Politie gaat rollenbank voor e-bikes inzetten
De politie gaat in Nederland strenger controleren op opgevoerde e-bikes. Ze maken daarvoor gebruik van een nieuwe rollenbank die naast opgevoerde brommers en scooters ook e-bikes kan controleren.
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
Het opvoeren ven e-bikes en dan voornamelijk fatbikes is een trend die steeds vaker wordt toegepast, vooral door jongeren. Door de software van de elektrische fietsen aan te passen, kan de snelheid worden verhoogd. Standaard mag een e-bike maximaal 25 km/h rijden, maar door het aanpassen van de software kan de snelheid worden opgevoerd tot zo'n 30 a 45 km/h.
De sterkere motor die voornamelijk in fatbikes wordt toegepast heeft daarnaast een sterker vermogen van meer dan 250Watt en zijn de fietsen voorzien van een gashendel. Dat is niet toegestaan: vaak wordt zo'n gashendel als optioneel onderdeel voor een fatbike gekocht.
©Politie
Rollenbank test op trapondersteuning
De politie gebruikt sinds deze week de nieuwe rollenbank. Deze nieuwe versie is geschikt voor alle gemotoriseerde tweewielers zoals brommers, scooters en alle soorten e-bikes. Er zijn twee gebruikersmodi: bromfietsen of elektrische voertuigen. Bromfietsen, scooters en snorfietsen worden gecontroleerd op een maximumsnelheid. Bij elektrische voertuigen als elektrische fietsen, fatbikes of speed-pedelecs controleert de politie in feite niet de snelheid, maar wordt getoetst op welk moment de trapondersteuning wegvalt.
De fietsen worden hiervoor met spanbanden vastgesnoerd op de rollentestbank. Om te voorkomen dat ze beschadigen, worden hiervoor haken met zacht materiaal gebruikt. Vervolgens zal een politiemedewerker zelf op de e-bike, fatbike of speed-pedelec fietsen tot de trapondersteuning ophoudt. De wettelijke grens ligt bij elektrische fietsen en fatbikes op 25 kilometer per uur en voor speed-pedelecs op 45 kilometer per uur.
Bekijk: hoe ver kom je eigenlijk met een volle e-bike-accu?
Strengere regels
Door het toevoegen van een gashendel of een motor met meer vermogen vallen dergelijke fatbikes onder de wet als bromfietsen. En dat betekent dat je een speciaal rijbewijs nodig zou moeten hebben om op een opgevoerde fatbike te mogen rijden en een helm moet dragen. Ook moet je dan WA-verzekerd zijn.
Waar moet een gewone e-bike aan voldoen?
Voor een gewone e-bike gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. Je hebt bijvoorbeeld geen rijbewijs nodig. Je moet zelf meetrappen om een e-bike op snelheid te houden en de trapondersteuning mag geen ondersteuning bieden bij snelheden boven de 25 km/h.
- Je hoeft voor een gewone e-bike geen helm te dragen
- Een elektrische fiets hoeft niet WA-verzekerd te zijn
- Er is geen minimumleeftijd voor het rijden op een e-bike
- Een e-bike mag op de weg en op het fietspad rijden
- Ook voor een bike geldt: niet appen of bellen tijdens het rijden
- En de regels omtrent drugs-, alcohol- en medicijngebruik voor een gewone fiets, gelden ook voor de e-bike
Als de bestuurder van een elektrische fiets, fatbike of speed-pedelec in overtreding is, kan de politie een boete geven van € 290. Bij meerdere overtredingen mag de politie de elektrische fiets ook in beslag nemen en -in tegenstelling tot bij een auto - vernietigen.
Veel ongevallen
De afgelopen jaren is het aantal ongevallen met ernstig letsel bij fietsers sterk toegenomen. In 2022 stond er zelfs een niet-positief record in de boeken: het hoogste aantal dodelijke fietsongevallen ooit. Deze cijfers houden min of meer gelijke tred met de opmars van de elektrische fiets en andere elektrisch aangedreven tweewielers, zoals de fatbike en speed-pedelec.