ID.nl logo
Review  MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?
Mobiliteit

Review MG 4 Electric: is deze elektrische gezinsauto de deal van het jaar?

MG bestaat 100 jaar, maar met de klassieke Britse sportwagens van weleer hebben de huidige elektrische modellen helemaal niets van doen. De MG 4 Electric wordt namelijk in China gebouwd. Wat deze gezinsauto des te interessanter maakt, is zijn vlijmscherpe prijs. Je krijgt namelijk een hatchback die net zo groot is als de Volkswagen ID.3, maar nog minder kost dan de kleinere Opel Corsa Electric. Een stuntaanbieding die je niet mag laten lopen?

Rampzalig
Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen.Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting. Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Plus- en minpunten
  • Vlijmscherpe prijs
  • Comfortabele vering
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Genoeg ruimte voor het hele gezin
  • Overtuigende bouwkwaliteit
  • Rijeigenschappen verdienen meer verfijning
  • Actieve spoorassistent zorgt vooral voor paniek
  • Slechts 500 kilo trekgewicht
  • Beloofde range van ruim 400 km blijkt utopie
  • Bediening vraagt om gewenning

In deze review van de MG 4 Electric komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de MG 4 Electric
  • Wat kost de MG 4 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 nader onder de loep
  • En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?
  • Wat zijn de concurrenten van de MG 4?
Opvallend design vraagt om opvallende kleuren. De MG 4 Electric is echter ook in wit, grijs en zwart te bestellen.

Eerst even een rondje om de MG 4 Electric

MG’s – zijn dat niet van die oude Engelse sportwagens? Klopt, maar na een revival in 1992 ging dát Britse merk twintig jaar geleden failliet. De rechten op de naam MG (en op Rover) kwamen in eerste instantie in handen van het Chinese Nanjing Automobile, maar zijn inmiddels eigendom van het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor.

Sinds een paar jaar is MG weer actief op Europese bodem, met een reeks elektrische modellen en een enkele plug-in hybride. Na de brave MG ZS en MG 5, voorlopig de enige elektrische stationwagon op de markt, breekt de tijd nu aan voor meer bravoure. En dat laten de elektrische midsize-SUV Marvel R en de hier geteste MG 4 duidelijk zien. Volgend jaar verschijnt nog de Cyberster, een elektrische sportwagen voor twee inzittenden en met open dak: een model dat de klassieke Britse sportwagens van weleer in herinnering moet roepen.

Maar laten we ons hier concentreren op de MG 4 Electric. Voorlopig is dit het goedkoopste model van het Chinese merk. Het design van de vijfdeurs hatchback is beslist opvallend, waarbij de oranje lakkleur van onze testauto natuurlijk ook een handje helpt. Scherpe vormen, strakke lijnen en sportieve details als de dubbele dakspoiler voeren de boventoon; alsof de ontwerpers van Lamborghini zich aan deze gezinsauto hebben gewaagd. Een dynamische verschijning!

Qua formaat kan de MG 4 Electric prima worden vergeleken met middenklasse EV’s als de Volkswagen ID.3 en Renault Megane Electric. Met zijn lengte van 4,28 m is hij zelfs 8 centimeter langer dan de Franse elektrische gezinsauto. Ook de wielbasis, oftewel de afstand tussen voor- en achteras, is iets groter dan bij de Renault. Wel is de MG een paar centimeter smaller. Met 363 liter is de kofferruimte van een prima bruikbaar formaat. Wanneer je de auto met een trekhaak bestelt, kun je niet meer dan 500 kilo trekken. Dat valt tegen.

Opgeruimd staat netjes: het interieur is zonder toeters of bellen, de materialen maken een goedkope indruk.

Het interieur van de MG 4 Electric is volgens het bekende EV-recept: achter het stuur wordt de belangrijkste informatie voor onderweg via een klein digitaal scherm vertoond. En in het midden van het dashboard is een liggend 10,25-inch beeldscherm geplaatst, waarmee de belangrijkste functies zoals de navigatie, verwarming en audio worden bediend. Eronder zit een rijtje knoppen waarmee basale functies zoals het audiovolume en de voor- en achterruitverwarming bediend worden. Handig: de home-knop, waarmee je in één keer terug naar de beginpagina van het multimediascherm terugkeert.

Het design van het interieur is minder expressief dan dat van de carrosserie. De donkere kunststoffen maken van het geheel een opgeruimde en zakelijke omgeving. De afwerking is in orde, de gebruikte materialen doen wat goedkoop en kwetsbaar aan. Maar dat heeft een reden – lees hieronder waarom! De stoelen van de MG 4 Electric zitten dan weer prima, met een zachte vulling voor hoogstaand zitcomfort. De zitting is weliswaar aan de korte kant, maar de rugleuning biedt je torso op de juiste plaatsen een goede ondersteuning. De stoffering zorgt helaas al snel voor een plakkerige rug.

Comfortabele stoelen, in de Luxury-uitvoering voor de bestuurder elektrisch verstelbaar.

Wat kost de MG 4 Electric en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

De MG 4 Electric is een eersteklas prijspakker! Daarom nemen we die minder mooie materialen van het interieur graag voor lief. Zelfs zonder aftrek van 2.950 euro SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto voor Particulieren) stap je al voor 32.285 euro in de MG 4. Voor de aanzienlijk kleinere en minder krachtige Opel Corsa Electric (50 kWh-batterij) betaal je momenteel al 37.000 euro.

Voor de scherpe prijs die MG in rekening brengt, hoef je absoluut niet op een houtje te bijten. De Standard-uitvoering heeft een vereenvoudigde versie van MG’s iSmart multimediasysteem, maar airco, keyless entry (je kunt de ontvanger in je broekzak houden), een in twee delen neerklapbare achterbank en 17-inch lichtmetalen wielen zitten er allemaal op.

De Comfort-uitvoering staat voor 35.785 euro in de prijslijst. Boven op de uitrusting van de Standard, heeft deze versie een aantal technische verschillen, waarin we hieronder uitgebreid vertellen. Een met (kunst)leer bekleed stuur geeft een prettiger contactgevoel met de auto, de ruiten van de achterportieren zijn donker getint en in de voorbumper zitten actieve lamellen die openen zodra de techniek om meer koelende lucht verlegen zit.

Verder is de Comfort voorbereid op V2L (Vehicle to Load). Daarmee kunnen elektrische apparaten op de auto worden aangesloten, die stroom putten uit de accu. Handig voor op de camping, bijvoorbeeld om een koelkastje of koffiezetter op aan te sluiten.

De Comfort en Luxury hebben een uitgebreid infotainmentsysteem.

Ten slotte is er de Luxury. Die kost 37.785 euro, een bescheiden meerprijs ten opzichte van de Comfort met een waslijst aan hebberig makende extra’s. Denk aan elektrische stoelbediening, stoel- en stuurverwarming, een combinatie van kunstleer en stoffen bekleding, een 360-gradencamera, 18-inch wielen, realtime navigatie, MG Pilot met een heleboel extra veiligheidsopties, een warmtepomp en een draadloze telefoonlader. Daar kun je bij de Opel Corsa Electric naar fluiten, een Renault Megane Electric met vergelijkbare uitrusting kost algauw 7.500 euro méér. Waar het simpel gezegd op neerkomt, is het de Luxury-versie die je het liefst hebben wilt. En alsnog zit je voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij.

De MG 4 Electric biedt genoeg ruimte voor het hele gezin. De Luxury-uitvoering is herkenbaar aan de 18-inch wielen en dubbele dakspoiler.

De accutechniek en aandrijflijn van de MG 4 Electric nader onder de loep

De MG 4 Electric is het eerste model dat op een nieuw ontwikkeld elektrisch platform staat. De opvolger van de MG ZS Electric gaat hiervan ook gebruikmaken. De accumodules zijn liggend in het nieuwe platform gelegd, waardoor de hele constructie – afhankelijk van de uitvoering – slechts 11 centimeter dik is. MG’s nieuwe MSP-platform is nu alvast voorbereid op gebruikmaking van een elektrisch systeem dat met een spanning van 800 volt werkt, waardoor toekomstige MG’s ook aan de snellaadpaal optimaal presteren. Ook accuwisselen wordt een mogelijkheid.

Maar zover is het in de MG 4 Electric echter nog lang niet. Er zijn op dit moment twee accu’s beschikbaar: een 51kWh-accu voor de Standard en een 64kWh-accu voor de Comfort en Luxury. De Standard beschikt over een 1-fase-boordlader met een maximumlaadkracht van 6,6 kW, aan de snellader wordt een piekvermogen van 88 kW bereikt. Van 10 naar 80 procent opladen duurt volgens MG 37 minuten. De twee andere versies hebben een 3-fase-boordlader die tot 11 kW gaat.

Aan de snellader kunnen de Comfort en Luxury met een hoogste vermogen van 140 kW worden opgeladen, en kun je na 26 minuten laden weer met een 80 procent volle accu op pad. Daarmee zit de MG 4 op dezelfde lijn als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en Cupra Born.

Een verbruik van onder de 17 kWh/100 km is haalbaar, maar daarmee komt de range nog niet boven de 400 kilometer uit.

Ongeacht de uitvoering heeft de MG 4 Electric altijd achterwielaandrijving. De elektromotor ligt dan ook tussen de achterwielen. Voor de Standard-versie bedraagt het maximum vermogen van deze synchroonmotor met permanente magneet 125 kW (170 pk). Bij de Comfort en Luxury wordt een vermogen van 150 kW (204 pk) op de achterwielen overgebracht.

Opmerkelijk genoeg geeft MG voor de minder krachtige Standard-versie een snellere acceleratietijd op dan voor de Comfort en Luxury, al zijn de onderlinge verschillen vanuit stilstand naar 100 km/u klein: 7,7 tegenover 7,9 seconden.

Uiteraard komen de Comfort en Luxury met hun 64 kWh-accu verder dan de Standard op een volle 51kWh-accu. Volgens MG moet je met de Standard na 350 kilometer een laadpunt hebben gevonden, de Comfort haalt 450 kilometer uit een volle accu. De Luxury is uitgerust met wat meer standaard stroomvreters, en daardoor lever je ten opzichte van de Comfort 15 kilometer in.

Overigens blijken de cijfers die MG opgeeft schromelijk optimistisch. Tijdens onze testweek met de MG 4 Electric Luxury – onder uitstekende weersomstandigheden, dus daaraan kan het niet hebben gelegen – liet de boordcomputer bij een gemiddeld energieverbruik van minder dan 17,0 kWh/100 km een maximale range zien van amper 380 kilometer. Een flink verschil met de fabrieksopgave.

Veercomfort viert hoogtij in de MG 4 Electric. Bij hogere snelheden begint zich dat echter wel te wreken...

En hoe bevalt de MG 4 Electric in de praktijk?

Anders dan zijn sportieve uiterlijk misschien doet vermoeden, is de MG 4 Electric een uiterst goedmoedig rijdende auto. Met de grote draaiknop op het tableau onder het centrale beeldscherm kies je de rijrichting. En vervolgens gebeurt er – in positieve zin – weinig verrassends. Met zijn vermogen van 204 pk levert de Luxury-versie van de MG 4 weliswaar vlotte prestaties, maar razendsnel is hij beslist niet. Bovendien nodigt het zacht geveerde onderstel ook helemaal niet uit voor een sportieve rijstijl.

De besturing is licht, voorspelbaar maar zonder contactgevoel. De vering is heerlijk soepel, maar de schokdemping maakt een ondermaatse indruk. Zolang het niet te hard gaat, blijft alles keurig onder controle. Maar zodra je op de snelweg rond de 130 km/u rijdt, raakt de MG uit balans. Dan moet je voortdurend met het stuur corrigeren om de auto in het juiste spoor te houden. Het onderstel verdient meer verfijning.

Een grote draaiknop op het centrale tableau om de rijrichting mee te kiezen.

En dat geldt ook voor de veiligheidssystemen die op de MG 4 Electric zitten. Met name de automatische spoorassistent mag wat ons betreft opnieuw worden geprogrammeerd. Zodra je de wegbelijning dreigt te overschrijden, grijpt de elektronica resoluut in. Je schrikt je een ongeluk – bijna letterlijk! Je eerste reactie is een soepele stuurcorrectie, maar de elektronica is daarvan niet gediend. De besturing van de auto lijkt dan wel even te 'bevriezen'. Geen beweging in het stuur te krijgen! Een verschijnsel dat we in andere auto's niet eerder hebben meegemaakt. Ook al duurt het maar een fractie van een seconde, de paniek slaat je om het hart – levensgevaarlijk! Dus zit er maar een ding op: bij elke rit meteen die automatische spoorassistent uitschakelen. Moet toch niet helemaal de bedoeling zijn, dunkt ons...

De Luxury-versie van de MG 4 Electric heeft een heleboel veiligheids- en rijhulpsystemen, maar die werken niet allemaal even prettig.

Wat zijn de concurrenten van de MG 4 Electric?

We noemden de Opel Corsa Electric al als prijstechnische concurrent, maar die is duidelijk een maatje kleiner dan de MG 4 Electric. Kijken we puur naar de afmetingen, dan kan de MG zich uitstekend meten met populaire EV’s als de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Megane Electric. Daarnaast kan de MG 4 Electric worden gezien als alternatief voor de Hyundai Kona Electric en de nieuwe Jeep Avenger.

Moeten concurrenten als Volkswagen en Renault zich zorgen maken om de vele duizenden euro's goedkopere MG 4 Electric?

Conclusie

Troefkaart van de MG 4 Electric is zonder meer zijn vlijmscherpe prijs. De prijzen van de MG 4 Electric beginnen bij 32.285 euro. Haal je daar de SEPP-subsidie nog vanaf, dan duikt de auto onder de magische 30 mille. Geen elektrische gezinsauto van dit formaat die dat de MG 4 Electric na kan doen. Bovendien krijg je een uitgebreide standaarduitrusting.

Technisch loopt de MG niet voor de troepen uit, en met zijn range blijft hij achter op de verwachtingen. Maar er zijn meer minpunten. Vanwege de lage prijs heeft MG ergens moeten bezuinigen. De materialen van het interieur ogen goedkoop, het is even wennen aan de bediening via het centrale beeldscherm en MG had wat ons betreft meer mogen investeren in de kwaliteit van het onderstel. En alsjeblieft: laat de automatische spoorassistent heel snel een update krijgen!

Inclusief SEPP-subsidie is de MG 4 Electric er al voor bedragen onder de 30 mille.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Geen internet? Zo gebruik je Google Maps, Spotify en Gmail gewoon offline
© จุฑารัตน์ เ
Huis

Geen internet? Zo gebruik je Google Maps, Spotify en Gmail gewoon offline

Je smartphone of laptop lijkt soms alleen te werken als je een goede internetverbinding hebt. In vliegtuigen, tunnels, natuurgebieden of simpelweg aan het einde van je databundel kun je gemakkelijk stranden. Toch hoef je geen nieuwsberichten, vertalingen, podcasts of routebeschrijvingen te missen. Dankzij deze apps en verborgen functies haal je belangrijke gegevens vooraf binnen. Zo blijft alles offline beschikbaar.

Dit artikel in het kort

Je hoeft niet altijd online te zijn om goed te kunnen werken, lezen of luisteren. In dit artikel lees je hoe je kaarten, mail, nieuwsfeeds, vertalingen en podcasts vooraf downloadt zodat je ze ook zonder internet kunt gebruiken. Google Maps, Gmail, Feedly, Kiwix, Spotify en andere apps hebben functies om data lokaal op te slaan. We laten zien hoe je dat instelt, hoe je ruimte vrijhoudt op je toestel en hoe je voorkomt dat de batterij te snel leegraakt. Zo blijf je onderweg, in het vliegtuig of op vakantie gewoon doen wat je wilt - ook zonder netwerk.

Lees ook: 5 manieren om je wifi-snelheid te verbeteren

Misschien denk je bij offline gaan aan een ongemakkelijke terugkeer naar de tijd van papieren wegenkaarten en statische encyclopedieën, maar niets is minder waar. Met slimme cachefuncties en compacte taalpakketten kun je vandaag de dag moeiteloos blijven navigeren, lezen, vertalen en luisteren, zelfs zonder netwerk. We laten stap voor stap zien hoe je vooraf de juiste gegevens binnenhaalt en hoe je daarna toch profiteert van bijna dezelfde functionaliteit als online.

We leggen uit hoe je kaarten, e-mail, rss-feeds, boeken, vertalingen en podcasts op elk moment toegankelijk maakt. Zo navigeer je, lees je en luister je verder zonder dat een haperende verbinding roet in het eten gooit. Android- en iOS-gebruikers, laptopreizigers en desktopnomaden vinden hier allemaal bruikbare trucs. Daarbij besteden we speciale aandacht aan opslagbeheer en energiebesparing, want een volle schijf of lege batterij kan je offlinevrijheid net zo hard belemmeren als een ontbrekende verbinding.

Blijven navigeren

Om in afgelegen gebieden toch de weg te vinden, kun je complete kaartgebieden lokaal opslaan. Open eerst Google Maps, tik rechtsboven op je profielfoto, kies vervolgens Offline kaarten en druk op Selecteer je eigen kaart. Zoom nu naar het gewenste gebied, controleer de MB-indicatie en tik op Downloaden. Als je later zonder verbinding zoekt, navigeert Maps alsnog van a naar b, al ontbreekt dan natuurlijk wel de actuele verkeersdata.

Wil je buiten Google blijven? Installeer dan Maps.me. Start de app, geef eenmalig locatietoestemming, tik op Download de kaart naast de regionaam en wacht tot het kaarttegelpakket verschijnt. Maps.me slaat niet alleen wegen op, maar ook wandelroutes en zelfs hoogtelijnen.

Vergeet tot slot in beide apps niet de net binnengehaalde kaarten geregeld te updaten. Doe je dat niet, dan klopt de straatinformatie na een paar maanden niet meer.

Binnen Google Maps kun je (delen van) kaarten downloaden voor offline gebruik.

Mailen in vliegtuigmodus

Als je veel onderweg bent, kun je in Gmail eenvoudig offline-ondersteuning activeren. Open Gmail in je browser, klik op Instellingen, kies Alle instellingen bekijken, ga naar tab Offline en vink Offline e-mail inschakelen aan. Bepaal of de laatste 7, 30 of 90 dagen worden gesynchroniseerd, kies eventueel voor het opslaan van bijlagen en bevestig met Wijzigingen opslaan.

Gmail maakt nu een lokale database in de browser; zodra de vliegtuigmodus wordt aangezet, kun je recente berichten lezen en concepten typen. Ze worden automatisch verstuurd zodra je weer internet hebt. Op Windows-laptops werkt Outlook vergelijkbaar: ga in de nieuwe Outlook-app naar het tandwieltje en vervolgens naar Algemeen / Offline, en zet de schakelaar aan.

Offline mail? Het kan, zowel in Gmail als in Outlook.

Nieuwe smartphone nodig?

Voor de beste prijzen bekijk je de prijsdalers op Kieskeurig.nl
View post on TikTok

Kranten en blogs

Met Inoreader (iOS | Android) kun je offline rss-feeds lezen. Download de app en ga via het menu naar Instellingen / Overig / Offline instellingen. Tik daarna op Synchronisatie forceren om de artikelen uit je feeds offline beschikbaar te maken. Let er wel op dat je afhankelijk bent van hoeveel van het artikel de dienst meestuurt in de feed.

Gebruik je Feedly (iOS | Android), zoals veel rss-gebruikers? Dan heb je een omweggetje nodig. Via de app FeedMe (Android) kun je inloggen bij verschillende rss-diensten, waaronder Feedly, zowel met je gebruikersnaam als met een gekoppeld Google-account. Eenmaal gekoppeld kun je via Instellingen bovenaan tikken op Synchroniseren. Artikelen uit de feed worden nu gedownload voor offline gebruik. Ook bij Feedly ben je natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid data die met de feed wordt meegestuurd. FeedMe werkt ook met andere populaire rss-diensten.

Voor Wikipedia-liefhebbers is Kiwix een uitkomst. Deze opensource-app voor Android, iOS en Windows stelt je in staat om de volledige Wikipedia of specifieke onderdelen ervan te downloaden voor offline gebruik. Na installatie ga je naar het tabblad Downloaden en kies je welke content je wilt downloaden. Houd rekening met de bestandsgrootte. De volledige Nederlandstalige Wikipedia neemt ongeveer 17 GB in beslag, terwijl een selectie van belangrijke artikelen om ongeveer 700 MB ruimte vraagt. Je vindt binnen Kiwix ook andere opensource-projecten, zoals Gutenberg, een Nederlandstalige bibliotheek, en verschillende andere wiki-projecten.

Zelfs rss-feeds kun je vaak offline gebruiken, direct of met een kleine omweg.

Cachemanagement

Lokaal opslaan is handig, maar een paar gigabyte is zo gevuld. Op Android open je Instellingen / Opslag / Apps om per applicatie te controleren hoeveel ruimte de offline data inneemt. Tik op de betreffende app, kies vervolgens Opslaggebruik en Gegevens wissen als tijdelijke gegevens of route-informatie te veel plek inneemt.

IOS-gebruikers gaan naar Instellingen / Algemeen / iPhone-opslag, selecteren de app en drukken op Documenten en gegevens verwijderen. Gebruik een periodieke routine waarbij je op vaste dagen oude kranten, overtollige podcasts en ongebruikte kaarttiles verwijdert. Zo voorkom je dat offline vrijheid verandert in een trage opslagchip die volloopt en blijft er ruimte over voor verse downloads wanneer de volgende reis zich aandient. Houd wel in je achterhoofd dat verwijderen ook betekent dat je de data later opnieuw moet downloaden, dus blijf ook je dataverbruik in de gaten houden.

Vertalen zonder verbinding

Een vertaalapp lijkt per definitie afhankelijk van de cloud. Toch zetten moderne neurale netwerken verrassend handzame taalpakketten neer. In de Google Translate-app tik je op het poppetje en vervolgens op Gedownloade talen. Klik nu op de downloadknop naast de gewenste taal en bevestig met Downloaden. Vaak volstaat 50 MB voor een complete tolk voor onderweg.

Als je offline bent, schakelt de app automatisch naar de offline-engine. Op je iPhone kun je ook offline vertalen met behulp van de ingebouwde Vertaal-app van Apple, standaard geïnstalleerd op iPhones met iOS 14 of nieuwer. Open de app, tik bovenaan op de taalknop om een taal te kiezen, scrol omlaag en tik op het pictogram Download. Als je favoriete talen eenmaal gedownload zijn, kun je ze in de app ook offline gebruiken.

Vertaaldiensten hebben vaak een offline versie die prima werkt voor doorsnee vertaalwerk.

Podcast en video bufferen

Een lange treinreis is het moment om te genieten van podcasts of offline video. Binnen Pocket Casts open je via je profiel Instellingen / Automatisch downloaden, en stel je in dat de nieuwste afleveringen automatisch worden opgeslagen. Controleer via Downloads of je downloads inderdaad in de lijst staan.

In Spotify vind je bij een podcastshow een downloadknop onder elke aflevering van je favoriete podcasts. Zet vliegtuigmodus aan en de afleveringen met een groen pijltje blijven afspelen. Dat laatste werkt hetzelfde in de desktopversie van de app. Ga naar de podcast die je offline wilt luisteren en klik per aflevering op het knopje met het omlaag wijzende pijltje. De afleveringen worden nu gedownload voor offline gebruik.

Ben je een podcastliefhebber? Ook die download je eenvoudig voor offline gebruik.

