ID.nl logo
Fietsstoel, bakfiets of fietskar: zo neem je je kinderen (veilig!) mee op de fiets
© kutan.ru | Татьяна Кутина - stock.adobe.com
Mobiliteit

Fietsstoel, bakfiets of fietskar: zo neem je je kinderen (veilig!) mee op de fiets

Heb je kinderen? Om ze naar school, de opvang of de sportclub te brengen kun je natuurlijk de auto pakken, maar vaak kan het net zo gemakkelijk op de fiets. ID.nl praat je bij over kinderen vervoeren in een fietsstoeltje, fietskar en bakfiets en legt uit hoe je dat op een zo veilig mogelijke manier doet.

In dit artikel kijken we naar manieren waarop je (kleine) kinderen veilig kunt vervoeren met de fiets. We leggen uit waar je op moet letten als je een fietsstoeltje wilt gebruiken | Hoe je kinderen veilig meeneemt in een bakfiets | Wat aandachtspunten zijn bij fietskarren.

Lees ook: Veilig fietsen op een bakfiets doe je zo


Eén of twee fietsstoeltje aanschaffen is veruit de goedkoopste oplossing en zal voor veel ouders prima volstaan. Wil je qua vervoer echter meer flexibiliteit hebben (of heb je een groot gezin) dan is de aanschaf van een bakfiets of fietskar aanlokkelijk. Besef echter wel dat je hiervoor stevig in de buidel moet tasten en ook thuis genoeg stallingsruimte moet hebben. Om de keuze wellicht iets eenvoudiger te maken, geeft ID.nl in dit artikel meer informatie over alle drie de mogelijkheden.

Fietsstoeltjes

Kinderen vanaf 9 maanden tot ongeveer 2 jaar zitten meestal in een stoeltje voor op de fiets. Dit heeft als voordeel dat je je kindje heel de tijd in de gaten kunt houden. Er zijn echter ook nadelen: bij een botsing vangt de peuter de eerste klap op en dat kan vervelend uitpakken. Voorzichtigheid is dus geboden. Een ander nadeel van voor op zitten is dat de fiets minder handelbaar wordt, doordat het stoeltje de bewegingsvrijheid van de fietser belemmerd. Het is daarom verstandig om het zadel wat lager te zetten, zodat je sneller een voet aan de grond kunt zetten of kunt afstappen. De zogenaamde moederfietsen of familybikes hebben meer afstand tussen het zadel en het kinderzitje. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om de trappers rond te laten gaan en om op- en af te stappen.

Als het kind groter wordt, is het tijd om over te schakelen naar een zitje achterop. Zorg voor een stevig stoeltje met in elk geval voetsteunen, een goede pasvorm en een kindbestendige veiligheidsgordel. Ondeugdelijke fietsstoeltjes worden tegenwoordig nog steeds aangeboden. In combinatie met de kinderlijke ontdekkingsdrang kunnen zij een gevaar opleveren. Controleer regelmatig de jasbeschermers en de bevestigingspunten van het fietsstoeltje. Tip: monteer altijd een standaard met een dubbele poot, de fiets staat dan veel stabieler. Dat maakt het makkelijker (en veiliger) om het kindje in en uit het stoeltje te tillen.

©Dmytro Titov - stock.adobe.com

Aan welke veiligheidseisen moeten fietsstoeltjes voldoen?

Voor fietsstoeltjes bestaat er een Europese norm (EN14344). In deze norm zijn de volgende veiligheidseisen opgenomen:
• Fietsstoeltjes moeten voorzien zijn van een spaakafscherming. Wanneer deze afscherming ontoereikend is, moet er een jasbeschermer bij het fietsstoeltje worden geleverd.
• Fietsstoeltjes aan het stuur mogen alleen nog maar tussen de berijder en het stuur worden bevestigd en niet meer aan de voorzijde van het stuur.
• Fietsstoeltjes voorop mogen niet enkel aan het stuur worden gehangen maar alleen in combinatie met een extra bevestiging aan de stuurpen of het frame.
• Fietszitjes achter op de fiets moeten beschikken over een hoge rugleuning en stoeltjes op de bagagedrager moeten een extra bevestiging aan het frame van de fiets hebben.
• Gebruik van een gordel in het fietsstoeltje is verplicht.


