ID.nl logo
Kies de beste framemaat en afstelling van je e-bike voor meer fietsplezier
© luciano - stock.adobe.com
Mobiliteit

Kies de beste framemaat en afstelling van je e-bike voor meer fietsplezier

Je wilt een nieuwe e-bike kopen, maar je hebt geen idee welke framemaat bij jou past. ID.nl helpt je met het berekenen van de juiste framemaat en legt uit hoe je de e-bike optimaal kunt instellen.

Natuurlijk kan een fietsenmaker aan de hand van zijn kennis en meetapparatuur daarbij helpen. In de praktijk zien we toch veel e-bikers op een te kleine of juist te grote fiets rijden. Bovendien laat de juiste afstelling van het zadel en stuur vaak te wensen over, ontstaan er daardoor allerlei ongemakken en verlies je snel het plezier op de fiets.  

In dit artikel lees je:

  • Wat zegt een framemaat?
  • Zelf je framemaat berekenen
  • Een nauwkeurige framemeting
  • Juiste zadelhoogte instellen
  • Zadelterugstand controleren
  • Juiste hoogte en afstand van het stuur

Wat geeft een framemaat aan?

De framemaat zegt iets over de framehoogte van je fiets. De framehoogte is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen er uitkomt, uitgedrukt in centimeters. Vroeger waren fietsen verkrijgbaar in talloze framematen,  echter met de komst van de e-bike hebben veel merken het aantal framematen behoorlijk beperkt. Gelukkig zijn er nog steeds fietsmerken die 5 tot 6 verschillende maten leveren, waaronder extreem kleine en grote frames.

Sommige merken maken tegenwoordig ook wel frames in zogenaamde compact maten (S, M, L). Deze frames zijn korter gebouwd en het herenframe heeft een sterk aflopende bovenbuis. Zo zijn er vaak maar drie maten verkrijgbaar. Het stuur en zadel kunnen echter over een veel ruimer gebied worden ingesteld, waardoor je vaak toch een goede zitpositie kunt vinden.

©Sebastian Rothe

Hoe kun je zelf de framemaat meten?

Met een rolmaat en rekenmachine kom je een heel eind. Aan de hand van de volgende rekensom kun je zelf je framemaat bepalen:

  • Meet de binnenbeenlengte zonder je schoenen aan. Plaats je benen zo’n 15 cm uit elkaar te zetten en meet de afstand tussen de grond en kruis. Als je deze lengte (in cm) vermenigvuldigt met 0,68 krijg je de juiste framemaat.

  • Ligt de framemaat tussen twee maten in en is de fiets voor recreatief gebruik, kies dan voor de grotere framemaat.

  • Beschikt de e-bike over een verende zadelpen, trek dan 4 cm van de framemaat af. 

Natuurlijk kun je ook de framemaat van je huidige fiets opmeten. Meet dan de afstand van het einde van de zitbuis tot aan het hart van de trapas en let op de hierboven vermelde correctie van 4 centimeter bij een verende zadelpen. 

Rolmaat zoek?

Koop dan gauw een nieuwe

Nauwkeurige framemeting door de vakman

Voor een uitgebreid advies op maat ga je naar de fietsenmaker. Die beschikt doorgaans over speciale meetapparatuur waarmee de framemaat zeer nauwkeurig kan worden bepaald. Natuurlijk spelen het type fiets, gebruik en jouw persoonlijke wensen een belangrijke rol in de bepaling van de juiste framemaat.

 Tip: Heb je ondanks de keuze van de juiste framemaat toch moeite met opstappen of afstappen, kies in dat geval altijd voor een kleinere maat met een ruime instap.

©Sebastian Rothe Photography

Juiste zadelhoogte bepaalt fietsbeleving 

Een zadel moet op juiste hoogte staan. Staat het te hoog, dan schuift het zitvlak heen en weer, met alle nare gevolgen van dien. Bij een te lage stand van het zadel kunnen je benen zich niet genoeg strekken en levert dit al snel spierpijn op. De zadelhoogte is de afstand vanaf het pedaal in de onderste stand tot aan de bovenkant van het zadel. Als vuistregel voor de zadelhoogte geldt de binnenbeenlengte maal 1,08. Een afwijking van een halve centimeter naar boven of naar beneden vormt geen probleem. De stand van het zadel (kanteling) is een kwestie van aanvoelen. In principe moet hij exact horizontaal staan, controleer dit met behulp van een waterpas. Kanteling voorover of achterover is mogelijk, maar nooit te veel.

Lees ook: Hoe verhoog je het comfort van je e-bike?

Zadelterugstand zelf checken

Hiermee wordt de juiste positie van het zadel in vóór en achterwaartse richting bedoeld. De terugstand kan gecontroleerd worden door op de fiets te gaan zitten en te steunen langs een hek of muur of laat iemand de fiets in balans houden. De crank op drie uur zetten en dan een loodlijntje (touwtje met gewicht) vanaf de voorkant van de knie recht naar beneden laten zakken. De lijn moet dan direct langs de voorzijde van het pedaal lopen. Het zadel kan in beperkte mate zo nodig naar voor of naar achter worden gesteld tot de juiste stand is bereikt.

Ook interessant voor jou of je ouders? Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd

Stuur op juiste hoogte en afstand

Het stuur en de stuurpen vormen de laatste stap naar een ideale zitpositie op de fiets. Uitgangspunt voor een goede afstelling is de afstand tussen de punt van het zadel en de stuurpen. Plaats je elleboog op de punt van het zadel, vervolgens moeten de vingers met gemak de stuurpen kunnen raken. Indien de stuurpen verstelbaar is, kun je met de hoogte nog een beetje spelen.  

Heb je een goede fiets? Bescherm hem dan tegen diefstal met een goed slot👇🏻👇🏻

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.