Behoud van batterij

Zodra je wifi en mobiele data uit staan, zoekt je toestel soms obsessief naar netwerken, wat juist stroom vreet. Zet daarom op Android via Instellingen / Wi-Fi de schuif uit en open daarna Batterij om Energiebesparingsmodus te activeren.

Op een iPhone of iPad ga je naar Instellingen / Wi-Fi en Bluetooth en deactiveer je beide modules; vervolgens open je Instellingen / Batterij en kies je Energie besparende modus.

Offline navigatie-apps zoals Maps.me houden het scherm constant actief, dus het is raadzaam om je schermhelderheid tijdelijk op handmatig te zetten. In Android vind je die schakelaar via Instellingen / Scherm, in iOS via Instellingen / Toegankelijkheid / Beeldscherm en tekstgrootte. Via het bedieningsvenster kun je de helderheid handmatig aanpassen.

Altijd data bij je

Offline gaan betekent tegenwoordig niet langer dat je informatie verliest. Je kunt vooraf kaarttegels in Google Maps of Maps.me veiligstellen. Ook recentste e-mails synchroniseer je in Gmail of Outlook. Nieuwsartikelen cache je via Feedly of Inoreader en je taalpakketten haal je binnen via Google Translate. Tot slot buffer je podcasts in Pocket Casts of Spotify. Zo blijft vrijwel elke digitale behoefte vervuld.

Door ook aandacht te schenken aan het opslagbeheer en de batterijsparende instellingen combineer je continuïteit met efficiëntie. Of je nu diep in een bos staat, in een vliegtuig zweeft of gewoon even zonder databundel zit, met deze stappen neem je de cloud mee op zak. Zo kun je met een gerust hart reizen, werken en leren, zonder dat je je druk hoeft te maken om onvoorspelbare netwerken.

Hier is een concept voor het kader, volledig afgestemd op de huidige situatie (december 2025) en de nieuwste toestellen. Ik heb gekozen voor een mix van de absolute accukampioenen van dit moment.

Smartphones met de beste batterijduur (2025)

Apple iPhone 17 Pro Max

Net uit in september en de absolute koning van de standby-tijd. Dankzij de superzuinige A19-chip en een grotere batterijcapaciteit dan ooit, haal je bij dit model met gemak twee dagen zonder lader.

Google Pixel 10 Pro XL

In oktober 2025 gelanceerd en eindelijk een accuwonder. Google is overgestapt op een veel zuinigere, zelfontworpen chip (Tensor G5) die ervoor zorgt dat deze telefoon het aanzienlijk langer volhoudt dan zijn voorgangers, zelfs bij zware AI-taken.

Review Google Pixel 10 Pro

Xiaomi 15T Pro

Dit model heeft een enorme accu en laadt bizar snel op: in nog geen 20 minuten zit hij weer vol. Ideaal voor wie 's ochtends vergeten is te laden.

Review Xiaomi 15T Pro

Samsung Galaxy S25 Ultra

De combinatie van de Snapdragon 8 Elite-processor en de 5.000mAh-accu maakt dit nog steeds de veiligste keuze voor power-users die de dag door moeten.

Review Samsung Galaxy S25 Ultra

Nothing Phone (3)

In de zomer van 2025 verschenen en verrassend efficiënt. Nothing combineert een schone, lichte Android-versie met een zuinige processor, waardoor je onverwacht lang doet met één lading voor een scherpere prijs dan de concurrentie.

Review Nothing Phone (3)

▼ Volgende artikel
Meer tijd, minder gedoe: deze Amazon-deals maken je leven een stuk makkelijker!
© ER | ID.nl
Huis

Meer tijd, minder gedoe: deze Amazon-deals maken je leven een stuk makkelijker!

Klaar voor een serieuze upgrade van je huis en ochtendroutine? Soms zijn er deals die je gewoon niet mag missen. Wij visten de pareltjes uit het Amazon-aanbod: drie premium gadgets die het leven makkelijker én mooier maken. Pak nu tot 42 procent korting op deze absolute publieksfavorieten.

