ID.nl logo
Review  MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?
Mobiliteit

Review MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?

MG bestaat 100 jaar, maar met de klassieke Britse sportwagens van weleer hebben de huidige elektrische modellen helemaal niets van doen. De MG 4 Electric wordt namelijk in China gebouwd. Wat deze gezinsauto des te interessanter maakt, is zijn vlijmscherpe prijs. Je krijgt namelijk een hatchback die net zo groot is als de Volkswagen ID.3, maar nog minder kost dan de kleinere Opel Corsa Electric. Een stuntaanbieding die je niet mag laten lopen?

Rampzalig
Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen.Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting. Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Plus- en minpunten
  • Vlijmscherpe prijs
  • Comfortabele vering
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Genoeg ruimte voor het hele gezin
  • Overtuigende bouwkwaliteit
  • Rijeigenschappen verdienen meer verfijning
  • Actieve spoorassistent zorgt vooral voor paniek
  • Slechts 500 kilo trekgewicht
  • Beloofde range van ruim 400 km blijkt utopie
  • Bediening vraagt om gewenning

In deze review van de MG 4 Electric komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de MG 4 Electric
  • Wat kost de MG 4 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 nader onder de loep
  • En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?
  • Wat zijn de concurrenten van de MG 4?

Opvallend design vraagt om opvallende kleuren. De MG 4 Electric is echter ook in wit, grijs en zwart te bestellen.

Eerst even een rondje om de MG 4 Electric

MG’s – zijn dat niet van die oude Engelse sportwagens? Klopt, maar na een revival in 1992 ging dát Britse merk twintig jaar geleden failliet. De rechten op de naam MG (en op Rover) kwamen in eerste instantie in handen van het Chinese Nanjing Automobile, maar zijn inmiddels eigendom van het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor.

Sinds een paar jaar is MG weer actief op Europese bodem, met een reeks elektrische modellen en een enkele plug-in hybride. Na de brave MG ZS en MG 5, voorlopig de enige elektrische stationwagon op de markt, breekt de tijd nu aan voor meer bravoure. En dat laten de elektrische midsize-SUV Marvel R en de hier geteste MG 4 duidelijk zien. Volgend jaar verschijnt nog de Cyberster, een elektrische sportwagen voor twee inzittenden en met open dak: een model dat de klassieke Britse sportwagens van weleer in herinnering moet roepen.

Maar laten we ons hier concentreren op de MG 4 Electric. Voorlopig is dit het goedkoopste model van het Chinese merk. Het design van de vijfdeurs hatchback is beslist opvallend, waarbij de oranje lakkleur van onze testauto natuurlijk ook een handje helpt. Scherpe vormen, strakke lijnen en sportieve details als de dubbele dakspoiler voeren de boventoon; alsof de ontwerpers van Lamborghini zich aan deze gezinsauto hebben gewaagd. Een dynamische verschijning!

Qua formaat kan de MG 4 Electric prima worden vergeleken met middenklasse EV’s als de Volkswagen ID.3 en Renault Megane Electric. Met zijn lengte van 4,28 m is hij zelfs 8 centimeter langer dan de Franse elektrische gezinsauto. Ook de wielbasis, oftewel de afstand tussen voor- en achteras, is iets groter dan bij de Renault. Wel is de MG een paar centimeter smaller. Met 363 liter is de kofferruimte van een prima bruikbaar formaat. Wanneer je de auto met een trekhaak bestelt, kun je niet meer dan 500 kilo trekken. Dat valt tegen.

Opgeruimd staat netjes: het interieur is zonder toeters of bellen, de materialen maken een goedkope indruk.

Het interieur van de MG 4 Electric is volgens het bekende EV-recept: achter het stuur wordt de belangrijkste informatie voor onderweg via een klein digitaal scherm vertoond. En in het midden van het dashboard is een liggend 10,25-inch beeldscherm geplaatst, waarmee de belangrijkste functies zoals de navigatie, verwarming en audio worden bediend. Eronder zit een rijtje knoppen waarmee basale functies zoals het audiovolume en de voor- en achterruitverwarming bediend worden. Handig: de home-knop, waarmee je in één keer terug naar de beginpagina van het multimediascherm terugkeert.

Het design van het interieur is minder expressief dan dat van de carrosserie. De donkere kunststoffen maken van het geheel een opgeruimde en zakelijke omgeving. De afwerking is in orde, de gebruikte materialen doen wat goedkoop en kwetsbaar aan. Maar dat heeft een reden – lees hieronder waarom! De stoelen van de MG 4 Electric zitten dan weer prima, met een zachte vulling voor hoogstaand zitcomfort. De zitting is weliswaar aan de korte kant, maar de rugleuning biedt je torso op de juiste plaatsen een goede ondersteuning. De stoffering zorgt helaas al snel voor een plakkerige rug.

Comfortabele stoelen, in de Luxury-uitvoering voor de bestuurder elektrisch verstelbaar.

Wat kost de MG 4 Electric en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De MG 4 Electric is een eersteklas prijspakker! Daarom nemen we die minder mooie materialen van het interieur graag voor lief. Zelfs zonder aftrek van 2.950 euro SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren) stap je al voor 32.285 euro in de MG 4. Voor de aanzienlijk kleinere en minder krachtige Opel Corsa Electric (50 kWh-batterij) betaal je momenteel al 37.000 euro.

Voor de scherpe prijs die MG in rekening brengt, hoef je absoluut niet op een houtje te bijten. De Standard-uitvoering heeft een vereenvoudigde versie van MG’s iSmart multimediasysteem, maar airco, keyless entry (je kunt de ontvanger in je broekzak houden), een in twee delen neerklapbare achterbank en 17-inch lichtmetalen wielen zitten er allemaal op.

De Comfort-uitvoering staat voor 35.785 euro in de prijslijst. Boven op de uitrusting van de Standard, heeft deze versie een aantal technische verschillen, waarin we hieronder uitgebreid vertellen. Een met (kunst)leer bekleed stuur geeft een prettiger contactgevoel met de auto, de ruiten van de achterportieren zijn donker getint en in de voorbumper zitten actieve lamellen die openen zodra de techniek om meer koelende lucht verlegen zit.

Verder is de Comfort voorbereid op V2L (Vehicle to Load). Daarmee kunnen elektrische apparaten op de auto worden aangesloten, die stroom putten uit de accu. Handig voor op de camping, bijvoorbeeld om een koelkastje of koffiezetter op aan te sluiten.

De Comfort en Luxury hebben een uitgebreid infotainmentsysteem.

Ten slotte is er de Luxury. Die kost 37.785 euro, een bescheiden meerprijs ten opzichte van de Comfort met een waslijst aan hebberig makende extra’s. Denk aan elektrische stoelbediening, stoel- en stuurverwarming, een combinatie van kunstleer en stoffen bekleding, een 360-gradencamera, 18-inch wielen, realtime navigatie, MG Pilot met een heleboel extra veiligheidsopties, een warmtepomp en een draadloze telefoonlader. Daar kun je bij de Opel Corsa Electric naar fluiten, een Renault Megane Electric met vergelijkbare uitrusting kost algauw 7.500 euro méér. Waar het simpel gezegd op neerkomt, is het de Luxury-versie die je het liefst hebben wilt. En alsnog zit je voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij.

De MG 4 Electric biedt genoeg ruimte voor het hele gezin. De Luxury-uitvoering is herkenbaar aan de 18-inch wielen en dubbele dakspoiler.

