ID.nl logo
10 vragen over de elektrische step
Mobiliteit

10 vragen over de elektrische step

Elektrische voertuigen zijn helemaal hot & happening. Naast e-bikes, elektrische auto’s en motoren zijn ook steps verkrijgbaar in een elektrische uitvoering: de zogenaamde elektrische step of e-step. Maar hoe hard gaat zo’n step eigenlijk, en mag je er wel de weg mee op? In dit artikel bespreken we de meest gestelde vragen over de elektrische step.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Wat een elektrische step anders maakt dan een gewone step

  • Bij welke merken je terecht kunt

  • Wat het bereik is van een e-step

  • Of elektrische steps zijn toegestaan in Nederland

  • Aan welke verkeersregels je je moet houden

  • Hoe je een elektrische step kunt beveiligen tegen diefstal

  • Aan welk onderhoud je moet denken

  • Ook interessant: Zo bouw je een gewone fiets om tot een e-bike!

1: Wat is het verschil tussen een elektrische en een gewone step?

Wat maakt een step een elektrische step? Net als bij een e-bike zit 'm dat in de toevoeging van een elektrische motor en een accu. Waar e-bikes gebruikmaken van trapondersteuning, is er bij een e-step soms sprake van stepondersteuning. In de meeste gevallen rijdt een e-step echter volledig op basis van de motor. Een elektrische step heeft dus vaak wat meer weg van een scooter. 

De toevoeging van elektrische componenten zorgt daarnaast voor een hoger prijskaartje dan die van een traditionele step. Voor een elektrische step ben je al snel 300 tot 600 euro kwijt, terwijl je een gewone step al voor onder de 100 euro kunt kopen.

Benieuwd naar een e-step?

Misschien zit er hier eentje voor je tussen!

2: Welke merken elektrische steps zijn er?

Er zijn verschillende aanbieders van elektrische steps. Welke je kiest is vooral afhankelijk van je persoonlijke smaak. Aspecten die van invloed kunnen zijn op je aankoopbeslissing zijn het bereik van de accu, de snelheid van de e-step, hoe zwaar de step is en of je hem eenvoudig kunt opvouwen. Daarnaast is het van belang dat de bouwkwaliteit in orde is en er een goede vering aanwezig is. Ook moet de step over diverse veiligheidsvoorzieningen beschikken, zoals remmen, lichten en reflectoren.

Bekende namen met elektrische steps in het assortiment zijn Xiaomi, Ninebot (van Segway), Ducati, Niu, Denver en Scootmax. Er zijn ook een hoop merkloze elektrische steps verkrijgbaar. Doe goed je research over de kwaliteit en veiligheid van dit soort e-steps. De Xiaomi Pro 2, Ninebot Kickscooter Max G30 en de Niu KQi3 komen in veel toplijstjes als enkele van de beste elektrische steps uit de test.

3: Hoe ver kan ik rijden op een elektrische step?

De accu van een elektrische step gaat niet oneindig lang mee. Na een bepaalde gebruiksduur moet de e-step worden opgeladen. Het bereik van een elektrische step verschilt per merk en model, zoals dat ook het geval is bij elektrische auto’s en elektrische fietsen. 

Met de meeste e-steps kun je minstens 25 kilometer vooruit op één volle acculading, maar er zijn ook modellen waarmee je meer dan 100 kilometer vooruit kan. De uiteindelijke accuduur is afhankelijk van verschillende aspecten, zoals de kwaliteit van de batterij, hoe vaak je stept, het soort terrein waar je op rijdt en het gewicht van de bestuurder.

4: Hoe hard gaat een e-step?

De maximumsnelheid van een e-step verschilt per merk en model. Doorgaans kun je met een elektrische step wel een stuk sneller dan met een gewone step. Sommige e-steps beschikken zelfs over cruisecontrol, waardoor je een constante snelheid kunt aanhouden.

De meeste elektrische steps hebben een maximumsnelheid rond de 25 kilometer per uur. Dat is niet voor niets, want in Nederland en veel andere landen is de maximumsnelheid van e-steps beperkt tot 25 kilometer per uur.

©Oleksandr Bedenyuk

5: Mag ik in Nederland met een elektrische step de openbare weg op?

In principe zijn elektrische steps in Nederland niet toegestaan op de openbare weg. Na het noodlottige ongeval met een Stint-bakfiets in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen, zijn vrijwel alle e-steps in ons land verboden. Waar in andere Europese steden, zoals Antwerpen, op elke hoek van de straat een elektrische deelstep te vinden is, ligt dat in Nederland dus wel anders.

Toch zijn er ook uitzonderingen. Zo mogen steps die geclassificeerd zijn als ‘bijzondere bromfietsen’ wel de openbare weg op. De RDW heeft een lijst opgesteld van elektrische steps en andere ‘afwijkende’ elektrische voertuigen die in Nederland wel op straat mogen worden gebruikt. De meeste voertuigen op deze lijst komen echter niet in de buurt van wat je van een elektrische step verwacht. 

