ID.nl logo
1000 km in de Volkswagen iD.7 - De elektrische droomsedan?
Mobiliteit

1000 km in de Volkswagen iD.7 - De elektrische droomsedan?

De Volkswagen iD.7 is een volledig elektrische sedan die het in de praktijk uitstekend doet. Het elektrische vlaggenschip van Volkswagen biedt een zeer comfortabel interieur, een betrouwbaar navigatiesysteem en een indrukwekkend bereik dankzij het lage energieverbruik. Ook het snelladen verloopt stabiel. De iD.7 is daarmee een fijne en betrouwbare reisgenoot voor de lange afstanden.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Volkswagen heeft een nieuw vlaggenschip. En nee, het is deze keer eens geen enorme SUV, maar een sedan in de vorm van de iD.7. Een volledig elektrische auto in de klasse van de Tesla Model 3 en de BMW i4. Onlangs reed Irwin Versteegh van InstaAutoVlog 1000 km met deze auto, en in dit artikel vertelt hij je alles over de plus- en minpunten van Volkswagens grootste, maar vooral over het energieverbruik en de oplaadcapaciteiten in de praktijk.

Volkswagen Nederland verschafte ons een fraai testexempaar: een Grenadill Black iD.7 voorzien van 20-inch ‘Montreall’ lichtmetalen wielen. In het interieur zien we een chique zwart-witte kleurstelling met contrasterende blauwe stiksels en de letters ‘iD’ in het bovenste gedeelte van de rugleuning gestanst. Waar je verder niet omheen kunt in het riante interieur? Het immense (38 centimeter diagonaal!) infotainmentsysteem. Daarnaast zien we extra comfort in de vorm van geventileerde en verwarmde ErgoActive-stoelen met en zeer puike massagefunctie.

Ruimteschip

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het goed toeven is in de iD.7. Zeker in combinatie met de minstens zo riante tweede zitrij en de enorme kofferruimte met 525 liter inhoud, die toegankelijk is via een grote vijfde deur. En die liters, die komen niet zomaar uit de lucht vallen, want de iD.7 is groot. Zo is-ie op een paar centimeter na 5 meter lang, 1,86 meter breed, maar vooral behoorlijk hoog. Sterker nog, de iD.7 is met een totale hoogte van 1,54 meter maar liefst 11 centimeter hoger dan een directe concurrent als de Tesla Model 3.

Maar goed, terug naar het infotainmentsysteem. Dat beschikt namelijk niet alleen over een enorm touchscreen, maar is standaard zeer ingenieus. Zo kan het navigatiesysteem ‘Discover Pro’ overweg met een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto, maar toont het ook live-verkeersinformatie. Ook kun je dankzij de IDA-spraakassistent bepaalde zaken aan de auto vragen. Jammer genoeg bleek dat laatste in de praktijk niet bijster betrouwbaar en belde de iD.7 zelfs de hulpdiensten nadat een navigatiecommando niet helemaal lekker werd opgevolgd.

Slimme routeplanning

Maar het belangrijkst is toch wel het feit dat Volkswagen een kundige EV-routeplanning heeft geïmplementeerd. Eentje die je niet alleen aan de hand van de resterende accucapaciteit via een snellader naar jouw bestemming leidt, maar ook adviseert hoelang je moet laden. Zo kan een kwartiertje genoeg zijn om je eindbestemming te bereiken. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke laadpaalaanbieder je wilt laden. Dat kan te maken hebben met het soort abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of juist vanwege de goede ervaringen met een bepaalde exploitant. Denk aan de betrouw- en beschikbaarheid van de laadinstallaties.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De iD.7 doet dat dan ook keurig, en uiteindelijk werkt het geheel bovendien erg overzichtelijk. Bijzonder is dat het navigatiesysteem dermate kundig en nauwkeurig is dat-ie zelfs visualiseert op welke rijstrook van de rijbaan je je bevindt. Op deze manier kan het systeem je bijtijds adviseren om bijvoorbeeld de snelweg te verlaten. Fijn is bovendien het head-up-display. Daar projecteert de iD.7 niet alleen de snelheid en bijvoorbeeld de status van de accu, maar visualiseert hij met augmented reality welke straat jij in moet of welke afslag op een rotonde je moet hebben.

Ruim 600 km WLTP-range

De iD.7 is er voorlopig met één accupakket en één elektromotor: een 77kWh-accu die zijn energie afgeeft aan een 286 pk sterke motor op de achteras. Deze combinatie is volgens de WLTP-testmethode goed voor een range van 617 km (met de standaard 19-inch wielen). Een behoorlijk bereik dat gelijkstaat aan een gemiddeld energieverbruik van 12,4 kWh/100 km. Of we dat in de praktijk hebben weten te realiseren? Nee, maar het gemiddelde testverbruik van 17,9 kWh/100 km was niettemin netjes. Zo hebben we relatief vaak gedurende de avonduren en dus met een hogere snelheid gereden, had het weer een mild winters karakter en stond er een behoorlijk stevige wind.

Met die condities in het achterhoofd laat de iD.7 een keurig gemiddeld verbruik zien, dat resulteert in een maximaal te behalen range van zo'n 440 km bij een volgeladen accu. Oké, een stuk minder dan de beloofde 617 km, maar je hoeft uiteindelijk geen enkele moeite te doen om alsnog een behoorlijke afstand af te leggen.

Rijd je in Nederland gedurende een milde winterperiode met temperaturen van om en nabij de 6 graden overdag en niet harder dan 100 km/u, dan kun je rekenen op een gemiddeld energieverbruik van ca. 15 kWh/100 km. 's Avonds laat naar huis en met 130 km/u op de teller? Dan schiet het verbruik al snel boven de 23 kWh/100 km.

Verdubbeling verbruik, halvering range

Een situatieschets. Na een persreis van twee dagen wilde ik met de iD.7 zo snel mogelijk ‘s avonds laat vanuit Schiphol naar huis. Een rit van – met een korte tussenstop om de cameraman thuis af te zetten – 150 kilometer. Deze afstand heb ik in goed anderhalf uur afgelegd, en dat betekende dus een vrij hoge gemiddelde snelheid. Het resultaat: de iD.7 nam tijdens die rit, bij een buitentemperatuur van circa 4 graden, genoegen met 23,5 kWh. Een zeer nette score gezien de rijstijl, temperatuur en wind, al betekent het vrij gechargeerd gezegd uiteraard wel bijna een verdubbeling van het verbruik en dus een halvering van de range.

En wat als het accupakket van de iD.7 leeg is? Dan laad je deze standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader bij in goed zeven uur tijd. Dit laadproces verliep dan ook zonder problemen, en fijn is dat je diverse zaken omtrent het laden makkelijk in de auto of via de Volkswagen-app kunt monitoren of instellen. Gebruikmaken van een lager energie-/daltarief bijvoorbeeld.

Rappe lader

Ook het snelladen verliep uiterst betrouwbaar, zij het met een kleine kanttekening. Zo koppelde ik de 7 aan met een resterend accupercentage van 11 procent. Net na het opstarten van een snellaadsessie zakte dat echter terug naar 9 procent. En daar bleef het niet bij, want ook na het snelladen vertoonde de iD.7 kuren. Bij het parkeren stond de accu op 81 procent, om een kwartier later bij vertrek opeens een percentage van 84 procent weer te geven. Maar goed, het snelladen zelf ging stabiel met een pieksnelheid van 183 kW. Dat is meer dan de door VW opgegeven 175 kW en dat resulteerde in een 10-80%-vulling in 28 minuten tijd.

De iD.7 is gedurende de 1000 testkilometers al met al erg goed bevallen. De riante koets, het comfortabele interieur en de kundigheid van het navigatiesysteem (met uitzondering van de spraakbesturing) omtrent EV-routeplanning zijn zaken die VW goed op orde heeft. Tel hier de uitstekende snellaadsnelheid en het zeer fijne en stabiele rijkarakter bij op en je hebt een verdraaid fijn totaalpakket. En o ja, dankzij de combinatie van een verrassend laag energievebruik bij snelwegtempo en de uitstekende rechtuitstabiliteit is het ook nog eens een zeer prettige autobahncruiser.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt
© fotomek
Huis

Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt

Denk je net goed bezig te zijn met een A+++-wasdroger, blijkt die vanaf juli 2025 opeens een magere C te scoren. Wat is hier aan de hand? Geen paniek: je apparaat is niet plotseling minder efficiënt geworden, het energielabel wordt een stuk strenger. In dit artikel lees je waarom de regels zijn veranderd, wat het nieuwe label precies meet en hoe je wél de juiste conclusies trekt bij je volgende aankoop.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Vanaf 1 juli 2025 – morgen dus! – verandert het energielabel van wasdrogers in heel Europa. De bekende klassen als A+, A++ en A+++ verdwijnen en maken plaats voor een overzichtelijker schaal van A tot en met G. Hierdoor krijgen veel huidige A+++-drogers voortaan een label C. Niet omdat ze slechter presteren, maar omdat de normering strenger en toekomstbestendiger wordt.

Waarom een nieuw energielabel nodig was

Het oude systeem was zijn doel voorbijgeschoten. Doordat fabrikanten steeds energiezuinigere apparaten ontwikkelden, werden er voortdurend plussen aan de A-klasse toegevoegd. Daardoor ontstond een wildgroei aan energielabels die de consument eerder in verwarring bracht dan hielp. Met het nieuwe label keert de rust terug: één heldere schaal die opnieuw ruimte laat aan de top. De zuinigste klasse A blijft voorlopig zelfs leeg, zodat alleen uitzonderlijk efficiënte apparaten die plek mogen innemen.

©Bemmel & Kroon

Wat je ziet op het nieuwe label

Het nieuwe energielabel bevat veel meer informatie dan alleen een letter. Naast de energieklasse geeft het label nu ook inzicht in het verbruik per honderd droogbeurten, gemeten volgens een gestandaardiseerd Eco-programma. Ook de programmaduur, het maximale vulgewicht van de trommel, het geluidsniveau in decibel en de condensatie-efficiëntie staan erop vermeld. Via een QR-code kun je bovendien extra technische details opzoeken in de Europese EPREL-database. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je als consument beter kunt inschatten welk apparaat past bij jouw huishouden en gebruik. Meer informatie vind je op deze pagina.

©Bemmel & Kroon

1. QR-code met link naar de EU database
2. Energie-efficiëntieklasse
3. Energieverbruik in kWh/100 droogcycli*
4. Condensatie-efficiëntieklasse en -percentage

5. Geluidklasse en geluidemissie in dB(A)**
6. Maximale laadcapaciteit (nominale capaciteit in kg)**
7. Duur in uren en minuten**

* Waarden gelden voor een gewogen gemiddelde van halve en volle ladingen met een verhouding van 0,62 (24x volle lading, 76x halve lading).
** Droogcyclus van katoen eco-programma bij volle lading.

Het lastige van vergelijken

Oude en nieuwe energielabels kun je niet zomaar naast elkaar leggen. Een A+++-droger uit 2024 kan volgens de nieuwe testmethodes een label C krijgen, terwijl het apparaat in de praktijk nog steeds even zuinig is. Dat verschil komt puur door de aangescherpte meetnormen, en niet door een verandering in prestaties. Laat je dus niet misleiden door een ogenschijnlijke 'verslechtering' van het label, maar kijk naar de echte verbruiksgegevens en technische kenmerken van jouw wasdroger.

Wat dit voor jouw keuze betekent

Bij het kopen van een nieuwe droger is het dus belangrijk om verder te kijken dan alleen de letter op het label. De vermelding van het energieverbruik per honderd droogcycli geeft je een veel concreter beeld van de stroomkosten op jaarbasis. Ook het geluidsniveau, de capaciteit van de trommel en de duur van het droogprogramma bepalen in sterke mate hoe comfortabel en efficiënt het apparaat in de praktijk is. Dankzij de QR-code kun je bovendien snel en eenvoudig controleren of de technische gegevens aansluiten bij je verwachtingen.

©Viktoria

Slim kiezen met het nieuwe label

De vernieuwde energielabels maken het makkelijker om een slimme, bewuste keuze te maken. Niet alleen zie je in één oogopslag hoe energiezuinig een apparaat is volgens de nieuwste normen, je hebt ook toegang tot de details die er écht toe doen. Zo kun je jouw keuze afstemmen op wat je belangrijk vindt: lage kosten, weinig geluid, korte droogtijd of een groot vulgewicht. Door te letten op de werkelijke prestaties in plaats van alleen op een letter, maak je een duurzame keuze die ook op de lange termijn rendeert.

Wil je hulp bij het kiezen van een energiezuinige droger of persoonlijk advies over welk type het best bij jouw huishouden past? Laat je dan informeren door een specialist, zodat je met vertrouwen de juiste keuze maakt voor nu én de toekomst.

Op zoek naar een écht zuinige droger?

Bekijk de beste deals bij Bemmel & Kroon!
▼ Volgende artikel
Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op
© zephyr_p
Huis

Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op

Een nieuwe oven, koelkast of vaatwasser kiezen begint niet bij het design of de functies – het begint met een meetlint. Want hoe mooi of geavanceerd een apparaat ook is, als het nét niet past, zit je met een kostbare misser. Een paar millimeter speling kan het verschil maken tussen een perfect passende keuken en een frustrerende inbouwervaring. Met deze meetinstructies weet je zeker dat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Wil je je inbouwapparatuur tot op de millimeter nauwkeurig installeren, dan is precies meten onmisbaar. In dit artikel lees je over:

• Algemene meetprincipes • Waar je precies op moet letten bij een ⋄ inbouwkoelkast of -vriezer  ⋄ inbouwoven en -magnetron  ⋄ inbouwvaatwasser ⋄ inbouw-espressomachine  • Welke veelgemaakte fouten je moet zien te vermijden • Wat je altijd als laatste moet doen

Ook interessant: Een inbouwkoelkast kopen: waar moet je op letten?

Goed meten is het halve werk

Voordat je aan de slag gaat met meten, is het slim om een paar basisregels aan te houden. Gebruik altijd een betrouwbare rolmaat en eventueel een digitale schuifmaat voor extra precisie. Meet de binnenafmetingen van de nis (dus niet de buitenkant van je keukenkast) en noteer breedte, hoogte én diepte.

Houd daarnaast rekening met de ventilatieruimte: meestal is 2 tot 5 cm aan de achterkant en zijkanten nodig. En check of er ruimte is voor stopcontacten, wateraansluitingen en kabeldoorvoeren – die bepalen vaak óók of het apparaat goed kan worden geplaatst.

©Andrey Sinenkiy

Waar moet je op letten per apparaat?

Elk soort inbouwapparaat heeft zijn eigen eisen en aandachtspunten. Hieronder lees je per type waar je bij het opmeten en installeren specifiek op moet letten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Inbouwkoelkast of -vriezer

De hoogte van de nis is hier allesbepalend. Veelvoorkomende maten voor inbouwkoelkasten en -vriezers zijn 88, 140 en 178 cm, maar afwijkingen komen vaak voor. Let op het deursysteem: een sleepdeurmechanisme vraagt meestal om iets meer ruimte in de breedte. Diepte is vaak 55 cm, maar modellen met een ventilator achterop kunnen richting de 60 cm gaan.

Inbouwoven of -magnetron

Standaard? Niet helemaal. De nisbreedte is meestal 56 cm, terwijl het frontpaneel iets breder is (ca. 59,5 cm) voor een nette aansluiting. Hoogtes verschillen: compacte ovens zijn 45 cm hoog, standaardmodellen 60 cm. Magnetrons vragen soms extra ruimte aan de bovenkant voor uitstekende bedieningspanelen.

Inbouwvaatwasser

Hier draait het vooral om hoogte. Die varieert tussen 81,5 en 87 cm, met verstelbare poten voor wat speling. Meet ook de plinthoogte (van vloer tot onderkant kast), en vergeet de watertoevoer niet – reken op zo’n 5 cm extra ruimte in de diepte voor de slang.

Inbouw-espressomachine

Kleiner apparaat, maar niettemin precisiewerk. De breedte is vaak rond de 56 cm, maar de diepte varieert sterk. Let vooral op het waterreservoir (dat tot 55 cm diep kan zijn) en op kleppen of deurtjes die naar voren openen: die hebben extra werkruimte nodig.

©Cristina Villar Martin | Ladanifer

Veelgemaakte fouten die je makkelijk voorkomt

Zelfs met zorgvuldige metingen kan het misgaan, vaak doordat kleine details worden vergeten. Denk aan ventilatieruimte, uitstekende stekkers of leidingen die net in de weg zitten. Een handige tip: plak een strook tape op de vloer op de plek waar de achterkant van het apparaat komt, en markeer waar stekkers en leidingen zitten. Zo zie je snel of er iets in de weg zit.

Ook niet onbelangrijk: controleer of de nis waterpas is! Zeker bij koelkasten met uitschuiflades kan een scheve ondergrond voor problemen zorgen. Pas waar nodig je kast of ondervloer aan voordat je installeert.

Bij renovaties gelden vaak afwijkende maten. Oudere keukens hebben soms dikkere wanden of ongebruikelijke dieptes. Meet dus altijd de huidige situatie én de specificaties van je nieuwe apparaat. Twijfel je? Schakel een keukenexpert in, zeker bij combinaties zoals een oven met magnetron, waarbij elk detail telt.

En tot slot: de allerbelangrijkste stap

Het klinkt als een open deur, maar het voorkomt de meeste problemen: meet altijd twee keer! Schrijf je maten op en leg ze naast de officiële productspecificaties. Let daarbij op details als verstelbare voetjes, uitsparingen voor de deur of een uitschuifbaar bedieningspaneel. Zo weet je zeker dat jouw nieuwe inbouwapparaat niet alleen technisch past, maar ook mooi aansluit bij de rest van je keuken. Want uiteindelijk draait het om één ding: alles moet kloppen – tot op de millimeter.