ID.nl logo
10 vragen over de elektrische step
© VAKSMANV - stock.adobe.com
Mobiliteit

10 vragen over de elektrische step

Elektrische voertuigen zijn helemaal hot & happening. Naast e-bikes, elektrische auto’s en motoren zijn ook steps verkrijgbaar in een elektrische uitvoering: de zogenaamde elektrische step of e-step. Maar hoe hard gaat zo’n step eigenlijk, en mag je er wel de weg mee op? In dit artikel bespreken we de meest gestelde vragen over de elektrische step.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Wat een elektrische step anders maakt dan een gewone step

  • Bij welke merken je terecht kunt

  • Wat het bereik is van een e-step

  • Of elektrische steps zijn toegestaan in Nederland

  • Aan welke verkeersregels je je moet houden

  • Hoe je een elektrische step kunt beveiligen tegen diefstal

  • Aan welk onderhoud je moet denken

  • Ook interessant: Zo bouw je een gewone fiets om tot een e-bike!

1: Wat is het verschil tussen een elektrische en een gewone step?

Wat maakt een step een elektrische step? Net als bij een e-bike zit 'm dat in de toevoeging van een elektrische motor en een accu. Waar e-bikes gebruikmaken van trapondersteuning, is er bij een e-step soms sprake van stepondersteuning. In de meeste gevallen rijdt een e-step echter volledig op basis van de motor. Een elektrische step heeft dus vaak wat meer weg van een scooter. 

De toevoeging van elektrische componenten zorgt daarnaast voor een hoger prijskaartje dan die van een traditionele step. Voor een elektrische step ben je al snel 300 tot 600 euro kwijt, terwijl je een gewone step al voor onder de 100 euro kunt kopen.

Benieuwd naar een e-step?

Misschien zit er hier eentje voor je tussen!

2: Welke merken elektrische steps zijn er?

Er zijn verschillende aanbieders van elektrische steps. Welke je kiest is vooral afhankelijk van je persoonlijke smaak. Aspecten die van invloed kunnen zijn op je aankoopbeslissing zijn het bereik van de accu, de snelheid van de e-step, hoe zwaar de step is en of je hem eenvoudig kunt opvouwen. Daarnaast is het van belang dat de bouwkwaliteit in orde is en er een goede vering aanwezig is. Ook moet de step over diverse veiligheidsvoorzieningen beschikken, zoals remmen, lichten en reflectoren.

Bekende namen met elektrische steps in het assortiment zijn Xiaomi, Ninebot (van Segway), Ducati, Niu, Denver en Scootmax. Er zijn ook een hoop merkloze elektrische steps verkrijgbaar. Doe goed je research over de kwaliteit en veiligheid van dit soort e-steps. De Xiaomi Pro 2, Ninebot Kickscooter Max G30 en de Niu KQi3 komen in veel toplijstjes als enkele van de beste elektrische steps uit de test.

©Dzmitry Andreyeu

3: Hoe ver kan ik rijden op een elektrische step?

De accu van een elektrische step gaat niet oneindig lang mee. Na een bepaalde gebruiksduur moet de e-step worden opgeladen. Het bereik van een elektrische step verschilt per merk en model, zoals dat ook het geval is bij elektrische auto’s en elektrische fietsen. 

Met de meeste e-steps kun je minstens 25 kilometer vooruit op één volle acculading, maar er zijn ook modellen waarmee je meer dan 100 kilometer vooruit kan. De uiteindelijke accuduur is afhankelijk van verschillende aspecten, zoals de kwaliteit van de batterij, hoe vaak je stept, het soort terrein waar je op rijdt en het gewicht van de bestuurder.

4: Hoe hard gaat een e-step?

De maximumsnelheid van een e-step verschilt per merk en model. Doorgaans kun je met een elektrische step wel een stuk sneller dan met een gewone step. Sommige e-steps beschikken zelfs over cruisecontrol, waardoor je een constante snelheid kunt aanhouden.

De meeste elektrische steps hebben een maximumsnelheid rond de 25 kilometer per uur. Dat is niet voor niets, want in Nederland en veel andere landen is de maximumsnelheid van e-steps beperkt tot 25 kilometer per uur.

©Oleksandr Bedenyuk

5: Mag ik in Nederland met een elektrische step de openbare weg op?

In principe zijn elektrische steps in Nederland niet toegestaan op de openbare weg. Na het noodlottige ongeval met een Stint-bakfiets in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen, zijn vrijwel alle e-steps in ons land verboden. Waar in andere Europese steden, zoals Antwerpen, op elke hoek van de straat een elektrische deelstep te vinden is, ligt dat in Nederland dus wel anders.

