ID.nl logo
Mrb-gesleutel maakt elektrisch rijden (weer) duurder
© Hyundai
Mobiliteit

Mrb-gesleutel maakt elektrisch rijden (weer) duurder

Er gaat veel veranderen in de belastingwetgeving rond elektrische auto’s (EV’s). Terwijl die tot dusver vooral werd gebruikt om de aanschaf van EV’s te stimuleren, zet het demissionair kabinet er nu de rem op. Wat betekent dit voor de aanschaf van elektrische auto’s – en de gebruikskosten?

Een kort overzicht van onderstaand artikel:

  • Afname van mrb-kortingen voor EV's vanaf 2026 tot het volle tarief in 2031; bpm stijgt in 2025

  • Afschaffing van de Sepp-subsidie voor gebruikte EV's in 2025, met vermelding van populaire modellen

  • Discussie over rekeningrijden en mogelijke compensaties voor het hogere gewicht van EV's

  • Daling van de verkoop van nieuwe EV’s en consumentenvoorkeuren tegen hoge aanschafkosten

  • Ook interessant: Kabinet verlengt belastingvoordeel voor elektrische auto's, maar nadeel voor hybride rijders

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Nederlandse overheid heeft jaren geleden al sterk ingezet op het stimuleren van de elektrische auto, een initiatief dat ten koste ging van de diesel- en benzineauto. Vooral de zakelijke markt profiteert van de verschillende regelingen, maar ook voor particulieren trok de overheid de portemonnee. Zo zijn EV’s, net als andere voertuigen zonder directe CO₂-uitstoot, vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb).

Die regeling, die trouwens altijd al als een tijdelijke maatregel was bedoeld, gaat op de schop; wie een nieuwe EV koopt, krijgt de komende jaren nog altijd mrb-korting, maar die zal gaandeweg afnemen. Vanaf 2026 betaalt de EV-rijder 60 procent van het benzinetarief, per 2027 70 procent, vanaf 2030 75 procent en vanaf 1 januari 2031 betaalt de EV-koper het volle mrb-tarief.  

Alle kortingen op 0

Niet alleen die maatregel maakt elektrisch rijden duurder, dat doet ook de verhoging van de bpm, simpel gezegd de ‘aanschafbelasting’ voor auto’s. Deze bpm bestaat uit een basisbedrag (440 euro in 2024), verhoogd met een opslag per gram CO₂-uitstoot van de betreffende auto’s. Dat laatste heeft een EV niet, en dus wordt daarover geen bpm geheven. Maar het basisbedrag voor personenauto’s gaat per 1 januari 2025 met ongeveer 200 euro omhoog. Afhankelijk van de inflatie past het kabinet dat bedrag nog aan.  

Kort en goed gezegd gaan met ingang van 2031 alle kortingen op de motorrijtuigenbelasting waar de EV-rijder nu nog van profiteert naar nul, terwijl de aanschaf van elektrische occasions bovendien duurder wordt. Want ook de aanschafsubsidie op gebruikte elektrische voertuigen, de zogeheten SEPP, komt per 2025 te vervallen. Via die regeling kun je dit jaar nog 2.000 euro subsidie krijgen op de aanschafprijs van een gebruikte EV. In die subsidiepot zat voor 2024 29,4 miljoen euro, en hij is al voor meer dan de helft leeg (48 procent per 23 april). De meeste gebruikers van de regeling kozen in 2023 trouwens respectievelijk voor een gebruikte Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf. 

Aanschafsubsidie verdwijnt 

De SEPP-regeling voor nieuwe elektrische auto’s blijft bestaan, maar die is in vergelijking met de occasionregeling veel minder populair. Geen wonder, want nieuwe EV’s zijn nu eenmaal duur, en zelfs de subsidie van 2.950 euro is voor de meeste mensen te laag om er zomaar een te kunnen betalen. Per 23 april zat de subsidiepot van 58 miljoen euro nog voor 75 procent vol.