De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 Electric nader onder de loep

De MG 4 Electric is het eerste model dat op een nieuw ontwikkeld elektrisch platform staat. De opvolger van de MG ZS Electric gaat hiervan ook gebruikmaken. De accumodules zijn liggend in het nieuwe platform gelegd, waardoor de hele constructie – afhankelijk van de uitvoering – slechts 11 centimeter dik is. MG’s nieuwe MSP-platform is nu alvast voorbereid op gebruikmaking van een elektrisch systeem dat met een spanning van 800 volt werkt, waardoor toekomstige MG’s ook aan de snellaadpaal optimaal presteren. Ook accuwisselen wordt een mogelijkheid.

Maar zover is het in de MG 4 Electric echter nog lang niet. Er zijn op dit moment twee accu’s beschikbaar: een 51kWh-accu voor de Standard en een 64kWh-accu voor de Comfort en Luxury. De Standard beschikt over een 1-fase-boordlader met een maximumlaadkracht van 6,6 kW, aan de snellader wordt een piekvermogen van 88 kW bereikt. Van 10 naar 80 procent opladen duurt volgens MG 37 minuten. De twee andere versies hebben een 3-fase-boordlader die tot 11 kW gaat.

Aan de snellader kunnen de Comfort en Luxury met een hoogste vermogen van 140 kW worden opgeladen, en kun je na 26 minuten laden weer met een 80 procent volle accu op pad. Daarmee zit de MG 4 op dezelfde lijn als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en Cupra Born.

Een verbruik van onder de 17 kWh/100 km is haalbaar, maar daarmee komt de range nog niet boven de 400 kilometer uit.

Ongeacht de uitvoering heeft de MG 4 Electric altijd achterwielaandrijving. De elektromotor ligt dan ook tussen de achterwielen. Voor de Standard-versie bedraagt het maximum vermogen van deze synchroonmotor met permanente magneet 125 kW (170 pk). Bij de Comfort en Luxury wordt een vermogen van 150 kW (204 pk) op de achterwielen overgebracht.

Opmerkelijk genoeg geeft MG voor de minder krachtige Standard-versie een snellere acceleratietijd op dan voor de Comfort en Luxury, al zijn de onderlinge verschillen vanuit stilstand naar 100 km/u klein: 7,7 tegenover 7,9 seconden.

Uiteraard komen de Comfort en Luxury met hun 64 kWh-accu verder dan de Standard op een volle 51kWh-accu. Volgens MG moet je met de Standard na 350 kilometer een laadpunt hebben gevonden, de Comfort haalt 450 kilometer uit een volle accu. De Luxury is uitgerust met wat meer standaard stroomvreters, en daardoor lever je ten opzichte van de Comfort 15 kilometer in.

Overigens blijken de cijfers die MG opgeeft schromelijk optimistisch. Tijdens onze testweek met de MG 4 Electric Luxury – onder uitstekende weersomstandigheden, dus daaraan kan het niet hebben gelegen – liet de boordcomputer bij een gemiddeld energieverbruik van minder dan 17,0 kWh/100 km een maximale range zien van amper 380 kilometer. Een flink verschil met de fabrieksopgave.

Veercomfort viert hoogtij in de MG 4 Electric. Bij hogere snelheden begint zich dat echter wel te wreken...

En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?

Anders dan zijn sportieve uiterlijk misschien doet vermoeden, is de MG 4 Electric een uiterst goedmoedig rijdende auto. Met de grote draaiknop op het tableau onder het centrale beeldscherm kies je de rijrichting. En vervolgens gebeurt er – in positieve zin – weinig verrassends. Met zijn vermogen van 204 pk levert de Luxury-versie van de MG 4 weliswaar vlotte prestaties, maar razendsnel is hij beslist niet. Bovendien nodigt het zacht geveerde onderstel ook helemaal niet uit voor een sportieve rijstijl.

