ID.nl logo
Werk en privé op één smartphone
© PXimport
Huis

Werk en privé op één smartphone

Je privé-smartphone gebruiken voor je werk is steeds gangbaarder. Er is zelfs een mooie term voor bedacht: bring your own device (byod). Andersom kan natuurlijk ook: je krijgt wél een mooie smartphone van je baas, en mag die (onder voorwaarden) ook privé gebruiken. In beide situaties zul je ergens wat zaken willen scheiden. In dit artikel laten we zien hoe je je werk- en privézaken op één smartphone regelt.

1 Gescheiden werelden of niet?

Werk en privé lopen steeds meer in elkaar over en de balans is soms lastig te vinden. Op de smartphone geldt eigenlijk hetzelfde: een scheiding is niet makkelijk te maken. Als je niet oppast heb je een wildgroei aan agenda’s en lopen ook e-mailberichten of WhatsApp-chats door elkaar heen. Maar een aparte smartphone voor je werk is ook niet heel praktisch. Je moet steeds met twee toestellen over straat en die moet je ook nog onderhouden en opladen. Gelukkig kunnen werk en privé prima samen op één smartphone met de juiste instellingen, tools en apps.

2 Android for Work?

Met zogenaamde ‘mobile device management-oplossingen’ is het al heel lang mogelijk om, zowel bij Android als iOS, werk en privé gescheiden te houden op een smartphone. Google liep altijd een beetje achter qua functionaliteiten, maar heeft met Android for Work inmiddels een inhaalslag gemaakt. Werk en privé zijn nu te scheiden via aparte profielen, waarbij de it-beheerder het zakelijke gedeelte beheert, zoals zakelijke apps, e-mail, agenda, contacten, documenten en meer. Hij heeft verder niets te maken met jouw privéprofiel. De aanschaf en implementatie van zulke oplossingen ligt bij je werkgever. Doet die er niets mee, dan kun je gelukkig zelf ook veel doen.

©PXimport

3 Meerdere accounts via dezelfde app?

Je kunt een app normaliter maar één keer installeren. Lastig als je een app voor werk én privé wilt gebruiken met andere gegevens (of een ander account). Gelukkig ondersteunen diverse apps wél meerdere accounts. Zoals Telegram, dat tot drie accounts met verschillende telefoonnummers aankan, met (naar voorkeur) notificaties voor al die accounts. Bij iOS heb je daarvoor wel de (eveneens officiële) Telegram X-app nodig. Ook Instagram (Android en iOS) ondersteunt meerdere accounts. Handig als je het privé gebruikt én op je werk de regie over sociale media voert!

4 Alternatieve apps

Soms ligt de oplossing om twee accounts te gebruiken voor de hand: gebruik een alternatieve app. Maar dan liefst een officiële uit Google Play of de App Store. Schimmige klonen zoals die voor WhatsApp bestaan zijn niet echt een aanrader en werken vaak ook niet. Gelukkig zijn er vaak genoeg opties. Facebook bijvoorbeeld: het bedrijf bracht een Lite-variant voor Android uit waarin je een ander account kunt gebruiken dan in de gewone Facebook-app. Voor Android en iOS zijn er bovendien goede apps van derden, zoals Friendly for Facebook.

5 Gegevens isoleren met Secure Folder

Gebruik je een smartphone voor werk én privé, dan kan het handig zijn als je een app een tweede keer kunt installeren. Samsung heeft daarvoor Secure Folder (Android 7.0 en hoger). Hiermee kun je een beveiligde omgeving opzetten, geïsoleerd van de rest van je smartphone, waarin je apps maar ook bijvoorbeeld bestanden en afbeeldingen een veilige plek kunt geven. Zo kun je dus ook een tweede versie van een app installeren met eigen gegevens. Desgewenst kun je de agenda en contactpersonen in Android delen met apps in de beveiligde omgeving, of andersom. Ook hebben sommige Huawei- en OnePlus-smartphones de optie om apps twee keer te installeren, een functie die Paralell Apps heet.

