Je e-bike veilig opladen: zo doe je dat

© Micha Klootwijk

Je e-bike veilig opladen: zo doe je dat

Geplaatst: 20 december 2022 - 18:33

Aangepast: 21 december 2022 - 12:19

Redactie ID.nl

Sinds de invoering van de lithium-ion accu op elektrische fietsen moet je je als berijder bewust zijn van de gevaren die een accu tijdens het gebruik met zich meebrengt. Natuurlijk is niet iedere accu een potentiële brandbom, maar toch is voorzichtigheid en preventie geboden.

Ook interessant voor jou: E-biketips: zo kom je het verst op één acculading

Maatregelen in en om het huis

In principe hoef je als eigenaar van een e-bike niet bang te zijn dat de accu van je fiets spontaan in brand vliegt. Toch is het zeer verstandig om secuur om te gaan met de accu en het opladen daarvan. Mocht er om een of andere reden toch kortsluiting ontstaan in de accu, dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien en kan dit een zeer grote impact hebben voor mens en omgeving. De lithium-ion cellen in een accu zijn enorm brandgevaarlijk en de heftige rookgassen die vrijkomen bevatten zeer schadelijke stoffen als waterstoffluoride en lithiumhydroxide. Daarom is het belangrijk om maatregelen te treffen om een veilig laadproces te waarborgen.

🔋 Nooit ’s nachts opladen

Het laadproces van een accu neemt enige uren in beslag. Sluit de accu bij voorkeur aan de lader als je in de namiddag of vroege avond thuiskomt. Er is dan voldoende tijd om de accu volledig op te laden voordat de nacht invalt. Kleurt het lampje van de oplader groen, koppel de lader dan direct af. Laden tijdens de nachtelijke uren is zeer onverstandig en onveilig!

🔋 Liever opladen in schuur, garage of berging

Het geniet de voorkeur om een fietsaccu niet in je woning op te laden. Een schuur, garage of berging zijn in dit geval de aangewezen plek om de e-bike aan de lader te hangen. Maak je in de winter niet druk over kou in deze ruimtes; lage temperaturen hebben een geringe invloed op de capaciteit en levensduur van lithium-cellen. Staat je e-bike in een gezamenlijke berging, meld dan aan de eigenaar dat je daar een e-bike oplaadt.

Elektrische auto in de garage thuis aan de oplader

© Micha Klootwijk

Heb je een schuur of garage? Laad dan liever daar je accu op dan in je huis.

🔋 Toch in huis opladen?

Heb je geen mogelijkheid om buitenshuis te laden, dan is het verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen. Blijf tijdens het laadproces van de accu altijd in de buurt: zo kun je bij een calamiteit tijdig ingrijpen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een speciaal hulpmiddel als een veiligheidskoffer. Bij een beginnende ontbranding heb je dan de tijd om de koffer snel buiten de deur te plaatsen.

Nieuwe fietsaccu nodig?

Bekijk en vergelijk het aanbod

Hulpmiddelen voor & bij veilig opladen

🔋 Rookmelder

Zorg voor een rookmelder in de ruimte waar de accu wordt opgeladen. Een beginnende brand wordt zodoende snel gesignaleerd.

🔋 Accu-veiligheidskoffer

Een tegen brand gecertificeerde veiligheidskoffer biedt je de mogelijkheid om twee accu’s veilig op te laden en te vervoeren. De binnenzijde van de koffer is voorzien van vuurvaste veiligheidskussens die de accu’s geheel afdekken. Deze kussen zorgen ervoor dat een eventuele accubrand in eerste instantie beperkt blijft tot in de koffer. Ook biedt de koffer prima bescherming bij het vervoer van accu’s in de auto, caravan of camper.

Een veiligheidskoffer voor de accu van een elektrische fiets

Een veiligheidskoffer voor de accu van een elektrische fiets.

🔋 De Battery Alert

De Battery Alert is een ingenieus apparaatje dat een waarschuwing geeft tien minuten voor een eventuele accu-ontbranding. Bij het opladen van de fietsaccu leg je de Battery Alert op de accu. Bij een ontbranding van de accu zal de Battery Alert een luid waarschuwingssignaal geven. Hierdoor heb je ruim tijd om de accu en jezelf in veiligheid te brengen.

🔋 Hittebestendige handschoenen

Handschoenen met een grote hittebestendigheid zijn uitermate geschikt om kortstondig een heet voorwerp als een ontbrandende fietsaccu beet te pakken en uit een ruimte te verwijderen.

🔋 Lithium brandblusser

Om nog meer zekerheid in te bouwen, is de aanschaf van een speciale lithium brandblusser (6 liter) aan te raden. Genoemde brandblusser bevat het nieuwe blusmiddel Lithex-AVD met als hoofdbestandsmiddel Vermiculiet. Met deze brandblusser kun je een accubrand in de beginfase snel en efficiënt blussen en een grote brand voorkomen. Het blusmiddel Lithex isoleert de brandbron en accucellen waardoor verdere ontbranding wordt afgeremd of gestopt.

🔋 Blusdeken

Met een blusdeken die voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm NEN-EN 1869 kun je een brandende fietsaccu afdekken, de zuurstoftoevoer verkleinen en zodoende de ontbranding van de fietsaccu vertragen.

Opladers voor elektrische fietsen

Wat kun je nog meer doen? 4 tips!

🔋 Denk aan stekkervolgorde bij het laden

Bij het laadproces van de accu is het zeer verstandig om eerst de stekker op de accu aan te sluiten en dan pas de stekker in het stopcontact te steken. Is de accu opgeladen, dan eerst de stekker uit het stopcontact verwijderen en vervolgens de accu ontkoppelen. Zo voorkom je een eventuele vonkoverslag en kortsluiting.

🔋 Gebruik de juiste lader

Zeker als er meer dan één e-bike in huis is, loert het gevaar van verwisseling van oplader. Gebruik alleen de oplader die bij de fiets is geleverd! Opladen met een ander type acculader kan resulteren in oververhitting met brand tot gevolg. Is de originele oplader niet voorzien van een merknaam, plak er dan zelf een sticker op met de merk- en typenaam van de bewuste e-bike.

🔋 Accu gevallen? Wat dan?

Mocht je de accu per ongeluk hebben laten vallen, controleer de behuizing dan eerst op beschadigingen of barsten. Schakel daarna de plaatselijke fietsenmaker in om de accu te laten testen met een BatteryTester. Komt de accu goed door de test en is er geen uitwendige schade, dan is de accu nog goed bruikbaar.

🔋 Stekkerafdichting ontbreekt

Bij de meeste accu’s wordt de ingang van de stekkerverbinding afgedekt met een rubber afdichting. Eigenlijk een heel knullige oplossing en in de praktijk blijkt genoemde afdichting na een paar maanden al niet meer te functioneren. Of het rubber past niet meer of het is in z’n geheel verdwenen. Vocht heeft dan vrij spel en dit kan op termijn grote gevolgen hebben voor het functioneren van de accu met kortsluiting als grootste gevaar. Vertrouw je de afdichting niet, plak het rubber of de opening af met een stukje ducttape. Niet mooi, wel functioneel!

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten