ID.nl logo
Hoelang duurt het om mijn auto op te laden bij een openbare laadpaal?
© David Peperkamp
Mobiliteit

Hoelang duurt het om mijn auto op te laden bij een openbare laadpaal?

De omschakeling naar elektrisch rijden vergt niet alleen een andere benadering als het gaat om het produceren van auto’s of het aanleggen van infrastructuur. Als bestuurder van een elektrische auto (EV) moet je ook iets bewuster op pad gaan, zodat je niet met een lege accu komt te staan. Het opladen bij een openbare laadpaal kan even duren en daarom is het goed om als EV-rijder te weten wat het verschil is tussen verschillende laadpalen en hoelang laden duurt.


Na het lezen van dit artikel weet je het verschil tussen: Een openbare en een snelle laadpaal | Watt, kilowatt en kilowattuur | Laden met wisselstroom en gelijkstroom

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?


Hoe snel kan een openbare laadpaal laden?

De openbare laadpaal vind je vaak binnen de bebouwde kom en worden meestal geplaatst door de gemeente. Sommige gemeenten plaatsten deze laadpalen proactief, maar je kunt ook zelf een aanvraag doen voor een laadpaal. Deze palen staan langs de openbare weg en iedereen met een elektrische auto mag hier laden.

Openbare laadpalen zijn AC-laders. AC staat voor wisselstroom en dit betekent dat bij het laden met een AC-lader deze wisselstroom eerst omgezet moet worden naar gelijkstroom (DC). Het vermogen van openbare laadpalen zit tussen 3,7 en 22kW. Met welk vermogen je kunt laden is afhankelijk van de laadpaal, maar ook van je auto. Niet alle auto’s kunnen al met een vermogen van 22kW laden. De meeste auto's kunnen met maximaal 11kW laden bij een openbare laadpaal.

Hoe snel je precies kunt laden bij een openbare laadpaal is dus afhankelijk van de laadpaal, je auto en de staat van je accu. Daarnaast kan ook de temperatuur nog invloed hebben. Gemiddeld genomen moet je erop rekenen dat je tussen de 2 en 8 uur moet laden bij een openbare laadpaal om de accu op te laden. Als je ‘s nachts laadt of tijdens een achturige werkdag, kun je ervan uitgaan dat je weer met een volle accu weg kunt rijden. Wil je het preciezer weten? Dan kun je ook een schatting maken met een simpele rekensom.

Wil je thuis een laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl

Hoe bereken je de laadtijd van je elektrische auto en laadpaal?

Elektrische auto’s zijn gelukkig goed uitgerust met slimme technologie, zodat je de rekensom eigenlijk nooit zelf hoeft te maken. Zodra je ergens je auto aan de stekker hangt, zal de computer van je auto weergeven hoelang het duurt om de accu op te laden. Mocht je toch zelf de rekensom willen maken, dan kun je zelf een schatting maken met een formule.

Om tot de laadsnelheid te komen, moet je het capaciteit van je autoaccu delen door het laadvermogen van de laadpaal. Stel je hebt een auto met een accu van 25kWh en de laadpaal laadt met 3,5 kW, dan kom je op een laadtijd van iets meer dan 7 uur. Dit is echter een schatting, want door de temperatuur of de staat van je accu kan de laadtijd afwijken. Volg daarom altijd de indicatie die de auto zelf geeft als laadtijd, mocht je precies willen weten hoelang het opladen duurt.

Snel berekenen hoelang je ongeveer moet laden? Deel dan de capaciteit van de accu door het laadvermogen van de laadpaal.

- Robert, laadpaal-expert van ID.nl

Hoeveel is zo’ n kW eigenlijk en hoe zit het met kWh? Mocht je niet helemaal thuis zijn in de elektrotechniek, dan zijn de verschillende eenheden misschien wat verwarrend. In dit artikel schrijven we vaak kW, wat staat voor kilowatt. Dit betekent 1000 watt. Aangezien auto’s veel vermogen nodig hebben, rekenen we altijd in kW, maar je kunt 3,5kW ook lezen als 3500 watt. Dan is er nog de eenheid kWh, die je misschien ook wel kent van je energierekening. Dit is het aantal watt dat een apparaat of in dit geval auto verbruikt over een bepaalde tijdsduur. Wanneer je bijvoorbeeld een huishoudelijk apparaat hebt dat 200 watt gebruikt en dit apparaat staat 5 uur aan, dan verbruikt dit apparaat 200 wattuur. Na 5 uur is dat in totaal 1 kilowattuur oftewel 1 kWh.

©Fastned | https://fastnedcharging.com/

Snellaadpaal

Het grootste verschil in hoe snel je kunt laden, wordt bepaald door het type laadpaal. Openbare laadpalen of laadpalen aan huis kunnen minder snel laden dan snellaadpalen. Deze snellaadpalen vind je vaak langs de snelweg en kunnen in minder dan een uur de accu van de meeste elektrische auto’s bijladen tot wel 80 procent. Deze snellaadpalen laden met gelijkstroom (DC), waardoor het laden veel sneller kan.

