ID.nl logo
Review  MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?
Mobiliteit

Review MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?

MG bestaat 100 jaar, maar met de klassieke Britse sportwagens van weleer hebben de huidige elektrische modellen helemaal niets van doen. De MG 4 Electric wordt namelijk in China gebouwd. Wat deze gezinsauto des te interessanter maakt, is zijn vlijmscherpe prijs. Je krijgt namelijk een hatchback die net zo groot is als de Volkswagen ID.3, maar nog minder kost dan de kleinere Opel Corsa Electric. Een stuntaanbieding die je niet mag laten lopen?

Goed
Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen.Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting. Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Plus- en minpunten
  • Vlijmscherpe prijs
  • Comfortabele vering
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Genoeg ruimte voor het hele gezin
  • Overtuigende bouwkwaliteit
  • Rijeigenschappen verdienen meer verfijning
  • Actieve spoorassistent zorgt vooral voor paniek
  • Slechts 500 kilo trekgewicht
  • Beloofde range van ruim 400 km blijkt utopie
  • Bediening vraagt om gewenning

 

In deze review van de MG 4 Electric komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de MG 4 Electric
  • Wat kost de MG 4 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 nader onder de loep
  • En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?
  • Wat zijn de concurrenten van de MG 4?

Opvallend design vraagt om opvallende kleuren. De MG 4 Electric is echter ook in wit, grijs en zwart te bestellen.

Eerst even een rondje om de MG 4 Electric

MG’s – zijn dat niet van die oude Engelse sportwagens? Klopt, maar na een revival in 1992 ging dát Britse merk twintig jaar geleden failliet. De rechten op de naam MG (en op Rover) kwamen in eerste instantie in handen van het Chinese Nanjing Automobile, maar zijn inmiddels eigendom van het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor.

Sinds een paar jaar is MG weer actief op Europese bodem, met een reeks elektrische modellen en een enkele plug-in hybride. Na de brave MG ZS en MG 5, voorlopig de enige elektrische stationwagon op de markt, breekt de tijd nu aan voor meer bravoure. En dat laten de elektrische midsize-SUV Marvel R en de hier geteste MG 4 duidelijk zien. Volgend jaar verschijnt nog de Cyberster, een elektrische sportwagen voor twee inzittenden en met open dak: een model dat de klassieke Britse sportwagens van weleer in herinnering moet roepen.

Maar laten we ons hier concentreren op de MG 4 Electric. Voorlopig is dit het goedkoopste model van het Chinese merk. Het design van de vijfdeurs hatchback is beslist opvallend, waarbij de oranje lakkleur van onze testauto natuurlijk ook een handje helpt. Scherpe vormen, strakke lijnen en sportieve details als de dubbele dakspoiler voeren de boventoon; alsof de ontwerpers van Lamborghini zich aan deze gezinsauto hebben gewaagd. Een dynamische verschijning!

Qua formaat kan de MG 4 Electric prima worden vergeleken met middenklasse EV’s als de Volkswagen ID.3 en Renault Megane Electric. Met zijn lengte van 4,28 m is hij zelfs 8 centimeter langer dan de Franse elektrische gezinsauto. Ook de wielbasis, oftewel de afstand tussen voor- en achteras, is iets groter dan bij de Renault. Wel is de MG een paar centimeter smaller. Met 363 liter is de kofferruimte van een prima bruikbaar formaat. Wanneer je de auto met een trekhaak bestelt, kun je niet meer dan 500 kilo trekken. Dat valt tegen.

Opgeruimd staat netjes: het interieur is zonder toeters of bellen, de materialen maken een goedkope indruk.

Het interieur van de MG 4 Electric is volgens het bekende EV-recept: achter het stuur wordt de belangrijkste informatie voor onderweg via een klein digitaal scherm vertoond. En in het midden van het dashboard is een liggend 10,25-inch beeldscherm geplaatst, waarmee de belangrijkste functies zoals de navigatie, verwarming en audio worden bediend. Eronder zit een rijtje knoppen waarmee basale functies zoals het audiovolume en de voor- en achterruitverwarming bediend worden. Handig: de home-knop, waarmee je in één keer terug naar de beginpagina van het multimediascherm terugkeert.

Het design van het interieur is minder expressief dan dat van de carrosserie. De donkere kunststoffen maken van het geheel een opgeruimde en zakelijke omgeving. De afwerking is in orde, de gebruikte materialen doen wat goedkoop en kwetsbaar aan. Maar dat heeft een reden – lees hieronder waarom! De stoelen van de MG 4 Electric zitten dan weer prima, met een zachte vulling voor hoogstaand zitcomfort. De zitting is weliswaar aan de korte kant, maar de rugleuning biedt je torso op de juiste plaatsen een goede ondersteuning. De stoffering zorgt helaas al snel voor een plakkerige rug.

Comfortabele stoelen, in de Luxury-uitvoering voor de bestuurder elektrisch verstelbaar.

Wat kost de MG 4 Electric en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De MG 4 Electric is een eersteklas prijspakker! Daarom nemen we die minder mooie materialen van het interieur graag voor lief. Zelfs zonder aftrek van 2.950 euro SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren) stap je al voor 32.285 euro in de MG 4. Voor de aanzienlijk kleinere en minder krachtige Opel Corsa Electric (50 kWh-batterij) betaal je momenteel al 37.000 euro.

Voor de scherpe prijs die MG in rekening brengt, hoef je absoluut niet op een houtje te bijten. De Standard-uitvoering heeft een vereenvoudigde versie van MG’s iSmart multimediasysteem, maar airco, keyless entry (je kunt de ontvanger in je broekzak houden), een in twee delen neerklapbare achterbank en 17-inch lichtmetalen wielen zitten er allemaal op.

De Comfort-uitvoering staat voor 35.785 euro in de prijslijst. Boven op de uitrusting van de Standard, heeft deze versie een aantal technische verschillen, waarin we hieronder uitgebreid vertellen. Een met (kunst)leer bekleed stuur geeft een prettiger contactgevoel met de auto, de ruiten van de achterportieren zijn donker getint en in de voorbumper zitten actieve lamellen die openen zodra de techniek om meer koelende lucht verlegen zit.

Verder is de Comfort voorbereid op V2L (Vehicle to Load). Daarmee kunnen elektrische apparaten op de auto worden aangesloten, die stroom putten uit de accu. Handig voor op de camping, bijvoorbeeld om een koelkastje of koffiezetter op aan te sluiten.

De Comfort en Luxury hebben een uitgebreid infotainmentsysteem.

Ten slotte is er de Luxury. Die kost 37.785 euro, een bescheiden meerprijs ten opzichte van de Comfort met een waslijst aan hebberig makende extra’s. Denk aan elektrische stoelbediening, stoel- en stuurverwarming, een combinatie van kunstleer en stoffen bekleding, een 360-gradencamera, 18-inch wielen, realtime navigatie, MG Pilot met een heleboel extra veiligheidsopties, een warmtepomp en een draadloze telefoonlader. Daar kun je bij de Opel Corsa Electric naar fluiten, een Renault Megane Electric met vergelijkbare uitrusting kost algauw 7.500 euro méér. Waar het simpel gezegd op neerkomt, is het de Luxury-versie die je het liefst hebben wilt. En alsnog zit je voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij.

De MG 4 Electric biedt genoeg ruimte voor het hele gezin. De Luxury-uitvoering is herkenbaar aan de 18-inch wielen en dubbele dakspoiler.

De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 Electric nader onder de loep

De MG 4 Electric is het eerste model dat op een nieuw ontwikkeld elektrisch platform staat. De opvolger van de MG ZS Electric gaat hiervan ook gebruikmaken. De accumodules zijn liggend in het nieuwe platform gelegd, waardoor de hele constructie – afhankelijk van de uitvoering – slechts 11 centimeter dik is. MG’s nieuwe MSP-platform is nu alvast voorbereid op gebruikmaking van een elektrisch systeem dat met een spanning van 800 volt werkt, waardoor toekomstige MG’s ook aan de snellaadpaal optimaal presteren. Ook accuwisselen wordt een mogelijkheid.

Maar zover is het in de MG 4 Electric echter nog lang niet. Er zijn op dit moment twee accu’s beschikbaar: een 51kWh-accu voor de Standard en een 64kWh-accu voor de Comfort en Luxury. De Standard beschikt over een 1-fase-boordlader met een maximumlaadkracht van 6,6 kW, aan de snellader wordt een piekvermogen van 88 kW bereikt. Van 10 naar 80 procent opladen duurt volgens MG 37 minuten. De twee andere versies hebben een 3-fase-boordlader die tot 11 kW gaat.