©PXimport

6 Tweede app-installatie met Parallel Space

Met apps als Parallel Space of App Cloner kun je gemakkelijk een app twee keer installeren: één keer normaal en één keer binnen Parallel Space. Heb je bijvoorbeeld twee sociale accounts bij Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn, dan kun je de installatie in Parallel Space bijvoorbeeld voor je werkaccount gebruiken. Bij sommige smartphones van onder andere OnePlus, Xiaomi, Huawei en Honor is een vergelijkbare functie al in de software ingebouwd, onder namen als Parallel Apps, Dual Apps of App Twin. Ook Samsung biedt iets dergelijks specifiek voor enkele sociale apps onder de naam Dual Messenger.

7 Meerdere gebruikersaccounts in Android

©PXimport

Bij Android kun je al sinds 5.0 met meerdere gebruikersaccounts werken, al heeft niet iedere fabrikant dit overgenomen. Het lijkt niet zo nuttig voor een smartphone, die je (in tegenstelling tot een tablet) vaak niet deelt met anderen. Maar voor het scheiden van werk en privé kan het nuttig zijn. Iedere gebruiker heeft bijvoorbeeld een eigen profiel en appgegevens. Wisselen tussen gebruikers is in de praktijk wel wat omslachtig. Ook mis je snel notificaties voor andere gebruikers: die worden pas getoond als die gebruiker actief is.

8 Werken met twee simkaarten

Steeds meer Android-smartphones bieden plek voor twee simkaarten. De iPhone blijft waarschijnlijk niet lang meer achter. Je kunt hiermee handig een scheiding maken tussen je zakelijke en privé-telefoongesprekken. Je bent op beide nummers bereikbaar en kunt via de instellingen van Android een voorkeurssimkaart kiezen voor oproepen, sms-berichten en mobiele gegevens. Eventueel kun je, bij een uitgaand gesprek, via een pop-upvenster de simkaart – privé of zakelijk – voor dat gesprek selecteren. Let er op dat je bij sommige toestellen, zoals de Samsung Galaxy S9 en Nokia 7 Plus, door het plaatsen van een tweede simkaart geen micro-sd-geheugenkaart meer kunt plaatsen, omdat dat slot wordt gedeeld.

9 WhatsApp op werk- en privénummer?

Wie een dualsim-toestel heeft en bijvoorbeeld aparte simkaarten voor werk en privé gebruikt, zal vast ook op beide nummers WhatsApp willen gebruiken. Officieel kan dit helaas niet. Gelukkig kunnen veel van de in deze workshop genoemde methodes je uit de brand helpen. Maar de beste optie komt eigenlijk van WhatsApp zelf: WhatsApp Business. Dat is eigenlijk de WhatsApp die je al kent, maar dan gericht op bedrijven. Je installeert hem eventueel naast een bestaande WhatsApp en gebruikt hem dus bij voorkeur voor je zakelijke telefoonnummer. Veel beter natuurlijk dan de installatie van een ‘schimmige’ kloon zoals WhatsApp+ of OgWhatsApp. Alternatieven vind je ook in de andere tips in deze workshop, zoals Secure Folder, Parallel Space of het benutten van de extra gebruikersaccounts van Android. Voor je tweede installatie gebruik je dan het andere telefoonnummer. Je toestel zal, zolang de bijbehorende simkaart actief is, gewoon het verificatiebericht van WhatsApp ontvangen en de activatie kunnen voltooien. Een nadeel van met name Parallel Space is dat het batterijverbruik flink kan oplopen.

