ID.nl logo
Zo maak je een extra gebruikers- of gastaccount aan op Android
Huis

Zo maak je een extra gebruikers- of gastaccount aan op Android

Je telefoon is in veel gevallen natuurlijk je eigen persoonlijke apparaat, maar dat is niet altijd het geval. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je een extra gebruikersaccount op je Android-smartphone of -tablet wilt zetten, of een gastaccount wilt toevoegen. In dit artikel leggen we je uit waarom dat handig is, en hoe je dat doet.

In dit artikel lees je: 📱 Waarom extra gebruikersaccounts op Android handig zijn 📱 Hoe je ze toevoegt en instelt 📱 Hoe je een gastaccount aanmaakt

Lees ook: Lekker persoonlijk: zo maak je je Android-smartphone écht van jou

Toepassingen

Een van de belangrijkste redenen om je Android-smartphone op te delen in meerdere gebruikersaccounts is wanneer je hem zowel voor werk als voor privédoeleinden gebruikt. Dat kan in sommige gevallen namelijk een beetje door elkaar gaan lopen: je zit er niet op te wachten dat je persoonlijke foto's of e-mails ineens in een vergadering voorbij komen, en andersom wil je tijdens je weekend misschien ook wel niet gestoord worden met werkmailtjes. 

Het kan ook een goede oplossing zijn als je je telefoon, of natuurlijk je tablet, even aan je kinderen wilt geven voor een spelletje of een ochtendje video's (of ze zoet wilt houden tijdens een lange autorit), zonder dat ze meteen in je berichten en foto's kunnen. De gastmodus is daar ook erg geschikt voor. 

Extra gebruikersaccount aanmaken

Een nieuw account aanmaken doe je in de systeeminstellingen. Het hangt een beetje af van je besturingssysteem en de schil die de fabrikant van je telefoon eroverheen heeft gelegd hoe het precies gaat, maar in principe ga je naar Instellingen > Gebruikers en accounts > Meerdere gebruikers > Gebruiker toevoegen

Vervolgens geef je een naam op voor de extra gebruiker en beslis je of hij of zij oproepen mag aannemen en berichten mag versturen en ontvangen. Dat is handig als je een extra werkaccount aanmaakt, maar het is misschien niet zo'n goed idee als je een los account voor je kinderen aanmaakt. 

Na het aanmaken kun je overschakelen naar het nieuwe account door op de naam te tikken. 

Gebruiker instellen

Als je de gebruiker eenmaal hebt aangemeld, krijg je een soort nieuwe installatie voor je kiezen. Net als bij een nieuwe telefoon maak je een wachtwoord aan en log je eventueel in met een Google-account, zodat je de telefoon net zo kunt gebruiken als je ook met het beheerdersaccount doet. Verder klik je door de taal- en locatie-instellingen heen en verbind je met je wifi. 

Er kan wel maar één enkel beheerdersaccount zijn, dus je mist bij het extra account wel wat rechten – zoals bijvoorbeeld het aanmaken van nog meer extra accounts. Daarvoor moet je dus weer terugschakelen naar het beheerdersaccount, wat je overigens via dezelfde weg doet. Beide accounts blijven gewoon 'open' staan, dus openstaande apps worden niet afgesloten. 

Gastaccount

Een gastaccount aanmaken werkt op dezelfde manier. Gastaccounts hebben in principe net zoveel rechten als gewone gebruikers, en ze kunnen worden bewaard, zodat je later de keuze krijgt om verder te gaan waar je gebleven was of een nieuwe sessie te starten. Bij die laatste optie worden apps en instellingen verwijderd, dus let daar goed op. 

Bij een gastaccount krijg je aan het begin geen uitgebreide instellingen, al kun je bepaalde zaken als een wachtwoord en schermbeveiliging wel gewoon aanzetten in de instellingen. Denk eraan dat je maar één gastsessie per telefoon kunt hebben, dus een nieuwe gastsessie verwijdert de gegevens van de oude. 

Instellingen en looks

Verder kun je zowel een gastaccount als een extra gebruikersaccount gewoon gebruiken zoals je gewend bent, los van enkele systeemfuncties die alleen voor beheerders beschikbaar zijn. Je kunt apps downloaden via Google Play, inloggen bij Google om je mail en foto's te beheren, en je apps ordenen op het homescreen en verschillende andere schermen. 

Ook standaardinstellingen als de algemene vormgeving en de locatie van de bedieningsknoppen, die bij verschillende besturingssystemen nog weleens zijn omgedraaid, zijn per account aan te passen. 

Tot slot

Er zijn meerdere redenen denkbaar waarom je meerdere gebruikers op een enkele telefoon wilt aanmaken, bijvoorbeeld als je werk en privé gescheiden wilt houden of je kinderen niet wilt opzadelen met jouw foto's en berichten. Ook een gastaccount, waarmee je in een handomdraai even een tijdelijk account aanmaakt, is een handige optie. Je vindt de optie in de systeeminstellingen van je telefoon, en het loont absoluut de moeite het eens uit te proberen.

Tabel: Gebruikersaccount versus gastaccount

KenmerkGebruikersaccountGastaccount
DoelPersoonlijke, langdurige ruimteTijdelijke toegang
InstellingenEigen apps, instellingen, achtergrondBeperkte aanpassingen mogelijk
Google-accountKan eigen Google-account hebbenGeen persoonlijke Google-account
GegevensopslagPermanente opslag van gegevens en instellingenGegevens en instellingen worden gewist bij uitloggen
BeveiligingEigen wachtwoorden en beveiligingsinstellingenBeperkt, geen eigen beveiligingsinstellingen
Toegang tot persoonlijke gegevensToegang tot persoonlijke gegevens en appsGeen toegang tot persoonlijke gegevens van andere gebruikers
Beperkingen instellenMogelijkheid om beperkingen voor andere gebruikers in te stellenGeen mogelijkheid tot restricties, beperkt tot gastgebruik
GebruiksgemakVoor langere termijn of frequent gebruikVoor kortdurend of incidenteel gebruik

N.B. Bij apps als Gmail kun je het best inloggen met een Google-account. Bij het inloggen op het gastaccount krijg je de keuze krijgt om gegevens en instellingen te wissen of die van de vorige sessie te gebruiken.

(want het leven is al duur genoeg)

8x: Android onder de 200 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers:

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: 2 jaar NordVPN voor niks via CashbackXL!
© wattana
Huis

Mega-aanbieding: 2 jaar NordVPN voor niks via CashbackXL!

Wil je NordVPN gratis gebruiken? Via CashbackXL kan het nu écht. Slechts één week lang krijgen nieuwe klanten 100 procent cashback op een 2-jarig abonnement van NordVPN. Je betaalt eerst, maar ontvangt het volledige bedrag terug zodra je aankoop is bevestigd. Veilig online, razendsnelle verbindingen en nul kosten – deze actie is te goed om te missen!

LET OP: DEZE AANBIEDING LOOPT MAANDAG 27 OKTOBER AF - WEES ER DUS SNEL BIJ!

Ja, je leest het goed: NordVPN kost je deze week precies nul euro. CashbackXL geeft één week lang 100 procent terug op het 2-jarige abonnement van NordVPN. Je betaalt dus eerst het bedrag, maar krijgt het na bevestiging volledig teruggestort. Een digitale buitenkans voor iedereen die veilig online wil zijn zonder de portemonnee te trekken.

Een actie die je zelden ziet

We komen wel vaker royale kortingen op NordVPN tegen via CashbackXL, maar nu pakt het platform écht groots uit: een volledige 100 procent cashback. En dat boven op de eigen korting van NordVPN (73 procent korting op het 2-jarig plan plus drie extra maanden) maakt dit een deal die in feite gratis is. De actie start vandaag en duurt maar één week. Daarna is alles weer bij het oude, dus timing is in dit geval echt alles.

Wat maakt NordVPN de moeite waard?

NordVPN is een van de populairste VPN-diensten ter wereld, en dat is niet voor niets. De software versleutelt je internetverkeer met sterke 256-bit-encryptie, waardoor niemand – zelfs je internetprovider niet – kan zien wat je online uitspookt. Je digitale leven is tenslotte net als je dagboek: niet voor pottenkijkers. Daarnaast kun je met NordVPN moeiteloos websites en streamingdiensten openen die normaal gesproken in jouw land geblokkeerd zijn. Eén klik en je virtuele locatie springt naar bijvoorbeeld de VS of het Verenigd Koninkrijk, zodat je toegang krijgt tot internationale content. Ook op openbare wifi-netwerken, waar hackers nog weleens willen meegluren, beschermt NordVPN je verbinding automatisch. Zo surf, stream en download je veilig en anoniem, waar je ook bent.

©NordVPN

Zo werkt de 100%-cashback

Maak een gratis account aan op CashbackXL (alléén nieuwe klanten kunnen van deze actie gebruikmaken!). Ga naar de NordVPN-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna je abonnement toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Kies het 2-jarige abonnement, waarvan de korting al zichtbaar is. Controleer dat cookies zijn toegestaan en dat je geen ad-blocker gebruikt. Betaal vervolgens het abonnement. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd daar dus rekening mee; het duurt dus eventjes voordat je het geld terugkrijgt.

De kleine lettertjes, helder uitgelegd

De actie geldt alleen voor nieuwe NordVPN-klanten. Aankopen van NordLocker of NordPass tellen niet mee. Er kunnen geen claims worden ingediend als je de stappen niet goed volgt, dus let goed op. De cashback wordt berekend over het bedrag exclusief btw.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 400.000 euro aan NordVPN-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort een klantwaardering van een 9,4. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.

Grijp je kans en deel 'm

Wil je NordVPN gratis? Zorg dan dat je maandag klaar zit. Deze cashback-actie duurt maar een week, en wat daarna komt, is simpelweg minder voordelig. Vertel het vooral ook aan vrienden – wie wil er nou geen gratis VPN? Twijfel je nog? Je portemonnee zal je dankbaar zijn. Zet je alarm, want deze kans is zo verdwenen als een onbeveiligde wifi-verbinding.

2 jaar NordVPN voor niks?

Het kan met deze actie van CashBackXL!