Aan de snellader kunnen de Comfort en Luxury met een hoogste vermogen van 140 kW worden opgeladen, en kun je na 26 minuten laden weer met een 80 procent volle accu op pad. Daarmee zit de MG 4 op dezelfde lijn als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en Cupra Born.

Een verbruik van onder de 17 kWh/100 km is haalbaar, maar daarmee komt de range nog niet boven de 400 kilometer uit.

Ongeacht de uitvoering heeft de MG 4 Electric altijd achterwielaandrijving. De elektromotor ligt dan ook tussen de achterwielen. Voor de Standard-versie bedraagt het maximum vermogen van deze synchroonmotor met permanente magneet 125 kW (170 pk). Bij de Comfort en Luxury wordt een vermogen van 150 kW (204 pk) op de achterwielen overgebracht.

Opmerkelijk genoeg geeft MG voor de minder krachtige Standard-versie een snellere acceleratietijd op dan voor de Comfort en Luxury, al zijn de onderlinge verschillen vanuit stilstand naar 100 km/u klein: 7,7 tegenover 7,9 seconden.

Uiteraard komen de Comfort en Luxury met hun 64 kWh-accu verder dan de Standard op een volle 51kWh-accu. Volgens MG moet je met de Standard na 350 kilometer een laadpunt hebben gevonden, de Comfort haalt 450 kilometer uit een volle accu. De Luxury is uitgerust met wat meer standaard stroomvreters, en daardoor lever je ten opzichte van de Comfort 15 kilometer in.

Overigens blijken de cijfers die MG opgeeft schromelijk optimistisch. Tijdens onze testweek met de MG 4 Electric Luxury – onder uitstekende weersomstandigheden, dus daaraan kan het niet hebben gelegen – liet de boordcomputer bij een gemiddeld energieverbruik van minder dan 17,0 kWh/100 km een maximale range zien van amper 380 kilometer. Een flink verschil met de fabrieksopgave.

Veercomfort viert hoogtij in de MG 4 Electric. Bij hogere snelheden begint zich dat echter wel te wreken...

En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?

Anders dan zijn sportieve uiterlijk misschien doet vermoeden, is de MG 4 Electric een uiterst goedmoedig rijdende auto. Met de grote draaiknop op het tableau onder het centrale beeldscherm kies je de rijrichting. En vervolgens gebeurt er – in positieve zin – weinig verrassends. Met zijn vermogen van 204 pk levert de Luxury-versie van de MG 4 weliswaar vlotte prestaties, maar razendsnel is hij beslist niet. Bovendien nodigt het zacht geveerde onderstel ook helemaal niet uit voor een sportieve rijstijl.

De besturing is licht, voorspelbaar maar zonder contactgevoel. De vering is heerlijk soepel, maar de schokdemping maakt een ondermaatse indruk. Zolang het niet te hard gaat, blijft alles keurig onder controle. Maar zodra je op de snelweg rond de 130 km/u rijdt, raakt de MG uit balans. Dan moet je voortdurend met het stuur corrigeren om de auto in het juiste spoor te houden. Het onderstel verdient meer verfijning.

Een grote draaiknop op het centrale tableau om de rijrichting mee te kiezen.

En dat geldt ook voor de veiligheidssystemen die op de MG 4 Electric zitten. Met name de automatische spoorassistent mag wat ons betreft opnieuw worden geprogrammeerd. Zodra je de wegbelijning dreigt te overschrijden, grijpt de elektronica resoluut in. Je schrikt je een ongeluk – bijna letterlijk! Je eerste reactie is een soepele stuurcorrectie, maar de elektronica is daarvan niet gediend. De besturing van de auto lijkt dan wel even te 'bevriezen'. Geen beweging in het stuur te krijgen! Een verschijnsel dat we in andere auto's niet eerder hebben meegemaakt. Ook al duurt het maar een fractie van een seconde, de paniek slaat je om het hart – levensgevaarlijk! Dus zit er maar een ding op: bij elke rit meteen die automatische spoorassistent uitschakelen. Moet toch niet helemaal de bedoeling zijn, dunkt ons...

De Luxury-versie van de MG 4 Electric heeft een heleboel veiligheids- en rijhulpsystemen, maar die werken niet allemaal even prettig.

Wat zijn de concurrenten van de MG 4 Electric?

We noemden de Opel Corsa Electric al als prijstechnische concurrent, maar die is duidelijk een maatje kleiner dan de MG 4 Electric. Kijken we puur naar de afmetingen, dan kan de MG zich uitstekend meten met populaire EV’s als de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Megane Electric. Daarnaast kan de MG 4 Electric worden gezien als alternatief voor de Hyundai Kona Electric en de nieuwe Jeep Avenger.