Technologie is op zijn best als je er eigenlijk niet over na hoeft te denken. Als het klusjes uit handen neemt, je helpt om sneller de deur uit te kunnen of zorgt voor een veiliger gevoel. Maar laten we eerlijk zijn: voor die premium kwaliteit betaal je vaak de hoofdprijs.

Tenzij je het juiste moment afwacht.

Op dit moment vind je bij Amazon een aantal opvallend lekkere deals op high-end apparatuur. We hebben drie producten geselecteerd die niet alleen bekendstaan om hun kwaliteit, maar nu ook tijdelijk een wel heel vriendelijk prijskaartje hebben. Van een robot die werkelijk alles zelf doet tot een haarstyler die viral gaat: dit zijn de aanraders!

©Dreame

Dreame L40s Pro Ultra - nooit meer dweilen

Robotstofzuigers zijn er in alle soorten en maten, maar de Dreame L40s Pro Ultra valt in de categorie gamechangers. Dit is geen apparaat waar je alsnog achteraan moet lopen, het is een volledig autonoom schoonmaaksysteem.

Dankzij de MopExtend-technologie reikt de dweilarm tot in de lastigste hoekjes en langs plinten, plekken die standaard robotstofzuigers normaal gesproken overslaan. Hij zuigt met brute kracht (tot 19.000 Pa), dweilt én keert zelf terug naar zijn basisstation. Daar wordt de robot niet alleen geleegd, maar worden de dweilen ook gewassen én met hete lucht gedroogd. Dat laatste is echt wel een dingetje, want het voorkomt nare geurtjes en schimmelvorming. Top dus!

Normaal vergt dit vlaggenschip een forse investering, maar met de huidige deal wordt dit soort luxe ineens een stuk bereikbaarder, want je krijgt nu tijdelijk 35 procent korting op de adviesprijs.

Bekijk de Dreame L40s Pro Ultra bij Amazon

©Shark

Shark FlexStyle 5-in-1 - voor een salonwaardige look

De Shark FlexStyle heeft de beautywereld behoorlijk opgeschud. Het belooft dezelfde veelzijdigheid en resultaten als de bekende concurrentie, maar dan voor een fractie van de prijs. En met de huidige Amazon-actie wordt dat prijsverschil wel érg groot.

Dit is een krachtige haardroger en veelzijdige multistyler in één. Of je nu gaat voor krullen, volume, stijl haar of gewoon snel drogen: met de vijf opzetstukken kan het allemaal. Het belangrijkste pluspunt? Hij gebruikt luchtstroom in plaats van extreme hitte. Hierdoor blijft je haar glanzend en gezond, zelfs als je dagelijks je look verandert. Hij is licht, compact en draait makkelijk om van droger naar styler. Dit is dan ook de klapper van de week met 42 procent korting!

Bekijk de Shark FlexStyle 5-in-1 bij Amazon

©Amazon

Ring Battery Video Doorbell Pro - wie staat er voor de deur?

Een slimme deurbel is vaak de eerste stap naar een slim huis, en de Ring Battery Video Doorbell Pro is in zijn klasse de topkeuze. Het grootste voordeel van dit model is de flexibiliteit: omdat hij op een verwisselbare batterij werkt, installeer je hem binnen enkele minuten op elke gewenste plek, zonder gedoe met bedrading.

De 'Pro'-toevoeging zit 'm in de beeldkwaliteit en functies. Je krijgt haarscherp zicht van top tot teen (Head-to-Toe Video), waardoor je niet alleen gezichten ziet, maar bijvoorbeeld ook pakketjes die voor je deur zijn neergezet. Met functies als 3D-bewegingsdetectie en zicht in kleur (ook 's nachts!) mis je bovendien niets meer. Of je nu op zolder zit of op kantoor bent: je hebt altijd de controle over je voordeur. En het mooie is: je krijgt nu 35 procent korting!

Bekijk de Ring Battery Video Doorbell Pro bij Amazon


Let op: de prijzen en beschikbaarheid bij Amazon kunnen snel veranderen. De genoemde kortingen waren actueel op het moment van publiceren.