Ironisch genoeg gebruikt het kabinet de afschaffing van de SEPP voor tweedehandsauto’s om geld vrij te maken voor de voorgenomen belastingkorting op EV’s. En dat niet alleen, ook de plug-in hybride wordt aangepakt om geld vrij te maken voor de nieuwe belastingplannen. Eigenaars van plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO₂ per kilometer betalen nu nog 50 procent van het benzinetarief aan mrb, maar die korting verdwijnt: in 2025 betaalt de eigenaar 75 procent van het benzinetarief, vanaf 2026 verdwijnt het mrb-voordeel voor plug-in hybrides helemaal.  

Niet alles is al zeker 

De belastingplannen van het kabinet passen in eerder aangekondigd beleid, maar ze zijn nog lang niet in beton gegoten. Het belastingstelsel voor personenauto’s is immers al jarenlang het toneel van politiek gekrakeel. Kijk maar naar de langlopende discussie over de invoering van een kilometerheffing, of een vorm daarvan – in de volksmond ook wel ‘rekeningrijden’ genoemd. Zo’n systeem zou onherroepelijk betekenen dat de motorrijtuigenbelasting in zijn huidige vorm moet verdwijnen.

Op de kortere termijn is de vraag of het kabinet ingaat op de kritiek van partijen als de ANWB en Bovag, die willen dat er een compensatie of gewichtscorrectie komt voor het hogere gewicht van een EV ten opzichte van een conventioneel aangedreven auto. EV’s zijn immers veel zwaarder dan vergelijkbare benzinemodellen doordat de accupakketten honderden kilo’s meer gewicht op de schaal brengen. Omdat de mrb wordt berekend aan de hand van het wagengewicht, is de EV-rijder daarmee behoorlijk in het nadeel, soms met honderden euro’s per jaar.

©Frans | stock.adobe.com

Kilometerheffing: de toekomst van autobelastingen in Nederland? In Nederland laait de discussie over kilometerheffing of 'rekeningrijden' weer op. Dit systeem laat automobilisten belasting betalen per gereden kilometer in plaats van een vast mrb-tarief. Voorstanders benadrukken de eerlijkheid, potentieel minder files en lagere CO₂-uitstoot door variabele tarieven tijdens spitsuren. Tegenstanders wijzen op de nadelen voor mensen met een lager inkomen en privacyzorgen door het monitoren van rijgedrag. Het kabinet plant invoering in 2030 met een verwacht tarief van 7-8 cent per kilometer. De komende tijd moet uitwijzen hoe dit systeem effectief en rechtvaardig kan worden geïmplementeerd.

Aanschafprijs nieuwe EV nog te hoog

Ook het consumentengedrag kan nog gevolgen hebben op het voorgenomen beleid. De verkoop van nieuwe elektrische auto’s daalt immers al maandenlang, ondanks het feit dat er sinds vorig jaar een internationale prijzenoorlog woedt tussen verschillende autofabrikanten. Bovendien groeit het aantal mensen dat zegt niet van plan te zijn om elektrisch te gaan rijden, zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2023 van de ANWB.

In dit onderzoek gaf 28 procent van de respondenten aan niet binnen vijf jaar elektrisch te willen gaan rijden, tegenover 27 procent die dat wel overweegt. De nee-zeggers geven als belangrijkste reden de hoge aanschafprijzen van EV’s. Volgens de onderzoekers hebben ze een punt: een nieuwe elektrische auto kost gemiddeld 45.850 euro, terwijl de gemiddelde koper niet meer wil uitgeven dan 31.699 euro. 

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de compacte Philips kledingstomer 5000 Series (STH5020/20)
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de compacte Philips kledingstomer 5000 Series (STH5020/20)

Met de Philips kledingstomer 5000 Series (STH5020/20) maak je kleding snel en gemakkelijk kreukvrij, zonder dat je een strijkplank nodig hebt. Met een opwarmtijd van slechts 35 seconden en een compact ontwerp is deze stomer ideaal voor thuisgebruik en onderweg. Maar hoe bevalt deze kledingstomer in de praktijk? Lees hier wat het Review.nl Testpanel van de Philips kledingstomer 5000 Series vond.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips kledingstomer 5000 Series (STH5020/20) is een lichtgewicht en eenvoudig te gebruiken apparaat waarmee kledingstukken snel ontkreukt en opgefrist kunnen worden. Hij heeft een zuinige Eco- en een krachtige Max-instelling voor zowel lichte als hardnekkige kreukels. De verstelbare kop zorgt ervoor dat kleding zowel liggend als hangend gestoomd kan worden.

Met een vermogen van 1400 watt en een constante stoomafgifte van 24 g/min biedt deze kledingstomer een krachtige stoomstoot voor diverse stoffen. Hij  heeft een afneembaar waterreservoir van 120 ml, dat eenvoudig bijgevuld kan worden. Door het compacte ontwerp en de meegeleverde handschoen/opbergtas is de stomer gemakkelijk mee te nemen op reis.

De Philips kledingstomer 5000 Series heeft van de testers een gemiddelde reviewscore van 7,9 gekregen. Vooral de snelheid, het compacte formaat en het gebruiksgemak worden geprezen. Hieronder worden de ervaringen van de testers uitgebreid besproken.

Snelheid en gebruiksgemak

Veel testers zijn enthousiast over hoe snel en eenvoudig de stomer in gebruik is. Tester C. zegt: "Had ik dit maar eerder ontdekt. Ik strijk nooit, maar soms is die ene kreukel in een blouse of broek toch wel hinderlijk. Mijn blazers breng ik normaliter naar de stomerij maar met dit apparaatje is het zelf opfrissen en ontkreuken van kleding een piece of cake. Het warmt binnen enkele seconden op en je kunt het overal gebruiken." Ook LonnekeP is positief over de snelheid: "Het is echt binnen 30 seconden warm, je hebt geen strijkplank nodig en het is dus heel gebruiksklaar." Tester S. voegt toe: "De handstomer is snel op temperatuur waardoor je snel aan de slag kunt. Ideaal om even snel een kledingstuk weer redelijk kreukvrij en fris te krijgen."

Voor Bram is vooral de flexibiliteit een groot pluspunt: "Zowel verticaal als horizontaal te gebruiken. Enorm handig; bijvoorbeeld je overhemd of shirt aan een hanger even snel kreukvrij stomen of opfrissen." Ook de meegeleverde handschoen wordt door testers gewaardeerd. Tester M. zegt: "Die is ideaal, je voelt de warmte niet en kunt veilig de stof straktrekken voor een beter resultaat."

©Philips

Prestaties en stoomkracht

De meeste testers vinden de prestaties van de stomer goed, vooral voor lichte kreukels en dunne stoffen. LieveLiesReview, die het apparaat op reis gebruikte, zegt: "Het is niet een vervanging van een strijkijzer, maar de prestatie is wel heel goed: jurken, blouses die uit de koffer kwamen zagen er in een mum van tijd weer prima uit." Tester S. merkt op: " Hij verwijdert kreukels redelijk goed, vooral op lichtere stoffen zoals katoen en polyester. Een enorm gekreukte blouse was zonder veel moeite echt kreukvrij."

Wel zijn sommige testers kritisch op de effectiviteit bij dikkere stoffen. Tester L. zegt: "Dikkere stoffen en grotere kreukels na het dragen gaan er moeizaam uit." Ook Suis50 merkt op: "Bij zwaardere stoffen, zoals werkkleding of jeans, duurt het aanzienlijk langer voordat de kreukels eruit zijn."

Waterreservoir en snoerlengte

De capaciteit van het waterreservoir wordt zowel als voordeel als nadeel genoemd. Bram zegt: "Het waterreservoir is niet super groot, maar groot genoeg voor dit soort opfrisklusjes." Tester M vindt het niet groot genoeg: "Het waterreservoir is wel aan de kleine kant, na twee à drie kledingstukken is hij wel weer leeg."

Sommige testers vinden het snoer wat kort. Suis50 zegt: " Je moet soms even wat zoeken naar een stopcontact om het apparaat aan te sluiten waarbij het kledingstuk in de buurt kan hangen of liggen." Ook Tester S.Yak merkt op: "Het snoer had iets langer mogen zijn voor mij."