Moeten concurrenten als Volkswagen en Renault zich zorgen maken om de vele duizenden euro's goedkopere MG 4 Electric?

Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen. Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting.

Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Inclusief SEPP-subsidie is de MG 4 Electric er al voor bedragen onder de 30 mille.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
De slimste onafhankelijke smarthome-oplossingen voor in en om huis
© AlexanderD - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

De slimste onafhankelijke smarthome-oplossingen voor in en om huis

Smarthome-apparaten zijn handig, maar vaak ook relatief prijzig. Dan wil je natuurlijk niet dat de fabrikant na een paar jaar de ondersteuning stopt. Daar hoef je niet bang voor te zijn als je spullen koopt die gebruikmaken van standaarden die door iedereen gebruikt kunnen worden. Wij hebben allerlei smarthome-spullen voor je gezocht die werken met open standaarden, zoals Zigbee, Z-Wave of wifi, die je daardoor met een eigen systeem als Home Assistant of Homey kunt gebruiken.

In dit artikel hebben wij allerlei smarthome-spullen verzameld die je met een eigen systeem als Home Assistant of Homey kunt gebruiken:

  • Sensoren voor deuren en ramen
  • Rookmelders
  • Tuinverlichting
  • (Wand)schakelaars en slimme stekkers
  • Klimaatbeheersing voor in huis

Lees ook: 5 fouten die je niet moet maken in je smarthome

5x Beveiliging

Aqara Deur en Raam Sensor T1

Aqara is een fabrikant van smarthomeproducten die bedoeld zijn om te gebruiken in combinatie met een eigen hub, maar vaak gebruikmaken van Zigbee. Zo is de Deur en Raam Sensor T1 een compact deur- of raamcontact die je via Zigbee kunt koppelen met onder andere Home Assistant. Je plakt de twee delen van de sensor met bijgeleverde tape op je raam of deur, waarna gedetecteerd kan worden of je raam of deur openstaat. De sensor werkt op een CR1632-knoopcel die ongeveer twee jaar meegaat.

Aeotec Multipurpose Sensor

De Aeotec Multipurpose Sensor is in eerste instantie een deur- of raamcontact waarmee je kunt detecteren of een raam of deur open of dicht is. Aeotec heeft daarnaast een temperaratuursensor en accelerometer ingebouwd. Hierdoor kan de Multipurpose Sensor de temperatuur en de hoek van de sensor detecteren, maar ook trillingen. Met die hoek kun je bijvoorbeeld bepalen of een raam in de kiepstand openstaat, terwijl trillingen naast inbraakdetectie voor allerlei dingen gebruikt kunnen worden.

De sensor communiceert via Zigbee en werkt op een CR2450-knoopcelbatterij die het ongeveer een jaar uithoudt.

IKEA Vallhorn

Het grootste voordeel van de IKEA Vallhorn is de prijs, want voor 10 euro heb je een bewegingssensor die je kunt koppelen via Zigbee. Veel van IKEA’s slimme producten gebruiken Zigbee voor communicatie met de eigen hub. De bewegingssensor heeft een ingebouwde timer die je kunt instellen op één of vijf minuten waarmee de status na het verstrijken van die tijd weer op geen beweging wordt gezet.

Je kunt hem neerzetten, maar de behuizing is ook voorzien van gaten waarmee je hem aan de muur kunt monteren. De IKEA Vallhorn werkt op twee AAA-baterijen waarbij je het best oplaadbare batterijen kunt gebruiken. Een nadeel is dat de behuizing door deze normale batterijen vrij groot is.

©PER LIEDBERG

Aeotec Sirene 6

De Aeotec Siren 6 is een sirene die gebruikmaakt van Z-Wave. Het apparaat kan hard geluid maken en lichtsignalen geven als er alarm is, maar je kunt hem ook voor andere doeleinden gebruiken. Het is namelijk mogelijk om verschillende geluiden te programmeren waardoor de speaker ook te gebruiken is voor bijvoorbeeld een deurbel of andere situatie waarin je een melding wilt horen. De sirene werkt op een netspanningsadapter, maar is voorzien van een back-upbaterij voor wanneer de stroom uitvalt.