Toch zijn er ook uitzonderingen. Zo mogen steps die geclassificeerd zijn als ‘bijzondere bromfietsen’ wel de openbare weg op. De RDW heeft een lijst opgesteld van elektrische steps en andere ‘afwijkende’ elektrische voertuigen die in Nederland wel op straat mogen worden gebruikt. De meeste voertuigen op deze lijst komen echter niet in de buurt van wat je van een elektrische step verwacht. 

Een e-step met stepondersteuning mag wél de openbare weg op. Deze behoort namelijk tot dezelfde categorie als een e-bike. De hulpmotor zorgt ervoor dat je harder vooruitgaat als je stept, maar je moet nog altijd zelf fysieke inspanning leveren. Er moet overigens wel een stuur, verlichting en rode en witte of gele reflectoren aanwezig zijn op de e-step. Ook mag het vermogen van de hulpmotor niet meer zijn dan 250 watt. 

6: Welke gevolgen heeft het als je toch met een elektrische step de weg op gaat?

Ga je in Nederland toch de straat op met een illegale e-step, dan kun je een bekeuring krijgen van maar liefst 360 euro. Bovendien ben je bij een eventueel ongeval niet verzekerd voor schade. Word je aangehouden, dan kan je elektrische step in beslag worden genomen. De verkoop van elektrische steps is overigens niet verboden in Nederland, al moeten winkels en webshops wel verplicht vermelden dat de e-step niet de openbare weg op mag. 

Toch liever een e-bike? Er zijn ook compacte modellen!

©Aleksandar Dancu

7: Waarom zou ik een elektrische step kopen als ik er niet op mag rijden?

Dat je in Nederland niet de openbare weg op mag met een elektrische step, wil niet zeggen dat je er helemáál niet op mag rijden. Het is wel toegestaan om een e-step op privéterrein te gebruiken. Als je bijvoorbeeld toestemming hebt van de eigenaar, kun je een elektrische step gebruiken op een bedrijfsterrein of in je eigen (grote) tuin.

Als je voor werk of vrije tijd vaak de grens over gaat, kan het zomaar zijn dat de elektrische step in dat land wél op de openbare weg is toegestaan. In buurland België zijn de regels bijvoorbeeld een stuk soepeler als het gaat om e-steps. 

Ook in onder meer Duitsland, Luxemburg en Spanje is het toegestaan om met een elektrische step de weg op te gaan. De verkeersregels voor elektrische fietsen in deze landen kunnen echter wel afwijken van de regels in Nederland.

8: Welke (verkeers)regels gelden voor (toegestane) elektrische steps?

Hoewel elektrische steps in beginsel verboden zijn in Nederland, heeft de overheid wel regels opgesteld voor elektrische steps. Zo mag een e-step zoals eerder gezegd niet harder gaan dan 25 km/u. Ook geldt er in het geval van een ‘bijzondere bromfiets’ een minimumleeftijd van 16 jaar. 

Het is niet verplicht om een helm te dragen en je hebt ook geen rijbewijs nodig. Wel is het verplicht om de e-step (mits de step wordt geclassificeerd als ‘bijzondere bromfiets’) WA te verzekeren. Voor een elektrische step met trapondersteuning is dat niet het geval en gelden verder dezelfde regels als een elektrische fiets.

In principe rijd je met je e-step op het (brom)fietspad. Indien er geen fietspad is, moet je de gewone weg gebruiken. Op de stoep rijden is verboden. Ook mag je niet bellen of appen terwijl je aan het steppen bent en mag je met een goedgekeurde elektrische step uiteraard niet de weg op als je onder invloed bent van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen.

©Dzmitry Andreyeu

9: Hoe zorg ik ervoor dat mijn elektrische step niet gestolen wordt?

Als je een elektrische step hebt, wil je natuurlijk voorkomen dat deze gestolen wordt. Sommige e-steps zijn voorzien van een vergrendeling, waardoor ze niet zomaar te starten zijn. Door het lichte gewicht zijn ze echter makkelijk op te pakken en mee te nemen. Het is daarom aan te raden om een extra slot, zoals een kettingslot of beugelslot, te gebruiken om de step ergens aan vast te maken. Omdat de wielen van een e-step meestal klein zijn, past niet zomaar elk slot. Sommige merken van elektrische steps bieden echter eigen sloten aan.

