ID.nl logo
Dat zit lekker ruim! Elektrische auto's met zeven zitplaatsen
© © Mercedes-Benz AG
Mobiliteit

Dat zit lekker ruim! Elektrische auto's met zeven zitplaatsen

Vroeger was het zoeken naar een speld in een hooiberg: een elektrische auto met plek voor de hele familie. De toenemende populariteit van EV's heeft daar verandering in gebracht: inmiddels heb je keuze genoeg als je een elektrische auto met zeven zitplaatsen wilt kopen. Hier vind je een overzicht van de mogelijkheden.

In dit artikel laten we je kennismaken met elektrische zevenzitters. Je leest hoe groot ze zijn, wat ze kosten en wat het vermogen en de actieradius zijn. Deze EV's komen aan bod: • BYD Tang • Hongqi E-HS9 • Kia EV9 • Mercedes-Benz EQB • Mercedes-Benz EQS SUV • Peugeot E-5008 • Tesla Model X • Vinfast VF9 • Volvo EX90

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

BYD Tang

De BYD Tang is een van de eerste drie auto's van het Chinese merk BYD (Build Your Dreams) die in Nederland op de markt kwamen. In het assortiment BYD-modellen staat de Tang boven de 4,45 meter lange Atto 3. In tegenstelling tot de Atto 3 is de Tang een volwassen SUV van 4,9 meter. Bij zo'n grote auto hoort ook een aardig prijskaartje, en dat is in dit geval zo'n 70.000 euro. De BYD Tang debuteert met een 517 pk sterke aandrijflijn, vierwielaandrijving en een actieradius van zo’n 400 kilometer. Een update in 2024 houdt het vermogen hetzelfde, maar dankzij een nieuw accupakket kan de Tang nu 530 kilometer afleggen.

Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 maakt in 2022 een opvallende entree in Nederland. De 5,21 meter lange SUV weegt ruim 2.500 kg en biedt zeeën aan ruimte, waardoor er wel plek is voor zeven zitplaatsen. Zijn vanaf-prijs ligt rond de 68.000 euro en hij is daarmee zeer scherp geprijsd. Je moet het doen zonder bekend logo, maar je krijgt er wel veel auto en een zeer complete uitrusting voor terug. Er zijn meerdere uitvoeringen van de E-HS9: de 84, 99 of 120 kWh hebben een actieradius van 396 tot 515 kilometer en het piekvermogen bedraagt 551 pk.

Kia EV9

De Kia EV9, met een vanaf-prijs van 66.895 euro, is de grootste elektrische auto in de catalogus van het Koreaanse merk. Het vlaggenschip wordt gekenmerkt door een compleet nieuw design en heeft met zijn lengte van 5,01 meter ruimte genoeg voor zeven inzittenden. De EV9 is ondanks zijn formaat relatief scherp geprijsd en biedt veel waar voor zijn geld. Er zijn twee uitvoeringen: de achterwielaangedreven RWD met 204 pk en de 384 pk sterke, vierwielaangedreven AWD. Beide hebben het 99,8 kWh-accupakket, dat goed is voor een actieradius van maximaal 563 kilometer (RWD).

Lees ook: De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

©KIA

Mercedes-Benz EQB

Als je wat weet van de terminologie van Mercedes-Benz*, zou je wellicht niet zeggen dat de compacte EQB een zevenzitter is – maar toch is het zo. Wie voor deze versie kiest, moet genoegen nemen met een iets kleinere bagageruimte van 465 liter (of 1610 liter). De EQB is verkrijgbaar als 250+ en als 300 4MATIC. Zoals de naam verklapt, heeft die laatste uitvoering vierwielaandrijving en dat zul je merken. Niet alleen aan het rijgedrag, maar ook aan de prestaties. De krachtige uitvoering heeft 228 in plaats van 190 pk. Dit betekent wel een kleinere actieradius. De 250+ haalt 530 kilometer, de 300 MATIC 419 kilometer. De vanaf-prijs van de EQB is 49.610 euro.

