ID.nl logo
5 goede racefietszadels voor langeafstandsritten
Mobiliteit

5 goede racefietszadels voor langeafstandsritten

Het kiezen van het juiste zadel voor je racefiets kan een wereld van verschil maken in je fietservaring. Het juiste zadel kan je rit maken of breken, en het is veel meer dan zomaar een zadeltje dat je standaard bij je fiets krijgt.

In dit artikel gaan we dieper in op:

  • de wereld van racefietszadels;
  • de verschillende typen;
  • hoe je het beste zadel voor jou kunt kiezen.

Ook interessant voor jou: Zo werken de sensoren op je racefiets en dit heb je eraan

In dit artikel gaan we dieper in op de wereld van racefietszadels, de verschillende typen, en hoe je het beste zadel voor jou kunt kiezen.

Ook interessant voor jou: Zo werken de sensoren op je racefiets en dit heb je eraan

Het belang van een goed zadel

Een goed zadel is essentieel voor comfort en prestaties op de fiets. Het is het punt waar je lichaam het meeste contact maakt met de fiets, en het draagt een groot deel van je gewicht. Als het zadel niet goed past, kan dit leiden tot ongemak en pijn, wat je rijervaring kan beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om een zadel te kiezen dat goed bij je past.

Wanneer is een racefietszadel een goed zadel?

Het beste racefietszadel voorkomt zadelpijn, is comfortabel maar niet te zacht. Een goed zadel voor de racefiets kan echt het verschil maken. Een zadel bestaat uit drie onderdelen: de schaal, de rails en de bekleding van de schaal. De schaal is belangrijk om je gewicht te dragen. Racefietszadels zijn ontworpen om een deel van je gewicht te dragen als je aan het fietsen bent. Je hebt namelijk drie draagpunten: het zadel, het stuur en de trappers.

©Wellnhofer Designs

De rails zijn vaak onderbelicht. Waarom zou je kiezen voor een aluminium, stalen, magnesium, titanium of carbon zadelrail? De reden is het gewicht en de veerbaarheid. Een carbon zadelrail is een fractie lichter dan een aluminium zadelrail. Titanium is weer wat stugger dan de anderen. De bekleding van een zadel kan erg variëren. Vaak zie je schuimrubber, gel en andere zachte stoffen met daaroverheen een lederen of kunststoffen bekleding. Heel soms is er geen bekleding op de schaal. Dat is bij carbon zadels soms het geval en dan zit je op ‘kaal’ carbon.

Ook interessant: Ik ga op fietsvakantie en neem mee…

Rijd jij nog in je spijkerbroek of short?

Professionele fietskleding vermindert weerstand en voorkomt schuurplekken

Het belang van de juiste zadelbreedte

Het is belangrijk om een zadel te kiezen dat de juiste breedte heeft voor je lichaam. Je zitbotjes moeten goed ondersteund worden door het zadel om zadelpijn te verminderen. Je kunt de afstand tussen je zitbotjes meten door op een stuk karton te zitten en daarna de afstand tussen de afdrukken te meten. Voeg hier 20-25 mm aan toe en je hebt de breedte van je ideale zadel. Er zijn ook verschillen tussen zadels voor mannen en vrouwen. Over het algemeen zijn dameszadels wat breder aan de achterkant, hebben ze een wat kortere punt en zijn ze iets zachter. Bij mannenzadels is de punt vaak wat langer, is de achterzijde wat smaller en heeft het dek wat minder padding.

Zadelafstelling

De afstelling van je zadel kan een grote invloed hebben op je comfort op de fiets. De hoogte van je zadel moet zo zijn dat je been licht gebogen is in de uiterste stand. Je kunt dit controleren door op het zadel te zitten en je hiel op het pedaal te plaatsen. Als je been gestrekt is, is de hoogte correct.

De hoek van het zadel is ook belangrijk. De basisinstelling van het zadel is horizontaal. Je kunt dit controleren met een waterpas. Als je last krijgt van je schaamstreek tijdens lange ritten, kan het zijn dat de hoek van je zadel niet goed is. De horizontale positie van het zadel kan ook worden aangepast.

