ID.nl logo
EV’s en aanhangers: tips voor de lekkerste trek
© Mike Mareen - stock.adobe.com
Mobiliteit

EV’s en aanhangers: tips voor de lekkerste trek

Het is allang niet meer zo dat elektrische auto's (EV's) geen aanhangers of caravans kunnen trekken. Steeds meer fabrikanten bieden modellen aan die gerust een forse aanhanger of caravan kunnen torsen. Waar moet je op letten als je een EV als trekauto wilt gebruiken?

In dit artikel gaan we in op de vereisten voor het trekken van een aanhanger of caravan en noemen we de belangrijkste zaken waar je op moet letten.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

EV's, zeker in de goedkopere marktsegmenten, hebben vaak een beperkter trekvermogen dan brandstofauto's. Dat heeft alles te maken met de technologie aan boord, te beginnen met de batterijen. Een batterijpakket is zwaar en wordt meestal laag in de auto geplaatst om het zwaartepunt te verlagen en de stabiliteit te verbeteren. Dat beïnvloedt het totale gewicht van het voertuig en de gewichtsverdeling, wat de trekcapaciteit kan beperken.

Daarnaast kunnen EV's bij langdurig zware belasting, zoals het trekken van een aanhanger, moeite krijgen om de elektromotor en batterijen te koelen, wat ten koste gaat van de energie-efficiëntie. En het trekken van een (zware) aanhanger verhoogt het energieverbruik natuurlijk stevig, waardoor de actieradius sowieso sterk wordt beperkt. Een vuistregel is dat de actieradius van de auto in zulke gevallen ruwweg wordt gehalveerd.

Los daarvan hebben natuurlijk ook weers- en wegomstandigheden en je rijstijl invloed op de actieradius, net als de extra luchtweerstand van de aanhanger of caravan.

©Aleksey Stemmer & Aleksandr Pola

Auto-overzicht

Logisch dus dat het vooral grotere, duurdere want krachtiger SUV-achtigen zijn die de zwaarste aanhangers kunnen trekken. Zo is de winnaar van de Trekauto van het Jaar-verkiezing 2024 (een initiatief van ANWB Kamperen) de Kia EV6, die in de geteste uitvoering met 77,4kWh-batterij een vanafprijs van bijna 52.000 euro heeft.

Natuurlijk heeft niet iedereen behoefte aan een auto die 1600 kilo (geremd) kan trekken; er is ruime keuze uit lichtere aanhangers, caravans en vouwwagens, die dus ook achter lichtere EV's kunnen worden gehangen. Overweeg je een EV te gaan rijden en wil je daarmee een aanhanger of caravan kunnen trekken, dan is het dus zaak vooraf te onderzoeken waar je behoefte aan hebt.

Op websites als EV-database.nl vind je een regelmatig geactualiseerd overzicht van alle leverbare elektrische automodellen en hun maximale trekgewicht in alle prijssegmenten. En veel caravanfabrikanten, waaronder marktleider Kip, bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid een caravan te huren, zodat je eerst kunt uitproberen hoe dat bevalt in combinatie met jouw EV. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Keuzes, keuzes...

Waar moet je op letten als je overweegt een aanhanger of caravan achter je EV te hangen? Of als je een EV wilt kopen die jouw caravan of aanhanger kan trekken? Controleer allereerst het maximaal toegestane trekgewicht van de auto. Houd bovendien rekening met de door de ANWB geadviseerde '75 procent-regel': het gewicht van de (beladen) caravan/aanhanger mag niet meer bedragen dan 75 procent van het gewicht van de (beladen) auto.

Let op de laadsnelheid van de auto: hoe sneller de EV kan laden, des te beter, want onderweg met een aanhanger kost opladen nu eenmaal meer tijd dan normaal en je zult vaker een laadpaal moeten opzoeken door de kleinere actieradius – en niet alle laadstations hebben bovendien ruimte voor een auto-aanhangercombinatie, waardoor je beter zult moeten plannen waar je kunt laden. 

Check of de auto regeneratief remmen ondersteunt. Dat kan helpen bij het afremmen van de combinatie, laadt daarbij de batterij op en vermindert daarmee slijtage van de remmen. Ook verdient het aanbeveling om voor een auto te kiezen met rijhulpsystemen die het rijden met een aanhanger vergemakkelijken, zoals achteruitrijcamera's, parkeerhulpen en dergelijke. De eerdergenoemde Trekauto van het Jaar werd bijvoorbeeld geroemd omdat hij beschikt over rijhulpsystemen als adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing, die 'actief blijven zodra er een caravan wordt aangekoppeld'. Dat is niet bij alle merken en modellen het geval.

©Tomasz Zajda

Rijbewijscheck

Last but not least: check je rijbewijs. Je mag met een B-rijbewijs namelijk een combinatie van maximaal 3500 kg trekken als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg. Een elektrische auto is sowieso zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto, en kies je voor een zwaardere caravan of aanhanger, dan kan het combigewicht al snel te hoog worden.

Ga daarbij uit van het maximale kentekengewicht van de auto en tel daar de maximale (beladen) massa van de caravan bij op. Komt het totaal boven de 3500 kg uit, dan mag je er met alleen een B-rijbewijs de weg niet mee op. Dan heb je rijbewijs B+ of BE nodig. 

Geen caravan, wel een trekhaak?

Al zijn vooral kleinere, goedkopere EV's niet in staat om een aanhanger te trekken, de meeste zijn wel geschikt om een fietsendrager te dragen of een kleine aanhanger van maximaal 500 kg te trekken. Ook hier is het belangrijk om de technische specificaties van de elektrische auto waar je je oog op hebt laten vallen te controleren als je een trekhaak wilt laten monteren. In dit artikel lees je daar meer over. 

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!