Nieuwe snelladers kunnen 150 tot 350kW vermogen bieden, maar het hangt ook van je auto af of je met dit vermogen kunt laden. Goed om te weten is dat deze snelladers niet bedoeld zijn om je auto helemaal op te laden. Het is het beste om je accu niet meer dan 80 procent te laden met deze snelladers, voor het behoud van je actieradius op lange termijn.

Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers
© Kirill Sirotiouk
Huis

Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers

Als je je vriezer wilt ontdooien, trek je eerst de stekker eruit. Laat je 'm aanstaan, dan blijft het apparaat koelen en smelt het ijs nauwelijks. Bij een vrijstaand model is dat zo gebeurd, maar bij een inbouw-vriezer ligt dat anders. De plint moet los, het apparaat moet naar voren, en pas dan kun je bij het stopcontact. Gedoe dus. Wil je een inbouw-vriezer, dan kun je dus het beste kiezen voor een model met No Frost. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt het?

In dit artikel lees je:
  • Wat No Frost precies doet
  • Waarom No Frost een must is, zeker bij inbouw-vriezers
  • Of er nadelen zitten aan No Frost
  • Wat het verschil is met Low Frost

Wat doet No Frost precies?

In een vriezer zonder No Frost ontstaat na verloop van tijd een ijslaag op de binnenwanden. Dat komt door vochtige lucht die binnenkomt elke keer dat je de deur opent. Daardoor gaan de lades minder soepel open en dicht, vriezen verpakkingen vast en stijgt het energieverbruik zonder dat je het meteen doorhebt.

No Frost voorkomt dat. In plaats van het vocht te laten condenseren en bevriezen, circuleert er droge, koude lucht door de vriezer dankzij een ingebouwde ventilator. Die onttrekt actief vocht aan de lucht in het vriesdeel, waardoor ijsvorming helemaal uitblijft. Alles in de vriezer blijft los van elkaar, zonder dat er zich een laag ijs vormt op lades of verpakkingen.

©Tolstoy | Prozorov Andrey

Waarom No Frost juist bij inbouw zo handig is

Dat je nooit meer hoeft te ontdooien is prettig, maar No Frost heeft nog een paar duidelijke voordelen. Een vriezer zonder ijslaag werkt efficiënter: zodra er ijs aan de binnenwanden ontstaat, moet de compressor meer moeite doen om alles op temperatuur te houden. Dat zie je terug op je energierekening.

Bij inbouw-vriezers speelt dat nog sterker. Omdat die vriezers in een kast zijn weggewerkt, is de luchtcirculatie rond het apparaat beperkter. Warmte die normaal via de zijkanten en achterkant wordt afgevoerd, blijft langer hangen. Daardoor neemt de kans op condensvorming en dus ijsopbouw toe bij modellen zonder No Frost. Als de vriezer daardoor harder moet werken, loopt het verbruik op en verslechtert de energieprestatie – zelfs als het label op papier zuinig lijkt. Met No Frost voorkom je dat, en blijft de vriezer goed werken, ook als hij is ingebouwd.

Beter voor je eten

Ook blijft door No Frost de kwaliteit van ingevroren eten beter behouden. IJskristallen op verpakkingen en producten ontstaan bij temperatuurwisselingen en vochtophoping. Met een No Frost-systeem blijft de lucht in het vriesvak stabiel en droog. Daardoor droogt je eten minder snel uit en blijft de kwaliteit beter behouden. 

Zijn er ook nadelen?

No Frost heeft geen echte nadelen, al zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. Een No Frost-vriezer gebruikt in theorie iets meer stroom door het ventilatiesysteem. In de praktijk weegt dat ruimschoots op tegen het lagere verbruik dankzij het ontbreken van ijsvorming. Ook maakt de luchtcirculatie soms een zacht zoemend geluid. Bij inbouw hoor je daar meestal weinig van, omdat het apparaat in een kast is weggewerkt. Ook ligt de prijs vaak iets hoger dan bij standaard vriezers.

Hoe zit het met Low Frost bij inbouw-vriezers?

Niet alle vriezers zonder ijsvorming zijn automatisch No Frost. Er bestaan ook modellen met Low Frost. Die werken met verdampers in de wand, waardoor er veel minder snel ijs ontstaat. Helemaal ijsvrij blijft het vriesgedeelte niet, maar ontdooien hoeft nog maar één of twee keer per jaar. Bij een vrijstaand model kan dat prima, maar bij inbouw eigenlijk niet. Want één keer per jaar ontdooien is bij een ingebouwd apparaat nog steeds onhandig. Daarom is No Frost bij inbouw eigenlijk de enige keuze waarmee je het jezelf écht makkelijk maakt.

©qwartm - stock.adobe.com

No Frost is bij inbouw geen luxe, maar logica

Het allergrootste voordeel van No Frost bij een inbouw-vriezer is natuurlijk dat de rompslomp van ontdooien je bespaard blijft. Daarnaast zorgt No Frost ervoor dat de vriezer constant blijft presteren, ook in een krappe, slecht geventileerde nis. Het voorkomt ijsvorming, houdt het energieverbruik stabiel en zorgt dat je ingevroren etenswaren zo lang mogelijk hun kwaliteit behouden. Zeker bij een inbouwmodel is No Frost dus geen luxe, maar gewoon een slimme keuze.

Nog even dit

Vriezers hebben ruimte nodig om hun warmte kwijt te kunnen. Bij No Frost-modellen is dat extra belangrijk, omdat die werken met actieve luchtstroom. Bij een vrijstaande vriezer is voldoende ruimte meestal geen probleem, maar bij inbouw-modellen is het belangrijk dat ze niet te krap worden ingebouwd. Kijk dus niet alleen naar de afmetingen van het apparaat zelf, maar controleer ook altijd hoeveel extra ruimte de fabrikant adviseert voor ventilatie. Soms is er aan de achterkant, bovenkant of onder de vriezer nog luchtcirculatie nodig. Houd daar in je keukenontwerp rekening mee, zodat de vriezer goed blijft functioneren en het energieverbruik niet oploopt. Je kunt ook altijd advies vragen bij je keukenspecialist.

▼ Volgende artikel
Scareware blokkeren: zo activeer je het in Edge
Huis

Scareware blokkeren: zo activeer je het in Edge

Microsoft maakt zijn browser veiliger door Edge-gebruikers te beschermen tegen de bekende scareware-aanvallen. De nieuwe functie scareware-blokkering beschermt je tegen voorheen onbekende scamtools.

In dit artikel laten we zien hoe Edge jou beschermt tegen scareware:

  • Werk Edge bij of installeer de preview-versie
  • Schakel de scareware-blokker en Microsoft Defender SmartScreen in
  • Edge toont een waarschuwing bij risico’s

Lees ook: Scamtrucs? Zo trap je er nooit meer in!

Stap 1: Update of preview

Scareware is de verzamelnaam voor online tools die ons de stuipen op het lijf jagen met alarmerende pop-upberichten of nepsysteemwaarschuwingen. Op die manier probeert men de gebruiker te manipuleren om schadelijke software te downloaden die vermomd zit in een zogenaamd antivirusprogramma.

De nieuwe veiligheidsfunctie van Edge wordt stapsgewijs uitgerold. Als je de functie nog niet kunt terugvinden, probeer dan eerst Edge te updaten. Open de browser en klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm. Selecteer Instellingen en klik op Over Microsoft Edge. Als er een update beschikbaar is, zal de browser die automatisch downloaden en installeren. Je kunt de functie ook proberen door in het nieuwe Microsoft Edge Insider Channel de preview-versie te downloaden. Het is trouwens mogelijk om je huidige Edge-versie naast de preview-versie te gebruiken.

Je kunt de nieuwe scareware-blokkering ook proberen in de preview van Edge.

Stap 2: Activeren

Om Scareware-blokker in te schakelen, open je Microsoft Edge en klik je rechtsboven op de drie puntjes. Dan kies je de optie Instellingen zodat je in het linkerdeelvenster Privacy, zoeken en services kunt selecteren. In het gedeelte Beveiliging zet je de schakelaar Scareware-blokkering aan. Maak ook de optie Microsoft Defender SmartScreen actief. Wanneer een site als kwaadaardig wordt gedetecteerd, wordt de cloudgebaseerde database voor SmartScreen bijgewerkt en wordt de informatie verspreid over apparaten over de hele wereld. Zodra je deze stappen hebt voltooid, is de beveiligingsfunctie actief en kun je gewoon doorgaan met browsen op internet.

Schakel Scareware-blokker en Microsoft Defender SmartScreen in.

Stap 3: Alarm!

Hoe werkt de Scareware-blokker? Aan de hand van een lokaal machine-learning-model vergelijkt Edge de pagina’s met duizenden gerapporteerde scams die bij de community van Microsoft zijn binnengekomen. Wanneer een verdachte pagina wordt geselecteerd, verlaat Edge de modus van het volledige scherm en ontvang je een waarschuwing. Op die manier moet je dus zelf beslissen of je wilt doorgaan. Je kunt trouwens ook malafide pagina’s melden om anderen te beschermen. Microsoft moedigt aan om zowel echte scam-pagina’s als vals positieven te melden en op die manier de nauwkeurigheid van het model te verbeteren.

Scareware-blokker geeft een voorvertoning van de verdachte website, maar waarschuwt om die niet te openen.

Watch on YouTube