Bij sommige elektrische steps kan de accu worden verwijderd. Als je de e-step in de buitenlucht parkeert, kan het slim zijn om de accu te verwijderen en met je mee te nemen om te voorkomen dat deze gestolen wordt. 

10: Heeft een elektrische step veel onderhoud nodig?

Net als bij de accu van je smartphone of laptop is het belangrijk om de accu van een elektrische step goed te onderhouden. Dat betekent dat je de accu beter niet volledig leeg kan rijden. Als je de elektrische step langere tijd niet gebruikt, is het verstandig om de step weg te zetten met een acculading tussen de 40 en 60 procent. Een step met een volle of lege accu wegzetten kan een lithium-ion-accu namelijk sneller aantasten.

Deze slimme tips voor je fietsaccu komen ook zeker van pas bij een elektrische step.

Als je een elektrische step met luchtbanden hebt, is het net als bij een auto of fiets belangrijk om zo nu en dan de bandenspanning te controleren en de banden indien nodig op te pompen. Er bestaan ook e-steps met massieve banden. Deze vereisen minder onderhoud, maar leveren wel in op het rijcomfort en zorgen voor een verminderde grip op het wegdek. 

Verder is het belangrijk om om de zoveel tijd te controleren of de remmen nog goed werken en of alle bouten en schroeven eventueel moeten worden aangedraaid. 

▼ Volgende artikel
Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan
© ID.nl
Huis

Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan

De verkiezingen lijken nog ver weg, maar voor je het weet is het 29 oktober. Om te bepalen welke partij het best bij je past, bestaan er al jaren hulpmiddelen als StemWijzer en Kieskompas. Bij de juiste partij uitkomen is misschien niet zo lastig, maar: op welke persoon ga je stemmen? Een nieuwe AI-tool helpt je daarbij door het werk van Kamerleden zelf naast elkaar te zetten.

🤖 ➕ 👨‍💼👩‍💼🟰 ✏️

In dit artikel lees je wat je met BeleidsRadarGPT kunt doen om je te helpen bij het vinden van de volksvertegenwoordiger die het meest aansluit op jouw eigen ideeën en wensen.

BeleidsRadar bundelt meer dan een miljoen parlementaire documenten in één omgeving. Denk aan Kamervragen, moties, stemmingen en debatbijdragen. Je kunt daar op twee manieren mee aan de slag: via gestructureerde overzichten per thema, zoals klimaat, zorg of onderwijs, of via een open gesprek met de assistent waarin je je vraag gewoon in het Nederlands stelt. Bij elk antwoord krijg je verwijzingen naar de brondocumenten, zodat je kunt doorklikken en zelf controleren.

De tool richt zich primair op zittende Kamerleden, omdat daarover de meeste concrete parlementaire data beschikbaar is. Voor nieuwe kandidaten zoekt de AI-assistent in andere bronnen, zoals gemeenteraden, Provinciale Staten of verkiezingsprogramma's.

Zo werkt het in de praktijk

Je start op https://beleidsradar.nl/kamerleden. Kies een thema of een Kamerlid, of stel een vraag in natuurlijke taal. Vraag je bijvoorbeeld: "Welke Kamerleden zijn voor verhoging of koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting?", dan vat de assistent samen welke partijen en Kamerleden zich daar in het verleden voor uitspraken, met links naar wetsvoorstellen, moties en stemmingen. Het gaat dus om wat er daadwerkelijk is ingediend of gesteund, niet om losse uitspraken in de media.

Wil je juist inzoomen op een persoon, dan zie je per Kamerlid waar hij of zij veel aan werkt en hoe er in de afgelopen periode is gestemd. Dat geeft snel gevoel bij iemands dossierkennis en prioriteiten.

Geen kant-en-klaar stemadvies

Verwacht geen pasklare steminstructie als "Ben je voor een lagere pensioenleeftijd, kies dan kandidaat X". De assistent helpt je vooral om relevante stukken te vinden en verbanden te zien. Bij heel specifieke vragen kan het systeem soms nog geen direct antwoord geven. Op een vraag als "Wie stemde vóór de motie van Soepboer en Grinwis over subsidies voor verduurzaming van veerdiensten?" kwam er geen kant-en-klaar overzicht. Je kunt dan wel meteen doorklikken naar de motie zelf, waarna je de stemming handmatig kunt nalopen. Zie de dienst dus als hulpmiddel om je te verdiepen, niet als adviesmachine die vertelt waar je op moet stemmen.

Voor wie is deze tool interessant?