10 Bundel berichtenstromen met Disa

Gebruik je verschillende berichtendiensten zoals sms, Facebook en Telegram, dan kun je die met Disa handig bundelen. Je kunt zelfs berichten van dezelfde persoon samenvoegen in één gesprek. Disa installeer je via Google Play. Vervolgens voeg je plug-ins voor de gewenste diensten toe. Helaas heeft de plug-in voor WhatsApp de status ‘deprecated’: nieuwe gebruikers kunnen zich momenteel niet registreren en krijgen het advies de officiële WhatsApp-app te gebruiken. Dat is jammer, want Disa was een goede optie om als tweede WhatsApp-installatie te gebruiken op een dualsim-toestel.

©PXimport

11 Toevoegen van e-mailaccounts

Je kunt eenvoudig meerdere e-mailaccounts op je smartphone gebruiken, bijvoorbeeld voor werk en privé. De standaard mailapps in iOS en Android (Gmail) ondersteunen meerdere accounts en accounts van vrijwel alle bekende providers. En anders zijn er volop alternatieve apps voor bijvoorbeeld je zakelijke e-mail en/of agenda. Wil je een account toevoegen, dan doe je dat voor Android bij voorkeur onder Instellingen / Gebruikers en accounts en voor iOS onder Instellingen / Wachtwoorden en accounts. Dat is vaak de enige manier (zie ook de volgende tip) om ervoor te zorgen dat gegevens ook met de contacten- en agenda-app van je toestel worden gesynchroniseerd.

12 Hotmail- of Outlook-agenda synchroniseren

Gebruik je de Outlook-app en configureer je daarin een Hotmail-account of een Outlook-account van je werk, dan merk je wellicht dat de agenda-afspraken wel in de Outlook-app verschijnen, maar niet in je gewone agenda-app. Hartstikke onoverzichtelijk als je meerdere agenda’s gebruikt. Door je account via de instellingen van je smartphone, zoals in stap 11, aan Android of iOS toe te voegen, kun je wel gewoon agenda en contactpersonen synchroniseren. In dit geval kies je daarvoor bij voorkeur de optie Exchange.

©PXimport

13 Exchange gebruiken zonder Exchange-ondersteuning?

Helaas hebben lang niet alle Android-smartphones ondersteuning voor Exchange. Google en Microsoft weigerden lange tijd om elkaars agenda-protocol te ondersteunen. Ontbreekt de Exchange-optie, dan lukt dit veelal wel via de optie Persoonlijk (IMAP). Geef je mailadres en wachtwoord op en kies bij handmatig instellen voor outlook.office365.com of outlook.com als server-adres met 443 als poort. Vervolgens kies je wat er gesynchroniseerd moet worden (zoals de agenda).

14 Alternatieve e-mailapp gebruiken

©PXimport

Hoewel de meeste e-mailapps meerdere accounts ondersteunen, is het soms wel handig om een alternatieve app voor e-mail te installeren. Zo kun je bijvoorbeeld een betere scheiding tussen werk en privé maken. Bekende alternatieven zijn Blue Mail, Spark en Outlook. Wie ook bijvoorbeeld zijn contactpersonen en agenda wil synchroniseren kan het beste eerst, zoals hiervoor besproken, het account op de gebruikelijke manier toevoegen en daarna zo nodig (opnieuw) in de bewuste app.

15 Zorg voor een goede standaardbeveiliging

Wil je voorkomen dat je collega’s je privéfoto’s bekijken, of dat gezinsleden in apps van je werk gaan rommelen? Dan kun je maar beter de toegang tot je smartphone goed afschermen met een krachtige schermvergrendeling. De vingerafdruk is één van de populairste methodes op recente smartphones en werkt meestal afdoende, snel en veilig. Je kunt het beste kiezen voor een pincode of zelfs een wachtwoord als je dat liever hebt. Vind je een schermvergrendeling vervelend omdat het in de weg zit, dan zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld gezichtsontgrendeling of Smart Lock van Android.

16 Meer ontgrendelgemak met Smart Lock

Bij veel versies van Android kun je handig gebruik maken van Smart Lock. Die functie, te vinden in de instellingen, zorgt dat je je toestel niet hoeft te ontgrendelen als je bijvoorbeeld een vertrouwd apparaat bij je hebt, of in de buurt van je huis of werk bent. Een eerste versie verscheen samen met Android 5.0 maar sindsdien zijn er veel verbeteringen en uitbreidingen geweest.

©PXimport

17 Bepaalde apps afschermen voor andere gebruikers

Zijn sommige apps echt alleen voor jezelf, of bevatten ze vertrouwelijke informatie van je werk? Dan kun je toegang tot die apps afschermen met een bijvoorbeeld een patroon of een vingerafdruk. Sommige apps hebben zelf zo’n optie, in andere gevallen kun je dit met apps van derden voor elkaar krijgen – zoals AppLock van DoMobile Lab. Hiermee kun je behalve apps ook diverse functies op je toestel voorzien van een vergrendeling. Standaard wordt een patroon gebruikt als beveiliging maar je kunt vanaf Android 6.0 ook kiezen voor een vingerafdrukvergrendeling, waardoor het nauwelijks in de weg zit.

18 Rooten: geen aanrader

©PXimport

Het zogenaamde rooten van je smartphone is niet aan te raden als je het toestel ook zakelijk gebruikt. Je baas is er niet happig op, gelet op de beveiligingsrisico’s. Er kan immers met alle onderdelen van je toestel worden gerommeld, ook met de normaliter goed beveiligde zakelijke apps. Bovendien kun je mobile device management-oplossingen, als je baas die gebruikt, gemakkelijk om de tuin leiden. Daarom: weren die vaak jail-broken iOS-apparaten en geroote Android-apparaten. En ook veel zakelijke apps, bank-apps en tools als My Knox en Secure Folder weigeren dienst. Het is wel spijtig voor liefhebbers van goede custom roms zoals LineageOS.

19 Sneller chatten via je pc

Op je werk heb je wellicht niet zo veel tijd om te chatten via bijvoorbeeld WhatsApp of Telegram, zeker als het om privézaken gaat. Vergeet dan niet je pc! Het tikken van berichten gaat daarop veel sneller. De meeste chat-apps kun je bovendien volledig via een pc gebruiken. Bij WhatsApp zet je daarvoor WhatsApp Web aan via de instellingen in de app, waarna je de qr-code scant met de desktopsoftware (Windows en macOS) of een browser op https://web.whatsapp.com. Telegram kun je op deels vergelijkbare wijze via desktopsoftware (Windows en macOS) of een browser gebruiken.

20 Profielen voor je werk in Tasker

Met Android-apps als Tasker, Trigger en Llama kun je handig allerlei zaken automatiseren op je smartphone, afhankelijk van bijvoorbeeld je locatie of apparaten in je omgeving. De mogelijkheden zijn eindeloos. In de auto zou je bijvoorbeeld automatisch Android Auto of een ander navigatieprogramma kunnen starten en de schermhelderheid maximaliseren, op je werk kun je het toestel op stil laten zetten of tijdens vergaderafspraken het geluid opnemen. Ook IFTTT (Android en iOS) past in dit rijtje, al is dat meer gericht op het aan elkaar koppelen van internetdiensten.

©PXimport

20 Taken voor werk en privé automatiseren in iOS

Apps hebben onder iOS veel minder mogelijkheden om dingen aan te passen dan onder Android. Toch kun je prima taken automatiseren op iPhone en iPad. Dat bewijst Workflow, sinds kort in handen van Apple. Je kunt hiermee opeenvolgende handelingen in een taak zetten. De app is dus vooral bedoeld om werk uit handen te nemen. Denk aan het automatisch versturen van een bericht met je resterende reistijd, een snelkoppeling naar telefoonnummers die je vaak belt, de weg naar huis opvragen met één druk op de knop of een lijst mailen met alle vrije tijdblokken in je agenda.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!