hand liggende oplossing is de Hue-lamp verplaatsen naar een aansluiting waar geen dimmer op aangesloten is. Een andere oplossing: haal de dimmer weg. Je kunt in plaats daarvan een dimmer van Philips Hue kopen, mocht je de app niet willen gebruiken. Mochten de problemen zich daarna nog voordoen, dan is de lamp misschien kapot. Probeer hem daarom ook altijd even op een andere plek uit en test of een andere lamp op dezelfde plek dezelfde problemen heeft.