De juiste positie is bereikt wanneer je knie boven het pedaal is wanneer de crank horizontaal is. Je kunt dit controleren door een stuk touw met een klein gewicht voor je knie te houden en te kijken waar het gewicht hangt. Als het in het midden van je pedaal stopt, is alles goed. Als het te ver naar achteren stopt, moet je het zadel een beetje naar voren duwen. Als het te ver naar voren stopt, moet het zadel een beetje naar achteren worden geduwd.

Onze aanraders

1) Zadel Wittkop Twin Medicus 7.0 MTB / race - Gel

Dit zadel is ontworpen voor zowel MTB als racefietsen en is voorzien van een gelvulling voor extra comfort tijdens lange ritten. Het zadel is anatomisch gevormd en heeft een speciale uitsparing om de druk op de prostaat te verminderen. Het zadel is gemaakt van hoogwaardig kunstleer en heeft een breedte van 16 cm en een lengte van 27 cm.

2) WTB Volt Cromoly Zadel Zwart 150 mm

Dit is een populair bergzadel, ontworpen voor snelheid en comfort. Het heeft een medium vulling en subtiele rondingen, waardoor het een favoriet is onder bergfietsers. Het zadel heeft een opwaarts gebogen staart en een zachte druppel op de neus, wat extra ondersteuning biedt tijdens het trappen. Het zadel is breed (150 x 265 mm) en is gemaakt van cromoly, een sterk en licht materiaal.

3) Selle Italia Zadel Sport Gel Flow S2

Dit zadel onderscheidt zich door zijn slanke en futuristische ontwerp. Het is licht van gewicht dankzij de speciale koolstofondersteuning. Het adaptieve achterframe, verdeeld in twee onafhankelijke delen, volgt de speciale beweging van de ophanging en maakt het mogelijk het bekken effectief te bewegen zonder de stabiliteit tijdens het trappen in gevaar te brengen. Het zadel is gevuld met gel voor extra comfort.


▼ Volgende artikel
5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen
Mobiliteit

5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen

Je wilt een e-bike, maar twijfelt nog: kies je voor een nieuwe of toch een tweedehands? De keuze lijkt lastig, maar er zijn veel redenen om juist nú voor een nieuwe e-bike te gaan. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, en dat vertaalt zich in meer comfort en een lange levensduur van je fiets. Bovendien is het najaar het moment om interessante kortingen te scoren in de uitverkoop. Waarom zou je nog wachten?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • 5 redenen om nu een e-bike te kopen
  • Waar vind je de koopjes?
  • Dit moet je weten over de garantie van je nieuwe e-bike

Lees ook: Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten

1: Langere levensduur en meer comfort

Met een nieuwe e-bike haal je de nieuwste technologie in huis. De ontwikkelingen gaan snel: accu's zijn strak weggewerkt in het frame, de actieradius wordt steeds groter, en bij veel modellen kun je het display koppelen aan je telefoon voor navigatie. Via een app kun je zelfs vanaf de bank zien hoe vol de batterij nog is. Sommige modellen hebben zelfs een diefstalverklikker, die je een melding stuurt zodra je fiets wordt verplaatst. Dankzij deze geavanceerde technologieën gaat je e-bike niet alleen langer mee, maar profiteer je ook van meer comfort en gemak in het dagelijks gebruik.

2: Geld besparen

De aanschaf van een nieuwe e-bike kan in eerste instantie aanvoelen als een grote uitgave, vergelijkbaar met het kopen van een tweedehandsauto. Maar de gebruikskosten van een e-bike liggen veel lager. Geen benzinekosten, geen wegenbelasting en het opladen van de batterij is goedkoop – de kosten daarvan zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat je per kilometer kwijt bent aan brandstof voor een auto.

Volgens de ANWB moet je voor elke kilometer die je op een e-bike rijdt 7,5 Wh laden. Stel dat je 200 dagen per jaar de fiets pakt en dan telkens 10 kilometer fiets. In totaal ben je dan op jaarbasis 200 x 10 x 7,5 Wh kwijt, oftewel 15 kWh. Bij een gemiddelde stroomprijs van 0,32 euro per kWh (september 2024) kost je dat dus 4,80 euro per jaar.