De besturing is licht, voorspelbaar maar zonder contactgevoel. De vering is heerlijk soepel, maar de schokdemping maakt een ondermaatse indruk. Zolang het niet te hard gaat, blijft alles keurig onder controle. Maar zodra je op de snelweg rond de 130 km/u rijdt, raakt de MG uit balans. Dan moet je voortdurend met het stuur corrigeren om de auto in het juiste spoor te houden. Het onderstel verdient meer verfijning.

Een grote draaiknop op het centrale tableau om de rijrichting mee te kiezen.

En dat geldt ook voor de veiligheidssystemen die op de MG 4 Electric zitten. Met name de automatische spoorassistent mag wat ons betreft opnieuw worden geprogrammeerd. Zodra je de wegbelijning dreigt te overschrijden, grijpt de elektronica resoluut in. Je schrikt je een ongeluk – bijna letterlijk! Je eerste reactie is een soepele stuurcorrectie, maar de elektronica is daarvan niet gediend. De besturing van de auto lijkt dan wel even te 'bevriezen'. Geen beweging in het stuur te krijgen! Een verschijnsel dat we in andere auto's niet eerder hebben meegemaakt. Ook al duurt het maar een fractie van een seconde, de paniek slaat je om het hart – levensgevaarlijk! Dus zit er maar een ding op: bij elke rit meteen die automatische spoorassistent uitschakelen. Moet toch niet helemaal de bedoeling zijn, dunkt ons...

De Luxury-versie van de MG 4 Electric heeft een heleboel veiligheids- en rijhulpsystemen, maar die werken niet allemaal even prettig.

Wat zijn de concurrenten van de MG 4 Electric?

We noemden de Opel Corsa Electric al als prijstechnische concurrent, maar die is duidelijk een maatje kleiner dan de MG 4 Electric. Kijken we puur naar de afmetingen, dan kan de MG zich uitstekend meten met populaire EV’s als de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Megane Electric. Daarnaast kan de MG 4 Electric worden gezien als alternatief voor de Hyundai Kona Electric en de nieuwe Jeep Avenger.

Moeten concurrenten als Volkswagen en Renault zich zorgen maken om de vele duizenden euro's goedkopere MG 4 Electric?

Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen. Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting.

Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Inclusief SEPP-subsidie is de MG 4 Electric er al voor bedragen onder de 30 mille.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)
© ID.nl
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)

Een parfum is meer dan een lekker luchtje; het is je onzichtbare visitekaartje. De juiste geur kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen een boost geven en direct vertellen wie jij bent. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past?

Dit artikel in het kort

💨Welke geurnoten passen bij jouw karaktertype?
💨Top-, hart- en basisnoten: hoe een parfum is opgebouwd.
💨Het verschil tussen eau de toilette en eau de parfum.
💨De gouden regel voor het testen in de winkel.

Lees ook: Waarom parfum niet bij iedereen hetzelfde ruikt

Zeg me wat je draagt, ik zeg wie je bent

Geuren zijn de snelste weg naar onze emoties. Ruik je versgebakken brood, dan sta je in gedachten direct in een warme keuken. Ruik je zonnebrandcrème, dan voel je het strand. Parfums werken precies zo: ze communiceren iets over jou, zonder dat je een woord zegt.

Door een parfum te kiezen dat aansluit bij je karakter, versterk je je uitstraling. Welk type ben jij?

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. De romanticus (dromerig & gevoelig)

Ben je creatief, nostalgisch en gevoelig ingesteld? Dan voel jij je waarschijnlijk het prettigst bij zachte, ronde geuren. Bloemige en poederachtige noten omhullen je als een warme deken en passen perfect bij jouw zachtaardige karakter. Zoek naar: roos, jasmijn, viooltjes, vanille en lelie.

Voor dames:

Chloé - Chloé Eau de Parfum
: de ultieme romantische geur. Ruikt naar een vers boeket rozen met een poederige, schone ondertoon.
Marc Jacobs - Daisy: Speels, zacht en dromerig. Met noten van viooltjes en aardbei is dit een lichte, vrolijke bloemengeur.

