ID.nl logo
Review Peugeot e308 SW - Stationwagon met ruim 400 km bereik
Mobiliteit

Review Peugeot e308 SW - Stationwagon met ruim 400 km bereik

Wie op zoek is naar een volledig elektrische stationwagon met meer dan 400 km range heeft een beperkte keuze. Sterker nog, ze zijn vooralsnog op de vingers van één hand te tellen. Tot nu dan, want Peugeot voegde onlangs een volledig elektrische 308 SW aan het gamma toe en levert daarmee naar eigen zeggen de allereerste volledig elektrische stationwagon van een Europees merk.

Watch on YouTube

Met een aanbod van maar liefst twaalf volledig elektrische modellen heeft Peugeot het dappere plan om in 2025 bekend te staan als dé EV-fabrikant. Jawel, een van de belangrijkste merken uit het Stellantis-concern wil het almachtige Tesla links en rechts passeren. Een onmogelijke opgave? Nou niet per se, want momenteel is de volledig elektrische Peugeot e208 al een van de populairste auto’s in zijn segment, en er zit behoorlijk wat in het vat – negen personenauto’s en drie bedrijfswagens, om precies te zijn.

De eerste personen-EV is er al – de e208 – maar nummer twee en drie zijn reeds gelanceerd en InstaAutoVlog voelde onlangs de Peugeot e308 en e308 SW aan de tand. En met die laatste heeft het merk een primeur in handen: de allereerste volledig elektrische stationwagon van een Europees merk en met een range van ruim 400 km.

Vooruit, het Chinese MG was ze voor met een model als de 5, maar ook Nio was eerder met de ET5 Touring. Vandaar dus de toevoeging ‘van een Europees merk’. Niettemin is Peugeot er vroeg bij, want alleen de nog te verschijnen Opel Astra Electric SportsTourer is een directe concurrent. Niet helemaal toevallig trouwens, aangezien Opel ook onderdeel is van het Stellantis-concern. Zo delen de e308 en e308 SW tal van componenten met de ogenschijnlijk Duitse Astra.

Fraaie designdetails 

Bij het ontwikkelen van de nieuwste generatie Peugeot is het merk uitgegaan van drie pijlers: Allure, Emotion en Excellence. Het Allure-aspect (al jarenlang een vertrouwde Peugeot-term) heeft betrekking op het design. Een sterke troef van de huidige 308, en dat geldt ook voor de elektrische versie. De e308 ziet er afgezien van wat kleine details namelijk hetzelfde uit. Het is een knappe verschijning met fraaie designdetails als een langgerekte motorkap die deels over de voorbumper is gedrapeerd en op die manier zorgt voor een krachtig voorkomen. De kenmerkende 'slagtand' (de led-dagrijverlichting) staat ‘m goed en is bovendien standaard op elke e308, net als de zwarte raamomlijsting en unieke aerodynamische 18-inch lichtmetalen wielen. 

Vanwaar die luxe? Dat komt door de Allure-uitrusting waarin de e308 en e308 SW standaard worden geleverd. Daarnaast zien we een grille met een horizontale structuur en verchroomde details, maar ook extra getint glas vanaf de B-stijl. Daarbovenop krijgt de elektrische 308 extra’s als adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie en stoel- en stuurwielverwarming. Iets sportievers? Opteer dan voor de GT-uitvoering. Dan krijg je andere 18-inch wielen (type ELECTRA, in kapitalen), een sportiever ogende grille, Peugeot-emblemen op de zijschermen en in kleur meegespoten sideskirts. Ook krijg je in dat geval Matrix-koplampen (die een tegen- of voorligger uit het lichtbeeld kunnen filteren) en 3D-led-achterlichten. 

Typische Peugeot-cockpit

Binnen in de e308 kom je ook niets tekort. Naast de kenmerkende en nog steeds unieke i-Cockpit zien we namelijk een volledig digitaal instrumentarium en het nieuwe iConnect multimedia- en navigatiesysteem, inclusief i-Toggles. Daarmee kun je je favoriete functies als snelkoppeling programmeren op een aparte touchscreen. Ook Apple Carplay en Android Auto bijvoorbeeld, en dat werkt geweldig in combinatie met de draadloze verbinding die daarvoor mogelijk is.

Wel is het jammer dat Peugeot op het vlak van navigatie nog wel een slag te maken heeft. EV-routeplanning, waarbij de auto zelfstandig een route via snelladers inplant en daarbij rekening houdt met tal van factoren, is bijvoorbeeld nog niet aan de orde. Navraag geeft echter wel prijs dat er achter de schermen druk aan wordt gewerkt en dat een OTA-update op termijn verandering zou kunnen brengen. Tot slot krijg je standaard half met kunstleder beklede sportstoelen. 

En die sportstoelen zitten behoorlijk goed. Ze zijn goed gevormd en zitten comfortabel maar toch ook stevig genoeg voor voldoende steun op een langere rit of een lekker stukje sturen. Optioneel kun je zelfs kiezen voor een elektrisch verstelbare stoel die het prestigieuze AGR-label draagt en is uitgerust met een verlengbaar zitvlak én massagefunctie. De zit achter het stuur is bovendien uitstekend, mede dankzij het uitgebreid verstelbare stuurwiel en voldoende aflegruimte voor beide armen. Het opvallendste is toch het feit dat deze elektrische 308 vanaf deze plek exact hetzelfde aanvoelt als een benzine-, diesel of hybridevariant. Iets dat jij zomaar eens als een pre zou kunnen ervaren. 

Achterin iets minder riant

Vóórin in de e308 en e308 SW is het dan ook dik op orde, maar op de tweede zitrij gaat het er iets minder riant aan toe. Personen langer dan 1,80 meter die achter een persoon met dezelfde lengte gaan zitten, hebben net aan voldoende knie- en voetenruimte. In zowel de vijfdeurs-Berline als de SW. De leef- en hoofdruimte is verder wel oké, maar zo ruim als in menig crossover-SUV in het c-segment gaat het er zeker niet aan toe.

Wel zien we fijne details als ventilatieroosters en usb-aansluitingen achterin. Net als de PHEV Hybride-308 is de e308 iets krapper in de kofferbak. De brandstof-308 in Berline-uitvoering biedt 412 liter inhoud, terwijl er in de e308 361 liter beschikbaar is – zo'n 50 liter minder dus. Klap je de achterbankleuning neer, dan kun je maximaal 1271 liter aan bagage kwijt. De SW is uiteraard ruimer met minimaal 548 liter inhoud en maximaal 1574 liter als je de achterbankleuning in 60-40 of zelfs 40-20-40 verhouding neerklapt. Er ontstaat dan een nagenoeg vlakke laadvloer. 

Weinig te kiezen

Waar je de e308 en e308 SW lekker aan kan kleden met fijne opties, valt er voor wat betreft de elektrische aandrijflijn minder te kiezen. Sterker nog, er ís geen keuze. Elke e308 of e308 SW is om te beginnen standaard voorzien van een 54kWh-accupakket waarvan 51 kWh netto bruikbaar is. Het gekoelde en verwarmde pakket is standaard op te laden via een 3-fase-boordlader (11 kW) of met maximaal 100 kW aan een snellader. In dat laatste geval laad je de accu van 10-80 procent in net geen 30 minuten. De batterij geeft zijn energie door aan een 156 pk sterke elektromotor op de vooras, waarmee de e308 in 9,8 sec naar de 100 km/u accelereert. De topsnelheid is met 170 km/u begrensd prima. 

Met de compacte accu en het vriendelijke vermogen geeft het merk een duidelijk signaal af. Peugeot zet in op efficiency en doet dus niet mee aan de pk-race. Iets dat lijkt te werken, want ondanks het compacte formaat van de accu komt de e308 Berline volgens de WLTP-methode 412 km ver. De SW houdt er na 409 km mee op. En dat zijn keurige cijfers.

Standaard is de auto voorzien van een warmtepompinstallatie, die ervoor moet zorgen dat we niet al te veel range kwijtraken gedurende koudere weersomstandigheden. Een minpuntje is het gemis van V2-connectiviteit. Een aansluiting waarmee de auto stroom kan leveren aan apparaten ontbreekt, en daarmee ook het terugleveren van energie aan een woning of gebouw. 

Stil, verfijnd en vlot

Hoe de aandrijflijn aanvoelt? Uiterst prettig. Stil, verfijnd, maar zeker ook vlot. Zeker als je de rijmodus Sport selecteert is het een uiterst rappe auto. Dat is onder meer te danken aan de 270 Nm trekkracht, die vanuit stilstand direct beschikbaar is. Pas boven de 130 km/u vlakt het vermogen iets af, maar de 156 pk is gewoon zeer adequaat in dit segment.

De 0-100-tijd mag dan hetzelfde zijn als de 1.2 PureTech-automaat, maar de continue elektrokracht voelt potenter, maar vooral een stuk verfijnder aan. Daarnaast is de cabine uitstekend geïsoleerd, wat bijdraagt aan een comfortabele rijervaring. Waar je wel even rekening moet houden, is het feit dat de elektrische 308 niets mag trekken. Zelfs geen kliko, want het maximale trekgewicht is letterlijk op 0 kg vastgesteld. Heb je een caravan, dan zul je moeten opteren voor de plug-in hybride, die is gehomologeerd op maximaal 1500 kg.

'Lichtgewicht'

Of de beloofde range van 412 km een beetje realistisch is, moet een latere test in Nederland aantonen. Niettemin lijkt de e308 spaarzaam met zijn stroom om te gaan. Moet ook wel, want dat is zonder twijfel datgene waar de auto zich mee moet bewijzen. Helemaal ten opzichte van prijstechnische concurrenten als de Tesla Model 3 Standard Range, die zich op dat vlak al heeft bewezen.

Ten opzichte van de Amerikaan heeft de Fransman echter nog een troef achter de hand, want de keuze voor een compacte elektromotor en een dito accupakket zorgt voor een relatief laag wagengewicht van 1680 kg. Oké, vederlicht is-ie geenszins, maar in vergelijking met een Hyundai Kona, die officieel in een lager segment opereert, scheelt het toch al snel een dikke 100 kg. Ook de Model 3 Standard Range is zwaarder. 

Rijeigenschappen: leuk en speels

Of je daar iets van voelt tijdens het rijden? Niet per se, maar één aspect valt wel direct in de smaak en dat zijn de rijeigenschappen. De elektrische 308 is verreweg de leukste en fijnst sturende 308 van dit moment. Hoewel-ie zo’n 300 kg zwaarder is dan een 1.2 Puretech-benzineversie, voelt de e308 wendbaar, maar bovenal speels aan. Iets dat ongetwijfeld het resultaat is van de plaatsing van de accu in de bodem van de auto, maar ook zeker de veel lichtere krachtbron in de neus. Een 156 pk sterke elektromotor die geen transmissie nodig heeft weegt nu eenmaal een stuk minder dan een driecilinder benzinemotor en al diens componenten als een transmissie. Dus dan mag de e308 in totaal zwaarder zijn, het gewicht zit vooral laag in het midden van de auto. 

Samen met een verfijnde en prettig directe stuurinstallatie zorgt dat voor een erg prettig aanvoelend totaalpakket. De perfecte 308 dus op dat vlak? Nou, niet helemaal, want de rijeigenschappen zijn ook zeker het gevolg van een iets straffere afstelling van de veren en dempers rondom, waardoor de Peugeot e308 korte oneffenheden net iets nadrukkelijk doorgeeft in het interieur. Hoe de SW rijdt? Exact hetzelfde, hoewel-ie 20 kg extra in de schaal legt. Er is geen verschil voelbaar, en dat is absoluut een compliment voor de veel praktischer Stationwagon.  

Gamma is rond

Met de toevoeging van een volledig elektrische versie is het gamma van de 308 en 308 SW dan ook rond. Het model blijkt een echt multitalent en Peugeot biedt je de keuze. De fijnste, dat is ongetwijfeld de e308. Qua verfijning, maar ook de rijeigenschappen. Of Peugeot met dit model al dé EV-fabrikant wordt, valt echter te bezien. Zeker gezien het best forse prijskaartje van minimaal 43.585 euro.

Zo stap je voor een paar honderd euro minder in een Tesla Model 3, terwijl de technisch identieke Opel zelfs net onder de 40.000 euro duikt. Niettemin heeft Peugeot het prijsverschil met een turbo-benzine-automaat-308 relatief klein weten te houden. Zo’n 4000 euro, terwijl een plug-in hybride zelfs duurder is.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite
© deagreez - stock.adobe.com
Huis

Kerststress? In één uur je huis klaar voor de visite

Het is bijna kerst en tussen het regelen van de laatste boodschappen door kijk je om je heen. De post ligt nog op tafel, er slingert speelgoed rond en een grote schoonmaak gaat niet meer lukken. Toch wil je dat je gasten in een net huis binnenkomen. Met een strak plan kun je in precies zestig minuten de perfecte illusie van een schoon huis creëren. Zet de timer, doe je favoriete muziek aan en ga aan de slag.

Dit gaan we doen

We focussen op wat je bezoek ziet en gebruikt. De hal en woonkamer ruimen we snel op, zonder alles schoon te boenen. Het toilet maken we fris in een paar minuten en in de keuken werken we rommel uit het zicht. Met licht, geur en frisse lucht zorgen we tot slot voor sfeer. Om het je extra makkelijk te maken, vind je onderaan een handig tijdschema.

Lees ook: 🎄 De kerstboom versieren: zo doe je dat snel én slim

Je begint waar je gasten binnenkomen. De hal is vaak een rommelige plek, zeker in de winter. Pak een grote mand of krat en gooi daar alles in wat er niet hoort: sjaals die niemand draagt, post, sleutels en rondslingerende tassen. Zet die mand tijdelijk weg in de berging, schuur of desnoods in je eigen kledingkast. Zorg dat er ruimte is aan de kapstok voor de jassen van je bezoek. Klop de deurmat even krachtig buiten uit en haal de stofzuiger snel door de gang. Als je hierna nog dertig seconden over hebt, veeg je met een doekje over de spiegel. Een schone spiegel en een lege vloer geven direct bij binnenkomst al het gevoel van een opgeruimd huis.

De woonkamer: sfeer boven perfectie

Door naar de plek waar jullie de meeste tijd zullen doorbrengen. In de woonkamer geldt nu de regel: opruimen is belangrijker dan boenen. Loop een rondje met een vuilniszak voor alles wat weg kan en een wasmand voor spullen die naar een andere kamer moeten. Maak de salontafel en bijzettafels helemaal leeg. Een leeg oppervlak oogt namelijk direct schoon, zelfs als je niet nat afneemt. Schud daarna de kussens op de bank flink op en vouw plaids netjes op. Haal de stofzuiger alleen door het midden van de kamer en langs de bank; vergeet de hoekjes en plinten, want daar kijkt vanavond niemand naar.

©Евгения Рубцова

Het toilet: kort maar krachtig

Dit is de enige plek waar je gasten echt even alleen zijn en stilzitten, dus hier moet het wel fris zijn. Gelukkig is de ruimte klein. Spuit wc-reiniger in de pot en laat dit even inwerken terwijl je de rest doet. Gebruik een wegwerpdoekje of een sopje voor de bril, de spoelknop, de deurklink en de kraan. Hang een schone handdoek op en controleer of er voldoende toiletpapier ligt. Heb je nog een geurkaarsje of geurstokjes? Zet die dan hier neer. Als het lekker ruikt, voelt je toilet al snel schoner aan.

Puntjes op de i in de keuken

Je hebt nu nog een kwartier over. Snel door naar de keuken. Zorg allereerst dat het aanrecht helemaal leeg is. Als het niet meer lukt om alles af te wassen, zet je de vuile vaat snel in de vaatwasser, ook als deze eigenlijk al vol is. Een andere slimme noodoplossing is om de vaat tijdelijk in een keukenkastje te verstoppen. Het gaat erom dat alles uit het zicht is. Haal tot slot nog even een doekje over het aanrecht en de kookplaat zodat alles weer fris oogt.

©APALKOV | MestoSveta - stock.adobe.com

Sfeer maken

Nu is het tijd voor de belangrijkste truc: het aanpassen van de verlichting. Dim de grote lampen en steek overal kaarsen en sfeerverlichting aan. Dat ziet er niet alleen heel gezellig uit, maar dat zachte licht zorgt er ook voor dat achtergebleven stof of verdwaalde kruimels niet meer opvallen. Tot slot doe je nog één ding voor de sfeer. Zet een raam op een kier voor frisse lucht of zet een pannetje op het vuur met wat water, kaneel en sinaasappelschil voor een heerlijke kerstgeur.

Klaar voor de bel

Kijk nu eens om je heen. Je huis is opgeruimd, het ruikt lekker en het is gezellig verlicht. Niemand die ziet dat je de bovenkant van de kasten hebt overgeslagen. Schenk wat te drinken voor jezelf in en adem uit. Laat die bel maar gaan!

TijdRuimteActieDe truc
00:00 - 00:10HalJassen weg, mat uitkloppen.Ruimte maken op de kapstok voor gasten
00:10 - 00:30WoonkamerRommel in mand, kussens opkloppen.Alleen het 'looppad' stofzuigen
00:30 - 00:45ToiletBril, klink en kraan poetsen.Schone handdoek en geurstokjes
00:45 - 00:55KeukenAanrecht leegmaken.Vaat verstoppen (tijdelijk!)
00:55 - 01:00SfeerLichten dimmen, kaarsen aan.Sinaasappelschillen koken voor de geur
▼ Volgende artikel
Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen
© ID.nl
Huis

Verras je gasten: 5 keer de lekkerste koffie voor de feestdagen

Na een uitgebreid diner is de koffie vaak de afsluiter van de avond. In plaats van een standaard zwarte bak zet je met een paar simpele ingrediënten iets bijzonders op tafel. Je hoeft geen volleerd barista te zijn om indruk te maken; met wat kruiden of een restje chocolade geef je de koffie direct een feestelijke twist. Speciaal voor jou: vijf heerlijke koffierecepten.

Bij deze recepten draait het vooral om het contrast tussen de warme drank en de extra toevoegingen. Je kunt de smaken vaak al voorbereiden voordat de gasten aan tafel gaan, zodat je op het moment zelf niet te lang in de keuken staat. In de tabel onderin zie je telkens wat de basiskoffie voor een recept is en wat je extra toevoegingen zijn.

Lees ook: 5 veelgemaakte espressofouten (en zo voorkom je ze!)

Espresso met witte chocolade en kardemom

Witte chocolade is een goede match voor de sterke smaak van een espresso. Leg een paar blokjes witte chocolade onderin het glas en laat deze langzaam smelten door de hete koffie eroverheen te gieten. Als je een snufje kardemom door de melk mengt voordat je deze opschuimt, krijg je een heerlijke warme en kruidige geur. De kardemom zorgt ervoor dat de zoete chocolade niet de overhand krijgt, waardoor de koffiesmaak goed overeind blijft.

Tiramisu uit een glas

Je kunt de smaken van het bekende Italiaanse dessert ook gewoon drinken. Meng een sterke kop koffie met een drupje amandelsiroop voor de herkenbare smaak van amaretto, maar dan zonder de alcohol. In plaats van gewone melk kun je een mengsel van halfstijve slagroom en een beetje mascarpone bovenop de koffie leggen. Een flinke laag cacaopoeder over de room maakt het plaatje compleet. Dit koffierecept kan eigenlijk ook direct als vervanger van een dessert kan dienen, vooral het serveert met bijpassend koekje, zoals cantuccini of amaretti.

Mokka met sinaasappel en pure chocolade

De combinatie van pure chocolade en sinaasappel doet het altijd goed tijdens de feestdagen. Rasp de schil van een sinaasappel en roer dit samen met een blokje pure chocolade door je warme koffie totdat alles is opgelost. De olie uit de sinaasappelschil geeft een fris aroma dat heel goed samengaat met donker gebrande koffiebonen. Als je dit serveert met een klein stukje sinaasappelschil op de rand van het glas, ziet het er meteen feestelijk uit. De pure chocolade maakt de koffie wat dikker en voller, wat goed past bij een koude winteravond.