Bakfiets

Kinderen vinden het te gek om in de bakfiets te zitten, maar toch schuilen er ook gevaren in het vervoer per bakfiets. Aangezien de kinderen zelf in de bak klimmen, is de kans groot dat de gordels vergeten worden. Daarnaast worden de zijwielen dikwijls niet afgeschermd, waardoor er een handje tussen de spaken zou kunnen komen.

Veilig vervoer per bakfiets begint met de aanschaf van de bakfiets. Kies liever voor een merkbakfiets dan voor een prijsknaller uit een reclamefolder. Bedenk ook goed of je een bakfiets met twee of met drie wielen wilt. Een belangrijk verschil tussen deze twee uitvoeringen is de stabiliteit. Bij het rechtdoor fietsen zijn de bakfietsen met drie wielen het meest stabiel, zeker als de kinderen niet stil zitten. Het nemen van bochten gaat echter veel soepeler met een bakfiets op twee wielen. Bovendien zijn deze bakfietsen minder breed, waardoor ze thuis makkelijke te stallen zijn en op het fietspad minder plaats innemen.

Lees ook: Hoeveel kinderen passen er in een bakfiets?

Kinderen mee in de bakfiets? Hier moet je op letten

• Alle zitplaatsen moeten met gordels zijn uitgerust.
• Haast is een slechte raadgever: doe ook bij tijdnood altijd de kinderen in de gordels.
• Zorg voor reflectoren aan de zijkant van de bak en verlichting aan de voor- en achterkant.
• De bakfiets moet een goede parkeerrem hebben.
• Aan de bak mogen geen scherpe hoeken en randen zitten.
• De spaakwielen moeten afgeschermd zijn, zodat een kind niet met zijn vingers tussen de spaken kan komen.
• Een goede antislipmat of vloer in de bak voorkomt glijpartijen.


Fietskar

Volgens een onderzoek van de Duits ADAC is een kar achter de fiets een van de meest veilige manieren om kinderen te vervoeren. Daarnaast vinden kinderen het vervoer per kar meestal leuk en biedt de fietskar meer bewegingsruimte dan een fietsstoeltje. Bij slecht weer kan de fietskar ook afgesloten worden, waardoor de kinderen droog blijven.

Kies bij de aanschaf altijd voor een gerenommeerd merk en voor een fietskar met een strakke, stabiele bodem. Er zijn nogal wat prijsstunters die fietskarren met een slappe nylon bodem aanbieden. Deze goedkope karren zijn niet alleen minder stabiel, maar ook minder veilig. Ook belangrijk: een felle kleur en een veiligheidsvlaggetje op de kar vergroten de zichtbaarheid in het verkeer.

©Olleg1 - stock.adobe.com

Waar je op moet letten als je een fietskar gebruikt

• De spaken van de fietskar moeten afgeschermd zijn.
• Zorg dat de fietskar goed zichtbaar is in het verkeer.
• De fietskar moet naast de koppeling nog een extra bevestiging aan de fiets hebben, meestal in de vorm van een riempje.
• Een fiets met fietskar is zwaarder dan alleen een gewone fiets. Hierdoor gaat het opstarten langzamer en is de remweg langer.
• Controleer de fietskar regelmatig op gebreken. Kijk vooral naar de koppeling en controleer of de extra zekering van de koppeling nog goed is.
• Plaats een spiegel op het stuur waarmee je de fietskar en je kinderen in de gaten kunt houden.
• Neem geen obstakels zoals een stoeprand met de fietskar. De kar kan dan omkiepen.|
• Wil je een autostoeltje of babyschaal in de fietskar bevestigen? Doe dat dan alleen met een daarvoor geschikte bevestigingsset.
• Zet de kinderen altijd in de gordels!


▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's