*Ben je niet bekend met de terminologie? In het kort komt het erop neer dat hoe eerder de letter in het alfabet voorkomt, hoe kleiner de auto is. Een A-Klasse is bijvoorbeeld het kleinste model, daarboven staat de B-Klasse. De EQB is zodoende een van de kleinste modellen uit de volledig elektrische EQ-lijn.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Mercedes-Benz EQS SUV

De Mercedes-Benz EQS SUV (je ziet hem op de foto helemaal bovenaan dit artikel) is de hoogpotige, praktische versie van Mercedes' grootste en meest exclusieve elektrische auto. Dat zie je uiteraard ook terug in de vanaf-prijs: die is 119.427 euro. De EQS SUV is 5,12 meter lang en is zodoende een regelrechte gigant. Je kunt er met zeven personen in, maar de eerste twee zitrijen hebben natuurlijk de meeste beenruimte. Er zijn heel wat uitvoeringen van de EQS SUV verkrijgbaar: de 450, 500, 580 en 680 beschikken allen over 4MATIC-vierwielaandrijving, de 450+ is de enige achterwielaangedreven variant. Normaal gesproken betekent dit een grote actieradius en dat klopt ook hier: de 450+ komt liefst 700 kilometer ver – de rest zit boven de 600 kilometer. De 680 4MATIC is de spierbundel van het stel: deze uitvoering brengt 658 pk naar het asfalt.

Peugeot E-5008

De gloednieuwe Peugeot E-5008 (prijs is nu nog niet bekend) is een volledig elektrische zevenzitter die de concurrentie moet aangaan met duurdere modellen. Met een actieradius tot 660 km, een 21-inch HD scherm en slimme ruimte-indeling zet Peugeot een belangrijke stap in de EV-markt. Qua motoren en kun je kiezen uit 213 pk (73 kWh batterij) en 230pk (98 kWh batterij) met aandrijving op de voorwielen en 320 pk (98 kWh batterij) met aandrijving op alle vier wielen. Verwachte actieradius is 450-660 kilometer, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Tesla Model X

De Tesla Model X (vanaf-prijs 99.990 euro) is de grootste van de vier Tesla-modellen. De 5,03 meter lange SUV heeft zeven (of zes) zitplaatsen waarop je dankzij het bijzondere glazen dak kunt genieten van de omgeving. De Model X is in twee smaken verkrijgbaar: als Long Range of als Plaid. Laatstgenoemde is de high-performance variant met een waanzinnige 1020 pk. De Long Range heeft net als de krachtige Plaid vierwielaandrijving, maar zoals de naam al doet vermoeden maximaliseert deze de actieradius tot een afstand van 580 kilometer.

Vinfast VF9

De Vinfast VF9 debuteert in 2022 als een 5,11 meter lange SUV met zeven zitplaatsen. Er zijn dan twee uitvoeringen verkrijgbaar, die beide worden aangedreven door dezelfde 408 pk sterke aandrijflijn. Verschil is er bij het accupakket: het instapmodel heeft 93 kWh en de rangetopper 123 kWh. De maximale actieradius bedraagt 594 kilometer. De VF9 kon aanvankelijk aangeschaft worden via een accuhuurconstructie, maar dat is inmiddels niet meer het geval. Je kunt tegenwoordig alleen nog de 123 kWh-uitvoering kopen voor minimaal 91.300 euro. Je krijgt wel tien jaar garantie.

Volvo EX90

De Volvo EX90 is in feite de volledig elektrische tegenhanger van de bekende XC90. De luxe SUV is volgens de Zweedse autofabrikant 'de veiligste Volvo ooit'. De EX90 is 5,04 meter lang, heeft een fraai interieur en is ruim en slim ingericht. Achter de derde zitrij past 310 liter aan goederen. De EX90 is in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar: je hebt de Single Motor, Twin Motor en de Twin Motor Performance. Prijzen starten bij 97.785 euro. De Volvo XC90 heeft een actieradius en vermogen tot respectievelijk 580 kilometer en 517 pk.

Meer elektrische auto's met zeven zitplaatsen

Er zijn nog meer elektrische auto's met zeven zitplaatsen verkrijgbaar dan de auto's die hierboven worden genoemd. Het gaat hierbij om personenvarianten van elektrische bestelauto’s zoals de:

·         Citroën ë-Berlingo

·         Citroën ë-SpaceTourer

·         Ford E-Transit Custom Kombi

·         Mercedes-Benz EQV

·         Opel Combo-e Life

·         Opel Vivaro Combi Electric

·         Opel Zafira Life Electric

·         Peugeot e-Expert Combi

·         Peugeot e-Traveller

·         Peugeot e-Rifter

·         Toyota Proace City Verso Electric

▼ Volgende artikel
Review iPhone Air – Opvallend dun én stevig
© Jeroen Boer - ID.nl
Huis

Review iPhone Air – Opvallend dun én stevig

Apple introduceerde onlangs de nieuwe iPhones waaronder de iPhone 17 en iPhone 17 Pro. Dit jaar voegt Apple met de iPhone Air een opvallend nieuw toestel toe aan het assortiment. Anders dan bij de overige smartphones ligt de focus vooral op een zo dun mogelijke vormgeving. Lever je iets in om de dunste te hebben? Wij hebben de iPhone Air getest.

Goed
Conclusie

De iPhone Air wijkt duidelijk af van eerdere iPhones. Het is knap hoe Apple een groot scherm combineert met een opvallend dun en licht ontwerp zonder in te leveren op stevigheid. De titanium rand maakt de behuizing robuust en de telefoon voelt luxe aan. Daarmee positioneert de Air zich als een premium model boven de iPhone 17, al betaal je vooral voor het ontwerp. Op functioneel vlak lever je namelijk in: de Air heeft slechts één speaker, waardoor stereogeluid ontbreekt, en de camera mist een ultragroothoek en telelens. De 48megapixel-hoofdcamera is prima, maar biedt minder mogelijkheden dan je bij een toestel van 1200 euro zou verwachten. De iPhone Air is vooral interessant als je een opvallend lichte en dunne iPhone zoekt.

Plus- en minpunten
  • Dun en licht
  • Stevig
  • Goede camera
  • Uitstekend scherm
  • Goede prestaties
  • Mono-geluid
  • Slechts één camera
  • Minder goede accuduur
  • Alleen eSim kan onhandig zijn
  • Usb-c-poort op usb2.0-snelheid

De iPhone Air is zó licht dat de 5,6 mm dunne smartphone in eerste instantie wel speelgoed lijkt nadat we hem uit het doosje haalden. Schijn bedriegt, want je hoeft echt niet bang te zijn dat je het toestel buigt of zelfs breekt. Apple heeft de Air voorzien van een stevige titanium rand en een heel harde matglazen achterkant. Buigen lijkt praktisch onmogelijk; het bekende YouTube-kanaal JerryRigEverything had een hele opstelling nodig om het toestel daadwerkelijk te buigen. De Air is verkrijgbaar in vier kleuren. Naast zwart en wit heb je de keuze uit lichtblauw of lichtgoud. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Vanaf de voorkant lijkt de iPhone Air op de andere iPhones.

De iPhone Air is dan wel grotendeels 5,64 mm dun, dat geldt niet voor de hele smartphone. Alle techniek heeft Apple bovenaan geplaatst en op de achterkant bevindt zich daar een uitstekend eiland zodat er ruimte is voor alle elektronica. Omdat het bij deze smartphone echt om de dikte gaat, hebben we de schuifmaat erbij gepakt. We meten voor het eiland 8,7 mm terwijl de totale dikte inclusief camera 11,4 mm is. Omdat de dikkere gedeeltes relatief klein zijn, heb je in de praktijk wel gewoon een superdunne telefoon in handen. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Op de achterkant vind je een opvallend camera-eiland met daarop slechts één camera.

