ID.nl logo
Zo bouw je een gewone fiets om tot e-bike
Mobiliteit

Zo bouw je een gewone fiets om tot e-bike

Heb je een gewone fiets die lekker zit, maar wil je wat extra trappower? Overweeg dan om deze tweewieler om te bouwen tot e-bike. Er zijn hiervoor uiteenlopende conversiekits verkrijgbaar. Dit artikel bespreekt de voornaamste mogelijkheden voor toekomstige ombouwers.

Ombouwen of nieuwe e-bike kopen?

Voor een nieuwe e-bike met een voorwielmotor ben je minimaal 1200 euro kwijt. Wil je een exemplaar van een gerenommeerd fietsmerk met een middenmotor, dan betaal je nog meer geld. Wie tegen dit relatief hoge prijskaartje aanhikt, kan een normale fiets ook ombouwen tot een elektrische tweewieler. Uiteraard is dat alleen interessant wanneer je een goede fiets hebt staan die nog jaren meekan. Ook een bakfiets maak je eventueel elektrisch. Nuttig voor het geval deze tweewieler bij nader inzien te zwaar trapt.

 

Een voorwaarde is dat de fiets in een goede staat verkeert. Controleer grondig in hoeverre onderdelen zijn versleten, zoals de tandwielen en ketting. Verder dient het frame voldoende stevig te zijn. Ombouwsets bevatten namelijk behoorlijk zware onderdelen, zoals een elektromotor en accu. Check tot slot of de remmen goed werken. Na het ombouwen komt er tenslotte veel meer kracht op het remsysteem te staan. De aanwezigheid van schijfremmen heeft de voorkeur.

 

Inruilen van de gewone fiets is natuurlijk ook een mogelijkheid. Helaas valt de hoogte van de inruilkorting vaak ietwat tegen. Wie weet is ombouwen voor jou een lucratieve optie. Het is ook nog eens een leuk klusje dat veel voldoening geeft!

Bekijk en vergelijk alle fietsen op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!

Ombouwset kiezen

Diverse merken ontwikkelen speciale ombouwkits voor normale fietsen. Welk product je het beste kunt kopen, hangt van verschillende factoren af. Heeft de huidige fiets bijvoorbeeld een terugtraprem, dan is de montage van een middenmotor bijvoorbeeld niet geschikt. Zoek in dat geval naar een conversiekit met een voorwielmotor.

 

Een ombouwset bestaat doorgaans uit een elektromotor, accu, oplader, display, controller, bedrading en meerdere sensors. Er valt heel wat te kiezen. Zo ontwikkelt het bekende merk Bafang uiteenlopende kits met een voorwiel-, midden- of achterwielmotor. Bepaal ook op welke locatie je de accu wilt monteren, namelijk op het frame of onder de bagagedrager. Sommige verkopers leveren de accu inclusief bagagedrager.

 

Een ander bekend merk van ombouwsets is Pendix. Producten van deze fabrikant zijn wel een stuk duurder. Bovendien vereist de montage meer technische kennis. Pendix raadt dan ook aan om de installatie door een geautoriseerde fietsdealer uit te laten voeren. Naast de twee genoemde merken ontwikkelt Swytch ombouwkits. Volgens het Britse merk leent dit bouwpakket zich prima voor mensen met beperkte technische vaardigheden. Bovendien is dit product zeer betaalbaar. Andere ombouwmerken zijn eBike-Kit en Van Beijck.

 

De tarieven voor ombouwsets lopen erg uiteen. Ga uit van een prijs vanaf ongeveer 550 euro voor een complete ombouwset met een voorwielmotor van Bafang. Als je liever een middenmotor wilt, ben je meer geld kwijt. Verder drijven een elektromotor met een hoge trekkracht (koppel) en een batterij met een ruime accucapaciteit de prijs verder op.

Deze ombouwkit van Swytch bestaat kortgezegd uit een batterij, voorwielmotor en pedaalsensor.

Zelf ombouwen of uitbesteden?

Wie een beetje handig is, voert het ombouwproject zelf uit. Met bijna elke conversiekit blijven de remmen en versnellingen intact. Daar hoef je dus normaliter niets aan te doen. Diverse verkopers van ombouwkits beloven een bouwtijd van slechts enkele uren. Verder leveren sommige verkoopadressen een voorwiel- of achterwielmotor inclusief een door de klant gekozen wiel mee, zodat je dit onderdeel niet zelf hoeft ‘in te spaken’. Bij aanschaf van een middenmotor monteer je dit onderdeel zelf. Je vervangt hierbij de huidige trapas. Meestal maakt het niet uit of de fiets een naaf- of derailleurversnelling bevat. De trapsensor en controller zijn veelal al in de motorbehuizing verwerkt, zodat je deze onderdelen niet apart hoeft te bevestigen.

 

Je dient alle resterende onderdelen zelf te monteren, zoals het display en de accu. Via een omvormer op de controller is het veelal mogelijk om de fietsverlichting op het elektrische fsysteem aan te sluiten. Schakel de verlichting voortaan met het bedieningspaneel in.

 

Zie je het niet zitten om een normale fiets eigenhandig om te bouwen tot e-bike? Besteed deze klus dan uit aan een vakman. Houd hierbij vanzelfsprekend wel rekening met arbeidskosten. Sommige bedrijven sturen hiervoor een monteur aan huis. Dat scheelt weer een bezoekje aan de werkplaats.

Transformeer je fiets in een e-bike door met de juiste ombouwset aan de slag te gaan.

Van e-bike naar normale fiets

Andersom ombouwen kan in veel gevallen ook! Werkt de elektrische fiets niet meer naar behoren en wil je niet investeren in dure onderdelen? Transformeer de e-bike dan in een normale tweewieler. Elke e-bike werkt sowieso zonder ingeschakelde trapondersteuning, maar je trapt dan wel een stuk zwaarder. Afhankelijk van de elektrische fiets kun je de aandrijfmotor wellicht verwijderen. Bij een exemplaar met een voorwiel- of achterwielmotor is dat meestal relatief gemakkelijk. Bedenk wel dat je hiervoor een vervangend wiel nodig hebt. Ook andere elektrische onderdelen kun je naar eigen inzicht demonteren, zoals het display, de bedrading en de accu. Houd er rekening mee dat de aanwezige verlichting na de ombouwwerkzaamheden meestal niet meer werkt. Bevestig daarom bijvoorbeeld fietslampjes met een batterij.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.