Zo bouw je een gewone fiets om tot e-bike

Zo bouw je een gewone fiets om tot e-bike

Geplaatst: 18 oktober 2022 - 17:30

Aangepast: 1 december 2022 - 10:05

Maikel Dijkhuizen

Heb je een gewone fiets die lekker zit, maar wil je wat extra trappower? Overweeg dan om deze tweewieler om te bouwen tot e-bike. Er zijn hiervoor uiteenlopende conversiekits verkrijgbaar. Dit artikel bespreekt de voornaamste mogelijkheden voor toekomstige ombouwers.

Ombouwen of nieuwe e-bike kopen?

Voor een nieuwe e-bike met een voorwielmotor ben je minimaal 1200 euro kwijt. Wil je een exemplaar van een gerenommeerd fietsmerk met een middenmotor, dan betaal je nog meer geld. Wie tegen dit relatief hoge prijskaartje aanhikt, kan een normale fiets ook ombouwen tot een elektrische tweewieler. Uiteraard is dat alleen interessant wanneer je een goede fiets hebt staan die nog jaren meekan. Ook een bakfiets maak je eventueel elektrisch. Nuttig voor het geval deze tweewieler bij nader inzien te zwaar trapt.

 

Een voorwaarde is dat de fiets in een goede staat verkeert. Controleer grondig in hoeverre onderdelen zijn versleten, zoals de tandwielen en ketting. Verder dient het frame voldoende stevig te zijn. Ombouwsets bevatten namelijk behoorlijk zware onderdelen, zoals een elektromotor en accu. Check tot slot of de remmen goed werken. Na het ombouwen komt er tenslotte veel meer kracht op het remsysteem te staan. De aanwezigheid van schijfremmen heeft de voorkeur.

 

Inruilen van de gewone fiets is natuurlijk ook een mogelijkheid. Helaas valt de hoogte van de inruilkorting vaak ietwat tegen. Wie weet is ombouwen voor jou een lucratieve optie. Het is ook nog eens een leuk klusje dat veel voldoening geeft!

Bekijk en vergelijk alle fietsen op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!

Ombouwset kiezen

Diverse merken ontwikkelen speciale ombouwkits voor normale fietsen. Welk product je het beste kunt kopen, hangt van verschillende factoren af. Heeft de huidige fiets bijvoorbeeld een terugtraprem, dan is de montage van een middenmotor bijvoorbeeld niet geschikt. Zoek in dat geval naar een conversiekit met een voorwielmotor.

 

Een ombouwset bestaat doorgaans uit een elektromotor, accu, oplader, display, controller, bedrading en meerdere sensors. Er valt heel wat te kiezen. Zo ontwikkelt het bekende merk Bafang uiteenlopende kits met een voorwiel-, midden- of achterwielmotor. Bepaal ook op welke locatie je de accu wilt monteren, namelijk op het frame of onder de bagagedrager. Sommige verkopers leveren de accu inclusief bagagedrager.

 

Een ander bekend merk van ombouwsets is Pendix. Producten van deze fabrikant zijn wel een stuk duurder. Bovendien vereist de montage meer technische kennis. Pendix raadt dan ook aan om de installatie door een geautoriseerde fietsdealer uit te laten voeren. Naast de twee genoemde merken ontwikkelt Swytch ombouwkits. Volgens het Britse merk leent dit bouwpakket zich prima voor mensen met beperkte technische vaardigheden. Bovendien is dit product zeer betaalbaar. Andere ombouwmerken zijn eBike-Kit en Van Beijck.

 

De tarieven voor ombouwsets lopen erg uiteen. Ga uit van een prijs vanaf ongeveer 550 euro voor een complete ombouwset met een voorwielmotor van Bafang. Als je liever een middenmotor wilt, ben je meer geld kwijt. Verder drijven een elektromotor met een hoge trekkracht (koppel) en een batterij met een ruime accucapaciteit de prijs verder op.

Batterij, voorwielmotor en pedaalsensor van Swytch

Deze ombouwkit van Swytch bestaat kortgezegd uit een batterij, voorwielmotor en pedaalsensor.

Zelf ombouwen of uitbesteden?

Wie een beetje handig is, voert het ombouwproject zelf uit. Met bijna elke conversiekit blijven de remmen en versnellingen intact. Daar hoef je dus normaliter niets aan te doen. Diverse verkopers van ombouwkits beloven een bouwtijd van slechts enkele uren. Verder leveren sommige verkoopadressen een voorwiel- of achterwielmotor inclusief een door de klant gekozen wiel mee, zodat je dit onderdeel niet zelf hoeft ‘in te spaken’. Bij aanschaf van een middenmotor monteer je dit onderdeel zelf. Je vervangt hierbij de huidige trapas. Meestal maakt het niet uit of de fiets een naaf- of derailleurversnelling bevat. De trapsensor en controller zijn veelal al in de motorbehuizing verwerkt, zodat je deze onderdelen niet apart hoeft te bevestigen.

 

Je dient alle resterende onderdelen zelf te monteren, zoals het display en de accu. Via een omvormer op de controller is het veelal mogelijk om de fietsverlichting op het elektrische fsysteem aan te sluiten. Schakel de verlichting voortaan met het bedieningspaneel in.

 

Zie je het niet zitten om een normale fiets eigenhandig om te bouwen tot e-bike? Besteed deze klus dan uit aan een vakman. Houd hierbij vanzelfsprekend wel rekening met arbeidskosten. Sommige bedrijven sturen hiervoor een monteur aan huis. Dat scheelt weer een bezoekje aan de werkplaats.

Montage voorwielmotor van Swytch

Transformeer je fiets in een e-bike door met de juiste ombouwset aan de slag te gaan.

Van e-bike naar normale fiets

Andersom ombouwen kan in veel gevallen ook! Werkt de elektrische fiets niet meer naar behoren en wil je niet investeren in dure onderdelen? Transformeer de e-bike dan in een normale tweewieler. Elke e-bike werkt sowieso zonder ingeschakelde trapondersteuning, maar je trapt dan wel een stuk zwaarder. Afhankelijk van de elektrische fiets kun je de aandrijfmotor wellicht verwijderen. Bij een exemplaar met een voorwiel- of achterwielmotor is dat meestal relatief gemakkelijk. Bedenk wel dat je hiervoor een vervangend wiel nodig hebt. Ook andere elektrische onderdelen kun je naar eigen inzicht demonteren, zoals het display, de bedrading en de accu. Houd er rekening mee dat de aanwezige verlichting na de ombouwwerkzaamheden meestal niet meer werkt. Bevestig daarom bijvoorbeeld fietslampjes met een batterij.

Watch on YouTube
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten