ID.nl logo
Tips voor Word op de iPad
© Reshift Digital
Huis

Tips voor Word op de iPad

Voor thuiswerken is een iPad tegenwoordig ideaal. Zelfs Microsoft Word draait er als een zonnetje op. Tijd voor wat tips betreffende deze app dus!

De app Word van microsoft voor iPadOS is erg praktisch om teksten te tikken zonder al te veel complexe zaken. Dat zit zo: de iPad-versie van Word is weliswaar tamelijk capabel, maar helaas is ’t nog altijd niet een volledige desktop-equivalent. Technisch gezien had dat makkelijk gekund, getuige het feit dat er bijvoorbeeld wel volledige versies van OpenOffice voor iPadOS bestaan. Misschien dat Microsoft nog eens over de brug komt met een volledige versie. Vrees echter niet: voor de meeste mensen heeft de tabletversie van Word meer dan voldoende functionaliteit aan boord.

Het enige dat wij écht missen is de ondersteuning van eigen sjablonen. Als je bijvoorbeeld voor een uitgever werkt, word je vaak geacht gebruik te maken van een sjabloon. Met daarin allerlei stijlen en soms nog wat andere extra functies. Dat gaat ‘m dus niet worden in Word voor iPadOS. Tegelijkertijd geldt dat er wel veel voorgebakken sjablonen van Microsoft zelf beschikbaar zijn. Daar kun direct na het starten van de app uit kiezen. Dus technisch moet het geen probleem zijn om eigen sjablonen te gebruiken, maar ’t kan dus niet.

Pictogrammen, altijd handig

Goed, dat wat – voor ons – zo ongeveer de grootste tekortkoming betreft. Voor de rest werkt de app als een zonnetje. Teksten staan haarscherp in beeld op het retina-scherm van de gemiddelde iPad. Het lint bovenaan wijst zich redelijk vanzelf. Wil je een afbeelding invoegen? Tik op Invoegen en dan op het afbeeldingen-knopje (links van de camera). Op dezelfde manier zijn tabellen in te voegen, alsmede vormen.

Bijzonder aardig (en soms erg handig) zijn de pictogrammen. Klik daarvoor onder Invoegen op de knop in de vorm van een eendje met een blauw blaadje ervoor. Verdeeld over categorieën (gebruik het Ga naar… selectiemenu). Zet de cursor op de plek waar je het pictogram wilt invoegen en dubbelklik op een exemplaar. Vervolgens kun je in de tab Graphics zaken als tekstomloop regelen. Het zijn allemaal vectorplaatjes, dus haarscherp te schalen.

©PXimport

Opslaan en meer

De tab Tekenen laat je eigen tekeningen invoegen, ideaal voor als je een pencil hebt, maar je vingers werken vanzelfsprekend ook. Onder Controleren zijn de bekende opmerkingen en dergelijke toe te voegen, alsmede wijzigingen bij te houden. Handig voor samenwerken. Wil je weten hoeveel woorden een document heeft (of hoeveel tekens), tik dan in Controleren op de ‘123’-knop. Op zoek naar de stijlen? Tik of klik dan onder Start op de knop met de A en een kwastje. Opslaan van een document doe je door linksboven op de knop naast < te tikken. Geef je bestand een naam en kies een opslaglocatie. In het geval van een Office 365-abonnement kun je hier ook gebruik maken van OneDrive of Sharepoint, al naar gelang het abonnement dat je in gebruik hebt.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.