ID.nl logo
Met de auto op wintersport? Check de bandenregels van jouw bestemming!
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Mobiliteit

Met de auto op wintersport? Check de bandenregels van jouw bestemming!

Ga je met de auto op wintersport? Dan kun je onderweg nogal eens te maken krijgen met winterse omstandigheden. Sneeuw, ijs en gladheid vragen om extra grip op de weg en daar helpen winterbanden bij. Maar hoe zit het nou precies met de regels rondom winterbanden? Waar en wanneer zijn winterbanden verplicht in Europa? Dit en meer lees je in dit artikel.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Exact welke regels voor winterbanden van toepassing zijn op jouw eindbestemming;
  • Welke regels van toepassing zijn in de landen waar je doorheen reist;
  • Waar je meer informatie kunt vinden over winterbanden en andere benodigheden voor een veilige reis naar jouw favoriete wintersportbestemming.
  • Lees ook Op wintersport met de auto? Bereid je goed voor met deze tips

Denk verder dan je eindbestemming

Op deze pagina vind je alle bandenregels voor de populairste wintersportbestemmingen van Europa. Let daarbij wel op: ook voor de landen die je doorkruist onderweg naar jouw bestemming gelden vaak regels waar je rekening mee moet houden. Reis je bijvoorbeeld naar het zuiden, dan is het goed om er rekening mee te houden dat in Luxemburg winterbanden op alle vier de wielen verplicht zijn bij winterse omstandigheden. Voor België zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aan te raden. Zoals ook in Nederland het geval is bij winterse omstandigheden.

❄ Winterbanden in Duitsland

In Duitsland is het verplicht om een auto te voorzien van banden die geschikt zijn voor de actuele weersomstandigheden. Zorg er daarom voor dat je in Duitsland op winterbanden rijdt zodra het winter is of wordt om problemen onderweg te voorkomen.

Regels voor winterbanden in Duitsland:

  • Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Dit geldt ook voor Nederlandse auto’s en campers, maar niet voor motoren.

  • Winterbanden moeten voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake).

  • Winterbanden moeten verplicht een profiel van ten minste 1,6 mm diep hebben, maar een minimum van 4 mm wordt geadviseerd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen worden gemonteerd. Daarbij moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. De maximumsnelheid wordt met een lettercode op de zijkant van de winterbanden getoond. Is deze maximumsnelheid lager dan die van de auto? Dan moet een sticker op het dashboard, binnen het zichtveld van de bestuurder, de maximumsnelheid tonen.

Let op: winterbanden van vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S worden in Duitsland nog tot en met 30 september 2024 beschouwd als winterbanden.

©Andrii Biletskyi

❄ Winterbanden in Frankrijk

In Frankrijk is het gebruik van winterbanden slechts in bepaalde gebieden verplicht. Daarnaast wordt het gebruik van winterbanden in de rest van het land aangeraden.

Regels voor winterbanden in Frankrijk:

  • In de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) ben je sinds 1 november 2021 verplicht om in de winterperiode van 1 november tot en met 31 maart op winterbanden te rijden, tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto. Een overtreding van deze regel wordt sinds 1 november 2022 beboet.

  • Een verkeersbord met een rode rand en in het midden een zwarte winterband en sneeuwketting geeft aan dat je een van de hiervoor genoemde zones betreedt.

  • Banden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) en daarnaast de aanduiding M+S (M&S, MS) worden als winterbanden beschouwd. Daarnaast worden banden met alleen de aanduiding M+S ook getolereerd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen gemonteerd zijn.

  • Je kunt in Frankrijk een rond, blauw bord met een witte autoband en sneeuwkettingen tegenkomen. Rijd je op winterbanden en is de weg bedekt met sneeuw? Dan ben je bij dit bord alleen verplicht sneeuwkettingen te monteren als je op een onderbord de tekst chaînes à neige obligatoires (sneeuwkettingen verplicht) ziet staan.

Let op: vanaf 1 november 2024 voldoen winterbanden die alleen de aanduiding M+S (zonder sneeuwvloksymbool) hebben, in Frankrijk niet meer aan de winterregels. Je bent dan verplicht in de winterperiode in de hierboven genoemde zones sneeuwkettingen mee te nemen.