Ter vergelijking: volgens de ANWB kan een elektrische auto met die 15 kWh ongeveer 80 kilometer rijden. En zou je benzine rijden, dan kun je voor die 4,80 euro net iets meer dan 2 liter tanken. Daarmee kom je, in het beste geval, niet verder dan een kilometer of veertig.

Natuurlijk ben je ook met een tweedehands e-bikes een stuk voordeliger uit dan met de auto, maar daar kunnen kosten bij komen die je bij een nieuwe e-bike niet hebt. De kans dat je onderdelen moet vervangen is groter, en dat kan – vooral wanneer het om de accu gaat – al snel om vele honderden euro’s gaan. Ook zit er vaak geen garantie meer op tweedehands e-bikes, waardoor je eigenlijk zelf voor alle kosten opdraait.

3: Meer tijd, minder frustratie

Met de aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer wordt het kopen van een e-bike steeds aantrekkelijker. Maar het gaat niet alleen om geld – ook het feit dat je bij het OV vaak te maken kunt krijgen met vertragingen (zo waren er afgelopen jaar alleen al bij de NS dagelijks gemiddeld 15 storingen maakt dat de e-bike een keus is waarmee je echt tijdswinst kunt boeken. Denk je: 15 storingen per dag, dat valt toch wel mee? Nou nee: opgeteld duurde dit in 2023 2 jaar, 6 maanden, 29 dagen, 6 uur, 11 minuten aan oponthoud. En het zijn vooral werkdagen waarop de meeste storingen voorkomen. Het zal maar net elke keer jouw trein zijn die te laat komt...

Reis je vooral met de auto? Ondanks het positieve nieuws dat in het tweede deel van 2024 de files met 2 procent zijn afgenomen, blijft fileleed voor veel automobilisten een dagelijks terugkerend probleem.

Hoef je geen tientallen kilometers per dag te forenzen, dan is een e-bike dus echt een slimme keuze. Waarbij een nieuwe e-bike meer tijdwinst oplevert dan een tweedehands: nieuwe e-bikes hebben een grotere actieradius, waardoor je minder vaak hoeft op te laden. En moet je toch laden, dan kun je dat steeds vaker met een snellader doen, zoals bijvoorbeeld de Fast Charger van Bosch.

©jovo | aerogondo

4: (Nóg) beter voor je gezondheid

Hoewel het fietsen op een e-bike minder inspanning kost dan op een traditionele fiets, blijf je toch in beweging. Dit draagt niet alleen bij aan je fysieke gezondheid, maar ook aan je mentale welzijn. Doordat je je dagelijkse beweging krijgt, kun je met een gerust hart je avondrondje hardlopen overslaan. Zeker als je wat verder van je werk woont, bespaar je bovendien tijd, omdat je met minder inspanning grotere afstanden aflegt en meer energie overhoudt voor andere activiteiten. En ja, of je een tweedehands e-bike hebt of een nieuwe maakt daarbij niet zo heel veel uit. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je, als je een nieuwe hebt, er net toch wat vaker naar grijpt. Omdat hij comfortabeler fiets. Omdat de accu langer meegaat. Of omdat je hem, bijvoorbeeld door een slimme app als de eBike Flow-app van Bosch, koppelt aan je Strava-account. Hoe nieuwe je fiets, hoe meer (sportieve) mogelijkheden je vaak hebt.

5: Uitverkoop!

In het najaar kan het kopen van een nieuwe e-bike extra aantrekkelijk zijn, omdat veel merken dan uitverkoop houden om ruimte te maken voor de nieuwste modellen. Showmodellen en overjarige fietsen gaan vaak tegen een scherpe prijs de deur uit. Een bijkomend voordeel is dat je meestal niet hoeft te wachten op je nieuwe fiets; je kunt hem vaak direct mee naar huis nemen en hebt dus geen last van lange levertijden.

©Hans de Looij

🛒 ZO VIND JE DE BESTE E-BIKE DEALS

Even wat rondkijken op het internet kan verrassend veel opleveren. Er zijn namelijk het hele jaar door outlets die oudere modellen aanbieden. Kortingsacties vind je zowel online als in fysieke winkels, en speciale dagen zoals Black Friday mogen ook niet worden vergeten. Om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt, is het slim om de officiële website van de fabrikant te raadplegen. Daar vind je informatie over het modeljaar en de exacte specificaties.