Philips Hue Motion Sensor

De Hue Motion Sensor is uiteraard bedoeld voor Philips’ eigen Hue-bridge, maar maakt gebruik van Zigbee en je kunt hem ook koppelen met andere smarthome-systemen. Het grootste voordeel van de Hue Motion Sensor is dat de compacte behuizing een fraai uiterlijk heeft. Behalve neerzetten, kun je hem ook aan de muur monteren, bijvoorbeeld bovenaan in een hoek je van het plafond. De sensor werkt op twee AAA-batterijen.

3x Rookmelder

FIBARO Smoke Sensor 2

Uiteraard is het primaire doel van een rookmelder om bij brand jouw leven te redden als je thuis bent en de Fibaro Smoke Sensor 2 waarschuwt daarom met licht- en geluidsignalen als er rook gedetecteerd wordt. Daarnaast wordt een signaal verstuurd naar je smarthome-systeem. Er wordt hiervoor gebruikgemaakt van Z-Wave, dus die draadloze standaard moet dus wel ondersteund worden door je smarthome-systeem. Deze rookmelder werkt op een verwisselbare CR123A-batterij die ongeveer twee jaar meegaat.

KlikAanKlikUit ZSDR-850

Ook als je Zigbee gebruikt, is er een geschikte rookmelder voor Home Assistant of andere smarthome-systemen in de vorm van de KlikAanKlikUit ZSDR-850. Hoewel je dit merk waarschijnlijk kent van zijn 433MHz-producten, maakt de fabrikant tegenwoordig ook Zigbee-producten. Dezelfde producten worden ook onder de merknaam Trust verkocht.

De rookmelder heeft een luid alarm van 85 dB, dat afgaat als rook gedetecteerd wordt. Hij werkt op een verwisselbare CR123A-batterij, die volgens de fabrikant zo’n drie jaar meegaat. De rookmelder geeft uiteraard ook een luid geluidssignaal als er rook gedetecteerd wordt.

Shelly Plus Smoke

Heb je geen Zigbee- of Z-Wave-radio in je smarthome-systeem, dan kun je terecht bij de Shelly Plus Smoke. Deze rookmelder gebruikt wifi voor de verbinding met onder andere Home Assistant.

Ook de rookmelder heeft een verwisselbare CR123A-batterij, die volgens de fabrikant vijf jaar meegaat. Dat lijkt ons wat optimistisch, zorg er bij iedere rookmelder voor dat je een reservebatterij op voorraad hebt, zodat je deze direct kunt vervangen als de batterij leeg is.

3x Tuinverlichting

Philips Hue Buitensensor

Wil je de buitenverlichting niet de hele tijd laten branden, maar wel als er beweging gedetecteerd wordt? Dan heeft Philip met de Hue Buitensensor een bewegingssensor in het assortiment die je dankzij een weerbestendige behuizing buiten kunt gebruiken.

De bewegingssensor is in eerste instantie bedoeld om te koppelen aan een Hue Bridge, maar maakt gebruik van Zigbee en is hiermee ook direct te koppelen aan Home Assistant. De sensor werkt op twee AA-batterijen, die minimaal twee jaar meegaan.

Innr Outdoor Smart Pedestal Light Colour

De Innr Outdoor Smart Pedestal Light Colour is een setje van drie lichtpaaltjes waarmee je verlichting in ieder denkbare kleur kunt maken met een lichtopbrengst van maximaal 230 lumen per paaltje.

De paaltjes zijn voorzien van scherpe punten die je in de grond of een plantenbak kunt prikken. De lampen zelf werken op 24volt-gelijkspanning, er wordt een adapter meegeleverd die je in een stopcontact steekt. Als de meegeleverde kabels te kort zijn, levert Innr verlengkabels in twee of vijf meter. Verbinden doe je via het Zigbee-protocol.

Philips Hue Impress Sokkellamp

Philips levert diverse Hue-buitenlampen, waaronder deze Impress-buitenlamp op sokkel. Er is zowel een variant die je direct op de netspanning aansluit als in een variant die je aansluit op een 24volt-adapter. Beide varianten hebben een lichtopbrengst van maximaal 1180 lumen en kosten hetzelfde.

Voor de laagspanningsvariant moet je de benodigde buitenvoeding wel los aanschaffen, waarbij de goedkoopste 40watt-variant 50 euro kost en genoeg is om bijvoorbeeld vijf Impress-buitenlampen op sokkels van energie te voorzien.

