ID.nl logo
Zo print je eenvoudig vanaf je tablet en smartphone
© Reshift Digital
Huis

Zo print je eenvoudig vanaf je tablet en smartphone

Smartphones en tablets hebben veel zaken van de pc overgenomen. Veel mensen zetten voor afdruktaken echter nog altijd de pc aan, bijvoorbeeld voor het printen van concerttickets of foto's. Onnodig, want vanaf je mobiele apparaat voer je eenvoudig afdrukopdrachten uit.

Tip 01: AirPrint

Wie een iPhone of iPad in bezit hebt, kan via AirPrint afdrukopdrachten uitvoeren. Een voorwaarde is wel dat de printer met deze technologie van Apple overweg kan. De meeste moderne printers met een draadloze netwerkfunctie ondersteunen AirPrint wel. Lees ook: Printen met je iPhone of iPad zonder AirPrinter.

Het is verder van belang dat beide apparaten met hetzelfde wifi-netwerk verbonden zijn. Daarnaast ben je nog afhankelijk van de app-ontwikkelaar: zodra een app AirPrint ondersteunt, is er ergens in het menu een afdrukknop beschikbaar. Vanzelfsprekend zijn de standaard-apps in iOS hiermee uitgerust, zoals Safari, Foto's, Kaarten, Mail en Notities. Tik hiervoor op de deelknop (vierkant met pijl) en kies voor Druk af. Kies de juiste printer in het netwerk en bepaal hoeveel exemplaren je wilt afdrukken.

Indien de printer dubbelzijdig afdrukken ondersteunt, zet je deze functie desgewenst aan. Bevestig onderaan met Druk af. Ook apps van derden waarin een printknop toegevoegde waarde heeft, hebben wellicht ergens een afdrukknop verstopt. Voorbeelden hiervan zijn Evernote en Dropbox. Indien je iPhone of iPad het AirPrint-apparaat niet herkent, staat deze functie misschien nog uitgeschakeld. Neem in dat geval de instellingen van de printer door en activeer deze functie.

©PXimport

Tip 02 Alle bekende printerfabrikanten hebben een plug-in ontwikkeld waarmee je rechtstreeks vanuit diverse Android-apps kunt afdrukken.

Tip 02: Android

Ook bij Android is in veel apps een afdrukknop beschikbaar, zoals in Gmail, Chrome en Foto's. Afhankelijk van welk merk printer je hebt staan, dien je vanuit de Play Store eerst HP Print Service Plugin, Canon Print Service, Epson Print Enabler, Lexmark Print Service Plugin of Samsung Print Service Plugin te installeren. Lees voor de installatie eerst in de beschrijving of de plug-in compatibel is met jouw afdrukapparaat.

Deze plug-ins integreren in Android en maken het mogelijk om draadloze printopdrachten te versturen vanuit het mobiele besturingssysteem. Ga naar Apps / Instellingen / Afdrukken en schakel de zojuist geïnstalleerde plug-in in. De naam van de je printer verschijnt nu op het scherm. Druk rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes en kies voor Instellingen. Afhankelijk van het printermerk zet je de gewenste voorkeursinstellingen naar je hand. In de meeste plug-ins kun je bijvoorbeeld wel aangeven of je dubbelzijdig wilt afdrukken.

Tip 03: Afdrukinstellingen

Nadat je een plug-in van jouw printer aan Android hebt toegevoegd, is afdrukken een fluitje van een cent. Open een app vanuit waar je iets wilt printen. We nemen in deze tip de applicatie E-mail als voorbeeld. Open een mailtje en druk rechtsboven op de knop met de drie puntjes. Via Afdrukken tik je rechtsboven het pijltje aan en druk je op de naam van de printer. In tegenstelling tot iOS, is het in Android wel mogelijk om allerlei printinstellingen naar je hand te zetten. Tik op het pijltje om alle opties uit te vouwen. Geef aan hoeveel exemplaren je wenst en welke pagina's je wilt uitprinten. Verder pas je de instellingen bij Kleur, Papierformaat en Richting naar eigen inzicht aan. Druk op de gele afdrukknop om een printje te maken.

