ID.nl logo
Review  MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?
Mobiliteit

Review MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?

MG bestaat 100 jaar, maar met de klassieke Britse sportwagens van weleer hebben de huidige elektrische modellen helemaal niets van doen. De MG 4 Electric wordt namelijk in China gebouwd. Wat deze gezinsauto des te interessanter maakt, is zijn vlijmscherpe prijs. Je krijgt namelijk een hatchback die net zo groot is als de Volkswagen ID.3, maar nog minder kost dan de kleinere Opel Corsa Electric. Een stuntaanbieding die je niet mag laten lopen?

Goed
Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen.Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting. Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Plus- en minpunten
  • Vlijmscherpe prijs
  • Comfortabele vering
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Genoeg ruimte voor het hele gezin
  • Overtuigende bouwkwaliteit
  • Rijeigenschappen verdienen meer verfijning
  • Actieve spoorassistent zorgt vooral voor paniek
  • Slechts 500 kilo trekgewicht
  • Beloofde range van ruim 400 km blijkt utopie
  • Bediening vraagt om gewenning

 

In deze review van de MG 4 Electric komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de MG 4 Electric
  • Wat kost de MG 4 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 nader onder de loep
  • En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?
  • Wat zijn de concurrenten van de MG 4?

Eerst even een rondje om de MG 4 Electric

MG’s – zijn dat niet van die oude Engelse sportwagens? Klopt, maar na een revival in 1992 ging dát Britse merk twintig jaar geleden failliet. De rechten op de naam MG (en op Rover) kwamen in eerste instantie in handen van het Chinese Nanjing Automobile, maar zijn inmiddels eigendom van het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor.

Sinds een paar jaar is MG weer actief op Europese bodem, met een reeks elektrische modellen en een enkele plug-in hybride. Na de brave MG ZS en MG 5, voorlopig de enige elektrische stationwagon op de markt, breekt de tijd nu aan voor meer bravoure. En dat laten de elektrische midsize-SUV Marvel R en de hier geteste MG 4 duidelijk zien. Volgend jaar verschijnt nog de Cyberster, een elektrische sportwagen voor twee inzittenden en met open dak: een model dat de klassieke Britse sportwagens van weleer in herinnering moet roepen.

Maar laten we ons hier concentreren op de MG 4 Electric. Voorlopig is dit het goedkoopste model van het Chinese merk. Het design van de vijfdeurs hatchback is beslist opvallend, waarbij de oranje lakkleur van onze testauto natuurlijk ook een handje helpt. Scherpe vormen, strakke lijnen en sportieve details als de dubbele dakspoiler voeren de boventoon; alsof de ontwerpers van Lamborghini zich aan deze gezinsauto hebben gewaagd. Een dynamische verschijning!

Qua formaat kan de MG 4 Electric prima worden vergeleken met middenklasse EV’s als de Volkswagen ID.3 en Renault Megane Electric. Met zijn lengte van 4,28 m is hij zelfs 8 centimeter langer dan de Franse elektrische gezinsauto. Ook de wielbasis, oftewel de afstand tussen voor- en achteras, is iets groter dan bij de Renault. Wel is de MG een paar centimeter smaller. Met 363 liter is de kofferruimte van een prima bruikbaar formaat. Wanneer je de auto met een trekhaak bestelt, kun je niet meer dan 500 kilo trekken. Dat valt tegen.

Het interieur van de MG 4 Electric is volgens het bekende EV-recept: achter het stuur wordt de belangrijkste informatie voor onderweg via een klein digitaal scherm vertoond. En in het midden van het dashboard is een liggend 10,25-inch beeldscherm geplaatst, waarmee de belangrijkste functies zoals de navigatie, verwarming en audio worden bediend. Eronder zit een rijtje knoppen waarmee basale functies zoals het audiovolume en de voor- en achterruitverwarming bediend worden. Handig: de home-knop, waarmee je in één keer terug naar de beginpagina van het multimediascherm terugkeert.

Het design van het interieur is minder expressief dan dat van de carrosserie. De donkere kunststoffen maken van het geheel een opgeruimde en zakelijke omgeving. De afwerking is in orde, de gebruikte materialen doen wat goedkoop en kwetsbaar aan. Maar dat heeft een reden – lees hieronder waarom! De stoelen van de MG 4 Electric zitten dan weer prima, met een zachte vulling voor hoogstaand zitcomfort. De zitting is weliswaar aan de korte kant, maar de rugleuning biedt je torso op de juiste plaatsen een goede ondersteuning. De stoffering zorgt helaas al snel voor een plakkerige rug.

Wat kost de MG 4 Electric en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De MG 4 Electric is een eersteklas prijspakker! Daarom nemen we die minder mooie materialen van het interieur graag voor lief. Zelfs zonder aftrek van 2.950 euro SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren) stap je al voor 32.285 euro in de MG 4. Voor de aanzienlijk kleinere en minder krachtige Opel Corsa Electric (50 kWh-batterij) betaal je momenteel al 37.000 euro.

Voor de scherpe prijs die MG in rekening brengt, hoef je absoluut niet op een houtje te bijten. De Standard-uitvoering heeft een vereenvoudigde versie van MG’s iSmart multimediasysteem, maar airco, keyless entry (je kunt de ontvanger in je broekzak houden), een in twee delen neerklapbare achterbank en 17-inch lichtmetalen wielen zitten er allemaal op.

De Comfort-uitvoering staat voor 35.785 euro in de prijslijst. Boven op de uitrusting van de Standard, heeft deze versie een aantal technische verschillen, waarin we hieronder uitgebreid vertellen. Een met (kunst)leer bekleed stuur geeft een prettiger contactgevoel met de auto, de ruiten van de achterportieren zijn donker getint en in de voorbumper zitten actieve lamellen die openen zodra de techniek om meer koelende lucht verlegen zit.

Verder is de Comfort voorbereid op V2L (Vehicle to Load). Daarmee kunnen elektrische apparaten op de auto worden aangesloten, die stroom putten uit de accu. Handig voor op de camping, bijvoorbeeld om een koelkastje of koffiezetter op aan te sluiten.

Ten slotte is er de Luxury. Die kost 37.785 euro, een bescheiden meerprijs ten opzichte van de Comfort met een waslijst aan hebberig makende extra’s. Denk aan elektrische stoelbediening, stoel- en stuurverwarming, een combinatie van kunstleer en stoffen bekleding, een 360-gradencamera, 18-inch wielen, realtime navigatie, MG Pilot met een heleboel extra veiligheidsopties, een warmtepomp en een draadloze telefoonlader. Daar kun je bij de Opel Corsa Electric naar fluiten, een Renault Megane Electric met vergelijkbare uitrusting kost algauw 7.500 euro méér. Waar het simpel gezegd op neerkomt, is het de Luxury-versie die je het liefst hebben wilt. En alsnog zit je voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij.

De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 Electric nader onder de loep

De MG 4 Electric is het eerste model dat op een nieuw ontwikkeld elektrisch platform staat. De opvolger van de MG ZS Electric gaat hiervan ook gebruikmaken. De accumodules zijn liggend in het nieuwe platform gelegd, waardoor de hele constructie – afhankelijk van de uitvoering – slechts 11 centimeter dik is. MG’s nieuwe MSP-platform is nu alvast voorbereid op gebruikmaking van een elektrisch systeem dat met een spanning van 800 volt werkt, waardoor toekomstige MG’s ook aan de snellaadpaal optimaal presteren. Ook accuwisselen wordt een mogelijkheid.

Maar zover is het in de MG 4 Electric echter nog lang niet. Er zijn op dit moment twee accu’s beschikbaar: een 51kWh-accu voor de Standard en een 64kWh-accu voor de Comfort en Luxury. De Standard beschikt over een 1-fase-boordlader met een maximumlaadkracht van 6,6 kW, aan de snellader wordt een piekvermogen van 88 kW bereikt. Van 10 naar 80 procent opladen duurt volgens MG 37 minuten. De twee andere versies hebben een 3-fase-boordlader die tot 11 kW gaat.

Aan de snellader kunnen de Comfort en Luxury met een hoogste vermogen van 140 kW worden opgeladen, en kun je na 26 minuten laden weer met een 80 procent volle accu op pad. Daarmee zit de MG 4 op dezelfde lijn als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en Cupra Born.

Ongeacht de uitvoering heeft de MG 4 Electric altijd achterwielaandrijving. De elektromotor ligt dan ook tussen de achterwielen. Voor de Standard-versie bedraagt het maximum vermogen van deze synchroonmotor met permanente magneet 125 kW (170 pk). Bij de Comfort en Luxury wordt een vermogen van 150 kW (204 pk) op de achterwielen overgebracht.

Opmerkelijk genoeg geeft MG voor de minder krachtige Standard-versie een snellere acceleratietijd op dan voor de Comfort en Luxury, al zijn de onderlinge verschillen vanuit stilstand naar 100 km/u klein: 7,7 tegenover 7,9 seconden.

Uiteraard komen de Comfort en Luxury met hun 64 kWh-accu verder dan de Standard op een volle 51kWh-accu. Volgens MG moet je met de Standard na 350 kilometer een laadpunt hebben gevonden, de Comfort haalt 450 kilometer uit een volle accu. De Luxury is uitgerust met wat meer standaard stroomvreters, en daardoor lever je ten opzichte van de Comfort 15 kilometer in.

Overigens blijken de cijfers die MG opgeeft schromelijk optimistisch. Tijdens onze testweek met de MG 4 Electric Luxury – onder uitstekende weersomstandigheden, dus daaraan kan het niet hebben gelegen – liet de boordcomputer bij een gemiddeld energieverbruik van minder dan 17,0 kWh/100 km een maximale range zien van amper 380 kilometer. Een flink verschil met de fabrieksopgave.

En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?

Anders dan zijn sportieve uiterlijk misschien doet vermoeden, is de MG 4 Electric een uiterst goedmoedig rijdende auto. Met de grote draaiknop op het tableau onder het centrale beeldscherm kies je de rijrichting. En vervolgens gebeurt er – in positieve zin – weinig verrassends. Met zijn vermogen van 204 pk levert de Luxury-versie van de MG 4 weliswaar vlotte prestaties, maar razendsnel is hij beslist niet. Bovendien nodigt het zacht geveerde onderstel ook helemaal niet uit voor een sportieve rijstijl.

De besturing is licht, voorspelbaar maar zonder contactgevoel. De vering is heerlijk soepel, maar de schokdemping maakt een ondermaatse indruk. Zolang het niet te hard gaat, blijft alles keurig onder controle. Maar zodra je op de snelweg rond de 130 km/u rijdt, raakt de MG uit balans. Dan moet je voortdurend met het stuur corrigeren om de auto in het juiste spoor te houden. Het onderstel verdient meer verfijning.

En dat geldt ook voor de veiligheidssystemen die op de MG 4 Electric zitten. Met name de automatische spoorassistent mag wat ons betreft opnieuw worden geprogrammeerd. Zodra je de wegbelijning dreigt te overschrijden, grijpt de elektronica resoluut in. Je schrikt je een ongeluk – bijna letterlijk! Je eerste reactie is een soepele stuurcorrectie, maar de elektronica is daarvan niet gediend. De besturing van de auto lijkt dan wel even te 'bevriezen'. Geen beweging in het stuur te krijgen! Een verschijnsel dat we in andere auto's niet eerder hebben meegemaakt. Ook al duurt het maar een fractie van een seconde, de paniek slaat je om het hart – levensgevaarlijk! Dus zit er maar een ding op: bij elke rit meteen die automatische spoorassistent uitschakelen. Moet toch niet helemaal de bedoeling zijn, dunkt ons...

Wat zijn de concurrenten van de MG 4 Electric?

We noemden de Opel Corsa Electric al als prijstechnische concurrent, maar die is duidelijk een maatje kleiner dan de MG 4 Electric. Kijken we puur naar de afmetingen, dan kan de MG zich uitstekend meten met populaire EV’s als de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Megane Electric. Daarnaast kan de MG 4 Electric worden gezien als alternatief voor de Hyundai Kona Electric en de nieuwe Jeep Avenger.

Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen. Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting.

Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© DigitalGenetics | Adobe Stock
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Door de stijgende energieprijzen en het verdwijnen van de salderingsregeling moeten we meer dan ooit op ons verbruik letten en bewuster om moeten gaan met het gebruik van elektrische apparaten. Dat is niet altijd even makkelijk, want hoe weet je nu hoeveel energie elk apparaat verbruikt? In dit artikel nemen we je mee door de lijst van apparaten die meer verbruiken dan je denkt.

🔌 Na het lezen van dit artikel weet je welke apparaten in huis je meer geld kosten dan je denkt en hoe het zit met energielabels. Weten welke duurzame maatregelen je nog meer kunt treffen voor jouw woning? Lees dan Energieneutraal wonen, kan ik dat ook?

Check altijd het energielabel

Als het tijd is om een apparaat in huis te vervangen, werp dan in de winkel eerst een blik op het energielabel. Dat zegt namelijk alles over het stroomverbruik. Wil je nog zeker een paar jaar door met het huidige apparaat, dan is het slim om te kijken hoe je er zuiniger mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld door naar de instellingen van de standby-stand te kijken of het door apparaat alleen aan te zetten op momenten dat je minder energiekosten betaalt. Dat kan je echt tientallen euro’s schelen.

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een apparaat is. Een A+++-label is het zuinigst, label G het minst zuinig. Het energielabel is er voor wasmachines, drogers, vaatwassers, koelkasten, vriezers en beeldschermen, maar zal aan steeds meer apparaten worden toegevoegd. Bekijk hier een uitgebreide uitleg over de energielabels.

©Lenti Hill - stock.adobe.com

1. Kokendwaterkraan - 138 euro per jaar

Tuurlijk, zo'n kraan is erg handig en als je hem eenmaal hebt, dan wil je nooit meer zonder. Dat zo'n Quooker-kraan ervoor zorgt dat je direct heet water krijgt. Maar, het addertje onder het gras is wel dat die kraan niet alleen het water kookt, maar ook op temperatuur moet houden. Dat kost energie. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo’n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld € 0,27 cent per kWh betaalt, dan kost die Quooker je 138 euro per jaar.

Tóch een kokendwaterkraan in huis?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijs!

2. Wifi-versterker - 32 euro per jaar

Overal goede wifi in huis is een must, zeker als je veel thuiswerkt en veelgebruikers in huis hebt. Zitten er op strategische plekken in huis wifi-versterkers of repeaters in de stopcontacten? Dan zitten deze er doorgaans de hele tijd in en dat kost je meer geld dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 32 euro.

Andere repeater nodig?

Kijk hier voor een paar hele mooie deals!

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveeel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je uitrekenen als je beschikt over het vermogen in Watt (W) van het apparaat. Dat wattage wordt meestal genoemd in de specificaties onder Stroomverbruik. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie vaak in kilowatt (kW) wordt gemeten, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is hetzelfde als: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om te weten hoeveel energie een apparaat verbruikt, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Hoeveel uur je het gebruikt (h) x Vermogen in kW

Bijvoorbeeld: Als je een stofzuiger van 0,9 kW elke week 2 uur gebruikt: 0,9 x 2 = 1,8 kWh per week.

3. Grote televisie

Wist je dat het stroomverbruik van een televisie afhankelijk is van het formaat van het scherm? Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Jouw thuisbioscoop kost je daardoor misschien heel wat meer dan je dacht.

Lees ook: Dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is.

Bij televisies wordt om die reden ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Een grote televisie gebruikt meer dan een kleine, en ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt, zoals hier op dit label is te zien. bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze Hisense-tv dus een energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

©Casa imágenes - stock.adobe.com

4. Extra koelkast

Heb jij een extra koelkast in de garage of bijkeuken omdat de inbouwkoelkast eigenlijk te klein is of omdat hamsteren je hobby is? Dan gaat het vaak om een ouder exemplaar met een energielabel dat richting de G gaat en dat slurpt energie.

Kies in de plaats daarvan voor één grotere koelkast en bekijk kritisch naar wat je er allemaal in stopt: jouw voorraad frisdrank kun je prima bewaren op een andere plek en pas koelen als de vorige fles bijna op is. Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan als je ‘m gaat gebruiken, bijvoorbeeld rond de periode dat je (veel) eters verwacht of een dinertje hebt georganiseerd.

Nieuwe zuinige koelkast nodig?

Bekijk ze op Kieskeurig.nl

5. Gaming-pc’s

Heb je gamers in huis of ben je zelf ook niet vies van een potje Fortnite op z'n tijd? Dan kan al dat gegame jouw energierekening naar serieuze hoogten brengen. Vooral game-pc's zijn echte energieslurpers: het jaarverbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Staat er een Xbox of PlayStation te loeien in huis, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 70 euro.

Tip! Door de spelcomputer in de slaapmodus te zetten, bespaar je veel geld. Nog beter is het om hem helemaal uit te schakelen als je ‘m niet gebruikt.

Toch lekker gamen?

Hier vind je de dikste pc's voor de beste prijs!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer

Op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om kleding er verzorgd uit te laten zien zonder gedoe met strijkplanken of zware strijkijzers? De Philips 5000-serie handstomer biedt een gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen voor gemak en snelheid. De bevindingen van het Review.nl Testpanel tonen aan dat dit apparaat geliefd is bij een breed publiek.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Het ontwerp van de Philips 5000-serie handstomer (STH5020/40) is een van de sterkste punten volgens onze testers. Dankzij een laag gewicht en een ergonomische vorm ligt het apparaat prettig in de hand en is het eenvoudig te gebruiken, zelfs voor langere sessies. Het compacte formaat maakt het bovendien een ideale metgezel voor op reis. Meerdere testers, waaronder Manonv, prezen dat aspect: "Hoe handig is deze stomer voor op reis! Hij warmt binnen 30 seconden op en stoomt kreukels er makkelijk uit, zelfs als je kleding op een hanger blijft hangen."

Daarnaast benadrukken testers het intuïtieve gebruiksgemak. Het apparaat is direct na het inschakelen klaar voor gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen. Dat maakt 'm geschikt voor zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers als het aankomt op handstomers. Toch werd er door sommige testers, zoals MandyK, opgemerkt dat het snoer wat langer had mogen zijn om volledige bewegingsvrijheid te bieden.

©Philips

Prestaties: snelheid en resultaat

Wat betreft prestaties maakt deze handstomer indruk met zijn vermogen om kledingstukken snel op te frissen. Het apparaat biedt twee standen: Eco voor een energiezuinige stoomproductie en Max voor intensere toepassingen. Tester Saliziia benadrukte de flexibiliteit van de standen: "De Eco-stand werkt fijn voor lichte opfrissingen, maar de Max-stand is een uitkomst bij hardnekkige kreukels. Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het komt aardig in de buurt."

De testers waren vooral te spreken over de snelheid waarmee het apparaat zijn werk doet. Binnen 30 tot 35 seconden is het apparaat volledig opgewarmd en klaar voor gebruik, wat ideaal is voor wie weinig tijd heeft. Het verwijderen van lichte kreukels is zo gepiept en zelfs stoffen met details, zoals ruches en plooien, worden snel gladgemaakt dankzij de verstelbare stoomkop. Hoewel dikkere stoffen zoals jeans of zware gordijnen minder gemakkelijk glad worden, zijn de meeste testers het erover eens dat het apparaat uitblinkt in alledaags gebruik.

“Binnen 35 seconden is hij klaar voor gebruik. Ideaal voor een snelle touch-up!”

- Ilse de Haas

Flexibiliteit en accessoires

Deze handstomer van Philips onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en de meegeleverde accessoires, zoals een handschoen en een extra waterreservoir. De verstelbare kop maakt het mogelijk om kleding in verschillende posities te stomen, zowel hangend als liggend. Tester Bentesara kon dat wel waarderen: "De verstelbare kop maakt het richten van de stoom veel makkelijker, vooral bij kledingstukken met lastige hoeken of details."

De handschoen, bedoeld om de handen te beschermen tegen de hete stoom, wordt door veel testers als handig ervaren, hoewel de grootte van de handschoen wel tegenvalt. Ilse de Haas merkte op: "De handschoen is aan de grote kant, waardoor je wat grip verliest tijdens het stomen, maar gelukkig is het niet per se nodig om hem te gebruiken." Het extra waterreservoir bleek voor veel testers een welkome toevoeging, omdat je nu meerdere kledingstukken kunt stomen zonder tussendoor bij te hoeven vullen.

©Philips

Vormgeving en duurzaamheid

Het design van de Philips 5000-serie is modern en strak, maar over de kleur waren de meningen verdeeld. Terwijl sommigen, zoals Rocky1998, het ontwerp prachtig vonden, gaf tester MandyK aan dat de echte kleur wel een beetje tegenviel in vergelijking met de afbeelding op de verpakking. Desondanks werden het compacte formaat en de robuuste afwerking door bijna iedereen gewaardeerd. Clemens benadrukte het gemak van opbergen: "Het apparaat is licht en compact, waardoor hij makkelijk in een kast of koffer past."

Wat betreft duurzaamheid scoort de handstomer hoog. De testers merkten op dat het apparaat stevig aanvoelt en bestand lijkt tegen intensief gebruik.


✅ Pluspunten

  • Snel opwarmen: Binnen 30 seconden gebruiksklaar

  • Compact en licht: Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen

  • Flexibel: Geschikt voor hangende en liggende kledingstukken

  • Veiligheid: Handschoen beschermt tegen hete stoom

  • Eco- en Max-standen: Aanpasbaar aan verschillende stofsoorten en kreukels

❌ Minpunten

  • Minder effectief bij zware stoffen: Beperkte werking bij dikke stoffen of diepe kreukels

  • Kort snoer: Beperkt de bewegingsvrijheid

  • Grootte van de handschoen: Niet voor iedereen comfortabel

  • Klein waterreservoir: Sneller bijvullen bij intensief gebruik


Conclusie

Met een gemiddelde score van een 8,2 overtuigt de Philips 5000-serie handstomer als een veelzijdige oplossing voor het snel opfrissen van kleding. Het apparaat biedt snelheid, gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een ideale keuze is voor mensen die tijd willen besparen en toch netjes voor de dag willen komen. Tester Joyce vat de algemene ervaring samen: "Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het werkt perfect voor een snelle opfrisbeurt en haalt lichte kreukels moeiteloos weg."

Hoewel het apparaat enkele beperkingen heeft, zoals de effectiviteit bij dikkere stoffen en de grootte van de handschoen, wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Voor dagelijks gebruik of als reisgenoot is deze Philips-handstomer een waardevolle toevoeging aan elke garderobe.

De uitgebreide reviews van het Review.nl Testpanel lees je hier!