ID.nl logo
Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?
© Petro
Mobiliteit

Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?

De tijd die het kost om een elektrische auto op te laden hangt af van meerdere factoren: de auto, de techniek, de laadpaal en meer. Hoe je precies ontdekt hoe snel je jouw elektrische auto kunt opladen en wat je kunt doen om de laadsnelheid te verbeteren, lees je hier.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

In dit artikel lees je hoe je een elektrische auto zo snel mogelijk kunt opladen. Aan bod komen onder meer: • Termen als laadvermogen, laadsnelheid en laadtijd • Hoelang het duurt om een EV op te laden • Tips om de laadsnelheid te optimaliseren

Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Wat is het laadvermogen van een EV?

Voordat we over cijfers en andere data beginnen, is het handig om eerst wat belangrijke termen te bespreken. Neem bijvoorbeeld 'laadvermogen': deze term wordt gebruikt om aan te geven met hoeveel kilowatt (kW) een elektrische auto maximaal kan opladen. Hoe hoog het laadvermogen van een elektrische auto is, hangt af van de techniek aan boord. Daarnaast heb je nog de accucapaciteit, die aangegeven wordt in kilowattuur (kWh). Op basis van deze cijfers kun je ontdekken hoelang het duurt om de auto op te laden.

Neem bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 met het 84 kWh-accupakket. Deze elektrische SUV heeft een laadvermogen AC (wisselstroom) van maximaal 11 kW. In dat geval duurt het ongeveer 7,5 uur (84/11) om de bijna lege accu vol te laden – of ongeveer 5 uur als je van 20% tot 80% laadt. De Ioniq 5 kan snelladen met een vermogen van maximaal 263 kW. In dat geval duurt het slechts 18 minuten om de auto van 20% tot 80% op te laden.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ook laadpalen hebben een specifiek laadvermogen dat bepaald wordt door het aantal ampères en het aantal fasen. Als je je auto thuis aan het stopcontact hangt, bedraagt het laadvermogen maximaal 2,3 kW. Bij een laadpaal kun je laden met een vermogen van vaak minimaal 3,7 kW. Gebruik je een driefase-lader, dan is het vermogen drie keer zo groot: 11 kW. Sommige elektrische auto's bieden de mogelijkheid om met 22 kW te laden. Een snellaadpaal kan een laadvermogen van wel 350 kW hebben.

Laadtijd en laadsnelheid

Andere termen die je wel eens hoort als het gaat om elektrische auto's opladen zijn 'laadtijd' en 'laadsnelheid'. Deze termen zijn minder technisch dan het laadvermogen en geven een goed beeld van het oplaadproces.

Laadtijd

De laadtijd van een elektrische auto is de tijd die nodig is om de accu op te laden. De laadtijd varieert per model en per situatie, aangezien het laadvermogen, de capaciteit van de accu en de manier van opladen bepalen hoelang het opladen precies duurt.

Stel dat je een BMW i5 met een accupakket van 81,2 kWh wilt opladen. Aan een laadpaal met een vermogen van 11 kW zou het ongeveer 5 uur duren om de auto van 20 tot 80% op te laden. Als de accu bijna leeg is, duurt het meer dan 7 uur om de batterij tot 100% op te laden. Je kunt immers opladen met een maximaal vermogen van 11 kW per uur. Door een snellader te gebruiken, ben je aanzienlijk minder tijd kwijt. De BMW i5 kan met maximaal 205 kW opladen; met zo'n vermogen duurt het 24 minuten om van 20% tot 80% te komen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Laadsnelheid

Laadsnelheid is een term die vaak gebruikt wordt om uit te drukken hoeveel kilometers een elektrische auto per uur kan bijladen. Dit geeft een helder beeld van hoelang je moet wachten als je bijvoorbeeld op doorreis bent en geen volle accu nodig hebt om je weg te vervolgen. De laadsnelheid is afhankelijk van het laadvermogen (het maximale aantal kW's waarmee opgeladen kan worden) en het energieverbruik van de auto. 

Je berekent de laadsnelheid door het laadvermogen te delen door het energieverbruik van een elektrische auto. Neem bijvoorbeeld de Kia EV6 met het 77,4 kWh-accupakket. Dit model heeft een energieverbruik van 16,5 kWh/100 kilometer. De laadsnelheid van deze auto varieert afhankelijk van de manier waarop hij wordt opgeladen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • 3,7kW-lader: 3,7 kW / (16,5 kWh/100 km) = 22,5 km/u (of 0,37 km/minuut)

  • 11kW-lader: 11 kW / (16,5 kWh/100 km) = 66,7 km/u (of 1,1 km/minuut)

  • 150kW-lader: 150 kW / (16,5 kWh/100 km) = 909 km/u (of 15 km/minuut)

  • 240kW-lader: 240 kW / (16,5 kWh/100 km) = 1454 km/u (of 24 km/minuut)

©Chayatorn L.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?