Winterbanden nodig?

Check het aanbod

❄ Winterbanden in Italië

Er geldt geen algemene verplichting voor het gebruik van winterbanden in Italië, als er maar sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Een winteruitrusting kan wel verplicht zijn op bepaalde wegen, waar dit dan wordt aangegeven door middel van een verkeersbord. In de Aostavallei geldt wel een algemene verplichting voor winterbanden.

Regels voor winterbanden in Italië:

  • In heel Italië is het gebruik van winterbanden globaal verplicht van 15 november tot en met 15 april, tenzij er sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Deze periode kan afhankelijk van het gebied en de weersomstandigheden vervroegd of verlengd worden.

  • In regio’s waar winterbanden of sneeuwkettingen verplicht zijn, wordt dit aangegeven met een groen of blauw bord met de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (winterbanden of sneeuwkettingen aan boord verplicht).

  • Banden met de aanduiding M+S worden als winterbanden beschouwd.

  • Winterbanden moeten op alle vier de wielen worden gemonteerd. Daarbij moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. De maximumsnelheid wordt met een lettercode op de zijkant van de winterbanden getoond. Is deze maximumsnelheid lager dan die van de auto? Dan moet een sticker op het dashboard, binnen het zichtveld van de bestuurder, de maximumsnelheid tonen. Je vindt dit soort stickers bijvoorbeeld bij Amazon.

©FC Federico C ChiccoDodi

❄ Winterbanden in Oostenrijk

In Oostenrijk zijn winterbanden van 1 november tot en met 15 april verplicht bij winterse omstandigheden. Denk daarbij aan sneeuw, ijs en gladheid. Ook buiten deze periode kunnen winterbanden verplicht zijn in de bergen. Is dat laatste het geval dan wordt dat op locatie aangegeven met verkeersborden.

Regels voor winterbanden in Oostenrijk:

  • Verplicht bij winterse omstandigheden van 1 november tot en met 15 april. Ook voor Nederlandse voertuigen.

  • Banden met de aanduiding M+S (M&S, MS) of het sneeuwvloksymbool (3PMSF) worden gezien als winterbanden.

  • De minimale profieldiepte voor radiaalbanden is 4 mm (voor diagonaalbanden 5 mm). Zodra banden een minder diep profiel hebben worden deze als zomerbanden beschouwd, ook als de juiste aanduiding (zie vorige regel) aanwezig is.

  • De winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd, aanhangers uitgezonderd.

  • Is de weg geheel, of vrijwel geheel, bedekt met ijzel of sneeuw dan is het ook toegestaan zomerbanden met sneeuwkettingen te gebruiken op tenminste de aangedreven wielen. Maar let op: bij lichte sneeuwval of op wegen die slechts gedeeltelijk bedekt zijn met sneeuw of ijs is het verboden om op zomerbanden met sneeuwkettingen te rijden. In dat geval zijn winterbanden alsnog verplicht.

  • Rijd je op zomerbanden zonder sneeuwkettingen tijdens winterse omstandigheden en raak je betrokken bij een ongeluk? Dan loop je het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor het ongeluk, omdat je daarmee het verkeer onnodig in gevaar bracht.

©jozsitoeroe - stock.adobe.com

❄ Winterbanden in Tsjechië

In Tsjechië zijn winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht van 1 november tot 31 maart. Daarnaast moeten er sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn.

Regels voor winterbanden in Tsjechië:

  • Het gebruik van winterbanden is verplicht van 1 november tot en met 31 maart bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijs of temperaturen onder de 4 graden Celsius. De genoemde periode kan worden aangepast aan de weersomstandigheden.

  • Een rond blauw bord met daarop een witte afbeelding van een auto en een sneeuwvlok geeft (meestal in berggebieden) aan waar winterbanden ook buiten de aangegeven periode verplicht zijn. Zelfs als er geen sneeuw of ijs op de weg ligt.

  • Een band met de aanduiding M+S (M&S, MS) wordt als winterband beschouwd.

  • De verplichte minimale diepte van het profiel voor winterbanden is 4 mm.

  • Winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd.

