ID.nl logo
Winterbanden: waarom en wanneer zijn ze onmisbaar?
© MICHELE D'OTTAVIO
Mobiliteit

Winterbanden: waarom en wanneer zijn ze onmisbaar?

De winter staat voor de deur. Voor velen is dit hét moment om van autobanden te wisselen. Maar misschien twijfel je nog over het nut van winterbanden en of ze voor jouw auto wel echt noodzakelijk zijn. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten om ook 's winters veilig de weg op te gaan.

Na het lezen van dit artikel weet je:

❄ Waarom winterbanden worden aangeraden (en in sommige landen verplicht zijn) ❄ Het verschil tussen winterbanden en all season-banden ❄ Wat de beste periode is om je banden te wisselen ❄ Welke bandenspanning je moet aanhouden voor winterbanden

❄ Ook interessant voor jou: Op wintersport met de auto? Bereid je goed voor met deze tips!

Waarom winterbanden?

Winterbanden zijn in diverse landen een must tijdens de wintermaanden of bij winterse omstandigheden. Hoewel ze in Nederland niet verplicht zijn, is het toch verstandig ze te overwegen. Je hoeft misschien geen besneeuwde bergen te trotseren, maar ook hier kun je verrast worden door winterse weersomstandigheden en de bijbehorende gladde wegen. Winterbanden bieden ook bij lichte vorst al meer grip, zelfs op natte wegen. En dat zijn omstandigheden die we in Nederland nu eenmaal regelmatig ervaren.

Meer hierover lees je in Met de auto op wintersport? Check de bandenregels van jouw bestemming!

Meer grip Daalt de temperatuur onder 7 graden Celsius? Dan bieden winterbanden je meer grip, ook op een nat wegdek.

De samenstelling van het rubber en het profiel van winterbanden wijken af van die van zomerbanden. Hierdoor behouden winterbanden ook bij lagere temperaturen goede grip. De verbeterde grip uit zich onder meer in een kortere remweg op sneeuw of ijzel. Op een droog wegdek bedraagt de gemiddelde remweg met zomerbanden 12 meter en op een nat wegdek 15 meter. Rijd je echter op een met sneeuw bedekte weg bij -5 graden Celsius, dan loopt de remweg met zomerbanden al snel op tot ongeveer 60 meter. Winterbanden bekorten de remweg tot circa 20 meter. In de infographic hieronder is het verschil duidelijk te zien.

De remweg van zomerbanden is op een besneeuwde weg bij matige vorst aanzienlijk langer dan die van winterbanden.

De belangrijkste redenen om winterbanden te gebruiken: ❄ Wanneer de temperaturen onder de 7 graden Celsius zakken, hebben winterbanden meer grip dan zomerbanden, met dank aan het verschil in rubbersamenstelling en profiel. ❄ De betere grip van winterbanden zorgt voor minder kans op glijden of problemen met wegrijden bij sneeuw of ijzel. ❄ Winterbanden creëren een kortere remweg in winterse weersomstandigheden en ook de kans op aquaplaning (watergladheid) wordt verkleind.

Winterbanden versus all season-banden

In tegenstelling tot winterbanden winnen vierseizoenenbanden steeds meer populariteit onder automobilisten. Deze all season-banden vormen een compromis tussen zomer- en winterbanden. Het voordeel is dat je deze banden het hele jaar door kunt gebruiken en wisselen dus overbodig wordt. Het nadeel is echter dat de banden niet geschikt zijn om door de sneeuw te rijden. All season-banden bieden minder grip en maken bijvoorbeeld wegrijden uit stilstand in de sneeuw nog altijd lastig. Ga je bovendien in de winterperiode met je auto naar het buitenland? Dan voldoen vierseizoenenbanden vaak niet in landen waar winterbanden verplicht zijn.

De beste periode voor winterbanden

Wanneer is het beste moment om van zomer- naar winterbanden te wisselen en vice versa? Dat is eigenlijk erg eenvoudig. Het moment waarop de klok wordt verzet van zomertijd naar wintertijd en omgekeerd, is het ideale tijdstip voor een bandenwissel. Zo wissel je je banden steeds op tijd, want naast zomerbanden in de winter zijn winterbanden in de zomer evenmin aan te raden. Rijden op winterbanden in de zomer leidt namelijk ook tot een langere remweg en minder goede wegligging. Bovendien slijten de winterbanden sneller, produceren ze meer geluid en veroorzaken ze een hoger brandstofverbruik.

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je banden tijdig worden gewisseld, is door de temperatuur in de gaten te houden. Zorg dat je banden gewisseld zijn voordat het kwik onder de 7 graden Celsius zakt (heb je ons artikel over weerstations al gelezen?). In Nederland is dat globaal tussen november en april. Deze periode komt dus ruwweg overeen met de data waarop de klok een uur vooruit of achteruit wordt gezet.

Makkelijk te onthouden Wordt de klok verzet? Wissel dan ook je autobanden. Zo wissel je jouw banden altijd op tijd.

Bandenspanning van winterbanden

Om winterbanden optimaal te laten functioneren en slijtage te beperken geldt dezelfde bandenspanning als voor zomerbanden. Wel geldt het advies de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen wanneer de buitentemperatuur boven de 7 graden Celsius is. Dit maakt de band wat strakker, waardoor warmteontwikkeling wordt voorkomen. Zo wordt de kans op een klapband verkleind. Er zijn allerlei handige apparaatjes verkrijgbaar waarmee je je bandenspanning makkelijk kunt meten.

©Mariakray - stock.adobe.com

Wel of geen winterbanden?

Wil je deze winter dus veilig de weg op in Nederland en/of Europa? Dan is het gebruik van winterbanden absoluut aan te raden (en in sommige gevallen verplicht) voor rijgemak en veiligheid. Geen zin om je banden steeds te laten wisselen? Overweeg dan all season-banden aan te schaffen. Maar houd er wel rekening mee dat all season-banden het afleggen tegen winterbanden en dat in sommige Europese landen vierseizoenenbanden niet voldoen.

Bekijk hier alle winterbanden

op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis