Drie vragen (en de antwoorden!) over het onderhoud van je e-bike
In principe heeft een e-bike amper meer onderhoud nodig dan een normale fiets. Aangezien essentiële onderdelen als de motor, accu en display gesloten systemen zijn, is er weinig extra service noodzakelijk. Bij de aankoop van je e-bike zal de fietsspecialist aangeven wanneer onderhoud gewenst is.
In dit artikel geven we aan welke werkzaamheden je eenvoudig zelf kunt doen en welke complexere zaken, waar kennis en vaak speciaal gereedschap voor nodig is, je beter door de echte vakman kunt laten uitvoeren.
Lees ook: E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker
Het onderhoud aan een e-bike hangt sterk af van het aantal kilometers dat je aflegt, maar in de regel is het verstandig om ieder jaar een servicebeurt te laten uitvoeren. De accu, het meest kwetsbare onderdeel van de e-bike, verdient extra aandacht als het om onderhoud gaat.
1- Welk onderhoud van mijn e-bike kan ik zelf uitvoeren?
Natuurlijk hoef je niet voor alle werkzaamheden aan een e-bike naar een fietsspeciaalzaak. Dit kun je eenvoudig zelf doen:
- Controleer de banden iedere vier weken en pomp ze regelmatig bij. Met de antilekbanden van tegenwoordig merk je vrijwel niet dat ze te zacht zijn opgepompt. Zachte banden zorgen echter wel voor extra rolweerstand, dat merk je direct in de actieradius van de accu en de slijtage aan de banden. Op harde banden maak je niet alleen meer kilometers, de e-bike stuurt ook strakker en loopt mooier door de bochten.
Geen spierpijn meer van het oppompen van je fietsbanden
Een kwaliteitspomp doet het werk voor jou
- Maak het frame van de fiets regelmatig schoon met een bike cleaner of een sopje van afwasmiddel. Loop de ketting dikwijls goed na, verwijder vuil en vet met een kettingreiniger en smeer de ketting daarna opnieuw. Een krakende zadelpen en trappers zijn ook gebaat bij een beetje vet.
- Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog goed vastzitten. Handig hierbij is een kleine momentsleutel, zodat je alles met het juiste aandraaimoment kunt vastzetten. In de handleiding van de e-bike, maar vaak ook op het onderdeel zelf staat het aandraaimoment aangegeven.
©Hans de Looij
- Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen. Inspecteer daarom regelmatig de remblokjes op slijtage. Constateer je dat de remblokjes bijna versleten zijn, maak dan een afspraak bij de fietsenmaker.
- Controleer de verlichting en vervang zo nodig het lampje en/of batterij.
©Hans de Looij
2- Voor welk onderhoud moet ik naar de fietsenmaker?
Voor specialistisch onderhoud aan de e-bike ben je aangewezen op de fietsenmaker. Kies bij voorkeur voor een adres dicht in de buurt, zodat je bij een kleine storing of reparatie snel langs kunt gaan. Voor deze werkzaamheden ben je aangewezen op de fietsenmaker:
- Controle van het elektrisch systeem, zoals de display, de motor, de accu en de verlichting die voeding vanuit de accu krijgt.
- Afstelling van de remmen als ze aanlopen en vervanging van de remblokjes indien deze versleten zijn. Ook het vervangen van een remkabel is een klus voor de fietsenmaker.
- Naaf of derailleur juist afstellen, waardoor je soepel en zonder haperingen tussen de versnellingen kunt schakelen en vervanging van de versnellingskabel als die hapert.
- Een slag in het wiel en een gebroken spaak herstellen. Zijn er losse spaken, dan moet de fietsenmaker deze opspannen en de velgen nalopen op haarscheurtjes.
- Kettingslijtage controleren en de ketting op de juiste spanning brengen of de ketting in zijn geheel vervangen. Bij het wisselen van de ketting ook het achtertandwiel (of de cassette bij een derailleur) mee laten vervangen.
Lees ook: Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
©Hans de Looij
3- Heeft de accu van mijn e-bike ook onderhoud nodig?
Op zich is de accu van een e-bike onderhoudsvrij, maar er zijn wel wat aandachtspunten. Met deze onderhoudstips zorg je ervoor dat de accu jarenlang in topconditie blijft:
- Het is zeer verstandig om er regelmatig met de e-bike op uit te gaan. Hiermee stimuleer je het proces van ontladen en laden en blijft de accu in zeer goede conditie. Laat de e-bike dus nooit wekenlang stilstaan, zelf kleine ritjes helpen om de accu te stimuleren.
- Controleer regelmatig de afsluiting van de laadpoort op de accu. De laadopening is voorzien van een klepje of rubberen afsluiting. Indien deze ontbreekt of niet goed afgesloten is, kan vocht veel interne schade aanrichten.
©Hans de Looij
- Een accu is gevoelig voor extreme temperaturen. Zet je e-bike tijdens de zomermaanden dus niet langdurig in de brandende zon. De temperatuur in de behuizing van een accu kan dan snel oplopen tot 50 graden of zelf hoger. Dit heeft een zeer nadelig effect op de levensduur van de batterijcellen en de veiligheid van de accu.
- Heb je de accu leeggereden, dan is het verstandig om deze direct bij te laden. Een e-bike met een lege accu voor langere tijd wegzetten, kan een diepte-ontlading van de accu tot gevolg hebben. In dat geval is de accu onbruikbaar.
- Merkt je dat de actieradius van de accu terugloopt, laat de accu dan op capaciteit testen bij de fietsenmaker. De meeste fietsenmakers hebben een accutester en kunnen exact meten hoeveel restcapaciteit de accu nog heeft.
Op zoek naar een nieuwe e-bike?
Kijk, vergelijk en configureer