Online kopen is natuurlijk snel en makkelijk, maar het contact met een fysieke winkel kan vaak net dat beetje extra bieden. Misschien vind je daar niet dezelfde scherpe kortingen als op het internet, maar je krijgt vaak wel persoonlijk advies en een gratis onderhoudsbeurt voor je e-bike. En vergeet niet: je kunt altijd vragen om een extra korting of een gratis accessoire, zoals een fietstas of een comfortabel zadel. De kans is groot dat de verkoper bereid is om mee te denken, of dat er een demomodel is dat precies aansluit op jouw wensen.

Garantie op e-bikes: zo zit het

In Nederland is de garantie op e-bikes goed geregeld, zowel via wettelijke regels als door aanvullende fabrieksgaranties. Er is geen vaste termijn voor de wettelijke garantie, maar een product moet wel voldoen aan redelijke verwachtingen. Dit betekent dat als een e-bike binnen een redelijke periode defect raakt, je recht hebt op reparatie, vervanging of terugbetaling. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt af van de prijs en het type product, en kan dus soms langer dan twee jaar zijn.

Hoewel er geen vastgestelde termijn is voor wettelijke garantie, wordt er bij e-bikes vaak een periode van twee jaar aangehouden als standaardtermijn. Dit kan echter verschillen per merk en verkoper. Naast de wettelijke garantie bieden de meeste fabrikanten ook een fabrieksgarantie van één tot twee jaar op onderdelen, en merken zoals BOSCH en SHIMANO geven soms zelfs vier jaar garantie op motoren.

De garantie voor accu's ligt vaak tussen de één en twee jaar, terwijl frames doorgaans een langere garantieperiode hebben, vaak tussen de vijf en tien jaar, afhankelijk van het merk en model van de e-bike. Veel fabrikanten bieden daarnaast de mogelijkheid om de garantie tegen een extra vergoeding te verlengen. Dit kan vooral nuttig zijn voor dure of complexe onderdelen zoals de accu of motor.

Deze combinatie van wettelijke en fabrieksgarantie zorgt ervoor dat je als consument goed beschermd bent bij de aanschaf van een e-bike, met voldoende mogelijkheden om problemen op te lossen mocht er iets misgaan.

Dus? Een nieuwe e-bike is écht een goed idee

Het kopen van een nieuwe e-bike biedt niet alleen de nieuwste technologie en meer comfort, maar kan ook financieel aantrekkelijk zijn door de lagere gebruikskosten en interessante kortingen in het najaar. Daarnaast heb je het voordeel van een langere levensduur, betere garantievoorwaarden en meer geavanceerde functies, zoals snelladers en slimme apps. Kortom, met een nieuwe e-bike ben je verzekerd van zorgeloos fietsen, meer gemak en extra mogelijkheden om gezond en duurzaam te blijven bewegen.

▼ Volgende artikel
Welke krultang gebruik je voor welke krul?
Gezond leven

Welke krultang gebruik je voor welke krul?

Het klinkt zo vanzelfsprekend: met een krultang maak je krullen. Maar wist je dat de ene krultang de andere niet is? Van compacte krullen tot een nonchalante slag: we leggen uit welk type krultang je nodig hebt voor welke krul.

In dit artikel over krultangen lees je:

  • Welke soorten krultangen er zijn
  • Wat voor type krullen je met al die verschillende krultangen kunt maken

Ook interessant: Hierom zijn föhnborstels en multistylers zo handig

Met zoveel krultangen op de markt is een weelderige coupe à la Shakira of Beyoncé altijd binnen handbereik. Wil je een specifiek soort krul in je haar, wees dan wel alert op welk type krultang je koopt. Met de ene krultang maak je de mooiste losse krullen, terwijl de andere krultang juist bedoeld is voor compacte, golvende krulletjes. We zetten per type krultang uiteen welke haarstijl(en) je ermee kunt creëren.

Traditionele krultang met kleine diameter

De traditionele krultang ken je waarschijnlijk wel: deze tang bestaat uit een lange cilindrische staaf waar je je haar omheen draait. De diameter van de staaf is allesbepalend in hoe de krul er uiteindelijk uit komt te zien. Compacte, kleine krulletjes bereik je met een krultang met kleine diameter, ofwel 10 tot 16 mm. Heb je kort haar? Dan ga je beter ook voor een kleine diameter, anders wordt het lastig om het haar volledig om de krultang heen te draaien.

Traditionele krultang met gemiddelde tot grote diameter

Wil je een grovere krul of een nonchalante slag? Dan heb je een krultang met een grotere diameter nodig. Met een diameter rond de 19 mm bereik je medium krullen. Een lossere krul krijg je met een diameter van rond de 32 mm. Heb je een krultang met een kleinere diameter in je kast liggen, dan kun je je haar voor een nonchalante look ook wat losser om de krultang heendraaien. Kam de krullen vervolgens even door en voilà: een luchtige krullenbos.

©Alexei_Zatevakhin

Conische krultang

De conische krultang herken je aan zijn kegelvormige ontwerp: breed bij het handvat en geleidelijk smaller naar het uiteinde toe. In tegenstelling tot veel traditionele krultangen heeft hij geen klem: je wikkelt je haar zelf om de tang heen. Het effect van een conische krultang is iets natuurlijker dan bij een gewone krultang, met een grovere krul bij de aanzet en een wat compactere krul bij de punten. Vergeet je haren na het krullen niet door te kammen voor een extra speels effect.

Telkens klitten in je haar?

Eerst uitkammen, dan föhnen - zo krijg je je mooiste kapsel!

Wafeltang

Met een wafeltang creëer je perfecte golven in je haar, alsof je net van het strand komt óf de hele nacht met vlechtjes in hebt geslapen. Een wafeltang is te herkennen aan de golfvormige platen, vaak drie naast elkaar. Omdat je met brede plukken werkt, ben je met een wafeltang relatief snel klaar. Wel is het even oefenen wanneer je een wafeltang voor het eerst gebruikt. Om de golven perfect in elkaar over te laten lopen, moet je de wafeltang namelijk steeds precies op de juiste plek positioneren.

©Olga Yastremska, New Africa, Afr

Automatische krultang

Geen zin om elke keer een halfuur (of langer) met je haar bezig te zijn? Met een automatische krultang heb je in een mum van tijd prachtige klassieke krullen. Het enige wat je hoeft te doen, is je haar in de tang vast te zetten. De tang zuigt de lok vervolgens in een verwarmde ruimte, waar hij vanzelf geroteerd wordt om een staaf of cilinder. Na een paar seconden spuugt-ie er een perfect gevormde krul uit. Als we toch een nadeel moeten noemen? Je hebt vaak maar de keuze uit één type krul.

Multistyler

Wat voor soort krul je ook wenst; met een multistyler kun je alle kanten op. Deze veelzijdige stylingtool wordt geleverd met verschillende opzetstukken. Zo gebruik je de volumeborstel om een professionele blowout te creëren en het lange opzetstuk voor een mooie bos krullen. Sommige multistylers worden geleverd met meerdere opzetstukken voor krullen, zodat je zowel grove als compacte krullen kunt maken. Handig: een multistyler zoals de Dyson Airwrap trekt het haar via een gecontroleerde luchtstroom aan, waarna het vanzelf in een krul wordt gedraaid. Je bent dus supersnel klaar, en omdat er niet met hete platen wordt gewerkt, is de kans op hittebeschadiging nihil.

🪮Lees ook: Föhn, krultang of multistyler: wanneer gebruik je wat?

Stijltang

Ook een stijltang kun je gebruiken om krullen te maken. Daar is een speciaal techniekje voor, waarbij je de lok eerst tussen de hete platen plaatst en de stijltang vervolgens een slag draait. Daarna laat je de stijltang langzaam naar beneden glijden. Met een stijltang bereik je een iets natuurlijker resultaat dan met een gewone krultang, al kan het even duren voor je de techniek onder de knie hebt. Pas met een stijltang wel op dat er geen gekke knik in je krullen komt; een tang met afgeronde randen is dan ook het meest geschikt om krullen mee te maken.