Voor heren:

Dior - Dior Homme
: een zeldzame herengeur met iris. Hierdoor is hij zacht, poederig en verfijnd (in plaats van typisch 'mannelijk' stoer).
Prada - L'Homme: schoon, luchtig en zacht. Ruikt naar luxe zeep en verse bloemen (neroli/iris), perfect voor de gevoelige man.

2. De power-persoonlijkheid (krachtig & zelfverzekerd)

Jij komt een ruimte binnen en mensen hebben het door. Je staat stevig in je schoenen en houdt niet van poespas. Houtachtige en kruidige geuren sluiten hier naadloos op aan. Ze hebben een diepe, stabiele basis die autoriteit en rust uitstraalt. Zoek naar: Sandelhout, cederhout, leer, patchouli en zwarte peper.

Voor dames:

Chanel - Coco Mademoiselle
: een moderne klassieker met karakter. De combinatie van frisse sinaasappel en krachtige patchouli straalt pure klasse en zelfvertrouwen uit.
Tom Ford - Black Orchid: niet voor muurbloempjes. Een zware, aardse geur met truffel en pure chocolade. Je vult er de kamer mee.

Voor heren:

Hermès - Terre d’Hermès
: ruikt naar aarde, hout en sinaasappel. Een hele stabiele, volwassen geur die autoriteit uitstraalt zonder te schreeuwen.
Dior - Sauvage: extreem populair vanwege zijn kracht. Peperig en fris; een geur die zegt: "Ik ben er."

3. Het mysterie (sensueel & raadselachtig)

Houd je ervan om niet direct het achterste van je tong te laten zien? Ben je gek op de avond en subtiele verleiding? Dan zijn Oriëntaalse geuren jouw match. Deze zijn vaak rijk, zwaar en gelaagd. Zoek naar: Amber, wierook, muskus, kaneel en exotische kruiden.

Voor dames:

Yves Saint Laurent - Black Opium
: een verslavende mix van zwarte koffie en vanille. Donker, zoet en perfect voor de avond.
Dior - Hypnotic Poison: de naam zegt het al. Een betoverende, zware geur met amandel, karwij en vanille. Zeer verleidelijk.

Voor heren:

Viktor&Rolf - Spicebomb
: een explosie van kruiden (peper, kaneel) en tabak. Warm en kruidig, maar met een mysterieuze diepte.
Armani - Code: een geraffineerde mix van tonkaboon en leer. Glad, donker en een tikkeltje geheimzinnig.

4. De zonnestraal (speels & spontaan)

Ben jij de optimist van de groep, altijd vrolijk en ongecompliceerd? Zware geuren passen vaak niet bij jouw energie. Jij bloeit op van frisse, fruitige noten die licht en uitnodigend zijn. Zoek naar: Perzik, appel, framboos, zwarte bes en citrusbloesem.

Voor dames:

DKNY - Be Delicious
: het bekende 'groene appeltje'. Fris, fruitig en ongecompliceerd. Echt een energieboost.
Giorgio Armani - My Way: een vrolijk boeket van witte bloemen en citrus. Heel open, zoet en uitnodigend.

Voor heren:

Versace - Eros
: een luide, vrolijke geur met munt, appel en vanille. Jong, energiek en een echte allemansvriend.
Paco Rabanne - 1 Million: bekend om de goudstaaf-flacon. Zoet, kruidig en fruitig. Een geur met een knipoog die het leven viert.

5. De avonturier (energiek & sportief)

Stilzitten is niets voor jou. Je houdt van buitenlucht, actie en nieuwe ervaringen. Daar past geen bedwelmende geur bij, maar juist iets dat energie geeft. Aquatische (water) geuren en citrus zijn jouw beste vrienden. Zoek naar: Bergamot, grapefruit, munt, zeewater en groene thee.

Voor dames:

Giorgio Armani - Acqua di Gioia
: geïnspireerd op de zee. Ruikt naar munt, citroen en water. Heerlijk fris en opwekkend.
Davidoff - Cool Water Woman: een klassieker die ruikt naar de oceaan en frisse meloen. Voor vrouwen die liever buiten zijn dan binnen.

Voor heren:

Giorgio Armani - Acqua di Giò
: waarschijnlijk de bekendste 'watergeur' ter wereld. Ruikt naar zeewater, wind en limoen.
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme: een unieke, scherpe frisheid dankzij de Japanse yuzu (citrusvrucht). Strak, modern en heel energiek.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy) - stock.adobe.com

Begrijp wat je koopt: de opbouw van een geur

Heb je wel eens een parfum gekocht dat in de winkel heerlijk rook, maar thuis tegenviel? Grote kans dat je alleen de topnoten hebt geroken. Een parfum is opgebouwd als een piramide:

1: Topnoten (de binnenkomer)
Dit is wat je de eerste 10 tot 15 minuten ruikt. Vaak fris en licht (citrus), bedoeld om je aandacht te trekken. Topnoten vervliegen snel.
2: Hartnoten (de kern)
Zodra de topnoten verdwijnen, komt het 'hart' naar boven. Dit is de ware geur van het parfum, vaak bloemig of kruidig. Dit blijf je enkele uren ruiken.
3: Basisnoten (de blijver)
Dit is wat er aan het einde van de dag nog op je huid zit. Zware ingrediënten zoals hout, muskus en vanille die zorgen voor diepte.

💡Tip:
Koop een parfum nooit direct na het opspuiten. Wandel de winkel uit, doe boodschappen en ruik na een uur nog eens. Pas dan weet je hoe het parfum écht ruikt.

Eau de toilette of eau de parfum?

Op de flacon staan vaak termen die iets zeggen over de sterkte (en de prijs):
Eau de Cologne:
zeer licht, vervliegt snel (3-5% geurstoffen). Lekker wanneer je je even wilt opfrissen.
Eau de Toilette (EDT): de meest verkochte variant. Fris en geschikt voor dagelijks gebruik (5-10% geurstoffen).
Eau de Parfum (EDP): sterker en blijft langer hangen (10-20% geurstoffen). Je hebt er minder van nodig, maar het is vaak duurder.
Parfum / Extrait:
Zeer geconcentreerd en kostbaar. Een paar druppels ruik je de hele dag.

Zo voorkom je een miskoop: 4 gouden tips

Tot slot: hoe hak je de knoop door in de parfumerie?
1. Test op je huid (niet op een papiertje)
Een papieren strookje heeft geen pH-waarde en geen hormonen. Jouw huid wel. Door je lichaamschemie kan een parfum bij jou heel anders ruiken dan bij je beste vriendin. Spray altijd op je pols om te weten hoe de geur op jou reageert.
2. Niet wrijven!
Een klassieke fout: sprayen op de polsen en ze dan tegen elkaar wrijven. Niet doen! Door de wrijving maak je de geurmoleculen kapot, waardoor de topnoten sneller verdwijnen en de geurbalans verstoord raakt. Gewoon laten drogen aan de lucht.
3. Maximaal drie geuren
Na drie verschillende parfums is je neus 'vermoeid' en kun je geuren niet meer goed onderscheiden. Ruik tussendoor even aan je eigen kleding (of aan koffiebonen als ze die hebben staan) om je neus te neutraliseren.
4. Kijk naar wat je al hebt
Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk naar de flesjes die je al hebt staan of opgebruikt hebt. Google de geurnoten van je favoriet (bijvoorbeeld op een website als Fragrantica) en zoek naar nieuwe parfums die dezelfde ingrediënten bevatten. Of kijk naar geuren in huis die je fijn vindt. Houd je van lavendel in je wasmiddel of vanille in je kaarsen? Dat zijn goede uitgangspunten. 

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!