❄ Winterbanden in Zwitserland

In Zwitserland gelden voor het gebruik van winterbanden geen wettelijke verplichtingen. Het wordt echter wel aangeraden winterbanden te gebruiken, omdat er in Zwitserland een boete staat op het veroorzaken van hinder door het gebruik van banden die niet voldoende grip hebben.

Regels voor winterbanden in Zwitserland:

  • Het gebruik van winterbanden is niet verplicht, maar wordt wel dringend aangeraden. Voor je eigen veiligheid, maar ook vanwege de hierboven genoemde boete op het hinderen van het verkeer door te rijden op banden met onvoldoende grip. Je loopt in dit laatste geval ook het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor een eventueel ongeval als gevolg.

  • Het advies is om winterbanden te gebruiken met het sneeuwvloksymbool (3PMSF).

  • Rijd je op zomerbanden zonder sneeuwkettingen tijdens winterse omstandigheden en raak je betrokken bij een ongeluk? Dan loop je het risico (mede)aansprakelijk gesteld te worden voor het ongeluk, omdat je daarmee het verkeer onnodig in gevaar bracht.

Goed voorbereid op wintersport

Als het goed is weet je nu of winterbanden verplicht zijn voor jouw wintersportvakantie. Maar weet je ook waarom en wanneer winterbanden onmisbaar zijn? En heb je al nagedacht wat er onderweg nog meer mee moet voor een veilige reis? Maak je geen zorgen, wij hebben het voor je uitgezocht. Bereid je goed voor met deze tips voor een wintersportvakantie met de auto en je bent in no-time veilig op weg naar jouw bestemming!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro
© iRobot
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare robotstofzuigers voor max 400 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger met eventueel een leegstation? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken robotstofzuigers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 400 euro. De prijzen kunnen schommelen.

iRobot Roomba Combo Essential (Y011040)

Het gespecialiseerde merk iRobot hanteert voor zijn Roomba Combo Essential een schappelijke adviesprijs van 299 euro. Kijk je elders online, dan haal je deze robotstofzuiger voor een nóg lager bedrag in huis. Dit apparaat is bij uitstek geschikt voor harde vloeren. Naast stofzuigen kan deze robot namelijk ook dweilen. Voor elke functie kies je tussen drie standen. Dankzij de ingebouwde sensors botst de schoonmaakhulp nergens tegenaan. Gebruik je de Roomba Combo Essential op een hogere verdieping, dan valt de behuizing bovendien niet van de trap. Dankzij het compacte ontwerp zijn lastige plekken (denk: onder een bed of meubelstuk) moeiteloos bereikbaar.

Volgens de fabrikant resulteert een volgeladen accu in een gebruikstijd tot ongeveer twee uur. Uiteraard is de batterijduur sterk afhankelijk van de ingestelde zuigkracht. Is de accu bijna leeg, dan keert de Roomba Combo Essential automatisch terug naar het laadstation. Je kunt deze slimme stofzuiger eenvoudig met een app bedienen. Stel bijvoorbeeld een schoonmaakschema in of zet het apparaat automatisch aan het werk zodra je weg bent. Je komt dan altijd thuis in een schoon huis! Meer weten? Lees dan deze uitgebreide review op ID.nl.

iRobot Roomba Combo i5

Ten opzichte van de hierboven besproken Roomba Combo Essential is de iRobot Roomba Combo i5 nét wat slimmer. Dit verklaart dan ook de meerprijs. Deze robotstofzuiger genereert eerst een plattegrond van je woning. Handig, want hierdoor kun je het apparaat naar een specifieke kamer sturen. Is een bepaald gedeelte van de vloer wel erg vies? In dat geval voert de Roomba Combo i5 zijn zuigkracht tijdelijk op, zodat er geen vuil achterblijft. Voor huishoudens met jonge kinderen is het kinderslot een welkome aanvulling. Niemand kan de robot per ongeluk starten!

Via twee ronddraaiende borstels belanden er haren, zand en stofdeeltjes in de opvangbak. Daarnaast heeft dit model ook nog een zijborstel voor de plinten. Met behulp van de geïntegreerde dweilrobot maakt de Roomba Combo i5 harde vloeren weer brandschoon. Dat gebeurt met een speciale microvezeldoek. Na een maximale werktijd van 75 minuten navigeert deze robotstofzuiger vanzelf naar het laadstation. Zodra de accu weer is opgeladen, gaat de schoonmaakhulp verder waar hij was gebleven. Bij de standaarduitvoering dien je het stofreservoir handmatig te legen. Ben je vaak van huis? Schaf de Roomba Combo i5 dan inclusief leegstation aan.

Xiaomi X20+

Op zoek naar een betaalbare robotstofzuiger die je niet om de haverklap hoeft te legen? De Xiaomi X20+ voldoet aan alle eisen. Zodra het geïntegreerde stofreservoir vol is, leegt het apparaat dat in het basisstation. Volgens de fabrikant gebeurt dat in slechts tien seconden. Bovendien gaat deze huishoudelijke hulp nog een stapje verder. Als de dweildoeken vuil zijn, worden die automatisch gereinigd. Het basisstation heeft een respectabele capaciteit van vier liter water. Kortom, je hoeft de watertank niet zo vaak bij te vullen. De batterij van 5200 mAh houdt het op een enkele acculading tot zo'n 140 minuten vol.

Naast alle automatische eigenschappen haal je met de X20+ ook gewoon een goede stofzuiger in huis. Zo bedraagt de maximale zuigkracht 6000 Pa. Aan de hand van lasernavigatie kiest de X20+ op eigen houtje een geschikte route. Hierbij ontwijkt de robot moeiteloos obstakels, zoals stoel- en tafelpoten. De dweilfunctie ondersteunt een snelheid van 180 omwentelingen per minuut. Hierdoor verwijdert de X20+ binnen mum van tijd lelijke vlekken op je laminaat-, tegel- of gietvloer. Je kiest in een app op je smartphone de gewenste instellingen. Tot slot bedien je de robotstofzuiger desgewenst op afstand.

Lees ook: Stofzuigen zonder moeite: 5 tips om alles uit je robotstofzuiger te halen

Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595

Met een hoge gemiddelde beoordeling van een 8,3 gooit deze robotstofzuiger op Kieskeurig.nl hoge ogen. De Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 heeft dan ook veel te bieden. In de eerste plaats vereist dit apparaat weinig onderhoud. Dankzij het inbegrepen leegstation kieper je de opgezogen stof- en vuilresten slechts enkele keren per jaar in de prullenbak. Verder werkt alles volautomatisch. Werk je een dagje thuis? Activeer dan de stille modus en werk ongestoord door. Je stelt in een app op je smartphone eventueel schoonmaakschema's en verboden zones in.

De X-Plorer Serie 75 S+ RR8595 doet met behulp van nauwkeurige lasernavigatie een rondje door je huis. Hierbij slaat deze robotstofzuiger geen hoekje over. Bepaal in de app welke ruimte(s) je wilt laten stofzuigen. Fijn is dat de wielen probleemloos drempels van 1,8 centimeter hoogte passeren. De zuigkracht bedraagt 2700 Pa. Heb je een harde vloer? Schakel in dat geval de aanwezige dweilrobot in. Je kiest hierbij tussen vier niveaus voor de watertoevoer. De accu biedt een werktijd van ongeveer twee uur. In dit tijdsbestek reinigt deze veelzijdige robot een oppervlakte van 120 vierkante meter.

Philips 2000-serie XU2000/10

Philips ontwikkelt betaalbare robotstofzuigers voor een schappelijke prijs. Dit recent verschenen model is daarvan een goed voorbeeld. Het is een stofzuiger en dweilrobot ineen, zodat de XU2000/10 moeiteloos ieder vloertype onder handen neemt. Wanneer de schoonmaakhulp tapijt of een vloerkleed detecteert, wordt de zuigkracht direct opgevoerd tot maximaal 2700 Pa. Op die manier komen ook diepgelegen stofdeeltjes in de geïntegreerde opvangbak terecht.

De XU2000/10 maakt eerst een 360 graden-scan van je huis, waarna het apparaat een efficiënte route berekent. In combinatie met een werktijd tot ongeveer 130 minuten op een enkele acculading voldoet dit Philips-product voor de meeste woningen prima. Ga bij een volgeladen batterij uit van een schoonmaakronde van 120 vierkante meter. Woon je groter? Na het opladen keert de robot vanzelf weer terug waar hij eerder was gebleven. In de app zie je op welke plekken de XU2000/10 heeft gestofzuigd. Je kunt daarnaast op afstand een sessie starten en verboden zones selecteren.

