ID.nl logo
EV’s en aanhangers: tips voor de lekkerste trek
© Mike Mareen - stock.adobe.com
Mobiliteit

EV’s en aanhangers: tips voor de lekkerste trek

Het is allang niet meer zo dat elektrische auto's (EV's) geen aanhangers of caravans kunnen trekken. Steeds meer fabrikanten bieden modellen aan die gerust een forse aanhanger of caravan kunnen torsen. Waar moet je op letten als je een EV als trekauto wilt gebruiken?

In dit artikel gaan we in op de vereisten voor het trekken van een aanhanger of caravan en noemen we de belangrijkste zaken waar je op moet letten.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

EV's, zeker in de goedkopere marktsegmenten, hebben vaak een beperkter trekvermogen dan brandstofauto's. Dat heeft alles te maken met de technologie aan boord, te beginnen met de batterijen. Een batterijpakket is zwaar en wordt meestal laag in de auto geplaatst om het zwaartepunt te verlagen en de stabiliteit te verbeteren. Dat beïnvloedt het totale gewicht van het voertuig en de gewichtsverdeling, wat de trekcapaciteit kan beperken.

Daarnaast kunnen EV's bij langdurig zware belasting, zoals het trekken van een aanhanger, moeite krijgen om de elektromotor en batterijen te koelen, wat ten koste gaat van de energie-efficiëntie. En het trekken van een (zware) aanhanger verhoogt het energieverbruik natuurlijk stevig, waardoor de actieradius sowieso sterk wordt beperkt. Een vuistregel is dat de actieradius van de auto in zulke gevallen ruwweg wordt gehalveerd.

Los daarvan hebben natuurlijk ook weers- en wegomstandigheden en je rijstijl invloed op de actieradius, net als de extra luchtweerstand van de aanhanger of caravan.

©Aleksey Stemmer & Aleksandr Pola

Auto-overzicht

Logisch dus dat het vooral grotere, duurdere want krachtiger SUV-achtigen zijn die de zwaarste aanhangers kunnen trekken. Zo is de winnaar van de Trekauto van het Jaar-verkiezing 2024 (een initiatief van ANWB Kamperen) de Kia EV6, die in de geteste uitvoering met 77,4kWh-batterij een vanafprijs van bijna 52.000 euro heeft.

Natuurlijk heeft niet iedereen behoefte aan een auto die 1600 kilo (geremd) kan trekken; er is ruime keuze uit lichtere aanhangers, caravans en vouwwagens, die dus ook achter lichtere EV's kunnen worden gehangen. Overweeg je een EV te gaan rijden en wil je daarmee een aanhanger of caravan kunnen trekken, dan is het dus zaak vooraf te onderzoeken waar je behoefte aan hebt.

Op websites als EV-database.nl vind je een regelmatig geactualiseerd overzicht van alle leverbare elektrische automodellen en hun maximale trekgewicht in alle prijssegmenten. En veel caravanfabrikanten, waaronder marktleider Kip, bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid een caravan te huren, zodat je eerst kunt uitproberen hoe dat bevalt in combinatie met jouw EV. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Keuzes, keuzes...

Waar moet je op letten als je overweegt een aanhanger of caravan achter je EV te hangen? Of als je een EV wilt kopen die jouw caravan of aanhanger kan trekken? Controleer allereerst het maximaal toegestane trekgewicht van de auto. Houd bovendien rekening met de door de ANWB geadviseerde '75 procent-regel': het gewicht van de (beladen) caravan/aanhanger mag niet meer bedragen dan 75 procent van het gewicht van de (beladen) auto.

Let op de laadsnelheid van de auto: hoe sneller de EV kan laden, des te beter, want onderweg met een aanhanger kost opladen nu eenmaal meer tijd dan normaal en je zult vaker een laadpaal moeten opzoeken door de kleinere actieradius – en niet alle laadstations hebben bovendien ruimte voor een auto-aanhangercombinatie, waardoor je beter zult moeten plannen waar je kunt laden. 

Check of de auto regeneratief remmen ondersteunt. Dat kan helpen bij het afremmen van de combinatie, laadt daarbij de batterij op en vermindert daarmee slijtage van de remmen. Ook verdient het aanbeveling om voor een auto te kiezen met rijhulpsystemen die het rijden met een aanhanger vergemakkelijken, zoals achteruitrijcamera's, parkeerhulpen en dergelijke. De eerdergenoemde Trekauto van het Jaar werd bijvoorbeeld geroemd omdat hij beschikt over rijhulpsystemen als adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing, die 'actief blijven zodra er een caravan wordt aangekoppeld'. Dat is niet bij alle merken en modellen het geval.

©Tomasz Zajda

Rijbewijscheck

Last but not least: check je rijbewijs. Je mag met een B-rijbewijs namelijk een combinatie van maximaal 3500 kg trekken als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg. Een elektrische auto is sowieso zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto, en kies je voor een zwaardere caravan of aanhanger, dan kan het combigewicht al snel te hoog worden.

Ga daarbij uit van het maximale kentekengewicht van de auto en tel daar de maximale (beladen) massa van de caravan bij op. Komt het totaal boven de 3500 kg uit, dan mag je er met alleen een B-rijbewijs de weg niet mee op. Dan heb je rijbewijs B+ of BE nodig. 

Geen caravan, wel een trekhaak?

Al zijn vooral kleinere, goedkopere EV's niet in staat om een aanhanger te trekken, de meeste zijn wel geschikt om een fietsendrager te dragen of een kleine aanhanger van maximaal 500 kg te trekken. Ook hier is het belangrijk om de technische specificaties van de elektrische auto waar je je oog op hebt laten vallen te controleren als je een trekhaak wilt laten monteren. In dit artikel lees je daar meer over. 

▼ Volgende artikel
Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges
Huis

Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges

Audio-Technica heeft voor het eerst sinds 2014 een grote update van zijn phono-cartridgelijn uitgebracht. De nieuwe AT33x-serie bestaat uit vijf verschillende modellen, waaronder drie zogeheten stereo moving coil-cartridges en twee mono moving coil-cartridges.

De nieuwe serie introduceert verschillende technische vernieuwingen die de geluidskwaliteit moeten verbeteren. Een belangrijke innovatie is bijvoorbeeld het eerste gebruik van gegoten zink door Audio-Technica in cartridges. Dit materiaal heeft een hoge dichtheid en stijfheid, waardoor ongewenste trillingen worden geminimaliseerd en een rijkere en meer gearticuleerde weergave wordt bereikt, vooral in het midden- en lage frequentiebereik.

Audio-Technica heeft ook een nieuw ophangingsmechanisme ontwikkeld met een iets lagere dynamische compliantie dan conventionele cartridges. Deze aanpassing zorgt voor meer flexibiliteit bij het instellen en betere compatibiliteit met verschillende toonarmen, wat gebruikers meer vrijheid geeft bij het aanpassen van het geluid.

Alle cartridges uit de AT33x-serie worden volgens Audio-Technica in Japan vervaardigd en met de hand afgewerkt door ervaren vakmensen. De nauwkeurige bewerking en zorgvuldige afstelling zijn het resultaat van tientallen jaren ervaring, wat resulteert in een kwaliteits- en betrouwbaarheidsniveau dat volgens Audio-Technica niet mogelijk zou zijn met enkel geautomatiseerde processen. Dit weerspiegelt de Japanse ambachtelijke traditie waar Audio-Technica veel waarde aan hecht.

De verschillende modellen

De stereo-modellen in de serie hebben elk hun eigen kenmerken. De AT33xEN is uitgerust met een elliptische naald die een rijk geluidsveld combineert met stabiele controle, terwijl de AT33xMLD en AT33xMLB microlineaire naaldmodellen zijn die zorgen voor verfijnde expressiviteit en uitzonderlijke controle over een brede bandbreedte bieden.

De mono-cartridges in de serie zijn speciaal ontworpen voor liefhebbers van mono-vinyl. De AT33xMONO/I brengt volgens Audio-Technica de volledige aantrekkingskracht van mono vinyl over, terwijl de AT33xMONO/II zich onderscheidt met een warm, meeslepend geluid. Dit laatste model is het enige in de AT33x-serie dat gebruikmaakt van een samarium-kobaltmagneet en een zuiver ijzeren juk voor een soepele, stabiele en rijk gestructureerde weergave.

Technische innovaties

De AT33x-serie bevat technische innovaties, waaronder dubbele bewegende spoelen voor uitstekende kanaalscheiding en brede frequentierespons, een duraluminium cantilever die harder is dan standaard aluminium, en een hybride behuizing die drie materialen combineert om resonantie over de hele cartridge te verspreiden voor een gebalanceerd, natuurlijk geluid.

De cartridges zijn verder voorzien van PCOCC-spoelleiders zonder kristalkorrelgrenzen voor verminderde signaalverstoring, goudgeplateerde geluidsterminalpennen met een dikkere goudlaag dan conventionele producten, en schroefdraadgaten voor eenvoudigere directe montage op geïntegreerde toonarmen en de meeste standaard headshells.

Beschikbaarheid en prijzen

De Audio-Technica AT33x-serie is vanaf 23 oktober 2025 verkrijgbaar. De stereo-modellen hebben een adviesprijs vanaf 599 euro, terwijl de mono-modellen een adviesprijs hebben vanaf 399 euro.

Platenspelers van Audio-Technica op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk

Dreame timmert hard aan de weg met verschillende robotstofzuigers en presenteert met de Dreame Matrix 10 Ultra een nieuw model. In de basis is dit een soort opgevoerde X50, maar dan met een veel uitgebreider station én meerdere dweilpads.

Fantastisch
Conclusie

De Dreame Matrix 10 Ultra neemt flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.

Plus- en minpunten
  • Klimt over drempels
  • Inschuifbare sensortoren
  • 30.000 Pa aan zuigkracht
  • Stiller dan ooit
  • Uitschuifbare dweilpad en zijborstel
  • Drie soorten dweilpads
  • Drie verschillende soorten zeep
  • Min of meer vol-automatisch
  • Ontzettend duur
  • Zuigprestaties op vloerkleed

Dreame blijft stevig aan de weg timmeren, en dat zie je terug in de nieuwe Matrix 10 Ultra. Zoals we van het merk gewend zijn, bouwt het voort op eerdere modellen met slimme verbeteringen in plaats van een compleet nieuw ontwerp. Denk aan de H15 Pro en de H15 Mix of de H15 FoamWash – allemaal varianten die het topmodel van hun tijd nét iets praktischer of completer maakten. De Matrix 10 Ultra zet die lijn voort waar de X50 Ultra destijds ophield.

Met een adviesprijs van 1599 euro(!) is de Matrix 10 Ultra fors duurder dan de X50 Ultra, die nu rond de 1200 euro kost. Maar daar krijg je ook heel wat voor terug. Alles wat de X50 kon, kan deze robot ook, én meer. Zo heeft hij een uitschuifbare dweil en borstel, wielen die moeiteloos drempels trotseren en een intrekbare cameramodule, zodat de robot ook onder meubels kan schoonmaken.

©Wesley Akkerman

Dreame Matrix 10 Ultra

Om niet te veel in herhaling te vallen, concentreren we ons vanaf hier op de belangrijkste verschillen en toevoegingen. Zo beschikt de Dreame Matrix 10 Ultra nu over 30.000 Pa aan zuigkracht (tegenover 20.000 Pa op de X50) en gaat hij langer mee op een volle batterij (die overigens even groot is), waardoor je er 60 minuten meer uit perst. Verder vallen de iets grotere waterbakken en de kleinere stofbak in de stofzuiger op, maar daar blijft het bij.

Wat zorgt dan voor dat grote prijsverschil? Om te beginnen is het station veel groter en uitgebreider. Dat komt door de ondersteuning voor drie soorten dweilpads: één voor reguliere vloeren en schoonmaak, één voor badkamervloeren en één voor de vettere vlekken in huis (zoals in de keuken). Alle drie de soorten bewaar je netjes in het deurtje van het oplaad- en schoonmaakstation en hoef je bovendien niet handmatig om te wisselen.

©Wesley Akkerman

De uitgebreidere basis

Voordat je een schoonmaaktaak start en je de Dreame Matrix 10 Ultra de opdracht geeft te dweilen, pakt het systeem zelf de pads die het nodig heeft. Dat gebeurt via een intern systeem in de vorm van een soort robotarm zoals je die ook in frisdrankautomaten kunt tegenkomen. Die beweegt op en neer en plaatst de dweilpads direct onder de stofzuiger, waar de dweilen dankzij krachtige magneten op hun plaats klikken. Dat proces kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat.

Het is bovendien zo dat je drie verschillende soorten schoonmaakmiddelen in dezelfde basis kunt inzetten. In de doos zitten drie flesjes met reguliere zeep, zeep voor houten vloeren en een middel waarmee je nare geurtjes verwijdert die huisdieren achterlaten. Zoals altijd raadt Dreame aan alléén de door het bedrijf verkochte middelen te gebruiken, maar in principe staat het je vrij om ook je eigen schoonmaakmiddel te gebruiken dat specifiek bij jouw vloer past.

©Wesley Akkerman

Meer dan genoeg

De Dreame Matrix 10 Ultra is waarschijnlijk te geavanceerd voor het gemiddelde huishouden, dat vaak ook prima uit de voeten kan met een Dreame L40 Ultra AE of Eufy Omni E25. Maar die laten nog weleens steken vallen of laten qua dweilprestaties iets te wensen. De Matrix 10 Ultra komt echter steeds dichter bij 'de ultieme dweilrobot', en dat is vooral te danken aan zijn veelzijdigheid. Niettemin moet je wel erg veeleisend zijn wil je dit systeem überhaupt overwegen.

Qua navigatie en schoonmaakprestaties doet de Dreame Matrix 10 Ultra het ook gewoon goed. De robot gaat secuur langs muren, plinten (die hij ook gewoon meeneemt) en kasten, waardoor er weinig plekjes overblijven die niet gestofzuigd of gedweild worden. Het enige waar je dan nog een beetje rekening mee moet houden, is dat het basisstation veel ruimte in de breedte inneemt en dat kan onhandig zijn. Ook de zuigprestaties op een kleed kunnen nog altijd beter.

©Wesley Akkerman

Via de app kun je instellen wat je van de Dreame Matrix 10 Ultra verlangt. Je beheert het watergebruik, de zuigkracht en de draaicirkels. Hoe kleiner die zijn, des te groter het oppervlak wordt dat hij schoonmaakt. De app biedt ook een onderhoudsscherm waarin je kunt zien wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging of een stofdoek toe is. Ook krijg je daar allerlei tips en updates van de digitale schoonmaakhulp, net zoals bij andere Dreame-producten.

Dreame Matrix 10 Ultra kopen?

Laten we wel wezen: bijna 1600 euro (zonder kortingen) voor een robotstofzuiger is enorm veel geld. Maar de Dreame Matrix 10 Ultra neemt je dan ook flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden, zonder de gebruiker daarbij op te zadelen met meer werk. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.