ID.nl logo
Drie vragen (en de antwoorden!) over het onderhoud van je e-bike
Mobiliteit

Drie vragen (en de antwoorden!) over het onderhoud van je e-bike

In principe heeft een e-bike amper meer onderhoud nodig dan een normale fiets. Aangezien essentiële onderdelen als de motor, accu en display gesloten systemen zijn, is er weinig extra service noodzakelijk. Bij de aankoop van je e-bike zal de fietsspecialist aangeven wanneer onderhoud gewenst is.

In dit artikel geven we aan welke werkzaamheden je eenvoudig zelf kunt doen en welke complexere zaken, waar kennis en vaak speciaal gereedschap voor nodig is, je beter door de echte vakman kunt laten uitvoeren.

Lees ook: E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

Het onderhoud aan een e-bike hangt sterk af van het aantal kilometers dat je aflegt, maar in de regel is het verstandig om ieder jaar een servicebeurt te laten uitvoeren. De accu, het meest kwetsbare onderdeel van de e-bike, verdient extra aandacht als het om onderhoud gaat.   

1- Welk onderhoud van mijn e-bike kan ik zelf uitvoeren?

Natuurlijk hoef je niet voor alle werkzaamheden aan een e-bike naar een fietsspeciaalzaak. Dit kun je eenvoudig zelf doen:

- Controleer de banden iedere vier weken en pomp ze regelmatig bij. Met de antilekbanden van tegenwoordig merk je vrijwel niet dat ze te zacht zijn opgepompt. Zachte banden zorgen echter wel voor extra rolweerstand, dat merk je direct in de actieradius van de accu en de slijtage aan de banden. Op harde banden maak je niet alleen meer kilometers, de e-bike stuurt ook strakker en loopt mooier door de bochten.

Geen spierpijn meer van het oppompen van je fietsbanden

Een kwaliteitspomp doet het werk voor jou

- Maak het frame van de fiets regelmatig schoon met een bike cleaner of een sopje van afwasmiddel. Loop de ketting dikwijls goed na, verwijder vuil en vet met een kettingreiniger en smeer de ketting daarna opnieuw. Een krakende zadelpen en trappers zijn ook gebaat bij een beetje vet.

- Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog goed vastzitten. Handig hierbij is een kleine momentsleutel, zodat je alles met het juiste aandraaimoment kunt vastzetten. In de handleiding van de e-bike, maar vaak ook op het onderdeel zelf staat het aandraaimoment aangegeven.

©Hans de Looij

- Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen. Inspecteer daarom regelmatig de remblokjes op slijtage. Constateer je dat de remblokjes bijna versleten zijn, maak dan een afspraak bij de fietsenmaker.  

- Controleer de verlichting en vervang zo nodig het lampje en/of batterij.

©Hans de Looij

2- Voor welk onderhoud moet ik naar de fietsenmaker?

Voor specialistisch onderhoud aan de e-bike ben je aangewezen op de fietsenmaker. Kies bij voorkeur voor een adres dicht in de buurt, zodat je bij een kleine storing of reparatie snel langs kunt gaan. Voor deze werkzaamheden ben je aangewezen op de fietsenmaker:

- Controle van het elektrisch systeem, zoals de display, de motor, de accu en de verlichting die voeding vanuit de accu krijgt.

- Afstelling van de remmen als ze aanlopen en vervanging van de remblokjes indien deze versleten zijn. Ook het vervangen van een remkabel is een klus voor de fietsenmaker.

- Naaf of derailleur juist afstellen, waardoor je soepel en zonder haperingen tussen de versnellingen kunt schakelen en vervanging van de versnellingskabel als die hapert. 

- Een slag in het wiel en een gebroken spaak herstellen. Zijn er losse spaken, dan moet de fietsenmaker deze opspannen en de velgen nalopen op haarscheurtjes.

- Kettingslijtage controleren en de ketting op de juiste spanning brengen of de ketting in zijn geheel vervangen. Bij het wisselen van de ketting ook het achtertandwiel (of de cassette bij een derailleur) mee laten vervangen.

Lees ook: Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

©Hans de Looij

3- Heeft de accu van mijn e-bike ook onderhoud nodig?

Op zich is de accu van een e-bike onderhoudsvrij, maar er zijn wel wat aandachtspunten. Met deze onderhoudstips zorg je ervoor dat de accu jarenlang in topconditie blijft:

- Het is zeer verstandig om er regelmatig met de e-bike op uit te gaan. Hiermee stimuleer je het proces van ontladen en laden en blijft de accu in zeer goede conditie. Laat de e-bike dus nooit wekenlang stilstaan, zelf kleine ritjes helpen om de accu te stimuleren.  

- Controleer regelmatig de afsluiting van de laadpoort op de accu. De laadopening is voorzien van een klepje of rubberen afsluiting. Indien deze ontbreekt of niet goed afgesloten is, kan vocht veel interne schade aanrichten.

©Hans de Looij

- Een accu is gevoelig voor extreme temperaturen. Zet je e-bike tijdens de zomermaanden dus niet langdurig in de brandende zon. De temperatuur in de behuizing van een accu kan dan snel oplopen tot 50 graden of zelf hoger. Dit heeft een zeer nadelig effect op de levensduur van de batterijcellen en de veiligheid van de accu.

- Heb je de accu leeggereden, dan is het verstandig om deze direct bij te laden. Een e-bike met een lege accu voor langere tijd wegzetten, kan een diepte-ontlading van de accu tot gevolg hebben. In dat geval is de accu onbruikbaar.

- Merkt je dat de actieradius van de accu terugloopt, laat de accu dan op capaciteit testen bij de fietsenmaker. De meeste fietsenmakers hebben een accutester en kunnen exact meten hoeveel restcapaciteit de accu nog heeft.  


Op zoek naar een nieuwe e-bike?

Kijk, vergelijk en configureer
▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.