▼ Volgende artikel
Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?
© denis_vermenko - stock-adobe.com
Huis

Hoe komt het dat mijn smartphone steeds trager wordt?

Wellicht merk je er zelf wel wat van en anders heb je het vast wel eens om je heen gehoord: smartphones die mettertijd trager worden. En dat terwijl de hardware toch echt razendsnel was op het moment dat je het toestel kocht. Dit is waarom ze toch minder snel worden.

Dat smartphones na een aantal jaar langzamer worden dan toen ze net nieuw waren, heeft een aantal redenen, die we in dit artikel bespreken:

  • Algemene veroudering (of: geplande veroudering)
  • Systeemupdates die meer ruimte in beslag nemen
  • Systeemopslag loopt vol door apps en bestanden

Niet iedereen heeft het geld ervoor (over) om ieder jaar of misschien om de twee jaar een nieuwe smartphone te kopen. De meeste toestellen kunnen minimaal vijf jaar meegaan, maar toch proberen fabrikanten ons ertoe te verleiden een nieuw model te kopen. Want je hebt vast wel gemerkt dat je huidige telefoon trager is dan eerst, toch? Toch?! Aangezien we collectief een hekel lijken te hebben aan trage toestellen, gaan we vaak overstag. Maar als je begrijpt waarom smartphones trager worden, dan kun je daar misschien ook iets tegen doen.

Algemene of geplande veroudering

Eén van de eerste redenen die hieraan ten grondslag liggen is algemene of geplande veroudering. Het idee daarachter is dat techbedrijven producten met een beperkte levensduur uitbrengen. Dergelijke apparaten lopen dan achter op nieuwe producten, kunnen recente technologische ontwikkelingen niet ondersteunen of verslechteren na iedere update.

Met dat soort tactieken proberen fabrikanten er alles aan te doen om je aan het upgraden te krijgen. Maar eerlijk is eerlijk, soms is een apparaat ook aan vervanging toe. Kijk eerst of je nog iets zelf (kunt laten) maken en bedenk dan pas of upgraden echt nodig is. Als je smartphone echt te oud wordt, merk je dat vanzelf en dan kun je het beste upgrademoment zelf inplannen.

©fizkes

Systeemupdates nemen meer ruimte in beslag

In het verlengde van het vorige punt kan het ook zijn dat de systeemupdates voor je smartphone simpelweg meer ruimte in beslag nemen. Nieuwe hardware beschikt over geoptimaliseerde software, die perfect aansluit bij hoe het toestel op dat moment in de markt gezet wordt. Maar na jaren updates en upgrades ontvangen, loopt de systeemopslag al snel vol.

En omdat oudere apparaten ook nieuwere functies ontvangen, blijft die opslag alsmaar vollopen. Het kan ook zijn dat recente functies meer vragen van verschillende systeemonderdelen, waardoor het toestel het gebruik niet meer kan bijbenen. Het kan hierbij helpen om af en toe je toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Systeemopslag raakt vol

En tot slot spelen andere opgeslagen bestanden hier ook vaak een rol in. Hoe meer apps je downloadt, hoe meer opslag er nodig is. En hoe meer apps je gebruikt, hoe voller het cachegeheugen zit. Bovendien brengen appmakers ook steeds updates uit die ruimte in beslag nemen, om nog maar te zwijgen over alle foto's en video's die we tegenwoordig zelf maken in hoge resoluties.

Wat je hiertegen kunt doen is gelukkig simpel. Leeg af en toe het cache van je Android-apparaat of de apps die je gebruikt en sla beeldmateriaal (foto's) op in de cloud of een pc. Het kan daarnaast geen kwaad om kritisch te zijn op de apps die je gebruikt. Verwijder alle apps die al een tijdje digitaal stof verzamelen en voor je het weet voelt je smartphone alweer een stuk sneller aan.

Lees meer: Cache leegmaken en data verwijderen op Android is belangrijk