ID.nl logo
1000 km in de Volkswagen iD.7 - De elektrische droomsedan?
Mobiliteit

1000 km in de Volkswagen iD.7 - De elektrische droomsedan?

De Volkswagen iD.7 is een volledig elektrische sedan die het in de praktijk uitstekend doet. Het elektrische vlaggenschip van Volkswagen biedt een zeer comfortabel interieur, een betrouwbaar navigatiesysteem en een indrukwekkend bereik dankzij het lage energieverbruik. Ook het snelladen verloopt stabiel. De iD.7 is daarmee een fijne en betrouwbare reisgenoot voor de lange afstanden.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Volkswagen heeft een nieuw vlaggenschip. En nee, het is deze keer eens geen enorme SUV, maar een sedan in de vorm van de iD.7. Een volledig elektrische auto in de klasse van de Tesla Model 3 en de BMW i4. Onlangs reed Irwin Versteegh van InstaAutoVlog 1000 km met deze auto, en in dit artikel vertelt hij je alles over de plus- en minpunten van Volkswagens grootste, maar vooral over het energieverbruik en de oplaadcapaciteiten in de praktijk.

Volkswagen Nederland verschafte ons een fraai testexempaar: een Grenadill Black iD.7 voorzien van 20-inch ‘Montreall’ lichtmetalen wielen. In het interieur zien we een chique zwart-witte kleurstelling met contrasterende blauwe stiksels en de letters ‘iD’ in het bovenste gedeelte van de rugleuning gestanst. Waar je verder niet omheen kunt in het riante interieur? Het immense (38 centimeter diagonaal!) infotainmentsysteem. Daarnaast zien we extra comfort in de vorm van geventileerde en verwarmde ErgoActive-stoelen met en zeer puike massagefunctie.

Ruimteschip

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het goed toeven is in de iD.7. Zeker in combinatie met de minstens zo riante tweede zitrij en de enorme kofferruimte met 525 liter inhoud, die toegankelijk is via een grote vijfde deur. En die liters, die komen niet zomaar uit de lucht vallen, want de iD.7 is groot. Zo is-ie op een paar centimeter na 5 meter lang, 1,86 meter breed, maar vooral behoorlijk hoog. Sterker nog, de iD.7 is met een totale hoogte van 1,54 meter maar liefst 11 centimeter hoger dan een directe concurrent als de Tesla Model 3.

Maar goed, terug naar het infotainmentsysteem. Dat beschikt namelijk niet alleen over een enorm touchscreen, maar is standaard zeer ingenieus. Zo kan het navigatiesysteem ‘Discover Pro’ overweg met een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto, maar toont het ook live-verkeersinformatie. Ook kun je dankzij de IDA-spraakassistent bepaalde zaken aan de auto vragen. Jammer genoeg bleek dat laatste in de praktijk niet bijster betrouwbaar en belde de iD.7 zelfs de hulpdiensten nadat een navigatiecommando niet helemaal lekker werd opgevolgd.

Slimme routeplanning

Maar het belangrijkst is toch wel het feit dat Volkswagen een kundige EV-routeplanning heeft geïmplementeerd. Eentje die je niet alleen aan de hand van de resterende accucapaciteit via een snellader naar jouw bestemming leidt, maar ook adviseert hoelang je moet laden. Zo kan een kwartiertje genoeg zijn om je eindbestemming te bereiken. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke laadpaalaanbieder je wilt laden. Dat kan te maken hebben met het soort abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of juist vanwege de goede ervaringen met een bepaalde exploitant. Denk aan de betrouw- en beschikbaarheid van de laadinstallaties.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De iD.7 doet dat dan ook keurig, en uiteindelijk werkt het geheel bovendien erg overzichtelijk. Bijzonder is dat het navigatiesysteem dermate kundig en nauwkeurig is dat-ie zelfs visualiseert op welke rijstrook van de rijbaan je je bevindt. Op deze manier kan het systeem je bijtijds adviseren om bijvoorbeeld de snelweg te verlaten. Fijn is bovendien het head-up-display. Daar projecteert de iD.7 niet alleen de snelheid en bijvoorbeeld de status van de accu, maar visualiseert hij met augmented reality welke straat jij in moet of welke afslag op een rotonde je moet hebben.

Ruim 600 km WLTP-range

De iD.7 is er voorlopig met één accupakket en één elektromotor: een 77kWh-accu die zijn energie afgeeft aan een 286 pk sterke motor op de achteras. Deze combinatie is volgens de WLTP-testmethode goed voor een range van 617 km (met de standaard 19-inch wielen). Een behoorlijk bereik dat gelijkstaat aan een gemiddeld energieverbruik van 12,4 kWh/100 km. Of we dat in de praktijk hebben weten te realiseren? Nee, maar het gemiddelde testverbruik van 17,9 kWh/100 km was niettemin netjes. Zo hebben we relatief vaak gedurende de avonduren en dus met een hogere snelheid gereden, had het weer een mild winters karakter en stond er een behoorlijk stevige wind.

Met die condities in het achterhoofd laat de iD.7 een keurig gemiddeld verbruik zien, dat resulteert in een maximaal te behalen range van zo'n 440 km bij een volgeladen accu. Oké, een stuk minder dan de beloofde 617 km, maar je hoeft uiteindelijk geen enkele moeite te doen om alsnog een behoorlijke afstand af te leggen.

Rijd je in Nederland gedurende een milde winterperiode met temperaturen van om en nabij de 6 graden overdag en niet harder dan 100 km/u, dan kun je rekenen op een gemiddeld energieverbruik van ca. 15 kWh/100 km. 's Avonds laat naar huis en met 130 km/u op de teller? Dan schiet het verbruik al snel boven de 23 kWh/100 km.

Verdubbeling verbruik, halvering range

Een situatieschets. Na een persreis van twee dagen wilde ik met de iD.7 zo snel mogelijk ‘s avonds laat vanuit Schiphol naar huis. Een rit van – met een korte tussenstop om de cameraman thuis af te zetten – 150 kilometer. Deze afstand heb ik in goed anderhalf uur afgelegd, en dat betekende dus een vrij hoge gemiddelde snelheid. Het resultaat: de iD.7 nam tijdens die rit, bij een buitentemperatuur van circa 4 graden, genoegen met 23,5 kWh. Een zeer nette score gezien de rijstijl, temperatuur en wind, al betekent het vrij gechargeerd gezegd uiteraard wel bijna een verdubbeling van het verbruik en dus een halvering van de range.

En wat als het accupakket van de iD.7 leeg is? Dan laad je deze standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader bij in goed zeven uur tijd. Dit laadproces verliep dan ook zonder problemen, en fijn is dat je diverse zaken omtrent het laden makkelijk in de auto of via de Volkswagen-app kunt monitoren of instellen. Gebruikmaken van een lager energie-/daltarief bijvoorbeeld.

Rappe lader

Ook het snelladen verliep uiterst betrouwbaar, zij het met een kleine kanttekening. Zo koppelde ik de 7 aan met een resterend accupercentage van 11 procent. Net na het opstarten van een snellaadsessie zakte dat echter terug naar 9 procent. En daar bleef het niet bij, want ook na het snelladen vertoonde de iD.7 kuren. Bij het parkeren stond de accu op 81 procent, om een kwartier later bij vertrek opeens een percentage van 84 procent weer te geven. Maar goed, het snelladen zelf ging stabiel met een pieksnelheid van 183 kW. Dat is meer dan de door VW opgegeven 175 kW en dat resulteerde in een 10-80%-vulling in 28 minuten tijd.

De iD.7 is gedurende de 1000 testkilometers al met al erg goed bevallen. De riante koets, het comfortabele interieur en de kundigheid van het navigatiesysteem (met uitzondering van de spraakbesturing) omtrent EV-routeplanning zijn zaken die VW goed op orde heeft. Tel hier de uitstekende snellaadsnelheid en het zeer fijne en stabiele rijkarakter bij op en je hebt een verdraaid fijn totaalpakket. En o ja, dankzij de combinatie van een verrassend laag energievebruik bij snelwegtempo en de uitstekende rechtuitstabiliteit is het ook nog eens een zeer prettige autobahncruiser.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is een smartphone die je verticaal dichtklapt, waardoor hij compacter in je broekzak of handtas zit. Leuk, maar de meerwaarde zit 'm vooral in het extra scherm op de achterkant van de smartphone. In deze review lees je alles over deze bijzondere smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd klapontwerp
  • Handige cameramodus
  • Complete specificaties
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Traag opladen
  • Hoge adviesprijs

Zoals de naam doet vermoeden, is Samsung al heel wat generaties bezig met klapsmartphones. Andere merken, zoals Motorola en Oppo, zijn dat ook. Die nieuwste toestellen voelden completer en moderner aan dan de Z Flip 6 van Samsung, onder andere door een groter scherm op de achterkant. Goed nieuws: Samsung maakt met de Z Flip 7 een inhaalslag.

Betere foto's dankzij klapmodus

Ten opzichte van de Z Flip 6 heeft de Z Flip 7 een groter scherm achterop, wat het gebruiksgemak vergroot. Het scherm is gegroeid van 3,4 inch naar 4,1 inch. Meldingen, het weerbericht en andere mini-apps komen prettiger over en ook de cameramodus profiteert van het gegroeide scherm. Zet je de smartphone half uitgeklapt neer op bijvoorbeeld een tafel, dan zie je op het buitenste scherm hoe je in beeld bent.

©Rens Blom

Door je hand voor de camera op te steken, start de timer met aftellen en word je handsfree vastgelegd. Dat is al handig en cool, maar helemaal prettig is dat je gefotografeerd wordt door de primaire camera's van de Z Flip 7. Die zijn een stuk beter dan de selfiecamera. Je staat dus echt goed op de foto (of video). Samsung prijst de Z Flip 7 mede om deze reden onder meer aan bij jongeren en vrouwen.

©Rens Blom

Verfijnde klapper

De Z Flip 7 voelt sowieso aan als een verfijnde, premium klapsmartphone. Het toestel is dunner dan zijn voorganger en heeft een vouwscharnier dat minder opvalt, waardoor je de horizontale vouw op het grote beeldscherm minder ziet en voelt. Wie sceptisch is, kan de Z Flip 7 het best zelf uitproberen in een winkel om te ervaren of die terughoudendheid terecht is. In het begin voelden we de vouw duidelijk, maar na een week gebruik waren we zo gewend dat we de vouw vaak vergaten. Volgens Samsung is het scharnier ook sterker dan dat van de Z Flip 6, wat wij zelf niet zomaar kunnen testen.

©Rens Blom

Het 6,9inch-scherm aan de binnenkant is kwalitatief erg goed, maar wel groot en daarom moeilijk met één hand te bedienen. Het blijft niettemin knap dat zo'n normaal ogend scherm gewoon dichtklapt, en dat jarenlang moet volhouden.

©Rens Blom

Een ontwerpkeuze waar wij minder blij mee zijn, is de aan- en uitknop. Die is nogal verzonken in de rechterkant van de behuizing, waardoor je hem moeilijker op de tast vindt. Dat is extra jammer omdat de vingerafdrukscanner in deze knop zit, en je die snel op de tast wilt kunnen aanraken.

Specificaties

Samsung vraagt een adviesprijs van 1199 euro voor de Z Flip 7. Dat is een hoop geld, dus mag je goede specificaties in de telefoon verwachten. Niet alles draait immers om het bijzondere ontwerp. Samsung weet dat ook en voorziet de smartphone van een zelfontwikkelde snelle Exynos-processor. Het werkgeheugen is met 12 GB ook lekker groot. De opslagcapaciteit bedraagt standaard 256 GB, of meer als je een duurder model koopt. Wij denken dat veel mensen prima af zijn met de 256GB-variant.

©Rens Blom

Geen accumonster

Een aandachtspunt van deze vouwbare smartphone is zijn accuduur. Hoewel de accu van de Z Flip 7 wat groter is dan die van de Z Flip 6, blijft de accucapaciteit (4300 mAh) klein ten opzichte van een reguliere smartphone (die tegenwoordig om en nabij de 5000 mAh zitten). Het is dus niet gek dat de accuduur korter is. Wij moeten de Z Flip 7 echt elke avond bij het slapengaan aan de oplader leggen en bij intensief gebruik zoals navigeren al na het avondeten. Opladen kan alleen via de usb-c-poort en met maximaal 25 watt. Dat is niet zo rap.

Zeven jaar updates

Laten we positief afsluiten, namelijk met de software. Samsungs softwareschil over Android 15 geeft je een duidelijke uitleg over hoe je het vouwbare scherm zo lang mogelijk mooi houdt. De software zelf werkt prima en krijgt zeven jaar updates, zowel Android-updates (met nieuwe functies) als beveiligingsupdates.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy Z Flip 7 kopen?

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden. De Motorola razr 60 ultra is een interessant alternatief.

▼ Volgende artikel
Verzamel je favoriete YouTube Shorts in één handige playlist
© JAQUE DA SILVA
Huis

Verzamel je favoriete YouTube Shorts in één handige playlist

Een YouTube Short is een verticale video van maximaal zestig seconden en ze zijn razend populair. Met deze stappen bundel je ze in afspeellijsten om te delen met vrienden, zodat zij er ook van kunnen genieten.

In dit artikel laten we zien hoe eenvoudig het is om je favoriete YouTube Shorts op te slaan in een afspeellijst:

  • Zoek de video's op die je wilt bewaren
  • Maak een afspeellijst aan en sla de video's erin op
  • Deel de playlist of een enkele Short

Zo maak je zelf een Short: Scoor snel met Shorts: zo maak je pakkende video's op YouTube

1 Op een computer

We tonen het hier eerst op de website van YouTube via een gewone computer. Zodra je in je account bent, klik je in het menu aan de linkerkant. Daar zie je de Shorts-knop. Zoek dan de korte video die je wilt opslaan en klik op de drie puntjes naast de video. In het geopende menu klik je op Opslaan in playlist. YouTube geeft je een lijst van bestaande playlists. Als je een nieuwe afspeellijst wilt maken, klik je onderaan op de optie Nieuwe playlist maken.

Vervolgens bepaal je het privacyniveau. Wil je dat deze afspeellijst privé is zodat jij die alleen kunt bekijken? Of wil je een verborgen playlist maken die men uitsluitend kan bekijken via een link die jij hebt gestuurd? De laatste optie is dat je de playlist openbaar maakt zodat iedereen de lijst kan vinden en de inhoud kan bekijken. Klik op de knop Creëren en klaar. Naar gelang het gekozen privacyniveau zal er naast de playlist een ander pictogram verschijnen: een stukje landkaart voor Openbaar, een kettinkje voor Verborgen en een slotje voor Privé.

Wie mag de playlist bekijken?

2 Op een mobiel toestel

Shorts zijn geoptimaliseerd voor verticaal kijken op smartphones en ze sluiten aan bij de behoefte om onderweg snel wat video’s te bekijken. In de mobiele app staat de knop Shorts onderaan. De menuknop met de drie puntjes staat rechts bovenaan. Verder werkt alles hetzelfde.

Ook op een mobiel apparaat kun je een Short in verschillende playlists opslaan.

3 Delen

Een short delen is heel eenvoudig. Selecteer de short en gebruik de knop Delen. Daarna krijg je enkele opties om de video te delen via mail, WhatsApp, Facebook enzovoort. Of je gebruikt de knop Link kopiëren. Om een volledige playlist te delen, open je eerst je YouTube-profiel. Dan ga je naar Playlists en selecteer je de gewenste afspeellijst. Vervolgens tik je of op het pictogram met het potloodje om de eigenschappen aan te passen, of op de knop Delen om de link te genereren die je naar anderen kunt sturen.

Je kunt iedere playlist delen met vrienden.

Watch on YouTube