ID.nl logo
Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?
© Petro
Mobiliteit

Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?

De tijd die het kost om een elektrische auto op te laden hangt af van meerdere factoren: de auto, de techniek, de laadpaal en meer. Hoe je precies ontdekt hoe snel je jouw elektrische auto kunt opladen en wat je kunt doen om de laadsnelheid te verbeteren, lees je hier.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

In dit artikel lees je hoe je een elektrische auto zo snel mogelijk kunt opladen. Aan bod komen onder meer: • Termen als laadvermogen, laadsnelheid en laadtijd • Hoelang het duurt om een EV op te laden • Tips om de laadsnelheid te optimaliseren

Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Wat is het laadvermogen van een EV?

Voordat we over cijfers en andere data beginnen, is het handig om eerst wat belangrijke termen te bespreken. Neem bijvoorbeeld 'laadvermogen': deze term wordt gebruikt om aan te geven met hoeveel kilowatt (kW) een elektrische auto maximaal kan opladen. Hoe hoog het laadvermogen van een elektrische auto is, hangt af van de techniek aan boord. Daarnaast heb je nog de accucapaciteit, die aangegeven wordt in kilowattuur (kWh). Op basis van deze cijfers kun je ontdekken hoelang het duurt om de auto op te laden.

Neem bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 met het 84 kWh-accupakket. Deze elektrische SUV heeft een laadvermogen AC (wisselstroom) van maximaal 11 kW. In dat geval duurt het ongeveer 7,5 uur (84/11) om de bijna lege accu vol te laden – of ongeveer 5 uur als je van 20% tot 80% laadt. De Ioniq 5 kan snelladen met een vermogen van maximaal 263 kW. In dat geval duurt het slechts 18 minuten om de auto van 20% tot 80% op te laden.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ook laadpalen hebben een specifiek laadvermogen dat bepaald wordt door het aantal ampères en het aantal fasen. Als je je auto thuis aan het stopcontact hangt, bedraagt het laadvermogen maximaal 2,3 kW. Bij een laadpaal kun je laden met een vermogen van vaak minimaal 3,7 kW. Gebruik je een driefase-lader, dan is het vermogen drie keer zo groot: 11 kW. Sommige elektrische auto's bieden de mogelijkheid om met 22 kW te laden. Een snellaadpaal kan een laadvermogen van wel 350 kW hebben.

Laadtijd en laadsnelheid

Andere termen die je wel eens hoort als het gaat om elektrische auto's opladen zijn 'laadtijd' en 'laadsnelheid'. Deze termen zijn minder technisch dan het laadvermogen en geven een goed beeld van het oplaadproces.

Laadtijd

De laadtijd van een elektrische auto is de tijd die nodig is om de accu op te laden. De laadtijd varieert per model en per situatie, aangezien het laadvermogen, de capaciteit van de accu en de manier van opladen bepalen hoelang het opladen precies duurt.

Stel dat je een BMW i5 met een accupakket van 81,2 kWh wilt opladen. Aan een laadpaal met een vermogen van 11 kW zou het ongeveer 5 uur duren om de auto van 20 tot 80% op te laden. Als de accu bijna leeg is, duurt het meer dan 7 uur om de batterij tot 100% op te laden. Je kunt immers opladen met een maximaal vermogen van 11 kW per uur. Door een snellader te gebruiken, ben je aanzienlijk minder tijd kwijt. De BMW i5 kan met maximaal 205 kW opladen; met zo'n vermogen duurt het 24 minuten om van 20% tot 80% te komen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Laadsnelheid

Laadsnelheid is een term die vaak gebruikt wordt om uit te drukken hoeveel kilometers een elektrische auto per uur kan bijladen. Dit geeft een helder beeld van hoelang je moet wachten als je bijvoorbeeld op doorreis bent en geen volle accu nodig hebt om je weg te vervolgen. De laadsnelheid is afhankelijk van het laadvermogen (het maximale aantal kW's waarmee opgeladen kan worden) en het energieverbruik van de auto. 

Je berekent de laadsnelheid door het laadvermogen te delen door het energieverbruik van een elektrische auto. Neem bijvoorbeeld de Kia EV6 met het 77,4 kWh-accupakket. Dit model heeft een energieverbruik van 16,5 kWh/100 kilometer. De laadsnelheid van deze auto varieert afhankelijk van de manier waarop hij wordt opgeladen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • 3,7kW-lader: 3,7 kW / (16,5 kWh/100 km) = 22,5 km/u (of 0,37 km/minuut)

  • 11kW-lader: 11 kW / (16,5 kWh/100 km) = 66,7 km/u (of 1,1 km/minuut)

  • 150kW-lader: 150 kW / (16,5 kWh/100 km) = 909 km/u (of 15 km/minuut)

  • 240kW-lader: 240 kW / (16,5 kWh/100 km) = 1454 km/u (of 24 km/minuut)

©Chayatorn L.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?

De tijd die ervoor nodig is om je elektrische auto op te laden hangt dus af van meerdere factoren, zoals het soort laadpaal dat wordt gebruikt, de capaciteit van het accupakket en het laadvermogen van de auto. Afhankelijk van jouw situatie zal het opladen van je elektrische auto tussen de 3 en 10 uur in beslag nemen. Hoe lager het vermogen van de laadpaal en hoe groter de capaciteit van het accupakket, des te langer zal het laden duren – en vice versa. 

Tegenwoordig kunnen de meeste reguliere laadpalen een auto binnen een uur of 8 opladen. Laad je je auto thuis of op het werk op, dan zul je in de meeste gevallen dus met een volle batterij weer op weg kunnen wanneer je wilt vertrekken. Sommige elektrische auto's beschikken over de mogelijkheid om met een vermogen van 22 kW te laden bij een reguliere laadpaal. Bij deze auto's duurt het opladen slechts enkele uren om de batterij van 10% tot volledig op te laden.

©David Schunack

Hoelang duurt het opladen met een snellader?

In tegenstelling tot reguliere laadpalen gebruiken snellaadpalen geen wisselstroom, maar gelijkstroom om een auto op te laden. Dit zorgt voor een hogere laadsnelheid. Afhankelijk van het laadvermogen van de auto kun je bij een snellaadpaal laden met 50-350 kW, aanzienlijk meer dan bij een gewone laadpaal. In het beste geval kun je je auto in minder dan 20 minuten van 10% tot 80% opladen. Elektrische auto's die niet over het maximum laadvermogen beschikken, kunnen alsnog in ongeveer drie kwartier weer verder met een nagenoeg volle batterij. Onthoud dat je bij 80% kunt stoppen met laden, daarboven daalt namelijk het laadvermogen.

Dankzij de korte laadtijd is het idee van snelladers erg aantrekkelijk, maar in de praktijk hoef je dit soort laadpalen alleen tijdens lange reizen of voor een noodstop te gebruiken. Veel EV-rijders gebruiken snellaadpalen slechts een aantal keer per jaar. Ze zijn immers een stuk duurder dan reguliere laadpalen. Snellaadpalen hebben geen negatief effect op de batterijcapaciteit, tenzij je ze overmatig gebruikt.

©tapui

Tips om je EV zo snel mogelijk op te laden

Er zijn een aantal manieren om de laadsnelheid van je elektrische auto te optimaliseren. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:

  • Vind de juiste laadpaal: Als je het laadvermogen van je auto kent, kun je de juiste laadpaal zoeken om je EV met een zo hoog mogelijke snelheid op te laden. Er bestaan allerlei apps en online platforms die je een overzicht kunnen bieden van de verschillende laadpalen en -stations.

  • Opladen tijdens daluren: Het kan lonen om je auto op te laden wanneer het minder druk is. Hoe meer auto's er bij een laadstation staan op te laden, hoe lager het laadvermogen van de laadpalen. Als je de mogelijkheid hebt buiten drukke tijden om te laden, zal de laadsnelheid gunstiger zijn. Het kan al helpen om je auto op te laden bij een laadpaal waar nog geen andere auto staat te laden.

  • Het accupakket voorverwarmen: Veel elektrische auto's bieden de mogelijkheid om de batterij op te warmen voordat je de auto gaat opladen. Dit wordt ook wel preconditioning genoemd. Een warm accupakket kan direct de maximale laadsnelheid aan, waardoor de accu sneller vol raakt.

  • Rijd zo efficiënt mogelijk: Een andere manier om je elektrische auto sneller op te laden is door efficiënter te rijden, om zo minder energie te verspillen. Dit kan bijvoorbeeld door je rijgedrag aan te passen en minder hard te accelereren en regeneratief remmen toe te passen. Veel EV's hebben daarnaast een speciale functie, zoals een eco-modus, die ervoor zorgt dat bepaalde elektrische systemen minder energie verbruiken.

  • Oppassen voor extreme temperaturen: Elektrische auto's zijn geen fan van extreme temperaturen. Het is bekend dat accu's gevoelig zijn voor kou, maar ook heel hoge temperaturen kunnen een negatieve invloed hebben op het accupakket en daarmee het laden. Probeer in zulke situaties zoveel mogelijk in te spelen op de weersomstandigheden.

  • Ga de auto uit: Ben je de auto aan het opladen, blijf er dan niet zitten als dat niet nodig is. De auto verbruikt dan energie, waardoor het langer duurt om de accu vol te krijgen.

Als je in de auto blijft zitten tijdens het opladen, verbruikt de auto extra energie doordat systemen zoals de verwarming, airconditioning, elektronica en computers actief blijven. Dit zorgt ervoor dat een deel van het vermogen van de laadpaal wordt gebruikt voor deze systemen, waardoor het langer duurt voordat de accu volledig is opgeladen.

🔋 🚗 Laadpaal voor thuis nodig? 👇🏼

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.