Een e-step met stepondersteuning mag wél de openbare weg op. Deze behoort namelijk tot dezelfde categorie als een e-bike. De hulpmotor zorgt ervoor dat je harder vooruitgaat als je stept, maar je moet nog altijd zelf fysieke inspanning leveren. Er moet overigens wel een stuur, verlichting en rode en witte of gele reflectoren aanwezig zijn op de e-step. Ook mag het vermogen van de hulpmotor niet meer zijn dan 250 watt. 

6: Welke gevolgen heeft het als je toch met een elektrische step de weg op gaat?

Ga je in Nederland toch de straat op met een illegale e-step, dan kun je een bekeuring krijgen van maar liefst 360 euro. Bovendien ben je bij een eventueel ongeval niet verzekerd voor schade. Word je aangehouden, dan kan je elektrische step in beslag worden genomen. De verkoop van elektrische steps is overigens niet verboden in Nederland, al moeten winkels en webshops wel verplicht vermelden dat de e-step niet de openbare weg op mag. 

Toch liever een e-bike? Er zijn ook compacte modellen!

©Aleksandar Dancu

7: Waarom zou ik een elektrische step kopen als ik er niet op mag rijden?

Dat je in Nederland niet de openbare weg op mag met een elektrische step, wil niet zeggen dat je er helemáál niet op mag rijden. Het is wel toegestaan om een e-step op privéterrein te gebruiken. Als je bijvoorbeeld toestemming hebt van de eigenaar, kun je een elektrische step gebruiken op een bedrijfsterrein of in je eigen (grote) tuin.

Als je voor werk of vrije tijd vaak de grens over gaat, kan het zomaar zijn dat de elektrische step in dat land wél op de openbare weg is toegestaan. In buurland België zijn de regels bijvoorbeeld een stuk soepeler als het gaat om e-steps. 

Ook in onder meer Duitsland, Luxemburg en Spanje is het toegestaan om met een elektrische step de weg op te gaan. De verkeersregels voor elektrische fietsen in deze landen kunnen echter wel afwijken van de regels in Nederland.

8: Welke (verkeers)regels gelden voor (toegestane) elektrische steps?

Hoewel elektrische steps in beginsel verboden zijn in Nederland, heeft de overheid wel regels opgesteld voor elektrische steps. Zo mag een e-step zoals eerder gezegd niet harder gaan dan 25 km/u. Ook geldt er in het geval van een ‘bijzondere bromfiets’ een minimumleeftijd van 16 jaar. 

Het is niet verplicht om een helm te dragen en je hebt ook geen rijbewijs nodig. Wel is het verplicht om de e-step (mits de step wordt geclassificeerd als ‘bijzondere bromfiets’) WA te verzekeren. Voor een elektrische step met trapondersteuning is dat niet het geval en gelden verder dezelfde regels als een elektrische fiets.

In principe rijd je met je e-step op het (brom)fietspad. Indien er geen fietspad is, moet je de gewone weg gebruiken. Op de stoep rijden is verboden. Ook mag je niet bellen of appen terwijl je aan het steppen bent en mag je met een goedgekeurde elektrische step uiteraard niet de weg op als je onder invloed bent van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen.

9: Hoe zorg ik ervoor dat mijn elektrische step niet gestolen wordt?

Als je een elektrische step hebt, wil je natuurlijk voorkomen dat deze gestolen wordt. Sommige e-steps zijn voorzien van een vergrendeling, waardoor ze niet zomaar te starten zijn. Door het lichte gewicht zijn ze echter makkelijk op te pakken en mee te nemen. Het is daarom aan te raden om een extra slot, zoals een kettingslot of beugelslot, te gebruiken om de step ergens aan vast te maken. Omdat de wielen van een e-step meestal klein zijn, past niet zomaar elk slot. Sommige merken van elektrische steps bieden echter eigen sloten aan.

Bij sommige elektrische steps kan de accu worden verwijderd. Als je de e-step in de buitenlucht parkeert, kan het slim zijn om de accu te verwijderen en met je mee te nemen om te voorkomen dat deze gestolen wordt. 

10: Heeft een elektrische step veel onderhoud nodig?

Net als bij de accu van je smartphone of laptop is het belangrijk om de accu van een elektrische step goed te onderhouden. Dat betekent dat je de accu beter niet volledig leeg kan rijden. Als je de elektrische step langere tijd niet gebruikt, is het verstandig om de step weg te zetten met een acculading tussen de 40 en 60 procent. Een step met een volle of lege accu wegzetten kan een lithium-ion-accu namelijk sneller aantasten.

Deze slimme tips voor je fietsaccu komen ook zeker van pas bij een elektrische step.

Als je een elektrische step met luchtbanden hebt, is het net als bij een auto of fiets belangrijk om zo nu en dan de bandenspanning te controleren en de banden indien nodig op te pompen. Er bestaan ook e-steps met massieve banden. Deze vereisen minder onderhoud, maar leveren wel in op het rijcomfort en zorgen voor een verminderde grip op het wegdek. 

Verder is het belangrijk om om de zoveel tijd te controleren of de remmen nog goed werken en of alle bouten en schroeven eventueel moeten worden aangedraaid. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.