De tijd die ervoor nodig is om je elektrische auto op te laden hangt dus af van meerdere factoren, zoals het soort laadpaal dat wordt gebruikt, de capaciteit van het accupakket en het laadvermogen van de auto. Afhankelijk van jouw situatie zal het opladen van je elektrische auto tussen de 3 en 10 uur in beslag nemen. Hoe lager het vermogen van de laadpaal en hoe groter de capaciteit van het accupakket, des te langer zal het laden duren – en vice versa. 

Tegenwoordig kunnen de meeste reguliere laadpalen een auto binnen een uur of 8 opladen. Laad je je auto thuis of op het werk op, dan zul je in de meeste gevallen dus met een volle batterij weer op weg kunnen wanneer je wilt vertrekken. Sommige elektrische auto's beschikken over de mogelijkheid om met een vermogen van 22 kW te laden bij een reguliere laadpaal. Bij deze auto's duurt het opladen slechts enkele uren om de batterij van 10% tot volledig op te laden.

©David Schunack

Hoelang duurt het opladen met een snellader?

In tegenstelling tot reguliere laadpalen gebruiken snellaadpalen geen wisselstroom, maar gelijkstroom om een auto op te laden. Dit zorgt voor een hogere laadsnelheid. Afhankelijk van het laadvermogen van de auto kun je bij een snellaadpaal laden met 50-350 kW, aanzienlijk meer dan bij een gewone laadpaal. In het beste geval kun je je auto in minder dan 20 minuten van 10% tot 80% opladen. Elektrische auto's die niet over het maximum laadvermogen beschikken, kunnen alsnog in ongeveer drie kwartier weer verder met een nagenoeg volle batterij. Onthoud dat je bij 80% kunt stoppen met laden, daarboven daalt namelijk het laadvermogen.

Dankzij de korte laadtijd is het idee van snelladers erg aantrekkelijk, maar in de praktijk hoef je dit soort laadpalen alleen tijdens lange reizen of voor een noodstop te gebruiken. Veel EV-rijders gebruiken snellaadpalen slechts een aantal keer per jaar. Ze zijn immers een stuk duurder dan reguliere laadpalen. Snellaadpalen hebben geen negatief effect op de batterijcapaciteit, tenzij je ze overmatig gebruikt.

©tapui

Tips om je EV zo snel mogelijk op te laden

Er zijn een aantal manieren om de laadsnelheid van je elektrische auto te optimaliseren. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:

  • Vind de juiste laadpaal: Als je het laadvermogen van je auto kent, kun je de juiste laadpaal zoeken om je EV met een zo hoog mogelijke snelheid op te laden. Er bestaan allerlei apps en online platforms die je een overzicht kunnen bieden van de verschillende laadpalen en -stations.

  • Opladen tijdens daluren: Het kan lonen om je auto op te laden wanneer het minder druk is. Hoe meer auto's er bij een laadstation staan op te laden, hoe lager het laadvermogen van de laadpalen. Als je de mogelijkheid hebt buiten drukke tijden om te laden, zal de laadsnelheid gunstiger zijn. Het kan al helpen om je auto op te laden bij een laadpaal waar nog geen andere auto staat te laden.

  • Het accupakket voorverwarmen: Veel elektrische auto's bieden de mogelijkheid om de batterij op te warmen voordat je de auto gaat opladen. Dit wordt ook wel preconditioning genoemd. Een warm accupakket kan direct de maximale laadsnelheid aan, waardoor de accu sneller vol raakt.

  • Rijd zo efficiënt mogelijk: Een andere manier om je elektrische auto sneller op te laden is door efficiënter te rijden, om zo minder energie te verspillen. Dit kan bijvoorbeeld door je rijgedrag aan te passen en minder hard te accelereren en regeneratief remmen toe te passen. Veel EV's hebben daarnaast een speciale functie, zoals een eco-modus, die ervoor zorgt dat bepaalde elektrische systemen minder energie verbruiken.

  • Oppassen voor extreme temperaturen: Elektrische auto's zijn geen fan van extreme temperaturen. Het is bekend dat accu's gevoelig zijn voor kou, maar ook heel hoge temperaturen kunnen een negatieve invloed hebben op het accupakket en daarmee het laden. Probeer in zulke situaties zoveel mogelijk in te spelen op de weersomstandigheden.

  • Ga de auto uit: Ben je de auto aan het opladen, blijf er dan niet zitten als dat niet nodig is. De auto verbruikt dan energie, waardoor het langer duurt om de accu vol te krijgen.

Als je in de auto blijft zitten tijdens het opladen, verbruikt de auto extra energie doordat systemen zoals de verwarming, airconditioning, elektronica en computers actief blijven. Dit zorgt ervoor dat een deel van het vermogen van de laadpaal wordt gebruikt voor deze systemen, waardoor het langer duurt voordat de accu volledig is opgeladen.

🔋 🚗 Laadpaal voor thuis nodig? 👇🏼

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.