Op de zijkant vind je in de dunne rand alle knoppen die je van een moderne iPhone gewend bent, waaronder de zelf in te stellen actieknop en de cameraregelaar. Onderop vind je een usb-c-poort voor het laden en verbinden met een computer. Helaas ondersteunt deze poort net als op de normale iPhone 17 slechts de usb2.0-snelheid en geen snellere usb3.2-snelheid zoals op de iPhone 17 Pro.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPhone Air (rechts) is een stuk dunner dan de tegelijkertijd geintroduceerde iPhone 17.

Het is een mooi ontwerp, maar baart minder opzien dan Apple wellicht gehoopt had. Samsung introduceerde nog niet zo heel lang geleden iets vergelijkbaars met de Galaxy S25 Edge. Deze lichte smartphone is eveneens superdun met 5,8 mm en ook voorzien van een titanium frame. Het is in het 'Android-kamp' de meest vergelijkbare smartphone van dit moment en we ontkomen er dan ook niet aan om de Air op punten met de S25 Edge te vergelijken.

Goed scherm

De iPhone Air is niet alleen veel dunner dan de iPhone 17, maar heeft ook een groter 6,5inch-scherm met een resolutie van 2736 x 1260 pixels. Het scherm valt hiermee qua formaat tussen de iPhone 17 (Pro) en iPhone 17 Pro Max die respectievelijk een 6,3- en 6,9inch-scherm hebben. Het is in ieder geval een prima scherm. Net als op de andere iPhones deze generatie ondersteunt het scherm een hoge verversingssnelheid tot 120 Hz en Always-On display waarmee ook beeld getoond kan worden als de telefoon in stand-by staat.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPhone Air heeft een fraai oled-scherm.

Slechts monogeluid

Het scherm is dus erg goed en het is dan ook geen straf om een film op bijvoorbeeld Netflix te kijken. Er is alleen één probleem als je geen hoofdtelefoon wilt gebruiken: de iPhone Air heeft slechts één luidspreker. Aan de onderkant is geen luidspreker geplaatst waardoor je monogeluid hebt als je een video kijkt met daarbij het geluid van de telefoon. Wat ons betreft een belangrijk nadeel voor een toestel in deze prijscategorie, zeker ook omdat de Galaxy S25 Edge wel stereogeluid biedt. Het geluid van die ene luidspreker is overigens wel gewoon goed, maar bij video's missen we echt wel iets als het geluid van slechts één kant komt. 

Alleen eSim

In de Verenigde Staten niks nieuws, maar hier heeft de iPhone Air de primeur van eerste iPhone met enkel eSim. Er was in de dunne behuizing volgens Apple geen ruimte voor een traditioneel simkaartslot. Of dat echt zo is weten we niet, maar Samsung bewijst met de Galaxy S25 Edge dat het toch mogelijk is om een simkaartslot te integreren in een dunne smartphone. Het hangt vooral van je provider af of dat een nadeel is. Op zich kun je bij veel providers al gebruikmaken van eSim, maar er zijn nog genoeg virtuele providers* zonder eSim. Het kan niet anders dan dat eSim steeds meer de norm gaat worden, maar controleer dus goed of je provider eSim levert als je nu een simkaartje gebruikt.

*Virtuele providers zijn providers zonder netwerk, zoals bijvoorbeeld 50+ Mobiel, Lebara en Budget, die hun diensten inkopen bij één van de drie grote netwerken. Zulke providers zijn goedkoper en lopen technisch vaak wat achter.

Goede prestaties

De iPhone Air is voorzien van een Apple A19 Pro-chip voorzien van een 6core-cpu bestaande uit 2 snelle en 4 efficiënte cores in combinatie met 12 GB RAM. Ondanks dezelfde naam, is het niet helemaal dezelfde chip als je in de iPhone Pro vindt. De A19 Pro in de iPhone Air heeft 5 in plaats 6 gpu-cores, hetzelfde aantal als de A19 in de iPhone 17. De chip zit hiermee tussen de A19 en de 'echte' A19 Pro in. Sowieso lijken de A19 en A19 Pro veel op elkaar en de A19 is al een van de snelste smartphonechips op de markt. De iPhone Air is dan ook gewoon een indrukwekkend vlot toestel.