Tip 04: Google Cloudprinter

Een andere manier om vanuit Android afdruktaken te verzenden, is via Google Cloudprinter. Met deze universele oplossing is het mogelijk om iedere printer geschikt te maken voor de ontvangst van mobiele afdruktaken. Een groot voordeel is dat Google Cloudprinter vanaf een online server printopdrachten verstuurt naar je printer. Het is dus niet noodzakelijk dat je smartphone of tablet met hetzelfde wifi-netwerk is verbonden. Een internetverbinding is voldoende om af te drukken, dus je kunt ook vanaf je werk even een printje maken op de printer thuis.

Je voegt de printer eenvoudig toe aan je Google-account. Bepaalde netwerkprinters zijn geschikt om rechtstreeks verbinding met je Google-account te maken zonder tussenkomst van een computer. Controleer in de handleiding van het apparaat of dat het geval is en hoe de registratie dan werkt. Is jouw printer niet direct geschikt, dan kun je hem alsnog gebruiken met Google Cloudprint. Nu moet alleen wel de computer aan staan om te kunnen printen. Je registreert je printer eenvoudig vanuit de browser Chrome. Typ in de adresbalk chrome://devices en druk op Enter. Onder de optie Klassieke printers kies je voor de optie Printers toevoegen. Er verschijnt een lijstje in beeld met gevonden apparaten. Zorg ervoor dat er een vinkje staat voor jouw afdrukapparaat en bevestig met Printer(s) toevoegen.

©PXimport

Tip 04 In Chrome maak je van ieder afdrukapparaat een Google Cloudprinter.

Tip 05: Mobiel afdrukken

Er zijn verschillende Android-apps die ondersteuning voor Google Cloudprinter hebben ingebouwd. Zoek in de Play Store de app Cloudprinter op en installeer deze toepassing. Sinds Android 4.4 KitKat fungeert Cloudprinter als plug-in binnen het mobiele besturingssysteem en niet meer als afzonderlijke app. Navigeer na de installatie naar Apps / Instellingen / Afdrukken. Kies voor Cloudprinter en zet deze functie aan door de schakelaar te activeren.

Als het goed is, verschijnt de naam van de printer in beeld. Vanuit diverse apps start je nu een afdruktaak zoals we in tip 3 hebben beschreven, al kun je nu dus ook buiten het netwerk afdrukopdrachten versturen. Zorg ervoor dat je de juiste cloudprinter selecteert. Overigens zijn er nog meer apps waarmee het mogelijk is om een Google Cloudprinter op je Android-toestel te configureren, zoals PrinterShare, Easy Print en Fiabee. Ook op een iOS-apparaat lukt het om printopdrachten naar een Google Cloudprinter te verzenden, mits je de app PrintCentral Pro installeert. Deze app kost 4,99 euro voor de iPhone en 7,99 euro voor de iPad.

©PXimport

Tip 05 Na de installatie van Cloudprinter is het noodzakelijk dat je de plug-in in Android activeert.

Tip 06: Printer delen

Een leuke functie is dat je een Google Cloudprinter gemakkelijk met andere personen deelt. Op die manier maakt bijvoorbeeld ieder gezinslid printjes vanaf zijn of haar smartphone of tablet. Open de browser Chrome op een pc en typ chrome://devices in de adresbalk. Achter de naam van je printer kies je vervolgens voor Beheren. Zodra je klikt op Delen, verschijnt er een venster waarin je personen uitnodigt om de printer eveneens te gebruiken. Typ onder Mensen uitnodigen de gewenste e-mailadressen en bevestig met Delen. Houd er rekening mee dat je alleen mensen toevoegt die een Gmail-adres gebruiken. Genodigden krijgen een mailtje waarin zij de printer kunnen toevoegen.

©PXimport

Tip 06 Verschillende mensen kunnen van een Google Cloudprinter gebruikmaken.

Tip 07: Epson

Naast de mogelijkheden die standaard al in iOS en Android zitten opgesloten, bieden alle grote printerfabrikanten ook eigen apps aan voor mobiele apparaten. Deze toepassingen maken vanaf een smartphone of tablet via het thuisnetwerk verbinding met de printer. Epson iPrint is een veelzijdige app die veel types van het Japanse merk accepteert. Na de installatie druk je op Tik hier en selecteer printer en Niet geselecteerd. Zorg dat het afdrukapparaat is ingeschakeld.

Als het goed is, herkent Epson iPrint de printer in het netwerk. Druk op de printernaam om het apparaat toe te voegen. Handig is dat je meteen ziet hoeveel inkt de cartridges of toners nog herbergen, zodat je weet of ze binnenkort aan vervanging toe zijn. Vanuit het hoofdvenster heb je de gelegenheid om onder meer foto's, webpagina's en documenten af te drukken. Een groot voordeel ten opzichte van AirPrint en Google Cloudprinter is dat je meer instellingen naar je hand kunt zetten. Zo heb je bij foto's meer mogelijkheden om het gewenste papierformaat en afdrukmateriaal te selecteren. Tik op Afdrukken om je printer aan het werk te zetten. Epson iPrint heeft verder nog mogelijkheden om bestanden vanuit clouddiensten te printen. Er is onder andere ondersteuning voor Google Drive, Microsoft OneDrive en Dropbox ingebouwd.

©PXimport

Tip 08 HP ePrint maakt verbinding met verschillende webdiensten om bestanden vanuit de cloud te printen.

Tip 08 HP

De app HP ePrint ondersteunt maar liefst tweehonderd producten van het Amerikaanse merk. Grote kans dus dat jouw type printer daar ook bij zit als je een HP hebt! Nadat je de app hebt geïnstalleerd, krijg je eerst het verzoek om jezelf te registreren. Deze optie is vooral van toepassing als je ook buitenshuis printopdrachten wilt verzenden naar de HP-printer.

Via Skip sla je de registratieprocedure over als je dit niet nodig vindt. Bekijk of de app jouw printer weet te vinden in het netwerk. Leuk is dat HP ePrint ook laat zien van welke openbare printers je gebruik kunt maken. Vanuit het hoofdmenu heb je toegang tot je foto's en e-mails. Verder zijn er ook functies aanwezig om webpagina's te printen en documenten van bekende clouddiensten op te halen, waaronder Dropbox, Facebook en iCloud.

Tip 09: Canon

Natuurlijk kan Canon niet achterblijven. Onder de naam Canon Mobile Printing stelt het bedrijf een veelzijdige app beschikbaar voor iOS en Android. In tegenstelling tot apps van andere printerfabrikanten hoef je niet eerst de printer te configureren. Je selecteert eerst de gewenste bestanden, bijvoorbeeld één of meerdere foto's. Kies daarna achtereenvolgens voor Select / Confirm Selection / Preview. Druk op Printer om het afdrukapparaat in het netwerk te vinden en bevestig als laatste met Print. Naast de in dit artikel genoemde merken, bieden ook andere bekende printerfabrikanten apps aan voor Android en iOS. Voorbeelden hiervan zijn Samsung, Brother, Xerox en Lexmark.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Gek op Italiaans eten? Kijk dan eens naar een pizzarette: een elektrische tafeloven waarbij iedereen aan tafel zijn eigen mini-pizza's kan beleggen en bakken. Wij vonden er vijf voor je.

Een pizzarette is een elektrische tafeloven met een terracotta koepel, vergelijkbaar met gourmetten. Iedereen aan tafel belegt zijn eigen mini-pizza en schuift deze via openingen in de oven. Binnen enkele minuten heb je een versgebakken, krokante pizza. Het is een gezellige, sociale manier om samen te eten. Wij vonden vijf mooie modellen voor een gezellige avond voor minder dan 100 euro.

Emerio PO‑115848 Pizzarette

Dit model van Emerio is geschikt voor zes personen maar heeft een iets ander ontwerp. De terracottadom is gecombineerd met een stevige kunststof basis met antislipvoetjes. Het apparaat gebruikt ongeveer 1200 watt, wat betekent dat de pizzarette snel op temperatuur komt. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor deeg niet blijft plakken en je weinig tot geen olie nodig hebt. Je kunt de pizzarette niet alleen voor pizza gebruiken; met de zes bijgeleverde spatels maak je ook minipannenkoekjes of wraps. Bovenop de dom bevinden zich kleine openingen zodat stoom kan ontsnappen, wat een knapperige korst bevordert. Een controlelampje laat zien wanneer de oven klaar is voor gebruik.

Review.nlis hét testpanel-platform van Kieskeurig.nl waar je als consument de unieke kans krijgt om de nieuwste producten, zoals elektronica en huishoudelijke apparaten, uitgebreid thuis te proberen. Het concept is eenvoudig: je meldt je aan voor specifieke testacties die jou aanspreken. Word je geselecteerd, dan ontvang je het product om het enkele weken in je eigen omgeving te gebruiken.

In ruil voor deze ervaring deel je jouw ongezouten, eerlijke mening in een review om andere kopers te helpen. Na de testperiode is het zelfs soms mogelijk om het product met een mooie korting over te nemen.

Ariete 919 pizzaoven

Wat deze pizzarette uniek maakt, is de speciale 'Pre-Bake' functie op de platte bovenkant van de handgemaakte terracotta koepel. Hiermee bak je het deeg kort voor voordat je het belegt, wat garandeert dat je pizza’s een perfecte, krokante bodem krijgen en niet zompig worden door de tomatensaus. De poreuze terracotta koepel absorbeert bovendien vocht tijdens het bakken, wat bijdraagt aan die authentieke steenoven-smaak. Dankzij het krachtige vermogen van 1500 Watt zijn de creaties in slechts enkele minuten gaar en knapperig. De set is compleet uitgevoerd met acht geïsoleerde bakspatels en een handige deeguitsteker, zodat je direct aan de slag kunt. Of het nu voor een kinderfeestje is of een uitgebreid diner, met deze Emerio Pizzarette wordt samen eten een culinair feestje zonder gedoe.

Emerio PO‑115985 Pizzarette

Voor kleinere gezelschappen is er de Emerio PO‑115985. Deze compacte pizzarette is ontworpen voor vier personen en heeft een vermogen van 900 watt. Net als bij de andere modellen zorgt een terracottadom voor een gelijkmatige warmteverdeling. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor je deeg of andere ingrediënten eenvoudig omdraait. Het apparaat wordt geleverd met vier hittebestendige spatels en heeft ventilatieopeningen om overtollige stoom af te voeren. Met dit toestel bak je niet alleen pizza’s; je kunt er ook kleine broodjes of taartjes mee maken. Doordat het model compacter is, neemt het minder ruimte in op tafel.

Tristar PZ‑9160 Pizza Festa Gourmet

De Tristar PZ‑9160 onderscheidt zich doordat hij drie functies combineert: pizza’s bakken, raclette en gourmetten. Dit tafeltoestel van 1800 watt heeft een grote ronde bakplaat waarboven je een terracottadom plaatst voor pizza’s. Onder dezelfde kap kun je ook kleine pannetjes gebruiken voor kaas of vlees; ze zijn voorzien van een antiaanbaklaag en worden verlicht door een indicatielampje. De temperatuur stel je handmatig in via een draaiknop en een controlelampje geeft aan wanneer het toestel warm is. De set wordt geleverd met zes spatels, zodat je met zes personen kunt koken. Dankzij de antislipvoetjes blijft de unit stabiel op tafel. De PZ‑9160 is sinds 2021 verkrijgbaar.

Emerio Pizzarette PO‑1158471

De Emerio PO‑1158471 is de vierpersoonsversie van de bekende pizzarette. Dit apparaat verbruikt ongeveer 1100 watt en heeft een keramische bakplaat met een antiaanbaklaag, zodat pizza’s niet vastplakken. De terracottadom zorgt voor een gelijkmatige warmte en een knapperige korst. Openingen aan de bovenkant laten stoom ontsnappen en voorkomen dat de pizza te vochtig wordt. Bij de set krijg je vier spatels met geïsoleerde handvatten. Omdat dit model kleiner is, neemt het niet veel plaats in op tafel en is het ook geschikt voor kleinere huishoudens. De pizzarette is geschikt voor gebruik met kant‑en‑klare pizzabodems of zelfgemaakt deeg.

▼ Volgende artikel
Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig
© Queenmoonlite Studio - stock.adobe.com
Huis

Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig

Hoewel wachtwoordloze technieken als toegangssleutels snel terrein winnen, doe je er voorlopig goed aan slim om te gaan met je huidige wachtwoorden. De tips en (gratis) tools in dit artikel helpen je bij het opzetten van degelijk wachtwoordbeheer.

Dit gaan we doen

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie blijven voorlopig onmisbaar, ook nu toegangssleutels opkomen. In dit artikel lees je hoe je veilig en praktisch met wachtwoorden omgaat. Je ontdekt welke gratis tools je helpen – zoals Bitwarden voor cloudbeheer of KeePassXC voor lokale opslag – en hoe je 2FA en authenticatie-apps toevoegt voor extra bescherming. Verder komt aan bod hoe je datalekken opspoort, phishing voorkomt, herstelcodes bewaart en aparte browserprofielen instelt voor gevoelige accounts. Tot slot lees je hoe toegangssleutels werken, de toekomst van wachtwoordloos inloggen.

Lees ook: Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Cloudbeheer

Telkens hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere apps en diensten is sterk af te raden, maar verschillende complexe wachtwoorden onthouden lukt haast niet zonder een wachtwoordbeheerder. Een degelijke, gratis optie is het opensource Bitwarden. Kies eerst een hoofdwachtwoord en installeer daarna de desktop-app, browserextensies (voor automatisch invullen) en/of de mobiele app. Je wachtwoordkluis wordt end-to-end versleuteld in de cloud bewaard en wordt via je account gesynchroniseerd. Kies bij voorkeur bitwarden.eu als serverlocatie. Je kunt ook creditcards en andere gevoelige gegevens in je kluis bewaren.

De webversie van Bitwarden is nog handiger als je ook de browserextensie installeert.

Lokaal beheer

Bitwarden is een uitstekende wachtwoordmanager, maar functies als TOTP-authenticatie (Time-based One-Time Password) zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Misschien stoort het je ook dat je wachtwoordkluis in de cloud wordt opgeslagen. Een gratis, opensource-alternatief is KeePassXC. Deze bewaart alles lokaal in een versleuteld bestand, van wachtwoorden en creditcards tot notities. De app werkt volledig offline, ondersteunt ook TOTP-authenticatie en vult inloggegevens automatisch in via een browserextensie. Wil je toch synchronisatie, dan kun je de database delen via een cloudopslagdienst als Google Drive of Dropbox, of met Syncthing.

KeePassXC is een volwaardige wachtwoordmanager, weliswaar offline.

Algoritme

Bij wachtwoordbeheerders als Bitwarden en KeePassXC worden je wachtwoorden opgeslagen. LessPass pakt het anders aan. Deze bewaart niets, maar genereert je wachtwoorden telkens opnieuw via een algoritme op basis van je hoofdwachtwoord, gebruikersnaam en sitenaam. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik je hiervoor liefst de browserextensie of mobiele app, zodat alles lokaal gebeurt. Omdat nergens iets wordt opgeslagen, is dit systeem veilig, maar je moet bij elke herberekening wel exact dezelfde gegevens ingeven. Automatisch invullen of ondersteuning voor notities ontbreekt helaas.

LessPass: veiliger, maar het luistert nauw en is omslachtiger.

Browsers

Gebruik je bijna uitsluitend je browser voor allerlei aanmeldingen, dan kun je ook de ingebouwde wachtwoordbeheerfunctie gebruiken. Deze zit in de meeste Chromium-browsers en in Firefox. In Chrome ga je naar Instellingen / Jij en Google / Synchronisatie en Google-services. Schakel de functie in en zorg dat bij Beheren wat je synchroniseert ook Wachtwoorden en toegangssleutels is aangevinkt. Wil je liever niet synchroniseren, dan kun je wachtwoorden ook handmatig exporteren en importeren via Instellingen / Automatisch invullen en wachtwoorden / Google Wachtwoordmanager. Kies daar Instellingen en Wachtwoorden exporteren. Je kunt het opnieuw inladen via Wachtwoorden importeren. Verwijder eventueel het csv-bestand na gebruik. Firefox biedt vergelijkbare opties.

In onder meer Chrome kun je wachtwoorden (en meer) via je account laten synchroniseren.

