ID.nl logo
Met de auto op wintersport? Check de bandenregels van jouw bestemming!
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Mobiliteit

Met de auto op wintersport? Check de bandenregels van jouw bestemming!

Ga je met de auto op wintersport? Dan kun je onderweg nogal eens te maken krijgen met winterse omstandigheden. Sneeuw, ijs en gladheid vragen om extra grip op de weg en daar helpen winterbanden bij. Maar hoe zit het nou precies met de regels rondom winterbanden? Waar en wanneer zijn winterbanden verplicht in Europa? Dit en meer lees je in dit artikel.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Exact welke regels voor winterbanden van toepassing zijn op jouw eindbestemming;
  • Welke regels van toepassing zijn in de landen waar je doorheen reist;
  • Waar je meer informatie kunt vinden over winterbanden en andere benodigheden voor een veilige reis naar jouw favoriete wintersportbestemming.
  • Lees ook Op wintersport met de auto? Bereid je goed voor met deze tips

Denk verder dan je eindbestemming

Op deze pagina vind je alle bandenregels voor de populairste wintersportbestemmingen van Europa. Let daarbij wel op: ook voor de landen die je doorkruist onderweg naar jouw bestemming gelden vaak regels waar je rekening mee moet houden. Reis je bijvoorbeeld naar het zuiden, dan is het goed om er rekening mee te houden dat in Luxemburg winterbanden op alle vier de wielen verplicht zijn bij winterse omstandigheden. Voor België zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aan te raden. Zoals ook in Nederland het geval is bij winterse omstandigheden.

❄ Winterbanden in Duitsland

In Duitsland is het verplicht om een auto te voorzien van banden die geschikt zijn voor de actuele weersomstandigheden. Zorg er daarom voor dat je in Duitsland op winterbanden rijdt zodra het winter is of wordt om problemen onderweg te voorkomen.

Regels voor winterbanden in Duitsland:

  • Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Dit geldt ook voor Nederlandse auto’s en campers, maar niet voor motoren.

  • Winterbanden moeten voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake).

  • Winterbanden moeten verplicht een profiel van ten minste 1,6 mm diep hebben, maar een minimum van 4 mm wordt geadviseerd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen worden gemonteerd. Daarbij moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. De maximumsnelheid wordt met een lettercode op de zijkant van de winterbanden getoond. Is deze maximumsnelheid lager dan die van de auto? Dan moet een sticker op het dashboard, binnen het zichtveld van de bestuurder, de maximumsnelheid tonen.

Let op: winterbanden van vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S worden in Duitsland nog tot en met 30 september 2024 beschouwd als winterbanden.

©Andrii Biletskyi

❄ Winterbanden in Frankrijk

In Frankrijk is het gebruik van winterbanden slechts in bepaalde gebieden verplicht. Daarnaast wordt het gebruik van winterbanden in de rest van het land aangeraden.

Regels voor winterbanden in Frankrijk:

  • In de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) ben je sinds 1 november 2021 verplicht om in de winterperiode van 1 november tot en met 31 maart op winterbanden te rijden, tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto. Een overtreding van deze regel wordt sinds 1 november 2022 beboet.

  • Een verkeersbord met een rode rand en in het midden een zwarte winterband en sneeuwketting geeft aan dat je een van de hiervoor genoemde zones betreedt.

  • Banden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) en daarnaast de aanduiding M+S (M&S, MS) worden als winterbanden beschouwd. Daarnaast worden banden met alleen de aanduiding M+S ook getolereerd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen gemonteerd zijn.

  • Je kunt in Frankrijk een rond, blauw bord met een witte autoband en sneeuwkettingen tegenkomen. Rijd je op winterbanden en is de weg bedekt met sneeuw? Dan ben je bij dit bord alleen verplicht sneeuwkettingen te monteren als je op een onderbord de tekst chaînes à neige obligatoires (sneeuwkettingen verplicht) ziet staan.

Let op: vanaf 1 november 2024 voldoen winterbanden die alleen de aanduiding M+S (zonder sneeuwvloksymbool) hebben, in Frankrijk niet meer aan de winterregels. Je bent dan verplicht in de winterperiode in de hierboven genoemde zones sneeuwkettingen mee te nemen.

Winterbanden nodig?

Check het aanbod

❄ Winterbanden in Italië

Er geldt geen algemene verplichting voor het gebruik van winterbanden in Italië, als er maar sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Een winteruitrusting kan wel verplicht zijn op bepaalde wegen, waar dit dan wordt aangegeven door middel van een verkeersbord. In de Aostavallei geldt wel een algemene verplichting voor winterbanden.

Regels voor winterbanden in Italië:

  • In heel Italië is het gebruik van winterbanden globaal verplicht van 15 november tot en met 15 april, tenzij er sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Deze periode kan afhankelijk van het gebied en de weersomstandigheden vervroegd of verlengd worden.

  • In regio’s waar winterbanden of sneeuwkettingen verplicht zijn, wordt dit aangegeven met een groen of blauw bord met de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (winterbanden of sneeuwkettingen aan boord verplicht).

  • Banden met de aanduiding M+S worden als winterbanden beschouwd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen worden gemonteerd. Daarbij moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. De maximumsnelheid wordt met een lettercode op de zijkant van de winterbanden getoond. Is deze maximumsnelheid lager dan die van de auto? Dan moet een sticker op het dashboard, binnen het zichtveld van de bestuurder, de maximumsnelheid tonen. Je vindt dit soort stickers bijvoorbeeld bij Amazon.

©FC Federico C ChiccoDodi

❄ Winterbanden in Oostenrijk

In Oostenrijk zijn winterbanden van 1 november tot en met 15 april verplicht bij winterse omstandigheden. Denk daarbij aan sneeuw, ijs en gladheid. Ook buiten deze periode kunnen winterbanden verplicht zijn in de bergen. Is dat laatste het geval dan wordt dat op locatie aangegeven met verkeersborden.

Regels voor winterbanden in Oostenrijk:

  • Verplicht bij winterse omstandigheden van 1 november tot en met 15 april. Ook voor Nederlandse voertuigen.

  • Banden met de aanduiding M+S (M&S, MS) of het sneeuwvloksymbool (3PMSF) worden gezien als winterbanden.

  • De minimale profieldiepte voor radiaalbanden is 4 mm (voor diagonaalbanden 5 mm). Zodra banden een minder diep profiel hebben worden deze als zomerbanden beschouwd, ook als de juiste aanduiding (zie vorige regel) aanwezig is.

  • De winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd, aanhangers uitgezonderd.

  • Is de weg geheel, of vrijwel geheel, bedekt met ijzel of sneeuw dan is het ook toegestaan zomerbanden met sneeuwkettingen te gebruiken op tenminste de aangedreven wielen. Maar let op: bij lichte sneeuwval of op wegen die slechts gedeeltelijk bedekt zijn met sneeuw of ijs is het verboden om op zomerbanden met sneeuwkettingen te rijden. In dat geval zijn winterbanden alsnog verplicht.

  • Rijd je op zomerbanden zonder sneeuwkettingen tijdens winterse omstandigheden en raak je betrokken bij een ongeluk? Dan loop je het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor het ongeluk, omdat je daarmee het verkeer onnodig in gevaar bracht.

©jozsitoeroe - stock.adobe.com

❄ Winterbanden in Tsjechië

In Tsjechië zijn winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht van 1 november tot 31 maart. Daarnaast moeten er sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn.

Regels voor winterbanden in Tsjechië:

  • Het gebruik van winterbanden is verplicht van 1 november tot en met 31 maart bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijs of temperaturen onder de 4 graden Celsius. De genoemde periode kan worden aangepast aan de weersomstandigheden.

  • Een rond blauw bord met daarop een witte afbeelding van een auto en een sneeuwvlok geeft (meestal in berggebieden) aan waar winterbanden ook buiten de aangegeven periode verplicht zijn. Zelfs als er geen sneeuw of ijs op de weg ligt.

  • Een band met de aanduiding M+S (M&S, MS) wordt als winterband beschouwd.

  • De verplichte minimale diepte van het profiel voor winterbanden is 4 mm.

  • Winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd.

❄ Winterbanden in Zwitserland

In Zwitserland gelden voor het gebruik van winterbanden geen wettelijke verplichtingen. Het wordt echter wel aangeraden winterbanden te gebruiken, omdat er in Zwitserland een boete staat op het veroorzaken van hinder door het gebruik van banden die niet voldoende grip hebben.

Regels voor winterbanden in Zwitserland:

  • Het gebruik van winterbanden is niet verplicht, maar wordt wel dringend aangeraden. Voor je eigen veiligheid, maar ook vanwege de hierboven genoemde boete op het hinderen van het verkeer door te rijden op banden met onvoldoende grip. Je loopt in dit laatste geval ook het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor een eventueel ongeval als gevolg.

  • Het advies is om winterbanden te gebruiken met het sneeuwvloksymbool (3PMSF).

  • Rijd je op zomerbanden zonder sneeuwkettingen tijdens winterse omstandigheden en raak je betrokken bij een ongeluk? Dan loop je het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor het ongeluk, omdat je daarmee het verkeer onnodig in gevaar bracht.

Goed voorbereid op wintersport

Als het goed is weet je nu of winterbanden verplicht zijn voor jouw wintersportvakantie. Maar weet je ook waarom en wanneer winterbanden onmisbaar zijn? En heb je al nagedacht wat er onderweg nog meer mee moet voor een veilige reis? Maak je geen zorgen, wij hebben het voor je uitgezocht. Bereid je goed voor met deze tips voor een wintersportvakantie met de auto en je bent in no-time veilig op weg naar jouw bestemming!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.