Je krijgt net als op de andere iPhones minimaal 256 GB opslag. Dat is uit te breiden naar 512 GB of zelfs 1 TB, een teken dat Apple deze telefoon meer onder de Pro-modellen schaart. Dan heb je overigens wel een toestel van 1729 euro in handen. 

Relatief kleine batterij

De iPhone Air heeft een batterijcapaciteit van 3149 mAh. Dat is bijzonder weinig voor een moderne smartphone en een stuk minder dan de 3692 mAh die je in de iPhone 17 vindt – en dat terwijl het scherm wat groter is. De accu is merkbaar kleiner dan die van de tegelijkertijd gelanceerde iPhone 17. Toch is het in de praktijk mogelijk om een dag door te komen zonder bij te laden, maar dan moet het toestel wel echt aan de lader. Draadloos laden via MagSafe is ook mogelijk.

Afhankelijk van je gebruik kan de accu natuurlijk wel eerder leeg zijn. Om dat op te lossen heeft Apple een speciale MagSafe-batterij gemaakt die je achterop de iPhone Air plakt. Deze powerbank bevat dezelfde accu als die in de iPhone Air zit, maar door verliezen die optreden bij onder andere draadloos laden voeg je zo'n 65 procent extra batterijcapaciteit toe aan de iPhone. Deze MagSafe-batterij werkt overigens alleen goed op de iPhone Air, op andere iPhones kun je hem niet goed op de achterkant plakken.

©Jeroen Boer - ID.nl

De MagSafe-batterij is een compacte powerbank voorzien van dezelfde accu als de iPhone Air.

Doordat de iPhone Air bijzonder dun en licht is, is de smartphone ook met gekoppelde accu op zich te gebruiken, maar dan voelt het geheel meer als een doorsnee smartphone met groot scherm. Dat is op zich wel een voordeel ten opzichte van de meeste andere powerbanks. Met een prijs van 115 euro is de magnetische powerbank wel erg duur, zeker voor de geboden accucapaciteit. Normale powerbanks met een veelvoud van de capaciteit kosten veel minder dan deze MagSafe-batterij. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Je kunt de iPhone Air gewoon gebruiken met vastgeplakte MagSafe-batterij.

Slechts één camera

Achterop heeft de iPhone Air net als sommige andere smartphones een naar buiten uitstekende balk die je een camera-eiland zou kunnen noemen, ware het niet dat er op de brede balk maar één camera en een flitser geplaatst is. Die camera is dezelfde 48megapixel-hoofdcamera die je op de iPhone 17 vindt. Dat is op zich een prima camera waarmee je in de camera-apps kunt kiezen uit de zoomfactor 1x en 2x. De 2x-zoomfactor maakt een uitsnede uit het beeld; dat resulteert gewoon in scherpe foto van 12 in plaats van 24 megapixel, net als op andere iPhones. Dat zijn al je keuzes, want de iPhone Air heeft net als instapper iPhone 16e maar één camera. De heel goede 48megapixel-ultragroothoekcamera die je op de iPhone 17 vind waarmee je ook macrofoto's kunt maken ontbreekt. Toch jammer voor een smartphone die meer dan 1200 euro kost. Ook een telelenscamera die je op de iets duurdere iPhone 17 Pro vindt, ontbreekt. Daarbij bewijst Samsung met de vergelijkbare Galaxy S25 dat het wel mogelijk is om twee camera's te integreren in een superdunne telefoon. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Achterop vind je maar één camera, dezelfde als de hoofdcamera op de iPhone 17.

De aanwezige camera maakt gelukkig wel prima foto's. De kleuren zijn uitstekend en ook op de scherpte is niks aan te merken. Ook in het donker kun je bruikbare beelden produceren. De software schakelt automatisch over op nachtmodus, maar dit kun je ook zelf instellen. Je krijgt ook de nieuwe selfiecamera die scherpe beelden schiet en automatisch bepaalt hoe je het beste in beeld bent. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 1x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 2x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 1x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 2x.

Conclusie

Met de iPhone Air krijg je dit jaar echt iets anders in handen ten opzichte van eerdere iPhones. Het is indrukwekkend dat een telefoon met een groot scherm zo dun en licht is terwijl er met de stevigheid niks mis is. Dankzij een titanium rand is de iPhone Air praktisch onbreekbaar en daar hoef je je tijdens alledaags gebruik geen zorgen over te maken. De iPhone Air voelt kortom luxe aan en is in het assortiment van Apple met zijn flink hogere prijs duidelijk een meer premium model dan de iPhone 17. Je betaalt echter vooral voor die dunnere vormgeving, want op het gebied van mogelijkheden lever je best wel wat in. Zo heeft de iPhone Air maar één speaker waardoor stereogeluid onmogelijk is; jammer als je je smartphone vaak gebruikt voor bijvoorbeeld Netflix. Daarnaast lever je ook in op fotografiegebied. De aanwezige 48megapixel-hoofdcamera is hetzelfde als op andere iPhones en maakt echt prima foto's, maar wordt niet bijgestaan door een ultragroothoek of telelens waardoor foto's met een extra brede beeldhoek, macrofoto's of ver inzoomen niet mogelijk zijn. Iets dat je eigenlijk wel zou verwachten op een smartphone waar je 1200 euro voor betaalt. Je kiest de Air dus vooral als je echt wat anders wilt hebben.

▼ Volgende artikel
Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon
© © 2019, JJ Gouin All Rights Reserved
Huis

Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon

Met de herfst in aantocht dwarrelen de bladeren weer massaal naar beneden – en niet zelden belanden ze in je dakgoot. Samen met ander vuil kan dat de afvoer verstoppen, vooral bij nat weer. Om lekkages en andere problemen te voorkomen, is het verstandig je dakgoot regelmatig schoon te maken. Maar hoe pak je dat aan?

⏱️ Dit artikel in het kort:
  • Gereedschap: dit heb je nodig

  • De dakgoot schoonmaken: hoe vaak en wanneer?

  • Stappenplan dakgoot schoonmaken

  • Dakgoot schoonmaken? Zo doe je het veilig

  • Slimme tips voor een schone dakgoot

Lees ook: 🍂 Herfstklus: zo maak je je tuinmeubilair winterklaar

Gereedschap: wat heb je nodig?

Voor het doorspoelen van je dakgoten is een tuinslang onmisbaar. Monteer hier een dakgootreiniger op: een opzetstuk met borstel en harkje waarmee je vuil verwijdert en de goot grondig schoonmaakt. Met een telescoopsteel kun je zelfs vanaf de grond werken – handig en veilig. Toch is het slim om af en toe de ladder te nemen, zodat je goed kunt zien wat je doet en geen hoeken overslaat.

Lees ook: Zo werk je veilig in de hoogte met een ladder

Handschoenen zijn een must, of het nu tuinhandschoenen of huishoudhandschoenen zijn. Draag daarnaast oude kleding met lange mouwen, want het water dat uit de goot spat is meestal niet schoon.

Zink of kunststof

Dakgoten zijn meestal van zink of kunststof. Bij zinken dakgoten is het extra belangrijk om ze goed schoon te houden, omdat rottende bladeren de beschermende oxidelaag kunnen aantasten.

Een dakgoot heeft altijd een lichte helling, zodat het water naar de regenpijp kan stromen. Met een tuinslang kun je controleren of dit goed werkt. Blijft het water staan, dan moet je de dakgoot repareren. Dit is vooral van belang bij zinken dakgoten vanwege het risico op aantasting van de oxidelaag. Het repareren van een zinken dakgoot is relatief eenvoudig, bijvoorbeeld met rubber seal, reparatietape of vloeibare zink.

