ID.nl logo
E-bike & garantie: dit zijn de dingen die je moet weten
© Maryana
Mobiliteit

E-bike & garantie: dit zijn de dingen die je moet weten

Ga je een nieuwe e-bike kopen, dan kijk je waarschijnlijk vooral naar de specificaties en wat minder naar de garantie. Terwijl dat óók belangrijk is – vooral omdat niet alle merken dezelfde voorwaarden bieden en de verschillen flink kunnen oplopen. Op deze details moet je letten wanneer je een nieuwe e-bike met goede garantie zoekt.

In dit artikel praten wij je bij over 🗎 De gemiddelde garantieperiode voor een e-bike; 🗎 Waarom accu's vaak een kortere garantie hebben; 🗎 Of je extra e-bike garantie moet kopen; 🗎 Waarom regelmatig onderhoud laten plegen belangrijk is voor de garantie; 🗎 Waarom bijzondere onderdelen invloed kunnen hebben op de garantie; 🗎 Het belang van een goede e-bikeverzekering.

 

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Garantie betekent dat de e-bike fabrikant verzekert dat je elektrische fiets het tot een bepaalde tijd uitstekend doet. Je hoeft geen gebreken of technische problemen te verwachten in die tijd. Ontstaan er wel defecten veroorzaakt door een productiefout, dan wordt in de meeste gevallen het haperende onderdeel kosteloos vervangen.

Zo lang heb je garantie op een nieuwe e-bike

Vrijwel alle nieuwe e-bikes hebben garantie, maar de periode verschilt wel per merk. Ook zijn er meestal uitzonderingen voor bepaalde onderdelen, vaak degene die sneller aan vervanging toe zijn.

Gemiddeld moet je rekening houden met twee jaar garantie voor een nieuwe e-bike. Als je een e-bike tweedehands koopt binnen de garantieperiode, kun je alsnog het overgebleven deel meekrijgen. Onder e-bikegarantie vallen bijna alle onderdelen die niet aan slijtage onderhevig zijn. Onderdelen die wél snel slijten zijn bijvoorbeeld de banden en de remblokken. De fabrikant verwacht dat je deze op eigen kosten vervangt als ze versleten zijn.

Accu's hebben vaak een kortere garantie

De accu is vaak een verhaal apart als het om garantie gaat. Daarvoor geldt vaak een kortere garantieperiode. Accu's verliezen nu eenmaal geleidelijk hun vermogen om op te laden, waardoor je actieradius langzaam afneemt. Dat is heel normaal en wordt gezien als gewone slijtage. Alleen als de accu echt opvallend snel achteruitgaat, kun je rekenen op gratis vervanging.

Meestal garandeert een e-bike fabrikant dat een accu na twee jaar normaal gebruik nog steeds degelijk functioneert. Zo noemen hier ook een aantal laadcycli bij, wat het aantal keer is dat je de accu oplaadt. Gemiddeld gaat een lithium-ion accu (de standaard bij de meeste e-bikes) zo'n 3 tot 5 jaar mee en kun je er 1.000 laadcycli mee opladen zonder verlies van capaciteit. Houdt er rekening mee dat je accu sneller vervangen moet worden dan de rest van je e-bike.

Sommige onderdelen hebben juist meer garantie dan de standaard periode. Denk dan aan het frame van je e-bike, want dat vervang je veel minder snel. Het ligt ook niet in de lijn der verwachting dat een frame snel breekt.

©Tanja Esser

Op zoek naar een nieuwe e-bike?

Kijk, vergelijk en configureer

Extra e-bike garantie kopen

Sommige e-bikemerken en fietsdealers bieden meer garantie. Soms is dit kosteloos omdat het merk gewoon zoveel vertrouwen in zijn eigen product heeft, maar meestal moet je voor deze verlengde garantie een paar honderd euro extra betalen. Kijk goed naar de voorwaarden: je wilt natuurlijk geen overbodig extra garantie kopen. Veeg het tegelijkertijd ook weer niet te snel van tafel om wat geld te besparen: het kan je duur onderhoud in de toekomst schelen.

Gebruik je je e-bike bijna dagelijks, dan is zo'n extra lange garantieperiode aan te raden. Hoewel er bij normale afstanden en goed onderhoud in principe niets zomaar kapot zou moeten gaan, biedt een langere garantie extra zekerheid voor wie zijn fiets zo frequent gebruikt.

Waarom regelmatig onderhoud belangrijk is

Bij recht op garantie horen ook plichten, zoals bijvoorbeeld geregeld periodiek onderhoud laten plegen. Het gaat hier dan om een jaarlijkse onderhoudsbeurt bij een erkende e-bikedealer of na het fietsen van een bepaald aantal kilometers. Als je deze onderhoudsbeurten niet laat registreren bij de dealer, vervalt je garantie. De fabrikant kan dan de kwaliteit van je e-bike niet meer garanderen. Wil je zeker weten dat je niet voor verrassingen komt te staan, kijk dan voordat je een nieuwe e-bike koopt welke eisen de fabrikant stelt voor garantiebehoud.

Heb je vragen over goed onderhoud? Wij geven antwoord op de meest gestelde vragen over goed e-bike onderhoud.

©Ansar Kyzylaliyeu

Let op bij e-bikes met bijzondere onderdelen

Sommige populaire e-bike merken zijn uitgerust met bijzondere onderdelen, waardoor ze een unieke uiterlijk hebben. Vaak is dat uiterlijk ook de reden dat ze zo gewild zijn, maar het maakt deze fietsen tegelijkertijd duurder in het onderhoud. Dat kun je ook terugzien in de garantie, die sommige onderdelen uitsluit. Ook kan extra garantie aanzienlijk duurder zijn.

Een voorbeeld zijn de fietsen van Van Moof, een bedrijf dat in 2023 failliet ging. Een van de redenen was de vertragingen in de levering van onderdelen en problemen met de assemblage van fietsen. Niet alleen moesten mensen vaak langer op hun fiets wachten, ook was repareren moeilijk. Toen het bedrijf failliet ging, verviel de garantie op hun e-bikes ook tijdelijk. Gelukkig maakte Van Moof een doorstart en heeft elke nieuwe fiets weer twee jaar garantie op de meeste onderdelen.

Lees ook: E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

Ook doen: je e-bike verzekeren

Garantie op je e-bike is niet alles. Stel dat je een ongeluk krijgt waarbij de fiets zwaar beschadigd raakt, dan valt dat niet onder de garantie. Ook diefstal is geen reden om aan te kloppen bij de dealer of fabrikant. Hiervoor moet je een fietsverzekering afsluiten. Dat kan met vrijwel alle e-bikes. Voor duurdere e-bikes moet je bij veel verzekeraars wel verplicht een GPS-tracker laten installeren, als deze niet al in de fiets gebouwd zit.

Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.