4x Schakelen

Sonoff ZBMiniL2

Met een inbouwmodule kun je een wandschakelaar slim maken en zo normale lampen opnemen in je smarthome. Veel inbouwmodules hebben een nuldraad nodig, maar zo’n draad ontbreekt in de meeste inbouwdozen voor wandschakelaars. Gelukkig hoeft een draad trekken niet per se, want de Sonoff ZBMiniL2 vereist geen nuldraad.

De inbouwmodule gebruikt Zigbee en is lekker compact, waardoor hij achter de meeste wandschakelaars moet passen.

Innr Outdoor Smart Plug

Met een slimme stekker kun je allerlei apparaten schakelen via je smarthome-systeem, waaronder lampen. Ook buiten kan zo’n slimme stekker handig zijn, bijvoorbeeld voor kerstverlichting. Een willekeurige slimme stekker buiten gebruiken is natuurlijk niet zo’n goed idee, maar de Innr Outdoor Smart Plug met Zigbee is wel ontworpen voor buiten en is spatwaterdicht.

Let er op dat deze slimme stekker met randaarde maximaal een belasting van 10 ampère (2300 watt) aan kan.

Fibaro Walli Outlet

Je kunt een wandcontactdoos slim maken met een inbouwmodule, maar er bestaan ook complete slimme wandcontactdozen, zoals de Walli Outlet van Fibaro. Dit slimme stopcontact maakt gebruik van Z-Wave, en is er in een witte of zwarte uitvoering.

Fibaro levert het stopcontact inclusief afdekraam, maar de Walli Outlet is ook compatibel met schakelmateriaal van andere fabrikanten. Behalve schakelen kan de Walli Outlet ook het energieverbruik meten en wordt dit ook getoond middels een gekleurde ring.

EcoDim Draadloze schakelaar

EcoDim maakt onder andere diverse smarthome-producten met Zigbee of Z-Wave. De fabrikant heeft onder andere Zigbee-schakelaars in het assortiment, in een witte of zwarte uitvoering. Ze werken draadloos als een afstandsbediening en je kunt ze dus over al tegen de muur bevestigen, maar ze passen ook over een inbouwdoos. De schakelaars zijn er met één, twee of vier groepen, zodat je ook in een kamer met meerdere lampen toch een wandbediening kunt gebruiken.

4x Binnenklimaat

IKEA Vindstyrka

Voor een dashboard is het handig als je voor iedere kamer gegevens hebt als de temperatuur en luchtvochtigheid. Daar kun je de IKEA Vindstyrka voor gebruiken, die je kunt koppelen via Zigbee. De Vindstyrka meet fijnstof, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Ook wordt aangegeven of vluchtige organische stoffen toe- of afnemen. Handig is dat deze luchtkwaliteitssensor ook zijn eigen schermpje heeft.

Awair Element

De Awair Element is een prettig ontworpen kastje dat de luchtkwaliteit in de gaten houdt en sensors heeft voor de temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, luchtige organische stoffen en fijnstof. Het apparaat heeft een ingebouwd ‘scherm’ bestaande uit leds waarmee je de verschillende waarden kunt aflezen.

Awair-apparaten communiceren via wifi en gebruik je eigenlijk met een eigen app en clouddienst. Je kunt echter instellen dat Home Assistant het apparaat lokaal kan benaderen via een API-functie.

Lees ook: Slimme luchtkwaliteitsmeter: zo meet en verbeter je de luchtkwaliteit in huis

Aqara Temperature and Humidity Sensor T1

Wil je de temperatuur en luchtvochtigheid onopvallend in de gaten houden, dan heeft Aqara met de Temperature and Humidity Sensor een compacte optie. De behuizing heeft een afmeting van slechts 3,6 bij 3,6 centimeter en is nog geen centimeter plat. Een perfect apparaatje dus om op een onopvallende plek op de muur te plakken.

De sensor werkt op een CR2032-knoopcelbatterij, die zo’n twee jaar meegaat. Daarbij zijn ze ook nog eens redelijk betaalbaar, waardoor je je hele huis in de gaten kunt houden.

IKEA Badring

De IKEA Badring maakt gebruik van Zigbee voor de communicatie en detecteert waterlekkage. Leg hem dus onder je wasmachine, in je keukenkastje of andere plekken waar het risico op waterlekkage groot is en voorkom de schade die lekkage altijd veroorzaakt. Uiteraard kun je IKEA-sensors ook gebruiken in combinatie met IKEA’s eigen smarthome-systeem.