©Philips

✅ Pluspunten

  • Snel warm en klaar voor gebruik

  • Compact

  • Gebruiksvriendelijk

❌ Minpunten

  • Minder geschikt voor dikke stoffen of hardnekkige kreukels

  • Waterreservoir aan de kleine kant

Eindoordeel

De Philips kledingstomer 5000 Series (STH5020/20) is een compacte, snel opwarmende en eenvoudig te gebruiken kledingstomer, ideaal voor wie snel kreukels wil verwijderen zonder een strijkplank te gebruiken. Testers waarderen de snelheid, het compacte formaat en het reisvriendelijke ontwerp. Dat zij tevreden zijn, blijkt ook uit de gemiddelde score van 7,9.

Ontdek de Philips kledingstomer 5000 series (STH5020/20)

Op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Review Netgear Nighthawk M3 – Betrouwbare mifi-router voor onderweg
© Wesley Akkerman
Huis

Review Netgear Nighthawk M3 – Betrouwbare mifi-router voor onderweg

Mobiele wifi-routers, ook wel mifi-routers genoemd, zijn vaak erg aan de prijs. Netgear probeert daar verandering in te brengen met de Nighthawk M3. Nog steeds niet goedkoop, maar wel minder duur dan veel andere modellen.

Fantastisch
Conclusie

De Nighthawk M3 biedt voldoende om zijn prijs te rechtvaardigen. Een accu die langer meegaat zou prettig zijn, zeker omdat dagelijks opladen nu nodig is, maar echt een minpunt is dat niet. Water- en stofdichtheid zou een mooie toevoeging zijn, vooral voor wie naar tropische bestemmingen reist. Verder lijkt Netgear de juiste afwegingen te hebben gemaakt bij de keuze voor wifi-netwerken. Wie meer wil, kan terecht bij de M6 Pro, maar voor de meeste gebruikers is de Nighthawk M3 een uitstekende keuze.

Plus- en minpunten
  • Gemakkelijke installatie
  • Hoge internetsnelheid
  • Veilig alternatief openbare netwerken
  • Relatief lange accuduur
  • Dualband wifi
  • Tot en met wifi 6
  • Minder duur dan veel andere modellen
  • Niet water- of stofdicht

Daar waar de eerder geteste Nighthawk M6 Pro een fors prijskaartje heeft van ruim 1000 euro, kost de Nighthawk M3 de helft. Dat maakt zo'n mobiele wifi-router een stuk toegankelijker voor de gemiddelde consument. Je gebruikt mifi-routers op reis, in het ov of op plekken waar je een mobiel netwerk nodig hebt zonder je smartphone te belastenén als je meerdere apparaten van internet wil voorzien. Is de Netgear Nighthawk M3 dan een goede optie?

Zo op het eerste gezicht heeft de M3 veel weg van de M6 Pro. Maar vergis je niet: die besparing van 500 euro moet ergens vandaan komen. Het goedkopere model heeft een standaard lcd-scherm zonder touchscreen en mist een ethernetpoort. Met een usb-c-naar-ethernetkabel kun je alsnog apparaten bedraad aansluiten. De bediening verloopt via de Netgear-app of een online portaal met dezelfde opties, terwijl je met de knop op de router langs informatiepunten scrolt.

Enkele informatiepunten zijn de netwerknaam, het accuniveau en een eventueel ingesteld wachtwoord. Ook zie je waar je moet zijn voor het online portaal. Je kunt dat adres direct overnemen in je eigen webbrowser of je scant de QR-code die in beeld staat om daar meteen naartoe verwezen te worden.

©Wesley Akkerman

Accu en wifi

De Nighthawk M3 draait op een oplaadbare accu die volgens Netgear dertien uur meegaat – al is dat onder ideale omstandigheden. In onze praktijktest kwamen we uit op tien uur – maar tien uur aan doorlopend gebruik is nog steeds ontzettend respectabel, helemaal als je weet dat wij tijdens de test vijf apparaten aan de M3 hadden gekoppeld. Nog steeds ruim voldoende om een hele dag vooruit te kunnen. Netgear heeft ervoor gezorgd dat de accu eenvoudig te verwijderen is, wat niet alleen handig is voor vervanging, maar straks ook voldoet aan de nieuwe EU-regels.
Het systeem biedt wifi 6 aan (dus niet wifi 6e of wifi 7) en maakt verbinding via 4G of 5G. Dat is afhankelijk van de verbinding en beschikbaarheid van het type netwerk. Je krijgt toegang tot zowel 2,4 als 5 GHz en hebt te maken met (theoretische) snelheden van 2,5 Gbps. Nu zul je dergelijke snelheden niet halen, maar het laat zien dat er meer dan genoeg bandbreedte is voor de in totaal 32 apparaten die je gelijktijdig kunt koppelen. De router kan tot slot een maximale omgeving van negentig vierkante meter van data voorzien; dat moet meer dan genoeg zijn.

©Wesley Akkerman

Toegankelijk en aantrekkelijk

Wat vooral heel fijn is aan de Netgear Nighthawk M3 is dat hij qua snelheid en accuprestaties niet afwijkt van de veel duurdere M6-modellen. Naast de Pro, van 1000 euro, heb je ook nog de normale M6, die 850 euro kost. Je kunt dus al heel snel 350 tot 500 euro besparen als je geen waarde hecht aan een touchscreen, (ingebouwde) ethernetpoort en hypermoderne wifi-standaarden. Koppel dat aan de gemakkelijke installatie (simkaart en accu erin en de stappen opvolgen) en je houdt een toegankelijke en aantrekkelijke mifi-router over.

Bij dit soort routers spelen gewicht en formaat een grote rol. Met afmetingen van 2,15 × 10,5 × 10,5 centimeter neemt de Nighthawk M3 weinig ruimte in, en met iets meer dan 250 gram blijft hij relatief licht. Omdat je hem apart moet meenemen op reis, is het prettig dat hij waarschijnlijk moeiteloos in je tas of koffer past. Het lcd-scherm is bovendien helder in te stellen, waardoor informatie goed af te lezen is. Over de praktische kant hebben we dus eigenlijk niets te klagen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Back-upsysteem

In tegenstelling tot de M6 Pro kun je de Nighthawk M3 niet direct uit de doos als mobiele back-up gebruiken. Daar waar je het duurdere model bedraad aan het modem kunt koppelen, waardoor het automatisch de verbinding overneemt bij storingen, moet je daarvoor bij de M3 eerst dus zelf een usb-c-naar-ethernetkabel gekocht hebben (zoals ook eerder in deze review uitgelegd). Daarmee is het wel mogelijk (de instellingen daarvoor zijn terug te vinden in het portaal). Handig als back-up, zeker wanneer je bijvoorbeeld beveiligingscamera's en andere apparaten hebt die eigenlijk altijd met internet verbonden moeten zijn.

Maar de belangrijkste reden om de Nighthawk M3 aan te schaffen, is dat je overal goed internet hebt of eenvoudig verbinding maakt op plekken met onbetrouwbare wifi. Dat werkt precies zoals verwacht. Na installatie kies je het aangemaakte netwerk, voer je het wachtwoord in en vervolgens maken je smartphone, laptop of ander apparaat verbinding. In de praktijk is de verbinding snel, stabiel en veilig – zelfs met vijf of meer apparaten tegelijk.

Je kunt ook een laptop via usb-c aansluiten, waardoor je niet per se de draadloze verbinding met de Nighthawk M3 hoeft te gebruiken als je een tijdje van huis of kantoor weg bent. Dat maakt de verbinding theoretisch nog stabieler, al merkten we in de praktijk nauwelijks verschil in kwaliteit of snelheid. Het gaat dan om het idee, en van dit idee worden we vrolijk.

©Wesley Akkerman

Nighthawk M3 kopen?

De Nighthawk M3 biedt voldoende om zijn prijs te rechtvaardigen. Een accu die langer meegaat zou prettig zijn, zeker omdat dagelijks opladen nu nodig is, maar echt een minpunt is dat niet. Water- en stofdichtheid zou een mooie toevoeging zijn, vooral voor wie naar tropische bestemmingen reist. Verder lijkt Netgear de juiste afwegingen te hebben gemaakt bij de keuze voor wifi-netwerken. Wie meer wil, kan terecht bij de M6 Pro, maar voor de meeste gebruikers is de Nighthawk M3 een uitstekende keuze.