Karamel met een snufje zeezout

Gezouten karamel is al jaren populair en dat is niet zonder reden. Het zout versterkt namelijk de zoete tonen van de karamel en haalt tegelijkertijd de bittere randjes van de koffie af. Doe een scheutje karamelsiroop in je glas en voeg daar echt maar een heel klein beetje zeezout aan toe. Gebruik havermelk voor het schuim, omdat dit van zichzelf al een beetje romig en nootachtig smaakt. Het resultaat is een zachte koffie die het door de combinatie van zout en zoet bij bijna iedereen goed doet.

Koffie met honing en kaneel

Voor wie geen chocolade of room lust, is een combinatie van honing en kaneel een goed alternatief. Roer een goede lepel honing door de zwarte koffie en bestrooi de melkschuimlaag met wat kaneelpoeder. De honing geeft een andere soort zoetheid dan suiker en maakt de koffie zachter voor de keel. Het is een eenvoudige manier om een normale latte een feestelijke upgrade te geven met spullen die je waarschijnlijk al in je keukenkastje hebt staan. De geur van kaneel die van de warme melk afkomt, maakt meteen duidelijk dat het kerst is! 

©ID.nl

Zo maak je je koffie helemaal af

Je kunt de feestkoffie nog net wat mooier presenteren door aandacht te besteden aan de garnering. Een klein beetje kaneel, nootmuskaat of cacaopoeder op de melkschuimlaag doet bijvoorbeeld al wonderen. Gebruik een klein zeefje zodat de poeder gelijkmatig verdeeld wordt en er geen klontjes ontstaan. Voor een luxe effect kun je met een fijne rasp wat krullen van een blok pure of witte chocolade schaven. Dit smelt langzaam weg in het schuim en geeft bij elke slok een beetje extra textuur.

Ook met koekjes of fruit kun je creatief uit de hoek komen. Serveer de koffie met een typisch winters koekje op de schotel, zoals een speculaasje of een Italiaanse cantuccini. Een dunne reep sinaasappelschil die je even rond je vinger draait tot een krul staat erg chique aan de rand van het glas. Wil je echt uitpakken, dip de rand van het glas dan in wat water en daarna in suiker voor een bevroren effect. In plaats van een gewone lepel kun je tot slot een kaneelstokje in de koffie zetten, wat tijdens het drinken subtiel steeds meer smaak afgeeft.

ReceptBasisSmaakmakerTopping
Witte chocoladeEspressoWitte chocoladeKardemom
TiramisuSterke koffieAmandelsiroopMascarpone-room
Sinaasappel mokkaEspressoPure chocoladeSinaasappelrasp
Zoute karamelEspressoKaramelsiroopZeezout
Honing & kaneelLatteBloemenhoningKaneelpoeder

Drie espressomachines voor je feestkoffie

De'Longhi PrimaDonna Soul

Dit apparaat van De'Longhi is een zeer uitgebreide volautomaat. Dankzij de 18 voorgeprogrammeerde recepten zet je met één druk op de knop een krachtige espresso of een zachte latte. Voor wie van variatie houdt, biedt dit toestel ook de mogelijkheid om de sterkte van de koffie nauwkeurig aan te passen, zodat je altijd die gewenste sterke kop koffie krijgt. De machine is bovendien via een smartphone-app te bedienen.

Siemens EQ.500

De Siemens EQ.500-serie staat bekend om het gebruiksvriendelijke display waarbij je de koffiespecialiteiten direct via sensorvelden selecteert. Naast de standaard espresso en latte beschikt dit apparaat over de zogenaamde 'aromaDouble Shot'-functie. Hiermee zet je een extra sterke koffie door middel van een dubbel maal- en zetproces, zonder dat de koffie een bittere nasmaak krijgt.

Melitta Barista Smart T

De Melitta Barista Smart TS blinkt uit in veelzijdigheid met maar liefst 21 voorgeprogrammeerde recepten. Een groot voordeel is de fluisterstille molen, waardoor je zonder veel lawaai geniet van versgemalen bonen. Dankzij het dubbele bonenreservoir kun je bovendien eenvoudig wisselen tussen een milde boon voor je latte en een krachtige variant voor de espresso. De machine is via een handige app op je smartphone te bedienen. Met de 'My Coffee Memory'-functie sla je de persoonlijke voorkeuren van acht verschillende personen op.

Watch on YouTube