BeleidsRadar is vooral iets voor kiezers die verder willen kijken dan partijprogramma's of campagnebeloftes. Wil je weten wat een Kamerlid in de afgelopen periode concreet heeft gedaan, dan helpt dit systeem om feiten boven tafel te krijgen. Zo kun je je beter oriënteren op de persoon achter de partij.

Transparantie en controle

Kunstmatige intelligentie maakt fouten en is nooit volledig neutraal. Daarom toont BeleidsRadar bij elke reactie de gebruikte bronnen. Dat helpt bij controle en maakt duidelijk waar conclusies vandaan komen. Blijf zelf scherp: vergelijk meerdere documenten, kijk naar de context van een stemverklaring en weeg recente ontwikkelingen mee.

Toegang en periode

De dienst is gratis te gebruiken tot en met 29 oktober. Je kunt dagelijks vijf gesprekken voeren met de assistent en daarnaast door de thematische overzichten bladeren. Beginpunt: https://beleidsradar.nl/kamerleden.

Korte samenvatting

BeleidsRadarGPT is een nieuw, gratis hulpmiddel voor kiezers die zich willen verdiepen in kandidaten. Het platform doorzoekt parlementaire stukken en toont per Kamerlid wat er is ingediend, gezegd en gestemd. Je werkt thematisch of stelt je vraag in gewone taal, met altijd doorklikbare bronnen. Zie het als een onderzoeksbasis om je eigen stemkeuze bewuster te maken.

Rood, maar ook groen, geel, blauw en paars

Kleurpotloden!
▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder

Met de nieuwe Tensor G5-chip voor slimmere AI-functies, een helderder scherm en Pixelsnap voor magnetische accessoires probeert Google je te overtuigen een Pixel 10 Pro aan te schaffen. Maar met een adviesprijs van minimaal 1099 euro kan dat nog lastig worden.

Uitstekend
Conclusie

Ondanks de hoge prijs en mindere specificaties op papier is de Pixel 10 Pro een overtuigend toestel. Het scherm, de camera’s en de degelijke accuduur zijn sterke punten, terwijl de soepele software de ervaring compleet maakt. Minpunten zijn de trage laadsnelheid en het ontbreken van AI-functies in Nederland. Grootste struikelblok blijft de prijs van 1099 euro.

Plus- en minpunten
  • Fijne, compacte smartphone
  • Capabele processor voor dagelijks gebruik
  • Fantastisch camerasysteem
  • Lange softwareondersteuning
  • Kleine aanpassingen aan Android
  • Mooi, levendig scherm
  • Accuduur kan beter
  • Opladen duurt wat lang
  • Ontbrekende AI-functies
  • Processor toch wat achterhaald

De Google Pixel 10 Pro behoudt het herkenbare ontwerp van zijn voorgangers, met de horizontale camerabalk en platte zijkanten. De constructie bestaat uit een aluminium frame en een beschermlaag van Gorilla Glass Victus 2 aan de voor- en achterzijde. Het toestel beschikt daarnaast over een IP68-certificering voor stof- en waterbestendigheid. Naast de nieuwe kleuren Jade (lichtgroen) en Porselein (roomwit) heeft de 10 Pro een functionele toevoeging: Pixelsnap. Dit is een magnetisch systeem voor draadloze Qi2-opladers (vergelijkbaar met MagSafe op iPhone).

Het toestel is uitgerust met een Super Actua oleddisplay van 6,3 inch. Het scherm heeft een variabele verversingssnelheid die kan oplopen tot 120 Hz. Dat resulteert in een vloeiende weergave van bewegende beelden. Google heeft de maximale piekhelderheid verhoogd naar 3300 nits. Daardoor kun je in vrijwel elke omgeving goed zien wat er op het scherm gebeurt, zelfs wanneer het buiten erg zonnig is. De resolutie en overige basisspecificaties van het scherm zijn verder gelijk gebleven ten opzichte van de Pixel 9 Pro van een jaar eerder.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Nieuwe Tensor-processor

De nieuwste Pixel wordt aangedreven door de Tensor G5-processor, die (uiteraard) geoptimaliseerd is voor AI-taken en soepele prestaties levert bij dagelijks gebruik. Hoewel de chip een duidelijke verbetering is ten opzichte van zijn voorganger, loopt-ie toch achter op wat de concurrentie te bieden heeft, zoals Samsung en Apple. Dat is in de praktijk gelukkig zelden merkbaar, behalve bij zeer zware games. Standaard is het toestel uitgerust met een ruime 16 GB aan werkgeheugen, waardoor multitasking geen enkel probleem vormt voor de Pixel 10 Pro.

Het toestel beschikt bovendien over een 4870mAh-batterij die het gemakkelijk een dag volhoudt. Opladen kan met een vermogen van 30 watt, waarmee je de batterij in ongeveer anderhalf uur volledig oplaadt. Een belangrijke vernieuwing is, zoals gezegd, de ondersteuning voor de Qi2-standaard voor draadloos opladen. Dankzij het ingebouwde Pixelsnap-magneetsysteem kun je de telefoon eenvoudig uitlijnen met ondersteunde draadloze laders. Veel reeds beschikbare magnetische accessoires werken gewoon met de Pixel 10-lijn.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Veel ontbrekende functies

De Pixel 10 Pro draait op Android 16 en mag daarnaast rekenen op zeven jaar aan software- en beveiligingsupdates (net zoals de andere Pixels). Dat garandeert een lange levensduur met toegang tot toekomstige functies en de nieuwste beveiliging. De nieuwe Android-versie kenmerkt zich door veel kleine aanpassingen door te voeren. De verschillende iconen in de statusbalk ogen wat voller en speelser, terwijl de toevoeging van transparante elementen het systeem wat levendiger maakt. Het strakke en saaie karakter is daardoor verdwenen.

Verder valt vooral op dat de Pixel 10 Pro zijn potentie in Nederland niet waarmaakt. Jaarlijks presenteert Google een hoop AI-functies die de aanschaf voor een Pixel kunnen maken of breken, maar die zijn zelden beschikbaar in de Benelux. Opties die nu schitteren in afwezigheid zijn Magic Cue, Ask Photos en Live Call Translate. Hoewel, die laatstgenoemde functie wérkt technisch gezien wel in de Benelux, maar niet in de lokale talen. Die kun je dus alleen in het Engels gebruiken, wat de inzetbaarheid op dagelijks niveau drastisch vermindert.

10x zoom.

5x zoom.

2x zoom.

100x inzoomen of AI?

Verder is de Google Pixel 10 Pro uitgerust met een bekend en veelzijdig camerasysteem, bestaande uit een hoofdcamera van 50 megapixel en een ultragroothoeklens en telelens met 5x optische zoom (allebei 48 megapixel). Hoewel de hardware grotendeels ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar, is de fotokwaliteit nog altijd indrukwekkend. Dankzij Googles geavanceerde beeldverwerking levert het toestel onder de meeste lichtomstandigheden scherpe, consistente en gedetailleerde foto's met een uitstekend dynamisch bereik. Zo kennen we de Pixel.

Een nieuwe functie is de 100x Pro Res Zoom, die AI gebruikt om objecten op grote afstand dichterbij te halen. De resultaten hiervan zijn wisselend: de functie kan effectief zijn voor landschappen of architectuur, maar heeft de neiging om details zoals tekst onjuist te reconstrueren (eigenlijk zoals veel AI-diensten dat nu ook al doen). In situaties met weinig licht neemt de algehele prestatie van het camerasysteem af, met name bij de ultragroothoek- en telelens. Ook de videokwaliteit in het donker blijft een aandachtspunt voor het toestel.

1x zoom.

0,5x zoom.

100x (met AI).

Pixel 10 Pro kopen?

Hoewel Google best wat vraagt voor het toestel en de Pixel 10 Pro op behoorlijk wat punten achterloopt op de concurrentie, zijn we toch enthousiast over het apparaat. De 10 Pro is namelijk een capabele en compacte smartphone, die lekker in de hand ligt en perfect presteert voor alledaags taken. Zo eerlijk moeten we dan ook weer zijn. Het beeldscherm laat weinig te wensen over, de foto's komen over het algemeen goed uit de verf en de batterijduur is acceptabel. We laden onze smartphones meestal toch wel elke dag of anderhalve dag op.

Ja, de Pixel 10 Pro mist flink wat AI-functies in Nederland. Maar veel mensen verzetten zich nog altijd tegen dergelijke functionaliteit, waardoor ze die ook niet zullen missen. Dan ligt de focus op software (die veel speelser en duidelijker is) en algemene cameraprestaties, en op die vlakken scoort Google gewoon goed. Een ander nadeel is dan misschien nog de oplaadsnelheid, maar ook daar kun je prima omheen werken. Het allergrootste struikelblok is en blijft de prijs. Voor minimaal 1099 euro krijg je bij de concurrentie, technisch gezien, meer waar voor je geld.