2FA

Zelfs met een degelijke wachtwoordbeheerder blijven wachtwoorden een zwakke schakel: ze zijn te eenvoudig, je vergeet of verliest ze, je geeft ze in op phishing-sites of malware onderschept ze. Daarom is het aangeraden om 2FA, oftewel tweestapsverificatie, te activeren. Daarbij is naast je wachtwoord een extra factor nodig, zoals een pincode, TOTP, sms, pushmelding, biometrie of een beveiligingssleutel. Een handig overzicht van sites en diensten die 2FA ondersteunen, met info over de gebruikte methoden en links naar de instelinstructies, vind je op https://2fawebsites.github.io en op de thematische https://2fa.directory.

Een uitgebreide lijst met diensten die 2FA ondersteunen.

Authenticator

Er bestaan meerdere verificatiemethoden voor 2FA, maar vrijwel alle diensten ondersteunen verificatie zowel via sms als via TOTP. Bij TOTP is geen internet of gsm-netwerk nodig, wat het minder kwetsbaar maakt voor onderschepping of sim-swapping. Om zulke codes te genereren heb je een TOTP-authenticator-app nodig. Goede gratis opties zijn Google Authenticator, Microsoft Authenticator (ondersteunt geen wachtwoordbeheer en autofill meer), Aegis Authenticator en Authy. Alle vier ondersteunen TOTP en bieden een back-upfunctie. Wil je je codes exporteren, dan lukt dit het best met Google of Aegis. Deze laatste is ook opensource, maar is enkel beschikbaar voor Android. Authy is veelzijdigst, want bruikbaar op Android, iOS, macOS en Windows.

Export van TOTP-codes in Google Authenticator (voor gebruik op een ander apparaat).

Herstelcodes

De meeste diensten met 2FA laten je ook herstelcodes gebruiken. Deze bieden een uitweg als je tijdelijk geen toegang hebt tot andere aanmeldopties, bijvoorbeeld bij verlies van je smartphone. Bewaar deze herstelcodes tevens digitaal, zoals in het notitiegedeelte van je favoriete wachtwoordmanager, in een versleutelde VeraCrypt-container of in een versleuteld cloudbestand. Bij Google vind je tot 10 herstelcodes via https://myaccount.google.com/security, bij Back-upcodes. Bij Microsoft is dit beperkt tot één code: ga naar https://account.microsoft.com/security, klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een nieuwe code genereren.

Bij Microsoft kun je slechts één herstelcode tegelijk activeren.

Gehackt?

Het is verstandig om regelmatig te controleren of een van je login-id's al in een online datalek voorkomt. Dit kan via Have I Been Pwned. Hier vul je e-mailadres in en je ziet meteen hoeveel en welke datalekken er zijn. Klik bovenaan op Notify Me voor een gratis melding zodra je adres in een nieuw lek opduikt. Klik op Passwords om te controleren of een wachtwoord reeds voorkomt in een datalek.

In Chrome kun je via chrome://password-manager/checkup?start=true eveneens een wachtwoordcheck uitvoeren. Je ziet ook hoeveel wachtwoorden zwak zijn of worden hergebruikt.

Een weinig opbeurend rapport: zestien datalekken gevonden.

Anti-phishing

Wachtwoorden bieden weinig bescherming tegen phishing-sites, dus zorg ervoor dat je hiertegen zo goed mogelijk beveiligd bent. In je browser, zoals Chrome, ga je naar Instellingen, kies Privacy en beveiliging / Beveiliging en activeer bij voorkeur Geoptimaliseerde beveiliging bij Safe Browsing, of anders Standaardbeveiliging. Daarnaast kun je via DNS phishing-sites al blokkeren voor ze laden. Een optie is het gebruik van de nieuwe Europese publieke DNS4EU-resolvers. Kies hier voor Protective resolution (86.54.11.1 en 86.54.11.201), eventueel aangevuld met kinderbescherming en/of advertentieblokkering. Op de site vind je stap-voor-stap-instructies.

De EU biedt nu ook eigen publieke DNS-filters aan.

E-mailadres

Veel diensten laten je een e-mailadres opgeven ingeval je je wachtwoord vergeet of je account wordt geblokkeerd. Je ontvangt dan een mail om je identiteit te bevestigen en een herstellink te krijgen. Gebruik hiervoor liefst niet je hoofdadres, want als iemand dat via een datalek bemachtigt, kan die herstelmails onderscheppen en je accounts via wachtwoordherstel overnemen. Je kiest dus beter een apart e-mailadres dat je nergens anders voor gebruikt. Bij Google kun je dit instellen op https://myaccount.google.com/security, bij Herstelmailadres.