Hoe vaak en wanneer schoonmaken?

Eén keer per jaar je dakgoot reinigen is meestal genoeg. Woon je echter tussen veel bomen, dan kun je beter wat vaker aan de slag. Meer blad betekent immers meer kans op verstopping. De beste periode voor de grote schoonmaak is het late najaar: als het niet meer vriest en de meeste bladeren gevallen zijn. Net na een regenbui werkt het schoonmaken makkelijker, omdat het vuil dan losser ligt. Je kunt de goot ook zelf natmaken met de tuinslang.

©bildlove

Stappenplan voor een schone dakgoot

Voordat je begint: veiligheid eerst! Gebruik een stevige ladder die stabiel op een vlakke ondergrond staat. Draag kleding die vies mag worden (bijvoorbeeld een oud shirt met lange mouwen, een stevige broek en rubberen handschoenen) zodat je beschermd bent tegen vuil en scherpe randen.

1 - Verwijder grof vuil

Gebruik een plastic schep, gootschep of oude spatel om bladeren, takjes en ander afval uit de goot te halen. Leg een zeil op de grond of gebruik een emmer of vuilniszak om het netjes te houden. Heb je vooral droog blad in de goot liggen, dan kan een bladblazer met speciaal opzetstuk ook uitkomst bieden.

2 - Spoel alles goed door

Spoel de goot en regenpijp door met een tuinslang, van het ene uiteinde naar het andere. Zo controleer je meteen of het water goed doorstroomt. Blijft er vuil achter, gebruik dan een schuurspons of staalborstel om het te verwijderen.

3 - Controleer op verstoppingen en schade

Kijk tijdens het schoonmaken of er geen blokkades in de afvoerpijp zitten. Gebruik eventueel een ontstoppingsveer. Controleer ook de staat van de goot zelf: scheuren, losse verbindingen of roestige beugels kun je beter direct repareren of vervangen.

4 - Onderhoud op de lange termijn

Een jaarlijkse schoonmaakbeurt houdt je dakgoot in goede conditie. Zo voorkom je dat water blijft staan of in huis doordringt, wat schimmel of vochtproblemen kan veroorzaken.

5 - Maak je dakgoot winterklaar

Voordat de vorst invalt, is een extra controle aan te raden. Blokkades kunnen in de winter leiden tot ijsvorming en schade aan de goot.

❄️ IJsdammen

Een ijsdam ontstaat wanneer smeltwater van sneeuw of ijs op het dak niet goed kan wegstromen door een verstopte dakgoot. Het water bevriest vervolgens aan de randen van het dak, waardoor er een opeenhoping van ijs ontstaat. Dit kan leiden tot ernstige problemen, zoals lekkages, omdat het smeltwater zich onder de dakbedekking kan ophopen en in je huis kan sijpelen. IJsdammen kunnen ook extra gewicht op de dakgoten en het dak veroorzaken, wat schade kan aanrichten.

©Tomasz Zajda


Veilig werken op hoogte

Zorg altijd voor een stevige, stabiele ladder op een vlakke ondergrond. Draag schoenen met grip en overweeg een veiligheidsharnas bij hogere daken. Is de ladder nat, wacht dan tot deze droog is. Laat bij voorkeur iemand in de buurt blijven terwijl je werkt.


Slimme tips voor een blijvend schone goot

Bladvangers helpen, maar houden niet alles tegen. Klein vuil kan alsnog ophopen en zelfs mosgroei veroorzaken. Bevestig tijdens het schoonmaken je emmer of vuilniszak aan de ladder, zodat je beide handen vrij hebt. Laat je het vuil liever op de grond vallen, dan moet je later nog opruimen – extra werk dus.

Een hogedrukreiniger kan handig zijn, maar gebruik een lage stand om schade te voorkomen. Een gewone tuinslang met een goede sproeikop werkt vaak net zo goed.