Je gebruikt bij voorkeur een afzonderlijk adres voor het wachtwoordherstel.

Lees ook: Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Browserprofiel

Voor gevoelige accounts zoals online bankieren of je wachtwoordkluis kun je overwegen een apart browserprofiel te gebruiken. Malafide scripts of extensies uit je standaardprofiel worden zo niet geactiveerd. Zo beperk je ook tracering en fingerprinting, en voorkom je dat je per ongeluk ingelogd blijft, aangezien je in dat profiel geen andere sites bezoekt.

In Chrome maak je een nieuw profiel aan via het profielicoon rechtsboven. Kies Chrome-profiel toevoegen. Je kunt inloggen met een Google-account of klikken op Doorgaan zonder account. Kies een zoekmachine, vul een profielnaam in, selecteer een opvallend thema en klik op Klaar.

Overweeg een afzonderlijk browserprofiel voor privacygevoelige online diensten.

Aanmeldpogingen

Bij sommige diensten, zoals Google en Microsoft, ontvang je automatisch een e-mail of pushmelding zodra een nieuw apparaat of een nieuwe browser inlogt. Zo kun je snel ingrijpen, bijvoorbeeld door je wachtwoord aan te passen of verdachte sessies uit te loggen. Bij Google ga je naar https://myaccount.google.com/security. Scrol naar Je apparaten en klik op Apparaten beheren. Selecteer een sessie en kies Uitloggen. Bij Microsoft ga je naar https://account.microsoft.com/security en klik je op Mijn aanmeldactiviteiten weergeven.

Ook bij Google kun je de recentste sessies (en gekoppelde diensten) bekijken.

Beveiligingssleutel

Je kunt een fysieke beveiligingssleutel (zoals de meeste YubiKeys) ook gebruiken om je wachtwoordkluis te openen in combinatie met je hoofdwachtwoord.

Installeer eerst Yubikey Manager en start dit programma. Ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response en klik op Generate voor een geheime sleutel. Vink Require touch aan voor extra veiligheid. Bevestig met Finish.

Open vervolgens je database in KeePassXC en ga naar Database / Databasebeveiliging. Kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen. Selecteer het juiste slot van je ingeplugde beveiligingssleutel en bevestig met OK.

Voortaan is deze wachtwoordkluis alleen toegankelijk met wachtwoord en token.

Yubikey kopen?

Dan kan gewoon

Browserwachtwoorden

Gebruik je meerdere browsers en zoek je het wachtwoord van een specifieke site, wil je alle wachtwoorden exporteren voor import in een andere browser, of is je systeem gecrasht en wil je de wachtwoorden uit je browserprofielen halen? Dan kan het gratis WebBrowserPassView handig van pas komen (let op: je virusscanner kan een foutpositief geven). Pak het zip-bestand uit met het wachtwoord wbpv28821@ en start de portable app. Je krijgt een overzicht van alle gevonden sites en log-ins. Via Bestand / Geselecteerde items opslaan kun je exporteren naar diverse csv-formaten, zoals voor Chrome, KeePass en Firefox.

Je browserlogins op een presenteerblaadje.

Toegangssleutels

Een mooie afsluiter lijkt ons een tip rond passkeys, oftewel toegangssleutels. Immers, steeds meer diensten (en wachtwoordmanagers) ondersteunen deze aanmeldmethode waarbij je geen wachtwoord meer hoeft in te voeren. Een passkey is een cryptografisch sleutelpaar: de publieke sleutel wordt bewaard bij de onlinedienst, terwijl de (afgeleide) private sleutel veilig op je toestel blijft, zoals je pc, smartphone of een fysieke beveiligingssleutel zoals een Yubikey.

Zo maak je een toegangssleutel aan bij Google. Ga naar https://g.co/passkeys en meld je aan. Klik twee keer op Toegangssleutel maken. Je toestel stelt nu een methode voor, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Bevestig de koppeling. Vanaf nu kun je je bij Google aanmelden vanaf dit toestel, zonder wachtwoord.

Je kunt meerdere toegangssleutels maken voor diverse apparaten.

View post on TikTok